Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2519729_0001.png
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
27. januar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2019-306-0020
Dok.:
1687105
Dato:
Kontor:
Orientering om ændring af Kongeriget Danmarks erklæring i medfør
af Schengenkonventionens artikel 41, stk. 9, om tyske myndigheders
forfølgelsesvirksomhed ind i Danmark
Til Retsudvalgets orientering agter regeringen at afgive en ændret erklæring
i medfør af Schengenkonventionens artikel 41, stk. 9, om tyske myndighe-
ders forfølgelsesvirksomhed ind i Danmark til Europa-Kommissionen. Den
ændrede erklæring indebærer en udvidelse af kredsen af strafbare handlin-
ger, som kan ligge til grund for tyske myndigheders forfølgelsesvirksomhed
ind i Danmark.
Schengenkonventionens artikel 41 indebærer, at myndigheder fra en med-
lemsstat i visse tilfælde og under iagttagelse af en række betingelser er be-
rettigede til at foretage forfølgelse af personer ind over grænsen til en anden
medlemsstat (såkaldte hot pursuits).
Efter konventionens artikel 41, stk. 9, afgiver medlemsstaterne en erklæring,
hvori betingelserne for hot pursuits på deres område fastlægges. Erklærin-
gen skal blandt andet angive, hvilke strafbare handlinger der kan give an-
ledning til hot pursuit. Dette kan enten være en række alvorlige forbrydelser,
som er udtømmende opregnet i Schengenkonventionens artikel 41, stk. 4,
litra a (manddrab, voldtægt, ulovlig handel med narkotika mv.),
eller
straf-
bare handlinger, som kan medføre udlevering, jf. artikel 41, stk. 4, litra b.
I forbindelse med Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen den 10.
juni 1997, jf. lov nr. 418 af 19. juni 1997 om Danmarks tiltrædelse af Schen-
genkonventionen, har Danmark i overensstemmelse med konventionens ar-
tikel 41, stk. 9, afgivet en erklæring, der på grundlag af konventionens arti-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Orientering om revisionen af erklæring om tyske myndigheders forfølgelsesvirksomhed ind i Danmark, fra justitsministeren
kel 41, stk. 2-4, fastlægger betingelserne for, hvorledes de tyske politimyn-
digheder kan udøve deres ret til forfølgelse på dansk område. Der henvises
endvidere til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger til det lovforslag, der lå
til grund for loven (lovforslag nr. L 221 af 10. april 1997).
Det følger af den danske erklæring, at det alene er muligt for de tyske myn-
digheder at fortsætte forfølgelsen ind i Danmark i anledning af de forbry-
delser, der er nævnt i Schengenkonventionens art. 41, stk. 4, litra a (mand-
drab, voldtægt, ulovlig handel med narkotika mv.).
Medlemsstaternes gennemførelse af Schengenreglerne evalueres hvert
femte år. Danmark blev evalueret i 2017 og modtog i den forbindelse en
henstilling vedrørende blandt andet Danmarks politimæssige samarbejde i
grænseområderne med Tyskland. Europa-Kommissionen henstillede blandt
andet til, at Danmark udvider listen over forbrydelser, som kan begrunde
tysk forfølgelse henover grænsen.
Danmark har efter Schengenkonventionens artikel 41, stk. 9, 2. pkt., mulig-
hed for at lade sin erklæring erstatte af en ny, forudsat at den ikke indskræn-
ker den foregående erklærings rækkevidde.
Ændringen af erklæringen indebærer en udvidelse af listen over forbrydel-
ser, som kan begrunde tysk forfølgelse henover grænsen. Herefter vil tysk
politi fremover kunne foretage forfølgelse med henvisning til Schengenkon-
ventionens artikel 41, stk. 4, litra b (som omfatter strafbare handlinger, der
kan medføre udlevering). Det betyder konkret, at erklæringens anvendelses-
område udvides fra at omfatte de forbrydelser, som er udtømmende opreg-
net i Schengenkonventionens artikel 41, stk. 4, litra a (blandt andet mand-
drab, voldtægt og ulovlig handel med narkotika) til også at omfatte øvrige
forbrydelser, der kan medføre udlevering. I praksis vil spørgsmålet om tyske
myndigheders mulighed for at foretage forfølgelse ind i Danmark derfor
bero på en vurdering af, om den strafbare handling opfylder betingelserne
for udlevering efter udleveringslovens § 13, stk. 1-4.
Det bemærkes i den forbindelse, at svenske myndigheder har mulighed for
at foretage forfølgelse ind i Danmark på dette grundlag som følge af Kon-
geriget Danmarks erklæring i medfør af Schengenkonventionens artikel 41,
stk. 9, af 6. oktober 1999 om svenske myndigheders forfølgelsesvirksomhed
ind i Danmark.
Kopi af den ændrede erklæring vedlægges til orientering.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Orientering om revisionen af erklæring om tyske myndigheders forfølgelsesvirksomhed ind i Danmark, fra justitsministeren
Kopi af dette brev er samtidig sendt til Folketingets Europaudvalg samt Fol-
ketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
3