Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341
Offentligt
2614050_0001.png
IBDO
Tlf.:
39 15 52 00
[email protected]
www.bdo.dk
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab
Havneholmen 29
DK-1561 København V
CVR-nr. 20 22 26 70
FONDEN FRISTADEN CHRISTIANIA
C/O ADVOKATERNE FOLDSCHACK
&
FORCHHAMMER, SKINDERGADE 23 4., 1159 KØBENHAVN K
ÅRSRAPPORT
1. JANUAR - 31. DECEMBER 2018
Årsrapporten er fremlagt og godkendt af
bestyrelsen på fondens årsmøde,
den 15. ma] 2019
Kn~
CVR-NR. 34 20 30 83
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0002.png
IBDO
INDHOLDSFORTEGNELSE
Fondsoplysninger
Fondsoplysninger
Erklæringer
Ledelsespåtegning
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Ledelsesberetning
Ledelsesberetning
Årsregnskab 1. januar - 31. december
Resultatopgørelse......•................................................................................
Balance
Noter
Anvendt regnskabspraksis
.
.
.
.
.
.
.
2
Side
3
4
5-6
7-16
17
18-19
20-23
24-26
BOO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, en danskejet revisions-
og
rådgivningsvirksomhed,
er
medlem af BOO International Limited - et UK-baseret selskab med
begrænset hæftelse - og en del af det internationale BOO netværk bestående af uafhængige medlemsfirmaer.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0003.png
IBDO
FONDSOPL YSNINGER
Fonden
Fonden Fristaden Christiania
c/o Advokaterne Foldschack ft Forchhammer
Skindergade 23 4.
1159 København K
CVR-nr.:
Stiftet:
Hjemsted:
Regnskabsår:
34 20 30 83
26. september 2011
København
1. januar - 31. december
3
Bestyrelse
Johannes Simon Brandt, formand
Knud Foldschack, næstformand
Ulla Hulda Mader, næstformand
Majbrit Beran Berlau
Pia Bjørg Liljenbøl
Liv Jørgensen
Peder Winkel Agger
Merete Ahnfeldt-Mollerup
Bjørn Nørgaard Sørensen
Peter Ingemann Hansen
Risenga Manghezi
Revision
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab
Havneholmen 29
1561 København V
Pengeinstitut
Den Almennyttige Andelskasse Merkur
Vesterbrogade 40, 1.
1620 København
Danske Bank
Storkunder Ejendomme, Lersø Park Allé 100
2100 København
0
Advokat
Knud Foldschack
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0004.png
IBDO
LEDELSESPÅTEGNING
4
Bestyrelsen har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31.
december 2018 for Fonden Fristaden Christiania.
Årsrapporten aflægges i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1.
januar - 31. december 2018.
Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold,
beretningen omhandler.
København, den 15. maj 2019
J
F
and
formand
Ulla Hulda Mader
Næstformand
Ma ibrit Beran Berlau
v&I
~
V-1c
Merete Ahnfeldt-Mollerup
R1:8a:J
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0005.png
IBDO
DEN UAFHÆNGIGE REVISORS REVISIONSPÅTEGNING
TU ledelsen ; Fonden Fristaden Christiania
5
Konklusion
Vi
har revideret årsregnskabet for Fonden Fristaden Christiania for regnskabsåret 1. januar - 31.
december 2018, der omfatter resultatopgørelse, balance, noter og anvendt regnskabspraksis. Årsregn-
skabet udarbejdes efterårsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1.
januar - 31 . december 2018 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revisten og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere
beskrevet i revisionspåtegningens afsnit "Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet". Vi er
uafhængige af fonden i overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA's
Etiske regler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige
etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede
revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede i overens-
stemmelse med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som
ledelsen anser nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om
denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere fondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbejde års-
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til
hensigt at likvidere fonden, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre
dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning
med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at
en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som
væsentlige, hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de
økonomiske beslutninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder
professionel skepsis under revisionen. Herudover:
• Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset om
denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse
risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores
konklusion. Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er
højere end ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte
sammensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af
intern kontrol.
• Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en
konklusion om effektiviteten af fondens interne kontrol.
• Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om
de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0006.png
IBDO
DEN UAFHÆNGIGE REVISORS REVISIONSPÅTEGNING
6
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om
fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig
usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om fondens
evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores
revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på
det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige
begivenheder eller forhold kan dog medføre, at fonden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner og
begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi
kommunikerer med ledelsen om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige placering af
revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige mangler i
intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i
den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt inkonsistent med årsregnskabet eller
vores viden opnået ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i
henhold til årsregnskabsloven.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstemmelse
med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav. Vi har ikke
fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
København, den 15. maj
2019
cv1z~';;
~
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab
-
Kim K. Sørensen
Statsautoriseret revisor
MNE-nr. mne34483
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0007.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
REGNSKABSBERETNING
Fondens hovedaktiviteter
Fondens er en erhvervsdrivende fond.
7
Fondens formål er ifølge vedtægternes
§
4:
"Fonden har til formål at købe/ eje og/ eller leje eller på anden måde administrere
Christianiaområdet, med henblik på at sikre Christianiaområdets fortsatte udvikling og beståen.
Fonden kan samtidig medvirke til udbredelse af bæredygtighed og Christianias værdier og
muligheder, jf. stk. 2-4, til andre såvel inden som uden for Danmarks grænser.
Fonden har
i
forbindelse med sit virke og en yderligere administration af eventuelle tilstødende
arealer, til formål at opretholde Christianiaområdet
som
et alternativt bolig- og erhvervsområde og
et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat beboergruppe.
Fonden skal sikre, at driften af fondens areal sker på et såvel økonomisk som miljømæssigt
bæredygtigt grundlag, og at de på området værende arkitektoniske og kulturbærende faciliteter
i
videst muligt omfang bevares og udvikles.
Fonden kan derudover bl.a. fremme etableringen af alternative forsyningssystemer
i
samarbejde med
de aktører, som er hjemmehørende på Christianiaområdet."
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
Fonden fremsendte i efteråret 2017 et statusnotat til de myndigheder Fonden er i kontakt med. I
notatet gennemgik Fonden en række af de udfordringer man står med.
Blandt andet i forhold til manglende muligheder for at opnå finansiering af nybyggeri, selvom alle
ønsker nybyggeri på Christiania.
Der kom flere positive reaktioner på dette statusnotat, men det lykkedes ikke i 2018 at få gennemført
den evaluering af aftalerne med staten og deraf følgende justering af aftalerne, som statusnotatet
lagde op til.
Der arbejdes videre i 2019 på at opnå mulighed for nybyggeri og anden udvikling på Christiania. Det vil
kræve nytænkning hos alle parter.
Implementering af aftalerne med staten fra 2012:
Fonden indgik i 2012 en række aftaler med staten om køb og leje af området Christiania. Der var i
aftalerne en 10-årig implementeringsfase, der således udløber i 2022.
Det meste af implementeringen er gået over al forventning og det forventes stadig at alt kan nås
indenfor de 10 år. Selvom der også har vist sig uforudsete forhindringer undervejs.
Sidste rate af købesummen for Christiania er nu betalt.
Fonden skal i alt betale en købesum på 125 mio. kr. Heraf blev 51,4 mio. kr. betalt ved overtagelsen 1.
juli 2012.
5,6 mio. kr. blev betalt pr. 31.12.2014
16,8 mio. kr. blev betalt pr. 31.12.2016 og
11,2 mio. kr. blev betalt pr. 31.12.2018.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0008.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
8
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Den sidste rate af købesummen for jord og bygninger blev dermed betalt i december 2018. Denne del
af købesummen, der skal betales kontant er betalt med realkreditlån med 100 % statsgaranti.
Realkreditlånene skal betales tilbage over 30 år. De beløb der hvert år gives i gave til Fonden via
folkeaktier anvendes til betaling på realkreditlån og dermed til frikøb af Christiania.
Den del af købesummen der vedrører byggerettigheder, 40 mio. kr., skal i henhold til aftalen betales
ved at der hvert år i 10 år anvendes 4 mio. kr. på renovering af infrastrukturen på Christiania.
Dette foregår løbende og der renoveres el-systemer,
genbrugsstationen, affaldsstationer og meget mere.
Refusion i købesummen for renoveringer af statens bygninger:
I henhold til aftalerne med staten kan Fonden få refusion/fradrag i købesummen, såfremt de bygninger
Staten fortsat ejer og fortidsmindet bliver renoveret.
Det har taget lang tid og mange forhandlinger undervejs at få afklaret, hvordan aftaler om
refusionsarbejder skulle indgås og gennemføres. Der blev i 2017 indgået aftale om en forenklet
procedure, der skal lette arbejdsbyrden for begge parter. Det er dog stadig kompliceret at få indgået
aftaler om hver enkelt bygning.
Dette forhandlingsforløb har væsentligt forsinket arbejdet med udførelse af refusionsarbejder på
statens bygninger.
I 2018 blev der konstateret omfattende svamp i Okkulte Skole og der var derefter et langt
forhandlingsforløb, der er endt med en aftale om at Fonden kan nedrive bygningen og opføre nye
boliger på samme sted.
Desuden har det i starten af 2019 vist sig at der også er en stor svampeskade i Hundehuset.
Der forhandles derfor mellem parterne om, hvordan disse væsentlige forsinkelser af refusionsarbejder
skal håndteres i forhold til de tidligere aftalte tidsfrister.
Partnerskabsaftale med Københavns Kommune:
Der er i 2018 blevet arbejdet videre med den partnerskabsaftale Fonden i 2016 (med godkendelse fra
Borgerrepræsentationen i 2017) indgik med Københavns Kommune.
Fonden har i 2018 fortsat haft en ansat til at stå for arbejdet med Partnerskabet.
I foråret 2018 blev forprojektet for renovering af den store bygning Fredens Ark gennemført. Fredens
Ark er den største bindingsværksbygning i Nordeuropa. Bygningen trænger kraftigt til renovering,
herunder udskiftning af taget. Samtidig er der et stort ønske på Christiania om dels at udskifte gamle
brændeovne mv. til moderne fællesopvarmningssystemer og dels at få opsat så mange solceller på
Christiania som muligt.
Renoveringen af især tagkonstruktionen, men også nogle af de indvendige konstruktioner, vinduer mv.,
er planlagt til at foregå i tre etaper og vil tage et par år.
Der har været mange forhandlinger med byggemyndighederne i Københavns Kommune og det er
lykkedes at nå frem til en løsning, så der i forbindelse med tagudskiftningen kan etableres solceller
som en del af taget på Fredens Ark.
Ansøgning om byggetilladelse blev indleveret til Københavns Kommune i juni 2018 og der har derefter
været yderligere forhandlinger. Opsætning af stillads er påbegyndt i starten af 2019 og det forventes
at første etape af renoveringen gennemføres i 2019.
kloaker,
stier,
veje,
Dyssebroen,
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0009.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
9
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Desværre blev Københavns Kommune hårdere ramt af anlægsloftet i 2018 end forventet og
budgetteret. Partnerskabet mellem kommunen og Fonden er derfor stillet i bero i 2019. Dette
forventes ikke at få betydning for renoveringen af Fredens Ark. Kommunens del af udgiften til
forprojektet er betalt i 2018. Og kommunens del af udgifterne til renoveringen forventes først at
skulle betales i 2020-2021. Da pengene er bevilliget og aftalen mellem parterne indgået, forventes
kommunen at overholde sin betalingsforpligtelse.
Men der kan ikke i 2019 igangsættes arbejde fra kommunens side i forhold til de øvrige dele af
Partnerskabet. Det forhindrer dog ikke, at Fonden kan gå videre med forberedelserne, såfremt man
måtte ønske dette.
Affaldsaftaler med Københavns Kommune:
Christiania har i mange år selv stået for håndtering af affald. Efter indgåelse af aftalerne med staten i
2012 blev der gennemført et forhandlingsforløb med Københavns Kommune, for at få afklaret
rammerne for dette og Fonden indgik i 2014 et sæt aftaler med kommunen.
Aftalerne var med en løbetid på 4 år og der var derfor i 2018 et forhandlingsforløb om en ny
aftaleperioder. Begge parter er meget tilfredse med aftalerne og det er derfor aftalt at forlænge
aftalerne med en ny 4-årig periode med kun nogle få ændringer.
Klimarenoveringer og andre miljøtiltag:
Christiania har i flere år arbejdet for at reducere sit ressourceforbrug. Der gennemføres omfattende
klimarenoveringer af bygningerne, således at energiforbruget kan nedsættes.
Der anvendes ofte genbrug af byggematerialer, hvilket i sig selv mindsker ressourceforbruget.
Endvidere arbejdes der løbende med at gamle brændeovne erstattes med pillefyr i nabovarmeanlæg.
På længere sigt vil disse anlæg kunne omstilles til varme produceret med solceller og andre
vedvarende energikilder.
Der er flere steder opsat solceller og i den store renovering af Fredens Ark er et væsentligt element,
at der opsættes solceller på taget. Det er planen, at der skal opsættes solceller på en stor del af
tagene på Christiania, hvor der kan opnås tilladelse og det er rentabelt.
Der gennemføres løbende renovering af elsystemet og vandforsyningen med henblik på at nedbringe
ressourceforbruget. Desuden gennemføres der kampagner mv. Ligeledes arbejdes der med
nedbringelse af affaldsmængden, hvilket blandt andet hænger sammen med at Christiania selv står for
al affaldshåndtering.
Som næste tiltag arbejdes der på en ordning for bioaffald fra virksomhederne. Dette kræver dog stadig
noget udvikling og afklaring før ordningen kan iværksættes.
Renovering af kloaknettet og løbende vedligeholdelse af de rodzoneanlæg Christiania har etableret et
par steder er også en stor opgave.
Der kommer fortsat fagfolk til Christiania for at høre om nye eksperimenterende tiltag, der også kan
anvendes andre steder.
Kommerciel offentlighed:
Der er fortsat et meget stort pres af gæster på Christiania. Og det er et stigende problem, som der
fortsat ikke er fundet en løsning på.
Der er behov for at sikre tryghed for såvel Christianias "brugere" som beboere, bl.a. i forhold til en
sondring mellem den kommercielle offentlighed (krydstogtguider og andre kommercielle turistaktører)
og den generelle offentlighed, som skal beskyttes i forhold til den menige gæst. Ligesom der er behov
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0010.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
for at sikre hensynet til beboere og natur på Christiania.
10
Christiania har meget store udgifter til at håndtere den store mængde gæster, udgifter som normalt
ville kunne udløse fradrag i skat, moms, afgifter mv. Fonden har valgt at uddele af sit overskud, til at
dække en del af disse udgifter, bl.a. offentlige toiletter, konstant oprydning, genopretning af naturen,
renovering af veje og stier mv.
Byggesager:
Generelt er der en god og konstruktiv dialog mellem Christiania og myndighederne, når der søges om
byggetilladelser. Der har dog været nogle udfordringer undervejs, dels pga jævnlig udskiftning af
relevante medarbejdere i Københavns Kommune og dels pga den udfordring der er i samspillet mellem
beboernes ønsker til at få tidssvarende boliger og Slots- og Kulturstyrelsens ønsker i forhold til
fortidsmindet.
Der er således et forbedringspotentiale i forhold til at få en tidlig dialog med myndighederne, så det
hurtigt kan afklares, hvad der kan opnås tilladelse til. Her vil det særligt være en hjælp, hvis der i
forhold til fortidsmindet kom en større afklaring af mulighederne.
Der har også i 2018 været henvendelser fra myndighederne om opstilling af låger, hegn,
Christianiacykler, brænde, containere, mindre byggesager mv., hvor der ikke er søgt tilladelse på
forhånd. Der bliver som regel hurtigt iværksat en dialog og fundet en løsning. Og i nogle tilfælde viser
det sig, at det slet ikke er beboere på Christiania, men andre der fx har opstillet en båd på
fortidsmindet ud mod Refshalevej.
Realkreditlån:
Fonden har tidligere optaget de realkreditlån med 100 % statsgaranti til betaling af købesum, der kan
optages i henhold til aftalerne med staten.
Der er desuden indtil nu optaget to lån til brug for renovering af bygninger for i alt ca. 56 mio.kr.
Fonden har mulighed for at låne op til 130 mio. kr. yderligere til renoveringer.
Der er i henhold til aftalerne med staten 80 % statsgaranti på disse lån. Det har desværre været
nødvendigt for Fonden at stille garanti i form af deponerede obligationer for de resterende 20 % af
lånene, da det ikke har været muligt at opnå realkreditlån, medmindre der var 100 % sikkerhed for
lånene.
En sådan løsning med deponering af obligationer til sikkerhed løser det akutte problem her og nu, så
Fonden kan låne til de påtrængende byggearbejder. Men på længere sigt er det ikke en holdbar
løsning, da det væsentligt nedsætter det beløb, Fonden samlet kan låne og dermed muligheden for
finansiering af de samlede nødvendige renoveringsopgaver.
De beløb der lånes til renovering, indsættes på en klausuleret konto og kan først frigives, når staten
har godkendt at der er gennemført et renoveringsarbejde på en tidligere statsbygning.
Renovering af bygninger:
Der bliver fortsat renoveret en del bygninger på Christiania. Værdien af disse renoveringer gives som
gave til Fondens grundkapital. Renoveringerne giver dels forbedringer for beboerne, dels nedsætter de
energiforbruget og dels forbedrer de bygningernes værdi og forlænger deres levetid. Det er således en
klar succeshistorie, hvor aftalerne med staten har levet op til formålet.
Forsikring:
Fonden har i 2018 fortsat forhandlingerne om brandforsikring af Fondens bygninger på Christiania, men
det er endnu ikke lykkedes at finde en tilfredsstillende løsning. Fonden stiller derfor fortsat en
bankgaranti over for Staten.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0011.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Fonden arbejder videre på at finde en forsikringsløsning.
Dialog med myndighederne:
11
Også i 2018 har Fonden og myndighederne afholdt jævnlige dialogmøder. På disse dialogmøder
deltager Bygningsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns Politi og
Fonden Fristaden Christiania.
Der er fortsat generelt stor tilfredshed og ros fra alle myndighederne omkring udviklingen på
Christiania.
Der er dog også fortsat stor bekymring omkring Pusherstreet, ikke mindst fra Christiania og Fondens
egen side. Men i forhold til hele den øvrige del af myndighedsindsatsen og samarbejdet i forhold til
Christiania er der en god udvikling, og det går fremad.
Tryghedsvandringerne på Christiania, der blev igangsat som opfølgning på den tragiske skudepisode i
august 2016 har også fundet sted i 2018. På disse tryghedsvandringer deltager Københavns Politi,
Bygningsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Københavns Kommune, Christianias Naboer, Christiania og
Fonden Fristaden Christiania.
Formålet med tryghedsvandringerne er at drøfte indsatsen for at øge trygheden for såvel beboere og
gæster på Christiania, som for naboerne til Christiania. Det gælder både i forhold til utryghed omkring
kriminalitet og utryghed i forhold til trafik mv.
Desværre er Københavns Kommune hårdt ramt af anlægsloftet og det forprojekt om ændret
trafikregulering og cykelsti på Refshalevej, der ellers var besluttet, efter flere års pres fra mange
sider, er nu foreløbig sat i bero.
Heller ikke trafikregulering af Prinsessegade ser ud til at komme på dagsordenen
fremtid.
Kriminalitet:
Der er endnu ikke politisk iværksat en undersøgelse af fordele og ulemper ved en legalisering, selvom
dette efter såvel fondsbestyrelsens som mange andres opfattelse reelt er den eneste langsigtede
løsning for at forebygge hashkriminaliteten på Christiania.
Det giver dog håb at dansk landbrug er i gang med at dyrke hash til medicinsk brug, hvilket kan være
med til at bane vej for en generel legalisering, så hash kan sælges med statskontrol i stedet for
bandekontrol.
Der er desværre stadig mange der vælger at købe hash i Pusherstreet på trods af Christianias
opfordring til, at man bør købe det andet sted. Og på trods af den massive politiindsats med gentagne
razziaer.
Der har også i 2018 været mange situationer, hvor der er skabt stor utryghed blandt både
christianitter, gæster og naboer.
Fonden har fastholdt at man ønsker at bevare den store landvinding, der kom efter den tragiske
skudepisode i 2016, da Fællesskabet Christiania iværksatte en fysisk aktion, hvor man fjernede
boderne i Pusherstreet. Og samtidig fjernede fotoforbuddet og forbød maskering.
folkeaktier:
Der bl iver stadig givet støtte til Fonden i form af køb af folkeaktier, hvor der i 2018 indkom 1
OO.
908
kr., der er gået til Fondens grundkapital.
den nærmeste
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0012.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Ejendommens værdi:
I bestyrelsens beretning i årsrapporten for 2013 skrev bestyrelsen:
12
"Fondens bestyrelse overvejer, at regulere værdien af Fondens ejendom på baggrund af den
udvikling, der har været siden Fondens overtagelse den 1. juli 2012. Købesummen på 124.968.751 kr.
blev
i
aftalen af
22.
juni 2011 fastsat på baggrund af den markedsmæssige værdi af ejendommen på
dette tidspunkt, med de mange forpligtelser der fulgte med. Der var samtidig en klar forventning
i
aftalen, som senere blev indlagt
i
det store aftalekompleks, der udmøntede
22.
juni aftalen,
om
at
der skulle ske en udvikling på en række områder.
Såfremt købsprisen for ejendommen skulle fastsættes med den nuværende viden
om
de
forventninger, der allerede er indfriet og de forventninger, der klart ser ud til at blive indfriet, så
ville købesummen kunne fastsættes til et beløb, der er 237.539.061 kr. højere, svarende
til
det beløb
Fonden skal investere
i
renoveringsprojekter de kommende år, jf. statsgarantien for realkreditlån.
Fondens bestyrelse overvejer derfor at foretage en sådan regulering, således at den samlede værdi af
ejendommen fremover fastsættes til 362.507.812 kr."
Dette overvejer bestyrelsen fortsat.
Bestyrelsesmøder:
Fonden har i 2018 afholdt 5 bestyrelsesmøder, den 30. januar, 11. april, 15. maj, 13. juni og 10.
oktober.
Administration og sekretariat:
Fonden bliver fortsat administreret hos advokatkontoret Foldschack, Forchhammer, Dahlager &
Barfod. Ligesom advokatkontoret har mandat til at forhandle med myndighederne på vegne Fonden
Fristaden Christiania.
Fællesskabet Christiania har et sekretariat for Fonden med to ansatte, der løser en del af
sekretariatsopgaverne.
Uddelingspolitik:
Fonden har besluttet, at Fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder
bl.a. Christianias øgede udgifter pga den omfattende offentlige adgang til Christiania, der følger af
aftalerne med staten.
Forinden uddeling af midlerne er det blevet gennemgået, hvad midlerne konkret anvendes til.
Der er i 2018 uddelt 3,6 mio. kr. til dette formål. Midlerne er uddelt til Foreningen Fristaden
Christiania cvrnr: 31444322.
Fremtidsønsker:
Fonden skrev i beretningen for 2013:
"Der ligger fortsat mange store arbejdsopgaver foran Fonden og Christiania. Der skal renoveres for
mange millioner i de kommende år. Der skal udvikles nye løsninger for byøkologi, klimarenoveringer,
affaldshåndteringer. Der skal skabes endnu bedre rammer for kulturelle aktiviteter, debatter,
udvikling af alternative virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og meget mere.
Det bliver afgørende for den videre udvikling, at der løbende er en god dialog med både myndigheder
og politikere. En dialog der er baseret på et gensidigt ønske om at sikre Christianias fortsatte udvikling
og beståen som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt
bredt sammensat beboergruppe."
Det er i høj grad stadig relevant og dækkende for Fondens opgaver.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0013.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
13
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Betydningsfulde begivenheder, indtruffet efter regnskabsårets afslutning
Der er ikke efter regnskabsårets afslutning indtruffet begivenheder af væsentlig betydning for fondens
finansielle stilling.
Redegørelse for uddelingspolitik
Lovpligtig redegørelse for fondens uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens
§
77b
Fonden har besluttet, at Fondens uddelinger skal gå til almennyttigt arbejde på Christiania, herunder
bl.a. Christianias øgede udgifter pga. den omfattende offentlige adgang til Christiania.
Redegørelse for god fondsledelse mv.
Lovpligtig redegørelse for god fondsledelse, jf. årsregnskabslovens
~nbefaling
§
77a
Fonden Fonden forklarer
ølger
1. Åbenhed og kommunikation
1.1. Det
anbefales,
at bestyrelsen vedtager retningslinjer for ekstern kommunikation,
herunder hvem der kan og skal udtale sig til offentligheden på den erhvervsdrivende
onds vegne og om hvilke forhold. Retningslinjerne skal imødekomme behovet for åben-
hed og interessenternes behov og mulighed for at opnå relevant opdateret information
pm fondens forhold.
X
Der er valgt et forretnings-udvalg der udtaler sig
på vegne af fonden. Derudover skal bestyrelsen
¡sikre, at væsentlige oplysninger, herunder i
hvilket omfang fonden efterlever anbefalingerne
!for
god
fondsledelse,
indgår
i
¡årsrapporten.Under
hvert
møde
skrive:
referenten en protokol der offentliggøres i
Ugespej[et - Christianias ugentlige avis.
2. Bestyrelsens opgaver og ansvar
12.
1 Overordnede opgaver og ansvar
12.1.1
Det
anbefales,
at bestyrelsen med henblik på at sikre den erhvervsdrivende fonds
!virke i overensstemmelse med fondens formål og interesser mindst en gang årligt tager
!stilling til fondens overordnede strategi og uddelingspolitik med udgangspunkt i
!vedtægten.
Delvis Bestyrelsen udarbejder et årshjul der sikrer at
bestyrelsen får behandlet bl.a. følgende emner:
Mindst en gang årligt gennemgås fondens
¡overordnede strategi
- Mindst en gang hvert 2. år gennemgås fondens
¡uddelingspolitik.
Der er i nogle tilfælde valgt hvert 2. år da
~onden ønsker en reel drøftelse og ikke en rituel
¡gennemgang.
2.2 Formanden og næstformanden for bestyrelsen
2.2.1 Det
anbefales,
at bestyrelsesformanden organiserer, indkalder og leder
bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre et effektivt bestyrelsesarbejde og skabe de
bedst mulige forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde enkeltvis og samlet.
X
Bestyrelsen konstituerer sig med en formand og
2 næstformænd, der tilsammen udgør et
orretningsudvalg, der varetager formandens og
næstformandens
opgaver
i
fonden.
Forretningsudvalget vælges for en periode på et
¡år.
Forretningsudvalget er ansvar-lig for at
!formaliteter ved-rørende vedtægter og proto-
koller er i orden, 1 i ges om de sørger for at
bestyrelsen får lejlighed til at tage stilling til de
¡væsentligste forhold vedrørende fonden.
Der er i forretningsordenen fastlagt, hvilke
opgaver der er henlagt til forretningsudvalget,
hvilke opgaver der varetages i den daglige drift
samt hvilke opgaver den samlede bestyrelse skal
¡varetage.
12.2.2 Det
anbefales,
at hvis bestyrelsen - ud over formandshvervet - undtagelsesvis
anmoder bestyrelsesformanden om at udføre særlige driftsopgaver for den
erhvervsdrivende fond, bør der foreligge en bestyrelsesbeslutning, der sikrer, at
bestyrelsen bevarer den uafhængige overordnede ledelse og kontrolfunktion. Der bør
sikres en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden, næstformanden, den øvrige
l>estvrelse o¡¡ en eventuel direktion.
12.3 Bestyrelsens sammensætning og organisering
12.3.1
Det
anbefales,
at bestyrelsen løbende vurderer og fastlægger, hvilke kompetencer
bestyrelsen skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler
bestyrelsen.
X
X
Bestyrelsen skal minimum 1 gang hvert 2. år, og
forlængelse af årsregnskabs-mødet, foretage
~n
evaluering
af
bestyrelsesarbejdets
¡gennemførelse.
I denne evaluering skal indgå de konkrete
medlemmers bidrag til bestyrelsesarbejdet i
løbet af året. Der skal fore-tages en vurdering af
hvilke kompetencer bestyrelsen har behov for
fremadrettet, samt en vurdering af om de
sidden-de bestyrelsesmedlemmer tilsammen
besidder disse kompetencer.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0014.png
IBDO
LEDELSES BERETNING
!Anbefaling
Fonden Fonden forklarer
!følger
14
12.3.2 Det
anbefales,
at bestyrelsen med respekt af en eventuel udpegningsret i
!vedtægten sikrer en struktureret, grundig og gennemskuelig proces for udvælgelse og
indstilling af kandidater til bestyrelsen.
12.3.3 Det
anbefales,
at bestyrelsesmedlemmer udpeges på baggrund af deres personlige
genskaber og kompetencer under hensyn til bestyrelsens samlede kompetencer, samt a
der ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn ti
behovet for fornyelse - sammenholdt med behovet for kontinuitet - og til behovet for
mangfoldighed i relation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring, alder og køn.
12.3.4 Det
anbefales,
at der årligt i ledelsesberetningen, og på den erhvervsdrivende
!fonds eventuelle hjemmeside, redegøres for sammensætningen af bestyrelsen, herunder
!for mangfoldighed, samt at der gives følgende oplysninger om hvert af bestyrelsens
medlemmer:
den pågældendes navn og stilling,
den pågældendes alder og
køn,
dato for indtræden i bestyrelsen, hvorvidt genvalg af medlemmet har fundet
sted, og udløb af den aktuelle valgperiode,
medlemmets eventuelle særlige kompetencer,
den pågældendes øvrige ledelseshverv, herunder poster i direktioner, bestyrelser
og tilsynsråd, inklusive ledelsesudvalg, i danske og udenlandske fonde,
virksomheder, institutioner samt krævende organisationsopgaver,
hvilke medlemmer, der er udpeget af myndigheder/tilskudsyder mv., og
om medlemmet anses for uafhængigt.
12.3.5 Det
anbefales,
at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i den erhvervsdrivende
ond ikke samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller direktionen i fondens
ldattervirksomhed(-er), medmindre der er tale om et heleiet egentligt holdingselskab.
t7 .4 Uafhængighed
..
.
..
.
.
De bestyrelsesposter, som Christiania skal
udpege til, udpeges på et fællesmøde på
:Christiania,
der indkaldes via Ugespejlet. Og
hvor hvert af Christianias områder på forhånd
har drøftet, hvem de ønsker at udpege.
De eksterne bestyrelsesmed-lemmer udpeges al
bestyrelsen efter en høring af Christianias
~ællesmøde og skal godkendes af Statens
resortmyndighed for Christiania.
X
Bestyrelsen skal mindst hvert 2. år evaluere
bestyrelses-arbejdet og bestyrelsens kom-
petencer. Og i den forbindelse drøftes, hvilke
kompetencer, der måtte være behov for at
bestyrelsen bliver suppleret med. Desuden ses
Ider ved udpegning af nye bestyrelses-
medlemmer på, hvordan der kan sikres
mangfoldighed og såvel kontinuitet, som
~ornyelse.
Stort Bestyrelsens sammensætning
fremgår at
set. ledelsesberetningen i årsrapporten, herunder
bestyrelsesmedlemmernes:
-navn,
alder og stilling-dato for indtræden,
~envalg og udløb af valgperiode
-hvilke der er udpeget af Christiania og hvilke
~er er udpeget af Fonden.
pplysninger om særlige kompetencer og
ledelseshverv medtages dog kun i begrænset
¡omfang, da det ellers kan blive en meget
¡omfattende oversigt.
X
X
Dette er ikke relevant for Fonden da der ikke
¡eksisterer dattervirksomheder.
12.4.1 Det
anbefales,
at en passende del af bestyrelsens medlemmer er uafhængige.
Består
bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalgte medlemmer) af op til fire medlemmer,
lbør mindst ét medlem være uafhængigt. Består bestyrelsen af mellem fem til otte
medlemmer, bør mindst to medlemmer være uafhængige. Består bestyrelsen af ni til
!elleve medlemmer, bør mindst tre medlemmer være uafhængige og så fremdeles.
Et bestyrelsesmedlem anses i denne sammenhæng ikke for uafhængig, hvis den
pågældende:
er, eller inden for de seneste tre år har været, medlem af direktionen eller
ledende medarbejder i fonden eller en væsentlig dattervirksomhed eller
\
associeret virksomhed til fonden,
inden for de seneste fem år har modtaget større vederlag, herunder uddelinger
eller andre ydelser, fra fonden/koncernen eller en dattervirksomhed eller
associeret virksomhed til fonden i anden egenskab end som medlem af fondens
bestyrelse eller direktion,
inden for det seneste år har haft en væsentlig forretningsrelation (f.eks .
personlig eller indirekte som partner eller ansat, aktionær, kunde, leverandør
eller ledelsesmedlem i selskaber med tilsvarende forbindelse) med
fonden/koncernen eller en dattervirksomhed eller associeret virksomhed til
fonden,
er, eller inden for de seneste tre år har været, ansat eller partner hos ekstern
revisor,
har været medlem af fondens bestyrelse eller direktion i mere end 12 år,
er i nær familie med eller på anden måde står personer, som
ikke
betragtes som
uafhængige, særligt nær,
er stifter eller væsentlig gavegiver, hvis fonden har til formål at yde støtte til
disses familie eller andre, som står disse særligt nær, eller
er ledelsesmedlem i en organisation, en anden fond eller lignende, der modtager
eller gentagne gange inden for de seneste fem år har modtaget væsentlige
donationer fra fonden.
12.5 Udpegningsperiode
X
Der er ikke en direktion i Fonden. De seks
¡eksterne bestyrelsesmedlemmer skal være
uafhængige af personer og virksomhede,
hjemmehørende på Christianiaområdet.
f'ylan kan højst sidde i bestyrel-sen i 12 år.
.
.
.
.
.
..
.
12.5.1 Det
anbefales,
at bestyrelsens medlemmer som minimum udpeges for en periode
på to år, og maksimalt for en periode på fire år.
X
2.5.2 Det
anbefales,
at der for medlemmerne af bestyrelsen fastsættes en
aldersgrænse, som offentliggøres i ledelsesberetningen eller på fondens hjemmeside.
X
Bestyrelsesmedlemmerne
har
en
funktionsperiode på
4
år. Der kan ske
~en udpegning 2 gange, dog 3 gange ved
udpegning i løbet af en funktionsoeriode.
Bestyrelsesmedlemmerne
har
en
unktionsperiode på
4
år. Der kan ske
~enudpegning 2 gange, dog 3 gange ved
udpegning i løbet af en funktionsoeriode.
~ .6 Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og i direktionen
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0015.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
Anbefaling
15
Fonden Fond en forklarer
~ølger
12.6.1
Det
anbefales,
at bestyrelsen fastlægger en evalueringsprocedure, hvot Delvist Bestyrelsen skal minimum
1
gang hvert andet å1
bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater årlig!
· forlængelse af årsregnskabs-mødet, foretage
,.n
"'valueres, og at resultatet drøftes i bestyrelsen.
evaluering
af
bestyrelsesarbejdets
gennemførelse.
I denne evaluering skal indgå de konkrete
medlemmers bi-drag til bestyrelsesarbejdet i
løbet af året. Der skal fore-tages en vurdering al
hvilke kompetencer bestyrelsen har behov f
1
fremadrettet, samt en vurdering af om de
sídoen-oe
bestyrelsesmedlemmer til-sammen
besidder disse kompetencer.
12.6.2
Det
anbefales,
at bestyrelsen én gang årligt evaluerer en eventuel direktions Delvist Der
er
ingen
direktion
i
Fonden.
pg/eller administrators arbejde og resultater efter forud fastsatte klare kriterier.
Forretningsudvalget står for det meste af den
!daglige drift og dette arbejde evalueres sammen
med
resten
af
bestyrelsen.
¡Administrationsaftalen skal drøftes i bestyrelsen
mindst hvert
4.
år.
3. Ledelsens vederlag
tl.1.1
Det
anbefales,
at medlemmer af bestyrelsen i erhvervsdrivende fonde aflønnes
med et fast vederlag, samt at medlemmer af en eventuel direktion aflønnes med et fast
!vederlag, eventuelt kombineret med bonus, der ikke bør være afhængig af
regnskabsmæssige resultater. Vederlaget bør afspejle det arbejde og ansvar, der følger
laf hvervet.
P.1.2
Det
anbefales,
at der i årsregnskabet gives oplysning om det samlede vederlag,
hvert medlem af bestyrelsen og en eventuel direktion modtager fra den
¡erhvervsdrivende fond og fra andre virksomheder i koncernen. Endvidere bør der oplyses
eventuelle andre vederlag som
lem
bestyrelsesmedlemmer,
bortset fr¡
medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen, modtager for varetagelsen af opgaver foi
enden dattervirksomheder af fonden eller tilknyttede virksomheder til fonden.
X
Bestyrelsesarbejdet er uløn-net, men der kan
¡godtgøres bestyrelsesforsikring og rimelige
udgifter til transport.
Der er ingen direktion.
Bestyrelsen modtager ikke veder-lag.
Der er ingen direktion.
Et medlem af bestyrelsen er ad-vokal og der
¡oplyses i årsrapporten om advokathono-rarets
ptørrelse for de opgaver, advokaten udfører f
1
enden.
X
Bestyrelsesoversigt pr. februar 2019
Bestyrelsen består af 11 medlemmer, som udpeges på følgende måde:
Fem af bestyrelsens medlemmer udpeges blandt Christianias beboere (interne bestyrelsesmedlemmer)
for derigennem at tilstræbe at sikre en bred repræsentation for så vidt angår beboere samt kulturelle-
' sociale- og erhvervsmæssige virksomheder på Christianiaområdet. De udpeges af det til enhver tid
værende øverste beboerorgan på Christiania (pt fællesmødet).
De seks øvrige bestyrelsesmedlemmer skal være uafhængige af personer og virksomheder
hjemmehørende på Christianiaområdet (eksterne bestyrelsesmedlemmer).
De eksterne bestyrelsesmedlemmer er selvsupplerende, således at nye eksterne
bestyrelsesmedlemmer, efter høring på Christiania udpeges af de eksterne bestyrelsesmedlemmer ved
simpelt flertal. De eksterne bestyrelsesmedlemmer skal godkendes af ressortmyndigheden for
Christianiaområdet, så længe en sådan forefindes.
De eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges ud fra den forudsætning, at hvert af de seks medlemmer
via deres uddannelse, arbejde eller beskæftigelse i øvrigt, besidder indsigt i et af følgende
kompetence områder og at de seks bestyrelsesmedlemmer som helhed besidder indsigt inden for alle
disse områder:
1.Det bygningstekniske område
2.Det erhvervs-økonomiske område
3.Det kulturelle område
4.Det sociale område
5.Det juridiske område
6.Miljø og bæredygtighed
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0016.png
IBDO
LEDELSESBERETNING
B
estvre
Medlem
16
sens sammensætning:
Bestyrelsen
',Kompetencer
'{jestyrelsesposter
f\\ed i Christianias
Kontaktgruppe
Uafhængig
Ja
Produktionsleder
Indtrådt
19.
september Kendskab til Christiania
Johannes Brandt,
2013
(formand)
Genvalgt 30.08.2017
Født
1980
Nuværende valgperiode
Udpeget til bestyrelsen af udløber den
30.08.2021
lchristiania
!Advokat Knud Foldschack Indtrådt
26.
september Det juridiske område og det erhvervs-
(næstformand)
økonorníske område
12011
Født
1952
!Genvalgt
19.
september
!Advokat hos Foldschack,
12013
Forchhammer, Dahlager & !Genvalgt
30.08.2017
Barf od
Nuværende periode ud·
Eksternt medlem af
løber
30.08.21.
Der kan
ikke ske genudpegníng.
ltlestvrelsen
Psykoterapeut Ulla Hulda Indtrådt
26.
september Kendskab til Christiania
r,lader (Næstformand),
12011
Født
1947
!Genvalgt
16.
december
Udpeget til bestyrelsen af
12015
Chrtstiama
Nuværende valgperiode
udløber
den
16.
ldecember
2019
Socialrådgiver Majbrit
Indtrådt
26.
septernbe: Det sociale område
Berlau
12011
Født
1977
!Genvalgt
16. decernbei
Eksternt medlem af
12015
bestyrelsen
Nuværende valgperiode
udløber
den
16.
ldecember
2019
!socialrådgiver Pia Bjørg
Indtrådt
26. septembei
Kendskab til Christiania
Liljenbøl
12011
F'dt 1956
~envalgt
16. decembei
!udpeget til bestyrelsen af
12015
:Christiania
Nuværende valgperiode
udløber
den
16.
!december
2019
Udviklingskonsulent Liv
Indtrådt
2.
september !Kendskab til Christiania
I.Jørgensen
12014
ødt
1977
!Genvalgt
16.
december
Udpeget til bestyrelsen af
12015
~hristiania
Nuværende valgperiode
udløber
den
16.
!Professor emeritus Peder
IAgger
Født
1940
tksternt medlem af
bestyrelsen
Bestyrelsesformand og
Ja
-medlem i en række fonde og
virksomheder. Advokat for
Fonden Fristaden Christiania
og en lang række andre fonde,
virksomheder mv.
Koordinator for Christianias
kontaktgruppe, ansat i
!Christianias sekretariat for
Fonden
Ja
Næstformand i
Fagbevægelsens
Hovedorganisation
Ja
pocialrådgiver og Merkonom i
¡organisation og Strategi,
pystemisk Familieterapeut,
¡ansat i Christianias
beboerrådgivning HOV,
!Områdekasserer i Psyak., med
· Christianias Kontaktgruppe.
Udviklingskonsulent hos BL·
Danmarks Almene Boliger,
med i Christianias
Kontaktgruppe
Ja
Ja
kíecernber 2019
Indtrådt
26.
september Natur, miljø og bæredygtighed
12011
Genvalgt
19.
september
2013
Genvalgt
30.08.2017
v,ledlem af Danmarks
Na turf red ni ngsforeni ngs
planfaglige udvalg og
repræsentantskab,
1.
maj
andens bestyrelse.
Ja
Nuværende valgperiode
udløber
den
30.08.2021,
der kan
ikke ske aenudoeamna
!Arkitekt Merete Ahnfeldt · Indtrådt
26.
september Det bygningstekniske område
Mollerup
2011
Født
1963
Genvalgt
16.
december
Eksternt medlem af
2015
bestyrelsen
Nuværende valgperiode
udtøber
den
16.
ldecember
2019
Billedhugger og professor Indtrådt
26.
september Det kulturelle område og det bygningstekniske
Bjørn Nørgaard
12011
område
Født
1947
!Genvalgt
19.
september
Eksternt medlem af
12013
bestyrelsen
!Genvalgt
30.08.2017
Nuværende og sidste
¡valgperiode udløber den
Musiker og revisor Peter
Ingemann
Født
1943
Eksternt medlem af
Medlem af Akademirådet
Ja
Ingen andre
Ja
30.08.2021
Indtrådt
26.
september Det kulturelle område og det erhvervs·
12011
økonomiske område
!Genvalgt
16.
december
12015
Nuværende valgperiode
den
udløber
16.
Revisor for bl.a. en række
personer og virksomheder
indenfor kulturens verden
Ja
bestyretsen
Risenga Manghezi
ødt
1974
december 2019
Indtrådt
30.
august
201,
Kendskab til Christiania
Nuværende valgperiode
udløber den
30.
augusl
Leder af Christiania Smedie,
med i Christianias
Kontaktgruppe
Ja
12021
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0017.png
IBDO
RESULTATOPGØRELSE 1. JANUAR - 31. DECEMBER
Note
2018
17
2017
kr.
NETTOOMSÆTNING
.
8.945.789
tkr.
8.954
Ejendomsomkostninger
BRUTTORESUL TAT
..
.
-8.477.676
468.113
-8.128
826
Personaleomkostninger.................................................
Administrationsomkostninger
.
Andre driftsindtægter.
..
DRIFTSRESULTAT.
.
1
-272.218
-1.323.078
4.697.499
3.570.316
o
-988
4.547
4.385
DRIFTSRESULTAT.
..
3.570.316
4.385
Andre finansielle indtægter............................................
Andre finansielle omkostninger
.
RESULTAT FØR SKAT
.
2
485.776
-3. 902.610
153.482
1.007
-3.686
1.706
Udskudt skat af årets resultat.........................................
ÅRETS RESULTAT.
.
3
531.494
684.976
-110
1.596
FORSLAG
TIL
RESULTATDISPONERING
Uddeling
Henlæggelser til uddelinger, ramme
Overført resultat.
I
ALT
.
..
.
.
3.600.000
o
-2.915.024
684.976
2.000
3.600
-4.004
1.596
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0018.png
IBDO
BALANCE 31. DECEMBER
AKTIVER
Note
2018
kr.
18
2017
tkr.
Grunde og bygninger
Bygninger på lejet grund
Materielle anlægsaktiver
Tilgodehavender
Finansielle anlægsaktiver
ANLÆGSAKTIVER
Tilgodehavender
Tilgodehavender
Andre værdipapirer og kapitalandele
Værdipapirer
Likvide beholdninger
OMSÆTNINGSAKTIVER
AKTIVER
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
150.641.549
20.398.647
4
5
171.040.196
141.398
20.468
161.866
9.647.640
9.647.640
180.687.836
9.864
9.864
171.730
176
176
572.473
572.473
10.373.656
10.373.656
21.456.245
10.858
10.858
40.381
51.415
223.145
32.402.374
213.090.210
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0019.png
IBDO
BALANCE 31. DECEMBER
PASSIVER
Note
2018
kr.
19
2017
tkr.
Grundkapital.
Overført overskud
Henlæggelse til uddelinger, ramme
EGENKAPITAL.
Hensættelse til udskudt skat
Hensættelse til forpligtelser vedrørende renovering m.v
HENSATTE FORPLIGTELSER
Realkredit Danmark, prioritetsgæld
Langfristede gældsforpligtelser
Kortfristet del af langfristet gæld
Bevilgede uddelinger
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden gæld
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristede gældsforpligtelser
GÆLDSFORPLIGTELSER
PASSIVER
.
.
..
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
45.094.411
3.518.032
3.600.000
6
7
52.212.443
37.690
6.434
3.600
47.724
1.062.666
14.000.000
15.062.666
1.594
18.000
19.594
130.007.597
8
130.007.597
131.721
131.721
8
2.219.770
5.027.826
1.701.462
11.821
6.846.625
15.807.504
145.815.101
213.090.210
13.279
2.000
1.681
o
7.146
24.106
155.827
223.145
Eventualposter mv.
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Nærtstående parter
9
10
11
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0020.png
IBDO
NOTER
2018
kr.
Personaleomkostninger
Antal personer beskæftiget i gennemsnit:
1 (2017:
O)
Løn og gager
.
2017
tkr.
20
Note
272.218
272.218
o
o
Der er ikke udbetalt vederlag til bestyrelsens medlemmer.
Andre finansielle indtægter
Rente af udlån til Fællesskabet Christiania
Finansielle indtægter i øvrigt.
2
.
.
299.792
185. 984
485.776
292
715
1.007
Udskudt skat af årets resultat
Regulering af udskudt skat.
3
.
-531.494
-531.494
110
110
Materielle anlægsaktiver
Grunde og Bygninger på lejet
bygninger
grund
4
Kostpris 1 . januar 2018
Tilgang
Kostpris 31 . december 2018
Af- og nedskrivninger 1. januar 2018
Årets afskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2018
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2018
I henhold til pkt. 13 om gevinstklausul i aftale af 26. juni
2012 kan det oplyses, at fondens købesum for de tidligere
statsejede bygninger og jorden under dem androg
og at fonden siden da har afholdt forbedringer, foreløbigt
opgjort til
Hertil kommer
P/L
regulering
Hvorefter foreløbigt P/L regulerede beløb udgør
.
.
.
.
.
.
.
143.550.230
10.348.050
153.898.280
2.153.059
1.103.672
3.256.731
150.641.549
20.837.920
o
20.837.920
369.813
69.460
439.273
20.398.647
68.391.501
48.476.808
2.796.169
119.664.478
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0021.png
IBDO
NOTER
21
Note
Finansielle anlægsaktiver
Tilgodehavender
5
.
.
.
.
Kostpris 1. januar 2018
Årets modtagne afdrag
Kostpris 31 . december 2018
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2018
9.863.674
-216.034
9.647.640
9.647.640
Egenkapital
Henlæggelser
Overført til uddelinger,
overskud
ramme
6
Grundkapital
I alt
Egenkapital 1. januar 2018
37.689.845 6.433.056 3.600.000 47.722.901
Kapitalforhøjelse.................................. 7.404. 566
7.404.566
Uddelt
.
-3.600.000 -3.600.000
Forslag til resultatdisponering
.
-2.915.024 3.600.000
684.976
Egenkapital 31. december 2018
45.094.411
3.518.032
3.600.000 52.212.443
Hensættelse til forpligtelser vedrørende renovering m.v.
7
0-1 år
Langfristede gældsforpligtelser
31/12 2018
.
4.000.000
4.000.000
8
gæld
i alt
Afdrag
næste år
Restgæld
efter 5 år
31 /12 2017
gæld i alt
Kortfristet
del primo
Realkredit Danmark,
prioritetsgæld
132.227.367
Anden gæld........................
O
132.227.367
2.219.770124.694.122145.000.463 2.079.323
O
O
11.200.000 11.200.000
2.219.770124.694.122156.200.463
13.279.323
Kurstab og låneomkostninger på kr. 7.448.076, der amortiseres, er medtaget i gæld til
realkreditinstitutter.
Realkreditlån er ydet med statsgaranti.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0022.png
IBDO
NOTER
22
Note
Eventualposter mv.
Eventualforpligtelser
Der verserer løbende sager og påbud vedrørende diverse hegn, byggematerialer, skurvogne
mv. der i kortere eller længere perioder er opstillet uden forudgående tilladelser. Disse sager
løses som regel ret hurtigt. Men enkelte gange medfører en sag et huslejetillæg til Staten.
Kontraktlige forpligtelser
Lejeforpligtelser
Fonden har indgået lejeaftaler vedrørende grunde og bygninger. For grunde er der indgået
tidsubegrænset lejeaftale, der kan opsiges af lejer og udlejer med 9 års forudgående varsel.
For bygninger, hvoraf en del er omfattet af bygningsfredning, er der indgået tidsbegrænset
lejeaftale på 30 år og med 30 års uopsigelighed for lejer og udlejer. Der er for begge
lejeaftaler bestemmelser om regulering af lejen efter Finansministeriets generelle pris- og
lønindeks (pl-regulering). Lejeforpligtelserne kan - uden fremtidig pl-regulering - opgøres til
følgende i den fremtidige 9 års periode for grunde og fremtidige 23�½ års periode for
bygninger:
Grunde
DKK
Inden for
1
år
Mellem 1 og 5 år
Efter 5 år
I alt
3.287.432
13.149.729
13.149.729
29.586.891
Bygninger
DKK
2.200.161
8.800.644
40.702.978
51.703.783
I alt
DKK
5.487.593
21.950.373
53.852.707
81.290.673
9
Øvrige forpligtelser
Fonden er forpligtet til at forestå renovering m.v., vedligeholdelse, renholdelse og forsyning
m.v. i Christianiaområdet, og at medvirke til flytning af en række selvbyggerhuse inden for
henholdsvis 1 O og 30 år fra medio 2012.
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. af fællesarealer, veje, belysning og
forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder er i årsrapporten afsat med t.DKK 14.000.
For de af fonden erhvervede ejendomme er der pålagt gevinstklausul ved videresalg, hvorved
en nærmere opgjort eventuel gevinst tilfalder Staten. En del af de erhvervede bygninger er
omfattet af bygningsfredning
Udskudt skat, der hviler på fondens ejendomme udgør 686 t.kr. Beløbet er ikke medtaget
i årsregnskabet.
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Til sikkerhed for realkreditlån på t.DKK 139.675 er der foretaget pantsætning af fast
ejendom, hvis regnskabsmæssige værdi udgør t.DKK 150.642.
1O
Værdipapirer til kursværdi t.DKK. 10.374 samt likvidebeholdninger på t.DKK 484 er stillet til
sikkerhed for realkreditlån. Endvidere er t.DKK 2.357 af de likvide beholdninger stillet til
sikkerhed for Statens garanti for det kommende års prioritetsydelser, idet fondens
ejendomme ikke er forsikrede. Endvidere er bankindestående på t.kr. 9.049 klausuleret til
renovering mv.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0023.png
IBDO
NOTER
23
Note
Nærtstående parter
Med henvisning til årsregnskabslovens
§
70 oplyses det, at fonden foretager udlejning af sine
faste ejendomme til Fællesskabet Christiania og at fondsvedtægten foreskriver, at det skal
sikres, at de som til enhver tid er hjemmehørende på Christianiaområdet bl.a. får størst
mulig indflydelse på områdets aktuelle brug og udvikling, og at fondens drift i videst muligt
omfang sker ved inddragelse af områdets beboere, virksomheder, administrationsenhed og
dets selv- forvaltning m.v.
Der er i 2018 transaktioner mellem fonden og Fællesskabet Christiania i form af
huslejeindtægt på 8.850 t.kr. i fonden fra Fælleskabet Christiania. Lånene mellem fonden og
Fælleskabet Christiania er med en rente på 3% p.a. og årlig ydelse på 5% af hovedstolen samt
uden sikkerhedsstillelse. Pr. 31. december 2018 udgør restgælden 9.648 t.kr. Hertil kommer,
at Fællesskabet Christiania har ydet gaver til fonden svarende til værdien af de forbedringer
på 7.304 t.kr., der er foretaget på ejendommene.
Derudover udgøres fondens nærtstående parter af fondens bestyrelse. Der har i årets løb
været ydet juridisk bistand af Advokatpartnerselskabet Foldschack, Forchhammer, Dahlager
ft
Barfod, hvori bestyrelsens næstformand advokat Knud Foldschack er partner, for 851 t.kr.,
heraf vedrører 136 t.kr. ydelser i forbindelse med fondens partnerskab med Københavns
Kommune. Af det fakturerede beløb vedrører 383 t.kr. administration og bogføring af fonden
og juridisk bistand 332 t.kr. Der faktureres på normale markedsmæssige vilkår.
11
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0024.png
IBDO
ANVENDT REGNSKABSPRAKSIS
24
Årsrapporten for Fonden Fristaden Christiania for 2018 er aflagt i overensstemmelse med den danske
årsregnskabslovs bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse B med tilvalg af regler fra regn-
skabsklasse C og de særlige tilpasninger som følge af, at der er tale om en erhvervsdrivende fond.
Årsrapporten er udarbejdet efter samme regnskabspraksis som sidste år.
RESULTATOPGØRELSEN
Nettoomsætning
Nettoomsætningen består af lejeindtægt vedrørende fondens ejendomme samt indlejede grunde og
bygninger. Nettoomsætningen indtægtsføres efter periodiseringsprincippet. Nettoomsætning måles til
dagsværdi og opgøres ekskl. moms og rabatter.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter indeholder regnskabsposter af sekundær karakter i forhold til fondens
aktiviteter, hvorved forpligtelse på 40 mio. kr. til renovering m.v. indregnes lineært over 10 år som
udtryk for den gennemsnitlige afvikling af forpligtelsen.
Ejendomsomkostninger
Ejendomsomkostninger omfatter ejendomsskatter, lejeomkostninger
bygninger, renovationsafgift og afskrivninger på bygninger.
Administrationsomkostninger
I administrationsomkostninger indregnes omkostninger, der er afholdt
herunder omkostninger til advokat og revisor samt mødeomkostninger.
for
indlejede
grunde
og
året til administration,
Personaleomkostninger
Personaleomkostninger omfatter løn og gager, inklusive feriepenge og pensioner samt andre omkost-
ninger til social sikring mv. til fondens medarbejdere. I personaleomkostninger er fratrukket modtagne
godtgørelser fra offentlige myndigheder.
Finansielle indtægter og omkostninger
Finansielle indtægter og omkostninger indeholder renteindtægter og -omkostninger, realiserede og
urealiserede kursgevinster og -tab vedrørende værdipapirer, gæld og transaktioner i fremmed valuta,
amortisering af finansielle aktiver og forpligtelser samt tillæg og godtgørelse under acontoskatteord-
ningen mv. Finansielle indtægter og omkostninger indregnes med de beløb, der vedrører
regnskabsåret.
Skat
Årets skat, som består af årets aktuelle skat og forskydning i udskudt skat, indregnes i resultatop-
gørelsen med den del, der kan henføres til årets resultat, og direkte på egenkapitalen med den del,
der kan henføres til posteringer direkte på egenkapitalen.
Uddelinger
Faktiske uddelinger for regnskabsåret vises i resultatdisponeringen, når disse er besluttet af
bestyrelsen, og fonden dermed har en juridisk forpligtelse over for modtageren.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0025.png
IBDO
ANVENDT REGNSKABSPRAKSIS
BALANCEN
25
Materielle anlægsaktiver
Grunde og bygninger, produktionsanlæg og maskiner samt andre anlæg, driftsmateriel og inventar
måles til kostpris med fradrag af akkumulerede af- og nedskrivninger. Der afskrives ikke på grunde.
Afskrivningsgrundlaget er kostpris med fradrag af den skønnede restværdi efter afsluttet brugstid.
Kostprisen omfatter anskaffelsesprisen samt omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen indtil det
tidspunkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug. For egenfremstillede aktiver omfatter
kostprisen omkostninger til materialer, komponenter, underleverandører, direkte lønforbrug samt
indirekte produktionsomkostninger.
Der foretages lineære afskrivninger baseret på følgende vurdering af aktivernes forventede brugstider
og restværdi:
Brugstid
Restværdi
Bygninger på lejet grund
Øvrige overtagne bygninger
Nybygninger.
.
.
.
30 år
30 år
30 år
90 %
90 %
30 %
For de af fonden ejede ejendomme skønner ledelsen, at grundværdierne er væsentlige, hvorfor de
herpå værende bygninger indgår med mindre beløb, som gør at restværdien kan ansættes til 90%.
Fortjeneste og tab ved afhændelse af materielle anlægsaktiver opgøres som forskellen mellem
salgsprisen med fradrag af salgsomkostninger og den regnskabsmæssige værdi på salgstidspunktet.
Finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver omfatter udlån der måles til amortiseret kostpris,
nedskrivning til imødegåelse til tab.
med fradrag til
Værdiforringelse af anlægsaktiver
Den regnskabsmæssige værdi af materielle anlægsaktiver samt finansielle anlægsaktiver, der ikke må-
les til dagsværdi, vurderes årligt for indikationer på værdiforringelse ud over det, som udtrykkes ved
afskrivning.
Foreligger der indikationer på værdiforringelse, foretages nedskrivningstest af hvert enkelt aktiv
henholdsvis gruppe af aktiver. Der foretages nedskrivning til genindvindingsværdien, hvis denne er
lavere end den regnskabsmæssige værdi.
Genindvindingsværdi er den højeste værdi af nettosalgspris og kapitalværdi. Kapitalværdien opgøres
som nutidsværdien af de forventede nettopengestrømme fra anvendelsen af aktivet eller aktivgruppen
og forventede nettopengestrømme ved salg af aktivet eller aktivgruppen efter endt brugstid.
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanligvis svarer til pålydende værdi.
Værdien reduceres med nedskrivning til imødegåelse af forventede tab.
Tilgodehavender måles til nominel værdi. Værdien reduceres med nedskrivning til imødegåelse af
forventede tab.
Værdipapirer og kapitalandele
Værdipapirer indregnet under omsætningsaktiver, omfatter børsnoterede obligationer, aktier og andre
værdipapirer, der måles til dagsværdi på balancedagen. Børsnoterede værdipapirer måles til børskurs.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614050_0026.png
IBDO
ANVENDT REGNSKABSPRAKSIS
Egenkapital
Fondens bundne kapital indeholder den vedtægtsbestemte grundkapital, som blev indskudt
forbindelse med fondens stiftelse samt eventuelle vedtægtsbestemte reserver.
26
Under egenkapitalen angives den ramme, bestyrelsen har vedtaget for uddelinger for det kommende
år.
Gaver og arv, hvorom giver har bestemt, at beløbene skal tilgå fonden som grundkapital eller
konsolidering, posteres direkte på grundkapitalen. Gaver og arv, der modtages som disponibel kapital,
indregnes i resultatopgørelsen.
Hensatte forpligtelser
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. omfatter renovering m.v. af fællesarealer,
veje, belysning og forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder, hvor fonden på balancedagen
har en retlig eller faktisk forpligtelse hertil. Hensættelsen afvikles i takt med renoveringens udførelse.
Hensættelsen måles ud fra et skøn over dagsværdien af den resterende forpligtelse på balancedagen.
Skat og udskudt skat
Fonden er underlagt skattelovgivningen for fonde, og den skattepligtige indkomst opgøres i
overensstemmelse hermed. Skattelovgivningen for fonde tillader skattemæssige fradrag for
hensættelser til senere uddelinger. Som følge heraf har fonden muligheden for at reducere en
eventuel skattepligtig positiv indkomst til nul. Det skattemæssige fradrag for hensættelse til senere
uddeling tillades ikke indregnet regnskabsmæssigt, hvorfor der opstår en udskudt skatteforpligtelse
herpå. Denne skatteforpligtelse indgår i beregningen af den udskudte skat.
Da fondens formål bl.a. omfatter at erhverve, eje og drive ejendommen, er det ikke sandsynligt, at
skatteforpligtelsen, der hviler på ejendommene, fremover vil blive aktuel. Derfor hensættes denne
skatteforpligtelse ikke i årsregnskabet.
Udskudt skat vedrørende forskelle mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og
forpligtelser indregnes som hovedregel i årsregnskabet. Der foretages imidlertid en vurdering af
fondens mulighed for som følge af de skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling at
disponere den skattepligtige indkomst til nul for regnskabsåret og kommende regnskabsår. Denne
vurdering kan medføre, at der ligeledes ikke i årsregnskabet indregnes udskudt skat på forskelle
mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og forpligtelser.
Gældsforpligtelser
Finansielle forpligtelser indregnes ved låneoptagelse til det modtagne provenu med fradrag af afholdte
låneomkostninger. I efterfølgende perioder måles de finansielle forpligtelser til amortiseret kostpris
svarende til den kapitaliserede værdi ved anvendelse af den effektive rente, således at forskellen
mellem provenuet og den nominelle værdi indregnes i resultatopgørelsen over låneperioden.
Amortiseret kostpris for kortfristede gældsforpligtelser svarer normalt til nominel værdi.
Bevilgede uddelinger
Bevilgede uddelinger, ført under kortfristede gældsforpligtelser, består af foretagne uddelinger, der er
disponeret, både hvad angår formål/modtager som beløb og tidspunkt, men som på statustidspunktet
endnu ikke er betalt.
Periodeafgrænsningsposter, passiver
Periodeafgrænsningsposter indregnet
indtægter i de efterfølgende år.
under passiver omfatter
modtagne betalinger vedrørende