Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2519672_0001.png
Kan øget offentlighed styrke
demokrati
og
saglig
embedsførelse?
Jesper Tynell
26. januar 2022
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0002.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0003.png
Nordskov Nielsen udvalget 1993
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0004.png
”Fortielser
eller fordrejninger
m.h.t. kendsgerninger eller
vurderinger af hensyn til ministeriets politik forekom mange
høringsdeltagere
meget almindelige.
Ved besvarelse af folketingsspørgsmål var det f.eks. almindeligt, at
man blev tvunget
til at tilbageholde oplysninger og give
intetsigende eller
misvisende svar
med hensyn til oppositionen, og
det var
almindeligt accepteret,
at man kunne gå langt med hensyn
til fortielser og uklarhed i svarene.
(…)
Flere høringsdeltagere fra centraladministrationen gav udtryk for,
at Ombudsmanden af og til blev
forholdt oplysninger.”
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:59-60)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0005.png
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Integrationsministeriet
Finansministeriet
Socialministeriet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0006.png
DJØF’s Nordskov Nielsen udvalg
Ӂbenhed i den offentlige forvaltning
(…)
Værdien af ekstern åbenhed og en eventuel udvidelse
heraf er denne åbenheds formodede effekt med
hensyn til
forebyggelse/afsløring
af sådanne »dubiøse«
situationer, som erfaringsmæssigt kan skabe etiske
problemer.”
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:184)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0007.png
DJØF’s Nordskov Nielsen udvalg
”En høringsdeltager fra et direktorat havde været ude
for at få meddelt en mundtlig ordre fra departementet,
som efter hans opfattelse var ulovlig. Direktoratet
havde bedt om at få den pågældende ordre skriftligt,
hvorefter der ikke var sket yderligere.” (Djøf 1993:58)
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:58)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0008.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0009.png
Miljøministerens og DMUs indberetning af de danske
skoves tilstand sendt til EU i endelig form i 2008
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0010.png
DMUs oprindelige udkast til indberetningen til EU
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0011.png
DJØF’s Nordskov Nielsen udvalg
”Større åbenhed i forvaltningen vil medvirke til at
formindske de etiske problemer, der er nævnt ovenfor
under punkt 1. Det er ofte selve det forhold, at den
politiske indblanding holdes skjult, som konstituerer
misbruget. Spilles der med åbne kort, vil man næppe
tale om misbrug og om etiske problemer”
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:168)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0012.png
Hvad har 2013-loven gjort siden?
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0013.png
Departement
Departement
Departement
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Borger
Virksomhed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0014.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Hvis dokumenterne ”udveksles på et tidspunkt, hvor
der er konkret grund til at
antage
, at en minister har
eller
vil
få behov for embedsværkets rådgivning og
bistand”
(L144 som vedtaget)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0015.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Uanset om, et ”dokument er udarbejdet med henblik
på ministerbetjening” eller ej.
(Offentlighedskommissionens betænkning s. 637)
Uanset om, det slet ”ikke bliver forelagt for eller
anvendt af den pågældende minister”
(Offentlighedskommissionens betænkning s. 607)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0016.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Gælder også dokumenter sendt mellem
»f.eks. to styrelser, der er underordnet hvert sit
ministerium«
(bemærkningerne til L144)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0017.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Alle ministerielt underordnede myndigheder skal i
forbindelse med paragraf 24 »i princippet anses som
en (funktionel) enhed«
(bemærkningerne til L144)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0018.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Departement
Departement
Departement
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Borger
Virksomhed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0019.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
Departement
Departement
Departement
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Borger
Virksomhed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0020.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
”Det bestemmelsen gør, det er jo dybest set at slå en
ring uden om centraladministrationen og lukke af for
offentlighed i de sager, hvor en minister med lovens
ord ‘har eller vil få behov for embedsværkets
rådgivning og bistand’. (…) Det er en ring, man slår,
uden om centraladministrationen.”
(Folketingets Ombudsmand 10. december 2014 i Folketinget)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0021.png
§ 24: Ikke længere ret til afsendt post
”Hvis man læser loven og dens forarbejder og de
eksempler, der gives, så er der ikke tvivl om, at den
bestemmelse omfatter meget væsentlige dele af alt
politisk præget virksomhed i centraladministrationen.
Der er altså tale en meget substantiel begrænsning i
retten til aktindsigt.”
(Folketingets Ombudsmand 10. december 2014 i Folketinget)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0022.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0023.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0024.png
§ 29:
JM i alle 12 sager: INTET omfattet af §29
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0025.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0026.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0027.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0028.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0029.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0030.png
§ 29:
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0031.png
Hvorfor lukkede man ned i 2013?
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0032.png
”Det er fordi, at vi som politikere har behov for
et fortroligt rum,
hvor vi
kan trykprøve vores ideer, hvor vi kan arbejde tæt sammen som
politikere og arbejde tæt sammen med vores embedsmænd. Hvorfor?
Fordi vi skal sikre, at vi får den bedst mulige
lovgivning.”
(Justitsministeren om § 24 i Debatten på DR2, 21.02. 2013)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0033.png
”Men med hensyn til politikudvikling mener jeg, at en forudsætning for,
at man kan gøre det fornuftigt, ordentligt og redeligt, er, at man har
mulighed for i de indledende faser at prøve nogle ting af, uden at
journalister
dagen efter
kan skrive på forsiden af deres avis, at nu er
man nået så og så langt i forhandlingerne. [...] Så der skal være
mulighed for at tale sammen i
fortrolighed,
mulighed for at udveksle
dokumenter i fortrolighed i forbindelse med det
lovforberedende
arbejde.
Jeg tror, det er ret svært at lave
lovgivning
med kvalitet, hvis
ikke man har nogen muligheder for at have
et fortroligt rum.”
(Ordfører om § 24 ved 1. beh. af L144, 26.02.2013)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0034.png
Politisk beslutningsproces undtaget allerede under 1985-loven:
Lovforberedende arbejde ”for så vidt lovforslag [ikke] er fremsat for
folketinget.” (§ 2, stk. 1 nr. 2)
”Brevveksling mellem ministerier om lovgivning” (§ 10, stk. 1 nr. 2)
”Referater af møder mellem ministre og dokumenter, der udarbejdes
af en myndighed til brug for sådanne møder.” (§ 10, stk. 1 nr. 1)
”En myndigheds interne arbejdsdokumenter.” (§ 7)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0035.png
Politisk beslutningsproces undtaget allerede under 1985-loven:
Arbejdsgrupper / ad hoc myndigheder
”Dokumenter, der udveksles i forbindelse med, at en myndighed
udfører sekretariatsopgaver for en anden myndighed.” (§ 10, stk. 4)
”Hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er
påkrævet” (§ 13, stk. 1 nr. 6) til ”at
beskytte den politiske
beslutningsproces”
(Vogter 1998:253)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0036.png
Det fortrolige rum
man talte om fandtes allerede i forvejen!
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0037.png
1985-loven beskyttede i høj grad
den politiske beslutningsproces
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0038.png
2013-loven beskytter nu også
den politiske markedsføringsproces
in
p
S
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0039.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0040.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0041.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0042.png
DJØF’s Nordskov Nielsen udvalg
”Større åbenhed i forvaltningen vil medvirke til at
formindske de etiske problemer, der er nævnt ovenfor.”
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:168)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0043.png
Hvordan bør en kommende
offentlighedslov se ud?
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0044.png
Er det nok at ophæve § 24?
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0045.png
Ikke tilstrækkeligt at fjerne § 24
§ 24 er kun én ud af mange indskrænkninger
- 
- 
- 
- 
- 
- 
- 
§ 27 nr. 2,
kalendere (§ 22),
ressourcereglen (§ 9, stk. 2 og § 28 stk. 2 nr. 1)
Arbejdsgrupper / ad hoc myndigheder udvidet
Lovforberedende arbejde udvidet
Formodningsreglen
Etc.
Demokratiet har behov for mere åbenhed end 1985-loven
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0046.png
Nordskov Nielsen udvalget 1993
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0047.png
DJØF’s Nordskov Nielsen udvalg
”Nogle af de spørgsmål, der kunne være anledning til
at overveje, er, om det er nødvendigt at lade
undtagelsen vedrørende
interne dokumenter
være så
omfattende, (…) og om den generelle
undtagelsesbestemmelse vedrørende aktindsigt i
lovforberedelsessager
(…) kan ophæves.”
(Nordskov Nielsen udvalget 1993:184-185)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0048.png
Departement
Departement
Departement
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Borger
Virksomhed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0049.png
Departement
Departement
Departement
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Styrelse
Borger
Virksomhed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0050.png
”Under disse vilkår stiger
risikoen for fejl, ligesom der i
processen er en risiko for
myndighedsindgreb, som ud
fra accepterede retsstatslige
standarder er problematiske.”
(Udredningsgruppen vedr. håndteringen af covid-19, 2021)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0051.png
”Udredningsgruppen er af den opfattelse, at
en høj
grad af åbenhed
kan bidrage til minimering af disse
ulemper.
Dens forslag er derfor, at man på epidemiområdet
indfører
de samme regler
om offentlighed, som i
henhold til et EU-direktiv gælder for
miljøområdet
2
.” (s.
451).”
2: ”Lovbekendtgørelse nr. 980 af 16. august 2017
(Lov
om aktindsigt i miljøoplysninger)”
(Udredningsgruppen vedr. håndteringen af covid-19, 2021)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0052.png
Miljøoplysningsloven
= 1985-loven + mere til
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0053.png
Miljøoplysningsloven:
§ 2. Enhver har under de betingelser og med de undtagelser, der følger af lov
om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven, ret til at blive gjort bekendt
med miljøoplysninger, jf. dog stk. 2-6 og § 3.
§ 6, stk. 2. Henvisninger i denne lov til bestemmelser i lov om offentlighed i
forvaltningen skal forstås som henvisninger til de pågældende bestemmelser i
lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen med senere
ændringer.
§ 2 stk. 2-6 og § 3: Yderligere aktindsigt i interne oplysninger, databaser m.m.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0054.png
 
”Jeg bemærker i den forbindelse, at ministerbetjeningsreglen ikke kan
anvendes på miljøoplysninger.
Det skyldes, at lov om aktindsigt i miljøoplysninger henviser til den
tidligere gældende offentlighedslov, og at det således – med visse
modifikationer – er denne lov, der anvendes ved aktindsigt i
miljøoplysninger.”
(Folketingets Ombudsmand i sin redegørelse af 5. oktober 2016)
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0055.png
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0056.png
Miljøoplysningsloven:
-  Giver aktindsigt efter 1985-loven - plus mere til
-  Fungerer allerede i praksis i alle ministerier fsva. miljø-opl.
-  Miljøministeriet m.fl. fungerer glimrende – trods åbenhed
-  Landbrugspakkesagen, MRSA-sagen, Tetracyklin-sagen
-  Let at udbrede til alle andre områder – af Folketinget selv
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0057.png
Offentlighedsloven af 2022:
§1
Miljøoplysningsloven gælder
for alle typer oplysninger
t rum
rolig
for t
Nordskov Nielse
n udvalget 1993
ser af
Mas
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Oplæg og baggrundsmateriale fra udvalgets høring om offentlighedsloven onsdag den 26. januar kl. 9.30 til 12.00
2519672_0058.png
Fordele ved afgivet/-ikke-afgivet
1) Vil reelt føre til indsigt i dokumenter. En uklar ret er i praksis ingen ret.
2) Vil give indsigt i proces og beskytte faglighed. Faktuelle oplysn. ikke nok.
3) Vil værne mod usaglig brug af styrelsers autoritet
4) Vil styrke ministerstyret
5) Vil spare embedsmænd for tusind vis af timers vurdering af de enkelte ord