Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341
Offentligt
2614048_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022-4300
Doknr.
546036
Dato
26-08-2022
Svar på spørgsmål fra Troels Lund Poulsen (V) stillet den 25. august 2022.
Aktstykke 341 - Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 1, hvori det fremgår, at det er første
gang, at der afsætte en risikopræmie på statens engagement med Fonden Fristaden
Christiania, redegøre for, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, her-
under fremsende den dokumentation for betalingsevne og anden relevant dokumenta-
tion, som ministeren har modtaget fra Fonden Fristaden Christiania for at kunne be-
regne risikopræmien på statens engagement med Fonden Fristaden Christiania?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Finansministeriet,
idet Finansministeriet har fastsat den nævnte risikopræmie. Finansministeriet oplyser
følgende:
”Der
har siden 2019 været afsat risikopræmier, når staten har påtaget sig risici for fi-
nansielle tab i forbindelse med fx nye statsgarantier og statslige genudlån,
jf. Budget-
vejledningens pkt. 2.2.1,
hvoraf det fremgår, at der ved udstedelse af en ny statsgaranti
og genudlån skal tilvejebringes finansiering svarende til den beregnede statsfinansielle
risiko ved garantien/genudlånet.
Risikopræmier har overordnet set til formål at sikre, at fremtidige statsfinansielle ud-
gifter fra tab på statslige garantier og genudlån afdækkes løbende fra udstedelsestids-
punktet. Det skal bl.a. medvirke til at sidestille statslige garantier og genudlån med øv-
rige udgiftspolitiske prioriteringer på beslutningstidspunktet.
Tilgangen med fastsættelse af risikopræmier har derudover paralleller til en forsik-
ringsmodel, idet der med
afsættelsen af risikopræmier opbygges en ”opsparing”, der
skal modgå tab på statens samlede garantier og genudlån, når disse evt. realiseres. Der
opbygges således en ”finansiel opsparing”,
hvor der
sigtes efter, at den ”finansielle op-
sparing”
over tid forventes at balancere med evt. realiserede tab på statens garantier
og genudlån, så anvendelsen af garantier og genudlån ikke utilsigtet svækker (eller
styrker) de offentlige finanser.
Risikopræmien for udvidelsen af statsgarantien for Fonden Fristaden Christiania er
beregnet på baggrund af et konkret skøn over statens
statistisk forventede
tab ved ud-
stedelsen af den specifikke statsgaranti. Risikopræmien er således fastsat, så summen
af de årlige risikopræmiebetalinger forventes at svare til statens
forventede
tab ved ga-
rantien.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614048_0002.png
Statens
forventede
tab er skønnet på baggrund af et skøn over Fonden Fristaden Chri-
stianias kreditværdighed. Kreditværdigheden er blandt andet vurderet med afsæt i me-
todologi fra internationale kreditratingbureauer, som Finansministeriet også har an-
vendt tidligere og fortsat anvender i forbindelse med andre dispositioner, hvor der skal
tages stilling til statslige risikopræmier, samt reviderede historiske regnskabstal fra
Fonden Fristaden Christiania og input vedrørende realkreditmarkedet.”
Som grundlag for fastsættelsen af risikopræmien har Indenrigs- og Boligministeriet
modtaget dokumentation fra Fonden Fristaden Christiania i form af Fondens revide-
rede årsrapporter 2016-2020,
jf. bilag 1-5.
Med venlig hilsen
Christian Rabjerg Madsen
Bilag:
Bilag 1 - Fonden Fristaden Christiania Årsrapport 2016
Bilag 2 - Fonden Fristaden Christiania Årsrapport 2017
Bilag 3 - Fonden Fristaden Christiania Årsrapport 2018
Bilag 4 - Fonden Fristaden Christiania Årsrapport 2019
Bilag 5 - Fonden Fristaden Christiania Årsrapport 2020
2