Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del Bilag 250
Offentligt
2600096_0001.png
Maj 2022
Støtte til unge
med handicap i
overgangen fra
barn til voksen
Bilagsrapport 2:
Kommunernes
arbejdsgange og
organisering
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-445-7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 INTRODUKTION TIL
BILAGSRAPPORT
Læsevejledning
4
4
KAPITEL 2 KOMMUNERNES ARBEJDSGANGE
OG ORGANISERING
Kommunernes organisering af overgangen
At samle ekspertisen i en tværgående ungeenhed
Erfaringer med tværgående netværksmøder
Forskellige krav til oplysning af sagen
Kommunernes håndtering af førtidspensionssager
5
6
8
12
13
22
24
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0004.png
4
KAPITEL 1
Introduktion til bilagsrapport
Social- og Ældreministeriet har bedt Ankestyrelsen gennemføre
en undersøgelse om, hvad der sker, når unge med handicap,
der inden det fyldte 18. år har modtaget omfaattende støtte
efter servicelovens børnehandicapbestemmelser, fylder 18 år
og overgår til voksenbestemmelserne i blandt andet servicelo-
ven.
Denne bilagsrapport er en del af denne undersøgelse og er bi-
lag til Ankestyrelsens rapport,
Støtte til unge med handicap i
overgangen fra barn til voksen.
Bilagsrapporten indeholder en deltaljeret beskrivelse af fem in-
terviewkommuners arbejdsgange og håndtering af overgangen
til voksenlivet for unge med handicap. Rapporten beskriver
også de overvejelser, gode erfaringer og oplevede udfordrin-
ger, som kommunerne har i forbindelse med at sikre en god
overgangsproces til voksenlivet. Bilagsrapporten bygger på in-
terview med ledere og rådgivere i fem kommuner samt et in-
terview med repræsentanter fra Socialstyrelsen.
LÆSEVEJLEDNING
Bilagsrapporten består af følgende afsnit:
Kapitel 1:
Introduktion
Kapitel 2:
Bilagsrapportens hovedpointer
Afsnit 2.1:
Kommunernes organisering af overgangen
Afsnit 2.2:
Kommunernes erfaringer med at samle eksperti-
sen i en tværgående ungeenhed
Afsnit 2.3:
Kommunernes erfaringer med tværgående net-
værksmøder
Afsnit 2.4:
Kommunernes oplevelser af forskellige krav til
sagsoplysningen
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0005.png
5
KAPITEL 2
Kommunernes arbejdsgange
og organisering
Dette kapitel handler om kommunernes organisering af samar-
bejdet mellem de myndighedspersoner, som er involveret i
overgangen fra barn til voksen for unge med handicap, der har
brug for hjælp og støtte fra kommunen.
I kapitlet beskriver vi kommunernes arbejdsgange i forbindelse
med, at de forbereder overgangen, og når de overleverer sa-
gerne mellem afdelinger. Herunder hvordan de sikrer tværfag-
lig forberedelse af sagerne. Vi vil løbende belyse gode erfarin-
ger og oplevede udfordringer med kommunernes håndtering af
overgangen fra barn til voksen for unge med handicap – både
kommunernes egne og dem, som Socialstyrelsen kan beskrive
på tværs af kommunerne.
Kapitlet er baseret på interview med fem udvalgte kommuner
og et interview med Socialstyrelsen. I kapitlet beskriver vi føl-
gende hovedpointer.
HOVEDPOINTER
Socialstyrelsen erfarer, at det at have en struktur for
det tværgående samarbejde i organisationen spiller en
vigtig rolle i forhold til at understøtte det tværgående
samarbejde. I koordineringen af det tværfaglige samar-
bejde om overgangen fra barn til voksen kan kommu-
nen gøre brug af forskellige samarbejdsmodeller. De
fem kommuner, som indgår i undersøgelsen, har erfa-
ringer med henholdsvis en samlet tværgående ungeen-
hed og tværgående netværksmøder.
En samlet tværgående ungeenhed fordrer ifølge to
kommuner vidensdeling og indbyrdes kendskab til hin-
anden og fagområderne mellem medarbejdere på hen-
holdsvis børne- og voksenområdet. De to kommuner
oplever, at en ungeenhed giver mulighed for et unge-
orienteret fokus, hvor rådgivere kan arbejde med et
særligt blik for selvstændiggørelse, uddannelse og be-
skæftigelse. Endelig giver en ungeenhed mulighed for
at samle indsigter på tværs af børne- og voksenområ-
det og derved samstemme perspektiver i oplysningen
af den unges sag.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0006.png
6
Ifølge nogle af kommunerne kan tværgående net-
værksmøder skabe mulighed for, at medarbejdere på
henholdsvis børne- og voksenområdet kan tage fælles
bindende og helhedsorienterede beslutninger om den
unges overgang til voksenlivet og derved arbejde i en
fælles retning. Kommunerne oplever, at tværgående
netværksmøder er et godt redskab til at sikre rettidig
inddragelse af både voksenområdet og andre relevante
fagpersoner i den unges sag op mod det fyldte 18. år.
Samarbejdet om tværgående netværksmøder kan ifølge
kommuner og Socialstyrelsen styrkes ved klare aftaler
for ansvars- og rollefordeling, fælles redskaber og
værktøjer og faste medarbejdere. Personbårne samar-
bejdsstrukturer kan også være sårbare, men kan af-
hjælpes ved tydelige arbejdsgangsbeskrivelser.
Kommunerne oplever, at tværgående netværksmøder
kan bidrage til at samstemme de forskellige perspekti-
ver på sagsoplysning.
På tværs af de to organisationsmodeller, oplever kom-
munerne udfordringer med rettidig inddragelse af de
rette forvaltninger i sager, hvor den unge skal modtage
førtidspension efter pensionslovens § 20. Dette fremgår
både af interview med kommuner og af sagsbeskrivel-
ser.
MODELLER FOR
TVÆRFAFLIG KOR-
DINERING
Strukturen i organisa-
tionen spiller en vigtig
rolle i forhold til at un-
derstøtte det tværgå-
ende samarbejde. I
koordineringen af det
tværfaglige samar-
bejde om overgangen
fra barn til voksen kan
kommunen gøre brug
af forskellige samar-
bejdsmodeller.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
KOMMUNERNES ORGANISERING AF OVERGAN-
GEN
Organiseringen af myndigheden i forhold til bevilling af hjælp
og støtte til børn og voksne med handicap er forskellig fra
kommune til kommune. Nogle kommuner har organiseret sig
således, at børne- og voksenområdet er adskilt i forskellige
forvaltninger. Andre har samlet de fleste handicapkompense-
rende ydelser for børn og voksne i én forvaltning. Det er sam-
tidig forskelligt fra kommune til kommune, hvor man har pla-
ceret myndighedsansvaret for anden støtte end handicapkom-
penserende ydelser såsom beskæftigelsesindsatsen, uddannel-
sestilbud og omsorgsydelser.
Ifølge Socialstyrelsen forudsætter en vellykket overgang fra
barn til voksen for unge med handicap, at der er et tværgå-
ende og helhedsorienteret samarbejde mellem de fagpersoner
fra forskellige forvaltninger, der er involveret i overgangen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0007.png
7
Samarbejdet skal sikre en fælles retning på tværs af fagområ-
der og forvaltninger om den unges sag. I en organisering, hvor
fagpersoner fra forskellige forvaltninger er fysisk adskilte, er
det væsentligt, at der er gode betingelser for løbende kommu-
nikation og koordination
1
.
Socialstyrelsen har med inspiration fra KL beskrevet to model-
ler for det tværgående og helhedsorienterede samarbejde ved
overgangen fra barn til voksen. Socialstyrelsen beskriver en
model, hvor det tværgående og helhedsorienterede samar-
bejde opnås ved hjælp af en samlet organisering. Derudover
beskriver Socialstyrelsen en model, hvor tværgående net-
værksmøder sikrer samarbejdet på tværs af de involverede af-
delinger i kommunen. De to organiseringsmodeller er beskre-
vet i boksen nedenfor.
MODELLER FOR TVÆRGÅENDE OG HELHEDSORIEN-
TERET SAMARBEJDE
SAMLET ORGANISERING
Fagpersoner med kompetencer og viden inden for føl-
gende områder kan samles i en enhed – børnehandicap,
voksenhandicap, jobcenteret (for eksempel nøgleperso-
ner på handicapområdet), Ungdommens uddannelsesvej-
ledning/ungevejledning (UU) og øvrige relevante fagper-
soner og kompetencer. Medarbejderne i denne enhed re-
ferer ofte til samme ledelse, så det bliver tydeligt, hvor
ansvaret er placeret.
TVÆRGÅENDE NETVÆRKSMØDER
Tværgående netværksmøder, hvor følgende områder kan
være repræsenteret - børnehandicap, voksenhandicap,
jobcenteret (for eksempel nøglepersoner på handicapom-
rådet), Ungdommens uddannelsesvejledning/ungevejled-
ning (UU), repræsentant fra uddannelsesinstitution eller
arbejde, og øvrige relevante fagpersoner og kompetencer
for eksempel medarbejdere fra pædagogisk psykologisk
rådgivning, ergoterapeut og fysioterapeut fra det kom-
munale sundhedsområde.
Kilde: Socialstyrelsen (2021): Overgangen til voksenlivet
for unge med handicap – et inspirationsmateriale
1
Socialstyrelsen (2021): Overgangen til voksenlivet for unge med handicap – et inspi-
rationsmateriale
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0008.png
8
Ifølge Socialstyrelsen kan der inden for rammerne af disse to
modeller være forskellige arbejdsgange for tilrettelæggelsen af
de unges overgang til voksenlivet. Vi har i forbindelse med
denne undersøgelse talt med fem kommuner, som har organi-
seret myndighed og overgange på handicapområdet forskelligt.
AT SAMLE EKSPERTISEN I EN TVÆRGÅENDE
UNGEENHED
RAMME FOR SAM-
ARBEJDET
En samlet enhed kan
give nogle gode faste
rammer for samarbej-
det, det kan under-
støtte muligheden for
at finde løsninger på
tværs af lovgivninger,
og det kan under-
støtte en oparbejdning
og forankring af viden
fra flere områder med
betydning for over-
gangen hos enheden.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
I Odense og Aalborg Kommune er der en tværgående ungeen-
hed, som har handicapsagerne for unge fra 15 år og ind i før-
ste del af voksenlivet. I disse enheder er børne- og voksenhan-
dicap repræsenteret, mens der holdes tværgående netværks-
møder med andre relevante fagpersoner såsom jobcenteret og
UU-vejleder.
EKSEMPLER PÅ TVÆRGÅENDE ENHEDER
Odense Kommune
har fra 1. juni 2021 valgt at flytte
sager på handicapområdet over i ungerådgivningen i Be-
skæftigelses- og Socialforvaltningen fra den unge fylder
15 år. Tidligere beholdt Børn og familierådgivningen sa-
gerne, indtil den unge fyldte 18 år, hvorefter sagen over-
gik til henholdsvis Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
eller Ældre- og Handicapforvaltningen afhængigt af, om
den unge blev bevilget førtidspension. Ungerådgivningen
er opdelt i rådgivere med sager med foranstaltninger ef-
ter § 52 og efterværn efter § 76, rådgivere med sager
med bevillinger af handicapkompenserende støtte efter
§§ 41 og 42 og rådgivere med sager om voksne til og
med 29 år, der ikke får efterværn eller førtidspension. De
borgere, som tilkendes førtidspension, får fortsat en råd-
giver i Ældre- og Handicapforvaltningen fra det fyldte 18.
år.
Aalborg Kommune
har en specialgruppe for børn, unge
og voksne med handicap, som hører under Familie- og
Beskæftigelsesforvaltningen. I specialgruppen er der
henholdsvis et familieteam, et ungeteam og et voksen-
team. Familieteamet har sagerne frem til, at den unge
bliver 15 år. Ungeteamet sidder med sagerne fra de
unge er 15 til 18 år, samt unge i efterværn til de er 23
år. Voksenteamet har sager om voksne, der ikke modta-
ger efterværn eller førtidspension. Borgere, som får til-
kendt pension, hører til Ældre- og Handicapforvaltningen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0009.png
9
I Odense og Aalborg Kommune oplever ledere og rådgivere, at
de med ungerådgivningen og specialgruppen har samlet ek-
spertisen om overgangen til voksenlivet og rammesat videns-
deling imellem rådgivere, der har myndighed efter henholdsvis
børne- og voksenbestemmelserne i sager om borgere med
handicap. Målet med dette er i begge kommuner at sikre et
ungeperspektiv i indsatsen, indarbejde voksenperspektivet i
udredningen inden det fyldte 18. år og forbedre vejledning af
den unge og dennes forældre i overgangen fra barn til voksen.
FYSISK ADSKIL-
LELSE KRÆVER
SÆRLIGE BETIN-
GELSER
I en organisering,
hvor fagpersoner fra
forskellige forvaltnin-
ger er fysisk adskilte,
er det væsentligt, at
der er gode betingel-
ser for løbende kom-
munikation og koordi-
nation.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Fysisk placering giver mulighed for vidensdeling
I både Aalborg og Odense Kommune oplever rådgivere og le-
dere, at det er en stor fordel, at henholdsvis ungerådgivningen
og specialgruppen fysisk sidder i nærheden af hinanden, da det
gør den kollegiale sparring let og derved understøtter et godt
samarbejde. Den fysiske placering har også betydning for det
løbende tværfaglige samarbejde.
I Odense og Aalborg Kommune oplever rådgivere og ledere, at
den samlede organisering i henholdsvis ungerådgivningen og
specialgruppen understøtter vidensdeling og samarbejde mel-
lem rådgivere på henholdsvis børne- og voksenområdet.
Socialstyrelsen oplyser i interview, at det er erfaringen fra
taskforce
2
, at samarbejdet omkring overgangen ofte fungerer
godt, når alle medarbejdere, der er involveret i den unges
overgang, sidder fysisk sammen.
I forbindelse med dette er det også Socialstyrelsens erfaring
fra taskforcen, at begrænset kendskab til lovgivningen på vok-
senområdet blandt rådgivere på børneområdet kan være en
udfordring ved håndteringen af overgangen. Det betyder, at
rådgivere på børneområdet kan have svært ved at klæde den
unge og forældrene tilstrækkeligt på ved overgangen og infor-
mere om, hvad konsekvenserne er ved at overgå fra lovgivnin-
gen på børneområdet til voksenområdet. Derfor er det vigtigt,
at kommuner organiserer sig omkring overgangen, så rådgi-
verne lærer hinandens fagområder at kende og kan videregive
den rette information, eller at der planlægges rettidige over-
gangsmøder, hvor modtagende rådgiver fra voksenområdet
deltager for at orientere om lovgivningen.
I Aalborg Kommune oplever rådgiverne og deres leder i speci-
algruppen, at det er en stor fordel, at medarbejdere i både
2
Taskforcen på handicapområdet er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social-
styrelsen. Formålet med taskforcen er at styrke kommunernes sagsbehandling på
handicapområdet for både børn og voksne. Taskforcen tilbyder kommunerne korte
formidlings- og læringsforløb og længerevarende analyse- og udviklingsforløb. Task-
forcen indsamler desuden løbende gode eksempler på redskaber fra de kommuner,
som taskforcen samarbejder med.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0010.png
10
børne-, unge- og voksenteam i specialgruppen sidder fysisk i
nærheden af hinanden, da det gør den kollegiale sparring let
og understøtter et godt samarbejde:
”Jeg tror også, at den måde, man er placeret på rent fysisk
har en betydning. Der er ikke nogen tvivl om, at det at spe-
cialgruppens børne- og voksenområde sidder på samme
matrikel gør, at der opleves en smidighed, og at der kan
skabes en fælles forståelse ledelsesmæssigt i forhold til,
hvordan vi vil samarbejde omkring de her sager […] det re-
lationelle har en kæmpe betydning. At man lige kan stikke
hovedet ned og holde overleveringsmøder med en kollega i
huset fremfor at sende til en mailboks” (Leder, Aalborg
Kommune)
I Aalborg Kommune fremhæver lederne altså, at den samlede
fysiske placering i en tværgående enhed giver mulighed for en
uformel vidensdeling mellem medarbejdere på henholdsvis
børne- og voksenområdet. Det er rådgivernes overbevisning,
at dette forbedrer vejledningen af den unge og dennes foræl-
dre i overgangen fra barn til voksen.
Et ungeperspektiv i valg af indsats
Ledere i Odense og Aalborg Kommune fremhæver, at ungeråd-
givningens og specialgruppens fokus på unge bidrager til, at
rådgiverne får et bedre blik for det at være ung i forhold til
selvstændiggørelse, uddannelse og beskæftigelse.
I Aalborg beskriver ledelsen, at en af fordelene ved special-
gruppen er et ungeorienteret fokus, hvor børnegruppen har
mere fokus på kompensation til familien.:
”Det giver god mening at have et mere ungeorienteret per-
spektiv i stedet for indsatser til familien, som er på spil i vo-
res børnegrupper [de 0-14 årige]. Der har været et klart
ønske om, at vi fik nogle indsatser rettet til de unge, og fik
de unge inddraget mere i deres egen sag […] Når vi har en
17-årig, er vi gode til at sætte os sammen med voksenom-
rådet og tale om, hvad de ville have bevilget, hvis det var
en voksen. Så vi undgår at hive tæppet væk under de unge,
når der alligevel bliver lagt en ny plan fra det 18. år.” (Le-
der, Aalborg Kommune)
I Aalborg giver specialgruppen mulighed for at inddrage et ud-
viklingsperspektiv op mod den unges overgang til voksenlivet,
som er foreneligt med det nye fokus, der indtræder, når den
unge overgår til voksenbestemmelserne. Det vil sige, at ledel-
sen i Aalborg Kommune oplever, at specialgruppen kan sam-
stemme perspektiver på den unges støtte mellem børne- og
voksenområdet.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0011.png
11
Ligeledes pointerer en leder i Odense Kommune, at ungeråd-
givningen giver mulighed for et mere selvstændiggørende per-
spektiv på den unge via et fokus på uddannelse og beskæfti-
gelse. Lederen fremhæver ungerådgivningens implementering
af et uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv, allerede inden
den unge fylder 18 år:
”Fordi vi også er beskæftigelsesforvaltningen, hvor vi har
meget mere fokus på uddannelse og beskæftigelse, og hvor
vi sidder i samme hus [som UU-vejledning og jobcenter], så
arbejder vi meget sammen. De [UU-vejleder og/eller med-
arbejder fra jobcenteret] er altid med til møder. (Leder,
Odense Kommune)
Ligesom i Aalborg Kommune, beskriver Odense Kommune så-
ledes, at den tværgående enhed giver mulighed for at følge en
specifik ungeorienteret strategi, der skaber bro mellem de per-
spektiver, der gør sig gældende på henholdsvis børne- og vok-
senområdet.
I interviewet med Socialstyrelsen fremhæver de netop, at en
tværgående enhed kan bidrage til, at man har blik for uddan-
nelses- og beskæftigelsesdelen i forhold til den unges liv og
hverdag efter det fyldte 18. år.
Inddragelse af voksenperspektivet i sagsoplysningen
En tværgående ungeenhed giver mulighed for at samle indsig-
ter på tværs af børne- og voksenområdet og derved sam-
stemme perspektiver i sagsoplysningen. I Aalborg Kommune
oplever man, at specialgruppen kan imødekomme de forskel-
lige perspektiver for sagsoplysning mellem børne- og voksen-
området, ved at man afstemmer overgangen ud fra voksenom-
rådet i forhold til Voksenudredningsmetoden (VUM):
”Det er ikke så længe siden, at vi har ændret vores over-
gangsskabelon, som vi har tilpasset ud fra voksenområdets
VUM-metodik. Nogle af de ting, som fremgik af vores børne-
faglige undersøgelser har et andet fokus end deres VUM.”
(Leder, Aalborg Kommune).
I Odense Kommune fremhæver man nødvendigheden af en ar-
bejdsgang omkring overgangen med faste beskrivelser af,
hvem der skal stå for, at den rette sagsoplysning bliver udar-
bejdet, og hvornår den skal udarbejdes. I kommunen har man
valgt, at ungerådgivningen skal udarbejde en VUM inden det
fyldte 18. år og derved både drage nytte af sit kendskab til den
unge og understøtte, at der er den nødvendige sagsoplysning,
når den unge fylder 18 år.
VUM: VOKSEN-
UDREDNINGS-
METODEN
Voksenudred-
ningsmetoden er
et udrednings-
værktøj udarbej-
det til borgere
over 18 år, der
har til formål at
understøtte en
dækkende og sy-
stematisk oplys-
ning af den enkelt
borgers ressourcer
og udfordringer i
relation til borge-
rens ønsker for
fremtiden samt
det formål, som
rådgiver og borger
er enige om, der
skal være med i
udredningen.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til
voksenlivet for unge
med handicap - et in-
spirationsmateriale
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0012.png
12
Ledelsen i Odense Kommune oplever, at det er en god løsning,
at rådgiverne på børneområdet arbejder ud fra den samme ud-
redningsmetode (VUM) som de gør på voksenområdet. De op-
lever, at rådgiverne på børneområdet derved påbegynder ind-
samling af viden, som voksenområdet har behov for, og at der
herved bliver nemmere for afdelingerne at samarbejde og
overlevere viden. På samme tid oplever lederne i Odense Kom-
mune, at det at børne- og voksenrådgiverne deler kontor, gi-
ver mulighed for at børnerådgiverne kan overdrage noget af
den viden, der er svær at skrive ned, til voksenrådgiverne.
Håndtering af skift
I Odense Kommune og Aalborg Kommune er der som følge af
deres organisering af myndigheden på handicapområdet fort-
sat skift i rådgiver og forvaltning. I Odense sker et skift mel-
lem forvaltninger, når den unge fylder 15 år, og enten mellem
rådgivere i ungerådgivningen eller mellem to forvaltninger, når
den unge fylder 18 år, afhængig af om der bevilges førtidspen-
sion ved overgangen til voksenbestemmelserne. I Aalborg
Kommune er der som følge af deres organiseringen rådgiver-
skift, når den unge fylder henholdsvis 15 og 18 år, men der er
kun skift i forvaltning for voksne, der får bevilget førtidspen-
sion.
I begge kommuner gør man brug af tværgående netværksmø-
der blandt andet for at understøtte en god overgang mellem
børne- og voksenbestemmelserne i lighed med det, som man
gør i de kommuner, der ikke som Odense og Aalborg har op-
rettet en samlet enhed for unge på tværs af skellet mellem
barn og voksen. Næste afsnit handler om disse netværksmø-
der.
BEHOV FOR
TVÆRGÅENDE
NETVÆRKSMØDER
FAST STRUKTUR
Møderne kan være
forankret omkring en
arbejdsgang, struktur
og arbejdsfordeling
samt en plan for, hvor
tit møderne skal hol-
des.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
ERFARINGER MED TVÆRGÅENDE NETVÆRKS-
MØDER
I Næstved, Frederiksberg og Viborg Kommune har man opdelt
myndigheden på børne- og voksenområdet i forskellige forvalt-
ninger, hvilket medfører et skift i forvaltning og rådgiver ved
overgangen fra børne- til voksenbestemmelserne. For at un-
derstøtte en god overgang fra barn til voksen for den unge
med handicap holder kommunerne forskellige former for faste
tværgående netværksmøder. Som nævnt tidligere gør Odense
og Aalborg Kommune også brug af tværgående netværksmø-
der samtidigt med, at de har oprettet en enhed for unge på
tværs af skellet mellem børne- og voksenbestemmelserne.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0013.png
13
AFGØRELSESBE-
GREBET
Kommunerne skal
være opmærksom
på, hvornår der i
en sag er tale om
en afgørelse, om
procesledende be-
slutninger eller
faktisk forvalt-
ningsvirksomhed.
Herunder hvorvidt
de beslutninger,
som kommunerne
træffer på tvær-
gående netværks-
møder, er afgørel-
ser og derfor skal
efterleve de krav,
der er til afgørel-
ser.
Kilde: Ankestyrelsen
(2021): Vejledning om
afgørelsesbegrebet
EKSEMPLER PÅ TVÆRGÅENDE NETVÆRKSMØDER
Næstved Kommune
har konsensusmøder. På møderne
deltager rådgivere og ledere fra børne- og voksenhandi-
capområdet, UU-vejleder, en rådgiver fra arbejdsmar-
kedscenteret og eventuelt en kontaktperson tilknyttet
den unge. Forældre og den unge deltager ikke på mødet,
men forældremyndigheden skal give samtykke til, at de-
res barns sag tages op på mødet. Rådgiver fra børneom-
rådet tager initiativ til at få sager på mødet og udfylder
en konsensushandleplan, som sendes til mødedeltagerne
sammen med relevante sagsakter inden mødet. Sager
kommer på konsensusmøde omkring 16,5 års alderen og
typisk igen ved 17,5 år. Ved efterværn kan der fore-
komme konsensusmøder efter det fyldte 18. år. Efter
konsensusmødet og inden det fyldte 18. år bliver der
holdt et overleveringsmøde med den unge og forældrene,
hvor de bliver sat ind i, hvad der er blevet besluttet på
konsensusmødet. Hvis der er behov, kan der være sup-
plerende tværgående dialog og koordinering mellem
børne- og voksenområdet.
Viborg Kommune
har interne koordineringsmøder (k-
møder), hvor der deltager ledere og relevante rådgivere
fra familie-, social- og beskæftigelsesafdelingen. Formå-
let med k-møderne er at drøfte og planlægge overgangen
fra barn til voksen, sådan at alle er enige om, hvad der
skal arbejdes hen imod. Sagerne skal drøftes på k-møde,
når den unge er 15 og 17,5 år. Der er fuld beslutnings-
mandat på k-mødet, så her kan både træffes afgørelse
om eksempelvis botilbud inden for voksenområdet og
STU. K-mødet er et internt møde uden borgerdeltagelse.
Det er lederen fra familieafdelingen og den ansvarlige
børnerådgiver, der sætter sager med et koordinerende
behov på k-møde. Inden Koordineringsmødet har rådgi-
veren et møde med den unge og forældrene om deres
ønsker og et internt formøde med relevante fagpersoner
tilknyttet sagen. På mødet fremlægger rådgiveren sagen.
Efter Koordineringsmødet orienterer rådgiveren den unge
samt dennes forældre om beslutninger foretaget på Ko-
ordinationsmødet.
Frederiksberg Kommune
afholder ungekoordinations-
møder (UKO), når den unge er mellem 15 og 16 år gam-
mel, og senest når den unge er 17,5 år, hvis sagen ikke
har været på tidligere af forskellige årsager. Til mødet
TILRETTELÆGGE
HJÆLP I
SAMARBEJDE
MED DEN UNGE
Kommunernes skal
være opmærksomme
på, at hjælp efter ser-
viceloven skal tilrette-
lægges i samarbejde
med den unge, og
dennes synspunkter
skal inddrages med
passende vægt i over-
ensstemmelse med al-
der og modenhed.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0014.png
14
deltager rådgivere såvel som ledere fra både børne- og
voksenområdet samt repræsentanter fra STU og UU-vej-
ledningen. UKO-mødet er en intern fremstilling af den
unge, der skal overgå til voksenområdet, samt hvad den
unge og deres forældre ønsker sig. Det er rådgiver fra
børneområdet, der initierer afholdelsen af mødet og præ-
senterer sagen til UKO. Hovedfokus for mødet er at af-
klare, hvilke ydelser den unge skal have, så voksenområ-
det kan budgettere, tildele en rådgiver fra voksenområ-
det og vurdere, om der skal udarbejdes en VUM. Mødet
fungerer som en opstart af samarbejdet mellem børne-
og voksenafdelingen om at få afdækket støttebehovet ef-
ter det fyldte 18. år. Frederiksberg Kommune har netop
ansat to overgangskoordinatorer i henholdsvis børneaf-
delingen og voksenafdelingen, som har ansvaret for at
sikre, at overgangen forløber godt. To gange om året
vurderer overgangskoordinatorerne og sagsbehandlere
sammen, om sager, hvor den unge er 14 år eller ældre,
er overgangssager, og om de skal på tidligt UKO-møde,
allerede når den unge er 14-15 år. Forældre og den unge
bliver indkaldt til et orienteringsmøde, hvor overgangs-
forløbet drøftes med familien. Herefter bliver der holdt
flere møder med familien og andre afdelinger i kommu-
nen. Til møderne med familien og det interne UKO-møde
bliver det besluttet, hvilken støtte der stopper. Omkring
et halvt år inden den unges 18-års fødselsdag, indkalder
børneafdelingen til et overdragelsesmøde.
Aalborg Kommune
holder et møde med forældrene og
så vidt muligt den unge, når den unge er 15 år og overgår
til ungeteamet i specialgruppen. Når den unge er 16 år
kommer dennes sag på et forberedende koordinerende
møde (FKM-møder). Kommunen holder FKM-møder hvert
halve år, og sagerne kommer på via en liste, som trækkes
af administrationen. Inden mødet indhenter rådgiver i sa-
gen samtykke fra forældrene til at tage sagen op på mø-
det, holder efter behov et statusmøde med forældrene og
laver en beskrivelse af den unge, som sendes til mødedel-
tagerne. På mødet deltager rådgiveren i sagen, medarbej-
der fra UU-vejledningen og jobcentret, leder fra voksen-
teamet og koordinator fra Ældre- og Handicapforvaltnin-
gen. Fokus er på, hvor den unge skal hen efter det 18. år,
men der laves ikke bevillinger. Ofte orienteres familien
ikke om drøftelserne fra FKM-mødet, da der ikke ændres i
bevillingerne. Der holdes et overleveringsmøde med vej-
ledning om støttemuligheder efter det 18. år, når den unge
er 17,3-17,5 år. Her deltager forældre, eventuelt netværk
og den unge så vidt muligt og de parter, som ender med
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0015.png
15
at skulle samarbejde om sagen, såsom rådgiver på vok-
senområdet, UU-vejleder og jobcenteret. Når den unge er
18 år, er der et opstartsmøde med familien i enten vok-
senteamet eller i Ældre- og Handicapforvaltningen.
Odense Kommune
har et orienteringsmøde ved det 16.
år med forældrene og den unge, hvor der er deltagelse af
rådgiver fra Ungerådgivningen, UU-vejleder, en beskæfti-
gelsesrådgiver fra Beskæftigelses- og Socialforvaltningen
og rådgivere, som varetager voksenområdet fra både Æl-
dre- og Handicapforvaltningen og Ungerådgivningen. Der-
udover holder Odense Kommune overdragelsesmøder
med forældrene og den unge om støttemuligheder efter
det fyldte 18. år, og hvad der skal ske i overgangen til
voksenlivet. Når den unge er knap 15 år, deltager rådgiver
fra henholdsvis Børne- og Familierådgivningen og Unge-
rådgivningen i et overdragelsesmøde. Når den unge er 17
eller 17,5 år deltager rådgiver fra Ungerådgivningen og så
vidt muligt rådgiver på voksenområdet i Ungerådgivningen
eller Ældre- og Handicapforvaltningen i et overdragelses-
møde ved behov.
I alle fem kommuner beskriver de, at de er i tæt kontakt med
både den unges forældre og så vidt muligt den unge op til det
fyldte 18. år blandt andet via overleveringsmøder med foræl-
drene og så vidt muligt med den unge.
HELHEDSORIENTE-
RET SAMARBEJDE
En samarbejdsmodel
kan understøtte det
tværgående og hel-
hedsorienterede sam-
arbejde i en kom-
mune.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Fælles bindende og helhedsorienterede beslutninger på
mødet
Både Viborg Kommune og Næstved Kommune oplever, at de-
res konsensus/koordineringsmøder understøtter fælles hel-
hedsorienterede beslutninger på tværs af børne- og voksen-
handicapområdet i forbindelse med overgangen fra barn til
voksen og derved en bedre overgang for den unge. På mø-
derne drøftes det, hvad der skal ske i forbindelse med over-
gangen, hvordan sagen skal overgå til voksenområdet, og
hvordan man klæder den unge og forældrene på til overgan-
gen. Herunder hvilken sagsoplysning, der er nødvendig, og
hvilke indsatser den unge skal have inden det fyldte 18. år og
kan få efter det fyldte 18. år. En rådgiver på voksenområdet
fra Næstved Kommune beskriver det sådan:
”Fokus på konsensusmøder er jo, at vi skaber en vej hen-
over de næste par år for den unge, så det giver mening ved
det 18. år. Enten skal noget afsluttes, køre videre eller no-
get andet sættes i gang. […] Min rolle er at byde ind med,
hvad der kan lade sig gøre lovgivningsmæssigt efter det 18.
år. […] nogle gange kan vi sætte noget i gang inden det 18.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0016.png
16
år, som kan køre videre, og så jeg kan indgå i et samar-
bejde inden det 18. år.” (Rådgiver, Næstved Kommune)
LEDELSES-
OPBAKNING
Det tværgående sam-
arbejde får de bedste
vilkår, når det priori-
teres af ledelsen.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Begge kommuner lægger vægt på deltagelse af ledelse fra
både børne- og voksenhandicap på disse møder, så der kan ta-
ges fælles beslutninger om, hvad der skal gøres i sagen, og
hvem der er ansvarlige for det. Begge kommuner pointerer, at
de herved kommer væk fra kassetænkningen og i stedet foku-
serer på det fælles ansvar for at finde den bedste løsning for
den unge:
”Jeg tror, at det er super vigtigt, at der er ledelse med i
hvert fald som beslutningskraft på de her møder. Der er det
altså ikke noget med, at vi sidder og spilder vores tid. Bor-
det fanger i forhold til de her aftaler, vi laver. Hvis de skal
ændres, så er det, fordi borgers behov ændres. Så er det
ikke, fordi der er røde tal på bundlinjen. Når vi har kigget
hinanden i øjnene, så er det den retning, vi arbejder hen
imod.” (Leder, Næstved Kommune)
”Det her med, at vi ikke skal hjem hver især og finde ud af,
om vi kan få lov til det. Det skaber en hurtigere vej til at gå
videre med en plan. Og helt oplagt, at man kommer væk fra
kassetænkningen, og man har en fælles følelse af, at det er
vores alles ansvar. Og at vi skal finde det, der er bedst mu-
ligt for borgeren - det er nok det allervigtigste.” (Rådgiver,
Viborg Kommune)
I Frederiksberg Kommune savner rådgiverne, at de går fra un-
gekoordinationsmøderne med en klar plan og bevidsthed om,
hvad de næste skridt i forberedelsen af overgangen er. I Fre-
deriksberg Kommune bliver der ikke truffet beslutninger på
UKO-mødet, men der er fokus på overlevering af information
og orientering om overgangssager. Rådgiverne fremhæver, at
de manglende beslutninger ofte handler om økonomi. Rådgi-
verne fra børneområdet fortæller, at de ofte går fra mødet
uden at vide, hvilken rådgiver der overtager sagen, og hvad de
næste skridt vil være.
I Aalborg Kommune laver de administrative aftaler og ikke af-
gørelser om bevilling af støtte på deres FKM-møder, men de
konkrete indsatser og de dertilhørende mål kan godt blive
drøftet. Selvom der ikke træffes afgørelser på FKM-møderne,
oplever de i Aalborg Kommune, at de går fra møderne med vi-
den om, hvem der har ansvaret for de efterfølgende sags-
skridt, og hvem der overtager som koordinerende rådgiver.
Rådgivere og ledere i Aalborg Kommune erfarer, at FKM-mø-
derne bidrager til sparring mellem børne- og voksenområdet,
idet voksenområdet kan stille spørgsmål til indsatserne og
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0017.png
17
fremhæve muligheder for at tilpasse støtten og derved arbejde
hen mod en mere glidende overgang til voksenområdet:
”Så det kan være voksenområdet, der siger, at det er vig-
tigt, at I, i den næste periode, er obs. på at arbejde med
den her indsats, og at målene her kunne man forestille sig,
at der kunne arbejdes mere med bustræning, så vi kan få
det her uddannelsestilbud til at fungere, så borger kan være
selvtransporterende. Så kan det være, at rådgiver får nogle
ideer og går tilbage og tænker, om denne skal starte en dia-
log op om, hvorvidt tiden er inde til at den her hjælper, som
er mere kompenserende, skulle overgå til en kontaktperson-
løsning, hvor vi kunne lave decideret bustræning med mål
og handleplan. Indsatspakken er kendt på det her møde, så
det er også det, som voksenområdet spørger nysgerrigt ind
til. Og der har vi mulighed for over det næste halvandet år
at lave nogle justeringer i det, så overgangen bliver mere
glidende.” (Leder, Aalborg Kommune)
Ungeområdet har også muligheden for at klæde voksenafdelin-
gen på, hvis der er erfaringer med for eksempel tiltag eller ak-
tører, som man gerne vil viderebringe. Det kan for eksempel
være, at det er sårbart at lave et skift i leverandør.
Rettidig inddragelse af voksenområdet og andre rele-
vante fagpersoner
I Viborg, Aalborg og Næstved Kommune vurderer rådgivere og
ledere, at møderne bidrager til, at voksenhandicapområdet bli-
ver inddraget rettidigt i sagen. En rådgiver fra Næstved Kom-
mune fortæller:
”Vi sikrer jo, at vi ikke får et rend heroppe 14 dage før, at
den unge bliver 18, hvor der bliver sagt: ”Hov”. Det giver
ingen mening. Det er ikke en god overgang, fordi der er rig-
tig mange ting, der ikke er på samme måde før 18 år som
efter 18 år […] Derfor er det super vigtigt, at vi får det i rig-
tig god tid, og vi kan snakke om det, forberede det og kigge
på, hvad skal det for eksempel være for et botilbud” (Rådgi-
ver, Næstved Kommune)
I Viborg Kommune har de dog oplevet udfordringer med at få
sager rettidigt på koordineringsmøde enten grundet fravær el-
ler på grund af uklarhed om, hvornår sagen skal på møde:
”Vi har haft sager hos os i børn, som ikke er kommet på ko-
ordineringsmøder, og det er jo det, vi gerne skal undgå.
Hvis der er en syg rådgiver eller en, som stopper, kan vi
stadig godt opleve det, men det er da blevet bedre […] Der
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0018.png
18
har været uklarhed om, hvornår en sag skal på koordine-
ringsmøde, og hvornår den ikke skal. Der er meget læren
og vi justerer undervejs.” (Leder, Viborg Kommune)
RELEVANTE FAG-
PERSONER I DEN
KONKRETE SAG
Tværgående net-
værksmøder giver en
fleksibilitet i forhold
til, at det netop er de
fagpersoner fra for-
skellige områder af
kommunen, der er re-
levante for den kon-
kret sag, som mødes.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Viborg Kommune har en særlig praksis for inddragelse af alle
relevante parter i overgangen. Det har de i kraft af deres for-
møde forud for koordineringsmødet med ledelsesrepræsenta-
tion samt deres mulighed for at indkalde yderligere relevante
aktører end de vanlige deltagere til koordineringsmødet. Ledel-
sen fra Familie-, Social- og Beskæftigelsesafdelingen såvel som
de tilknyttede rådgivere deltager på koordineringsmødet. Den
koordinerende rådgiver kan desuden indkalde yderligere rele-
vante fagpersoner såsom UU-vejleder og repræsentanter fra
Sundhed- og Omsorgsforvaltningen. På formødet indkalder
rådgiveren de relevante aktører fra forskellige afdelinger, og
her drøfter de mulige tiltag i forbindelse med overgangen og
bliver enige om indholdet i indstillingen til koordineringsmødet.
Rådgiverne oplever, at formødet er afgørende for overleverin-
gen af viden og for de efterfølgende drøftelser på koordine-
ringsmødet. Rådgiverne oplever også, at indstillingen fra for-
mødet ofte imødekommes på koordineringsmødet. Nogle
gange afklarer de enkelte rådgivere forslag til indsatser inden
mødet med chefen i den afdeling, som vil stå for indsatsen. For
at sikre sig, at man kommer rundt om alle relevante drøftelser
på formødet, overvejer lederne i Viborg Kommune at lave en
tjekliste til formøderne:
”Vi har lige talt om, at vi skal have lavet en tjekliste om,
hvad man skal huske til formøder til k-møder, da der er
kommet mange nye rådgivere til. Har du husket at tale om
værgemål, informere familien og de andre ting under 19a.”
(Leder, Viborg Kommune)
I Næstved Kommune oplever ledelsen, at konsensusmøderne
bliver vægtet højt af alle relevante fagprofessionelle parter i
forbindelse med overgangen. Kommunen lægger stor vægt på
også at få beskæftigelsesområdet repræsenteret på konsen-
susmødet, så forsørgelsesgrundlaget er på plads. De oplever,
at afholdelsen af konsensusmøder kræver gensidig respekt, til-
lid og forberedelse:
”Vi har øvet os på det her [gensidig tillid og gensidig re-
spekt]. Vi har forfinet det hen over lang tid, og vi har fundet
noget, der virker. Vi passer på det og værdsætter det […]
Det kan være nogle lange dage [med konsensusmøder]. Vi
har 15 minutter pr. sag, og vi kan komme igennem en hel
del sager på sådan en dag. Det er her respekten kommer i
spil. Det kræver, at man har forberedt sig til de her møder.
Det, synes jeg jo, at vi er gode til. Vi har læst alt det her
materiale, som kommer. Det er der en forpligtelse til, ellers
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0019.png
19
spilder vi hinandens tid. Vi kan jo ikke stoppe uret, altså de
bliver jo 18 år uanset hvad. Man møder ikke uforberedt op
til de her møder.” (Leder, Næstved Kommune)
I flere af kommunerne fungerer tværgående netværksmøder
altså som et vigtigt redskab til at sikre rettidig inddragelse af
voksenområdet og andre relevante parter i forberedelsen af
overgangen. Tværgående netværksmøder kan skabe mulighed
for at inddrage fagpersoner, der er særligt vigtige i den speci-
fikke sag. Samtidig understreger kommunerne, at tillid og re-
spekt er forudsætninger for gode tværgående netværksmøder.
Ansvarsfordeling og samarbejde efter netværksmødet
På tværs af kommunerne ser vi, at kommunerne oplever, at de
tværgående netværksmøder er med til at styrke samarbejdet
omkring overgangen. Det gør de, fordi møderne ofte skaber
klare rammer for det efterfølgende samarbejde, potentiale for
forventningsafstemning og mulighed for, at rådgiverne lærer
hinanden og deres indbyrdes fagområder at kende. I kommu-
neinterviewene er det generelt tydeligt, at den gode overgang
er særligt afhængig af klare aftaler om ansvarsfordeling og
samarbejde på baggrund af de tværgående netværksmøder.
FORDELING AF
ROLLER OG ANSVAR
Det kan være relevant
med en samarbejds-
model, hvor ram-
merne for samarbedet
er beskrevet, og hvori
roller og ansvar tyde-
liggøres.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
I Aalborg og Viborg Kommune har man udarbejdet henholdsvis
en samarbejdsaftale og en samarbejdsmodel i forbindelse med
netværksmøderne. I Aalborg Kommune sætter samarbejdsaf-
talen overgangen i system ved hjælp af en tidslinje, beskri-
velse af faste møder og en beskrivelse af rollefordelingen i for-
bindelse med overgangen. I Viborg Kommune benytter man
samarbejdsmodellen til at få lavet klare aftaler om, hvem der
er koordinerende rådgiver efter mødet, og hvornår en eventu-
elt ny rådgiver overtager sagen. I Aalborg Kommune oplever
man, at det organisatorisk fungerer godt med samarbejdsafta-
len, og man er blevet bedre til at kontakte hinanden og få op-
lysninger på plads. Ledere i Viborg erfarer ligeledes, at samar-
bejdsmodellen til koordinationsmøderne betyder, at de har fået
godt styr på overgangen.
Både Viborg, Aalborg og Næstved Kommune pointerer, at
tværgående netværksmøder kan styrke det samarbejde mel-
lem børne- og voksenområdet, som kommer efter netværks-
mødet.
I Viborg Kommune beskriver rådgivere, at formøder og koordi-
nationsmøder er med til at understøtte gode samarbejder mel-
lem medarbejderne ud over møderne:
”Det rigtig gode ved det her [koordinerings- og formøde] er,
at det understøtter et helhedssyn på borgeren og på borge-
rens situation, og det styrker det tværfaglige samarbejde
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0020.png
20
mellem afdelingerne. Vi snakker meget mere sammen end
tidligere. […] Det kommer virkelig borgeren til gode. Jo
bedre vi kender hinanden, jo bedre vi samarbejder, jo bedre
er det for borgeren i sidste ende.” (Rådgiver, Viborg Kom-
mune)
I Næstved Kommune fremhæver ledelsen, at den dialog og det
samarbejde, der igangsættes på konsensusmødet skaber gro-
bund for et videre samarbejde mellem rådgiverne på henholds-
vis børne- og voksenområdet i forbindelse med den unges
overgang.
I Næstved Kommune oplever ledere og rådgivere, at konsen-
susmøderne understøtter en tydelig ansvarsfordeling såvel
som et gnidningsfrit samarbejde præget af god stemning, gen-
sidig respekt og tillid. De beskriver, at rolle- og ansvarsforde-
lingen er central for overgangen fra barn til voksen, fordi det
sikrer det gode samarbejde, og samtidig gør det tydeligt for de
unge og forældrene, hvor de skal henvende sig.
SAMARBEJDSMO-
DEL FREM FOR PER-
SONBÅREN
Tværgående net-
værksmøder forud-
sætter, at der er ud-
peget en medarbej-
der, som er ansvarlig
for at tilrettelægge et
koordineret og hel-
hedsorienteret samar-
bejde om den unges
overgang til voksen-
området. Det kan
være en fordel med
fælles retningslinjer
eller en model for
samarbejdet og ar-
bejdsgangen, der
blandt andet definerer
ansvarsfordeling, tids-
planer og lignende.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Faste medarbejdere med ansvar for overgangen
I Næstved og Odense Kommune arbejder man også med at
sikre en tydelig ansvarsfordeling og et godt samarbejde efter
de tværgående netværksmøder ved at sørge for, at faste med-
arbejdere har ansvar for forberedelsen af overgangen og over-
levering mellem afdelingerne.
I Næstved Kommune har man organiseret sig omkring en fast
koordinerende visitator på voksenområdet, som overtager alle
sager fra børneområdet. Denne visitator er til stede ved alle
konsensus- og overdragelsesmøder. Ved det fyldte 19. år over-
leverer visitatoren sagen til den endelige rådgiver på voksen-
området. Næstved Kommune oplever, at denne organisering
sikrer ekspertise, erfaring, relationel kontinuitet og vished om,
hvor ansvaret er placeret ved overgangen. Organiseringen gør
det tydeligt for rådgiverne fra børneområdet, hvem de skal
kontakte ved spørgsmål, fordi de altid benytter sig af samme
samarbejdspartner fra voksenområdet ved overgangen:
”Sagsbehandlerne er heller ikke i tvivl om, hvem de skal
kontakte i forhold til et samarbejde på det her felt. Det tæn-
ker jeg er en ret stor fordel.” (Rådgiver, Næstved Kom-
mune)
I Næstved Kommune er man bevidst om, at den personbårne
organisering med en enkelt overgangsvisitator kan være sår-
bar.
Repræsentanter fra Socialstyrelsen gør i interviewet opmærk-
som på, at samarbejdet i særligt mindre kommuner ofte er
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0021.png
21
personbåret. Socialstyrelsen anbefaler i sådanne tilfælde, at
kommunen udarbejder velbeskrevne arbejdsgange for over-
gangen, så det ikke alene er personbåren viden. Det gør relati-
onen og samarbejdet mere professionelt og nemmere for en
anden medarbejder at træde ind i rollen, hvis der skulle være
behov.
Rådgivere og ledere i Odense Kommune har gode erfaringer
med få medarbejdere, der er særligt specialiserede i overgan-
gen. I Ældre- og Handicapforvaltningen er der tre medarbej-
dere, der modtager sagerne ved det fyldte 18. år, og i Unge-
rådgivningen er der fem medarbejdere, der har handicapsa-
gerne inden det fyldte 18. år. Ligesom i Næstved Kommune
oplever de, at faste medarbejdere ved overgangen understøt-
ter et godt samarbejde:
”Jeg har tit ringet til mine kollegaer ovre i Ældre og Handi-
cap og spurgt, hvad jeg skulle gøre, hvis jeg for eksempel
tænkte, der var en anbringelse på vej, som skulle overgå til
dem på et tidspunkt, og hvordan kommer vi videre herfra,
så vi samarbejder om det. Og de nye der kommer ind spør-
ger jo bare "hvad gør jeg her? og hvem, kan jeg kontakte?"
og så får de navnene. Og jeg synes altid, at vi har samar-
bejdet godt om det.” (Leder, Odense Kommune)
Rådgiverne i Odense kommune beskriver, at de også har en
formaliseret arbejdsgang for henvendelser fra børneområdet
og Ungerådgivningen til voksenområdet i henholdsvis Beskæf-
tigelses- og Socialforvaltningen og Ældre- og Handicapforvalt-
ningen. Det betyder, at voksenområdet hurtigt vender tilbage
med kontaktoplysninger på relevant rådgiver ved henvendel-
ser, og dette letter samarbejdet. Rådgiverne i Odense Kom-
mune oplever også, at inddragelsen af Ældre- og Handicap al-
lerede ved det 16. år understøtter et godt samarbejde, fordi
det fordrer et kendskab mellem rådgiverne på henholdsvis
børne- og voksenområdet.
SKRIFTLIGE SKABE-
LONER
Man kan have skabe-
loner for blandt andet
dagsordener for det
enkelte møde.
Kilde: Socialstyrelsen
(2021): Overgangen til vok-
senlivet for unge med han-
dicap - et inspirationsmate-
riale
Fælles redskaber i det efterfølgende samarbejde
Kommunerne bruger forskellige redskaber, der skal understøtte
samarbejdet mellem børne- og voksenområdet i forbindelse
med overgangen for unge med handicap. Sådan fælles redska-
ber kan bruges til at styrke samarbejdet på tværs af afdelin-
gerne. Næstved og Viborg Kommune har gode erfaringer med
fælles dokumenter og skabeloner, der skaber rammen for sam-
arbejdet på tværs af afdelingerne.
Næstved Kommune arbejder med et fælles dokument, en kon-
sensushandleplan, som de opretter i forbindelse med konsen-
susmødet og benytter i det efterfølgende samarbejde. Rådgive-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0022.png
22
ren tilknyttet sagen udfylder en konsensushandleplan, som sen-
des til mødedeltagerne sammen med relevante sagsakter forud
for konsensusmødet. Rådgiveren fra voksenområdet orienterer
sig efter konsensushandleplanen for at få indblik i aftaler og pla-
ner for den unge.
Viborg Kommune arbejder med en fælles skabelon, hvor rådgi-
veren tilknyttet sagen efter koordineringsmødet opretter et do-
kument med fælles aftaler om, hvad der efterfølgende skal ske,
og hvem der har ansvaret. Dokumentet bliver gemt sammen
med indstillingsskemaet til koordineringsmødet i et fælles jour-
naliseringssystem. Herefter kan andre fagpersoner tilføje og
tjekke op på, hvad de skal. Rådgiverne oplever udfordringer
med, at de fører journal i flere systemer – både deres eget og
et fælles - idet de ikke altid får journalført alt i begge systemer.
For eksempel fremgår oprettelse af VUM ikke altid af det fælles
system, hvilket ellers er relevante oplysninger for blandt andet
jobcentret, som også har brug for viden om den unges funkti-
onsniveau:
”Hvis jeg har lavet en voksenudredning, så har jeg en
masse viden om, hvad borgerens funktionsniveau er lige nu.
Det vil være relevant viden at have for en jobcentersag i
forhold til, hvor meget skal vi i gang med praktik lige nu, el-
ler skal vi ikke i gang. Om det har afgørende betydning, det
ved jeg ikke, men det vil fremme andres arbejde, at vi deler
den viden, vi har. Det betyder også, at borgeren ikke skal
interviewes tre gange om det samme.” (Rådgiver, Viborg
Kommune)
Kommunerne oplever altså, at deres brug af fælles redskaber i
det efterfølgende arbejde kan bidrage til vigtig vidensdeling
mellem afdelinger i kommunen, som til gengæld kan spare
borgeren for at skulle forklare sin situation gentagne gange i
forskellige forvaltninger.
Frederiksberg Kommune har for at styrke arbejdsdelingen mel-
lem børne- og voksenhandicap for nyligt ansat to overgangs-
koordinatorer, der skal sikre en god forberedelse af den unges
overgang fra barn til voksen. Rådgiverne har udarbejdet en
forløbsplan over overgangen, som beskriver de forskellige
skridt og møder, der skal afholdes op mod den unges 18-års
fødselsdag. Kommunen planlægger at introducere denne plan
for den unge ved det fyldte 14. år, men er fortsat i gang med
implementeringen af forløbsplanen.
FORSKELLIGE KRAV TIL OPLYSNING AF SAGEN
I flere af kommunerne giver rådgivere og ledere udtryk for, at
der kan opstå udfordringer ved overgangen på baggrund af, at
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0023.png
23
kravene til oplysning af sager er forskellige på henholdsvis
børne- og voksenområdet, da der er tale om forskellige be-
stemmelser og udredningsmetoder. I nogle kommuner er erfa-
ringen, at organiseringen omkring tværgående netværksmøder
giver mulighed for at imødekomme nogle af disse udfordringer.
Socialstyrelsen fremhæver i interviewet, at overlevering af in-
formation mellem afdelinger er en hyppig udfordring for kom-
muner i forbindelse med overgangen. Ifølge Socialstyrelsen
kan dette eksempelvis skyldes fravær af klare aftaler og syste-
matik i overleveringen af sagen, eller at afgørelser er baseret
på ældre oplysninger, hvorfor rådgivere på voksenområdet fin-
der det nødvendigt at indhente eksempelvis opdateret eller ny
dokumentation. Socialstyrelsen oplever desuden, at en ekstra
udfordring i denne sammenhæng kan være, når børneområ-
dets og voksenområdets IT-systemer heller ikke taler sammen
og derfor gør videns udveksling vanskelig.
I Næstved Kommune fremhæver rådgiverne, at de ved deres
konsensusmøder er fælles om at kigge sagen igennem, og at
dette gør det nemmere for voksenafdelingen at få udredt den
unge. Samtidig er de opmærksomme på, at deres systemer
ikke taler sammen på tværs af afdelingerne, og derfor har de
særligt fokus på, at alle oplysninger kommer med videre ved
overleveringsmøderne.
I Frederiksberg Kommune er ledelsen opmærksom på, at der
er centrale forskelle mellem sagsoplysningen på børne- og
voksenområdet, og at dette kan give udfordringer ved håndte-
ringen af overgangen til voksenbestemmelserne. Lederne be-
skriver, at behovet for oplysning af sagen ændrer sig, fordi der
efter voksenbestemmelserne er et behov for at have fokus på
den unges funktionsniveau, som ikke altid er oplyst fra børne-
området, fordi der her er et større fokus på, hvordan familien
fungerer, og hvordan forældrene kan yde støtte til den unge.
Ledelsen i Frederiksberg fremhæver, at den nye organisering
med to ansvarlige overgangskoordinatorer har givet rådgiverne
i børneafdelingen bedre indsigt i voksenafdelingens behov for
sagsoplysning:
”Når vi [overgangskoordinatorer] forklarer, hvad vi skal
bruge det til, så går der virkelig en prås op for de sagsbe-
handlere, der sidder i familieafdelingen, fordi det er ikke no-
get, de beskæftiger sig med normalt.” (Overgangskoordina-
tor, Frederiksberg).
I Frederiksberg Kommune beskriver man, at rådgiverne på
børneområdet ikke nødvendigvis har viden om og forståelse
for, hvad voksenområdet har behov for i sagsoplysningen. Det
kan betyde, at man på voksenområdet mangler beskrivelser
af, om den unge selv kan klare daglig praktisk livsførelse, og
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0024.png
24
hvad den unge generelt selv er i stand til. Samtidig fremhæver
ledelsen, at det er guld værd for rådgiverne på voksenområ-
det, hvis de rigtige oplysninger foreligger ved overgangen, og
at det derfor er et stort fokus for deres overgangskoordinato-
rer.
I Viborg Kommune arbejder man med at imødekomme de for-
skellige perspektiver på sagsoplysning ved koordineringsmø-
derne. Det gør man med en fast metode, hvor alle samar-
bejdspartnere bidrager til at komme med oplysninger om den
unge. Målet er, at dette kan bidrage til at få samtlige aspekter
ind i sagsoplysningen op mod den unges overgang til voksen-
bestemmelserne. Det er rådgiveren på voksenområdet, der
skal udarbejde den unges VUM, og ledelsen er opmærksom på,
at dette kan opleves som en udfordring for den unge og foræl-
drene, fordi det kræver, at den unge deltager i en udrednings-
proces endnu en gang:
Forældrene kan godt føle, at de skal sige det samme to
gange, og kan vi bare tage oplysninger fra børn og give til
social, men vi vil jo også gerne have de friske oplysninger.
Når man kommer over i Ældre- og Handicapforvaltningen
ligger der eksempelvis ikke opdaterede lægelige papirer. Så
derfor holder vi fast i, at voksen skal indsamle den nødven-
dige og opdaterede viden. Men det kan være, at vi laver det
om. Det er jo også et spørgsmål om, hvor meget man skal
forstyrre en familie med et handicappet barn. De kan godt
tænke – hvorfor læser I det ikke bare.” (Leder, Viborg Kom-
mune).
KOMMUNERNES HÅNDTERING AF FØRTIDSPEN-
SIONSSAGER
På tværs af de to organiseringsmodeller oplever kommunerne
udfordringer med det tværfaglige samarbejde i forhold til retti-
digt at inddrage rådgiveren fra forvaltningen med ansvar for
støtte til personer, som modtager førtidspension. Det er sær-
ligt en udfordring ved sager med unge, hvor det sent bliver af-
klaret, om de skal have førtidspension eller ej. I Odense be-
skriver ledere og rådgivere for eksempel, at det er en udfor-
dring, når der opstår uklarhed om, hvorvidt den unge skal be-
vilges førtidspension, og derved om den unges sag skal over-
drages til Ældre- og Handicapforvaltningen eller til en anden
rådgiver i Ungerådgivningen under Beskæftigelses- og Social-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 250: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse: Støtte til unge med handicap i overgangen fra barn til voksen, fra socialministeren
2600096_0025.png
25
Ifølge
Ankestyrel-
sens principmedde-
lelse 68-14
skal
kommunen træffe af-
gørelse om førtids-
pension til den unge
forud for den unges
18-års fødselsdag,
når det er åbenbart at
den unges arbejds-
evne er varigt nedsat,
og kommunen har de
oplysninger, som er
nødvendige for sådan
en dokumentation. I
tilfælde, hvor kommu-
nen havde de nød-
vendige oplysninger
for at afgøre sagen,
og kommunen ikke
bevilger førtidspen-
sion fra den 1. i må-
neden efter det fyldte
18. år, ville den unge
have ret til førtids-
pension med virkning
fra sit fyldte 18. år.
forvaltningen. Disse uklarheder kan opstå til trods for pensi-
onsafklaringsmøder
3
og kan medføre enten unødig inddragelse
af en afdeling, som ikke ender med at få borgerens sag, eller
en for sen overlevering af sagen til den rigtige afdeling, som
derved kommer for sent i gang med afklaring af støtte og rele-
vant rådgivning af den unge.
I Aalborg Kommune beskriver ledelsen, at denne udfordring er
blevet afhjulpet med en samarbejdsaftale, så der selv i de situ-
ationer, hvor det er uklart, om der bevilges førtidspension eller
ej, altid er en repræsentant fra voksenområdet med i samar-
bejdet i forbindelse med forberedelse af overgangen til voksen-
livet.
”Udfordringen i Aalborg har været, at pensionisterne går i
en retning og ikke-pensionister bliver i egen forvaltning. Det
har tidligere været svært at forpligte voksenområdet, fordi
den modtagende forvaltning gerne ville vente på afklaring
på forsørgelse i forhold til, hvor sagen endte. Derfor har det
først været med sagsbehandling fra det 18. år. Og det har
været vores appel, at det har været meget svært at lave de
undersøgelser, der skulle til, for at have en foranstaltning
klar ved det 18. år. Og der er der sket meget de sidste par
år. Der har vi fået lavet nogle aftaler voksenafdelingerne
imellem, så voksenområdet går ind inden det 18. år og af-
dækker, så de er klar til at træffe en afgørelse.” (Leder, Aal-
borg Kommune)
I Odense Kommune beskriver en leder desuden, at det for de
borgere, som åbenlyst skal have førtidspension ved det fyldte
18. år, kan opleves som et unødvendigt skift at skulle inden
om ungerådgivningen i stedet for at blive i Børne- og Familie-
rådgivningen helt til det fyldte 18. år. Disse unge har ikke den
samme glæde af samarbejdet mellem rådgiverne i Ungefor-
valtningen, som varetager henholdsvis børne- og voksenbe-
stemmelserne, da denne ved det fyldte 18. år flytter videre til
Ældre- og Handicapforvaltningen. Ofte har de unge heller ikke
glæde af de uddannelses- og beskæftigelsesinput, som unge-
rådgivningen kan bidrage med.
3
Pensionsafklaringsmøder er interne møder hver tredje måned, hvor sager med bor-
gere, der er omkring 17 år, gennemgås for at få overblik over åbenlyse pensionssa-
ger. Beslutningen om bevilling af pension træffes først ved det 18. år.