Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2021-22
§71 Alm.del Bilag 7
Offentligt
2468916_0001.png
Årsrapport 2020
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2021-22
§71 Alm.del - Bilag 7
Offentligt
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0002.png
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
Indhold
Resumé
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
Om Socialtilsyn Midt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
2. Socialtilsynets virke 2020 – gennemgang af det kvantitative data
. . . . . . . . . .
14
2.1 Tilbagekaldte godkendelser og baggrunden herfor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
2.2 Godkendelse af nye sociale tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
2.3 Tilsyn og tilsynsbesøg, herunder antallet af anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
2.4 Iværksatte påbud, skærpede tilsyn og baggrunden herfor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
2.5 Tilbudsstrukturen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
2.7 Sagsbehandlingstider i 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.8 Aktindsigter i 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
3. Økonomi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
4. Den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
4.1 Den generelle kvalitet på tilbudsområdet 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
36
4.2 Den generelle kvalitet på plejefamilieområdet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapport 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
5.1 Opdeling af centerkonstruktioner
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
5.2 Ankeafgørelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
5.3 Magtanvendelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
5.4 Tendenser på nygodkendelsesområdet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
5.5 Tilsyn under covid-19
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
5.6 Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2020
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
45
Årsrapport 2020
3
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0004.png
4
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0005.png
Resumé
2020 har været et markant anderledes, men spændende år i Socialtilsyn Midt. Året har
både budt på store forandringer, nye arbejdsgange samt på godt samarbejde med både
plejefamilier, tilbud og alle vores øvrige samarbejdspartnere.
Hos Socialtilsyn Midt har Covid-19 som alle andre steder sat dagsordenen i 2020. Nogle
medarbejdere har været hjemsendt en stor del af tiden, mens andre har skullet finde nye
måder at udføre opgaverne på. 1 maj 2020 bød vi velkommen til to nye afdelingsledere
på tilbudsområdet og også på IT-fronten bød 2020 på forandringer i form af implemen-
teringen af et nyt fagsystem. En kombination der har krævet en stor fælles indsats og
velvilje til at gå nye digitale veje for at få gennemført tilsynsbesøg sundhedsmæssigt
forsvarligt og uden at gå på kompromis med kvaliteten.
I det følgende gives en kort status på Socialtilsyn Midts portefølje, hovedkonklusionerne
i Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de fokuspunkter, som belyses i
årsrapporten for 2020.
Status på Socialtilsyn Midts portefølje 2020
Antal tilbud og plejefamilier
1.327 plejefamilier
347 sociale tilbud (herunder koncerner)
Antal ny-godkendelser
93 plejefamilier
23 sociale tilbud
Antal tilbagekaldte godkendelser
6 plejefamilier (inkl. ny-godkendelser)
3 sociale tilbud
Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblows)
I 2020 modtog Socialtilsyn Midt i alt 371 whistleblows, som fordeler sig med:
• 40 henvendelser vedrørende plejefamilier
• 331 henvendelser vedrørende tilbud
Antal iværksatte påbud og skærpede tilsyn
I 2020 udstedte Socialtilsyn Midt:
• Påbud uden skærpet tilsyn på 6 tilbud og 1 plejefamilie
• Påbud med skærpet tilsyn på 1 tilbud.
Kvalitet i tilbuddene
I 2020 har alle sociale tilbud og plejefamilier modtaget mindst ét driftsorienteret tilsyns-
besøg i henhold til lov om socialtilsyn. Data indhentet i forbindelse med tilsynsbesøgene
viser, at den generelle kvalitet er tilfredsstillende, og både tilbud og plejefamilier kan sikre
de anbragte borgeres trivsel, sundhed og udvikling.
Årsrapport 2020
5
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0006.png
Socialtilsyn Midts konklusion er, at både tilbud og plejefamilier generelt kan tilbyde de
rette betingelser for anbragte borgere og dermed sikre omsorg, trygge rammer, medbe-
stemmelse, trivsel og udvikling for den enkelte borger.
Nyt fagsystem
I begyndelse af 2020 blev socialtilsynenes nye fagsystem Tilsyn.dk 2.0 (EG Sensum)
lanceret efter 1�½ års udviklingsarbejde. Alle medarbejdere gennemførte undervisningen i
det nye fagsystem inden hjemsendelse pga. covid-19 pandemien. Et nyt fagsystem med
nye arbejdsgange er en stor omvæltning og kræver mulighed for sideløbende at kunne
få råd og vejledning. Hjemsendelsen besværliggjorde muligheden for sidstnævnte, men
ved hjælp af bl.a. virtuelle workshops, vejledninger, superbrugere og undervisning over
telefon blev alle medarbejdere trods hjemsendelse klædt på til at kunne bruge det nye
fagsystem.
6
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0007.png
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2020
Socialtilsyn Midt har valgt at belyse følgende fokuspunkter i årsrapporten 2020:
Opdeling af centerkonstruktioner
Ankeafgørelser
Magtanvendelser
Tilsyn under covid-19
Tendenser på ny-godkendelsesområdet
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse
Opdeling af centerkonstruktioner
En lang række tilbud i Midtjylland er organiseret i centerkonstruktioner, hvilket betyder, at
tilbuddene har adskillige adresser organiseret under samme ledelse.
Centerkonstruktioner giver ofte udfordringer med at indhente retvisende data og forholde
sig til og afrapportere dette, fordi det er hele centerkonstruktionen, som står til ansvar for
det enkelte tilbuds handlinger. I 2019 besluttede Region Midtjylland at opdele en række
af deres centerkonstruktioner, hvilket betød at alle underliggende tilbud i centrene skulle
nygodkendes. Opgaven med at opdele de 4 centre i 24 tilbud foregik i hele 2020 og var
en rigtig spændende proces, som forhåbentlig resulterer i bedre og mere brugbare tilba-
gemeldinger til de nye tilbud fremover.
Årsrapport 2020
7
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
Ankeafgørelser
Socialtilsyn Midt har i 2020 fået 10 afgørelser retur fra Ankestyrelsen. 7 af dem vedrørte
plejefamilier, 1 af dem vedrørte tilbud og 2 vedrørte klager over aktindsigt.
Ankestyrelsen har stadfæstet samtlige, påklagede afgørelser.
Magtanvendelser
I 2020 modtog Socialtilsyn Midt 4.723 indberetninger om magtanvendelser, hvilket er
2078 mere end i 2019. Stigningen kan have mange årsager, men skyldes bl.a. registre-
ringspraksis i forbindelse med brugen af f.eks. tryghedsskabende velfærdsteknologi og
udvikling i indberetningspraksis. Derudover ser der ud til at være en mindre stigning i
antallet af indberettede magtanvendelser generelt.
Tilbuddene er forpligtigede til at indberette og registrere alle former for magtanvendelser
af hensyn til borgernes sikkerhed samt for at sikre, at borgernes grundlæggende rettig-
heder ikke overskrides eller krænkes. Alle indberetninger gennemgås grundigt med det
formål at få et samlet overblik over antallet af magtanvendelser på de enkelte tilbud samt
for at vurdere, om der er behov for at følge op på brugen af magtanvendelser.
Socialtilsyn Midt vurderer, at tilbuddene har en god viden om, hvordan registreringerne
og indberetningerne skal udarbejdes og håndteres og oplever, at indberetningspraksis i
tilbuddene bliver bedre og bedre. Socialtilsyn Midt har dog også erfaret, at trods kend-
skab til betingelserne for magtanvendelse, kan der være tvivl om, hvilke handlinger der
kan foretages indenfor rammerne af lovgivningen. Denne udfordring ses både i forhold til
børn/unge og voksentilbud.
Tendenser på nygodkendelsesområdet
Der er blevet godkendt 93 nye plejefamilier i 2020. Dette er en stigning på 10 ift. 2019. 1.
juli 2019 blev et nyt godkendelseskoncept for plejefamilier taget i brug. Socialtilsyn Midt
oplever, at konceptet er blevet godt implementeret, og at der er stor tilfredshed med
konceptet blandt plejefamilie og kommuner.
På tilbudsområdet er der i 2020 sket en stigning i antallet af nygodkendte sociale tilbud
fra 17 godkendte tilbud i 2019 til 23 i 2020. Denne stigning skyldtes blandt andet væsent-
lige organisatoriske ændringer i Region Midtjylland, der medførte, at tilbuddene skulle
nygodkendes.
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse
I 2020 har Socialtilsyn Midt gennemført en tilfredshedsundersøgelse med vilkårligt ud-
valgte respondenter inden for både tilbudsområdet og plejefamilieområdet.
Undersøgelsen har været delt op i to spor:
Et spor for eksisterende og nygodkendte plejefamilier
Et spor for private og offentlige tilbud
500 plejefamilier og 249 tilbud har haft mulighed for at svare på tilfredshedsundersøgel-
sen for 2020. Svarprocenten for de to grupper var henholdsvis 38,2 % for plejefamilierne
og 64,6 % for tilbuddene.
I tilfredshedsundersøgelsen for 2020 fremgår det, at 87 % af respondenterne fra ple-
jefamilieområdet har svaret meget tilfredse/tilfredse til spørgsmålet ’Hvor tilfreds er du
samlet set med Socialtilsyn Midt?’.
På tilbudsområdet har 82,16 % af respondenterne svaret, at de er meget tilfredse/tilfred-
se på spørgsmålet ’Hvor tilfreds er du samlet set med Socialtilsyn Midt?’
8
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0009.png
Til sammenligning var den samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt 84,5 % i 2019.
I tilfredshedsundersøgelsen udtrykkes fortsat stor tilfredshed på en lang række områder
herunder samarbejdet med Socialtilsyn Midt samt den udviklende og dialogbaserede
tilgang til tilsynsopgaven. Der er naturligvis også områder, hvor respondenterne efter-
spørger forandringer, og her fylder dokumentationskravet forud for tilsynsbesøget stadig
meget for både tilbud og plejefamilier.
Tilsyn under covid-19
I 2020 satte covid-19 sit præg på hverdagen og vendte op og ned på opgaverne både
i plejefamilierne, på de sociale tilbud og hos Socialtilsyn Midt. Hverdagen har budt på
hjemmeskole, besøgsrestriktioner, isolation, samværsudfordringer osv. og dagligdagen
hos Socialtilsyn Midt har også set anderledes ud. Tilsynsopgaven har skullet løses med
nye metoder og på afstand. Der er blevet gennemført virtuelle gennemgange af fysiske
rammer, telefoninterviews samt besøg med afstand og værnemidler. Pga. covid-19 har
Socialtilsyn Midt fået udviklet digitale værktøjer, der fremover vil indgå som en del af
tilsynskonceptet.
Set i bakspejlet har 2020 været et udfordrende år, men det har også været spændende
og lært os at tænke nyt og anderledes i forhold til at kunne løse opgaven med at føre
tilsyn med tilbud og plejefamilier på nye måder uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Fortsat god læselyst!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Årsrapport 2020
9
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0010.png
Indledning
Socialtilsyn Midts overordnede fokus er at kontrollere kvaliteten i de sociale tilbud og
plejefamilier. Alle sociale tilbud og plejefamilier har i 2020 modtaget mindst ét tilsynsbe-
søg. På baggrund af disse besøg, er det Socialtilsyn Midts overordnede vurdering, at den
generelle kvalitet er tilfredsstillende.
Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og de bedste rammer for de mest udsatte
borgere. Samtidig arbejder socialtilsynet på at sikre kvalitet og løbende udvikling i de so-
ciale tilbud. Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og plejefamilier, hvor
borgernes tarv altid er i centrum.
Kan tilbuddene og plejefamilierne ikke levere den fornødne kvalitet, kan det føre til sankti-
oner og i værste fald til inddragelse af godkendelsen. Det er Socialtilsyn Midts vurdering,
at de fleste sanktioner resulterer i en konstruktiv proces, hvor tilbuddet eller plejefamilien
ender med at gennemgå en positiv udvikling.
Socialtilsyn Midts årsrapport er et tilbageblik på socialtilsynets arbejde i 2020.
Årsrapporten er opdelt i 3 spor:
1.
Socialtilsynets virke
Hvor Socialtilsyn Midts virke, portefølje og økonomi gennemgås ud fra en række
kvantitative opgørelser.
2. Den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier
3. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapporten 2020
I årsrapporten for 2020 har Socialtilsyn Midt valgt at have fokus på:
Opdeling af centerkonstruktioner, ankeafgørelser, magtanvendelser, tendenser på
ny-godkendelsesområdet, tilsyn under covid-19 samt tilfredshedsundersøgelsen i 2020.
10
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0011.png
Om Socialtilsyn Midt
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
Ifølge lov om socialtilsyn § 7, stk. 3, skal Socialtilsyn Midt aflægge mindst ét årligt tilsyns-
besøg hos de sociale tilbud og plejefamilier, der er omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave.
Centerkonstruktioner og tilbud med flere afdelinger skal have fysisk besøg på alle adresser
og afdelinger mindst én gang om året i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn.
Formålet med tilsynet kan opsummeres på følgende måde:
Et professionelt og uafhængigt tilsyn
Forhindre misbrug og overgreb på tilbuddets borgere
Kvalitet i de sociale tilbud
Effektivitet i indsatsen
For at sikre, at der ikke sker svigt, misbrug eller overgreb samt sikre, at tilbud og plejefa-
milier har den fornødne kvalitet, fortages der altid en konkret risikovurdering forud for et
driftsorienteret tilsyn.
Socialtilsyn Midt formaliserede i 2018 det risikobaserede tilsyn for at sikre, at planlægnin-
gen af tilsyn målrettes optimalt i forhold til det enkelte tilbud og plejefamilie. Risikovur-
deringen foretages i forbindelse med planlægningen af et tilsyn og tager udgangspunkt
i indhentede oplysninger fra tilbuddet/plejefamilien, der sammenholdes med tidligere
tilsynsrapporter. En risikovurdering har ikke kun fokus på forhold, der kan have en negativ
betydning. Risikovurderingen er styrende for tilsynsintensiteten, dvs. hvor omfattende
tilsyn skal være, antallet af anmeldte og uanmeldte besøg samt hvordan tilsynet planlæg-
ges og udføres.
1
Socialtilsyn Midt har siden 2018 arbejdet videre med denne metode.
Det er altid socialtilsynet, der har ansvaret for at vurdere om tilbuddene og plejefamilier-
ne har den nødvendige kvalitet uanset omfanget af tilsynet. Dette kræver høj faglighed,
viden og erfaring med det specialiserede område. Socialtilsyn Midt prioriterer, at alle
medarbejdere har mulighed for at udvikle og forbedre deres kompetencer inden for det
specialiserede område.
Tilsynskonsulenterne drøfter og sparrer løbende omkring forskellige udfordringer, som
opstår, når de fører tilsyn. Disse faglige drøftelser er vigtige i udviklingen og forbedringen
af tilsynsopgaven.
1
Oplæg v/Hanne Sognstrup, Socialstyrelsen ”Det risikobaserede tilsyn”. Årsmødet for socialtilsynene 2018
Årsrapport 2020
11
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0012.png
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud og plejefamilier:
Plejefamilier og kommunale plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social
service
Opholdssteder og døgninstitutioner for børn og unge efter § 66, stk. 1, nr. 6-8 i lov
om social service
Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service. Det omfatter
herberger og krisecentre samt midlertidige og længerevarende botilbud til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og § 101a i lov om social service
Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service
Yderligere fører socialtilsynet tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere,
der bor i plejeboliger eller lignende boformer f.eks. almenboligloven § 105 og lejeloven,
hvor borgeren er visiteret til boligen af kommunen og hvor støtten ydes af et fast perso-
nale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.
Nedenstående tabel viser ovenstående tilbudstyper fordelt på tilbud, plejefamilier og
koncerner.
Tabel 1.2.1
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Øvrige
Koncernlignende tilbud
Antal tilbud under koncernlignende tilbud
I alt
2
1327
347
3
20
2
Antallet af tilbud og plejefamilier er opgjort pr. 18. februar 2021
12
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0013.png
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret i Børne- og
Familieafdelingen i Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2020 organiseret som vist
nedenfor.
Tilsynschef
Stab
Tilbudsområdet
Tilbudsområdet
Plejefamilie-
området
Socialtilsyn Midt har pr. 1 december 2020 ansat 80 medarbejdere fordelt på 76,0 årsværk:
1 tilsynschef (kandidatuddannet)
4 afdelingsledere (bachelor- og kandidatuddannede)
2 fagkonsulenter (bacheloruddannede)
3 jurister (kandidatuddannede)
3 økonomikonsulenter (kandidat- og HK uddannede)
2 akademiske medarbejdere (kandidatuddannede)
4 administrative medarbejdere (HK-uddannede)
26 tilsynskonsulenter på plejefamilieområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
35 tilsynskonsulenter på tilbudsområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
Årsrapport 2020
13
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0014.png
2. Socialtilsynets virke 2020
– gennemgang af det kvantitative data
Jf. lov om socialtilsyn skal alle tilbud og plejefamilier have mindst ét tilsyn pr år. Alle tilbud
og plejefamilier under Socialtilsyn Midts tilsynsmyndighed har fået mindst et tilsynsbesøg
enten som anmeldt eller uanmeldt besøg. Der er tilbud og plejefamilier, som i 2020 har
fået et eller flere tilsyn udover det lovpligtige tilsyn. Når en plejefamilie eller et tilbud får
ekstra tilsyn, kan det f.eks. omhandle ændring af godkendelsen, undersøgelse af whistle-
blow eller opfølgning på sanktioner.
I følgende vil data vedrørende Socialtilsyn Midts portefølje i 2020 blive gennemgået. I
forhold til 2019 faldt porteføljen i 2020 med 107 plejefamilier og 15 tilbud.
14
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0015.png
Tabel 2.1 Socialtilsyn Midts portefølje 2020
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Øvrige
Koncernlignende tilbud
Antal tilbud under koncernlignende tilbud
I alt
3
1327
347
3
4
20
3
4
Antallet af tilbud og plejefamilier er opgjort pr. 18. februar 2021
De 3 koncernlignende tilbud indgår i det samlede antal sociale tilbud
Årsrapport 2020
15
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0016.png
Plejefamilier
Tabel 2.2. Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
16
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0017.png
Tilbud
Tabel 2.3. Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
Årsrapport 2020
17
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0018.png
2.1 Tilbagekaldte godkendelser og baggrunden herfor
Tilbagekaldelser af godkendelser på plejefamilieområdet
• 6 plejefamilier mistede deres godkendelse i 2020 som følge af en afgørelse fra So-
cialtilsyn Midt.
Når en plejefamilie får tilbagekaldt sin godkendelse, skyldes det en vurdering af, at
kvaliteten i plejefamilien er mangelfuld i en grad så plejefamilien ikke længere lever
op til kravene. Dette kan skyldes mange faktorer herunder f.eks. ændringer i de fysi-
ske rammer eller samarbejdsvanskeligheder med de anbragte børns familie.
Ophørte plejefamilier
• I 2020 ophørte 99 plejefamilier. Antallet af ophørte plejefamilier har været faldende si-
den 2016. I 2016 ophørte 156 plejefamilier, i 2017 var det 140 plejefamilier, i 2018 var
tallet 116 og i 2019 ophørte 104 plejefamilier. Årsagerne til, at plejefamilier ophører,
kan f.eks. være alder, skilsmisse, sygdom, nyt arbejde, udfordringer med egne børn,
familieforøgelse og flytning.
Socialtilsyn Midt lukker også plejefamilier, som ikke har haft plejebørn i de seneste 3
år. Der er fortsat nygodkendte plejefamilier, der oplever, at de ikke kommer i betragt-
ning til plejeopgaver. De vælger derfor at ophøre, da de ikke ønsker at stå til rådighed
uden udsigt til en plejeopgave.
• I 2020 ophørte 4 plejefamilier pga. manglende plejeopgaver.
Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2020
Eksisterende plejefamilier
Ophørte plejefamilier
Ikke godkendte
Godkendelse bortfaldet
99
6
4
Nyansøgere
• I 2020 kunne 12 nyansøgere ikke godkendes.
Når en ansøger ikke kan godkendes som plejefamilie kan det f.eks. skyldes utilstræk-
kelig økonomi, ikke egnede fysiske rammer, manglende kompetencer eller egne
børns alder og trivsel.
I 2020 tilbagekaldte 52 nyansøgere deres ansøgninger.
Når ansøgere vælger at tilbagekalde deres godkendelse er det oftest fordi, der under
godkendelsesprocessen sker ændringer i familiens situation. Familien har mulighed
for at søge igen, når deres familiemæssige situation er faldet på plads.
Tabel 2.1.2 Antal ikke godkendte/tilbagekaldte ansøgninger - nyansøgere
Ny-ansøgere
Ikke godkendte
Tilbagekaldte ansøgninger
12
52
18
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0019.png
Tilbagekaldelser af godkendelser på plejefamilieområdet
• 3 eksisterende sociale tilbud fik inddraget deres godkendelse i 2020. Tilbuddene har
fået deres godkendelser tilbagekaldt, da de ikke har kunnet levere den nødvendige
kvalitet og dermed sikre trivsel for borgerne.
Ophørte sociale tilbud
• I 2020 ophørte 13 tilbud. En stigning ift. 2019 hvor 10 tilbud ophørte. Når et tilbud
ophører, kan det bl.a. skyldes dårlig økonomi, faldende beboerantal, sammenlægning
med et andet tilbud eller, at det ikke længere er omfattet af lov om socialtilsyn.
Tabel 2.1.3 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2020
Eksisterende sociale tilbud
Ikke godkendte/inddraget
Ophørte tilbud
3
13
Nyansøgere
• I 2020 fik 1 nyt socialt tilbud resultatet ”ikke godkendt”
• I 2020 tilbagekaldte 4 tilbud deres ansøgninger om at blive godkendt som nyt socialt
tilbud. Nye ansøgere på tilbudsområdet har også mulighed for at tilbagekalde deres
ansøgninger under processen og ansøge igen på et senere tidspunkt.
Tabel 2.1.4 Antal ikke godkendte/tilbagetrukket - nyansøgere
Ny-ansøgere
Ikke godkendt
Tilbagekaldte ansøgninger
1
4
2.2 Godkendelse af nye sociale tilbud og plejefamilier
Nygodkendte plejefamilier
I 2020 godkendte Socialtilsyn Midt 93 nye plejefamilier. I 2019 blev 83 nye plejefamilier
godkendt, og i 2018 var tallet 65. De sidste to år er der sket en stigning i antallet af ny-
godkendte plejefamilier, efter fire år (perioden 2015-2018) med støt nedgang i antallet af
nygodkendelser. Stigningen i antal godkendte plejefamilier i 2020 er i tråd med den store
søgning, der har været til grundkurserne for kommende plejefamilier. Socialtilsyn Midt har
i 2020, på trods af udskydelser pga. covid-19, afholdt alle 9 planlagte grundkursusforløb.
Ny godkendte sociale tilbud
På tilbudsområdet har der i 2020 været stor interesse i at blive godkendt som socialt
tilbud. I 2020 blev der godkendt 23 nye sociale tilbud (heraf er 1 tilbud godkendt med
vilkår), hvilket er 6 mere end i 2019 og 12 mere end i 2018.
Der blev i 2020 godkendt:
5 blandede tilbud
2 børn- og ungetilbud
16 voksentilbud
Årsrapport 2020
19
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0020.png
Tabel 2.2.1 Antal nygodkendte tilbud i 2020 fordelt på tilbudstyper
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
93
23
2.3 Tilsyn og tilsynsbesøg, herunder antallet af anmeldte og
uanmeldte tilsynsbesøg
De følgende tabeller viser data for tilsynsbesøg i 2020 inklusiv gennemførte tilsyn i 2020,
hvor rapporten er uploadet i januar 2021.
Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsynsbesøg i 2020
Traditionelle tilbudstyper
Plejefamilier (inkl. ny-godkendelser + lukkede plejefamilier)
Sociale tilbud (inkl. ny-godkendelser + lukkede tilbud)
I alt
1.781
955
2.736
Nedenstående tabel viser, hvor mange anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg der har
været, og hvordan disse har fordelt sig på henholdsvis driftsorienterede tilsyn og nygod-
kendelser.
Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2020 fordelt på tilsynstyper
Socialtilsyn Midt
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
2.047
319
2.366
Uanmeldte
370
0
370
Uanmeldte ej truffet
67
0
67
20
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0021.png
Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har for-
delt sig på henholdsvis plejefamilie- og tilbudsområdet.
Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2020 fordelt på plejefamilier og tilbud
Plejefamilier
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
1.411
229
1.640
Uanmeldte
141
0
141
Uanmeldte ej truffet
67
0
0
Tilbud
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Ny-godkendelser
I alt
Anmeldte
636
90
726
Uanmeldte
229
0
229
Uanmeldt ej truffet
0
0
0
2.4 Iværksatte påbud, skærpede tilsyn og baggrunden herfor
I 2020 udstedte Socialtilsyn Midt i alt 9 påbud fordelt på 7 tilbud og 1 plejefamilie.
6 tilbud blev godkendt med påbud
1 tilbud blev godkendt med skærpet tilsyn
1 plejefamilie blev godkendt med påbud.
At få et påbud kan have alvorlige konsekvenser for et tilbud/plejefamilie. Et påbud fortæl-
ler, at der er nogle forhold, der ikke er i orden og dermed kan påvirke tilbuddets/plejefami-
liens kvalitet. Socialtilsynet vil altid, inden evt. udstedelse af et påbud, være i tæt dialog
med tilbuddet/plejefamilien for at undersøge, om det er muligt at rette op på kvaliteten
uden sanktioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet/pleje-
familiens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden, og påbuddet kan fjernes.
Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det er de konkrete
forhold og påbuddets karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud skal efterleves
straks, og andre løber over en længere periode.
Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn
Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, fordelt på plejefamilier og tilbud
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal sager
1
6
7
Årsrapport 2020
21
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0022.png
I de 6 sager på tilbudsområdet er der givet 8 påbud, som fordeler sig på følgende temaer
i kvalitetsmodellen.
Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i påbudssagerne på tilbudsområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
0
1
1
6
0
0
Sagen på plejefamilieområdet hvor der er udstedt 1 påbud, omhandler følgende tema i
kvalitetsmodellen.
Tabel 2.4.3 Oversigt over temaer, der er berørt i påbudssagerne på plejefamilieområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
0
1
0
0
0
0
22
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0023.png
Iværksatte skærpede tilsyn
I 2020 blev der iværksat skærpet tilsyn på 1 tilbud. Samlet set blev der i den forbindelse
udstedt 2 påbud. På plejefamilieområdet blev der ikke udstedt skærpet tilsyn.
Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold, der
skaber bekymring for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet ikke
længere er til stede. Der kan være tale om grove foreteelser så som fysiske og psykiske
overgreb, uforholdsmæssigt mange magtanvendelser eller mangel på uddannet perso-
nale. Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet får flere tilsynsbesøg
både anmeldte og uanmeldte for at undersøge om tilbuddet følger socialtilsynets anvis-
ninger og retter op på de forhold, som påbuddene omhandler. Et skærpet tilsyn medfører
desuden, at tilbuddet skal betale en særskilt tilsynstakst.
5
Tabel 2.4.4 Antal iværksatte skærpede tilsyn fordelt på plejefamilier og tilbud
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal sager
0
1
1
Nedenstående tabel viser de primære årsager til de skærpede tilsyn, samt hvordan de 2
påbud fordeler sig i forhold til kvalitetsmodellens temaer.
Tabel 2.4.5 Oversigt over primære årsager til skærpede tilsyn
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
0
0
1
1
0
0
5
Kilde: Afgørelse ved driftsorienteret tilsyn; www.socialstyrelsen.dk
Årsrapport 2020
23
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0024.png
2.5 Tilbudsstrukturen
Nedenstående tabel viser, hvordan tilbuddene fordeler sig i forhold til pladsantal.
Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på tilbud (ekskl. nygodkendte tilbud)
Antal pladser
1 – 9 pladser
10 – 14 pladser
15 – 19 pladser
20 – 49 pladser
50 – 99 pladser
100 - 500 pladser
501 -1500 pladser*
I alt
Offentlige tilbud
26
46
21
68
26
27
4
218
Private tilbud
39
36
13
31
8
2
0
129
I alt
65
82
34
99
34
29
4
347
*Misbrugscentrene er registreret med et stort pladsantal, da de ikke kan afvise borgere, der ønsker
behandling, hvis de har ambulant behandling.
24
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0025.png
Nedenstående tabel viser, hvordan pladserne fordeler sig på virksomhedsform og
tilbudstyper.
Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (Ekskl. nygodkendte tilbud)
Tilbudstyper
§ 101
§ 101a
§ 103
§ 104
§ 107
§ 108
§ 109
§ 110
§ 32
§ 36
§ 66, stk. 1, nr. 6
§ 66, stk. 1, nr. 7
§66, stk. 1, nr. 8
ABL § 105, stk. 1
ABL § 105, stk. 2
ABL § 149a
ABL § 3, stk.2/ABL § 5, stk. 3
ABL § 5, stk. 2
Lejeloven
SUL § 141
I alt
Private
tilbud
14
0
70
365
614
139
63
231
0
0
616
32
94
0
205
0
0
0
182
13
2638
Offentlige
tilbud
2709
74
400
1624
637
402
0
263
6
10
12
661
0
86
3755
34
41
56
96
2166
13032
I alt
2723
74
470
1989
1251
541
63
494
6
10
628
757
94
86
3960
34
41
56
278
2179
15670
Årsrapport 2020
25
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0026.png
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
I 2020 modtog Socialtilsyn Midt 371 henvendelser om bekymrende forhold. Sammenlig-
net med 2019, hvor antallet var 374 henvendelser, er antallet af henvendelser altså stort
set uændret.
Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk er det
beboere, personale og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret eller per-
sonligt oplevet forhold, de finder bekymrende. Alle indkomne henvendelser registreres
enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den samme anmelder,
der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange. Det er udvalgte medarbejdere, som modtager
og registrerer henvendelserne og efterfølgende distribuerer dem videre til ledelsen, der i
samarbejde med tilsynskonsulenterne vurderer den videre behandling af henvendelserne.
Nogle henvendelser kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side. I disse tilfælde
får tilbuddet eller plejefamilien et uanmeldt besøg. Langt de fleste henvendelser behand-
les i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor tilsynskonsulenterne undersøger de
forhold som den specifikke henvendelse har omhandlet.
Det er muligt at være 100% anonym som whistleblower. I givet fald whistleblower øn-
sker at være 100% anonym, så kan Socialtilsyn Midt ikke oplyse tilbud eller plejefamilier
om, at der har været en henvendelse. Det kræver derfor, at tilsynskonsulenterne laver et
grundigt forarbejde og går særligt i dybden med de temaer i kvalitetsmodellen, som hen-
vendelsen kan høre ind under. Henvendelser om bekymrende forhold kan medvirke til, at
der udstedes påbud, eller at en godkendelse inddrages.
Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2020
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal
40
331
371
Nedenstående tabel illustrerer, hvilke emner henvendelserne har omhandlet i 2020, samt
hvordan de er fordelt antalsmæssigt.
De fleste henvendelser i 2020 har omhandlet socialfaglige kompetencer (dårlige eller
manglende), ledelse (dårlig eller manglende) og nedværdigende behandling. Sammenlig-
net med opgørelsen fra 2019 er henvendelser om nedværdigende behandling steget væ-
sentligt fra 17 til 65 henvendelser. Hvorimod forhold omhandlende socialfaglige kompe-
tencer er faldet fra 119 til 94 og forhold omhandlende ledelse er faldet fra 99 til 89. I 2020
har flere henvendelser end tidligere omhandlet psykisk vold og manglende inddragelse.
26
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0027.png
Tabel 2.6.2 Oversigt over henvendelser fordelt på kategori
Kategori
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse – dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller
manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet
Vold - fysisk
Vold – psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
I alt
Antal
16
6
9
6
89
21
65
3
19
4
94
7
8
18
3
3
371
Kendskab til whistleblowerordningen
Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at både
borgere, pårørende, ansatte og andre personer er bekendt med ordningen, samt de ret-
tigheder de har i forhold til anonymitet.
Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:
Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med kontaktinformationer
Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på Social-
tilsyn Midts visitkort
Botilbuddene får hvert år tilsendt en opslagsseddel, som vi opfordrer dem til at placere
et synligt sted på botilbuddet
Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg
Derudover spørger Socialtilsyn Midt i tilfredshedsundersøgelsen ind til kendskabet til
whistleblowerordningen.
Årsrapport 2020
27
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0028.png
2.7 Sagsbehandlingstider i 2020
Nygodkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer, hvor
en lang række forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens 7 temaer. En
økonomisk gennemgang indgår også i godkendelsesprocessen.
Godkendelsesprocessen indebærer, at kommende plejefamilier interviewes, hvor der
bl.a. spørges ind til plejeforældrenes familieforhold, sammenspillet i familien, opvækstvil-
kår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og økonomiske forhold. De fysiske rammer
besigtiges og vurderes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen. Dette skal sikre,
at de nye plejefamilier har de nødvendige ressourcer til at varetage kommende plejeopga-
ver, herunder samarbejde med kommune, skole, biologiske forældre m.m. Fra sommeren
2019 er ovenstående blevet integreret med plejefamiliekurset således, at kursusdagene
også fungerer som en del af godkendelsesgrundlaget.
Kommende sociale tilbud interviewes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen.
Her er der bl.a. fokus på tilbuddets målgruppe, metodiske grundlag, medarbejderkom-
petencer, uddannelsesniveau, værdigrundlag, økonomiske forhold, vedtægter m.m. De
fysiske rammer besigtiges og vurderes som en del af godkendelsesprocessen. Alle disse
forhold gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan levere den relevante kvalitet til målgrup-
pen.
På baggrund af interview og gennemgang af relevante dokumenter vurderes det, hvorvidt
plejefamilien eller tilbuddet kan godkendes. Herefter udarbejdes en rapport og et godken-
delsesbrev. For både plejefamilier og tilbud gælder det, at de gennem hele godkendelses-
processen er i tæt dialog med tilsynskonsulenterne.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer, som
kan forsinke processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og indsamling
af dokumenter, uforudsete problemstillinger, der kræver ekstra undersøgelse osv. Neden-
stående sagsbehandlingstider er en gennemsnitsberegning.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2020:
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i gennemsnit været
29,7 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i gennemsnit været
30 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier er steget fra 19,5 uger i 2019
til 29,7 uge i 2020. Sagsbehandlingstiden for tilbud er steget fra 19,2 uger i 2019 til 30
uger i 2020.
Stigningen kan have flere årsager herunder særligt covid-19, som i 2020 medførte større
eller mindre pauser og udskydelser i nygodkendelsesprocesserne pga. nedlukninger, for-
samlingsforbud osv. Specifikt på tilbudsområdet kan stigningen også skyldes manglende
godkendelser fra andre myndigheder.
28
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0029.png
2.8 Aktindsigter i 2020
I 2020 har Socialtilsyn Midt igen oplevet en voldsom stigning i antallet af anmodninger
om aktindsigt.
Med 163 anmodninger i 2020 har der været 37 flere anmodninger om aktindsigt end i
2019, hvor antallet var 126. I 2018 var der 82 anmodninger om aktindsigt og i 2017 var
der 43. Der bruges i gennemsnit minimum 20 timer pr. uge på at behandle anmodnin-
ger om aktindsigt herunder fremsøgning og anonymisering af materiale, besvarelse af
spørgsmål og korrespondance.
Årsrapport 2020
29
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0030.png
30
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0031.png
3. Økonomi
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2020
Tabel 3.1.1 Regnskab 2020 og budget 2020, 1.000 kr.
Budget 2020
Socialtilsyn Midts direkte udgifter
(løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
49.407
2.785
52.192
-29.225
-22.967
-52.192
0
Regnskab 2020
46.948
2.642
49.590
-29.225
-22.390
-51.615
-2.025
Forskel
-2.459
-143
-2.602
0
577
577
-2.025
Socialtilsyn Midts regnskab viser et overskud på 2.025 t.kr., hvilket svarer til 3,9 % af om-
sætningen. Overskuddet bliver brugt til at nedbringe det overførte underskud fra 2018,
således en takstregulering i 2020 undgås. Overskuddet er fremkommet ved en tilbage-
holdelse af udgifter i året, samt en stigning af indtægter på antallet af nygodkendelser af
tilbud.
Der vil således skulle overføres et overskud på 1.025 t.kr. til 2021.
Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt
Forudsat i budget 2020
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.471
352
1.823
Faktisk antal i 2020
1426
356
1.782
Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura i året 2020,
hvilket inkluderer både lukkede og nygodkendte tilbud i løbet af året.
Årsrapport 2020
31
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0032.png
Tabel 3.1.3 Budget 2021 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2021-priser
Budget 2021
Socialtilsyn Midts direkte udgifter (løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead, afdrag på initialomkostninger mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
50.791
2.852
53.643
-30.310
-23.333
53.643
0
Tabellen viser budget 2021 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster
og objektiv finansieringsbidrag i 2021, jf. tabel 3.2.1 og 3.2.2.
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Tabel 3.2.1 Udvikling af grundtaksterne (dvs. uden reguleringerne) – årets priser
Takstkategori
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Nygodkendelser
–7
8 – 24
25 – 49
>50
2019
33.795
40.554
67.589
150.210
2020
34.591
41.509
69.182
134.395
2021
35.707
42.848
71.413
138.726
22.460
26.952
44.920
67.380
22.393
26.872
44.786
67.179
23.351
28.021
46.701
70.052
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Skærpet tilsyn
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
3.379
4.055
6.759
15.021
3.459
4.151
6.918
13.440
3.571
4.285
7.141
13.873
6.166
7.399
12.332
18.499
6.133
7.360
12.266
18.399
6.464
7.757
12.928
19.392
32
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0033.png
Som følge af manglende indtægt fra tillægstakster, jf. afgørelse fra Ankestyrelsen i 2018
har Socialtilsyn Midt hævet taksterne på tilbud med mere end 50 pladser siden 2019. De
øvrige takster reguleres efter aftalte principper i socialtilsynenes fælles finansieringsmo-
del.
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering
Takstkategori
Årets samlede takstgrundlag
Årets regulering Over-/underskud
2019
-27.260
0
2020
-29.225
0
2021
-30.424
0
Tabel 3.2.3 Udviklingen i tilkøbsydelser
Tilkøbsydelser
Indtægt
2019
-105
2020
-140
2021
??
Årsrapport 2020
33
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0034.png
4. Den generelle kvalitet i de sociale tilbud
og plejefamilier
Det er Socialtilsyn Midts opgave at kontrollere og vurdere om kvaliteten i de enkelte so-
ciale tilbud og plejefamilier er i orden. Socialtilsyn Midt skal sikre, at kvaliteten er god nok,
så de anbragte borgeres behov og trivsel kan imødekommes.
Jf. lov om socialtilsyn har alle tilbud og plejefamilier i 2020 modtaget mindst ét driftsori-
enteret tilsynsbesøg.
Gennemgangen af data fra tilsynsbesøgene i 2020 viser, at kvaliteten i både sociale tilbud
og plejefamilier generelt er tilfredsstillende
6
.
Hvordan afdækkes og måles kvaliteten i tilbud og plejefamilier?
Lov om socialtilsyn fastlægger 8 temaer, som tilbuddenes kvalitet skal vurderes ud fra:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgrupper, metoder og resultater
Sundhed og trivsel
Organisation og ledelse (Familiestruktur og familiedynamik)
Kompetencer
Økonomi
Fysiske rammer
Temaet økonomi (nr. 7) vurderes særskilt og er ikke indeholdt i kvalitetsmodellen.
7
Vurdering af kvaliteten
Kvalitetsmodellen omfatter en række kvalitetskriterier og indikatorer inden for disse
7 temaer. I vurderingen af kvaliteten skal Socialtilsyn Midt bedømme alle indikatorer
i kvalitetsmodellen. Bedømmelsen af indikatorerne giver en samlet vurderingen af, i
hvilken grad tilbuddet opfylder kriterierne.
Der er ingen automatik i, hvilke følger en eventuel lav kvalitet skal have i forhold til enkel-
te indikatorer og kriterier. Kvalitetsmodellen er således en ramme, som skal understøtte
og systematisere socialtilsynets kvalitetsvurdering, og der er et betydeligt fagligt skøn
forbundet med at vurdere om et tilbud har den nødvendige kvalitet. Socialtilsynet kan
inddrage andre forhold i kvalitetsvurderingen.
Kvalitetsmodellen gælder i forhold til alle de forskellige typer af tilbud og plejefamilier,
som socialtilsynet omfatter. Det betyder, at socialtilsynet skal vurdere kvaliteten i alle til-
bud og plejefamilier ud fra de samme kriterier og indikatorer. Dette skal sikre ensartethed
i kvalitetskrav og gennemskuelighed samt sammenlignelighed i socialtilsynets arbejde.
Nogle tilbud er dog undtaget enkelte indikatorer, og enkelte indikatorer gælder kun for
nogle tilbud.
Da plejefamilier på mange punkter adskiller sig fra øvrige sociale tilbud, er der formuleret
særskilte kriterier og indikatorer til brug for vurderingen af kvaliteten her. Der er altså 2
kvalitetsmodeller: én til plejefamilier og én til sociale tilbud.
8
6
7
8
På grund af nyt fagsystem, er det ikke længere muligt at trække historiske data. Denne data er derfor et øjebliksbillede af den generelle
kvalitet.
Kilde Om kvalitetsmodellen www.socialstyrelsen.dk
Ibid.
34
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0035.png
Fokus på resultater for borgerne
Formålet med kvalitetsmodellen er at understøtte og give et systematisk og ensartet
udgangspunkt for socialtilsynets vurdering af kvaliteten af sociale tilbud og plejefamilier
- både ved godkendelse og ved det driftsorienterede tilsyn. Kvalitetsmodellen skal, med
sit fokus på resultater for borgerne, kunne anvendes som styringsredskab til at højne
kvaliteten i tilbuddene.
Kvaliteten af et tilbud er kendetegnet ved, i hvor høj grad tilbuddet formår at forbedre
borgerens situation og bidrage til borgerens trivsel. I kvalitetsmodellen er der derfor fokus
på, hvilke resultater der skabes for borgerne - og i mindre grad på den konkrete tilrette-
læggelse af indsatsen i tilbuddene.
9
Vurdering af kvaliteten og det risikobaserede tilsyn
Tilrettelæggelsen af tilsynet skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som
Socialtilsyn Midt er i besiddelse af vedr. det konkrete tilbud. Det kan være oplysninger
indhentet fra tilbuddet selv eller fra andre kilder som borgere, pårørende, anbringende
kommuner, whistleblows eller indberetninger om magtanvendelse.
Oplysningerne anvendes i en konkret risikovurdering, som kan give anledning til at føre et
mere eller mindre intensivt tilsyn. Risikovurderingen bygger på systematiske overvejelser
om henholdsvis konsekvensen af og sandsynligheden for en given risikofaktor. Risici er
en bred betegnelse for problematiske forhold, der kan have en negativ betydning for bor-
gernes trivsel. Risikovurderingen er afgørende for tilsynsintensiteten, som er et samlet
begreb for, hvor omfattende tilsynet er, og hvordan tilsyn tilrettelægges og udøves. F.eks.
om tilsynet skal være anmeldt eller uanmeldt, hvor mange af informanterne, der skal
tales med eller længde af tilsynsbesøget.
I forhold til plejefamilier kan et mere intensivt tilsyn foretages f.eks. i forbindelse med en
ændring i plejefamiliens vilkår eller kapacitet.
Hvad kan begrunde et mindre intensivt tilsyn
Et mindre intensivt tilsyn kan være relevant i plejefamilier, som ikke aktuelt har børn
anbragt i familien. Når en plejefamilie er godkendt, står Socialtilsyn Midt inde for,
at plejefamilien er generelt egnet til at modtage børn i overensstemmelse med
godkendelsesgrundlaget.
Tilsvarende kan et mindre intensivt tilsyn være relevant i forhold til tilbud, der for eksem-
pel gennem en årrække har leveret veldokumenterede resultater, har god borgertrivsel,
uændrede ledelsesmæssige og personalemæssige ressourcer samt fysiske rammer.
Socialtilsyn Midt har dog altid ansvaret for vurderingen af om tilbuddet har den nødven-
dige kvalitet, og Socialtilsyn Midt skal til enhver tid kunne stå inde for kvaliteten indenfor
alle temaer, uanset hvor intensivt tilsynet er ført.10
9
10
Ibid.
Om risikobaseret tilsyn og tilsynsintensitet. www.socialstyrelsen.dk
Årsrapport 2020
35
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0036.png
4.1 Den generelle kvalitet på tilbudsområdet 2020
I 2020 er der på tilbudsområdet sket en lille stigning i scoren på hovedparten af temaer-
ne. Scoren på tilbudsområdet viser, at kvaliteten ligger på et højt niveau, uanset om det
er tilbud til børn og unge eller voksne. Scorerne viser, at tilbuddene fortsat har fokus på at
fastholde og højne kvaliteten til gavn for borgerne.
Tabel 4.1 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet børn og unge 2019 og 2020
5
4
3
2
1
0
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,2
4,5
4,2
Selvstændig-
hed og
relationer
4,3
4,5
4,3
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,1
4,4
4,3
Sundhed
og trivsel
5
4,3
4,4
Organisation
og ledelse
4,1
4,2
4,2
Kompetencer
Fysiske
rammer
4,4
4,7
4,6
Børn og unge 2019
Børn og unge 2020
Gns. 2020
3,9
4,3
4,3
I 2020 viser den gennemsnitlige score for tilbudsområdet for børn og unge, at kvaliteten
generelt ligger på et højt niveau. Sammenlignes scoren for 2019 og 2020 ses det, at der
indenfor 6 ud af 7 temaer er sket en stigning i scoren, mens scoren for temaet Sundhed
og trivsel, er faldet en smule.
Tabel 4.1.2 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet blandet 2019 og 2020
5
4
3
2
1
0
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,2
4,4
4,2
Selvstændig-
hed og
relationer
4,3
4,4
4,3
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,3
4,5
4,3
Sundhed
og trivsel
4,1
4,4
4,4
Organisation
og ledelse
4,1
4,2
4,2
Kompetencer
Fysiske
rammer
4,4
4,6
4,6
Blandet 2019
Blandet 2020
Gns. 2020
4,1
4,3
4,3
I 2020 viser den gennemsnitlige score for det samlede tilbudsområde, at kvaliteten gene-
relt ligger på et højt niveau. Sammenlignes scoren for 2019 og 2020 for hele tilbudsområ-
de ses det, at der indenfor samtlige temaer er sket en stigning i scoren, Dette indikerer,
at tilbuddene samlet set har fokus på at fastholde og udvikle kvaliteten.
36
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0037.png
Tabel 4.1.3 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet voksen 2019 og 2020
5
4
3
2
1
0
Uddannelse
og
beskæftigelse
4
4,1
4,2
Selvstændig-
hed og
relationer
4,3
4,3
4,3
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,2
4,3
4,3
Sundhed
og trivsel
4,3
4,4
4,4
Organisation
og ledelse
4,2
4,2
4,2
Kompetencer
Fysiske
rammer
4,6
4,6
4,6
Voksen 2019
Voksen 2020
Gns. 2020
4,3
4,4
4,3
I 2020 viser den gennemsnitlige score for tilbudsområdet for voksne, at kvaliteten gene-
relt ligger højt. Sammenlignes scoren fra 2019 med 2020 ses en lille stigning i 4 ud af de
7 temaer. De resterende tre temaer ligger på samme niveau.
4.2 Den generelle kvalitet på plejefamilieområdet
Det fremgår af nedenstående tabel, at kvaliteten på plejefamilieområdet generelt ligger
højt. Der har i 2020 været et lille fald i scorerne indenfor fire af temaerne. På de resteren-
de tre temaer er scoren fastholdt.
Tabel 4.1.4 Gennemsnitlige scorer på plejefamilieområdet 2019 og 2020
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,5
4,4
Selvstændig-
hed og
relationer
4,5
4,4
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,5
4,5
Sundhed
og trivsel
4,8
4,7
Familiestruktur Kompetencer
og
familiedynamik
4,9
4,9
4,8
4,8
Fysiske
rammer
4,7
4,6
2019
2020
Årsrapport 2020
37
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0038.png
38
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter
i årsrapport 2020
Socialtilsyn Midt har valgt at belyse følgende områder i årsrapporten 2020:
Opdeling af centerkonstruktioner
Ankeafgørelser
Magtanvendelser
Tendenser på nygodkendelsesområdet
Tilsyn under covid-19
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2020
5.1 Opdeling af centerkonstruktioner
En lang række tilbud i Midtjylland er organiseret i centerkonstruktioner, hvilket betyder, at
tilbuddene har adskillige adresser organiseret under samme ledelse. Denne organisering
udfordrer både tilbuddene og socialtilsynet, idet socialtilsynet er forpligtiget til at opfatte
en centerkonstruktion som ét tilbud.
Socialtilsyn Midt har en økonomisk udfordring med at føre tilsyn med centerkonstruktio-
nerne, og det er en udfordring, som er særligt midtjysk. Tal indhentet i 2018 viser, at de
fire andre socialtilsyn i varierende, men i væsentligt mindre omfang har tilsynsopgaver,
hvor tilbuddene er organiserede i centerkonstruktioner. Det betyder i praksis, at socialtil-
synene i resten af landet får et større, gennemsnitligt grundtakstbeløb i indtægt pr. plads
end Socialtilsyn Midt gør. Det betyder også, at tilbuddene i Midtjylland og Fåborg-Midt-
fyn Kommune får en højere, gennemsnitlig tilsynstakst på tilbudsområdet end det samle-
de antal pladser under Socialtilsyn Midt egentligt tilsiger.
Centerkonstruktionerne udgør ligeledes en udfordring ift. det indsamlede data. Ved en
sanktion er det f.eks. vanskeligt at indhente retvisende data, fordi sanktioner opgøres i
forhold til det samlede tilbuds kvalitet, ikke den enkelte afdelings kvalitet. Hvis en center-
konstruktion har problemer på blot en enkelt adresse/afdeling, vil hele centerkonstruktio-
nen inkl. samtlige pladser således få kritik og eventuelt pådrage sig en sanktion. De mere
overordnede tilsynsrapporter er derudover svære at anvende i tilbuddenes kvalitetsarbej-
de, da rapporten rummer oplysninger om flere afdelinger og vurderinger og beskrivelser,
der ikke nødvendigvis er rettet mod den enkelte afdeling.
I praksis betyder det samtidig, at visiterende kommuner kun i mindre grad kan orientere
sig i, hvilken kvalitet en udvalgt adresse har, når man skal visitere en borger til et speciali-
seret døgntilbud eller allerede har en borger indskrevet på et tilbud.
I efteråret 2019 besluttede Region Midtjylland at opdele 4 specialområder (centre) netop
for at imødekomme ovenstående udfordringer ift. kvalitetsarbejdet. Opdelingen betød
nygodkendelse af 21 tilbud i 2020. Processen krævede mange ressourcer både regionalt
og i Socialtilsyn Midt, idet nygodkendelse af tilbud, som allerede er i drift, er en særlig
opgave. Der blev nedsat en gruppe af tilsynskonsulenter, som skulle gennemføre de
mange godkendelser og samtidig sikre, at viden fulgte med undervejs. Processen har
været lærerig for Regionen og Socialtilsyn Midt, og betyder en langt mere gennemsku-
elig og klar opgave ift. tilsyn med de regionale tilbud fremover. I 2021 fortsætter denne
nygodkendelsesopgave, da Aarhus kommune har besluttet på samme måde at opdele
deres borgercentre.
Årsrapport 2020
39
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0040.png
5.2 Ankeafgørelser
Socialtilsyn Midt har i 2020 fået 10 afgørelser retur fra Ankestyrelsen. 7 af dem vedrørte
plejefamilier, 1 af dem vedrørte tilbud og 2 vedrørte klager over aktindsigt.
Ankestyrelsen har stadfæstet samtlige påklagede afgørelser.
Afgørelserne har omhandlet følgende:
3 afgørelser har omhandlet inddragelse af godkendelsen som socialt tilbud.
3 afgørelser har omhandlet afslag på ændringer af godkendelsen som socialt tilbud.
1 afgørelse har omhandlet afslag på klageadgang
1 afgørelse har omhandlet en afgørelse om påbud
2 afgørelser har omhandlet klage over afslag på anmodning om aktindsigt.
5.3 Magtanvendelser
Indberetninger om magtanvendelser er et område, som socialtilsynene altid har et særligt
fokus på. Socialtilsynenes opgave er at føre tilsyn med, hvorvidt tilbuddene sikrer anbrag-
te borgeres trivsel og grundlæggende rettigheder, og tilbuddene er forpligtet til at regi-
strere og indberette alle former for magtanvendelser af hensyn til borgernes sikkerhed.
Formålet med indberetningerne er at sikre, at borgernes grundlæggende rettigheder ikke
overskrides eller krænkes, når medarbejdere er nødt til at udføre handlinger, som kan
karakteriseres som et indgreb heri. Definitionen på en magtanvendelse er, når borgeren
ikke frivilligt medvirker i den handling, der iværksættes.
11
Socialtilsyn Midt modtager følgende indberetninger om magtanvendelser:
Magtanvendelser udøvet over for anbragte børn og unge, jf. loven om voksenansvar.
Indberetninger i henhold til lov om frikommunenetværk §§ 12-14f.
Indgreb efter servicelovens §§ 124c-129a, 136a, 136c-136d og 136f, jf. servicelovens
§ 135a.
Indgreb efter servicelovens §§ 137g-137j overfor personer med nedsat psykisk funkti-
onsevne, som er anbragt i en boform efter servicelovens §108, jf. servicelovens §137m.
Hos Socialtilsyn Midt er ressourcerne prioriteret således, at det er én jurist, der udeluk-
kende behandler indkomne indberetninger om magtanvendelser. Alle indberetninger
gennemgås grundigt med det formål at få et samlet overblik over antallet af magtanven-
delser på de enkelte tilbud samt at vurdere om der er behov for at følge op på brugen af
magtanvendelser. Er der indberetninger, der giver anledning til tilsynsmæssige overve-
jelser, eller hvor betingelserne for magtanvendelsen ikke er opfyldt, kan Socialtilsyn Midt
kontakte tilbuddene med henblik på dialog. Formålet med at kontakte tilbuddene er at
sikre, at tilbuddene ændrer deres praksis og efterlever reglerne for magtanvendelse.
Socialtilsyn Midt har i 2020 modtaget i alt 4.723 indberetninger:
1.422 indberetninger om magtanvendelse over for børn og unge
3.301 indberetninger af magtanvendelse over for voksne
Det er en markant stigning i 2020 med 2.078 flere indberettede magtanvendelser end i
2019, hvor det samlede tal var 2.645.
11
Kilde: Socialstyrelsen Viden til gavn: Om magtanvendelser
40
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0041.png
Tabel 5.3.1. Indberetninger om magtanvendelser fordelt på børn-/unge og voksne
Indberetninger om magtanvendelser i 2017 – 2020
2017
Børn-/unge
Voksne
Ialt
1.423
1.104
2.527
2018
1.020
1.357
2.377
2019
1.223
1.422
2.645
2020
1.422
3.301
4.723
Den 1. januar 2020 trådte nye regler om magtanvendelse over for voksne i kraft. Det er
Socialtilsyn Midts vurdering, at tilbuddene generelt har kendskab til de nye regler. Tilbud-
dene har generelt viden om, i hvilke tilfælde der kan anvendes magt. Socialtilsyn Midt har
dog også erfaret, at trods kendskab til betingelserne for magtanvendelse, kan der være
tvivl om, hvilke handlinger, der kan foretages indenfor rammerne af lovgivningen (at det
f.eks. ikke er tilladt at holde døre eller bære borgere, selv om det vurderes at være det
mindst indgribende). Denne udfordring ses både i forhold til børn/unge og voksentilbud.
Der har i 2020 været en markant stigning i antallet af indberetninger uden lovhjemmel.
Det stigende antal indberetninger i denne kategori vedrører hovedsageligt voksenområ-
det og omhandler tilfælde, hvor tilbuddene ikke har de nødvendige tilladelser fra visiteren-
de kommuner, hvor personalet tager adgang til en borgers bolig uden dennes samtykke,
eller hvor der sker aflåsning af en borgers ejendele. Sådanne tilfælde skal registreres og
indberettes som magtanvendelser uden lovhjemmel, lige som der skal ske registrering
og indberetning dagligt for hvert tilfælde af indgreb. Hvis et tilbud har en forhåndsgodken-
delse til f.eks. anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi, kan der derimod ske
indberetning én gang månedligt.
Socialtilsyn Midt vurderer, at tilbuddene, i lighed med tidligere, generelt arbejder aktivt
med den pædagogiske praksis for at undgå magtanvendelser.
Socialtilsyn Midt har i 2020 desuden modtaget indberetninger i henhold til lov om fri-
kommunenetværk §§ 12-14. Efter disse bestemmelser kan udvalgte kommuner træffe
afgørelse om flytning uden samtykke, anvendelse af personligt alarm- eller pejlesystem
indenfor tilbuddets rammer samt anvendelse af situationsbestemt video-, audio- og be-
vægelsesovervågning, når betingelserne i de enkelte bestemmelser er opfyldt.
Derudover har Socialtilsyn Midt modtaget indberetninger fra såvel plejefamilier som kom-
munale plejefamilier.
Socialtilsyn Midt modtager af og til indberetninger, hvor der er angivet nødret eller nød-
værge som hjemmel. I disse tilfælde går socialtilsynet i dialog med tilbuddene i forhold til,
at der ved nødret eller nødværge er tale om en handling, som efter omstændighederne
vil kunne være straffri som følge af straffelovens regler om nødværge og nødret. Tilbud-
dene bliver yderligere oplyst om, at Socialtilsyn Midt ikke har kompetence til at vurdere
sådanne indgreb. Det er i stedet domstolene, som kan vurdere om en handling er omfat-
tet af reglerne om nødret og nødværge.
Det er efter reglerne i lov om voksenansvar udelukkende muligt at anvende magt over for
børn eller unge, som er anbragt på et opholdssted, en døgninstitution eller i en kommu-
nal plejefamilie (udelukkende § 8 om afværgehjælp). Alle former for magtanvendelse,
herunder magtanvendelser foretaget over for børn eller unge i aflastning eller i en plejefa-
milie, skal registreres og indberettes.
Socialtilsyn Midt anbefaler altid, at tilbuddene, når de udfylder indberetningerne, har fo-
kus på, om medarbejderne har haft mulighed for at trække sig, og at der altid er tilstræk-
kelig beskrivelse af situationen i forhold til at vurdere, om betingelserne er opfyldt.
Årsrapport 2020
41
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0042.png
5.4 Tendenser på nygodkendelsesområdet
Plejefamilieområdet
Der er blevet godkendt 93 nye plejefamilier i 2020, hvilket er 10 mere end i 2019. Der er
en negativ udvikling i antallet af plejefamilier, idet der i år er ophørt flere plejefamilier (99),
end der er blevet nygodkendt.
1. juli 2019 blev et nyt godkendelseskoncept for plejefamilier taget i brug. Godkendelses-
konceptet er lavet i et samarbejde mellem Socialstyrelsen og de fem socialtilsyn.
Før 1. juli 2019 havde Socialtilsyn Midt en aftale med VIA, der forestod afviklingen af
grundkurser for plejefamilier. I det nye godkendelseskoncept forestår Socialtilsyn Midt
både undervisningen og godkendelsen af kommende plejefamilier i et sammenhængen-
de forløb. Kvalitetsmodellen er gennemgående i hele forløbet.
I det nye godkendelseskoncept får ansøgeren et besøg af socialtilsynet i hjemmet før
og efter første kursusdag og evt. igen efter anden kursusdag. Der er forskellige fokus-
punkter på hjemmebesøgene, og ligeledes er der forskellige temaer der undervises i på
kursusdagene
12
. Godkendelsesprocessen strækker sig over ca. 3 måneder.
Godkendelseskonceptet rummer tre redskaber, der skal anvendes i forbindelse med
godkendelsesforløbet:
1. Mentalisering
2. Observationer (både i forbindelse med besøg hos familien og i forbindelse med
undervisningen)
3. Samtaler med egne børn.
Redskaberne skal anvendes sammen med kvalitetsmodellen (hjemmebesøg) og i under-
visningen. Det vil sige, at redskaberne, kursusdagene, hjemmebesøg og kvalitetsmodel-
lens 7 (8) temaer sammen danner grundlaget for at blive godkendt som plejefamilie.
Socialtilsyn Midt oplever, at konceptet er blevet godt implementeret, og der er fortsat et
tæt samarbejde med Socialstyrelsen og de øvrige tilsyn i forhold til vedligeholdelse og vi-
dereudvikling af konceptet. På den måde kan kommende plejeforældre blive endnu bedre
rustet til at varetage rollen som plejeforældre for udsatte børn og unge.
Mange plejefamilier og kommuner oplever, at kvaliteten i godkendelsen er steget med det
nye koncept, samt at der er en god sammenhæng i forløbet. Plejefamilierne oplever, at
der er tid til refleksion og drøftelse på kursusdagene, men at de også som familie har tid til
refleksion mellem kursusdagene. De fleste plejefamilier giver udtryk for, at de føler sig godt
klædt på til opgaven som plejefamilie efter uddannelsesforløbet. Læs mere om tilfredshe-
den med det nye uddannelses- og godkendelseskoncept for plejefamilier i afsnit 5.6.
Tilbudsområdet
På tilbudsområdet har nygodkendelserne i 2020 båret præget af den store opgave med
nygodkendelse af de regionale tilbud.
Af de 23 nygodkendte sociale tilbud i 2020, er der kun tale om 2 helt nye tilbud. De
øvrige 21 tilbud havde en godkendelse i forvejen og var i drift, men grundet væsentlige
organisatoriske ændringer skulle tilbuddene nygodkendes. 19 af de 21 tilbud kommer fra
centerkonstruktioner i regionen (se mere herom i afsnit 5.1).
12
Undervisingstemaerne kan ses på Socialstyrelsens hjemmeside.
42
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0043.png
2020 har også båret præg af en overvægt af potentielle og reelle ansøgere til § 109 tilbud
(krisecentre). Sidstnævnte tendens kan muligvis forklares i Socialstyrelsens udmeldte
ansøgningspulje i oktober 2020 til nyetablering af pladser på § 109 krisecentre. Der har
desuden været politisk omtale af generel mangel på § 109 pladser under covid-19 epide-
mien.
I kraft af en lovændring kan ansøgere fra 01.07.2020 oprette sig og ansøge om at blive
godkendt som nyt socialt tilbud via Tilbudsportalen. Dette medfører en mulighed for en
ny praksis, hvor nyansøgere ikke nødvendigvis har været i dialog med socialtilsynet og
fået råd og vejledning, inden ansøgningen indsendes.
Socialtilsyn Midt har erfaring med, at ansøgere profiterer af at deltage i et formøde af
vejledende karakter. På formødet opfordres ansøgere til at orientere sig grundigt i lov-
grundlag og vejledning for den/de tilbudstyper, som de påtænker at ansøge om. Derud-
over opfordres kommende ansøgere til at afklare selskabsorganisering, opdeling i afde-
linger, bestyrelsessammensætning, kommunal planlovgivning og muligheder for at opnå
relevante tilladelser til at drive et døgntilbud, samt forholde sig til økonomi sideløbende
med ansøgningsoprettelse. Desuden tilbydes ansøgere, at Socialtilsyn Midt besigtiger de
fysiske rammer med henblik på vejledning i forhold til den påtænkte målgruppe.  
I 2020 afholdte Socialtilsyn Midt 17 formøder af vejledende karakter med potentielle an-
søgere. 9 af møderne førte til konkrete ansøgninger, og 8 af de potentielle ansøgere har
enten trukket sig eller endnu ikke indsendt en ansøgning. Socialtilsyn Midt har i 2020 ikke
modtaget nogen ansøgninger om godkendelse, uden at ansøger har opsøgt vejledning
forud for indsendelse af ansøgningen.
Årsrapport 2020
43
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0044.png
5.5 Tilsyn under covid-19
I foråret 2020 gjorde covid-19 sit indtog i Danmark og herunder også i Socialtilsyn Midt.
Covid-19 afstedkom en ny og uvant situation, der kaldte på nye og anderledes metoder,
for at Socialtilsyn Midt kunne opretholde tilsynsarbejdet og samtidig holde afstand til
kollegaer, medarbejdere og udsatte borgere i tilbud og plejefamilier.
Den første tid bar præg af nedlukningen og usikkerhed om, hvorvidt Socialtilsyn Midt
kunne fortsætte tilsynspraksissen uændret. Socialtilsynenes arbejde blev hurtigt karak-
teriseret som en kritisk funktion og Socialtilsyn Midt kunne fortsætte tilsynsarbejdet
dog med restriktioner omkring fysisk fremmøde, deltagerantal, værnemidler, besøgstid
osv. På trods af de udfordringer dette medførte, blev der hurtigt fundet løsninger, der
overholdte restriktionerne, og som Socialtilsyn Midt samtidig fagligt kunne stå inde for.
Særligt udendørs interview samt virtuelle møder blev nye og nødvendige metoder i
tilsynsarbejdet i 2020.
Coronarestriktionerne skabte også udfordringer i forhold til afholdelse af dialogmøder
med tilbud og de årlige kommunemøder. Mange af disse møder blev afholdt som onli-
nemøder, om end det hurtigt blev erfaret, at når dagsordenen indeholder komplicerede
punkter, så er fysisk fremmøde fortsat at foretrække. Derfor blev udvalgte møder afholdt
med fysisk fremmøde med de nødvendige forholdsregler. Det gav mulighed for gode,
nærværende og produktive møder, hvor det var nødvendigt.
Grundet covid-19 afviklede Socialtilsyn Midt også langt de fleste interne møder virtuelt
og derudover blev en lang række arrangementer udsat eller aflyst efter en vurdering af
nødvendighed og sikkerhed.
44
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
På trods af at covid-19 har været en særdeles uvelkommen faktor, der i vid udstrækning
har styret hverdagen i 2020, har covid-19 også udviklet Socialtilsyn Midts brug af digitale
værktøjer og nye samarbejdsformer, som Socialtilsyn Midt også vil anvende i tilsynsarbej-
det fremover.
Socialtilsyn Midt har i hele perioden haft fokus på, hvordan tilbud og plejefamilier har
håndteret situationen og de gentagne nedlukninger.
På tilbuddene har der særligt været fokus på besøgsrestriktioner, borgernes muligheder
for kontakt til pårørende, indsats og aktivering i tilbuddene i tilfælde, hvor beskæftigel-
sestilbud var lukket ned, hygiejne samt de særlige regler der midlertidigt trådte i kraft i
forhold til at kunne tilbageholde smittede borgere i eget hjem.
På plejefamilieområdet har der særligt været fokus på hjemmeskole med virtuel undervis-
ning og det forhold, at familiedynamikken kan blive udfordret, når alle i en familie er hjem-
sendte. Socialtilsyn Midt har generelt oplevet, at tilbud og plejefamilier på tilfredsstillende
vis har løst de udfordringer, de lokale og generelle restriktioner har afstedkommet.
5.6 Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2020
Hvert år gennemfører Socialtilsyn Midt en ekstern tilfredshedsundersøgelse. I lighed med
tilfredshedsundersøgelsen fra 2019 er undersøgelsen delt op i to spor:
Et spor for eksisterende og ny-godkendte plejefamilier
Et spor for private og offentlige tilbud
I tilfredshedsundersøgelsen for 2020 blev 500 plejefamilier og 249 tilbud inviteret til at
deltage i undersøgelsen. Udvælgelsen af deltagerne er blevet foretaget tilfældigt, og i
deltagergruppen indgår både eksisterende plejefamilier og nygodkendte plejefamilier fra
2020 samt private og offentlige tilbud.
Ud af de 500 inviterede plejefamilier har 191 plejefamilier valgt at deltage, og har svaret
helt eller delvist på alle spørgsmål. Ud af de 191 plejefamilier er 27 plejefamilier blevet
godkendt i 2020 og 164 er godkendt før 2020.
Ud af de 249 inviterede tilbud har 161 tilbud valgt at deltage, og har svaret helt eller delvist
på alle spørgsmål. Der indgår 92 offentlige tilbud og 69 private tilbud i undersøgelsen.
I tilfredshedsundersøgelsen bliver respondenterne bl.a. spurgt om, hvor tilfredse de sam-
let set er med Socialtilsyn Midt.
På plejefamilieområdet svarer 87%, at de er meget tilfredse/tilfredse med Socialtilsyn
Midt.
På tilbudsområdet svarer 82,16, at de er meget tilfredse/tilfredse med Socialtilsyn Midt.
Sammenlignet med tallene fra 2019 er der sket et lille fald i tilfredsheden på plejefamilie-
området på 1,52 %. På tilbudsområdet er tilfredsheden steget med 1,82 %.
Der udtrykkes stor tilfredshed med:
Tilsynskonsulenternes professionelle tilgang til tilsynsopgaven
At der er fokus på arbejde dialogbaseret, samarbejde og sparring
At tilsynskonsulenterne har fokus på at skabe rum og tryghed til at kunne tale om
svære emner
Årsrapport 2020
45
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0046.png
Fra 1. juli 2019 overtog socialtilsynene opgaven med at uddanne nye plejefamilier. Til-
fredshedsundersøgelsen fra 2020 viser, at der er sket en markant stigning i tilfredsheden
med kursernes faglige niveau og undervisernes formidlingskompetencer. Tilfredsheden
med kursernes faglige indhold er steget med 18,91 procentpoint og ligger på 90,91%.
I forhold til undervisernes undervisningskompetencer er der sket en stigning på 15,33
procentpoint i tilfredsheden, så den ligger på 83,33%.
Tilfredsheden skyldes bl.a.:
En bedre faglig sammenhæng mellem kursusdelen og godkendelsesprocessen
At godkendelsesprocessen er blevet helhedsorienteret
I tilfredshedsundersøgelsen har respondenterne mulighed for til sidst at skrive kommen-
tarer, hvis de har gode idéer til, hvordan Socialtilsyn Midt kan blive et bedre socialtilsyn.
Respondenterne fra plejefamilieområdet peger bl.a. på følgende:
Det ville være rart, hvis det var muligt at have en livline til en konsulent, når man star-
ter på sin første plejeopgave
Mindre bureaukrati
Mindre dokumentation
Mere dialog
Respondenterne fra tilbudsområdet peger bl.a. på følgende:
Mindre dokumentation
Lad tilsynskonsulenterne beholde de samme tilbud over en længere periode, det vil
bevirke et bedre samarbejde og mulighed for at følge igangsatte tiltag
Bedre og mere overskuelige rapporter. Selv om der nu laves delrapporter, er det
fortsat svært at danne sig et overblik i indholdet
Mindre kontrol og mere dialog
Socialtilsyn Midt forholder sig til alle gode idéer og forslag til, hvordan kvaliteten i til-
synsopgaven kan blive bedre. I forhold til lovgivningen er der er krav, f.eks. vedrørende
dokumentation og tilsynsforpligtelsen, som ikke kan fraviges.
Medarbejderne i Socialtilsyn Midt er altid opmærksomme på, hvad der kan gøres bedre i
forhold til dialog, sparring og rådgivning.
46
Årsrapport 2020
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0047.png
§71, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Kopi fra SOU: Socialstyrelsens årsrapporter 2020 om socialtilsynenes virksomhed, fra social- og ældreministeren
2468916_0048.png