Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 144
Offentligt
UDKAST
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 144
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatningsansvar
(Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkel-
ser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse)
§1
I lov om erstatningsansvar, jf. lovbekendtgørelse nr. 1070 af 24. august
2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1719 af 27. december 2018, § 3 i lov nr.
2200 af 29. december 2020 og § 2 i lov nr. 290 af 27. februar 2021, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»Ved fastsættelsen af godtgørelsen kan det tillige tillægges vægt, at
krænkelsen angår en digital seksuel krænkelse.«
2.
I
§ 26
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Ved fastsættelsen af godtgørelsen skal alle digitale seksuelle
krænkelser, der er begået uafhængigt af hinanden, vurderes selvstændigt.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
3.
I
§ 26, stk. 3,
der bliver stk. 4, indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder
særligt grove krænkelser mod en andens fred eller ære.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Stk. 2.
Loven har virkning for lovovertrædelser begået efter lovens ikraft-
træden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Udvidelse af anvendelsesområdet for ydelse af krænkelsesgodtgørelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Digitalisering har på godt og ondt skabt nye, hurtige måder at dele og ud-
brede materiale på. Det betyder også, at krænkende materiale kan spredes
bredt og af rigtigt mange personer. Udviklingen har givet anledning til en
række udfordringer, særligt når der er mange gerningspersoner i det samme
sagskompleks. Det drejer sig bl.a. om, at det
som retsstillingen er i dag
er vilkårligt, hvilke gerningspersoner der kommer til at betale tortgodtgø-
relse i større sagskomplekser.
Lovforslaget skal imødegå den situation, at det i dag er muligt at slippe for
at udrede tortgodtgørelse, alene fordi ens straffesag ikke er behandlet, før et
eventuelt loft for tortgodtgørelsen er nået. Det er en utilfredsstillende rets-
tilstand, at der er gerningspersoner, der i dag kan have en interesse i at få
deres sag udsat, fordi det kan betyde, at der således er mulighed for at undgå
at betale godtgørelse for tort.
Med lovforslaget sikres det endvidere, at der
ligesom for fysiske seksuelle
krænkelser
gælder et udgangspunkt for niveauet for tortgodtgørelse for
digitale seksuelle krænkelser.
Endelig er formålet med lovforslaget at udvide anvendelsesområdet for til-
kendelse af krænkelsesgodtgørelse. Denne del af lovforslaget fremsættes på
baggrund af beslutningsforslag nr. B 56 fremsat af Venstre, hvor det blev
foreslået at udvide området for tortgodtgørelse med henblik på at gøre det
muligt at yde tortgodtgørelse for retsstridige krænkelser, uanset om disse er
egnede til at påvirke forurettedes selv- og æresfølelse, hvilket efter gæl-
dende ret er en betingelse for at blive tilkendt tortgodtgørelse. Under 2. be-
handlingen af beslutningsforslaget blev der vedtaget et ændringsforslag,
hvorefter regeringen skulle fremsætte et lovforslag om udvidelse af området
for
godtgørelse.
Lovforslaget indebærer derfor, at anvendelsesområdet for
krænkelsesgodtgørelse også skal omfatte særligt grove krænkelser af en an-
dens
fred eller ære.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle
krænkelser
2.1.1. Gældende ret
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
2.1.1.1.
Dansk erstatningsret bygger på et grundlæggende princip om, at der
alene kan kræves erstatning, hvis der som følge af en skade pådrages et do-
kumenteret, økonomisk tab. Herudover er der i visse tilfælde fastsat regler
om godtgørelse for ikke-økonomisk skade. En ikke-økonomisk skade er ka-
rakteriseret ved, at vurderingen af skaden beror på mere subjektivt prægede
kriterier som lidelse, tort, psykisk ubehag mv., hvor der ikke uden videre
kan opstilles en objektiv økonomisk målestok for skadens omfang og tabets
størrelse.
Størrelsen på en godtgørelse for ikke-økonomisk skade kan ikke sammen-
lignes med de beløb, der fastsættes som erstatning for økonomiske tab, da
sådanne erstatninger fastsættes på grundlag af dokumenterede opgørelser af
det økonomiske tab, som hændelsen har medført for den skadelidte.
Som eksempler på regler om ikke-økonomisk skade kan nævnes erstatnings-
ansvarslovens § 3, hvor der er fastsat regler om godtgørelse for svie og
smerte, som tildeles for hver dag, den skadelidte er syg og § 4, der indehol-
der regler om varigt mén, hvorefter skadelidte tildeles en godtgørelse fastsat
under hensyn til skadens medicinske art og omfang samt de forvoldte ulem-
per i skadelidtes personlige livsførelse. Endvidere indeholder erstatningsan-
svarslovens § 26 regler om godtgørelse for tort og krænkelse, jf. nedenfor
pkt. 2.1.1.2, og endelig indeholder § 26 a regler om godtgørelse til efterladte.
2.1.1.2.
Tort- og krænkelsesgodtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26
Efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, skal den der er ansvarlig for en
retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person, betale den
forurettede godtgørelse for tort. Erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, er en
videreførelse af den dagældende § 15, stk. 1, i ikrafttrædelsesloven til straf-
feloven (lov nr. 127 af 15. april 1930). Efter § 15, stk. 2, i ikrafttrædelseslo-
ven skulle godtgørelsens størrelse fastsættes under hensyn til krænkelsens
grovhed, handlingens beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt.
Ikrafttrædelseslovens § 15, stk. 2, blev ikke medtaget i erstatningsansvars-
loven, men det fremgår af lovforslaget, at der ikke er tilsigtet nogen ændring
med hensyn til udmåling af godtgørelsen. Godtgørelsen skal således fortsat
fastsættes under hensyn til krænkelsens grovhed, handlingens beskaffenhed
og omstændighederne i øvrigt, jf. lovforslag L 7 af 6. februar 1984 om er-
statningsansvar, Folketingstidende 1983-1984 (2. samling), tillæg A, sp.
123.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
For at der kan tilkendes tortgodtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26,
stk. 1, skal der foreligge en retsstridig krænkelse. En krænkelse er retsstri-
dig, når der foreligger en culpøs krænkelse af en vis grovhed. Det er ikke en
betingelse, at krænkelsen er strafbar, men betingelsen om en culpøs kræn-
kelse af en vis grovhed vil normalt være opfyldt i de tilfælde, hvor der fore-
ligger en strafbar krænkelse.
Det er den tort, der er lidt, som tortgodtgørelse skal kompensere for. Ved
”tort” forstås i almindelighed en krænkelse, der er egnet til at
påvirke ska-
delidtes selv- og æresfølelse, dvs. en persons opfattelse af eget værd og om-
dømme. Det er således den ydmygelse, skadelidte har været udsat for, der
bestemmer, om vedkommende har krav på tortgodtgørelse. Hvis krænkelsen
ikke har været egnet til at påvirke skadelidtes selv- og æresfølelse, vil der
med andre ord ikke være grundlag for at blive tilkendt tortgodtgørelse, idet
krænkelsen dermed ikke er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde.
Eksempler fra retspraksis på typetilfælde, der berettiger til tortgodtgørelse
er bl.a. frihedsberøvelse, krænkelse af privatlivets fred, voldtægt eller andre
seksuelle krænkelser.
Erstatningsansvarslovens § 26 overlader domstolene et vidt skøn ved udmå-
lingen af tortgodtgørelse. Niveauerne for tortgodtgørelse er således ikke re-
guleret i selve erstatningsansvarsloven, men der er tilkendegivelser i be-
mærkningerne til erstatningsansvarslovens § 26 herom.
2.1.1.3.
Efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 2, kan det ved fastsættelsen
af godtgørelsens størrelse tillægges vægt, om krænkelsen er begået ved en
overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 23 om forbrydelser i
familieforhold, f.eks. incest, eller kapitel 24 om seksualforbrydelser, f.eks.
voldtægt, herunder at krænkelsen er begået over for en person under 18 år.
Det samme gælder, hvis krænkelsen er begået ved en forbrydelse, der har
indebåret en overtrædelse af bestemmelserne i straffelovens kapitel 27 om
freds- og æreskrænkelser. Det gælder dog ikke de overtrædelser, der er
nævnt i straffelovens §§ 266-266 b om trusler mv.
§ 26, stk. 2, blev indsat ved lov nr. 463 af 7. juni 2001. Formålet med be-
stemmelsen var at forhøje de tortbeløb, der udbetales til ofre for forbrydelser
omfattet af straffelovens kapitel 23 (Forbrydelser i familieforhold) og kapi-
tel 24 (Seksualforbrydelser). Det fremgår af bemærkningerne til bestemmel-
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
sen, at ændringen som udgangspunkt skulle føre til en fordobling af godtgø-
relsesbeløbene i forhold til det hidtidige niveau, jf. Folketingstidende 2000-
01 (2. samling), tillæg A, side 3521.
Ved lov nr. 140 af 28. februar 2018 blev § 26, stk. 2, ændret. Formålet med
ændringen var en generel forhøjelse af niveauerne for tortgodtgørelse i sager
om seksuelle krænkelser.
Det fremgår af bemærkningerne vedr. 2018-forhøjelsen, at udgangspunktet
for tilkendelse af tortgodtgørelse i 2017-niveau efter lovændringen i 2018
er, at forurettede ved fuldbyrdet voldtægt tilkendes ca. 100.000 kr., som kan
stige til omkring 116.000 kr. i meget grove tilfælde, og ca. 133.000-150.000
kr. eller højere i ganske særlige tilfælde. Ved forsøg på voldtægt vil niveauet
for tortgodtgørelsen skulle være ca. 40.000-53.000 kr., mens det for incest
mod mindreårige vil skulle være mindst ca. 26.000 kr. Ligeledes fremgår
det af bemærkningerne, at der i sager om grove tilfælde af seksuelt misbrug
af børn, som strækker sig over en årrække, og hvor forurettede har et tillids-
eller afhængighedsforhold til gerningspersonen, bør gælde en nedre grænse
på 150.000 kr. for tortgodtgørelserne.
Af bemærkningerne fremgår det endvidere, at de i lovforslaget forudsatte
niveauer er udtryk for 2017-niveauer. Det er derfor forudsat, at domstolene
ved udmåling af tortgodtgørelse i sager om seksuelle overgreb fremover skal
tage hensyn til den almindelige lønudvikling i overensstemmelse med prin-
cipperne i erstatningsansvarslovens § 15, således at godtgørelsesniveauerne
ikke stagnerer på 2017-niveau.
Endelig fremgår det, at tortgodtgørelse som hidtil bør fastsættes af domsto-
lene ud fra et samlet skøn over den konkrete sags omstændigheder, og at
niveauerne som hidtil bør udvikle sig gennem domstolenes praksis.
2.1.1.4.
Digitale seksuelle krænkelser omfatter bl.a. tilfælde, hvor der sker
deling eller offentliggørelse af nøgenbilleder, herunder både billeder og vi-
deoer af seksuel karakter, uden samtykke fra den afbildede person.
Efter sin karakter kan digitale seksuelle krænkelser straffes efter forskellige
regler. Særligt forstås ved digitale seksuelle krænkelser overtrædelse af
straffelovens § 264 d om videregivelse af private billeder vedrørende en an-
dens private forhold eller billeder af den pågældende under omstændighe-
der, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Ligeledes kan di-
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
gitale seksuelle krænkelser straffes efter straffelovens § 232 om blufærdig-
hedskrænkelse eller straffelovens § 235 om udbredelse og besiddelse af bil-
leder eller video med seksuelt indhold af personer under 18 år. Efter om-
stændighederne kan digitale seksuelle krænkelser også straffes efter person-
dataloven, da et billede, hvor man kan se en genkendelig person, ofte vil
være omfattet af persondataloven, og hvis et sådant billede deles på inter-
nettet i strid med persondatalovens regler, kan det være strafbart.
Digitale seksuelle krænkelser er særegne og adskiller sig fra fysiske forbry-
delser, eftersom der i visse tilfælde kan være mange gerningspersoner, der
deler den samme video eller det samme billede af en forurettet. Det betyder
også, at de enkelte krænkelser muliggør yderligere udbredelse af det kræn-
kende materiale, ligesom det betyder, at krænkelsesperioden kan være me-
get lang.
I mange tilfælde begås krænkelserne endvidere uafhængigt af hinanden. Det
betyder, at selv om det er det samme materiale, der bliver delt, er det ikke
nødvendigvis den samme krænkelse. Dette ville være anderledes, hvis der
var tale om en forbrydelse begået af flere gerningspersoner i forening. Det
gælder således eksempelvis ved fysiske seksuelle forbrydelser, herunder en
gruppevoldtægt, at de tiltalte efter omstændighederne dømmes for krænkel-
sen i forening, hvorefter tortgodtgørelse ligeledes udmåles samlet til den
forurettede.
2.1.1.5.
Højesterets domme i Umbrella-sagskomplekset
Digitale seksuelle krænkelser rejser ikke alene spørgsmål om tortgodtgørel-
sens
størrelse,
men også om
hvordan
tortgodtgørelsen skal udmåles, herun-
der hvorvidt krænkelserne skal bedømmes samlet eller hver for sig ved ud-
målingen.
I det såkaldte Umbrella-sagskompleks, som omhandler videredeling af vi-
deoer af seksuel karakter med mindreårige samt fastsættelse af tortgodtgø-
relse, har Højesteret afsagt to domme om udmåling af tortgodtgørelsen til
de forurettede.
I den første dom, U 2019.1232 H, fandt Højesteret, at den tiltalte havde
krænket de forurettedes ære og person ved at have videresendt to videoer af
de forurettede til i hvert fald 35 personer. Højesteret bemærkede videre, at
de forurettedes ære og person ikke alene var blevet krænket af tiltalte, idet
sagen indgik i et større sagskompleks. Delingerne i de enkelte sager var sket
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
uafhængigt af hinanden og foregik over en længere periode, men hver deling
muliggjorde nye delinger, og det var med til at forlænge krænkelsesperio-
den.
Højesteret fandt herefter, at den tiltalte i sagen havde bidraget i et sådant
omfang til videreudbredelsen af videoerne, at han skulle betale tortgodtgø-
relse til de forurettede.
Endvidere fandt Højesteret, at godtgørelsen måtte udmåles under hensynta-
gen til, at der ved den enkelte deling isoleret set næppe var tilført de foru-
rettede en yderligere følelig krænkelse udover, hvad der fulgte af den sam-
lede udbredelse i øvrigt, men samtidig måtte det tages i betragtning, at den
enkelte deling havde bidraget til, at den samlede udbredelse var blevet så
omfattende.
Endelig fandt Højesteret, at godtgørelsen måtte fastsættes under hensynsta-
gen til, at andre personer, der måtte blive fundet skyldige i at videresende
de samme videoklip, også kan blive pålagt at betale godtgørelse til de foru-
rettede, ligesom der i sådanne fremtidige sager må tages hensyn til de godt-
gørelser, der allerede måtte være tilkendt de to forurettede.
Herefter blev tortgodtgørelsen i den konkrete sag udmålt til 10.000 kr. til
den kvindelige forurettede og 2.000 kr. til den mandlige forurettede.
I den anden dom, U 2020.3922 H, tiltrådte Højesteret, at den tiltalte retsstri-
digt havde krænket de forurettedes ære og person, jf. erstatningsansvarslo-
vens § 26, stk. 1.
Sagen rejste spørgsmål om, hvorvidt de godtgørelser, som de forurettede
hidtil var tilkendt i andre sager, i alt havde en sådan størrelse, at de måtte
anses for at kompensere for den samlede tort, som var lidt i anledning af
deling af videoerne.
Højesteret lagde til grund, at den mandlige forurettede var tilkendt mindst
53.500 kr. i tortgodtgørelse, og at den kvindelige forurettede var tilkendt
mindst 260.000 kr. i tortgodtgørelse. Højesteret bemærkede, at den kvinde-
lige forurettedes samlede godtgørelse således meget væsentligt oversteg det
almindelige niveau på daværende tidspunkt (før 2018-forhøjelsen) for grov
voldtægt, ligesom det oversteg, hvad der selv i helt særlige tilfælde er blevet
tilkendt for grove seksuelle overgreb begået mod børn i en årrække. Den
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
mandlige forurettedes samlede godtgørelse lå omtrent på niveau med, hvad
der typisk blev tilkendt i sager om voldtægt.
Højesteret fandt, at selv om enhver deling af videoerne som udgangspunkt
indebærer en krænkelse af de forurettedes ære og person, måtte de allerede
tilkendte godtgørelser anses for at kompensere for den samlede tort, som de
forurettede lider i anledning af sager som den foreliggende.
Herefter skulle der ikke udredes godtgørelse for tort til de forurettede.
Afslutningsvist bemærkede Højesteret, at konsekvensen af afgørelsen er, at
der også i andre sager vil være personer, der ikke skal betale godtgørelse for
tort, selv om de har krænket de forurettedes ære og person. Højesteret tog
dog med afgørelsen ikke stilling til, hvorvidt der i andre sager
f.eks. på
grund af meget omfattende delinger
måtte kunne foreligge helt særlige
omstændigheder, der kan være grundlag for yderligere tortgodtgørelse.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.2.1.
Som de to ovenfor refererede domme illustrerer, medfører digital
kommunikation, herunder på sociale medier, en række udfordringer, særligt
ved sager med mange gerningspersoner.
Det følger af Højesterets første dom i Umbrella-sagskomplekset, at det har
betydning for udmåling af tortgodtgørelsen til de forurettede, at der er
mange andre gerningspersoner, der også har delt det krænkende materiale.
Det betyder som udgangspunkt, at den tortgodtgørelse, som den enkelte ger-
ningsperson skal betale, vil være mindre end den godtgørelse, der skulle
have været betalt, hvis der ikke havde været andre, der havde delt det kræn-
kende materiale.
Efter Højesterets seneste dom i Umbrella-sagskomplekset, er det endvidere
retstilstanden, at der kan fastsættes et ”loft” for tortgodtgørelse, når en for-
urettet anses for at være kompenseret for den samlede lidte tort.
2.1.2.2.
Efter retspraksis har det dermed betydning for udmålingen af tort-
godtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser, at også andre har delt mate-
rialet, og Højesterets domme kan anskues således, at det giver en vis
”mængderabat”, når
der er mange gerningspersoner, og at nogle gernings-
personer endda kan slippe for at udrede tortgodtgørelse, hvis en forurettet
allerede anses for tilstrækkeligt kompenseret.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
På den baggrund har Justitsministeriet overvejet en model til ændring af
retstilstanden vedrørende tilkendelse af tortgodtgørelse i sager om digitale
seksuelle krænkelser, der går ud på at fastlægge et udgangspunkt for ni-
veauet for tortgodtgørelse i sådanne digitale seksuelle krænkelsessager, li-
gesom enhver deling skal være tortudløsende. Det vil betyde, at alle ger-
ningspersoner vil skulle betale tortgodtgørelse, og der skal med andre ord
ikke gælde et loft for den samlede tort, der kan tildeles. Herved tilgodeses
ofret ved den særlige form for krænkelse, som fortsætter og kan fortsætte
meget længe.
Justitsministeriet finder, at de enkelte delinger
og dermed de enkelte kræn-
kelser
bør vurderes hver for sig. Da krænkelserne ikke skal vurderes sam-
let, bør der således ikke være et loft over tortgodtgørelsen.
Justitsministeriet har overvejet modellens samspil med, hvad der tilkendes i
tortgodtgørelse for andre enkeltstående krænkelser. Den tortgodtgørelse, der
udmåles for de enkeltstående delinger, skal vurderes for sig. Det samlede
beløb, der udmåles i tortgodtgørelse for alle delinger, kan efter omstændig-
hederne være meget højt, men dette samlede beløb dækker også over mange,
uafhængige krænkelser. Det er således udtryk for, at den forurettede har væ-
ret udsat for en retsstridig krænkelse mange gange.
2.1.2.3.
Modellen indebærer, at der
i lighed med hvad der gælder for f.eks.
seksualforbrydelser
fastsættes et udgangspunkt for niveauet for tortgodt-
gørelse i sager om digitale seksuelle krænkelser, hvor der sker deling eller
offentliggørelse af nøgenbilleder, herunder billeder eller videoer af seksuel
karakter, uden samtykke fra den afbildede person.
Der er ikke i lovgivningen i dag fastlagt et særskilt niveau for tortgodtgø-
relse for digitale seksuelle krænkelser, f.eks. ved deling af nøgenvideoer.
Digitale seksuelle krænkelser er særegne, fordi enhver deling af en video
eller et billede indebærer en krænkelse, og fordi enhver deling samtidig mu-
liggør videre udbredelse. Det betyder, at krænkelsesperioden kan være me-
get lang, ligesom de forurettede må leve med en frygt for videre udbredelse.
Der bør derfor efter Justitsministeriets opfattelse fastlægges et udgangs-
punkt for niveauet for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser.
2.1.2.4.
Retspraksis vedrørende udmåling af tortgodtgørelse i sager om di-
gitale seksuelle krænkelser viser, at der i mange tilfælde udmåles tortgodt-
gørelse på 5.000 kr., jf. eksempelvis Vestre Landsrets dom af 1. juli 2021,
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2021, side 4455, hvor en forurettet blev
tilkendt 5.000 kr. i tortgodtgørelse, idet hendes ekskæreste havde offentlig-
gjort en video på Facebook og YouTube af forurettede, der alene var iført
trusser.
Ved bl.a. Østre Landsrets dom af 5. maj 2020, gengivet i Ugeskrift for Rets-
væsen 2020, side 2311, blev den kvindelige forurettede i Umbrella-sags-
komplekset tilkendt 5.000 kr. i tortgodtgørelse, imens den mandlige foruret-
tede blev tilkendt 1.000 kr. i tortgodtgørelse. Det bemærkes i den forbin-
delse, at sagen vedrører et forhold begået forud for ændringen af erstatnings-
ansvarsloven den 1. april 2018.
Der er også sager, hvor tortgodtgørelsen fastsættes til 10.000 kr., eksempel-
vis Vestre Landsrets dom af 2. september 2021, gengivet i Tidsskrift for
Kriminalret 2021, side 1175, hvor en forurettet blev tilkendt 10.000 kr. i
tortgodtgørelse, idet der på en pornohjemmeside var blevet uploadet nøgen-
billeder af forurettede med angivelse af hendes navn.
Endvidere er der sager, hvor der tilkendes et højere beløb i tortgodtgørelse.
Det gælder eksempelvis Østre Landsrets dom af 24. februar 2020 gengivet
i Forsikrings- og Erstatningsretlig Domssamling, side 45, hvor tortgodtgø-
relsen blev fastsat til 30.000 kr., idet der var blevet videregivet mindst 60
nøgenbilleder eller billeder af seksuel karakter samt 3 filmoptagelser med
seksuelt indhold af den forurettede.
2.1.2.5
Justitsministeriet finder, bl.a. på baggrund af den beskrevne praksis,
at der bør fastsættes et udgangspunkt for niveauet for tortgodtgørelse i sager
om digitale seksuelle krænkelser, og at niveauet bør fastsættes til et ud-
gangspunkt i størrelsesordenen 5.000 kr. til 10.000 kr.
Det vil også være udgangspunktet, selv om der er tale om mange enkeltstå-
ende krænkelser mod den samme forurettede, idet krænkelserne bør vurde-
res individuelt.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1.
Som beskrevet ovenfor under pkt. 2.1.1.2 overlader erstatningsan-
svarslovens § 26 domstolene et vidt skøn ved udmålingen af godtgørelser.
Niveauerne for godtgørelserne er således ikke reguleret i selve erstatnings-
ansvarsloven, men der er tilkendegivelser i bemærkningerne til erstatnings-
ansvarslovens § 26 om niveauerne for godtgørelserne. Tortgodtgørelse bør
som hidtil fastsættes af domstolene ud fra et samlet skøn over den konkrete
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
sags omstændigheder, og niveauerne bør som hidtil udvikle sig gennem
domstolenes praksis.
Hensigten med at indsætte et nyt 4. pkt. i erstatningsansvarslovens § 26, stk.
2, er at fastsætte et udgangspunkt for godtgørelsesniveauet for tort for digi-
tale seksuelle krænkelser, som bør være i størrelsesordenen 5.000 kr. til
10.000 kr.
2.1.3.2.
Det foreslås indsat som et nyt stk. 3, at alle digitale seksuelle kræn-
kelser skal vurderes selvstændigt ved fastsættelsen af tortgodtgørelse, når
krænkelserne er begået uafhængigt af hinanden.
Når der er mange gerningspersoner, der har betalt tortgodtgørelse, vurderes
enkeltstående digitale seksuelle krænkelser samlet, idet der efter gældende
ret kan fastsættes et loft for, hvor meget en forurettet skal kunne tilkendes i
tortgodtgørelse.
Når krænkelserne er begået uafhængigt af hinanden, foreslås det, at kræn-
kelserne ligeledes skal vurderes uafhængigt af hinanden ved udmålingen af
tortgodtgørelse, ligesom det er tilfældet ved individuelle, fysiske krænkel-
ser.
Hensigten med indsættelsen af et nyt stk. 3 er, at forurettede i sager med
digitale seksuelle krænkelser kan blive tilkendt tortgodtgørelse for alle
krænkelser, som de er udsat for. Det skyldes både hensynet til de forurette-
des retsfølelse og et ønske om at ligestille fysiske og digitale seksuelle kræn-
kelser i tortmæssig henseende.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.2. Udvidelse af anvendelsesområdet for ydelse af krænkelsesgodtgø-
relse
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1.
Det følger af erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3, at selv om der
ikke er lidt tort, skal den, der er ansvarlig for en retsstridig krænkelse af en
anden, dog betale den forurettede en godtgørelse, såfremt krænkelsen er be-
gået ved en forbrydelse, der har indebåret et særlig groft angreb mod en
andens person eller frihed.
13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 349 af 23. maj 1997. Baggrunden her-
for var den meget begrænsede mulighed for at opnå godtgørelse for tort ved
voldsforbrydelser, der ikke indebærer seksuelle krænkelser, frihedsberø-
velse mv., jf. lovforslag L 144 af 22. januar 1997 om ændring af retspleje-
loven, straffeloven og erstatningsansvarsloven, Folketingstidende 1996-
1997 (2. samling), tillæg A, side 3272-3174.
Bestemmelsen tager kun sigte på tilfælde, hvor der ikke er lidt tort, og hvor
der derfor ikke kan ydes godtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26,
stk. 1, fordi der ikke har været tale om en retsstridig krænkelse, der har været
egnet til at påvirke forurettedes selv- og æresfølelse, jf. herom ovenfor under
pkt. 2.1.1.2.
Som det fremgår af bestemmelsen ordlyd, er det en betingelse, at krænkel-
sen er sket som følge af en forbrydelse modsat erstatningsansvarslovens §
26, stk. 1, hvorefter det alene er en betingelse, at der er tale om en culpøs
krænkelse af en vis grovhed. Det er således en betingelse, at forholdet også
strafferetligt udgør en forbrydelse, og at forbrydelsen skal være af en sådan
grovhed, at der som udgangspunkt kræves, at den har udløst en fængselsstraf
på mindst et år, jf. Folketingstidende 1996-1997, tillæg A, side 3182. Det
fremgår desuden, at godtgørelsens størrelse som udgangspunkt er 10.000 kr.
Det følger af Erstatningsnævnets praksis, at der for grov vold efter straffe-
lovens § 245 (og evt. § 246) som udgangspunkt tilkendes 10.000 kr. i kræn-
kelsesgodtgørelse, hvilket kan stige op til 30.000 kr. i de groveste tilfælde.
Det gælder ligeledes for drabsforsøg, jf. straffelovens § 237, jf. § 21, at der
tilkendes krænkelsesgodtgørelse i størrelsesordenen 10.000 kr. til 30.000 kr.
Endvidere tilkendes der som udgangspunkt 10.000 kr. i krænkelsesgodtgø-
relse i tilfælde af frihedsberøvelse, jf. straffelovens § 261, afpresning, jf.
straffelovens § 281 og røveri, jf. straffelovens § 288.
2.2.1.2.
I Højesterets dom (U 2020.1879 H) tog Højesteret stilling til spørgs-
målet om betaling af tortgodtgørelse i forbindelse med den såkaldte Se &
Hør-sag. Sagen angår en person, B, som i en periode fra 24. juni 2008 til 31.
december 2011 efter aftale og mod betaling, videregav oplysninger om cirka
900 kreditkorttransaktioner til et ugeblad. Ved tidligere pådømte straffesa-
ger blev forlaget for ugebladet straffet med bøder på i alt 10 mio. kr., imens
B og den tidligere chefredaktør på ugebladet blev straffet med fængsel i
henholdsvis 1 år og 6 måneder og 1 år og 3 måneder.
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
I Højesterets dom blev det lagt til grund, at B i en periode fra juni 2008 til
september 2009 i 10-11
tilfælde skaffede sig adgang til oplysninger om A’s
kreditkorttransaktioner
herunder om tidspunkt, beløb og i nogle tilfælde
sted
og videregav disse oplysninger til ugebladet. Transaktionerne ved-
rørte bl.a. betaling på hoteller og i restauranter, bestilling af rejsebilletter
samt køb i stormagasiner.
Det blev endvidere lagt til grund, at ugebladet anvendte en af disse oplys-
ninger i en artikel fra juli 2008, hvor det bl.a. fremgik, at A havde været på
et bestemt diskotek i Berlin, ligesom det blev lagt til grund, at A i en periode
fra november 2008 til februar 2009 stod på en liste, som B sendte til ugebla-
det med navne på en række offentligt kendte personer.
Højesteret fandt, at A havde været udsat for grove retsstridige krænkelser af
sit privatliv i form af overvågning af sine kreditkorttransaktioner
og der-
med i en vis udstrækning sin færden.
Højesteret bemærkede med henvisning til forarbejderne til erstatningsan-
svarslovens § 26, stk. 1, og senere ændringer og af forarbejderne til den tid-
ligere bestemmelse i § 15 i ikrafttrædelsesloven til straffeloven, at anven-
delsesområdet for tort forudsætter en culpøs krænkelse af en vis grovhed,
og at krænkelsen skal angå den pågældendes selv- og æresfølelse, dvs. ved-
kommendes opfattelse af eget værd og omdømme.
Højesteret fandt, at uanset, at A har været udsat for grove retsstridige kræn-
kelser, var krænkelserne efter deres karakter og omfang ikke egnet til at på-
virke A’s selv-
og æresfølelse, og derfor tiltrådte Højesteret både byrettens
og landsrettens dom om, at A ikke var berettiget til godtgørelse for tort efter
erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Der kan være angreb rettet mod en andens person eller frihed, der er særligt
grove og dermed begrunder tilkendelse af krænkelsesgodtgørelse, og der
kan være tilfælde af grove retsstridige krænkelser mod en andens fred eller
ære, der også bør begrunde ydelse af krænkelsesgodtgørelse.
I U 2020.1879 konstaterede Højesteret, at der var tale om grove retsstridige
krænkelser, men at det ikke var muligt at blive tilkendt tortgodtgørelse, fordi
krænkelserne ikke havde været egnet til at påvirke den forurettedes selv- og
æresfølelse. På den baggrund var der ikke hjemmel til at tilkende tortgodt-
gørelse efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1.
15
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Modsat blev der ved Højesterets dom af 2. marts 2020 (U 2020.1615 H)
tilkendt tortgodtgørelse på baggrund af en arbejdsgivers konstante video-
overvågning af og løbende kontrol med, at en underordnet ansat udførte sit
arbejde korrekt, hvilket medførte en stor psykisk belastning for den ansatte.
Højesteret lagde bl.a. vægt på, at der ikke forelå saglige og proportionale
grunde
i form af f.eks. arbejdsmæssige eller sikkerhedsmæssige forhold
til at anvende overvågning over for den ansatte, og at den ansatte under ud-
førelsen af sit arbejde havde følt sig konstant overvåget på sin arbejdsplads.
Der kan således være tilfælde, hvor overvågning konkret kan begrunde til-
kendelse af tortgodtgørelse. Det må ligeledes formodes at være tilfældet,
hvis der i U 2020.1879 H f.eks. havde været tale om, at endnu flere oplys-
ninger var blevet offentliggjort, herunder oplysninger af mere intim karak-
ter.
Selv om der kan være tilfælde, hvor det ved eksempelvis overvågning, her-
under overvågning af kreditkorttransaktioner, konkret kan begrundes, at der
bør tilkendes tortgodtgørelse, fordi krænkelsen har været egnet til at påvirke
forurettedes selv- og æresfølelse, vil der være tilfælde, hvor der ikke kan
tilkendes tortgodtgørelse. For at undgå, at der er grove krænkelser, som fal-
der uden for anvendelsesområdet for erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1,
finder Justitsministeriet, at der bør indføres hjemmel til, at der kan tilkendes
krænkelsesgodtgørelse, hvis der er tale om en særligt grov krænkelse af en
andens fred eller ære, som dog ikke har været egnet til at påvirke forurette-
des selv- og æresfølelse. Det betyder, at anvendelsesområdet for ydelse af
krænkelsesgodtgørelse efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3 (der bliver
stk. 4), bør udvides.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Da bestemmelsen i erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3, blev indsat, blev
der alene åbnet for muligheden for at tilkende krænkelsesgodtgørelse i for-
bindelse med kriminalitet rettet mod en andens frihed eller person.
Det foreslås, at erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3 (der bliver til stk. 4)
ændres, således at anvendelsesområdet for tilkendelse af krænkelsesgodtgø-
relse udvides til også at omfatte særligt grove krænkelser af en andens fred
eller ære.
16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen vil fortsat være tiltænkt et snævert anvendelsesområde, og
det vil derfor ikke være alle grove krænkelser af en andens fred eller ære,
der vil være omfattet.
Under visse omstændigheder skal det f.eks. være muligt at blive tilkendt
krænkelsesgodtgørelse ved grove tilfælde af overvågning eller brug af
stjålne oplysninger, herunder f.eks. kreditkorttransaktioner. Karakteren af
de pågældende oplysninger samt omfanget heraf kan tillægges vægt ved
vurderingen af, hvorvidt en krænkelse af en andens fred eller ære er særligt
grov. Endvidere kan der lægges vægt på, hvorvidt forholdet er sket for vin-
dings skyld. Dette er ikke en udtømmende angivelse af momenter, der kan
tillægges vægt, og det vil således bero på en konkret vurdering af den på-
gældende sags omstændigheder, hvorvidt en krænkelse mod en andens fred
eller ære kan udløse krænkelsesgodtgørelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser
skønnes at kunne medføre meget begrænsede merudgifter for staten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
17
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
2521378_0018.png
UDKAST
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. februar 2022 til den 1. marts
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Aalborg Universitet (Ju-
ridisk Institut), Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut),
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International
Danmark, Børnenes Kontor, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vil-
kår, Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Kvindesamfund, Danske Advokater, Danske Regioner, Da-
tatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Sociale Retshjælps Fond, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Digitalise-
ringsstyrelsen, Digitalt Ansvar, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Erstatningsnævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsik-
ring & Pension, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, HK Politiet og An-
klagemyndigheden, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Retshjælp, Kø-
benhavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af Forsvars-
advokater, Landsforeningen Krim, Landsforeningen for Voldsramte Kvin-
der, Landsforeningen SIND, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK), Landsorganisationen mod seksuelle overgreb, Offerrådgivningen
i Danmark, Patienterstatningen, Politiforbundet, Red Barnet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Den foreslåede ordning for tortgodt-
gørelse ved digitale seksuelle kræn-
kelser skønnes at kunne medføre me-
get begrænsede merudgifter for sta-
ten.
18
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
2521378_0019.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen i § 26, stk. 2, 4. pkt. er ny og har til formål at fastlægge et
udgangspunkt for de tortbeløb, der udbetales til ofre for digitale seksuelle
krænkelser.
Med udtrykket ”digitale
seksuelle krænkelser” forstås i bestemmelsens for-
stand deling eller offentliggørelse af nøgenbilleder, herunder billeder eller
videoer af seksuel karakter, som sker via internettet eller andre digitale me-
dier uden samtykke fra den afbildede person.
Digitale seksuelle krænkelser kan straffes efter forskellige regler, herunder
bl.a. straffelovens § 232 om blufærdighedskrænkelse, straffelovens § 235
om udbredelse og besiddelse af pornografiske billeder eller video af perso-
ner under 18 år og straffelovens § 264 d om videregivelse af private billeder
vedrørende en andens private forhold.
Niveauet for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser bør fastsættes
til et udgangspunkt i størrelsesordenen 5.000 kr. til 10.000 kr.
De nævnte niveauer er 2021-niveauer. Det forudsættes således, at domsto-
lene, når de fremover udmåler tortgodtgørelse i sager om digitale seksuelle
krænkelser, tager hensyn til den almindelige lønudvikling, jf. principperne i
erstatningsansvarslovens § 15. Herved sikres det, at godtgørelsesniveauerne
ikke stagnerer på 2021-niveau.
Tortgodtgørelsen bør som hidtil fastsættes af domstolene ud fra et samlet
skøn over den konkrete sags omstændigheder, og niveauerne bør udvikle sig
gennem domstolenes praksis.
Der er ikke tilsigtet ændringer i godtgørelsesbeløbene efter erstatningsan-
svarslovens § 26, stk. 1, for andre krænkelser eller i udmålingen af tortgodt-
gørelse i medfør af andre regelsæt, f.eks. reglerne om erstatning i anledning
af strafferetlig forfølgning, jf. retsplejelovens kapitel 93 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get.
Til nr. 2
Formålet med det foreslåede stk. 3 er at sikre, at når de digitale seksuelle
krænkelser er begået uafhængigt af hinanden, skal krænkelserne også vur-
deres selvstændigt ved udmålingen af tortgodtgørelse, ligesom det gælder
for fysiske krænkelser.
Det betyder, at der ikke bør fastlægges en grænse for, hvor mange gange en
forurettet kan blive tilkendt tortgodtgørelse, idet alle gerningspersoner skal
udrede tortgodtgørelse for retsstridige krænkelser uden hensyn til, hvor me-
get der i øvrigt er blevet tilkendt den forurettede i det samme sagskompleks.
20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
Hermed sikres, at der ikke er gerningspersoner, der kan undgå at betale tort-
godtgørelse, alene fordi deres straffesag først bliver behandlet, efter et even-
tuelt loft er nået.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get.
Til nr. 3
I erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3 (som bliver stk. 4), foreslås en udvidet
adgang til at yde godtgørelse for ikke-økonomisk skade i forbindelse med
forbrydelser, hvor der ikke er lidt tort.
Formålet med at indsætte det foreslåede 2. pkt. i bestemmelsen er at sikre,
at der i de tilfælde, hvor der ikke er lidt tort, og hvor der ikke ydes en godt-
gørelse efter stk. 1, fremover kan udmåles en godtgørelse som kompensation
for ikke-økonomisk skade (krænkelsesgodtgørelse), hvis krænkelsen er sket
ved en forbrydelse, der har indebåret en særlig grov krænkelse af en andens
fred eller ære.
Bestemmelsen omfatter som hidtil
og i modsætning til stk. 1
alene kræn-
kelser, der er sket ved en forbrydelse. Derfor kan der ikke tilkendes godtgø-
relse efter bestemmelsen ved uagtsomme forhold.
Krænkelsen skal være rettet mod en andens fred eller ære, og bestemmelsens
kerneområde vil være straffelovsovertrædelser i form af uberettiget adgang
til datasystemer, brud på brevhemmeligheden og aflytning (straffelovens §
263), uberettiget videregivelse mv. af adgangsmidler til et datasystem (straf-
felovens § 263 a), husfredskrænkelser (straffelovens § 264), uberettiget fo-
tografering af personer på ikke frit tilgængeligt sted (straffelovens § 264 a),
uberettiget udnyttelse mv. af oplysninger fremkommet ved visse fredskræn-
kelser (straffelovens § 264 c), uberettiget videregivelse af meddelelser eller
billeder vedrørende en andens private forhold (straffelovens § 264 d) og
ærekrænkelser (straffelovens §§ 267-268).
Bestemmelsen er fortsat tiltænkt et snævert anvendelsesområde, og det vil
således ikke være alle grove krænkelser mod en andens fred eller ære, der
vil være omfattet.
Kravet om forbrydelsens særlige grovhed forudsætter, at forholdet også ved
strafudmålingen betragtes som værende af grovere karakter.
Der tilsigtes ingen ændringer ved vurderingen af grovheden ved særligt
grove angreb mod en andens person eller frihed.
Ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om særligt grove krænkelser af en
andens fred eller ære, kan det bl.a. tillægges vægt, om krænkelsen er begået
21
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
UDKAST
for vindings skyld. Der kan endvidere lægges vægt på karakteren af eksem-
pelvis den overvågning, der har fundet sted, herunder hvorvidt der er tale
om særligt private forhold, ligesom omfanget af krænkelsen kan tillægges
vægt, f.eks. om overvågningen har været langvarig eller konstant.
Som hidtil bør det bero på en konkret vurdering på baggrund af den enkelte
sags omstændigheder, hvorvidt en krænkelse mod en andens fred eller ære
skal udløse krænkelsesgodtgørelse.
Godtgørelsens størrelse bør som hidtil fastsættes af domstolene ud fra et
samlet skøn over den konkrete sags omstændigheder, og niveauet bør ud-
vikle sig gennem domstolenes praksis.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed. Det fo-
reslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har pr. 1. januar 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
formueretlige område, som bl.a. omfatter erstatningsansvarsloven. Lov-
forslaget skal derfor ikke gælde for Færøerne.
22
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
2521378_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erstatningsansvar, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1070 af 24. au-
gust 2018, som ændret ved § 3 i lov
nr. 1719 af 27. december 2018, § 3
i lov nr. 2200 af 29. december 2020
og § 2 i lov nr. 290 af 27. februar
2021, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 26.
---
1.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes som
4.
Stk. 2.
Ved fastsættelsen af godtgø-
pkt.:
relsen kan det tillægges vægt, at
krænkelsen er begået ved en forbry- »Ved fastsættelsen af godtgørelsen
delse, der har indebåret en overtræ- kan det tillige tillægges vægt, at
delse af bestemmelser i straffelo- krænkelsen angår en digital seksuel
vens kapitel 23 eller 24, herunder at krænkelse.«
krænkelserne er begået over for en
person under 18 år. Det samme
gælder, hvis krænkelsen er begået
ved en forbrydelse, der har indebå-
ret en overtrædelse af bestemmel-
serne i straffelovens kapitel 27.
Dette gælder dog ikke de overtræ-
delser, der er nævnt i straffelovens
§§ 266-266 b.
Stk. 3-4
---
23
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Udkast til forslag til lov om ændring af erstatningsansvarsloven (Fastsættelse af ordning for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse), fra justitsministeren
2521378_0024.png
UDKAST
Gældende formulering
§ 26.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Selv om der ikke er lidt tort,
skal den, der er ansvarlig for en
retsstridig krænkelse af en anden,
dog betale den forurettede en godt-
gørelse, såfremt krænkelsen er be-
gået ved en forbrydelse, der har in-
debåret et særlig groft angreb mod
en andens person eller frihed.
Stk. 4.
---
§ 26.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Selv om der ikke er lidt tort,
skal den, der er ansvarlig for en
retsstridig krænkelse af en anden,
dog betale den forurettede en godt-
gørelse, såfremt krænkelsen er be-
gået ved en forbrydelse, der har in-
debåret et særlig groft angreb mod
en andens person eller frihed.
Lovforslaget
2.
I
§ 26
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk.
3.
Ved fastsættelsen af godt-
gørelsen skal alle digitale seksuelle
krænkelser, der er begået uaf-
hængigt af hinanden, vurderes selv-
stændigt.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
3.
I
§ 26, stk. 3,
der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »Det samme
gælder særligt grove krænkelser
mod en andens fred eller ære.«
24