Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del Bilag 452
Offentligt
2625365_0001.png
Arbejdsgruppe for behandling med
medicinsk cannabis
Foretræde for Folketingets Sundhedsudvalg
Tirsdag den 20. september 2022
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0002.png
Intro
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0003.png
Medtænk medicinsk cannabis i smertebehandling
Danmark har en stor og voksende gruppe af
kroniske smertepatienter, hvor ca. 1,3 mio.
danskere lever med kroniske smerter, som
påvirker både deres arbejds- og privatliv.
10 år kortere:
Patienter med kroniske smerter lever i
gennemsnit 10 år kortere end mennesker uden
kroniske smerter.
Halvdelen af det samlede merforbrug:
De fire største
kroniske smertepatientgrupper udgør tilsammen
omtrent halvdelen af det samlede merforbrug hos de
praktiserende læger, hvilket lægger et stigende pres på
sundhedssystemet.
8 mia. kr. årligt:
Kroniske smertepatienter koster
samlet set samfundet 8 mia. kr. årligt for udgifter til
behandling, langtidssygmeldinger og førtidspension -
medtages kroniske non-maligne specifikke smerter, så
løber de samlede udgifter op imod 15 mia. kr. årligt.
Kilder:
[1]
https://www.sst.dk/da/nyheder/2020/1_3-millioner-danskere-har-kroniske-smerter-_-ny-informationsindsats-vil-aflive-myter
[2]
https://www.sst.dk/da/viden/laegemidler/smerte/informationsindsats-om-kroniske-smerter
[3]
https://www.dp.dk/wp-content/uploads/indstilling-af-kroniske-nonmaligne-smerter-til-laerings-og-kvalitetsteams-danske-regioner_5224445.pdf
s. 10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0004.png
Patienter
Udfordringer/barrierer:
- Tilskudsordning tilskynder til kriminalisering:
Visse alvorligt syge patienter har ikke råd til
behandling på lovlig vis og må ty til det illegal marked for behandling.
- Egenbetaling for høj:
67 % af patienterne påpeger at forholdet mellem prisen og tilskuddet
er for ubalanceret. Dermed er egenbetalingen for høj.
- 1 ud af 5 i alm. beskæftigelse:
Kun 21 % af patienterne arbejder under alm. vilkår. Der er
tale om en gruppe, som af forskellige årsager har et dårligere indkomstgrundlag.
- Tilskudspulje
for lille (enorm underbehandling i DK): Prævalens ift. neurogene smerter = 6-
16 % svarende til 78.000-208.000 patienter.
Læger
Udfordringer/barrierer:
Ulighed i adgang
adgang afhænger af bopæl:
Der er stor forskel på, hvor i landet der er
størst mulighed for at få ordineret medicinsk cannabis.
9 ud af 10 læger ordinerer ikke:
Kun 9 % af alle praktiserende læger har ordineret medicinsk
cannabis. Næsten halvdelen af alle selvmedicinerende patienter er blevet nægtet en recept fra
lægerne.
Praktiserende læger
er i mindre grad villige til at ordinere recept på medicinsk cannabis
sammenlignet med privatpraktiserende speciallæger.
Intet krav om, at læger årligt opdaterer deres viden, som i andre lande. Dvs. ingen krav til
CPD/CME point.
Markedet
Udfordringer/barrierer:
- Terapiområdet for behandling med medicinsk cannabis på et meget tidligt stadie.
Myndigheder (SST og LMST)
Udfordringer/barrierer:
- Der mangler officiel vejledning (beh. vejl. eller National klinisk Retningslinje) i regi af
SST/LMS til lægerne
- Der mangler officiel uddannelse af smertelæger til behandling med medicinsk cannabis
- Mangel på evidens (erfarings- og dataopsamling/-deling)
- En permanentgørelse af ordningen udestår fortsat.
- Tilskudsordninger er ikke harmoniseret.
Producenter
Udfordringer/barrierer:
- Mangler DK som hjemmemarkedscase mhp. eksport
- For få produkter på markedet (seriel godkendelse, ikke mulighed for parallel godkendelse)
- Alt for få læger udskriver medicinsk cannabis til fx kroniske smertepatienter
- Der mangler officiel vejledning til lægerne
- Der mangler en systematisk dataopsamling/-deling (evidens til lægerne)
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0005.png
S u n d h e d s - o g s a m f u n d s ø ko n o m i s ke g ev i n s t e r
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0006.png
Medicinsk cannabis kan iflg. forskningen være
omkostningseffektivt for systemet og samfundet
Sundheds- og ældreministeriet (2020): Det samlede forbrug af godkendte lægemidler til
neuropatiske smerter, kvalme-opkast og spasticitet faldt med 14 % hos patienterne efter første
receptindløsning på medicinsk cannabis.
Brown et al. (2018): Legalisering af medicinsk cannabis førte til en økonomisk nettogevinst på $1,11
mia. i den amerikanske delstat Wisconsin.
Erku et al. (2021): medicinsk cannabis kan være
omkostningseffektiv behandling mod multipel
sklerose og spasticitet, Dravet-syndom og neuropatiske smerter.
Herzog et al. (2017): Medicinsk cannabis er en potentielt
omkostningseffektiv behandling for multipel
sklerose
baseret på europæiske undersøgelser.
Tyree et al. (2019): Medicinsk cannabis der ryges er
omkostningseffektiv behandling mod kronisk,
neuropatisk smerte.
Vannabouathong et al. (2021): Medicinsk cannabis er
omkostningseffektiv behandling mod
knæsmerter.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0007.png
Økonomiske gevinster ved behandling af et udsnit af
danske smertepatienter med medicinsk cannabis
Mindre brug af
konventionelle smertemidler
1
En 14 % reduktion i brug af Serotonin,
antagonister og andre antiemetica (mod
kvalme), Bakoflen og Tizanidin (mod
spasticitet) samt Oxycontin, Tramadol og
Metadon (mod neuropatiske smerter) vil
medføre en årlig besparelse på 8,16 mio. kr. i
primærsektoren (2020-niveau)
2
Ved en 14 % reduktion i brug af
smertestillende midler, opioider og
smertestillende NSAID kan primærsektoren
spare 83,79 mio. kr. p.a. (2020-niveau)
3
Stort
eksportpotentiale
Det europæiske marked forventes at
have en samlet omsætning for
medicinsk cannabis på €7,2 mia. i
2023.
4
Med en markedsandel på blot 1 % kan
danske producenter omsætte for ca.
0,54 mia. kr. p.a. på det europæiske
marked fra 2023.
5
+ 1.200 beskæftigede fra
2023
6
Ved en gennemsnitlig indkomst på
384.000 kr. p.a. vil 1.200 ekstra
beskæftigede medføre en
økonomisk gevinst på 460,8 mio.
kr.
7
1: Sundheds-
og ældreministeriet (2020): ”Evaluering af forsøgsordningen med medicinsk cannabis”, s. 28
2: medstat.dk (det bør bemærkes, at den potentielle omkostningsreduktion ved mindre brug af konventionelle opioider potentiel t er betydeligt større, da denne beregning ikke
indbefatter al medicin, der bruges mod kvalme, neuropatiske smerter eller spasticitet. Tilmed er dette kun udgifter for primærsektoren, hvorfor udgifter i sygehussektoren ikke er
regnet med).
3: Ibid.
4: Sundheds-
og ældreministeriet (2020): ”Evaluering af forsøgsordningen med medicinsk cannabis s. 62
5: Ibid.
6: Ibid., s. 49 (dette medregner kun ekstra beskæftigede i cannabisbranchen og ikke evt. øget beskæftigelse hos patienter ved brug af medicinsk cannabis)
7: 384.000 kr. er gennemsnitlig årsindkomst i Danmark i 2019 (2021-priser)
8: CEPOS (2019): ”Notat: det koster ca. 500.000 kr. at få en ledig i job –
og måske var det ikke engang jobcenterets fortjeneste”
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0008.png
Medicinsk cannabis kan øge
smer tepatienters arbejdsudbud
Studier finder, at medicinsk cannabis til
smertepatienter kan øge deres arbejdsudbud. Bl.a.
Nicholas & Maclean (working paper 2018) finder
ved regressionsanalyse en stigning på 3,3 % i antal
timer arbejdet for folk over 51 efter legalisering af
medicinsk cannabis (full sample).
Antages et øget, årligt arbejdsudbud på 3,3 % ved
brug af medicinsk cannabis for 100.000
smertepatienter med en gennemsnitlig
bruttoindkomst før indtagelse af medicinsk
cannabis på 384.000 kr.
1
, vil dette medføre en
økonomisk gevinst på 1,27 mia. kr. (se diagram)
MIA. KR.
1,4
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0
1: Dette svarer til den gennemsnitlige årsindkomst i 2019 (2021-priser).
Økonomisk
gevinst
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0009.png
Estimeret cost/benefit for medicinsk cannabis med
s t ø r r e t i l s k u d s o rd n i n g f r a 2 0 2 3 : 1 , 6 5 m i a . k r.
1270
3,3 % stigning i antal
arbejdstimer for 100.000
smertepatienter med
gennemsnitlig indkomst
MIO. KR.
1.200 ekstra beskæftigede
i dansk
cannabisproduktion
460,8
Ekstra eksport ved 1 %
markedsandel i Europa
700,8
540
83,79
14 % reduktion i udvalgte,
konventionelle
smertemidler i
primærsektor
1
80 % TILSKU D
BENEFIT
1: Diagrammet viser årlige, offentlige udgifter til et 80 %-tilskud til medicinsk cannabis for 100.000 smertepatienter (konservativt estimat af antallet
ud fra prævalens for neuropatiske smertepatienter på 6
16 %). Produktprisen antages at være på et repræsentativt niveau på 146 kr. pr. gram og
forbruget pr. patient antages at være 5 gram pr. måned.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0010.png
S u n dh e ds - o g s a m f u n ds ø ko n o m i s ke gev i n s t e r ve d m e di c i n s k
cannabis til 100.000 smer tepatienter
Effekt
Estimeret økonomisk effekt
p.a.
Mindre behov for anden
smertemedicin
Stigende arbejdsudbud
83,8 mio. kr. (i
primærsektoren)
1,27 mia. kr.
Øget eksportomsætning
1.200 ekstra beskæftigede i
cannabisindustri
Offentlig dækning af 80% af
udgifterne
Estimeret cost-benefit
540 mio. kr. v. 1%
markedsandel i Europa
461 mio. kr.
-700,8 mio. kr.
+1,653 mia. kr.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0011.png
Harmonisering af tilskud
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0012.png
Tilskud
100 %
H a r m o n i s e r i n g a f t i l s k u d s f o r m e r ( p a t i e n t e r f o r s ke l s b e h a n d l e s
hvis de tilfældigvis er på for søgsordningstilskud)
Ændring af maksimum-
beløbet, der gives tilskud til
70%
(20.000 kr.)
”Hvis ikke vi laver om på den nuværende
ordning, så fortsætter vi en ordning, der
ikke virker og som er så dyr, at den
udelukker sin egen målgruppe.
Forsøgsordningen indeholder en række
barrierer, og det gør, at den fra start har
spændt ben for sig selv. Prisen er for
høj, produkterne for få, vejledningerne
til lægerne er helt utilstrækkelige”
Klaus Høm
Direktør, Scleroseforeningen
Ændring af tilskudsgraden (i %)
50 %
(20.000 kr.)
0%
Mange
Antal patienter
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0013.png
Tilskud
100 %
H a r m o n i s e r i n g a f t i l s k u d s f o r m e r ( p a t i e n t e r f o r s ke l s b e h a n d l e s
hvis de tilfældigvis er på for søgsordningstilskud)
Som led i Sundhedsministeriet evaluering af forsøgsordningen (nov. 2022), sås følgende fordeling i
tilskud til de forskellige ordninger for medicinsk cannabis:
70%
(20.000 kr.)
”Hvis ikke vi laver om på den nuværende
ordning, så fortsætter vi en ordning, der
Ændring af maksimum-
Forsøgsordningen har haft et tilskud på 50% (100% for terminale patienter), og iflg tabel 2.3 (side 19) i
er så dyr, at den
ikke virker og som
beløbet, der gives tilskud til
udelukker
tre
Sundhedsministeriets evaluering kan man se, at der er givet følgende gennemsnitlige tilskud til de
sin egen målgruppe.
Forsøgsordningen indeholder en række
andre ordninger:
barrierer, og det gør, at den fra start har
spændt ben for sig selv. Prisen er for
høj, produkterne for få, vejledningerne
Tilskud til FORSØGSORDNINGEN: 50% - dog maks kr 10.000 per år
til lægerne er helt utilstrækkelige”
Tilskud til MAGISTREL ordning: 83% - ingen maks
50 %
(20.000 kr.)
Tilskud til GODKENDT ordning: 85% - ingen maks
Ændring af tilskudsgraden (i
maks
Tilskud til UDLEVERING ordning: 95% - ingen
%)
Klaus Høm
Direktør, Scleroseforeningen
Vigtigt! Disse tre ordninger udgør samlet 76% af omsætningen på medicinsk cannabis i Danmark i
perioden Q1 2019 til Q2 2020, og de har iflg Sundhedsministeriets evaluering i denne periode
modtaget et tilskud på 47,1 mio. kr. (sammenlignet med forsøgsordningens tilskud på 8,1 mio. kr.).
0%
Den mest anvendte ordning er MAGISTREL, som i perioden udgjorde 61% af omsætning for alle fire
ordninger (denne ordning er ikke omfattet af lovforslaget).
Mange
Antal patienter
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0014.png
A n b e fa l i n g e r
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0015.png
Opsummering & anbefalinger
Anbefalinger:
1) Behov for øget prioritering og behandling med medicinsk cannabis: Enorme sundheds- og
samfundsøkonomiske gevinster forbundet hermed.
2) Ambition om flere produkter på markedet
mulighed for parallelgodkendelse (permanentgør
ordning for behandling med medicinsk cannabis).
3) Officiel behandlingsvejledning i regi af Sundhedsstyrelsen til lægerne vil fremme behandling
med medicinsk cannabis.
4) Krav om årlig (videre-)uddannelse af (smerte-)lægerne mhp. at flere læger behandler med
medicinsk cannabis.
5) Systematisér indsamling af patient data: Ikke kun bivirkninger, men også effekten på
patienternes livskvalitet og sygdomsforløb.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 452: Præsentation fra Arbejdsgruppen for behandling med medicinsk cannabis' foretræde 20/9-22 om en national smertebehandlingsplan.
2625365_0016.png
Arbejdsgruppen takker for udvalgets opmærksomhed.
Arbejdsgruppe for behandling med medicinsk cannabis
står nu til rådighed for spørgsmål?