Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 294
Offentligt
2561865_0001.png
Britta Gernaey
Medlem Borgertinget på klimaområde
Fokus på Borgertingets anbefalinger indenfor adfærd
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0002.png
Borgerinddragelse og folkeoplysning
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0003.png
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
2. Borgerinddragelse og folkeoplysning
Borgerne har stor indflydelse på klimaet gennem egne valg men kan mangle viden omkring, hvad der er korrekt.
Det kan desuden være svært at acceptere en pålagt ændring af adfærd, hvis ikke man forstår årsagerne bag.
Anbefalinger:
1. Etablere et permanent Borgerting som en del af
Klimarådet.
2. Etablere lokale borgerting i kommunerne
3. Kommunerne skal fastsætte egne klimamål og inddrage
borgerne.
4. Der skal sikres en
god, simpel og letforståelig
kommunikation til og med borgerne,
så alle er
indforstået med adfærdsændringer.
5. Klimaundervisning skal være et gennemgående
obligatorisk element i folkeskolen og på
ungdomsuddannelser.
6. Folkeoplysningskampagner samt et organ, der stiller
spørgsmål.
7. Oplysning om beregningsgrundlaget for, hvad vores
samlede udledning er, og hvordan vi kan mindske den.
8. Beregningsgrundlag bør være synkroniseret og altså
indeholde alle relevante faktorer.
9. Folkebibliotekerne bør tage en aktiv rolle i
folkeoplysningen og understøtte borgernes initiativer
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0004.png
Klimamærkning
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0005.png
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
3. Adfærdsændringer med fokus på materielt forbrug
Adfærdsændringer kan dels ske gennem skatter og afgifter, dels gennem folkeoplysning. Desuden medtager de
fleste beregningsmodeller for reduktion i klimabelastningen ikke betydningen af forbrugeradfærdsændringer. Der
er behov for begge dele.
Anbefalinger:
1. Vores nationalregnskab skal måles på andre faktorer end kun økonomi, og der offentliggøres en årlig status på
dette.
2. Resultaterne fra den årlig status kan bruges til at iværksætte målrettede OBS-kampagner med positive
budskaber med henblik på at ændre forbrugeridealer.
3. Forbrugerne skal have redskaberne til at kunne se, hvor der kan spares CO
2
.
4. Der skal gives rabat ved hensigtsmæssig forbrugeradfærd.
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0006.png
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
4. Klimadeklaration
Det kan som forbruger være svært at vurdere, hvor klimabelastende et produkt er. En standardiseret mærkning af
forbrugsvarer vil kunne give befolkningen den nødvendige forudsætning/viden for at kunne træffe et
hensigtsmæssigt valg i forhold til klimabelastning.
Anbefalinger:
1. Opret mærkning af alle forbrugsvarer med en klimadeklaration.
Mærkningen skal være enkel og
forbrugerorienteret, og på sigt søges gennemført på EU niveau
2. Deklarationen skal følges op med en oplysnings- og informationskampagne til forbrugerne
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0007.png
Fra anden runde af Borgertinget
2. Klimamærkning
Forbrugerne har vanskeligt ved at foretage klimavenlige valg, da der på nuværende tidspunkt er usikkerhed
omkring definitioner og beregninger af klimaaftryk. Vi er usikre på, om certificeringer, deklarationer og
produktbeskrivelser rent faktisk kan stoles på
Anbefalinger:
2.1 Staten skal udvikle, kontrollere og løbende opdatere en
troværdig klimamærkning,
der gør det let for
forbrugeren at vælge klimavenligt, i lighed med den nuværende økomærkning.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0008.png
CO
2
e
afgift
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0009.png
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
6. CO
2
e-afgift, social balance og borgerinddragelse
Klimaafgifter bør indføres snarest muligt – på nationalt plan og med deltagelse på internationalt plan. Det vil fungere som
incitament for adfærdsændringer hos forbrugere
og virksomheder. For at undgå social uligevægt, skal nuværende
afgiftssystemer tages op til revision. Den enkelte borger skal desuden kunne gennemskue, hvad en klimaafgift vil have af
betydning for dennes husstand.
Anbefalinger:
1.
Der skal snarest indføres et klimaafgiftssystem på nationalt plan, som primært baseres på afgifter opkrævet i
produktionsleddet.
2.
3.
4.
Sikre social balance i udviklingen og implementering af en klimaafgift.
Sikre god kommunikation til borgere og virksomheder. Alle borgere på alle niveauer skal inddrages i debatten.
Klargøre overfor borgerne, hvilken effekt implementering af klimaafgifter har på den grønne omstilling for både
privatpersoner og virksomheder.
5.
Tilrettelægge en borgerinddragelsesproces, så den dækker hele landet og giver plads til en løbende dialog mellem
eksperter, politikere og borgere.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0010.png
Præsentation fra Borgertinget til KEF 2021-09-06 (første runde af Borgertinget)
7. CO
2
e-afgift: Bidrag til en grøn skattereform
Klimafgifter vil kunne fungere som incitament for
adfærdsændringer hos forbrugere
og virksomheder. Der er behov for at få opdateret det
nuværende afgifts- og skattesystem i en overgangsperiode. En klimaafgift vil i det lange løb ikke være en udgift for Danmark men derimod
en indtægt pga. den samlede effekt.
Anbefalinger:
1.
2.
3.
4.
5.
Indfør et klimaafgiftssystem via langsigtet planlægning,
således at systemet er gennemskueligt.
Lav en skatteanalyse, så grundlaget er klart og forståeligt.
Klimaafgiftssystemet skal primært baseres på afgifter opkrævet i
9.
8.
Tag højde for kompleksiteten i den enkelte branche og
tidsperspektivet for omstilling.
Bedre lånemuligheder og lavere renter når virksomheder investerer i
klimaforbedringer.
produktionsleddet.
Det er vigtigt, at det er en den ”sorte energi” der beskattes og
afgiftsbelægges og ikke den grønne.
Lavest muligt bundfradrag på udledninger, således at virksomheder
fortsat er motiverede til at omlægge produktionen.
10. Forbrugsafgifter skal samlet set holdes på samme niveau som nu og
udlignes imellem forbrugsvaregrupper.
11. Bedre lånemuligheder og lavere renter når borgere investerer i
klimaforbedringer af f.eks. private bygninger.
12. I stedet for at pålægge afgifter i forbrugsleddet, bør der i højere grad
6.
7.
Overvej en reduktion
i CO
2
-afgiften for
virksomhederne der investerer
i egen grøn omstilling.
Overgangsperiode for alle virksomheder, således at den enkelte
virksomhed har tid til at sikre en langsigtet, bæredygtig omstilling.
satses på oplysning og nudging for at ændre klimabelastende
forbrugsadfærd.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0011.png
Fra anden runde af Borgertinget
1. CO
2
e-afgift
Vi oplever, at der er en bred enighed fra forskere om, at en CO2-afgift skal indføres hurtigst muligt. En CO2 afgift
kan trække markedet imod mere klimavenlige produkter og produktion.
Hos forbrugeren kan en CO2-afgift skabe
større bevidsthed om,
hvordan man undgår at påvirke miljøet, og der vil være en økonomisk gevinst i at forbruge
mere bæredygtigt.
Anbefalinger:
1.1 Vi anbefaler en bred
CO
2
e-afgift
på produktion af varer i Danmark.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0012.png
Persontransport og infrastruktur
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 294: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om klimavenligt valg i hverdagen den 21/4-22
2561865_0013.png
Fra anden runde af Borgertinget
11. Persontransport og intrastruktur
(her fokus på adfærd)
Den nuværende infrastruktur er utilstrækkelig i forhold til omstilling til grøn transport. Vi skal have flyttet noget af
den private transport over i den offentlige. Det skal være nemt at vælge den grønne transport frem for den sorte
Anbefalinger:
11.2. Standardisering af lade stationer for at sikre
en nem og effektiv opladning.
11.3. Lovkrav til mængden af lade stationer i det offentlige (min 50% af alle offentligt tilgængelige P-pladser skal
være tiltænkt el-biler i 2030).
11.5. Indføre bilfrie zoner i byerne.
11.8. Etablere
knudepunkter
som faciliterer nem overgang mellem privat- og offentlig transport
11.10. Fortsætte udbygning og forbedring af det eksisterende sti- og vejnet til fremme af cyklismen.