Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2609305_0001.png
8. august 2022
J.nr. 2022 - 5241
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og lig-
ningsloven (Nedsættelse af den almindelige elafgift i fjerde kvartal 2022 og i
2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag i indkomstårene
2022 og 2023)
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten og Det Konservative Folkeparti har den 24. juni 2022 indgået
Aftale om kompen-
sation til borgere for stigende energipriser.
Lovforslaget udmønter to elementer fra aftalen: lem-
pelse af elafgiften i 2022 og 2023 og forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag i
2022 og 2023.
Der foreslås en lempelse af den almindelige elafgift, så den fra 1. oktober 2022 lempes
med 4 øre pr. kWh stigende til 4,3 øre pr. kWh i 2023 (2022-priser). En lempelse af den
almindelige elafgift vil i en tid med prisstigninger gøre danskernes elregning billigere.
Det foreslås desuden at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag, så fradraget maksi-
malt kan udgøre 43.500 kr. (2022-niveau) for indkomståret 2022. For indkomståret 2023
forhøjes det maksimale beskæftigelsesfradrag til 44.300 kr. (2022-niveau). Dette vil give
en yderligere økonomisk håndsrækning i forhold til at imødegå de stigende priser.
Forslaget om nedsættelsen af elafgiften skønnes at medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 125 mio. kr. og ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2022. I 2023
skønnes mindreprovenuet at udgøre 525 mio. kr. i umiddelbar virkning og 375 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd (2022-niveau).
Forhøjelsen af det maksimale beskæftigelsesfradrag skønnes efter tilbageløb og adfærd at
medføre et mindreprovenu på ca. 500 mio. kr. årligt i 2022 og 2023.
Lovforslaget vurderes at medføre begrænsede administrative udgifter for Skatteforvalt-
ningen i perioden 2022-2028 som følge af systemtilpasninger og vejledningsopgaver.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. oktober 2022.