Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341
Offentligt
2614053_0001.png
Grant Thornton
Statsautoriseret
Revisionspartnerselskab
Stockholmsgade 45
2100 København Ø
CVR-nr. 34209936
T (+45) 33 110 220
www.grantthornton.dk
Fonden Fristaden Christiania
Skindergade 23 4., 1159 København K
CVR-nr. 34 20 30 83
Årsrapport
1. januar - 31. december 2020
Årsrapporten er fremlagt og godkendt på fondens årsmøde den 24. juni 2021.
Knud Foldschack
,
Medlem af Grant Thornton International Ltd
Medlem af RevisorGruppen Danmark
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0002.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Indholdsfortegnelse
Side
Påtegninger
Ledelsespåtegning
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Ledelsesberetning
Fondsoplysninger
Ledelsesberetning
Årsregnskab 1. januar - 31. december 2020
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balance
Egenkapitalopgørelse
Noter
23
28
29
31
32
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
1
2
5
6
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0003.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsespåtegning
Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2020 for Fonden
Fristaden Christiania.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, og efter vores opfattelse giver årsregnskabet et
retvisende billede af fondens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2020 samt af resul-
tatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2020.
Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold, som be-
retningen omhandler.
København K, den 24. juni 2021
Bestyrelse
Johannes Brandt
Formand
Knud Foldschack
Næstformand
Chai Andersen
Næstformand
Peter Ingemann
Peder Agger
Bjørn Nørgaard
Majbrit Berlau
Ronja Dalitz
Klaus Danzer
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
1
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0004.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til bestyrelsen i Fonden Fristaden Christiania
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Fonden Fristaden Christiania for regnskabsåret 1. januar - 31.
december 2020, der omfatter anvendt regnskabspraksis, resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse
og noter. Årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og finan-
sielle stilling pr. 31. december 2020 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar -
31. december 2020 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderli-
gere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet
i revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af
fonden i overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i hen-
hold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og eg-
net som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede i overensstem-
melse med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen an-
ser nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere fondens evne til at fortsætte drif-
ten; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
fonden, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning med en konklu-
sion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der
udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gæl-
dende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan op-
stå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan for-
ventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger, som regnskabsbruger-
ne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
2
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0005.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel
skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset om den-
ne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse
risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores kon-
klusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere
end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgel-
ser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme revi-
sionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en kon-
klusion om effektiviteten af fondens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om
de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig
usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om fondens
evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores
revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne op-
lysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på
det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige begi-
venheder eller forhold kan dog medføre, at fonden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herunder no-
teoplysningerne, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner og begivenheder
på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige pla-
cering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige
mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
3
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0006.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores vi-
den opnået ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav. Vi har ikke fundet væ-
sentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
København, den 24. juni 2021
Grant Thornton
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 34 20 99 36
Jens Max Haugbyrd
statsautoriseret revisor
mne6161
Allan Breiling
statsautoriseret revisor
mne35809
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
4
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0007.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Fondsoplysninger
Fonden
Fonden Fristaden Christiania
Skindergade 23 4.
1159 København K
Telefon:
CVR-nr.:
Stiftet:
Hjemsted:
Regnskabsår:
+45 33 44 55 66
34 20 30 83
26. september 2011
København
1. januar - 31. december
Bestyrelse
Johannes Brandt, Formand
Knud Foldschack, Næstformand
Chai Andersen, Næstformand
Peter Ingemann
Peder Agger
Bjørn Nørgaard
Majbrit Berlau
Ronja Dalitz
Klaus Danzer
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Revision
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Stockholmsgade 45
2100 København Ø
Bankforbindelser
Den Almennyttige Andelskasse Merkur
Danske Bank
Arbejdernes Landsbank
Advokatforbindelse
Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod,
Advokatpartnerselskab
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
5
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0008.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
REGNSKABSBERETNING
Fondens væsentligste aktiviteter
Fonden er en erhvervsdrivende fond.
Fondens formål er ifølge vedtægternes § 4:
”Fonden har til formål at købe/eje og/eller leje eller på anden måde administrere Christianiaområdet, med
henblik på at sikre Christianiaområdets fortsatte udvikling og beståen. Fonden kan samtidig medvirke til
udbredelse af bæredygtighed og Christianias værdier og muligheder, jf. stk. 2-4, til andre såvel inden som
uden for Danmarks grænser.
Fonden har i forbindelse med sit virke og en yderligere administration af eventuelle tilstødende arealer,
til formål at opretholde Christianiaområdet som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt
socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat beboergruppe.
Fonden skal sikre, at driften af fondens areal sker på et såvel økonomisk som miljømæssigt bæredygtigt
grundlag, og at de på området værende arkitektoniske og kulturbærende faciliteter i videst muligt omfang
bevares og udvikles.
Fonden kan derudover bl.a. fremme etableringen af alternative forsyningssystemer i samarbejde med de
aktører, som er hjemmehørende på Christianiaområdet."
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
Årets resultat for 2020 er opgjort til 2.498.490 kr., og egenkapitalen pr. 31.12.2020 udgør 66.161.392 kr.
År 2020 har for fonden, som for alle andre i verden, været præget af corona-pandemien.
Det har været ekstra hårdt for Christiania, da man har måttet lukke hele Christianiaområdet i perioder,
fordi det ikke var muligt at afholde gæster fra at forsamle sig i for store mængder på trods af massiv
skiltning mv.
En del af de forskellige implementeringsopgaver har derfor ligget ret stille i 2020.
Nedlukningen har endvidere haft alvorlige økonomiske konsekvenser for mange beboere og
virksomheder på Christiania, hvilket også har haft indflydelse på Fællesskabet Christianias økonomi, da
de ikke har kunnet få samme huslejeindtægter som normalt.
Den 10-årige implementeringsperiode for fondens aftalekompleks med staten fra 2012 afsluttes i 2022.
Der har derfor i 2020 været fokus på at gøre status for, hvordan det hidtil er gået med implementeringen
af aftalerne.
Status må opgøres til, at der har været et meget positivt udviklingsforløb på stort set alle områder, hvor
Christianiaområdet er et eksperimenterende område med både kultur, erhverv og en stor social indsats.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
6
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0009.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Fonden har i samarbejde med myndigheder fra såvel stat som kommune udviklet de positive elementer
fra Christianias mangeårige historie og har samtidig forsøgt at løse en række af de udfordringer, der også
er og har været med Christiania.
Der er efter de snart 10 års implementering, en række områder hvor man kan se, at der er behov for at
genbesøge aftalekomplekset for 2012 og se på, hvad der skal ske i forhold til fremtiden.
Der har i 2020 været drøftelser med staten. I slutningen af 2020 blev Boligministeriet omdannet til
Indenrigs- og Boligministeriet, hvor Christiania nu er placeret under den nye Bolig- og Planstyrelse og
dermed flyttet fra Bygningsstyrelsen. Nogle af de centrale medarbejdere, der har arbejdet med
Christiania i mange år, er flyttet med over i den nye styrelse. Der er derfor hurtigt igangsat drøftelser med
den nye styrelse.
Boligministeren er generelt optaget af, at der bliver bygget boliger med lave huslejer, herunder almene
boliger i stort omfang over hele landet. Det giver derfor også mulighed for at se på bedre muligheder for
byggeri af nye boliger på Christiania, som led i en fornyelse af aftalekomplekset med staten.
Der er desuden behov for at se på spørgsmålet om den kommercielle offentlighed, naturplejen mv.
Partnerskab med Københavns Kommune – renovering af Fredens Ark:
Den partnerskabsaftale fonden indgik i 2018 med Københavns Kommune omfattede, som den første og
største del af aftalen, en omfattende renovering af Fredens Ark, der er Nordeuropas største
bindeværksbygning. Ejendommen var i meget dårlig stand, og derfor blev overdraget fra staten til fonden
for en købesum på 1 kr.
Fonden har siden overtagelsen i 2012 arbejdet på renoveringsprojektet og startede med en renovering, der
sikrede, at brandsikkerheden var på plads.
Det blev aftalt med Københavns Kommune som del af partnerskabsaftalen, at hele taget på Fredens Ark
blev renoveret i tre etaper, herunder med ny isolering mv., som del af en klimarenovering.
Der var desværre en del svampeskader i taget, så noget af tagkonstruktionen er udskiftet, men der er
heldigvis mange af de gamle trækonstruktioner, der er blevet bevaret.
Første etape blev afsluttet i slutningen af 2020. Det blev lidt forsinket på grund af corona.
Anden etape af tagrenoveringen er nu gået i gang.
I forbindelse med tagrenoveringen er der samtidig blevet mulighed for at indrette nogle nye boliger under
taget, og der gennemføres en ændring af nogle af de eksisterende boliger, så de får en bedre
sammenhæng.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
7
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0010.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Adskilt fra tagrenoveringen ved et sideløbende projekt, er der gennemført en ændring af
opvarmningssystemet, så man får et fælles varmesystem i Fredens Ark, i stedet for de gamle brændeovne.
Desuden etableres der store solpaneler på taget, der kan være med til at bidrage med egen elproduktion
på Christiania.
Endvidere har en del af beboerne valgt at få udskiftet deres vinduer, hvilket også medvirker til at
nedbringe energiforbruget.
Der er i fonden ansat en projektleder og flere håndværkere til at gennemføre renoveringen. Det skifter
noget, hvor mange håndværkere, der er er ansat, afhængig af de konkrete arbejdsopgaver. Til
specialopgaver benyttes der eksterne håndværkere i det omfang, der er behov for det.
Der har været mange besøg på byggepladsen, herunder fra både kommunale og statslige myndigheder, og
det har udløst stor ros for såvel den høje håndværksmæssige kvalitet af arbejdet, som af arbejdsmiljøet på
byggepladsen, da der er meget pænt og ryddeligt. I starten af 2021 har arbejdstilsynet været på
tilsynsbesøg og har tildelt en grøn smiley, samtidig med at de mundtligt udtrykte, at de var meget
imponerede af det gode arbejdsmiljø, hvor der er pænt og ryddeligt på byggepladsen.
I renoveringsprojektet indgår eksperimenter med forskellige bæredygtige byggematerialer, herunder
isoleringsmaterialer, og der er indgået et samarbejde om at evaluere disse byggematerialer med
forskellige forskere.
Renovering af øvrige bygninger:
Der foregår løbende renovering af en række bygninger på Christiania, som iværksættes af beboere og
virksomheder. Der var ved fondens overtagelse af Christianiaområdet et meget stort
vedligeholdelsesefterslæb, herunder på bygninger som militæret havde efterladt, og som allerede på det
tidspunkt trængte kraftigt til vedligeholdelse og renovering. Det store efterslæb fra Christianias tid
skyldes i høj grad de mange års usikkerheder om, hvorvidt man snart ville blive ryddet, eller om man fik
lov til at fortsætte med at benytte området og bygningerne.
Efter der er kommet en afklaring og en sikring af, at Christiania fortsat kan være på Christianiaområdet,
er der kommet godt gang i renoveringerne.
Renoveringerne omfatter ofte renovering af klimaskærmen, der nedsætter energiforbrug og dermed CO2-
udslip, og der sker samtidig en indholdsmæssig forbedring af bygningerne til glæde for beboerne. Den
økonomiske værdiforbedring der ligger i mange af renoveringerne bliver givet som gave til fonden, og er
dermed med til at forøge fondens grundkapital.
Dette løbende arbejde med renovering af bygningerne er et af de mange eksempler på den positive
udvikling, der har været som følge af aftalerne med staten.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
8
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0011.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Klimarenoveringer og andre miljøtiltag:
Christiania har mange års erfaring med specielle løsninger i forhold til byggeri, herunder anvendelse af
genbrugsbyggematerialer, miljømæssige bæredygtige byggematerialer, bl.a. til isolering mv., som kan
komme både Christiania og mange andre til gavn. Christiania videregiver derfor ofte viden og erfaringer
til andre, både i Danmark og i andre lande.
Det viser sig tydeligt, at Christiania har en høj grad af faglighed i forhold til at anvende byggematerialer
og byggemetoder, der passer til de gamle bygninger. Ikke mindst i forhold til de fredede bygninger og en
bygning som Fredens Ark, der ikke er fredet, men er af ældre dato og har en helt særlig trækonstruktion.
Det er en stor udfordring for Christiania med det store klima- og miljømæssige efterslæb i
bygningsmassen og i forhold til opvarmning. Der er fortsat en del bygninger på Christiania, der bliver
opvarmet med brændeovne. Christiania har i flere år arbejdet med at indføre nabovarmeanlæg for en del
af bygningerne. Der etableres i første omgang pillefyr, hvorfra varmen så fordeles til flere forskellige
bygninger. De anlæg der installeres vil senere kunne omstilles til solcelleproduktion eller anden
bæredygtig elproduktion, når der er tilstrækkelig kapacitet der.
Det er dog ikke rentabelt, hverken økonomisk eller klimamæssigt, at lave nabovarmeanlæg for de
bygninger, der ligger som enkeltstående huse. Derfor arbejdes der i stedet på, at de kan få installeret
eldrevne varmepumper. Dette forudsætter, at der er den tilstrækkelige kapacitet i elsystemet, og det er
derfor en væsentlig prioritet for Christiania at få udbygget elsystemet, bl.a. med ny transformerstation,
der kom for få år siden. Der arbejdes særligt på at få mere kapacitet på elnettet til de mest fjerntliggende
dele af Christiania.
Forsikring:
I 2019 lykkedes det endeligt efter mange års arbejde at få forsikret en del af bygningsmassen. Med den
positive effekt, at fonden ikke længere skal stille bankgaranti over for staten. Forsikringen består
foreløbigt af brandforsikring på en række af de store bygninger på det areal, fonden ejer. Der er således
ikke tegnet brandforsikring på mindre bygninger og på bygninger, som er beliggende på det areal, som
fonden ikke ejer. Der er desuden tegnet en bygningsansvarsforsikring for Fredens Ark i forbindelse med
byggeriet. Ligesom der naturligvis er en arbejdsskadeforsikring og bestyrelsesansvarsforsikring.
Køb af Okkulte Skole med henblik på nedrivning og opførelse af nye boliger:
Fonden købte i 2020 bygningen, Okkulte Skole, for 1 kr., da den er i meget dårlig stand. Formålet er, at
bygningen kan nedrives, og der kan opføres nye boliger. Det er aftalt med staten, at dette kan gøres i
etaper, og den første etape er igangsat i 2020.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
9
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0012.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Kommerciel offentlighed:
Der har i 2020 ikke været det normale problem med voldsomme mængder af turister, da der som følge af
corona-pandemien kun har været ganske få turister i København. Men det forventes, at turisterne vil
vende tilbage i et eller andet omfang, når verden igen åbner op.
Der er derfor fortsat behov for at finde en løsning i forhold til de store udfordringer, det giver med det
store og voksende antal gæster og turister. Omfanget er vokset gennem årene, siden aftalen blev indgået i
2012, til et sådant omfang, at der nu er flere gæster og turister end Christianiaområdet kan kapere.
Christiania rummer et dyre- og planteliv, der er helt unikt midt i en storby, men det er under voldsomt
pres fra de alt for mange turister. Det giver også alt for stor fysisk nedslidning af fortidsmindet, veje,
stier, toiletter mv.
For de mange beboere på Christiania er det også svært at håndtere, at der er så mange turister, hvoraf en
stor del ikke respekterer bare en minimal privatlivsgrænse, men stiller sig op og glor ind ad vinduerne,
sætter sig på trappestenene mv., så Christianitterne har svært ved at være i deres hjem.
Det koster Christiania rigtig mange penge hvert år, at man skal sørge for at rydde op efter de mange
turister, at man skal lave ekstraordinært vedligehold og genopretning af fortidsmindet, naturen, veje,
stier, toiletter mv. på grund af det store pres.
Det er en del af aftalen fra 2012 med staten, at Christiania skal være åbent for offentligheden. Men
ligesom man i andre storbyer som fx Barcelona og Venedig er i gang med at regulere turiststrøm og
turisternes adfærd, bør det også være en del af fremtiden for Christiania, at man ser på, hvordan man kan
få en balance mellem på den ene side at have den åbne offentlige adgang, og på den anden side at finde
en regulering af den kommercielle offentlighed, hvor professionelle turistfirmaer fra krydstogtsskibe,
sightseeing busser mv. kører turister ind i store mængder. Herunder kan man overveje, om der skal være
en eller anden form for betaling fra disse kommercielle aktører.
Refusion i købesummen for renovering af statens bygninger:
Hele den del af købesummen, der skulle betales kontant i henhold til aftalerne med staten, er betalt af
fonden.
Det er samtidig en del af aftalen med staten, at såfremt fonden gennemfører renoveringer af de
bygninger, som staten stadigvæk ejer, og renovering af det fredede fortidsminde, så kan fonden få
refunderet en del af købesummen.
Der udestår stadig en hel del renoveringsopgaver, såvel på statens bygninger, som på fortidsmindet. På
grund af corona-epidemien har arbejdet desværre ligget ret stille i 2020, herunder i forhold til at indgå
aftaler med staten om priser for renovering af bygninger og fortidsminde.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
10
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0013.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Det har desuden vist sig, at det beløb der blev afsat ved indgåelse af aftalen med staten i 2012 til
renovering af statens bygninger og fortidsmindet, var alt for lavt til at kunne dække de mange udgifter,
der har vist sig at være, herunder de mange svampeskader. Desuden er udgifterne på byggemarkedet
steget generelt, og det påvirker naturligvis også priserne i forhold til Christiania.
Det blev aftalt i aftalerne med staten i 2012, at en del af købesummen, kr. 40 mio. der er købesum for køb
af byggerettigheder, skal berigtiges ved, at fonden over 10 år, fra 2012-2022 skal renovere infrastrukturen
på Christiania. Denne renovering foretages løbende og omfatter bl.a. elsystemer, kloakker, stier, veje,
Dyssebroen, genbrugsstationen, affaldsstationer m.m.
Dialog mellem Christiania og fonden:
Coronanedlukning har i 2020 betydet, at dialogen mellem Christiania og fonden i vid udstrækning har
fundet sted digitalt, ligesom for mange andre i samfundet.
Der har været afholdt en hel del møder med deltagelse af bestyrelsesmedlemmer og forskellige
grupper/personer fra Christiania. Såvel digitale som fysiske møder, når fysiske møder har været mulige
indenfor coronarestriktionerne.
Der har været afholdt bestyrelsesmøder den 26. februar, ekstraordinært møde 12. marts, møde pr. mail
12. juni, ordinære bestyrelsesmøder 24. juni, 26. august, digitalt bestyrelsesmøde 7. oktober, samt digitalt
bestyrelsesmøde 2. december.
Desuden har der afholde flere forretningsudvalgsmøder.
På møderne mellem Christiania og fonden er der drøftet en række emner, der også drøftes i bestyrelsen,
og hvor man ønsker at brede drøftelsen ud til flere på Christiania.
Bestyrelsen har flere gange i årets løb igen understreget, at man meget gerne deltager i flere møder på
Christiania, såfremt det ønskes.
Dialog med myndighederne:
Der har i 2020 været afholdt færre dialogmøder på grund af coronanedlukningen. Dialogmøderne er
møder med deltagelse af Bygningsstyrelsen (fra 2021 Bolig- og Planstyrelsen), Slots- og Kulturstyrelsen,
Københavns Kommune, Københavns Politi og Fonden Fristaden Christiania.
Der har fortsat været stor ros generelt fra de forskellige myndigheder til Christiania for den udvikling,
der er. Men også fortsat bekymring i forhold til pusherstreet, der har været årsag til, at der har været
fuldstændig lukket for Christiania. Også at der har været opholdsforbud på dele af Christiania i længere
perioder på grund af coronasituationen.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
11
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0014.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
På grund af corona har der ikke været afholdt jævnlige tryghedsvandringer. Tryghedsvandringer har
været afholdt 2-3 gange årligt siden 2016 på baggrund af en skudepisode. I tryghedsvandringerne
deltager Københavns Politi, Københavns Kommune, Bygningsstyrelsen (nu Bolig- og Planstyrelsen),
Slots- og Kulturstyrelsen, Christianias naboer, Christianshavns Lokaludvalg, Christiania og Fonden
Fristaden Christiania.
Vandringerne har til formål at se på, hvilke indsatser, der kan øge trygheden for beboere og gæster på
Christiania og for naboer til Christiania, herunder også trafiksituationen omkring Christiania.
Der er i 2020 fra Københavns Kommunes side sat gang i udvikling af et projekt omkring Refshalevej, og
Christiania indgår i dialog sammen med andre grupper og lokaludvalget på Christianshavn om, hvordan
en sådan regulering og renovering af Refshalevej skal finde sted.
Christiania har i længere tid arbejdet med at udarbejde forslag til stormflodsikring omkring Refshalevej,
da en stormflod kan føre til oversvømmelse af dele af Christiania. Christiania indgår i dialog med
Københavns Kommune omkring dette.
Byggesager:
Dialogen med de forskellige myndigheder i forhold til byggesager har i det meste af 2020 kun bestået i
telefon- og maildrøftelser, da det kun har været muligt at afholde ganske få fysiske møder på grund af
corona.
Den normalt gode og konstruktive dialog mellem Christiania, fonden og de forskellige myndigheder i
forhold til byggetilladelser, har derfor været noget præget af denne situation. Mangel på møder, hvor man
kan have en dialog, har derfor øget udfordringen omkring afbalancering af hensynet til – på den ene side
beboernes ønsker om velfungerende og tidssvarende boliger – og på den anden side de hensyn, som
myndighederne skal varetage i forhold til fredningslovgivning, bygningsreglement, lokalplan mv.
Der er en god dialog mellem fonden og myndighederne omkring at søge tilladelser til opstilling af
containere, byggematerialer mv. i forhold til byggesager.
Men der er stadig problemer i forhold til jævnlige henvendelser fra myndighederne med varsel om tillæg
til leje, såfremt man konstaterer, at der er opstillet cykler, både, hegn, brænde, byggematerialer mv., uden
at der er søgt om tilladelse. I de fleste tilfælde løses sagen hurtigt, fx ved at man afklarer, at der allerede
er tilladelse, at det er noget, der har eksisteret i mange år, og derfor er tilladt, at det er noget, der ikke har
noget med Christiania at gøre, fx hvis det er opstillet på fortidsmindet ud mod Refshalevej, eller at de
opstillede genstande hurtigt bliver fjernet.
Det er en kilde til meget stort ressourceforbrug på Christiania konstant at skulle undersøge disse sager og
at have dialog med såvel berørte beboere på Christiania som myndighederne omkring dette. Der er derfor
behov for at få en mere grundlæggende drøftelse af, hvordan man kan undgå disse mange småsager om
cykler, både, byggematerialer mv.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
12
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0015.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Folkeaktier:
Der er også i 2020 indkommet støtte til fonden via indsamlingen om køb af ”folkeaktier”. Der er i 2020
indkommet 74.965 kr., der er indgået til fondens grundkapital.
Ejendommens værdi:
I bestyrelsens beretning i årsrapporten for 2013 skrev bestyrelsen:
”Fondens bestyrelse overvejer, at regulere værdien af Fondens ejendom på baggrund af den udvikling,
der har været siden Fondens overtagelse den 1. juli 2012.
Købesummen på 124.968.751 kr. blev i aftalen af 22. juni 2011 fastsat på baggrund af den
markedsmæssige værdi af ejendommen på dette tidspunkt, med de mange forpligtelser der fulgte med.
Der var samtidig en klar forventning i aftalen, som senere blev indlagt i det store aftalekompleks, der
udmøntede 22. juni aftalen, om at der skulle ske en udvikling på en række områder.
Såfremt købsprisen for ejendommen skulle fastsættes med den nuværende viden om de forventninger, der
allerede er indfriet og de forventninger, der klart ser ud til at blive indfriet, så ville købesummen kunne
fastsættes til et beløb, der er 237.539.061 kr. højere, svarende til det beløb Fonden skal investere i
renoveringsprojekter de kommende år, jf. statsgarantien for realkreditlån.
Fondens bestyrelse overvejer derfor at foretage en sådan regulering, således at den samlede værdi af
ejendommen fremover fastsættes til 362.507.812 kr.”
Bestyrelsen har i forlængelse af ovennævnte - og i ønsket om at fremvise et korrekt beløb vedrørende
Fondens værdier, i 2020 fået et professionelt valuarfirma til at fastsætte markedsværdien for Fondens
ejendom mv.
Valuar Gottlieb & Partnere har ansat værdien til 586 mio. kr. og i vurderingsgrundlaget taget højde for de
specielle aftalevilkår, som blev indgået med staten i 2012.
Fondens bestyrelse vil i 2020/21 afklare med Erhvervsstyrelsen, hvorledes denne retvisende værdi af
ejendommen kan implementeres i Fondens årsrapport og dermed danne grundlag for realkreditbelåning
mv. på vilkår som er gældende i det øvrige samfund.
På grund af den særlige coronasituation i 2020 var det ikke muligt at arbejde videre med dette, men
bestyrelsen fortsætter arbejdet i 2021.
Christiania er i den fremtidige proces vedrørende bl.a. boligbyggeri og opretholdelsen af stadens
udvikling i øvrigt, helt afhængig af, at de særlige aftalevilkår med staten ikke er begrænsende i forhold til
de vilkår som andre samfundsgrupper lever under. Ønskes fx flere boliger på Christiania skal det
samtidig sikres, at Christianias alternative fælles værdier kan bevares.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
13
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0016.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Administration og sekretariat:
Fonden bliver fortsat administreret hos advokatpartnerselskabet Foldschack, Forchhammer, Dahlager &
Barfod. Ligesom advokatkontoret har mandat til at forhandle med myndighederne på vegne Fonden
Fristaden Christiania.
Fællesskabet Christiania har et sekretariat for Fonden med to ansatte, der løser en del af
sekretariatsopgaverne.
Der har været udskiftning af en del af bestyrelsesmedlemmerne i 2020, og den hidtidige næstformand i
fonden, Hulda Mader, udtrådte af bestyrelsen. Hulda Mader var ansat i sekretariatet og er også ophørt
med sit arbejde der.
Der er således i øjeblikket et sekretariat bestående af to personer, der ikke indgår i fondens bestyrelse,
men deltager i bestyrelsesmøder, forretningsudvalgsmøder mv.
Uddelingspolitik:
Fonden har besluttet, at fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder bl.a.
Christianias øgede udgifter på grund af den omfattende offentlige adgang til Christiania, der følger af
aftalerne med staten. Indsatsområdet vil i fremtiden også være volden.
Forinden uddelingen af midlerne er det blevet gennemgået, hvad midlerne konkret anvendes til.
Der er i 2020 ikke foretaget eksterne uddelinger.
Fremtidsønsker:
Fonden skrev i beretningen for 2013:
”Der ligger fortsat mange store arbejdsopgaver foran Fonden og Christiania. Der skal renoveres for
mange millioner i de kommende år. Der skal udvikles nye løsninger for byøkologi, klimarenoveringer,
affaldshåndteringer. Der skal skabes endnu bedre rammer for kulturelle aktiviteter, debatter, udvikling
af alternative virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og meget mere.
Det bliver afgørende for den videre udvikling, at der løbende er en god dialog med både myndigheder og
politikere. En dialog der er baseret på et gensidigt ønske om at sikre Christianias fortsatte udvikling og
beståen som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt
sammensat beboergruppe.”
Det er i høj grad stadig relevant og dækkende for Fondens opgaver.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
14
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0017.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Betydningsfulde begivenheder, indtruffet efter regnskabsårets afslutning
Ligesom for alle andre er det uklart, hvad coronakrisen kommer til at betyde for Fonden Fristaden
Christiania.
Det har haft store økonomiske konsekvenser for både beboere, virksomheder, kulturelle og sociale
institutioner på Christiania, såvel som for Fællesskabet Fristaden Christiania, at der har været langt
lavere indtægter hos alle i denne periode.
Det har, for en del, været svært at opnå coronakompensation og det har haft betydning for
huslejeindbetalingerne til Christiania.
Det er på tidspunktet for afgivelse af denne ledelsesberetning uklart- ligesom for resten af verden, hvad
der bliver de langsigtede konsekvenser af nedlukningen.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
God fondsledelse
Bestyrelsen skal redegøre for god fondsledelse i overensstemmelse med "Anbefalingerne om god Fonds-
ledelse". Dette dækker over en redegørelse om bestyrelsens åbenhed og kommunikation, opgaver og ve-
derlag, som er angivet nedenfor:
1
1.1
Åbenhed og kommunikation
Det anbefales, at bestyrelsen vedtager princip-
per for ekstern kommunikation, som imøde-
kommer behovet for åbenhed og interessenter-
nes behov og mulighed for at opnå relevant op-
dateret information om fondens forhold.
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Overordnede opgaver og ansvar
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
2
2.1
2.1.1 Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at
sikre den erhvervsdrivende fonds virke i over-
ensstemmelse med fondens formål og interes-
ser mindst en gang årligt tager stilling til fon-
dens overordnede strategi og uddelingspolitik
med udgangspunkt i vedtægten.
2.1.2 Det anbefales, at bestyrelsen løbende forholder
sig til, om fondens kapitalforvaltning modsva-
rer fondens formål og behov på kort og lang
sigt.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
15
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0018.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.2
Formanden og næstformanden for bestyrelsen
Fonden følger denne anbefaling.
2.2.1 Det anbefales, at bestyrelsesformanden organi-
serer, indkalder og leder bestyrelsesmøderne
med henblik på at sikre et effektivt bestyrelses-
arbejde og skabe de bedst mulige forudsætnin-
ger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde
enkeltvis og samlet.
2.2.2 Det anbefales, at hvis bestyrelsen undtagelses-
vis anmoder bestyrelsesformanden om at ud-
føre særlige opgaver for den erhvervsdrivende
fond ud over formandshvervet, bør der forelig-
ge en bestyrelsesbeslutning herom, der sikrer,
at bestyrelsen bevarer den uafhængige overord-
nede ledelse og kontrolfunktion. Der bør sikres
en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden,
næstformanden, den øvrige bestyrelse og en
eventuel direktion.
2.3
Bestyrelsens sammensætning og organisering
Fonden følger denne anbefaling.
2.3.1 Det anbefales, at bestyrelsen løbende og
mindst hvert andet år vurderer og fastlægger,
hvilke kompetencer bestyrelsen skal råde over
for bedst muligt at kunne udføre de opgaver,
der påhviler bestyrelsen.
2.3.2 Det anbefales, at bestyrelsen med respekt af en
eventuel udpegningsret i vedtægten godkender
en struktureret, grundig og gennemskuelig pro-
ces for udvælgelse og indstilling af kandidater
til bestyrelsen.
2.3.3 Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpe-
ges på baggrund af deres personlige egenska-
ber og kompetencer under hensyn til bestyrel-
sens samlede kompetencer, samt at der ved
sammensætning og indstilling af nye bestyrel-
sesmedlemmer tages hensyn til behovet for for-
nyelse – sammenholdt med behovet for konti-
nuitet – og til behovet for mangfoldighed i re-
lation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring,
alder og køn.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
16
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0019.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.3.4 Det anbefales, at der årligt i ledelsesberetnin-
gen, og på den erhvervsdrivende fonds eventu-
elle hjemmeside, redegøres for sammensætnin-
gen af bestyrelsen, herunder for mangfoldig-
hed, samt at der gives følgende oplysninger om
hvert af bestyrelsens medlemmer:
den pågældendes navn og stilling,
den pågældendes alder og køn,
dato for indtræden i bestyrelsen, hvor-
vidt genvalg af medlemmet har fundet
sted, og udløb af den aktuelle valgperi-
ode,
medlemmets eventuelle særlige kompe-
tencer,
den pågældendes øvrige ledelseshverv,
herunder poster i direktioner, bestyrel-
ser og tilsynsråd, inklusive ledelsesud-
valg, i danske og udenlandske fonde,
virksomheder, institutioner samt kræ-
vende organisationsopgaver,
hvorvidt den pågældende ejer aktier,
optioner, warrants og lignende i fon-
dens dattervirksomheder og/eller asso-
cierede virksomheder,
hvilke medlemmer, der er udpeget af
myndigheder/tilskudsyder m.v., og
om medlemmet anses for uafhængigt.
Fonden forklarer
Hvorfor:
Nogle
bestyrelsesmedlemmer
har
et
omfattende antal øvrige ledelseshverv mv. Det
vil kunne fylde flere sider at medtage dem alle.
Hvordan:
Der medtages en kort omtale af de øvrige
ledelseshverv mv., der findes relevant i
forhold til denne fond.
2.3.5 Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmed-
lemmerne i den erhvervsdrivende fond ikke
samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller di-
rektionen i fondens dattervirksomhed, medmin-
dre der er tale om et helejet egentligt holding-
selskab.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
17
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0020.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.4
Uafhængighed
Fonden følger denne anbefaling.
2.4.1 Det anbefales, at en passende del af bestyrel-
sens medlemmer er uafhængige.
Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalg-
te medlemmer) af:
op til fire medlemmer, bør mindst ét
medlem være uafhængigt,
mellem fem til otte medlemmer, bør
mindst to medlemmer være uafhængi-
ge, eller
ni til elleve medlemmer, bør mindst tre
medlemmer være uafhængige, og så
fremdeles.
2.5
Udpegningsperiode
Fonden følger denne anbefaling.
2.5.1 Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som
minimum udpeges for en periode på to år, og
maksimalt for en periode på fire år.
2.5.2 Det anbefales, at der for medlemmerne af be-
styrelsen fastsættes en aldersgrænse, som of-
fentliggøres i ledelsesberetningen eller på fon-
dens hjemmeside.
Fonden forklarer
Hvorfor:
Fonden har ikke nogen fastsat aldersgrænse,
da bestyrelsesmedlemmerne vælges for 4 ad
gangen og det dermed hver gang vurderes, om
det pågældende bestyrelsesmedlem fortsat har
de nødvendige kompetencer mv. til at bestride
hvervet.
Hvordan:
Ved
udpegning/genudpegning
af
bestyrelsesmedlemmer foretager bestyrelsen
en grundig vurdering, herunder i forhold til
den pågældendes alder.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
18
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0021.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.6
Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og direktion
Fonden forklarer
Hvorfor:
Fonden har en række væsentlige opgaver, der
tager meget tid på bestyrelsesmøderne og har
vurderet at en årlig evaluering af bestyrelsen
risikerer at blive overfladisk.
Hvordan:
Bestyrelsen skal minimum hvert andet år
foretage en evaluering af bestyrelsesarbejdet. I
denne evaluering skal indgå de enkelte
medlemmers bidrag til bestyrelsesarbejdet.
Der skal desuden foretages en vurdering af,
hvilke kompetencer bestyrelsen har behov for
fremadrettet, samt en vurdering af om de
siddende bestyrelsesmedlemmer tilsammen
besidder disse kompetencer.
Fonden forklarer
Hvorfor:
Der er ingen direktion i fonden og
forretningsudvalget står for det meste af den
daglige drift.
Hvordan:
Forretningsudvalgets
arbejde
evalueres
sammen med resten af bestyrelsen hvert andet
år. Næste gang administrationsaftalen skal
drøftes i bestyrelsen, vil der blive drøftet om
der skal indsættes en bestemmelse om en
hyppigere evaluering end de nuværende 4 år,
samt om der i administrationsaftalen skal
indsættes klare kriterier for denne evaluering.
Fonden forklarer
Hvorfor:
Der er ingen direktion. Der udbetales ikke
vederlag til bestyrelsen, men der kan
godtgøres rimelige udgifter til transport. Der er
rigtig mange forskellige møder på Christiania
og det er besluttet, at der ikke ydes vederlag
for deltagelse i de mange forskellige møder.
Hvordan:
2.6.1 Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en eva-
lueringsprocedure, hvor bestyrelsen, forman-
den og de individuelle medlemmers bidrag og
resultater årligt evalueres, og at resultatet drøf-
tes i bestyrelsen.
2.6.2 Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt
evaluerer en eventuel direktions og/eller admi-
nistrators arbejde og resultater efter forud fast-
satte klare kriterier.
3
Ledelsens vederlag
3.1.1 Det anbefales, at medlemmer af bestyrelsen i
erhvervsdrivende fonde aflønnes med et fast
vederlag, samt at medlemmer af en eventuel di-
rektion aflønnes med et fast vederlag, eventuelt
kombineret med bonus, der ikke bør være af-
hængig af regnskabsmæssige resultater. Veder-
laget bør afspejle det arbejde og ansvar, der
følger af hvervet.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
19
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0022.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
3.1.2 Det anbefales, at der i årsregnskabet gives op-
lysning om det samlede vederlag, som hvert
enkelt medlem af bestyrelsen og en eventuel
direktion modtager fra den erhvervsdrivende
fond og fra fondens dattervirksomheder og as-
socierede virksomheder. Endvidere bør der op-
lyses om eventuelle andre vederlag som besty-
relsesmedlemmer og en eventuel direktion
modtager for udførelse af andet arbejde eller
opgaver for fonden, fondens dattervirksomhe-
der eller associerede virksomheder, bortset fra
medarbejderrepræsentanters vederlag som an-
satte.
Der serveres normalt suppe og kage til
bestyrelsesmøderne. Samt masser af godt
humør. Der oplyses i årsrapporten om det
vederlag, som det Advokatpartnerselskab, hvor
bestyrelsesmedlem Knud Foldschack er
partner, modtager for administration, juridisk
bistand mv.
Bestyrelsesoversigt pr. marts 2021
Bestyrelsen består af 11 medlemmer, som udpeges på følgende måde:
Fem af bestyrelsens medlemmer udpeges blandt Christianias beboere (interne bestyrelsesmedlemmer) for
derigennem at tilstræbe at sikre en bred repræsentation for så vidt angår beboere samt kulturelle-, sociale-
og erhvervsmæssige virksomheder på Christianiaområdet. De udpeges af det til enhver tid værende
øverste beboerorgan på Christiania (pt fællesmødet).
De seks øvrige bestyrelsesmedlemmer skal være uafhængige af personer og virksomheder
hjemmehørende på Christianiaområdet (eksterne bestyrelsesmedlemmer).
De eksterne bestyrelsesmedlemmer er selvsupplerende, således at nye eksterne bestyrelsesmedlemmer,
efter høring på Christiania udpeges af de eksterne bestyrelsesmedlemmer ved simpelt flertal. De eksterne
bestyrelsesmedlemmer skal godkendes af ressortmyndigheden for Christianiaområdet, så længe en sådan
forefindes.
De eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges ud fra den forudsætning, at hvert af de seks medlemmer via
deres uddannelse, arbejde eller beskæftigelse i øvrigt, besidder indsigt i et af følgende kompetence
områder og at de seks bestyrelsesmedlemmer som helhed besidder indsigt inden for alle disse områder:
1.Det bygningstekniske område
2.Det erhvervs-økonomiske område
3.Det kulturelle område
4.Det sociale område
5.Det juridiske område
6.Miljø og bæredygtighed
Bestyrelsen består pr. marts 2021 af følgende medlemmer:
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
20
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0023.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Johannes
Brandt
Stilling
Alder
Køn
Indtrådt i bestyrel-
sen den
Genvalg har fundet
sted?
Produktionslede
r
Født 1980
Mand
19.09.2013
30.08.2017
Knud
Foldschack
Advokat
Født 1952
Mand
26.09.2011
19.09.2013 og
30.08.2017
Født 1983
Kvinde
02.12.2020
Chai Andersen
Peter
Ingemann
Musiker og
revisor
Født 1943
Mand
26.09.2011
16.12.2015
Peder Agger
Professor
emeritus
Født 1940
Mand
26.09.2011
19.09.2013 og
30.08.2017
Udløb af valg-
periode
30.08.2021
30.08.2021
Det juridiske
område og det
Medlemmets særli- Kendskab til
erhvervs-
ge kompetencer
Christiania
økonomiske
område
Bestyrelses-
formand og
–medlem i en
række fonde og
virksomheder.
Med i
Advokat for
Øvrige ledelses-
Christianias
Fonden
hverv
Kontaktgruppe
Fristaden
Christiania og
en lang række
andre fonde,
virksomheder
mv.
Anses medlemmet
Ja
Ja
for uafhængigt
Kendskab til
Christiania
Medlem af
Danmarks
Revisor for bl.a.
Naturfrednings-
en række
forenings
personer og
planfaglige
virksomheder
udvalg og
indenfor
repræsentantska
kulturens
b, 1. maj
verden
fondens
bestyrelse.
Ja
Ja
Ja
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
21
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Nuværende
valgperiode
udløber
30.08.2023.
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
30.08.2021
Forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Det kulturelle
område og det
Natur, miljø og
erhvervs-
bæredygtighed
økonomiske
område
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0024.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Bjørn
Nørgaard
Stilling
Majbrit Berlau Ronja Dalitz
Klaus Danzer
Billedhugger og
Socialrådgiver
professor
Født 1947
Født 1977
Mand
Kvinde
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Det sociale
område
Næstformand i
Fagbevægelsens
Hovedorganisa-
tion
Ja
Ja
Ja
Alder
Køn
Indtrådt i bestyrel-
26.09.2011
sen den
Genvalg har fundet 19.09.2013 og
sted?
30.08.2017
Født 1986
Kvinde
02.12.2020
Født 1965
Mand
02.12.2020
Udløb af valg-
periode
30.08.2021
Det kulturelle
Medlemmets særli- område og det
ge kompetencer
bygningstek-
niske område
Øvrige ledelses-
hverv
Anses medlemmet
for uafhængigt
Fondens uddelingspolitik
Kendskab til
Christiania
Kendskab til
Christiania
Ingen andre
Ja
Lovpligtig redegørelse for uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens §77b
Fonden har besluttet, at fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder bl.a.
Christianias øgede udgifter på grund af den omfattende offentlige adgang til Christiania, der følger af
aftalerne med staten. Indsatsområdet vil i fremtiden også være volden.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
22
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Nuværende
valgperiode
udløber 30.
august 2021.
Nuværende
valgperiode
udløber 30.
august 2023
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0025.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten for Fonden Fristaden Christiania er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens be-
stemmelser for en klasse B-virksomhed med de særlige tilpasninger, der følger af, at der er tale om en
erhvervsdrivende fond. Herudover har fonden valgt at følge enkelte regler for klasse C-virksomheder.
Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner.
Resultatopgørelsen
Nettoomsætning
Nettoomsætningen består af lejeindtægt vedrørende fondens ejendomme samt indlejede grunde og
bygninger. Nettoomsætningen indtægtsføres efter periodiseringsprincippet. Nettoomsætning måles til
dagsværdi og opgøres ekskl. rabatter
Ejendomsomkostninger
Ejendomsomkostninger omfatter ejendomsskatter, lejeomkostninger for indlejede grunde og bygninger,
renovationsafgift og afskrivninger på bygninger.
Administrationsomkostninger
I administrationsomkostninger indregnes omkostninger, der er afholdt i året til administration, herunder
omkostninger til advokat og revisor samt mødeomkostninger.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter indeholder regnskabsposter af sekundær karakter i forhold til fondens aktiviteter,
hvorved blandt andet forpligtelse på 40 mio. kr. til renovering m.v. indregnes lineært over 10 år som
udtryk for den gennemsnitlige afvikling af forpligtelsen.
Finansielle indtægter og omkostninger
Finansielle indtægter og omkostninger indeholder renter, realiserede og urealiserede kursgevinster og
kurstab vedrørende finansielle aktiver og forpligtelser, amortisering af finansielle aktiver og forpligtelser
samt tillæg og godtgørelser under acontoskatteordningen mv. Finansielle indtægter og omkostninger ind-
regnes i resultatopgørelsen med de beløb, der vedrører regnskabsåret.
Skat af årets resultat
Årets skat, der består af årets aktuelle skat og ændring i udskudt skat, indregnes i resultatopgørelsen med
den del, der kan henføres til årets resultat, og direkte i egenkapitalen med den del, der kan henføres til
posteringer direkte i egenkapitalen.
Uddelinger
Faktiske uddelinger for regnskabsåret vises i resultatdisponeringen, når disse er besluttet af bestyrelsen,
og fonden dermed har en juridisk forpligtelse over for modtageren.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
23
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0026.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Balancen
Materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver måles til kostpris med fradrag af akkumulerede afskrivninger og nedskrivninger.
Der afskrives ikke på grunde.
Afskrivningsgrundlaget er kostpris med fradrag af eventuel forventet restværdi efter afsluttet brugstid.
Afskrivningsperioden og restværdien fastsættes på anskaffelsestidspunktet og revurderes årligt. Oversti-
ger restværdien aktivets regnskabsmæssige værdi, ophører afskrivningen.
Ved ændring i afskrivningsperioden eller restværdien indregnes virkningen for afskrivninger fremadrettet
som en ændring i regnskabsmæssigt skøn.
Kostprisen omfatter anskaffelsesprisen samt omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen indtil det tids-
punkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug.
Kostprisen på et samlet aktiv opdeles i separate bestanddele, der afskrives hver for sig, hvor brugstiden
på de enkelte bestanddele er forskellig.
Der foretages lineære afskrivninger baseret på følgende vurdering af aktivernes forventede brugstider og
restværdier:
Brugstid
30 år
30 år
30 år
Restværdi
90 %
90 %
30 %
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Bygninger på lejet grund
Øvrige overtagne bygninger
Nybygninger
For de af fonden oprindeligt erhvervede og ejede ejendomme skønner ledelsen, at grundværdierne er
væsentlige, hvorfor de herpå værende bygninger indgår med mindre beløb, som gør at restværdien kan
ansættes til 90%.
Fortjeneste eller tab ved afhændelse af materielle anlægsaktiver opgøres som forskellen mellem salgspris
med fradrag af salgsomkostninger og den regnskabsmæssige værdi på salgstidspunktet. Fortjeneste eller
tab indregnes i resultatopgørelsen under andre driftsindtægter eller andre driftsomkostninger.
For egenfremstillede aktiver omfatter kostprisen direkte og indirekte omkostninger til materialer, kompo-
nenter, underleverandører og løn samt låneomkostninger fra specifik og generel låntagning, der direkte
vedrører opførelsen af det enkelte aktiv.
Leasingkontrakter
Leasingkontrakter behandles som operationel leasing. Ydelser i forbindelse med operationel leasing og
øvrige lejeaftaler indregnes i resultatopgørelsen over kontraktens løbetid. Fondens samlede forpligtelse
vedrørende operationelle leasingaftaler og lejeaftaler oplyses under eventualposter.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
24
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0027.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Finansielle anlægsaktiver
Andre tilgodehavender
Andre tilgodehavender omfatter udlån, der måles til amortiseret kostpris med fradrag til nedskrivning til
imødegåelse til tab.
Nedskrivning på anlægsaktiver
Den regnskabsmæssige værdi af såvel materielle som finansielle anlægsaktiver vurderes årligt for indika-
tioner på værdiforringelse ud over det, som udtrykkes ved afskrivning.
Foreligger der indikationer på værdiforringelse, foretages nedskrivningstest af hvert enkelt aktiv hen-
holdsvis gruppe af aktiver. Der foretages nedskrivning til genindvindingsværdien, såfremt denne er lave-
re end den regnskabsmæssige værdi.
Genindvindingsværdien er den højeste værdi af kapitalværdi og salgsværdi fratrukket forventede omkost-
ninger ved et salg. Kapitalværdien opgøres som nutidsværdien af de forventede nettopengestrømme fra
anvendelsen af aktivet eller aktivgruppen og forventede nettopengestrømme ved salg af aktivet eller ak-
tivgruppen efter endt brugstid.
Tidligere indregnede nedskrivninger tilbageføres, når betingelsen for nedskrivningen ikke længere består.
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til nominel værdi. Der ned-
skrives til nettorealisationsværdien med henblik på at imødegå forventede tab.
Periodeafgrænsningsposter
Periodeafgrænsningsposter, som er indregnet under aktiver, omfatter afholdte omkostninger vedrørende
efterfølgende regnskabsår.
Værdipapirer og kapitalandele
Værdipapirer og kapitalandele, der er indregnet under omsætningsaktiver, måles til dagsværdi (børskurs)
på balancedagen.
Likvide beholdninger
Likvide beholdninger omfatter indeståender i pengeinstitutter og kontantbeholdninger.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
25
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0028.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Egenkapital
Fondens bundne kapital indeholder den vedtægtsbestemte grundkapital, som blev indskudt i forbindelse
med fondens stiftelse samt eventuelle vedtægtsbestemte reserver.
Under egenkapitalen angives den ramme, bestyrelsen har vedtaget inden for hvilken uddelinger foretages.
Gaver og arv, hvorom giver har bestemt, at beløbene skal tilgå fonden som grundkapital eller
konsolidering, posteres direkte på grundkapitalen. Gaver og arv, der modtages som disponibel kapital,
indregnes i resultatopgørelsen.
Fondsskat og udskudt skat
Fonden er underlagt skattelovgivningen for fonde, og den skattepligtige indkomst opgøres i
overensstemmelse hermed. Skattelovgivningen for fonde tillader skattemæssige fradrag for hensættelser
til senere uddelinger. Som følge heraf har fonden muligheden for at reducere en eventuel skattepligtig
positiv indkomst til nul. Det skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling tillades ikke
indregnet regnskabsmæssigt, hvorfor der opstår en udskudt skatteforpligtelse herpå. Denne
skatteforpligtelse indgår i beregningen af den udskudte skat.
Da fondens formål bl.a. omfatter at erhverve, eje og drive ejendommene, er det ikke sandsynligt, at
skatteforpligtelsen, der hviler på ejendommene, fremover vil blive aktuel. Derfor hensættes denne
skatteforpligtelse ikke i årsregnskabet.
Udskudt skat vedrørende forskelle mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og
forpligtelser indregnes som hovedregel i årsregnskabet. Der foretages imidlertid en vurdering af fondens
mulighed for som følge af de skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling at disponere den
skattepligtige indkomst til nul for regnskabsåret og kommende regnskabsår. Denne vurdering kan
medføre, at der ligeledes ikke i årsregnskabet indregnes udskudt skat på forskelle mellem regnskabs- og
skattemæssige værdier på aktiver og forpligtelser.
Andre hensatte forpligtelser
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. omfatter renovering m.v. af fællesarealer, veje,
belysning og forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder, hvor fonden på balancedagen har en
retlig eller faktisk forpligtelse hertil. Hensættelsen afvikles i takt med renoveringens udførelse.
Hensættelsen måles ud fra et skøn over dagsværdien af den resterende forpligtelse på balancedagen.
Gældsforpligtelser
Finansielle gældsforpligtelser indregnes ved lånoptagelse til det modtagne provenu med fradrag af af-
holdte transaktionsomkostninger. I efterfølgende perioder indregnes de finansielle forpligtelser til amorti-
seret kostpris svarende til den kapitaliserede værdi ved anvendelse af den effektive rente, således at for-
skellen mellem provenuet og den nominelle værdi indregnes i resultatopgørelsen over låneperioden.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
26
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0029.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Gæld til realkreditinstitut og kreditinstitutter er således målt til amortiseret kostpris, der for kontantlån
svarer til lånets restgæld. For obligationslån svarer amortiseret kostpris til en restgæld beregnet som lå-
nets underliggende kontantværdi på låneoptagelsestidspunktet reguleret med en over afdragstiden foreta-
get afskrivning af lånets kursregulering på optagelsestidspunktet.
Bevilgede uddelinger, ført under kortfristede gældsforpligtelser, består af foretagne uddelinger, der er
disponeret, både hvad angår formål/modtager som beløb og tidspunkt, men som på statustidspunktet
endnu ikke er betalt.
Andre gældsforpligtelser måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til nominel værdi.
Periodeafgrænsningsposter, anført under passiver
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Under periodeafgrænsningsposter indregnes modtagne betalinger vedrørende indtægter i de efterfølgende
år.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
27
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0030.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Resultatopgørelse 1. januar - 31. december
Note
Nettoomsætning
Ejendomsomkostninger
Bruttoresultat
Administrationsomkostninger
Andre driftsindtægter
Driftsresultat
2
3
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før skat
4
Skat af årets resultat
Årets resultat
2020
12.316.506
-10.350.278
1.966.228
-1.660.165
4.489.091
4.795.154
738.977
-3.444.081
2.090.050
408.440
2.498.490
2019
12.937.845
-9.794.669
3.143.176
-1.249.174
4.480.325
6.374.327
682.291
-7.536.117
-479.499
533.126
53.627
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Forslag til resultatdisponering:
Overføres til overført resultat
Uddelinger
Årets ændring uddelingsramme
Disponeret fra overført resultat
Disponeret i alt
2.498.490
0
0
0
2.498.490
0
3.200.000
-2.000.000
-1.146.373
53.627
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
28
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0031.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Balance 31. december
Aktiver
Note
Anlægsaktiver
5
6
7
Grunde og bygninger
Bygninger på lejet grund
Materielle anlægsaktiver under udførelse og forudbetalinger for
materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver i alt
8
Andre tilgodehavender
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
165.200.623
28.774.882
1.863.560
195.839.065
27.351.319
27.351.319
223.190.384
154.065.859
22.218.253
4.248.274
180.532.386
18.365.621
18.365.621
198.898.007
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
2020
2019
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Andre værdipapirer
Værdipapirer i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
381.908
44.760
53.153
479.821
2.561.970
2.561.970
48.598.664
51.640.455
274.830.839
172.500
1.673.192
53.153
1.898.845
5.788.905
5.788.905
18.977.286
26.665.036
225.563.043
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
29
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0032.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Balance 31. december
Passiver
Note
Egenkapital
Grundkapital
Ramme for uddelinger
Overført resultat
Egenkapital i alt
59.691.243
1.600.000
4.870.149
66.161.392
50.164.650
1.600.000
2.371.659
54.136.309
2020
2019
Hensatte forpligtelser
Hensættelser til udskudt skat
Andre hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser i alt
121.100
6.000.000
6.121.100
529.540
10.000.000
10.529.540
9
Gældsforpligtelser
Gæld til realkreditinstitutter
Modtagne forudbetalinger vedrørende renoveringsandel,
Fredens Ark
10 Langfristede gældsforpligtelser i alt
10 Kortfristet del af langfristet gæld
Bevilgede uddelinger
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden gæld
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
161.280.804
15.093.000
176.373.804
3.298.826
8.227.826
2.040.736
1.091.599
11.515.556
26.174.543
202.548.347
274.830.839
132.065.963
4.950.000
137.015.963
2.309.357
8.227.826
1.904.381
600.087
10.839.580
23.881.231
160.897.194
225.563.043
1
Medarbejderforhold
11 Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
12 Eventualposter
13 Nærtstående parter
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
30
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0033.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Egenkapitalopgørelse
Virksomhedska-
pital
Hensat til udde-
linger
Overført resul-
tat
I alt
Egenkapital 1. januar 2019
Kapitaludvidelse
Henlagt af årets resultat
Årets uddelinger
Egenkapital 1. januar 2020
Kapitaludvidelse
Henlagt af årets resultat
45.094.411
5.070.239
0
0
50.164.650
9.526.593
0
59.691.243
3.600.000
0
1.200.000
-3.200.000
1.600.000
0
0
1.600.000
3.518.032
0
-1.146.373
0
2.371.659
0
2.498.490
4.870.149
52.212.443
5.070.239
53.627
-3.200.000
54.136.309
9.526.593
2.498.490
66.161.392
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
31
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0034.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
2020
1.
Medarbejderforhold
Lønninger og gager
Pensioner
Andre omkostninger til social sikring
3.938.057
259.652
70.537
4.268.246
Gennemsnitligt antal beskæftigede medarbejdere
Der er ikke udbetalt vederlag til bestyrelsesmedlemmer.
11
2.058.734
0
21.280
2.080.014
8
2019
2.
Finansielle indtægter
Renter af udlån til Fællesskabet Christiania
Øvrige finansielle indtægter
674.172
64.805
738.977
347.823
334.468
682.291
3.
Finansielle omkostninger
Andre finansielle omkostninger
3.444.081
3.444.081
7.536.117
7.536.117
4.
Skat af årets resultat
Årets regulering af udskudt skat
-408.440
-408.440
-533.126
-533.126
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
32
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0035.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
5.
Grunde og bygninger
Kostpris 1. januar 2020
Tilgang i årets løb
Kostpris 31. december 2020
Af- og nedskrivninger 1. januar 2020
Årets afskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
I henhold til pkt. 13 om gevinstklausul i aftale af 26. juni
2012 kan det oplyses, at fondens købesum for de tidligere
statsejede bygninger og jorden under dem androg
og at fonden siden da har afholdt forbedringer, foreløbigt
opgjort til
Hertil kommer P/L regulering
Hvorefter foreløbigt P/L regulerede beløb udgør
158.612.376
12.648.684
171.261.060
-4.546.516
-1.513.921
-6.060.437
165.200.623
153.898.280
4.714.095
158.612.375
-3.256.731
-1.289.785
-4.546.516
154.065.859
68.391.501
83.928.575
9.210.298
161.530.374
Der er tegnet forsikring for hovedparten af de bygninger, der er tidligere statsbygninger, og som
ikke er fredet. Bygningerne ligger på det område, som Fonden ejer.
6.
Bygninger på lejet grund
Kostpris 1. januar 2020
Tilgang i årets løb
Kostpris 31. december 2020
Af- og nedskrivninger 1. januar 2020
Årets afskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
7.
Materielle anlægsaktiver under udførelse og
forudbetalinger for materielle anlægsaktiver
Kostpris 1. januar 2020
Tilgang i årets løb
Afgang i årets løb
Kostpris 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
4.248.274
7.329.559
-9.714.273
1.863.560
1.863.560
0
4.248.274
0
4.248.274
4.248.274
22.749.285
6.760.972
29.510.257
-531.032
-204.343
-735.375
28.774.882
20.837.920
1.911.365
22.749.285
-439.273
-91.759
-531.032
22.218.253
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
33
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0036.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
31/12 2020
8.
Andre tilgodehavender
Kostpris 1. januar 2020
Tilgang i årets løb
Afgang i årets løb
Kostpris 31. december 2020
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2020
18.365.621
9.500.000
-514.302
27.351.319
27.351.319
9.647.640
9.000.000
-282.019
18.365.621
18.365.621
31/12 2019
Andre hensatte forpligtelser til renovering m.v.
6.000.000
6.000.000
10.000.000
10.000.000
10.
Gældsforpligtelser
Gæld i alt
31/12 2020
Kortfristet
del af lang-
fristet gæld
Langfristet
gæld
31/12 2020
Restgæld
efter 5 år
Gæld til
realkreditinstitutter
Modtagne forudbetalinger
vedrørende
renoveringsandel, Fredens
Ark
164.579.630
3.298.826
161.280.804
143.955.212
15.093.000
179.672.630
0
3.298.826
15.093.000
176.373.804
15.093.000
159.048.212
Kurstab og låneomkostninger på kr. 5.804.278, der amortiseres, er medtaget i gæld til
realkreditinstitutter.
Realkreditlån er ydet med statsgaranti.
11.
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Til sikkerhed for realkreditlån på t.DKK 170.384 er der foretaget pantsætning af fast ejendom, hvis
regnskabsmæssige værdi udgør t.DKK 165.201.
Værdipapirer til kursværdi t.DKK. 2.562 samt likvidebeholdninger på t.DKK 15.060 er stillet til
sikkerhed for realkreditlån. Endvidere er t.DKK 25.675 af de likvide beholdninger klausuleret til
renovering mv.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
34
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
9.
Andre hensatte forpligtelser
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0037.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
12.
Eventualposter
Eventualaktiver
Negativ ejendomsavanceskat på TDKK 1.495 der, i tilfælde af salg af fondens ejendomme m.v.,
kan modregnes i positiv ejendomsavanceskat. Beløbet er ikke indregnet i årsregnskabet.
Eventualforpligtelser
Der verserer løbende sager og påbud vedrørende diverse hegn, byggematerialer, skurvogne mv. der
i kortere eller længere perioder er opstillet uden forudgående tilladelser. Disse sager løses som
regel ret hurtigt. Men enkelte gange medfører en sag et huslejetillæg til Staten
Udskudt skat, der i tilfælde af salg hviler på fondens ejendomme m.v., udgør TDKK 1.499.
Beløbet er ikke indregnet i årsregnskabet.
Kontraktlige forpligtelser
Lejeforpligtelser
Fonden har indgået lejeaftaler vedrørende grunde og bygninger. For grunde er der indgået
tidsubegrænset lejeaftale, der kan opsiges af lejer og udlejer med 8 års forudgående varsel. For
bygninger, hvoraf en del er omfattet af bygningsfredning, er der indgået tidsbegrænset lejeaftale på
30 år og med 30 års uopsigelighed for lejer og udlejer. Der er for begge lejeaftaler bestemmelser
om regulering af lejen efter Finansministeriets generelle pris- og lønindeks (pl-regulering).
Lejeforpligtelserne kan - uden fremtidig pl-regulering - opgøres til følgende i den fremtidige 8 års
periode for grunde og fremtidige 21�½ års periode for bygninger:
Grunde
Bygninger
I alt
DKK
DKK
DKK
Inden for 1 år
Mellem 1 og 5 år
Efter 5 år
I alt
3.696.190
14.784.760
14.784.760
33.265.711
2.393.996
9.575.984
39.500.934
51.470.914
6.090.186
24.360.744
54.285.694
84.736.625
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Øvrige forpligtelser
Fonden er forpligtet til at forestå renovering m.v., vedligeholdelse, renholdelse og forsyning m.v. i
Christianiaområdet, og at medvirke til flytning af en række selvbyggerhuse inden for henholdsvis
10 og 30 år fra medio 2012.
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. af fællesarealer, veje, belysning og
forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder er i årsrapporten afsat med t.DKK 6.000.
For de af fonden erhvervede ejendomme er der pålagt gevinstklausul ved videresalg, hvorved en
nærmere opgjort eventuel gevinst tilfalder Staten. En del af de erhvervede bygninger er omfattet af
bygningsfredning.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
35
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0038.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
13.
Nærtstående parter
Transaktioner
Med henvisning til årsregnskabslovens § 70 oplyses det, at fonden foretager udlejning af sine faste
ejendomme til Fællesskabet Christiania og at fondsvedtægten foreskriver, at det skal sikres, at de
som til enhver tid er hjemmehørende på Christianiaområdet bl.a. får størst mulig indflydelse på
områdets aktuelle brug og udvikling, og at fondens drift i videst muligt omfang sker ved
inddragelse af områdets beboere, virksomheder, administrationsenhed og dets selvforvaltning m.v.
Der er i 2020 transaktioner mellem fonden og Fællesskabet Christiania i form af huslejeindtægt på
12.250 t.kr. i fonden fra Fælleskabet Christiania. Lånene mellem fonden og Fælleskabet
Christiania er med en rente på 3% p.a. og årlig ydelse på 5% af hovedstolen. Der er i 2020 ydet
nye lån på 9.500 tkr. og modtaget afdrag på 514 tkr. og rente på 674 tkr. Pr. 31. december 2020
udgør restgælden 27.351 t.kr. Til sikkerhed for udlånene har fonden i henhold til erklæring af 18.
juni 2021 modtaget transport i Fællesskabet Christianias tilgodehavender hos Christianitterne.
Fællesskabet Christiania har ydet gaver til fonden svarende til værdien af de forbedringer på 9.466
t.kr., der er foretaget på ejendommene.
Derudover udgøres fondens nærtstående parter af fondens bestyrelse. Der har i årets løb været ydet
juridisk bistand af Advokatpartnerselskabet Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod, hvori
bestyrelsens næstformand advokat Knud Foldschack er partner, for 1.246 t.kr., heraf vedrører 225
t.kr. ydelser i forbindelse med fondens partnerskab med Københavns Kommune. Af det
fakturerede beløb vedrører 398 t.kr. administration og bogføring af fonden og juridisk bistand 623
t.kr. Der faktureres på normale markedsmæssige vilkår.
Fonden Fristaden Christiania · Årsrapport for 2020
36
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0039.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er underskrevet via Penneo™ sikker digital underskrift.
Underskrivernes identiteter er blevet registereret, og informationerne er listet herunder.
“Med
min underskrift bekræfter jeg indholdet og alle datoer i dette dokument.”
Majbrit Beran Berlau
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-821916966964
Peter Ingemann Hansen
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-949080837065
IP: 62.198.xxx.xxx
2021-06-25 13:10:47Z
IP: 188.178.xxx.xxx
2021-06-25 17:59:24Z
Peder Winkel Agger
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-575956291280
IP: 212.97.xxx.xxx
Knud Foldschack
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-737286305789
IP: 31.31.xxx.xxx
2021-06-27 13:51:57Z
2021-06-28 06:37:08Z
Ronja Ina Francois Dalitz
Bestyrelsesmedlem
Chai Alvilda Lentz Andersen
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-021442881242
IP: 80.63.xxx.xxx
2021-06-28 06:42:42Z
Serienummer: PID:9208-2002-2-551375223784
IP: 193.89.xxx.xxx
2021-06-28 08:45:55Z
Klaus Danzer
Bestyrelsesmedlem
Serienummer: PID:9208-2002-2-739085142476
IP: 2.106.xxx.xxx
Johannes Simon Brandt
Bestyrelsesformand
Serienummer: PID:9208-2002-2-681165223189
IP: 87.49.xxx.xxx
2021-06-30 04:21:45Z
2021-07-01 08:47:57Z
Dette dokument er underskrevet digitalt via
Penneo.com.
Signeringsbeviserne i
dokumentet er sikret og valideret ved anvendelse af den matematiske hashværdi af
det originale dokument. Dokumentet er låst for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en betroet tredjepart. Alle kryptografiske signeringsbeviser er indlejret i
denne PDF, i tilfælde af de skal anvendes til validering i fremtiden.
Sådan kan du sikre, at dokumentet er originalt
Dette dokument er beskyttet med et Adobe CDS certifikat. Når du åbner dokumentet
i Adobe Reader, kan du se, at dokumentet er certificeret af
Penneo e-signature ser-
vice <[email protected]>.
Dette er din garanti for, at indholdet af dokumentet
er uændret.
Du har mulighed for at efterprøve de kryptografiske signeringsbeviser indle-
jret i dokumentet ved at anvende Penneos validator på følgende websted:
https://penneo.com/validate
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614053_0040.png
Underskrifterne i dette dokument er juridisk bindende. Dokumentet er underskrevet via Penneo™ sikker digital underskrift.
Underskrivernes identiteter er blevet registereret, og informationerne er listet herunder.
“Med
min underskrift bekræfter jeg indholdet og alle datoer i dette dokument.”
Allan Breiling
Statsautoriseret revisor
Serienummer: CVR:34209936-RID:93080455
Jens Max Haugbyrd
Statsautoriseret revisor
Serienummer: CVR:34209936-RID:17221021
IP: 62.243.xxx.xxx
2021-07-01 08:59:41Z
IP: 109.56.xxx.xxx
2021-07-01 09:02:01Z
Knud Foldschack
Penneo dokumentnøgle: 3KZXM-BW3LA-UFUAL-G7NBZ-N4H1J-D15YC
i Adobe Reader, kan du se, at dokumentet er certificeret af
Penneo e-signature ser-
vice <[email protected]>.
Dette er din garanti for, at indholdet af dokumentet
er uændret.
Du har mulighed for at efterprøve de kryptografiske signeringsbeviser indle-
jret i dokumentet ved at anvende Penneos validator på følgende websted:
https://penneo.com/validate
Dirigent
Serienummer: PID:9208-2002-2-737286305789
IP: 31.31.xxx.xxx
2021-07-01 09:25:55Z
Dette dokument er underskrevet digitalt via
Penneo.com.
Signeringsbeviserne i
dokumentet er sikret og valideret ved anvendelse af den matematiske hashværdi af
det originale dokument. Dokumentet er låst for ændringer og tidsstemplet med et
certifikat fra en betroet tredjepart. Alle kryptografiske signeringsbeviser er indlejret i
denne PDF, i tilfælde af de skal anvendes til validering i fremtiden.
Sådan kan du sikre, at dokumentet er originalt
Dette dokument er beskyttet med et Adobe CDS certifikat. Når du åbner dokumentet