Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341
Offentligt
2614052_0001.png
© Grant h ntn
onden Fristaden Christiania
Tor o
Grant Thornton
Statsautoriseret
Revisionspartnerselskab
Stockholmsgade 45
2100 København Ø
CVR-nr. 34209936
T (+45) 33 110 220
www.grantthornton.dk
Skindergade 23 4., 1159 København K
CVR-nr. 34 20 30 83
Årsrapport
1. januar - 31. ece ber 2019
Knud Foldschack
Medlem af Grant Thornton International Ltd
Medlem af RevisorGruppen Danmark
Årsrapporten er fremlagt og godkendt på fondens årsmøde den
U. Gurl, P�½
Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341 - endeligt svar på § 15 spørgsmål 8
Offentligt
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0002.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Indholdsfortegnelse
Påtegninger
Ledelsespåtegning
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Ledelsesberetning
Fondsoplysninger
Ledelsesberetning
Årsregnskab 1. januar - 31. december 2019
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Balance
Egenkapitalopgørelse
Noter
Fonden Fristaden Christiania * Årsrapport for 2019
Side
22
27
28
30
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0003.png
MHL, lla a
Sz-
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsespåtegning
Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2019 for Fonden
Fristaden Christiania.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, og efter vores opfattelse giver årsregnskabet et
retvisende billede af fondens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. december 2019 samt af resul
ta-tet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2019.
Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold, som be-
retningen omhandler.
København K, den 26. august 2020
Bestyrelse
Hulda Mader
Næstformand Næstformand
Peder Agger Bjørn
ørg en
Liv J Risenga Manghezi
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0004.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til bestyrelsen i Fonden Fristaden Christiania
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Fonden Fristaden Christiania for regnskabsåret 1. januar - 31.
december 2019, der omfatter anvendt regnskabspraksis, resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse
og noter. Årsregnskabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og finan-
sielle stilling pr. 31. december 2019 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar -
31. december 2019 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderli-
gere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet
i revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af
fonden i overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i hen-
hold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og eg-
net som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede i overensstem-
melse med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen an-
ser nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere fondens evne til at fortsætte drif-
ten; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
fonden, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning med en konklu-
sion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der
udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gæl-
dende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan op-
stå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan for-
ventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger, som regnskabsbruger-
ne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0005.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel
skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset om den-
ne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse
risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores kon-
klusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere
end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgel-
ser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme revi-
sionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en kon-
klusion om effektiviteten af fondens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om
de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig
usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om fondens
evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores
revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne op-
lysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på
det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige begi-
venheder eller forhold kan dog medføre, at fonden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herunder no-
teoplysningerne, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner og begivenheder
på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige pla-
cering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige
mangler i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 3
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0006.png
Den uafhængige revisors revisions
Revisionspartnersélskab ^,
revisor
(Grant 1homton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
påtegning
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores vi-
den opnået ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i henhold
til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstemmelse med
ärsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav. Vi har ikke fundet væ-
sentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
København, den 26. august 2020
Grant Thornton
Statsautoriseret
CVR-nr. 34 20 99 36
Max Breiling
statsautoriseret
61 mne35809
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 4
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0007.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Fondsoplysninger
Fonden
Bestyrelse
Revision
Bankforbindelser
Advokatforbindelse
Fonden Fristaden Christiania
Skindergade 23 4.
1159 København K
Telefon: +45 33 44 55 66
CVR-nr.: 34 20 30 83
Stiftet: 26. september 2011
Hjemsted: København
Regnskabsår: 1. januar - 31. december
Johannes Brandt, Formand
Knud Foldschack, Næstformand
Hulda Mader, Næstformand
Peter Ingemann
Peder Agger
Bjørn Nørgaard
Majbrit Berlau
Merete Ahnfeldt-Mollerup
Pia Bjørg Liljenbøl
Liv Jørgensen
Risenga Manghezi
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Stockholmsgade 45
2100 København Ø
Den Almennyttige Andelskasse Merkur
Danske Bank
Arbejdernes Landsbank
Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod,
Advokatpartnerselskab
Fonden Fristaden Christiania - Årsrapport for 2019
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0008.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
REGNSKABSBERETNING
Fondens væsentligste aktiviteter
Fonden er en erhvervsdrivende fond.
Fondens formål er ifølge vedtægternes § 4:
”Fonden har til formål at købe/eje og/eller leje eller på anden måde administrere Christianiaområdet, med
henblik på at sikre Christianiaområdets fortsatte udvikling og beståen. Fonden kan samtidig medvirke til
udbredelse af bæredygtighed og Christianias værdier og muligheder, jf. stk. 2-4, til andre såvel inden som
uden for Danmarks grænser.
Fonden har i forbindelse med sit virke og en yderligere administration af eventuelle tilstødende arealer,
til formål at opretholde Christianiaområdet som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt
socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat beboergruppe.
Fonden skal sikre, at driften af fondens areal sker på et såvel økonomisk som miljømæssigt bæredygtigt
grundlag, og at de på området værende arkitektoniske og kulturbærende faciliteter i videst muligt omfang
bevares og udvikles.
Fonden kan derudover bl.a. fremme etableringen af alternative forsyningssystemer i samarbejde med de
aktører, som er hjemmehørende på Christianiaområdet."
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
Året 2019 har for Fonden været præget af blandt andet den store opgave med renovering af bygningen
Fredens Ark og at den 10-årige implementeringsperiode for Fondens aftalekompleks med Staten fra 2012
snart skal afsluttes.
Status efter knap 10 år med en fondskonstruktion som ejer af Christiania må være, at der er tale om et
positivt udviklingsforløb. Christiania er i dag en eksperimenterende kultur-erhverv-boligenhed i
København, som er implementeret i byrummet i henhold til gældende lovgivning og hvor Fonden, ií
samarbejde med stat og kommune, har medtaget og udviklet de positive elementer fra Christiania før
Fondens overtagelse; og samtidig masseret de udfordringer, der er fulgt med fra tidligere.
Efter knap 10 år er der selvfølgelig behov for tilpasninger i det omfattende aftalekompleks, som lå til
grund for Fondens stiftelse i 2011 og overtagelse i 2012, herunder specielt vedrørende:
* Tilgængelighed
* Boligetablering
° Naturpleje/genopretning mv
Der er derfor igangsat forhandlinger med Staten om en tillægsaftale eller lignende. Der kom i 2019 et nyt
folketingsflertal, en ny regering og en ny boligminister med ansvar for Christiania.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 6
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0009.png
Ledelsesberetning
Kommerciel offentlighed
noveringer af Statens Bygninger
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Den nye boligminister er generelt optaget af, at der bliver bygget nye boliger med lave huslejer, herunder
almene boliger.
Bedre mulighed for byggeri af nye boliger på Christiania vil derfor være et oplagt element i en ny
tillægsaftale eller lignende.
Det følger af aftalerne med staten fra 2012, at Christiania skal være åbent for offentligheden. Men
antallet af gæster og turister er vokset i et omfang ingen havde forudset i 2012. Og der kommer nu langt
flere turister end området kan kapere. Det giver problemer med fysisk nedslidning af fortidsmindet,
herunder det dyre- og planteliv, der er helt unikt midt i en storby. Det giver problemer med voldsomt slid
af veje, stier, toiletter mv.
Og det er en stor belastning for beboerne på Christiania, at der er så mange turister hele tiden, der nogle
gange endog stiller sig op og glor ind af vinduerne, sætter sig på trappestenene mv. Altså ikke respekterer
en blot minimal grænse for privatliv for christianitter.
Ligesom man i Barcelona, Venedig og andre steder er i gang med at se på regulering af turiststrømmen
og turisternes adfærd, bør man også overveje det i forhold til Christiania. Det skal dog gennemføres på en
måde, så det stadig sikres, at der er åben adgang for offentligheden. Kommerciel offentlig tilgængelighed
bør dog evt. reguleres.
Christiania bruger mange penge hvert år på ekstra renhold, vedligehold, genopretning mv. pga. det store
slid fra turisterne. Da en stor del af turisterne føres til Christiania af professionelle turistfirmaer fra
krydstogtsskibe, sightseeing busser mv. overvejes det, om der kan indføres en eller anden form for
betaling fra disse kommercielle aktører. Foreløbig har Fonden Fristaden Christiania valgt at uddele
midler fra Fonden til disse ekstra udgifter, der skyldes det almennyttige formål om, at Christiania skal
være åbent for offentligheden.
Refusion i købesummen for re
Fonden har betalt hele den del af købesummen, der skulle betales kontant.
Fonden kan få refunderet dele af købesummen, såfremt der gennemføres renoveringer af de bygninger
staten stadig ejer og renovering af det fredede fortidsminde.
Der er i 2019 bl.a. renoveret en trappe ved Hangaren, en regnvandsrende ved Fakirskolen og den sidste
del af Dyssevejen.
Renoveringen af bygningen Hundehuset har pågået i 2019 og forventes afsluttet i 2020.
Fonden Fristaden Christiania ` Årsrapport for 2019 7
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0010.png
Køb af Okkulte Skole med henblik på nedrivning og opførelse af nye boliger
mune — Renovering af Fredens Ark
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
En del af købesummen, 40 mio. kr., vedrører køb af byggerettigheder og berigtiges ved at Fonden i en 10
års periode fra 2012 — 2022 renoverer infrastrukturen på Christiania, dvs el-systemer, kloaker, stier, veje,
Dyssebroen, genbrugsstationen, affaldsstationer mm. Denne renovering foretages fortløbende.
Bygningen Okkulte Skole er en af de bygninger, staten fortsat ejede efter indgåelse af aftalen med
Fonden i 2012. Og dermed en af de bygninger, hvor Fonden kan få refusion af købesummen, hvis
bygningen istandsættes. Der har i flere år været forhandlet om istandsættelse af Okkulte Skole.
Bygningen viste sig at være i meget dårlig stand med omfattende svampeskader.
Fonden indgik i 2018 en Partnerskabsaftale med Københavns Kommune. Den første — og største — del af
aftalen er en omfattende renovering af bygningen Fredens Ark. Det er Nordeuropas største
bindingsværksbygning, men den var i meget dårlig stand.
Fonden købte bygningen for 1 kr. af Staten og har siden overtagelsen i 2012 arbejdet på et stort
renoveringsprojekt. Allerede i forbindelse med overtagelsen blev der gennemført renovering, der sikrede
at brandsikkerheden var i orden.
Som led i Partnerskabsaftalen med Københavns Kommune renoveres hele taget i tre etaper. Da der var en
del svampeskader, er en del af tagkonstruktionen udskiftet, men der er heldigvis også mange af de gamle
trækonstruktioner, der har kunnet bevares.
Der er siden maj 2019 arbejdet på første etape af tagrenoveringen, der forventes afsluttet i september
2020. Derefter starter anden etape af tagrenoveringen.
Som led i tagrenoveringen etableres der nye boliger under taget og nogle af de eksisterende boliger får
ændret deres indretning, så de kommer til at hænge bedre sammen.
Fonden Fristaden Christiania - Årsrapport for 2019 8
Ledelsesberetning
Der udestår stadig en hel del renoveringsopgaver på statens bygninger og på fortidsmindet. Det har vist
sig, at det beløb der blev afsat ved indgåelse af aftalen i 2012, er alt for lavt til at kunne dække alle
udgifter. Bl.a. fordi der flere steder er svampeskader og andre skader, der fordyrer opgaven og fordi
byggepriserne generelt er steget.
Efter en lang og svær forhandling blev Fonden og Staten i 2019 enige om at Fonden kunne købe Okkulte
Skole med henblik på nedrivning og opførelse af nye boliger. Dette kan ske i etaper. I 2020 er der
underskrevet købsaftale og Fonden har købt Okkulte Skole for 1 kr. Den første etape forventes
gennemført i 2020.
Partnerskab med Københavns Kom
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0011.png
Renovering af øvrige bygninger
Klimarenoveringer og andre miljøtiltag
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Der er sideløbende med tagrenoveringen gennemført en ændring af opvarmningen, så de gamle
brændeovne udskiftes med et fælles varmesystem. Desuden har en del af beboerne valgt at få udskiftet
deres vinduer. Det indgår i projektet, at man ønsker at få solceller på taget, der kan bidrage til egen
elproduktion på Christiania.
Fonden har ansat en projektleder og flere håndværkere til at gennemføre renoveringen. Desuden benyttes
der eksterne håndværkere i det omfang, der er behov for det til specialopgaver.
Der har været flere besøg på byggepladsen og stor ros for såvel arbejdets høje håndværksmæssige
kvalitet, som byggepladsens arbejdsmiljø, hvor der er pænt og ryddeligt. Da der eksperimenteres med
forskellige bæredygtige byggematerialer, bl.a. i forhold til isolering, er der indgået et samarbejde med
forskere om at evaluere disse byggematerialer.
Beboere og virksomheder på Christiania renoverer løbende bygninger på Christiania. Som følge af de
mange års usikkerhed om fremtiden har der været et stort vedligeholdelsesefterslæb, herunder på
bygninger, der allerede trængte til renovering, da militæret forlod bygningerne.
Renoveringerne indeholder ofte en renovering af klimaskærmen, så energiforbruget nedsættes. Desuden
kommer der en forbedring af bygningens værdi. Både for brugerne og økonomisk.
Den økonomiske værdiforbedring gives som gave til Fonden Fristaden Christiania og er med til at forøge
Fondens grundkapital.
Renoveringerne er et godt eksempel på, at aftalerne med staten har levet op til formålet.
Christiania har i mange år arbejdet med specielle løsninger og udviklet egne kompetencer, som man
løbende videregiver til andre både i Danmark og i andre lande.
Der er et stort klima- og miljømæssigt efterslæb i bygningsmassen og især i forhold til opvarmning, hvor
en del stadig anvender brændeovne til opvarmning. Der har derfor i de senere år pågået et stort arbejde
med at indføre nabovarmeanlæg. I første omgang er brændselskilden pillefyr, men når der er tilstrækkelig
kapacitet i solcelleproduktion eller anden bæredygtig elproduktion, vil anlæggene nemt kunne omstilles
til dette.
For nogle af de huse, der ligger langt fra andre, er det ikke rentabelt, hverken økonomisk eller
klimamæssigt, at de bliver koblet på nabovarmeanlæg. I stedet kan de skifte til eldrevne varmepumper.
Det kræver dog at el systemet har den tilstrækkelige kapacitet og dette arbejdes der derfor på. Flere
steder på Christiania er el systemet udbygget, bl.a. med en ny transformerstation, og der arbejdes på at få
de mest fjerntliggende dele af Christiania med i løbet af en kort årrække.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 9
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0012.png
Forsikring:
Dialog mellem Christiania og Fonden
Dialog med myndighederne:
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
I byggeriet, både ved større og mindre byggeopgaver, anvendes ofte genbrugsbyggematerialer og
miljømæssigt bæredygtige byggematerialer, bl.a. til isolering. Ikke mindst i forhold til de fredede
bygninger og en gammel bygning som Fredens Ark har Christiania en høj faglighed i forhold til at
anvende byggematerialer, der passer til de gamle bygninger.
Fonden har siden indgåelse af aftalen med Staten i 2012 arbejdet på at få forsikring. I 2019 lykkedes det
endelig at få forsikret en del af bygningsmassen. Fonden stiller derfor ikke længere bankgaranti overfor
staten.
Der er foreløbig tegnet brandforsikring på en række af Fondens store bygninger, på det areal Fonden ejer
Dog ikke de fredede bygnnger.
Desuden er der tegnet bygningsansvarsforsikring for Fredens Ark.
Der er løbende dialog mellem Christiania og Fonden. Dels deltager de fem bestyrelsesmedlemmer, der er
valgt af Christiania, i en række møder på Christiania, dels afholdes der ca. hver anden måned
forretningsudvalgsmøde på Christiania, hvor der deltager dels flere bestyrelsesmedlemmer fra Fonden og
dels et varierende antal christianitter. På disse møder drøftes en række af de emner, der behandles i
bestyrelsen.
Der har desuden flere gange, bl.a. i 2019, været afholdt et heldagsseminar med bestyrelsen og ca. 50
christianitter.
Bestyrelsen deltager meget gerne i flere møder på Christiania, hvis det ønskes
Der er fortsat dialogmøder ca. 3 gange årligt med deltagelse af Bygningsstyrelsen, Slots- og
Kulturstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns Politi og Fonden Fristaden Christiania.
De forskellige myndigheder har gennem alle årene generelt haft stor ros til Christiania for udviklingen,
der løbende skrider fremad.
Dog er der stor bekymring i forhold til Pusher Street, ikke mindst fra Christiania og Fondens egen side.
Der er også fortsat tryghedsvandringer med deltagelse af Københavns Politi, Københavns Kommune,
Bygningsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Christianias Naboer, Christianshavns Lokaludvalg,
Christiania og Fonden Fristaden Christiania.
Der er på vandringerne fokus på indsatser, der kan øge trygheden for beboere og gæster på Christiania og
for naboerne til Christiania.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Ledelsesberetning
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0013.png
Byggesager
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Der kom i 2019 intet nyt om det for projekt vedrørende ændret trafikregulering og cykelsti på
Refshalevej, der blev besluttet i 2018, men derefter sat i bero på grund af det kommunale anlægsloft.
Heller ikke trafikregulering af Prinsessegade kom der nyt om i 2019.
Realkreditlån:
Fonden har i 2019 omlagt to realkreditlån til lån med en lavere rente.
Fonden har dels to realkreditlån med 100 % statsgaranti, der er optaget til betaling af købesummen, der er
fuldt betalt.
Dels er der optaget to realkreditlån med 80 % statsgaranti til brug for renovering af bygninger, der
tidligere har tilhørt staten. Der er optaget lån til dette formål for ca. 56 mio. kr. Fonden kan låne op til
yderligere 130 mio. kr. til renoveringer.
Desværre har de 80 % statsgaranti for disse lån ikke været tilstrækkeligt og Fonden har derfor stillet
yderligere garanti i form af deponerede obligationer. Denne løsning med deponering af obligationer har
foreløbigt løst problemet, men på længere sigt er det nødvendigt at finde en mere holdbar løsning. For
når Fonden, hver gang der optages et realkreditlån, samtidig skal låne yderligere 20 % for at kunne købe
obligationer, der kan ligge til sikkerhed, så nedsætter det væsentligt det samlede beløb, Fonden kan låne
til finansiering af de nødvendige bygningsrenoveringer.
Når Fonden får udbetalt et realkreditlån, indsættes pengene på en klausuleret bankkonto og kan først
frigives, når staten overfor banken har bekræftet, at der er gennemført et renoveringsarbejde på en
tidligere statsbygning.
Der er generelt en god og konstruktiv dialog mellem Christiania, Fonden og de forskellige myndigheder,
når der søges om byggetilladelser. Der er dog jævnligt udfordringer i samspillet mellem på den ene side
beboernes ønsker om velfungerende og tidssvarende boliger og på den anden side de hensyn
myndighederne skal varetage.
Der er løbende henvendelser fra Staten til Fonden om opstilling af cykler, både, hegn, brænde,
containere, mv. og forskellige andre mindre sager, hvor der ikke er søgt tilladelse på forhånd. I de fleste
tilfælde fører en dialog hurtigt til en løsning. Og i de tilfælde hvor det slet ikke er Christiania, der har
opstillet fx en båd på fortidsmindet ud mod Refshalevej, må myndighederne på anden vis forsøge at finde
ejeren og få fjernet genstanden.
I de få sager hvor der ikke findes en løsning pålægges Fonden et lejetillæg, der betales indtil sagen, er
løst. Det er aftalt mellem Fonden og Christiania, at Fonden videresender disse lejetillæg til betaling hos
Christiania.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 11
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0014.png
Ejendommens værdi:
Bestyrelsesmøder:
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Folkeaktier:
Der bliver stadig givet støtte til Fonden i form af køb af folkeaktier, hvor der i 2019 indkom 73.211 kr.,
der er gået til Fondens grundkapital.
I bestyrelsens beretning i årsrapporten for 2013 skrev bestyrelsen:
"Fondens bestyrelse overvejer, at regulere værdien af Fondens ejendom på baggrund af den udvikling,
der har været siden Fondens overtagelse den 1. juli 2012. Købesummen på 124.968.751 kr. blev i aftalen
af 22. juni 2011 fastsat på baggrund af den markedsmæssige værdi af ejendommen på dette tidspunkt,
med de mange forpligtelser der fulgte med. Der var samtidig en klar forventning i aftalen, som senere
blev indlagt i det store aftalekompleks, der udmøntede 22. juni aftalen, om at der skulle ske en udvikling
på en række områder.
Såfremt købsprisen for ejendommen skulle fastsættes med den nuværende viden om de forventninger, der
allerede er indfriet og de forventninger, der klart ser ud til at blive indfriet, så ville købesummen kunne
fastsættes til et beløb, der er 237.539.061 kr. højere, svarende til det beløb Fonden skal investere i
renoveringsprojekter de kommende år, jf. statsgarantien for realkreditlån. Fondens bestyrelse overvejer
derfor at foretage en sådan regulering, således at den samlede værdi af ejendommen fremover fastsættes
til 362.507.812 kr.”
Bestyrelsen har i forlængelse af ovennævnte - og i ønsket om at fremvise et korrekt beløb vedrørende
Fondens værdier, i 2020 fået et professionelt valuarfirma til at fastsætte markedsværdien for Fondens
ejendom mv.
Valuar Gottlieb & Partnere har ansat værdien til 586 mio. kr. og i vurderingsgrundlaget taget højde for de
specielle aftalevilkår, som blev indgået med staten i 2012.
Fondens bestyrelse vil i 2020/21 afklare med Erhvervsstyrelsen, hvorledes denne retvisende værdi af
ejendommen kan implementeres i Fondens årsrapport og dermed danne grundlag for realkreditbelåning
mv. på vilkår som er gældende i det øvrige samfund.
Christiania er i den fremtidige proces vedrørende bl.a. boligbyggeri og opretholdelsen af stadens
udvikling i øvrigt, helt afhængig af, at de særlige aftalevilkår med staten ikke er begrænsende i forhold til
de vilkår som andre samfundsgrupper lever under. Ønskes fx flere boliger på Christiania skal det
samtidig sikres, at Christianias alternative fælles værdier kan bevares.
Fonden har i 2019 afholdt 5 bestyrelsesmøder, den 25. januar, 20. marts, 15. maj, 2. oktober og 11
december.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 12
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0015.png
Administration og sekretariat
Uddelingspolitik:
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetnin
Desuden deltog bestyrelsen den 16. november 2019 i et heldagsseminar med deltagelse af ca. 50
christianitter. Der blev på seminaret drøftet en række emner i forhold til den fremtidige udvikling.
Fonden bliver fortsat administreret hos advokatpartnerselskabet Foldschack, Forchhammer, Dahlager &
Barfod. Ligesom advokatkontoret har mandat til at forhandle med myndighederne på vegne Fonden
Fristaden Christiania.
Fællesskabet Christiania har et sekretariat for Fonden med to ansatte, der løser en del af
sekretariatsopgaverne.
Fonden har besluttet, at Fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder bl.a.
Christianias øgede udgifter pga den omfattende offentlige adgang til Christiania, der følger af aftalerne
med staten. Indsatsområdet vil i fremtiden også være volden.
Forinden uddeling af midlerne er det blevet gennemgået, hvad midlerne konkret anvendes til
Der er i 2019 uddelt 3,2 mio. kr. til dette formål. Midlerne er uddelt til Foreningen Fristaden Christiania
cvr.nr: 31444322.
Fremtidsønsker:
Fonden skrev i beretningen for 2013:
"Der ligger fortsat mange store arbejdsopgaver foran Fonden og Christiania. Der skal renoveres for
mange millioner i de kommende år. Der skal udvikles nye løsninger for byøkologi, klimarenoveringer,
affaldshåndteringer. Der skal skabes endnu bedre rammer for kulturelle aktiviteter, debatter, udvikling
af alternative virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og meget mere.
Det bliver afgørende for den videre udvikling, at der løbende er en god dialog med både myndigheder og
politikere. En dialog der er baseret på et gensidigt ønske om at sikre Christianias fortsatte udvikling og
beståen som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt
,
sammensat beboergruppe.’
Det er i høj grad stadig relevant og dækkende for Fondens opgaver
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 13
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0016.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
LedelsesDeretning
Betydningsfulde begivenheder, indtruffet efter regnskabsårets afslutning
Det gælder for Fonden Fristaden Christiania som for alle andre, at det endnu ikke vides, hvad Corona-
Krisen kommer til at betyde.
I den første tid efter nedlukningen af en stor del af samfundet, blev der ved at være alt for mange
mennesker der kom i Pusher Street og dermed ikke overholdt myndighedernes retningslinjer for at
mindske smittefare.
Politiet opfordrede gentagne gange Christiania til at lukke Pusher Street, men da Christiania lige så lidt
kan udføre den politimæssige opgave, at lukke Pusher Street, som befolkningen på Nørrebro kan udføre
den politimæssige opgave, at lukke hashhandlen i Nørrebro Parken, valgte Christiania at lukke hele
Christiania med hegn og vagter. Der bor mange udsatte mennesker på Christiania og man ønskede ikke at
have den store daglige smittefare.
Virksomhederne på Christiania har store økonomiske problemer ligesom virksomheder i resten af
samfundet. Spillesteder, restauranter og cafeer har holdt helt lukket og er kun langsomt kommet i gang
igen, og andre virksomheder, som fx Den Grønne Hal, har stærkt nedsat omsætning.
Også mange beboere på Christiania har fået en indkomstnedgang.
Christianias struktur/fællesskab har i væsentligt omfang begrænset adgangen til hjælpepakker og støtte i
øvrigt. Derudover har Corona-krisen omfattet den udfordring, at der har været større behov for
Christianias direkte deltagelse i en større grad af selvforvaltning bl.a. og ikke mindst i forhold til Pusher
Street, hvilket har været gennemført med et positivt resultat.
Det er på tidspunktet for afgivelse af denne ledelsesberetning uklart, hvad der bliver de langsigtede
konsekvenser af nedlukningen.
REDEGØRELSE FOR GOD FONDSLEDELSE MV.
Lovpligtig redegørelse for god fondsledelse, jf. årsregnskabslovens §77a.
Bestyrelsen skal redegøre for god fondsledelse i overensstemmelse med "Anbefalingerne om god Fonds-
ledelse". Dette dækker over en redegørelse om bestyrelsens åbenhed og kommunikation, opgaver og ve-
derlag, som er angivet nedenfor:
1 Åbenhed og kommunikation
1.1 Det anbefales, at bestyrelsen vedtager retnings- Fonden følger denne anbefaling.
linjer for ekstern kommunikation, herunder
hvem, der kan, og skal udtale sig til offentlig-
heden på den erhvervsdrivende fonds vegne, og
om hvilke forhold. Retningslinjerne skal imø-
dekomme behovet for åbenhed og interessen-
ternes behov og mulighed for at opnå relevant
opdateret information om fondens forhold.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 14
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0017.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.1.1
2.2.1
2.2.2
2.3.1
2.3.2
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Overordnede opgaver og ansvar
Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at
sikre den erhvervsdrivende fonds virke i over-
ensstemmelse med fondens formål og interes-
ser mindst en gang årligt tager stilling til fon-
dens overordnede strategi og uddelingspolitik
med udgangspunkt i vedtægten.
Formanden og næstformanden for bestyrelsen
Det anbefales, at bestyrelsesformanden organi-
serer, indkalder og leder bestyrelsesmøderne
med henblik på at sikre et effektivt bestyrelses-
arbejde og skabe de bedst mulige forudsætnin-
for bestyrelsesmedlemmernes
ger arbejde
enkeltvis og samlet.
Det anbefales, at hvis bestyrelsen — ud over
formandshvervet — undtagelsesvis anmoder be-
styrelsesformanden om at udføre særlige drifts-
opgaver for den erhvervsdrivende fond, bør der
foreligge en bestyrelsesbeslutning, der sikrer,
at bestyrelsen bevarer den uafhængige overord-
nede ledelse og kontrolfunktion. Der bør sikres
en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden,
næstformanden, den øvrige bestyrelse og en
eventuel direktion.
Bestyrelsens sammensætning og organisering
Det anbefales, at bestyrelsen løbende vurderer
og fastlægger, hvilke kompetencer bestyrelsen
skal råde over for bedst muligt at kunne udføre
de opgaver, der påhviler bestyrelsen.
Det anbefales, at bestyrelsen med respekt af en
eventuel udpegningsret i vedtægten sikrer en
struktureret, grundig og gennemskuelig proces
for udvælgelse og indstilling af kandidater til
bestyrelsen.
Bestyrelsen udarbejder et årshjul, der sikrer, at
bestyrelsen fär behandlet bl.a. følgende emner:
- Mindst en gang årligt gennemgås fondens
overordnede strategi
- Mindst en gang hvert 2. år gennemgås
fondens uddelingspolitik. Der er i nogle
tilfælde valgt hvert 2. år, da fonden ønsker en
reel drøftelse og ikke en rituel gennemgang.
Fonden følger denne anbefaling
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 15
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0018.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.3.3
2.3.4
2.3.5
Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpe-
ges på baggrund af deres personlige egenska-
ber og kompetencer under hensyn til bestyrel-
sens samlede kompetencer, samt at der ved
sammensætning og indstilling af nye bestyrel-
sesmedlemmer tages hensyn til behovet for for-
nyelse — sammenholdt med behovet for konti-
nuitet — og til behovet for mangfoldighed i re-
lation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring,
alder og køn.
Det anbefales, at der årligt i ledelsesberetnin-
gen, og på den erhvervsdrivende fonds eventu-
elle hjemmeside, redegøres for sammensætnin-
gen af bestyrelsen, herunder for mangfoldig-
hed, samt at der gives følgende oplysninger om
hvert af bestyrelsens medlemmer:
. den pågældendes navn og stilling,
den pågældendes alder og køn,
. dato for indtræden i bestyrelsen, hvor-
vidt genvalg af medlemmet har fundet
sted, og udløb af den aktuelle valgperi-
ode,
. medlemmets eventuelle særlige kompe-
tencer,
° den pågældendes øvrige ledelseshverv,
herunder poster i direktioner, bestyrel-
ser og tilsynsråd, inklusive ledelsesud-
valg, i danske og udenlandske fonde,
virksomheder, institutioner samt kræ-
vende organisationsopgaver,
. hvilke medlemmer, der er udpeget af
myndigheder/tilskudsyder m.v., og
. om medlemmet anses for uafhængigt.
Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmed-
lemmerne i den erhvervsdrivende fond ikke
samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller di-
rektionen i fondens dattervirksomhed, medmin-
dre der er tale om et helejet egentligt holding-
selskab.
Fonden følger denne anbefaling.
Bestyrelsens sammensætning fremgår af
ledelsesberetningen i årsrapporten, herunder
bestyrelsesmedlemmernes:
- navn, alder og stilling-dato for indtræden,
og udløb af
- hvilke der er udpeget af Christiania og hvilke
genvalg valgperiode
der er udpeget af Fonden.
Oplysninger om særlige kompetencer og
ledelseshverv medtages dog kun i begrænset
omfang, da det ellers kan blive en meget
omfattende oversigt.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 16
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0019.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
2.4.1
2.5.1
2.5.2
2.6.1
2.6.2
Uafhængighed
Det anbefales, at en passende del af bestyrel-
sens medlemmer er uafhængige.
Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalg-
te medlemmer) af op til fire medlemmer, bør
mindst ét medlem være uafhængigt. Består be-
styrelsen af mellem fem til otte medlemmer,
bør mindst to medlemmer være uafhængige.
Består bestyrelsen af ni til elleve medlemmer,
bør mindst tre medlemmer være uafhængige og
så fremdeles.
Udpegningsperiode
Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som
minimum udpeges for en periode på to år, og
maksimalt for en periode på fire år.
Det anbefales, at der for medlemmerne af be-
styrelsen fastsættes en aldersgrænse, som of-
fentliggøres i ledelsesberetningen eller på fon-
dens hjemmeside.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Fonden følger denne anbefaling.
Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og direktion
Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en eva-
lueringsprocedure, hvor bestyrelsen, forman-
den og de individuelle medlemmers bidrag og
resultater årligt evalueres, og at resultatet drøf-
tes i bestyrelsen.
Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt
evaluerer en eventuel direktions og/eller admi-
nistrators arbejde og resultater efter forud fast-
satte klare kriterier.
Fonden Fristaden Christiania ©
Bestyrelsen skal minimum 1 gang hvert andet
år i forlængelse af årsregnskabsmødet,
foretage en evaluering af bestyrelsesarbejdets
gennemførelse.
I denne evaluering skal indgå de konkrete
medlemmers bidrag til bestyrelsesarbejdet i
løbet af året. Der skal foretages en vurdering
af hvilke kompetencer bestyrelsen har behov
for fremadrettet, samt en vurdering af om de
siddende bestyrelsesmedlemmer tilsammen
besidder disse kompetencer.
Der er ingen direktion i fonden.
Forretningsudvalget står for det meste af den
daglige drift og dette arbejde evalueres
resten af
skal
bestyrelsen mindst hvert 4. år.
sammen med bestyrelsen.
Administrationsaftalen drøftes i
Årsrapport for 2019 17
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0020.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
3.1.1
Ledelsens vederlag
Det anbefales, at medlemmer af bestyrelsen i
erhvervsdrivende fonde aflønnes med et fast
vederlag, samt at medlemmer af en eventuel di-
Bestyrelsesarbejdet er ulønnet, men der kan
godtgøres bestyrelsesforsikring og rimelige
udgifter til transport. Der er ingen direktion.
rektion aflønnes med et fast vederlag, eventuelt
kombineret med bonus, der ikke bør være af-
hængig af regnskabsmæssige resultater. Veder-
laget bør afspejle det arbejde og ansvar, der
følger af hvervet.
Det anbefales, at der i årsregnskabet gives op- Fonden følger denne anbefaling.
lysning om det samlede vederlag, hvert med-
lem af bestyrelsen og en eventuel direktion
modtager fra den erhvervsdrivende fond og fra
andre virksomheder i koncernen. Endvidere
bør der oplyses om eventuelle andre vederlag
som bestyrelsesmedlemmer, bortset fra medar-
bejderrepræsentanter i bestyrelsen, modtager
for varetagelsen af opgaver for fonden, datter-
virksomheder af fonden eller tilknyttede virk-
somheder til fonden.
Bestyrelsesoversigt pr. marts 2020
Bestyrelsen består af 11 medlemmer, som udpeges på følgende måde:
Fem af bestyrelsens medlemmer udpeges blandt Christianias beboere (interne bestyrelsesmedlemmer) for
derigennem at tilstræbe at sikre en bred repræsentation for så vidt angår beboere samt kulturelle-, sociale-
og erhvervsmæssige virksomheder på Christianiaområdet. De udpeges af det til enhver tid værende
øverste beboerorgan på Christiania (pt fællesmødet).
De seks
hjemmehørende på Christianiaområdet (eksterne bestyrelsesmedlemmer).
øvrige bestyrelsesmedlemmer skal være uafhængige af personer og virksomheder
De eksterne bestyrelsesmedlemmer er selvsupplerende, således at nye eksterne bestyrelsesmedlemmer,
efter høring på Christiania udpeges af de eksterne bestyrelsesmedlemmer ved simpelt flertal. De eksterne
bestyrelsesmedlemmer skal godkendes af ressortmyndigheden for Christianiaområdet, så længe en sådan
forefindes.
De eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges ud fra den forudsætning, at hvert af de seks medlemmer via
deres uddannelse, arbejde eller beskæftigelse i øvrigt, besidder indsigt i et af følgende kompetence
områder og at de seks bestyrelsesmedlemmer som helhed besidder indsigt inden for alle disse områder:
1.Det bygningstekniske område
2.Det erhvervs-økonomiske område
3.Det kulturelle område
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 18
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0021.png
Ledelsesberetning
kompetencer
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
4.Det sociale område
5.Det juridiske område
6.Miljø og bæredygtighed
Stilling
Alder
Køn
Indtrådt i bestyrelsen den
Genvalg har fundet sted?
Udløb af valgperiode
Medlemmets særlige
Øvrige ledelseserhverv
Anses medlemmet for uafhængigt
Johannes
Brandt
Produktionsleder
Født 1980
Mand
19.09.2013
30.08.2017
30.08.2021
Kendskab til
Christiania
Med i
Christianias
Kontaktgruppe
Ja
Knud
Foldschack
Advokat
Født 1952
Mand
26.09.2011
19.09.2013 og
30.08.2017
30.08.2021
Det juridiske
område og det
erhvervs-
økonomiske
område
Bestyrelses-
formand og
—medlem i en
række fonde og
virksomheder.
Advokat for
Fonden Fristaden
Christiania og en
lang række andre
fonde,
virksomheder
my.
Ja
Hulda Mader
Psykoterapeut
Født 1947
Kvinde
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Kendskab til
Christiania
Peter
Ingemann
Musiker og
rev1sor
Født 1943
Mand
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne
Det kulturelle
område og det
erhvervs-
økonomiske
område
Koordinator for Revisor for bl.a.
Christianias
kontaktgruppe,
ansat i
Christianias
sekretariat for
Fonden
Ja
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
en række
personer og
virksomheder
indenfor
kulturens
verden
Ja
19
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0022.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ledelsesberetning
Stilling
Alder
Køn
Indtrådt i bestyrelsen den
Genvalg har fundet sted?
Udløb af valgperiode
Medlemmets særlige kompetencer
Øvrige ledelseserhverv
Anses medlemmet for uafhængigt
Peder Agger
Professor
emeritus
Født 1940
Mand
26.09.2011
19.09.2013 og
30.08.2017
30.08.2021
Natur, miljø og
bæredygtighed
Medlem af
Danmarks
Naturfrednings-
forenings
planfaglige
udvalg og
repræsentantskab
, 1. maj fondens
bestyrelse.
Ja
Bjørn
Nørgaard
Billedhugger og
professor
Født 1947
Mand
26.09.2011
19.09.2013 og
30.08.2017
30.08.2021
Det kulturelle
område og det
bygningstek-
niske område
Ingen andre
Ja
Majbrit Berlau
Socialrådgiver
Født 1977
Kvinde
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Det sociale
område
Næstformand i
Fagbevægelsens
Hovedorganisa-
tion
Ja
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Merete
Ahnfeldt-
Mollerup
Arkitekt
Født 1963
Kvinde
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne
Det
bygningstek-
niske område
Medlem af
Akademirådet
Ja
20
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0023.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
ning HOV,
Omräådekasserer
Ledelsesberetning
Stilling
Alder
Køn
Indtrådt i bestyrelsen den
Genvalg har fundet sted?
Udløb af valgperiode
Medlemmets særlige kompetencer
Øvrige ledelseserhverv
Anses medlemmet for uafhængigt
Pia Bjørg
Liljenbøl
Socialrådgiver `
Født 1956
Kvinde
26.09.2011
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019.
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Kendskab til
Christiania
Socialrådgiver
og Merkonom i
Organisation og
Strategi,
Systemisk
Familieterapeut,
ansat i
Christianias
beboerrådgiv-
i Psyak., med i
Christianias
Kontaktgruppe
Ja
REDEGØRELSE FOR FONDENS UDDELINGSPOLITIK
Lovpligtig redegørelse for uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens §77b
Fonden har besluttet, at Fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder bl.a.
Christianias øgede udgifter pga. den omfattende offentlige adgang til Christiania.
Risenga
Liv Jørgensen Manghezi
Udviklings-
konsulent
Født 1977 Født 1974
Kvinde Mand
02.09.201 30.08.2017
16.12.2015
Nuværende
valgperiode
udløber den
16.12.2019. 30.08.2021
Foreløbig
forlænget i
henhold til
vedtægterne.
Kendskab til Kendskab til
Christiania Christiania
Udviklingskons
ulent hos BL-
Danmarks Leder af
Almene Christiania
Boliger, med i Smedie
Christianias
Kontaktgruppe
Ja Ja
Fonden Fristaden Christiania * Årsrapport for 2019 21
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0024.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
22
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten for Fonden Fristaden Christiania er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens be-
stemmelser for en klasse B-virksomhed med de særlige tilpasninger, der følger af, at der er tale om en
erhvervsdrivende fond. Herudover har fonden valgt at følge enkelte regler for klasse C-virksomheder.
Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner
Resultatopgørelsen
Nettoomsætning
Nettoomsætningen består af lejeindtægt vedrørende fondens ejendomme samt indlejede grunde og
bygninger. Nettoomsætningen indtægtsføres efter periodiseringsprincippet. Nettoomsætning måles til
dagsværdi og opgøres ekskl. rabatter
Ejendomsomkostninger
Ejendomsomkostninger omfatter ejendomsskatter, lejeomkostninger for indlejede grunde og bygninger,
renovationsafgift og afskrivninger på bygninger.
Administrationsomkostninger
I administrationsomkostninger indregnes omkostninger, der er afholdt i året til administration, herunder
omkostninger til advokat og revisor samt mødeomkostninger.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter indeholder regnskabsposter af sekundær karakter i forhold til fondens aktiviteter,
hvorved blandt andet forpligtelse på 40 mio. kr. til renovering m.v. indregnes lineært over 10 år som
udtryk for den gennemsnitlige afvikling af forpligtelsen.
Finansielle indtægter og omkostninger
Finansielle indtægter og omkostninger indeholder renter, realiserede og urealiserede kursgevinster og
kurstab vedrørende finansielle aktiver og forpligtelser, amortisering af finansielle aktiver og forpligtelser
samt tillæg og godtgørelser under acontoskatteordningen mv. Finansielle indtægter og omkostninger ind-
regnes i resultatopgørelsen med de beløb, der vedrører regnskabsåret.
Skat af årets resultat
Àrets skat, der består af årets aktuelle skat og ændring i udskudt skat, indregnes i resultatopgørelsen med
den del, der kan henføres til årets resultat, og direkte i egenkapitalen med den del, der kan henføres til
posteringer direkte i egenkapitalen.
Uddelinger
Faktiske uddelinger for regnskabsåret vises i resultatdisponeringen, når disse er besluttet af bestyrelsen,
og fonden dermed har en juridisk forpligtelse over for modtageren.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0025.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Balancen
Materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver måles til kostpris med fradrag af akkumulerede afskrivninger og nedskrivninger
Der afskrives ikke på grunde.
Afskrivningsgrundlaget er kostpris med fradrag af eventuel forventet restværdi efter afsluttet brugstid.
Afskrivningsperioden og restværdien fastsættes på anskaffelsestidspunktet og revurderes årligt. Oversti-
ger restværdien aktivets regnskabsmæssige værdi, ophører afskrivningen.
Ved ændring i afskrivningsperioden eller restværdien indregnes virkningen for afskrivninger fremadrettet
som en ændring i regnskabsmæssigt skøn.
Kostprisen omfatter anskaffelsesprisen samt omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen indtil det tids-
punkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug.
Kostprisen på et samlet aktiv opdeles i separate bestanddele, der afskrives hver for sig, hvor brugstiden
på de enkelte bestanddele er forskellig.
Der foretages lineære afskrivninger baseret på følgende vurdering af aktivernes forventede brugstider og
restværdier:
Brugstid Restværdi
Bygninger på lejet grund 30 år 90 %
Øvrige overtagne bygninger 30 år 90 %
Nybygninger 30 år 30 %
For de af fonden oprindeligt erhvervede og ejede ejendomme skønner ledelsen, at grundværdierne er
væsentlige, hvorfor de herpå værende bygninger indgår med mindre beløb, som gør at restværdien kan
ansættes til 90%.
Fortjeneste eller tab ved afhændelse af materielle anlægsaktiver opgøres som forskellen mellem salgspris
med fradrag af salgsomkostninger og den regnskabsmæssige værdi på salgstidspunktet. Fortjeneste eller
tab indregnes i resultatopgørelsen under andre driftsindtægter eller andre driftsomkostninger.
For egenfremstillede aktiver omfatter kostprisen direkte og indirekte omkostninger til materialer, kompo-
nenter, underleverandører og løn samt låneomkostninger fra specifik og generel låntagning, der direkte
vedrører opførelsen af det enkelte aktiv.
Finansielle anlægsaktiver
Andre tilgodehavender
Andre tilgodehavender omfatter udlån, der måles til amortiseret kostpris med fradrag til nedskrivning til
imødegåelse til tab.
Fonden Fristaden Christiania * Årsrapport for 2019 23
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0026.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Nedskrivning på anlægsaktiver
Den regnskabsmæssige værdi af såvel materielle som finansielle anlægsaktiver vurderes årligt for indika-
tioner på værdiforringelse, ud over det som udtrykkes ved afskrivning.
Foreligger der indikationer på værdiforringelse, foretages nedskrivningstest af hvert enkelt aktiv hen-
holdsvis gruppe af aktiver. Der foretages nedskrivning til genindvindingsværdien, såfremt denne er lave-
re end den regnskabsmæssige værdi.
Som genindvindingsværdi anvendes den højeste værdi af nettosalgspris og kapitalværdi. Kapitalværdien
opgøres som nutidsværdien af de forventede nettopengestrømme fra anvendelsen af aktivet eller aktiv-
gruppen.
Tidligere indregnede nedskrivninger tilbageføres, når betingelsen for nedskrivningen ikke længere består.
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til nominel værdi. Der ned-
skrives til nettorealisationsværdien med henblik på at imødegå forventede tab.
Periodeafgrænsningsposter
Periodeafgrænsningsposter, som er indregnet under aktiver, omfatter afholdte omkostninger vedrørende
efterfølgende regnskabsår.
Værdipapirer og kapitalandele
Værdipapirer og kapitalandele, der er indregnet under omsætningsaktiver, måles til dagsværdi (børskurs)
på balancedagen.
Likvide beholdninger
Likvide beholdninger omfatter indeståender i pengeinstitutter og kontantbeholdninger
Egenkapital
Fondens bundne kapital indeholder den vedtægtsbestemte grundkapital, som blev indskudt i forbindelse
med fondens stiftelse samt eventuelle vedtægtsbestemte reserver.
Under egenkapitalen angives den ramme, bestyrelsen har vedtaget inden for hvilken uddelinger foretages.
Gaver og arv, hvorom giver har bestemt, at beløbene skal tilgå fonden som grundkapital eller
konsolidering, posteres direkte på grundkapitalen. Gaver og arv, der modtages som disponibel kapital,
indregnes i resultatopgørelsen.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 24
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0027.png
regnskabspraksis
Grant 1homton, Statsautoriseret Revisionspartherselskab
Anvendt
Fondsskat og udskudt skat
Fonden er underlagt skattelovgivningen for fonde, og den skattepligtige indkomst opgøres i
overensstemmelse hermed. Skattelovgivningen for fonde tillader skattemæssige fradrag for hensættelser
til senere uddelinger. Som følge heraf har fonden muligheden for at reducere en eventuel skattepligtig
positiv indkomst til nul. Det skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling tillades ikke
indregnet regnskabsmæssigt, hvorfor der opstår en udskudt skatteforpligtelse herpå. Denne
skatteforpligtelse indgår i beregningen af den udskudte skat.
Da fondens formål bl.a. omfatter at erhverve, eje og drive ejendommene, er det ikke sandsynligt, at
skatteforpligtelsen, der hviler på ejendommene, fremover vil blive aktuel. Derfor hensættes denne
skatteforpligtelse ikke i årsregnskabet.
Udskudt skat vedrørende forskelle mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og
forpligtelser indregnes som hovedregel i årsregnskabet. Der foretages imidlertid en vurdering af fondens
mulighed for som følge af de skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling at disponere den
skattepligtige indkomst til nul for regnskabsåret og kommende regnskabsår. Denne vurdering kan
medføre, at der ligeledes ikke i årsregnskabet indregnes udskudt skat på forskelle mellem regnskabs- og
skattemæssige værdier på aktiver og forpligtelser.
Andre hensatte forpligtelser
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. omfatter renovering m.v. af fællesarealer, veje,
belysning og forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder, hvor fonden på balancedagen har en
retlig eller faktisk forpligtelse hertil. Hensættelsen afvikles i takt med renoveringens udførelse.
Hensættelsen måles ud fra et skøn over dagsværdien af den resterende forpligtelse på balancedagen.
Gældsforpligtelser
Finansielle gældsforpligtelser indregnes ved lånoptagelse til det modtagne provenu med fradrag af af-
holdte transaktionsomkostninger. I efterfølgende perioder indregnes de finansielle forpligtelser til amorti-
seret kostpris svarende til den kapitaliserede værdi ved anvendelse af den effektive rente, således at for-
skellen mellem provenuet og den nominelle værdi indregnes i resultatopgørelsen over låneperioden.
Gæld til realkreditinstitut og kreditinstitutter er således målt til amortiseret kostpris, der for kontantlån
svarer til lånets restgæld. For obligationslån svarer amortiseret kostpris til en restgæld beregnet som lå-
nets underliggende kontantværdi på låneoptagelsestidspunktet reguleret med en over afdragstiden foreta-
get afskrivning af lånets kursregulering på optagelsestidspunktet.
Bevilgede uddelinger, ført under kortfristede gældsforpligtelser, består af foretagne uddelinger, der er
disponeret, både hvad angår formål/modtager som beløb og tidspunkt, men som på statustidspunktet
endnu ikke er betalt.
Andre gældsforpligtelser måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til nominel værdi.
Fonden Fristaden Christiania ` Årsrapport for 2019 25
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0028.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Anvendt regnskabspraksis
Periodeafgrænsningsposter, anført under passiver
Under periodeafgrænsningsposter indregnes modtagne betalinger vedrørende indtægter i de efterfølgende
år.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 26
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0029.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Resultatopgørelse 1. januar - 31. december
Note
Nettoomsætning
Ejendomsomkostninger
Bruttoresultat
Administrationsomkostninger
Andre driftsindtægter
Driftsresultat
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før skat
Skat af årets resultat
Årets resultat
Forslag til resultatdisponering:
Uddelinger
Årets ændring uddelingsramme
Disponeret fra overført resultat
Disponeret i alt
Fonden Fristaden Christiania - Årsrapport for 2019
2019
12.937.845
-9.794.669
3.143.176
-1.249.174
4.480.325
6.374.327
682.291
-7.536.117
-479.499
533.126
53.627
3.200.000
-2.000.000
-1.146.373
53.627
2018
8.945.788
-8.477.676
468.112
-1.595.295
4.697.499
3.570.316
485.776
-3.902.610
153.482
531.494
684.976
3.600.000
0
-2.915.024
684.976
27
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0030.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
2R
Balance 31. december
Aktiver
Note
Anlægsaktiver
Grunde og bygninger
5 Bygninger på lejet grund
6 Materielle anlægsaktiver under udførelse og forudbetalinger for
materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver i alt
7 Andre tilgodehavender
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Andre værdipapirer
Værdipapirer i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2019
154.065.859
22.218.253
4.248.274
180.532.386
18.365.621
18.365.621
198.898.007
172.500
1.673.192
53.153
1.898.845
5.788.905
5.788.905
18.977.286
26.665.036
225.563.043
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
2018
150.641.549
20.398.647
0
171.040.196
9.647.640
9.647.640
180.687.836
0
572.473
0
572.473
10.373.656
10.373.656
21.456.242
32.402.371
213.090.207
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0031.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Fonden Fristaden Christiania - Årsrapport for 2019
Balance 31. december
Note
10
11
12
Passiver
Egenkapital
Grundkapital
Ramme for uddelinger
Overført resultat
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Hensættelser til udskudt skat
Andre hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser i alt
Gældsforpligtelser
Gæld til realkreditinstitutter
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristet del af langfristet gæld
Bevilgede uddelinger
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden gæld
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Medarbejderforhold
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Eventualposter
Nærtstående parter
2019
50.164.650
1.600.000
2.371.659
54.136.309
529.540
10.000.000
10.529.540
132.065.963
132.065.963
2.309.357
8.227.826
1.904.381
600.087
15.789.580
28.831.231
160.897.194
225.563.043
2018
45.094.411
3.600.000
3.518.032
52.212.443
1.062.666
14.000.000
15.062.666
130.007.597
130.007.597
2.219.770
5.027.826
1.701.459
11.821
6.846.625
15.807.501
145.815.098
213.090.207
29
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0032.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerseiskab
Esenkapitalonsørelse
Egenkapital 1. januar 2018
Kapitaludvidelse
Henlagt af årets resultat
Ärets uddelinger
Egenkapital 1. januar 2019
Kapitaludvidelse
Henlagt af årets resultat
Årets uddelinger
Grundkapital
37.689.845
7.404.566
0
0
45.094.411
5.070.239
0
0
50.164.650
Ramme for
uddelinger
3.600.000
0
3.600.000
-3.600.000
3.600.000
0
1.200.000
-3.200.000
1.600.000
Overført resul-
tat
6.433.056
0
-2.915.024
0
3.518.032
0
-1.146.373
0
2.371.659
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
I alt
47.722.901
7.404.566
684.976
-3.600.000
52.212.443
5.070.239
53.627
-3.200.000
54.136.309
30
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0033.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
31
Noter
2019 2018
1. Meddarbejderforhold
Lønninger og gager 2.058.734 272.218
Andre omkostninger til social sikring 21.280 4.236
Personaleomkostninger i alt 2.080.014 276.454
Personaleomkostninger overført til aktiver -2.080.014 -276.454
00
Gennemsnitligt antal beskæftigede medarbejdere 17
Der er ikke udbetalt vederlag til bestyrelsesmedlemmer
2. Finansielle indtægter
Renter af udlån til Fællesskabet Christiania 347.823 299.792
Øvrige finansielle indtægter 334.468 185.984
682.291 485.776
3 Skat af årets resultat
Årets regulering af udskudt skat -533.126 -531.494
-533.126 -531.494
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0034.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
32
Noter
Grunde og bygninger
Kostpris 1. januar 2019 153.898.280 143.550.230
Tilgang i årets løb 4.714.095 10.348.050
Kostpris 31. december 2019 158.612.375 153.898.280
Af- og nedskrivninger 1. januar 2019 -3.256.731 -2.153.059
Årets afskrivninger -1.289.785 -1.103.672
Af- og nedskrivninger 31. december 2019 -4.546.516 -3.256.731
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2019 154.065.859 150.641.549
I henhold til pkt. 13 om gevinstklausul i aftale af 26. juni
2012 kan det oplyses, at fondens købesum for de tidligere
statsejede bygninger og jorden under dem androg 68.391.501
og at fonden siden da har afholdt forbedringer, foreløbigt
opgjort til 67.279.891
Hertil kommer P/L regulering 7.817.519
Hvorefter foreløbigt P/L regulerede beløb udgør 143.488.911
Der er tegnet forsikring for hovedparten af de bygninger, der er tidligere statsbygninger, og som
ikke er fredet. Bygningerne ligger på det område, som Fonden ejer.
Bygninger på lejet grund
Kostpris 1. januar 2019 20.837.920 20.837.920
Tilgang i årets løb 1.911.365 0
Kostpris 31. december 2019 22.749.285 20.837.920
Af- og nedskrivninger 1. januar 2019 -439.273 -369.813
Årets afskrivninger -91.759 -69.460
Af- og nedskrivninger 31. december 2019 -531.032 -439.273
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2019 22.218.253 20.398.647
Materielle anlægsaktiver under udførelse og
forudbetalinger for materielle anlægsaktiver
Tilgang i årets løb 4.248.274 0
Kostpris 31. december 2019 4.248.274 0
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2019 4.248.274 0
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0035.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
33
Noter
10.
Andre tilgodehavender
Kostpris 1. januar 2019
Tilgang i årets løb
Afgang i årets løb
Kostpris 31. december 2019
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2019
Andre hensatte forpligtelser
Andre hensatte forpligtelser til renovering m.v
Heraf kortfristet
Gældsforpligtelser
Gæld i alt
31/12 2019
Gæld til
realkreditinstitutter 134.375.320
134.375.320
Kortfristet
del af lang-
fristet gæld
2.309.357
2.309.357
31/12 2019
9.647.640
9.000.000
-282.019
18.365.621
18.365.621
10.000.000
10.000.000
4.000.000
Langfristet
gæld
31/12 2019
132.065.963
132.065.963
31/12 2018
9.863.674
0
-216.034
9.647.640
9.647.640
14.000.000
14.000.000
4.000.000
Restgæld
efter 5 år
122.626.693
122.626.693
Kurstab og låneomkostninger på kr. 5.651.831, der amortiseres, er medtaget i gæld til
realkreditinstitutter.
Realkreditlån er ydet med statsgaranti.
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Til sikkerhed for realkreditlån på t. DKK 140.027 er der foretaget pantsætning af fast ejendom, hvis
regnskabsmæssige værdi udgør t. DKK 152.437.
Værdipapirer til kursværdi t.DKK. 5.789 samt likvidebeholdninger på t.DKK 5.301 er stillet til
sikkerhed for realkreditlån. Endvidere er t.DKK 7.365 af de likvide beholdninger klausuleret til
renovering mv.
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0036.png
Grant Thornton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
11.
Eventualposter
Eventualforpligtelser
Der verserer løbende sager og påbud vedrørende diverse hegn, byggematerialer, skurvogne mv. der
i kortere eller længere perioder er opstillet uden forudgående tilladelser. Disse sager løses som
regel ret hurtigt. Men enkelte gange medfører en sag et huslejetillæg til Staten.
Udskudt skat, der hviler på fondens ejendomme udgør 382 t.kr. Beløbet er ikke medtaget
i årsregnskabet.
Kontraktlige forpligtelser
Lejeforpligtelser
Fonden har indgået lejeaftaler vedrørende grunde og bygninger. For grunde er der indgået
tidsubegrænset lejeaftale, der kan opsiges af lejer og udlejer med 9 års forudgående varsel. For
bygninger, hvoraf en del er omfattet af bygningsfredning, er der indgået tidsbegrænset lejeaftale på
30 år og med 30 års uopsigelighed for lejer og udlejer. Der er for begge lejeaftaler bestemmelser
om regulering af lejen efter Finansministeriets generelle pris- og lønindeks (pl-regulering).
Lejeforpligtelserne kan - uden fremtidig pl-regulering - opgøres til følgende i den fremtidige 9 års
periode for grunde og fremtidige 222 års periode for bygninger:
Grunde Bygninger I alt
DKK DKK DKK
Inden for 1 år 3.437.340 2.353.978 5.791.318
Mellem 1 og 5 år 13.749.360 9.415.912 23.165.272
Efter 5 år 13.749.360 41.194.616 54.943.976
I alt 30.936.060 52.964.506 83.900.566
Øvrige forpligtelser
Fonden er forpligtet til at forestå renovering m.v., vedligeholdelse, renholdelse og forsyning m.v. i
Christianiaområdet, og at medvirke til flytning af en række selvbyggerhuse inden for henholdsvis
10 og 30 år fra medio 2012.
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. af fællesarealer, veje, belysning og
forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder er i årsrapporten afsat med t.DKK 10.000.
For de af fonden erhvervede ejendomme er der pålagt gevinstklausul ved videresalg, hvorved en
nærmere opgjort eventuel gevinst tilfalder Staten. En del af de erhvervede bygninger er omfattet af
bygningsfredning
Fonden Fristaden Christiania © Årsrapport for 2019 34
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614052_0037.png
Grant Thomton, Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Noter
12.
Nærtstående parter
Transaktioner
Med henvisning til årsregnskabslovens § 70 oplyses det, at fonden foretager udlejning af sine faste
ejendomme til Fællesskabet Christiania og at fondsvedtægten foreskriver, at det skal sikres, at de
som til enhver tid er hjemmehørende på Christianiaomrädet bl.a. får størst mulig indflydelse på
områdets aktuelle brug og udvikling, og at fondens drift i videst muligt omfang sker ved
inddragelse af områdets beboere, virksomheder, administrationsenhed og dets selv- forvaltning
m.v.
Der er i 2019 transaktioner mellem fonden og Fællesskabet Christiania i form af huslejeindtægt på
11.772 t.kr. i fonden fra Fælleskabet Christiania. Lånene mellem fonden og Fælleskabet
Christiania er med en rente på 3% p.a. og årlig ydelse på 5% af hovedstolen samt uden
sikkerhedsstillelse. Der er i 2019 ydet nye lån på 9.000 tkr. og modtaget afdrag på 282 tkr. og rente
på 348 tkr. Pr. 31. december 2019 udgør restgælden 18.366 t.kr. Hertil kommer, at Fællesskabet
Christiania har ydet gaver til fonden svarende til værdien af de forbedringer på 5.070 t.kr., der er
foretaget på ejendommene.
Derudover udgøres fondens nærtstående parter af fondens bestyrelse. Der har i årets løb været ydet
juridisk bistand af Advokatpartnerselskabet Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod, hvori
bestyrelsens næstformand advokat Knud Foldschack er partner, for 1.182 t.kr., heraf vedrører 169
t.kr. ydelser i forbindelse med fondens partnerskab med Københavns Kommune. Af det
fakturerede beløb vedrører 390 t.kr. administration og bogføring af fonden og juridisk bistand 623
t.kr. Der faktureres på normale markedsmæssige vilkår.
Fonden Fristaden Christiania - Årsrapport for 2019 35