Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341
Offentligt
2614049_0001.png
910 U39W3D30 LE- YAVNNYT `L
LAIOddVASHY
X NAVHNJ39ØM 651I ‘EZ 3AVÐAJANIS
VINVILSIHJ N3dVYLSINd4A NJGNOJd
Årsrapporten er fremlagt og godkendt af
bestyrelsen på fondens årsmøde,
den
Z
a
. VVU pU"
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab
Havneholmen 29
DK-1561 København V
CVR-nr. 20 22 26 70
XP'OPJ' MMM
YP 'Opq@uAeyuaqoy
00 ZS SL 6E JIL
[4 ma) ZAO +
Finansudvalget 2021-22
Aktstk. 341 - endeligt svar på § 15 spørgsmål 8
Offentligt
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0002.png
Fondsopiysninger
Fondsoplysninger..................ssseessesseseeoseeeeeseraaanseeeeseceeeoesesacccco oeeo eeeeesoeeeeeaes:
Erklæringer
Ledelsespåtegning.................. s.s.s esesese ceses ese eseese eeeseesreaesces ass aescesoreceacsceaeeees:
Den uafhængige revisors revisionspåtegning.............................
Ledelsesberetning
Ledelsesberetning...................sssssssssssesesessossssssssacceeceseseeseeececeeeeeeeeeseeeeenaseeee:
Årsregnskab 1. januar - 31. december
Resultatopgørelse................sssssssssssssseeceeeee essees eseooooeeeeeeeeeas
Balance.....................esssesseseeseeeseeseceseeseesecesescasenseoeeecoseseseesecocscscaccesescossscese
NOLE .....eoeeeeseoees enesesse seeececeoereecaseeeeecesosrosasseeeeseneerereeeeoseorececsesassesseseseneaeass
Anvendt regnskabspraksis, ....................escereeeeeeees.
9-G
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, en danskejet revisions- og radgivningsvirksomhed, er medlem af BDO International Limited - et UK-baseret selskab med begrænset
hæftelse - og en del af det internationale BDO netværk bestående af uafhængige medlemsfirmaer.
INDHOLDSFORTEGNELSE
1/7
18-19
20-24
25-27
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0003.png
PTE ME o
ii
oo
Ph ”
om
p
mp
nb
Li
j
T.
L
AS
Johannes Simon Brandt, Formand
Knud Foldschack, Næstformand
Ulla Hulda Mader, Næstformand
Majbrit Beran Berlau
Pia Bjørg Liljenbøl
Liv Jørgensen
Peder Winkel Agger
Merete Ahnfeldt-Mollerup
Bjørn Nørgaard Sørensen
Peter Ingemann Hansen
Thorben Victor Nielsen
Bestyrelse
Advokat
Revision
Fonden
Fonden Fristaden Christiania
Skindergade 23
1159 København K
Telefon: 33 44 55 66
CVR-nr.: 34 20 30 83
Stiftet: 26. september 2011
Hjemsted: København
Regnskabsår: 1. januar - 31. december
Den Almennyttige Andelskasse Merkur
Vesterbrogade 40, 1.
1620 København
Danske Bank
Storkunder Ejendomme, Lersø Park Allé 100
2100 København Ø
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab
Havneholmen 29
1561 København V
r ONDSOPLYSNINGER
Pengeinstitut
Knud Foldschack
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0004.png
Bestyrelsen har dags dato behandlet og godkendt arsrapporten for 1. januar - 31. december 2016 for
Fonden Fristaden Christiania.
Årsrapporten aflægges i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1.
januar - 31. december 2016.
Ledelsesberetningen indeholder efter vores opfattelse en retvisende redegørelse for de forhold,
beretningen omhandler.
Johannes S mon Brandt
Formand
København, den 17. maj 2017
nud Fol sc ac
Næstformand
Thorben Victor Nielsen
1t Beran Berlau
Pia Bjørg Lilj
Bes relse:
S
`||
lnr! i 1A 4l
N
Ped Win
1
øl Liv Jørgen
Mereté nfeldt-Mollerup Bjørn Nørgaard Sørensen
HA, hl,
Ulla Hulda Mader
Næstformand
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0005.png
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Fonden Fristaden Christiania for regnskabsåret 1. januar - 31.
december 2016, der omfatter resultatopgørelse, balance, noter og anvendt regnskabspraksis. Årsregn-
skabet udarbejdes efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende billede af fondens aktiver, passiver og
finansielle stilling pr. 31. december 2016 samt af resultatet af fondens aktiviteter for regnskabsåret 1.
januar - 31. december 2016 i overensstemmelse med arsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark. Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere
beskrevet i revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er
uafhængige af fonden i overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s Etiske
regler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øvrige etiske
forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er
tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der giver et retvisende billede ií overens-
stemmelse med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som
ledelsen anser nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uanset om
denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere fondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbejde års-
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til
hensigt at likvidere fonden, indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning med
en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en
revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de yderligere
krav, der er gældende i Danmark, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes.
Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis
det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske
beslutninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder om revision og de
yderligere krav, der er gældende i Danmark, foretager vi faglige vurderinger og opretholder
professionel skepsis under revisionen. Herudover:
e Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved
væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
e Opnàår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne udtrykke en
konklusion om effektiviteten af fondens interne kontrol.
e Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Til ledelsen i Fonden Fristaden Christiania
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0006.png
° Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af rsregnskabet pa grundlag af regnskabsprincippet om
fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsentlig
usikkerhed forbundet med begivenheder eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om fondens
evne til at fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores
revisionspåtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklusioner er baseret på
det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige
begivenheder eller forhold kan dog medføre, at fonden ikke længere kan fortsætte driften.
e Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transaktioner og
begivenheder på en sådan måde, at der gives et retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med ledelsen om blandt andet det planlagte omfang og den tidsmæssige placering af
revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder eventuelle betydelige mangler i
intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetnin en er v sentli t inkonsistent med årsre nskabet eller vores
viden opnaet ved revisionen eller på anden måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede oplysninger i
henhold til årsregnskabsloven.
Baseret pa det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i overensstemmelse
med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens krav. Vi har ikke
fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
København, den 17. maj 2017
BDO Statsautoriiseret revisio ktieselskab
CVR-nr. 20 22 26 70
Kim K. Sørensen
Statsautoriseret revisor
J augbDyr
S sautorise et r
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0007.png
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
Årets resultat er opgjort til et overskud på 1.869.392 kr. Egenkapitalen udgør pr. 31. december 2016
36.800.141 kr.
ra im lementerin til drift:
Fonden Fristaden Christiania blev stiftet i 2011. Pr 1. juli 2012 overtog Fonden en del af jorden og de
fleste af bygningerne på Christiania.
Der lå fire aftaler med Staten til grund for at gennemføre overdragelsen. En femte og sidste aftale om
overdragelsen blev indgået i 2013.
Perioden 2011-2013 var i høj grad en implementeringsfase, hvor der blev forhandlet aftaler, etableret
forretningsgange, samarbejder osv. med de mange forskellige samarbejdspartnere.
I 2014 gik Fonden Fristaden Christiania fra implementeringsfasen over til en driftsfase. | 2016 er
Fonden stadig præget af drift, herunder udeståender der mangler at komme på plads, men 2016 har i
høj grad også været præget af dels indgåelse af partnerskabsaftale med Københavns Kommune og dels
en tragisk skudepisode på Christiania.
Der er en meget konstruktiv udvikling på Christiania og renoveringen af bygningsmassen er i fuld gang,
herunder en del hvor klimaskærmen renoveres. Der sker desuden udbygning af varmesystemer mv., så
de nuværende varmekilder udskiftes med CO? neutrale varmekilder.
Partnerskabsaftale:
Fonden Fristaden Christiania har i 2016 indgået en partnerskabsaftale med Københavns Kommune, der
blev godkendt af borgerrepræsentationen í Københavns Kommune den 2. februar 2017. Der har været
rigtig mange møder med Københavns Kommune og internt på Christiania og mellem Christiania og
Fonden for at få afklaret muligheder og konsekvenser i forhold til indgåelse af Partnerskab.
Partnerskabsaftalen indebærer, at Københavns Kommune lægger 20 mio. kr. og Fonden Fristaden
Christiania 10 mio. kr. Desuden kan der søges om yderligere støtte fra velgørende fonde m.v. til
gennemførelse af de forskellige projekter i partnerskabet.
REGNSKABSBERETNING
Fondens hovedaktiviteter
Fondens er en erhvervsdrivende fond.
Fondens formål er ifølge vedtægternes 5§ 4:
”Fonden har til formål at købe/eje og/eller leje eller pa anden made administrere
Christianiaomradet, med henblik pa at sikre Christianiaomradets fortsatte udvikling og bestaen.
Fonden kan samtidig medvirke til udbredelse af bæredygtighed og Christianias værdier og muligheder,
jf. stk. 2-4, til andre savel inden som uden for Danmarks grænser.
Fonden har i forbindelse med sit virke og en yderligere administration af eventuelle tilstødende
arealer, til formal at opretholde Christianiaomradet som et alternativt bolig- og erhvervsomrade og
et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat beboergruppe.
Fonden skal sikre, at driften af fondens areal sker pa et savel økonomisk som miljømæssigt
bæredygtigt grundlag, og at de på omradet værende arkitektoniske og kulturbærende faciliteter i
videst muligt omfang bevares og udvikles.
Fonden kan derudover bl.a. fremme etableringen af alternative forsyningssystemer i samarbejde med
de aktører, som er hjemmehørende på Christianiaområdet."
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0008.png
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Partnerskabet vil først og fremmest gennemføre et projekt i forhold til renovering af Fredens Ark, som
trænger kraftigt til renovering, herunder en klimarenovering, så man mindsker energiforbruget i
ejendommen.
Når projektet om Fredens Ark er etableret og det er afklaret, hvordan Partnerskabet kan fungere i
praksis, kan man gå videre med de øvrige spor i partnerskabet, der handler om socialøkonomiske
virksomheder, og hvordan disse kan anvendes til at få langt flere af de mennesker der bor på
Christiania og nogle af de der kommer der meget i beskæftigelse. Desuden er der et spor om indsatsen
mellem husene, der i høj grad handler om, hvordan man kan handtere de mange hundredetusinde
mennesker, der hvert år besøger Christiania. Og endelig er der et spor omkring klima og nedbringelse af
CO, som bl.a. går ud pa udskiftning af de nuværende varmekilder med CO? neutrale varmekilder.
Udvikling af aftalen med staten:
Overordnet er Fondens vurdering at aftalerne med staten fungerer efter hensigten. Men samtidig er der
et stort behov for evaluering og nytænkning.
Der er nu gået næsten seks år siden aftalen mellem staten og Christiania blev indgået i 2011 og der er
sket en del siden da. Der har også vist sig problemer og muligheder, som ingen havde forudset da
aftalen blev indgået.
Fx åbner aftalerne med staten kun for muligheden for belåning til renovering af den eksisterende
bygningsmasse, men ikke til nybyggeri. Selvom alle ønsker at der skal ske nybyggeri på Christiania.
Da aftalen blev indgået havde ingen forudset, at det ville være så svært at opnå realkreditbelåning,
som det har vist sig at være. Der er et væsentligt behov for at nytænke aftalerne på dette punkt.
Dertil kommer at der er behov for at gå videre med den ”afknopning” af Christiania fra staten, som
blev sat i gang med aftalen i 2011 og hvor implementeringen blev påbegyndt i 2012. Det vil være
billigere for staten, hvis man fuldfører salget af Christiania, så Fonden også overtager den resterende
del af Christiania, fortidsmindet, som reelt disponeres ansvarsmæssigt af Christiania.
Fonden vil derfor arbejde videre på at få en evaluering og videreudvikling af aftalerne med staten.
Byggesager:
Der er stadig nogle byggesager på Christiania. Men alle parter har efterhanden fået udviklet nogle
processer, der gør, at der bliver taget hånd om sagerne fra starten og der er dialog om muligheder for
renovering af bygninger m.v. før byggeriet sættes i gang. Når der ind i mellem alligevel opstår nogle
sager, håndteres de fleste ret hurtigt. Der har dog været nogle enkelte sager, som i 2016 i henhold til
aftalerne mellem Fonden og Staten først blev forsøgt løst ved forhandling, hvilket ikke lykkedes og som
derefter gik videre i en mediationsproces. | januar 2017 blev der indgået aftale omkring løsninger pa
disse byggesager.
Det lykkedes i 2016 endeligt at få afklaret de planmæssige forhold omkring Christiania, således at det
hverken er nødvendigt med en ny lokalplan eller et kommuneplantillæg medmindre der ønskes
omfattende nybyggeri, hvilket der ikke er planer om på nuværende tidspunkt.
De sidste af de gamle påbudssager fra før Fonden overtog Christiania blev også løst i 2016.
Refusion købesum for renoveringer:
12016 færdiggjorde Fonden arbejdet med renovering af Statens bygning, Aircondition, en af de fredede
vinkelgårde på Fortidsmindet. Der var meget stor ros fra såvel Bygningsstyrelsen som Slots- og
Kulturstyrelsen til det udførte arbejde, som man sagde lå helt i top i forhold til renovering af fredede
bygninger.
Der har desuden været gennemført forskellige arbejder på Fortidsmindet, herunder renovering af
Syddyssevejen, som har udløst fradrag i den del af købesummen, som blev betalt i december 2016.
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0009.png
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Der er tilbagebetalt 3 mio. kr. til Fonden af den del af købesummen, der blev indbetalt pr. 31.
december 2014 vedrørende det arbejde der er udført på bygningen Aircondition, som aftalt og som
godkendt af folketingets finansudvalg.
Der blev i 2016 indgået en refusionsaftale mellem Fonden og Staten omkring de næste afdrag af
købesummen. Denne aftale skal dog forelægges som orienterende aktstykke for folketingets
finansudvalg før den bliver endelig. Det fremgår af aftalen, at Fonden betaler afdragene på
købesummen, men kan få tilbagebetalt midlerne i det omfang man kan dokumentere, at der er anvendt
tilsvarende beløb til renovering af Statens bygninger på Fortidsmindet og til renovering af selve
Fortidsmindet i henhold til aftale 5.
Skudepisoden på Christiania:
Den 31. august 2016 var der en meget tragisk episode på Christiania, hvor en person skød mod to
politifolk og senere en tilfældig forbipasserende. Den ene politimand blev meget hårdt såret.
Efterfølgende blev gerningsmanden selv skudt af politiet.
Denne episode førte til hektisk mødeaktivitet, såvel på Christiania som i Fonden, hos myndighederne
samt mellem myndighederne og Fonden.
Fællesskabet Christiania valgte som reaktion på skudepisoden at opfordre den danske befolkning til at
købe sit hash et andet sted. Og Fællesskabet Christiania iværksatte en fysisk aktion hvor an fjernede
boderne i Pusherstreet.
Fonden modtog et brev fra politidirektøren i København med nogle krav til, hvad der skulle til af fysiske
ændringer på Christiania, for at kunne sikre tryghed og sikkerhed i forhold til politiets arbejde.
Fællesskabet Christiania afholdt to fællesmøder omkring dette og på den baggrund fremsendte Fonden
Fristaden Christiania et brev til politidirektøren, I brevet udtrykte Fonden sin medfølelse med de
sårede og de pårørende. Desuden skrev Fonden at man glædede sig over, at det var lykkedes at fa
fjernet fotoforbuddet og få fjernet maskeringen. Fonden har siden vedholdende fastholdt, at man
ønsker at opretholde disse landvindinger.
Som led i den aftale der på denne baggrund blev indgået mellem myndighederne, har Fællesskabet
Christiania i starten af 2017 etableret øget belysning flere steder på Christiania og opsat hegn nogle
steder på Fortidsmindet.
Desuden har Bygningsstyrelsen etableret nogle pullerter ved indgange til Christiania, hvor Christiania
ikke i forvejen selv havde opsat pullerter. Christiania har fuld adgang til at bestemme hvem og hvornår
der har adgang til Christiania. Dog således at ambulancer, brandvæsen og politi har fri adgang.
Fonden har løbende gjort det klart, at opgaven med at bekæmpe hård og bevæbnet kriminalitet er en
meget stor og vanskelig opgave, som man ikke kan forvente at et civilsamfund som Christiania kan løse
alene.
Der er tale om en opgave der giver meget store udfordringer og har en del kølvandseffekter.
Derfor er der også behov for nytænkning. Den bedste langsigtede løsning er efter Fondens opfattelse,
at hash bliver legaliseret.
Dialog med myndighederne:
I 2017 har Fonden og myndighederne fortsat afholdt dialogmøder cirka hver 3. måned. På disse
dialogmøder deltager Bygningsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns
Politi og Fonden Fristaden Christiania.
Der er fortsat generelt stor tilfredshed og ros fra alle myndighederne omkring udviklingen på
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0010.png
4
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
Christiania.
Der er stor bekymring omkring pusherstreet, ikke mindst fra Christiania og Fondens egen side. Men i
forhold tl hele den øvrige del af myndighedsindsatsen og samarbejdet i forhold til Christiania er der en
rigtig god udvikling, og det går godt.
Realkreditlån:
Fonden har i 2016 optaget et lån ca. 25 mio. kr. til brug for renovering af statsbygninger. Der er 80 %
statsgaranti på disse lån, og Fonden har desuden stillet garanti i form af deponerede obligationer for de
resterende 20 % af lånet.
En sådan løsning med deponering af obligationer til sikkerhed løser det akutte problem her og nu, sa
Fonden kan låne til de patrængende byggearbejder. Men på længere sigt er det ikke en holdbar løsning
da det væsentligt nedsætter det beløb, Fonden samlet kan låne og dermed uligheden for finansiering
af de samlede nødvendige renoveringsopgaver.
Desuden har Fonden optaget et lån på ca. 28 mio. kr. til betaling af de sidste to rater af købesummen,
hvoraf den ene rate er blevet betalt ved udgangen af 2016, således at der nu kun mangler betaling af
den sidste rate på 11,2 mio. kr., der skal betales senest den 31. december 2018. Raten skal dog kun
betales i det omfang der ikke er udført refusionsarbejder på Statens bygninger og på Fortidsmindet.
Som anført under afsnittet om refusionsaftalen vil Fonden kunne få tilbagebetalt det der er betalt i
rater på købesummen, såfremt Fon en å et senere tidspunkt får udført ar ejderne å Statens
bygninger og Fortidsmindet.
Finansiering af renoveringsindsatsen:
Det har i mange år været et stort problem, at det ikke var muligt at fa lan med en rimelig belaning til
renovering af bygninger på Christiania. Det har sammen med den generelle usikkerhed om fremtiden
medført, at der er et stort efterslæb af renoveringer.
Med aftalerne med staten er der kommet ro om fremtiden og med Fondens optagelse af lan til
renovering er der skabt mulighed for at de mange christianitter, der ønsker at renovere den bolig de
bor i, har kunnet igangsætte dette arbejde med en rimelig finansiering.
Der har således kunnet etableres et finansieringssystem, som ellers ikke var muligt, da der stadig fra
bank- og finansverdenen er utryghed ved at udläne til byggeri og renovering uden statsgaranti, selvom
er stor egenkapital i Fonden og store bygnings- og grundværdier på Christiania.
Det er således en af de store succeshistorier i forhold til aftalerne med staten, at der nu er fuld gang i
renoveringerne.
Forsikring:
Fonden har i 2016 fortsat forhandlingerne om brandforsikring af Fondens bygninger pa Christiania, men
det er endnu ikke lykkedes at finde en tilfredsstillende løsning. Fonden stiller derfor fortsat en
bankgaranti over for Staten.
Fonden arbejder videre på at finde en forsikringsløsning.
Folkeaktier:
Der bliver stadig givet støtte til Fonden i form af køb af folkeaktier, hvor der i 2016 indkom 271.398
kr., der er gået til Fondens grundkapital. Der blev i slutningen af 2016 indført mulighed for, at der kan
betales med mobilepay, når man køber folkeaktier. Det er håbet, at dette kan være med til at øge
salget af folkeaktier.
Ejendommens værdi:
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0011.png
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold (fortsat)
I bestyrelsens beretning i årsrapporten for 2013 skrev bestyrelsen:
”Fondens bestyrelse overvejer, at regulere værdien af Fondens ejendom på baggrund af den udvikling,
der har været siden Fondens overtagelse den 1. juli 2012. Købesummen på 124.968.751 kr. blev i
aftalen af 22. juni 2011 fastsat pà baggrund af den markedsmæssige værdi af ejendommen pa dette
tidspunkt, med de mange forpligtelser der fulgte med. Der var samtidig en klar forventning i aftalen,
som senere blev indlagt i det store aftalekompleks, der udmøntede 22. juni aftalen, om at der skulle
ske en udvikling på en række områder.
Såfremt købsprisen for ejendommen skulle fastsættes med den nuværende viden om de forventninger,
der allerede er indfriet og de forventninger, der klart ser ud til at blive indfriet, så ville købesummen
kunne fastsættes til et beløb, der er 237.539.061 kr. højere, svarende til det beløb Fonden skal
investere i renoveringsprojekter de kommende år, jf. statsgarantien for realkreditlån. Fondens
bestyrelse overvejer derfor at foretage en sådan regulering, således at den samlede værdi af
ejendommen fremover fastsættes til 362.507.812 kr.”
Dette overvejer bestyrelsen fortsat.
Bestyrelsesmøder:
Fonden har i 2016 afholdt 8 bestyrelsesmøder den 10. februar, 20. april, 27. juni, 9. september, 11.
september, 12. oktober, 2. november og 7. december.
Administration og sekretariat:
Fonden bliver fortsat administreret hos advokatkontoret Foldschack & Forchhammer. Ligesom
advokatkontoret har mandat til at forhandle med myndighederne på vegne Fonden Fristaden
Christiania.
Fællesskabet Christiania har et sekretariat for Fonden med to ansatte, der løser en del af
sekretariatsopgaverne.
Uddelingspolitik:
Fonden har besluttet, at en væsentlig del af Fondens uddelinger skal gå til at sikre gode bygninger pa
Christiania, således at offentligheden fortsat kan nyde godt af de mange faciliteter på Christiania og
kan nyde godt af flotte velrenoverede bygninger, herunder fredede bygninger.
Fremtidsønsker:
Fonden skrev i beretningen for 2013:
”Der ligger fortsat mange store arbejdsopgaver foran Fonden og Christiania. Der skal renoveres for
mange millioner i de kommende år. Der skal udvikles nye løsninger for byøkologi, klimarenoveringer,
affaldshåndteringer. Der skal skabes endnu bedre rammer for kulturelle aktiviteter, debatter, udvikling
af alternative virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og meget mere.
Det bliver afgørende for den videre udvikling, at der løbende er en god dialog med både myndigheder
og politikere. En dialog der er baseret på et gensidigt ønske om at sikre Christianias fortsatte udvikling
og beståen som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt
bredt sammensat beboergruppe.”
Redegørelse for uddelingspolitik
Lovpligtig redegørelse for fondens uddelingspolitik, jf. årsregnskabslovens § 77b
Fonden har besluttet, at en del af Fondens uddelinger skal gå til at sikre gode bygninger på Christiania,
således at offentligheden fortsat kan nyde godt af de mange faciliteter på Christiania og kan nyde godt
af flotte velrenoverede bygninger, herunder fredede bygninger.
Redegørelse for god fondsledelse mv.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0012.png
Anbefaling
Fonden følger
Fonden forklarer
1. Åbenhed og kommunikation
1.1. Det anbefales, at bestyrelsen vedtager retningslinjer for ekstern kommunikation,
herunder hvem der kan og skal udtale sig til offentligheden på den erhvervsdrivend
fonds vegne og om hvilke forhold. Retningslinjerne skal imødekomme behovet for aben-
hed og interessenternes behov og mulighed for at opnå relevant opdateret information
om fondens forhold.
Der er valgt et
forretningsudvalg der udtaler
sig på vegne af
fonden.Derudover skal
bestyrelsen sikre, at
væsentlige oplysninger,
herunder i hvilket omfang
fonden efterlever
anbefalingerne for god
fondsledelse, indgår i
[arsrapporten.Under hvert
møde skriver referenten en
protokol der offentliggøres ií
Ugespejlet Christianias
ugentlige avis.
2. Bestyrelsens opgaver og ansvar
2.1 Overordnede opgaver og ansvar
2.1.1 Det anbefales, at bestyrelsen med henblik på at sikre den erhvervsdrivende fonds
virke i overensstemmelse med fondens formål og interesser mindst en gang årligt tager,
stilling til fondens overordnede strategi og uddelingspolitik med udgangspunkt i
vedtægten.
Delvis
Bestyrelsen udarbejder et
årshjul der sikrer at
bestyrelsen får behandlet bl.a.
følgende emner: - Mindst en
gang årligt gennemgås fondens
overordnede strategi - Mindst
en gang hvert 2. år gennemgås
fondens uddelingspolitik.Der er,
i nogle tilfælde valgt hvert 2.
får da fonden ønsker en reel
drøftelse og ikke en rituel
jgennemgang.
2.2 Formanden og næstformanden for bestyrelsen
Lovpligtig redegørelse for god fondsledelse, jf. åàrsregnskabslovens § 77a
Bemærk, at redegørelsen for fondsledelse skal offentliggøres enten i ledelsesberetningen eller i
noterne i årsrapporten, eller på fondens hjemmeside med henvisning dertil i ledelsesberetningen eller
noterne.
En offentliggørelse på fondens eventuelle hjemmeside kræver, at URL-adressen, hvor redegørelsen er
offentliggjort, oplyses i ledelsesberetningen eller noterne. URL-adressen er den internetadresse, der
skal benyttes for at komme direkte til redegørelsen.
Se eventuelt mere på www.godfondsledelse.dk
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0013.png
2.2.1 Det anbefales, at bestyrelsesformanden organiserer, indkalder og leder
bestyrelsesmøderne med henblik på at sikre et effektivt bestyrelsesarbejde og skabe de
bedst mulge forudsætninger for bestyrelsesmedlemmernes arbejde enkeltvis og samlet.
Bestyrelsen konstituerer sig
med en formand og 2
næstformænd, der tilsammen
udgør et forretningsudvalg, der,
varetager formandens og
næstformandens opgaver i
fonden.Forretningsudvalget
vælges for en periode på et ar.
Forretningsudvalget er
ansvarlig for at formaliteter
jvedrørende vedtægter og
protokoller er i orden, ligesom
de sørger for at bestyrelsen far
tejlighed til at tage stilling til
de væsentligste forhold
vedrørende fonden.
2.2.2 Det anbefales, at hvis bestyrelsen ud over formandshvervet undtagelsesvis
anmoder bestyrelsesformanden om at udføre særlige driftsopgaver for den
erhvervsdrivende fond, bør der foreligge en bestyrelsesbeslutning, der sikrer, at
bestyrelsen bevarer den uafhængige overordnede ledelse og kontrolfunktion. Der bør
sikres en forsvarlig arbejdsdeling mellem formanden, næstformanden, den øvrige
bestyrelse og en eventuel direktion.
Der er i forretningsordenen
fastlagt, hvilke opgaver der er
henlagt til forretningsudvalget,
hvilke opgaver der varetages ií
den daglige drift samt hvilke
opgaver den samlede
bestyrelse skal varetage.
2 3 Bestyrelsens sammensætning og organisering
2.3.1 Det anbefales, at bestyrelsen løbende vurderer og fastlægger, hvilke kompetencer;
bestyrelsen skal råde over for bedst muligt at kunne udføre de opgaver, der påhviler
bestyrelsen.
Bestyrelsen skal minimum 1
gang hvert 2. år, og i
forlængelse af
fårsregnskabsmødet, foretage
en evaluering af
bestyrelsesarbejdets
gennemførelse.l denne
evaluering skal indgå de
konkrete medlemmers bidrag
til bestyrelsesarbejdet i løbet
af året. Der skal foretages en
vurdering af hvilke
kompetencer bestyrelsen har
behov for fremadrettet, samt
en vurdering af om de
siddende
bestyrelsesmedlemmer
tilsammen besidder disse
kompetencer.
2.3.2 Det anbefales, at bestyrelsen med respekt af en eventuel udpegningsret i
vedtægten sikrer en struktureret, grundig og gennemskuelig proces for udvælgelse ogl
jindstilling af kandidater til bestyrelsen.
De bestyrelsesposter, som
Christiania skal udpege til,
udpeges på et fællesmøde pa
Christiania, der indkaldes via
Ugespejlet. Og hvor hvert af
Christianias områder på
forhånd har drøftet, hvem de
ønsker at udpege. De eksterne
bestyrelsesmedlemmer
udpeges af bestyrelsen efter
en høring af Christianias
ællesmøde og skal godkendes
af Statens resortmyndighed for
Christiania.
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0014.png
2.3.3 Det anbefales, at bestyrelsesmedlemmer udpeges på baggrund af deres personligel
egenskaber og kompetencer under hensyn til bestyrelsens samlede kompetencer, samt at
der ved sammensætning og indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer tages hensyn til
behovet for fornyelse sammenholdt med behovet for kontinuitet og til behovet for]
mangfoldighed i relation til bl.a. erhvervs- og uddelingserfaring, alder og køn.
X
Bestyrelsen skal mindst hvert
2. år evaluere
bestyrelsesarbejdet og
bestyrelsens kompetencer. Og
i den forbindelse drøftes,
hvilke kompetencer, der måtte
være behov for at bestyrelsen
bliver suppleret med. Desuden
ses der ved udpegning af nye
bestyrelsesmedlemmer på,
hvordan der kan sikres
mangfoldighed og såvel
kontinuitet, som fornyelse.
2.3.4 Det anbefales, at der årligt i ledelsesberetningen, og på den erhvervsdrivende
fonds eventuelle hjemmeside, redegøres for sammensætningen af bestyrelsen, herunder]
for mangfoldighed, samt at der gives følgende oplysninger om hvert af bestyrelsens
medlemmer:
e den pågældendes navn og stilling,
© den pågældendes alder og køn,
. dato for indtræden i bestyrelsen, hvorvidt genvalg af medlemmet har fundet
sted, og udløb af den aktuelle valgperiode,
. medlemmets eventuelle særlige kompetencer,
. den pågældendes øvrige ledelseshverv, herunder poster i direktioner, bestyrelser]
og tilsynsråd, inklusive ledelsesudvalg, i danske og udenlandske fonde,
virksomheder, institutioner samt krævende organisationsopgaver,
° hvilke medlemmer, der er udpeget af myndigheder /tilskudsyder mv., og
° om medlemmet anses for uafhængigt.
Stort set.
Bestyrelsens sammensætning
fremgår af ledelsesberetningen
i årsrapporten, herunder
bestyrelsesmedlemmernes:-
navn, alder og stilling-dato for
indtræden, genvalg og udløb af
valgperiode-hvilke der er
udpeget af Christiania og
hvilke der er udpeget af
FondenOplysninger om særlige
kompetencer og ledelseshverv
medtages dog kun i begrænset
omfang, da det ellers kan blive
en meget omfattende oversigt.
2.3.5 Det anbefales, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i den erhvervsdrivende
fond ikke samtidig er medlemmer af bestyrelsen eller direktionen i fondens
dattervirksomhed(-er), medmindre der er tale om et helejet egentligt holdingselskab.
Dette er ikke relevant for
Fonden da der ikke eksisterer
dattervirksomheder.
2.4 Uafhængighed
2.4.1 Det anbefales, at en passende del af bestyrelsens medlemmer er uafhængige.
Består bestyrelsen (eksklusiv medarbejdervalgte medlemmer) af op til fire medlemmer,
bør mindst ét medlem være uafhængigt. Består bestyrelsen af mellem fem til otte
medlemmer, bør mindst to medlemmer være uafhængige. Består bestyrelsen af ni til
elleve medlemmer, bør mindst tre medlemmer være uafhængige og så fremdeles.
Et bestyrelsesmedlem anses i denne sammenhæng ikke for uafhængig, hvis den
pågældende:
. er, eller inden for de seneste tre år har været, medlem af direktionen eller
ledende medarbejder i fonden eller en væsentlig dattervirksomhed eller]
associeret virksomhed til fonden,
. inden for de seneste fem år har modtaget større vederlag, herunder uddelingeri
eller andre ydelser, fra fonden/koncernen eller en dattervirksomhed eller
associeret virksomhed til fonden i anden egenskab end som medlem af fondens
bestyrelse eller direktion,
. inden for det seneste år har haft en væsentlig forretningsrelation (f.eks. personlig
eller indirekte som partner eller ansat, aktionær, kunde, leverandør eller
ledelsesmedlem i selskaber med tilsvarende forbindelse) med fonden/koncernen
eller en dattervirksomhed eller associeret virksomhed til fonden,
. er, eller inden for de seneste tre år har været, ansat eller partner hos ekstern
revisor,
° har været medlem af fondens bestyrelse eller direktion i mere end 12 år,
e er i nær familie med eller på anden måde står personer, som ikke betragtes som
uafhængige, særligt nær,
. er stifter eller væsentlig gavegiver, hvis fonden har til formål at yde støtte til
disses familie eller andre, som står disse særligt nær, eller
° er ledelsesmedlem i en organisation, en anden fond eller lignende, der modtager
eller gentagne gange inden for de seneste fem år har modtaget væsentlige
donationer fra fonden.
Der er ikke en direktion i
Fonden.De seks eksterne
bestyrelsesmedlemmer skal
ære uafhængige af personer
og virksomheder
hjemmehørende på
Christianiaområdet.Man kan
højst sidde i bestyrelsen i 12
ar.
2.5 Udpegningsperiode
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0015.png
2.5.1 Det anbefales, at bestyrelsens medlemmer som minimum udpeges for en periode på|
to år, og maksimalt for en periode på fire år.
Bestyrelsesmedlemmerne har
en funktionsperiode på 4 år.
Der kan ske genudpegning 2
gange, dog 3 gange ved
udpegning i løbet af en
funktionsperiode.
2.5.2 Det anbefales, at der for medlemmerne af bestyrelsen fastsættes en aldersgrænse,
som offentliggøres i ledelsesberetningen eller på fondens hjemmeside.
Bestyrelsesmedlemmerne har
en funktionsperiode på 4 år.
Der kan ske genudpegning 2
gange, dog 3 gange ved
udpegning i løbet af en
funktionsperiode.
2.6 Evaluering af arbejdet i bestyrelsen og i direktionen
2.6.1 Det anbefales, at bestyrelsen fastlægger en evalueringsprocedure, hvor|
bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater årligt
evalueres, og at resultatet drøftes i bestyrelsen.
Hvert andet år
Bestyrelsen skal minimum 1
gang hvert andet år i
forlængelse af
årsregnskabsmødet, foretage
en evaluering af
bestyrelsesarbejdets
gennemførelse. denne
evaluering skal indgå de
konkrete medlemmers bidrag
til bestyrelsesarbejdet i løbet
af äret Der skal foretages en
vurdering af hvilke
kompetencer bestyrelsen har
behov for fremadrettet, samt
en vurdering af om de
siddende
bestyrelsesmedlemmer
tilsammen besidder disse
kompetencer.
2.6.2 Det anbefales, at bestyrelsen én gang årligt evaluerer en eventuel direktions x Der er ingen direktion i
og/eller administrators arbejde og resultater efter forud fastsatte klare kriterier.
Fonden. Forretningsudvalget
står for det meste af den
daglige drift og dette arbejde
evalueres sammen med resten
af bestyrelsen.
dministrationsaftalen skal
drøftes i bestyrelsen mindst
hvert 4. år.
3. Ledelsens vederlag _
3.1.1 Det anbefales, at medlemmer af bestyrelsen i erhvervsdrivende fonde aflønnes med xX Bestyrelsesarbejdet er
et fast vederlag, samt at medlemmer af en eventuel direktion aflønnes med et fast
vederlag, eventuelt kombineret med bonus, der ikke bør være afhængig af ulønnet, men der kan
regnskabsmæssige resultater. Vederlaget bør afspejle det arbejde og ansvar, der følger afl godtgøres bestyrelsesforsikring
h t.
verve og rimelige udgifter til
transport.Der er ingen
direktion.
3.1.2 Det anbefales, at der i årsregnskabet gives oplysning om det samlede vederlag, X
hvert medlem af bestyrelsen og en eventuel direktion modtager fra den erhvervsdrivendel
fond og fra andre virksomheder i koncernen. Endvidere bør der oplyses om eventuelle
Jandre vederlag som bestyrelsesmedlemmer, bortset fra medarbejderrepræsentanter i
bestyrelsen, modtager for varetagelsen af opgaver for fonden, dattervirksomheder afl
fonden eller tilknyttede virksomheder til fonden.
Bestyrelsens sammensætning:
Medlem Bestyrelsen |Kompetencer Bestyrelsesposter |Vafhængig |
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0016.png
Bjørn Nørgaard
Alder: 69 år
Eksternt medlem af
bestyrelsen
2011 område
Genvalgt 19. september
2013
Nuværende valgperiode
udløber den 19.
september 2017
Produktionsleder Indtrådt 26. september [Kendskab til Christiania Ingen andre Ja
Johannes Brandt, 2011
(formand) Genvalgt 19. september
Alder: 36 år 2013
Udpeget til bestyrelsen af (Nuværende valgperiode
Christiania udløber den 19.
september 2017
Valgt senest: 2014
På valg: 2017
Advokat Knud Foldschack [indtrådt 26. september[Det juridiske område og det erhvervs- Bestyrelsesformand og Ja
(næstformand) 2011 pøkonomiske område medlem i en række fonde og
Alder: 64 år Genvalgt 19. september virksomheder. Advokat for
Advokat hos Foldschack & [2013 Fonden Fristaden Christiania
Forchhammer Nuværende valgperiode og en lang række andre fonde,
Eksternt medlem af udløber den 19. virksomheder mv.
bestyrelsen september 2017
Psykoterapeut Ulla Hulda |indtrådt 26. september|Kendskab til Christiania Koordinator for Christianias Ja
Mader (Næstformand), 2011 kontaktgruppe, ansat i
Alder: 69 år Genvalgt 16. december Christianias sekretariat for
Udpeget til bestyrelsen af [2015 Fonden
Christiania Nuværende valgperiode
udløber den 16.
december 2019
Socialrådgiver Majbrit Indtrådt 26. september[Det sociale område Formand for Dansk Ja
Berlau 2011 Socialrådgiverforening
Alder: 39 år Genvalgt 16. december
Eksternt medlem af 2015
bestyrelsen Nuværende valgperiode
udløber den 16.
december 2019
Socialrådgiver Pia Bjørg |indtrådt 26. september[Kendskab til Christiania Merkonom i Organisation og Ja
Liljenbøl 2011 Strategi, Systemisk
Alder: 61 år Genvalgt 16. december Familieterapeut, ansat i
Udpeget til bestyrelsen af [2015 Christianias beboerradgivning
Christiania Nuværende valgperiode HOV, Områdekasserer i Psyak.
udiøber den 16.
december 2019
Udviklingskonsulent Liv lindtrådt 2. september[Kendskab til Christiania Udviklingskonsulent hos BL- Ja
Jørgensen 2014 Danmarks Almene Boliger
Alder: 40 år Genvalgt 16. december
Udpeget til bestyrelsen af [2015
Christiania Nuværende valgperiode
udløber den 16.
december 2019
Professor emeritus Peder jindtrådt 26. september|Miljø og bæredygtighed Medlem af Danmarks Ja
Agger 2011 Naturfredningsforenings
Alder: 76 år Genvalgt 19. september planfaglige udvalg og
Eksternt medlem af 2013 repræsentantskab, 1. maj
bestyrelsen Nuværende valgperiode fondens bestyrelse og
udløber den 19. redaktionen af Global Økologi.
september 2017
Arkitekt Merete Ahnfeldt- lindtrådt 26. september[Det bygningstekniske område Lektor ved Kunstakademiets |Ja
Mollerup 2011 Arkitektskole, medlem af
Alder: 53 år Genvalgt 16. december Akademirådet
Eksternt medlem af 2015
bestyrelsen Nuværende valgperiode
udløber den 16.
december 2019
Billedhugger og professor [indtrådt 26. septemberjDet kulturelle omrade og det bygningstekniske lingen andre Ja
LEDELSESBERETNING
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0017.png
NE I TOOMSÆTNING ........... e. eseseeeeseeecaseeeseareneaneas ..
Ejendomsomkostninger ..….….….….….….….… TEPPEPPIEPPPPPPPPR eeereneas
BRUTTORESULTAT...….….….….….…. eeeserereeenenereen eesssseeeeeeeeeeerenaeee ...
Administrationsomkostninger...……………. TEPFPEPFEPPPPPR EPPP
Andre driftsindtægter................….….…. eseseeeeeeeereea eeesereneen <..
DRIFTSRESULTAT................…. eeeeeeaeeee PEPEPEPE eeeeeeeeeeea.
Andre finansielle indtægter...............….… eaeeeenenes eeeeeaeeeean ceee.
Andre finansielle omkostninger..........….…. eeseeeeeeeeee eeeseeeereeeees
RESULTAT FØR SKAT ..……
Note
2015
kr.
9.072.084
-7.013.343
2.058.741
-1.182.177
4.050.000
4.926.564
49 650
-3.586.618
1.389.596
-305.709
1.083.887
2016
kr.
8.821.152
-7.631.271
1.189.881
-1.197.887
4.298.740
4.290.734
448.211
-2.344 855
2.394.090
-524.698
69.392
FORSLAG TIL RESULTATDISPONERING
Overført resultat.......................-.ssssesccseocsoesecceosnococeeas..
1.083.887
1.083.887
1.869.392
1.869.392
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0018.png
Grunde og bygninger........….…. eeeeeereereen ceee
Bygninger på lejet grund...…...….…............…..….….….
Materielle anlægsaktiver..……….….….……. eeaeee
Tilgodehavender...…….….….….…. eessssreeresereeeneeas ...
Finansielle anlægsaktiver..…….………. esssecesenares
ANLÆGSAKTIVER.............…. eeeeeeeaaaene ....
Tilgodehavender...........................ssseee.
Periodeafgrænsningsposter...........….….…..… cee
Tilgodehavender ..…………. eeereseeeees ereeereeeeen ..
Andre værdipapirer og kapitalandele ..……………….
Værdipapirer .
Likvide beholdninger......….….….….….….….….….…. eeeseeeeee.
OMSÆTNINGSAKTIVER...…….….….….….….…. eereeeeoeeaes ..
AKTIVER........ ... .
e... e...
o..
o... e.....
e... D
eeso e.c...
2016
kr.
Note
132.107.664
20.537.567
4 152.645.231
4.074.396
5 4.074.396
156.719.627
27.106
715.235
742.341
5.270.828
5.270.828
5.451.324
11.464.493
168.184 120
2015
kr.
123.513.715
13.859.646
137.373.361
3.767.159
3.767.159
141.140.520
79.583
0
79.583
0
0
3.264.935
3.344.518
144.485.038
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0019.png
Grundkapital................. seese. eeereaaas eeeeeaaes eeeeeeereees:
Overført overskud..................... eeseseseeeeeeees esesacsaees
EGENKAPITAL... eerror esseesoeeerseaaeeeeeeee.
Hensættelse til udskudt skat................ PEEFIPPPFIPPIY
Hensættelse til forpligtelser vedrørende renovering m.v...…….….….….….….
HENSATTE FORPLIGTELSER..….….............…. esersesoaseeaaane. PEE
Realkredit Danmark, nominel restgæld...….….….…. eseaeaeeees eeeeaan ceee
Kurstab og låneomkostninger, der amortiseres......….….….…..….…. eesaees ..
Anden gæld ................…. eeeeereeees esssessereeaereereasarereesaeeeeeees
Langfristede gældsforpligtelser......….….….….….….….….… eeraa eeseseeerenean
Kortfristet del af langfristet gæld....….….….….….….…...….….….….…. eeeeeearaseeeeeees .
Gæld til pengeinstitutter......................... sses seses
Leverandører af varer og tjenesteydelser...............
Periodeafgrænsningsposter...…………. eessseseeseeeeeeaan essssesesseeaeennaee
Kortfristede gældsforpligtelser .................
GÆLDSFORPLIGTELSER..….…............ -eesse seess seese eseese
PASSIVER................oeo ceee cccccseseceesssa secese s sss eesseceeaeeees
.. . .
Note 2016
kr.
27.499.262
9.300.879
6 36.800.141
2.620.706
22.000.000
24.620.706
90.039.787
-4.815.129
11.200.000
7 96.424.658
7 690.253
431.946
1.523.552
7.692.864
10.338.615
106.763.273
168.184.120
2015
kr.
18.190.334
7.431.487
25.621.821
2.096.008
26.000.000
28.096.008
63.743.000
-2.487.041
11.200.000
72.455.959
16.800.000
0
111.250
1.400.000
18.311.250
90.767.209
144.485.038
Eventualposter mv.
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Nærtstående parter
BALANCE 31. DECEMBER
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0020.png
KOStpris 1. januar 2016,..................ssessesesoseessevereseeeoneene:
Tilgang.................seereeeeoeseeeeeeeeseseoeeeeee secere reseseeeeeeeee,
Kostpris 31. december 2016..................::sseeeeeeseeeeeeeeeee:
Af- og nedskrivninger 1. januar 2016......................cccccceee..
Årets afskrivninger ................. sses sses sss es eseese seess.
Af- og nedskrivninger 31. december 2016.......................….
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2016...................…..….
I henhold til pkt. 13 om gevinstklausul i aftale af 26. juni
2012 kan det oplyses, at fondens købesum for de tidligere
statsejede bygninger og jorden under dem androg
og at fonden siden da har afholdt forbedringer, foreløbigt
opgjort til
Hertil kommer P/L regulering
Hvorefter foreløbigt P/L regulerede beløb udgør
Finansielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
192.670
255.541
448.211
46./42
2.908
49.650
224.698
524.698
305.709
305.709
2015
kr.
2016
kr.
Grunde og Bygninger pa lejet
bygninger
4.326.484
9.129.191
3.455.675
812.469
535.542
1.348.011
132.107.664
grund
14.023.250
6.814.670
20.837.920
163.604
136.749
300.353
20.537.567
El
rA
Tilgodehavender
Tilgang................eseeseesesseseeseeasaseeseeeesacooereseeeceeesececeacenena eeseseeaeeeaees 4.074.396
Kostpris 31. december 2016........................... eeaeee essseeseeneeasanreareseeaee 4.074.396
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2016........................... sss.. 4.074.396
Andre finansielle indtægter
Rente af udlån til Fællesskabet Christiania...
Finansielle indtægter i ØVrigt.....................sscsecssecceeeeeeeeas >.
Fonden har ikke haft lønnede ansatte i regnskabsaret og der er ikke udbetalt vederlag til
bestyrelsens medlemmer.
Personaleomkostninger
Antal personer beskæftiget i gennemsnit:
0 (2015: 0)
Skat af ärets resultat
Beregnet skat af årets skattepligtige indkomst.................….….…..…
68.391.501
30.382.253
1.652.977
100.426.731
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0021.png
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0022.png
63.743.000 90.730.040 690.253 87.136.894
.. -2.487.041 = -4.815.129 0 0
««.......….….….…. 28.000.000 11.200.000 0 0
89.255.959 97.114.911 690.253 87.136.894
Kurstab og laneomkostninger på 4.815.129 kr., der amortiseres, er medtaget i gæld til
realkreditinstitutter.
Realkreditlånet er ydet med statsgaranti.
Anden gæld er skyldig restkøbesum, der forfalder således:
31.12.2018 11.200.000
I alt 11.200.000
Afholdte udgifter til renovering m.v. kan i henhold til nærmere bestemmelser i indgået aftale
fradrages i den skyldige restkøbesum.
1/1 2016
gældi alt
Afdrag
næste ar
Note
Grundkapital
Egenkapital 1. januar 2016......................................… 18.190.334
Kapitalforhøjelse.....................sesseeeeeeeeseeeesseeeee..... 9.308.928
Forslag til årets resultatdisponering.................
Egenkapital 31. december 2016...........................….….….27.499.262
Overført
overskud I alt
7.431.487 25.621.821
9.308.928
1.869.392 1.869.392
9.300.879 36.800.141
Realkredit Danmark, nominel
restgæld ............. essees.
Kurstab og låneomkostninger, der
aMOFrtiseres................ eser.
Anden gæld................…
Langfristede gældsforpligtelser
31/12 2016
gæld i alt
Egenkapital
Restgæld
efter 5 ar
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0023.png
Eventualposter mv.
Eventualforpligtelser
Der verserer løbende sager og påbud vedrørende fondens opfyldelse af forpligtelser om
lovliggørelse etc. Det er fondens opfattelse, at disse sager vil blive løst uden, at
sanktionsmulighederne i aftalerne med Staten i form af huslejetillæg henholdsvis
tilbagetagning bliver taget i anvendelse.
Kontraktlige forpligtelser
Lejeforpligtelser
Fonden har indgået lejeaftaler vedrørende grunde og bygninger. For grunde er der indgået
tidsubegrænset lejeaftale, der kan opsiges af lejer og udlejer med 8 års forudgående varsel.
For bygninger, hvoraf en del er omfattet af bygningsfredning, er der indgået tidsbegrænset
lejeaftale på 30 år og med 30 års uopsigelighed for lejer og udlejer. Der er for begge
lejeaftaler bestemmelser om regulering af lejen efter Finansministeriets generelle pris- og
lønindeks (pl-regulering). Lejeforpligtelserne kan - uden fremtidig pl-regulering - opgøres til
følgende i den fremtidige 8 års periode for grunde og fremtidige 252 års periode for
bygninger:
Grunde
DKK
Inden for 1 år 1.760.216
Mellem 1 og 5 år 11.124.197
Efter 5 år 12.374.196
I alt 25.258.609
Øvrige forpligtelser
Bygninger
DKK
2.127.661
8.510.644
52.127.695
62.766.000
I alt
DKK
3.887.877
19.634.841
64.501.891
88.024.608
Fonden er forpligtet til at forestå renovering m.v., vedligeholdelse, renholdelse og forsyning
m.v. i Christianiaområdet, og at medvirke til flytning af en række selvbyggerhuse inden for
henholdsvis 10 og 30 år fra medio 2012.
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. af fællesarealer, veje, belysning og
forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder er i årsrapporten afsat med t.DKK 22.000.
For de af fonden erhvervede ejendomme er der pålagt gevinstklausul ved videresalg, hvorved
en nærmere opgjort eventuel gevinst tilfalder Staten. En del af de erhvervede bygninger er
omfattet af bygningsfredning
Pantsætninger og sikkerhedsstillelser
Til sikkerhed for realkreditlån på t.DKK 90.730 er der foretaget pantsætning af fast ejendom,
hvis regnskabsmæssige værdi udgør t.DKK 132.108.
Værdipapirer til kursværdi t.DKK. 5.271 samt likvidebeholdninger på t.DKK 166 er stillet til
sikkerhed for statsgaranti. Endvidere er t.DKK 2.358 af de likvide beholdninger stillet til
sikkerhed for Statens garanti for det kommende års prioritetsydelser, idet fondens
ejendomme ikke er forsikrede.
Note
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0024.png
Nærtstäende parter
Med henvisning til årsregnskabslovens § 70 oplyses det, at fonden foretager udlejning af sine
faste ejendomme til Fællesskabet Christiania og at fondsvedtægten foreskriver, at det skal
sikres, at de som til enhver tid er hjemmehørende på Christianiaområdet bl.a. får størst mulig
indflydelse på områdets aktuelle brug og udvikling, og at fondens drift i videst muligt omfang
sker ved inddragelse af områdets beboere, virksomheder, administrationsenhed og dets selv-
forvaltning m.v.
Der er i 2016 transaktioner mellem fonden og Fællesskabet Christiania i form af
huslejeindtægt på 8.700 t.kr. for fonden og fondens udlån af yderligere 380 t.kr. til
Fælleskabet Christiania. Udlånet er med en rente på 3% p.a. og årlig ydelse på 5% af
hovedstolen samt uden sikkerhedsstillelse. Pr. 31. december 2016 udgør restgælden 4.074
t.kr. Hertil kommer, at Fællesskabet Christiania har ydet en gave til fonden svarende til
værdien af de forbedringer på knap 9.100 t.kr.
Derudover udgøres fondens nærtstående parter af fondens bestyrelse. Der har arets løb
været ydet rådgivning for i alt 1.397 t.kr. af advokatfirmaet Foldschack & Forchhammer,
hvori bestyrelsens næstformand advokat Knud Foldschack er partner. Rådgivningen faktureres
på normale markedsmæssige vilkår.
Note
10
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0025.png
RESUL TATOPGØRELSEN
Nettoomsætning
Nettoomsætningen består af lejeindtægt vedrørende fondens ejendomme samt indlejede grunde og
bygninger. Nettoomsætningen indtægtsføres efter periodiseringsprincippet. Nettoomsætning måles til
dagsværdi og opgøres ekskl. moms og rabatter.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter indeholder regnskabsposter af sekundær karakter i forhold til fondens
aktiviteter, hvorved forpligtelse på 40 mio. kr. til renovering m.v. indregnes lineært over 10 år som
udtryk for den gennemsnitlige afvikling af forpligtelsen.
Andre eksterne omkostninger
Andre eksterne omkostninger omfatter omkostninger til salg, reklame, administration, lokaler, tab pa
debitorer, operationelle leasingomkostninger mv.
Personaleomkostninger
Personaleomkostninger omfatter løn og gager, inklusive feriepenge og pensioner samt andre omkost
ninger til social sikring mv. til fondens medarbejdere. | personaleomkostninger er fratrukket modtagne
godtgørelser fra offentlige myndigheder.
Finansielle indtægter og omkostninger
Finansielle indtægter og omkostninger indeholder renteindtægter og -omkostninger, realiserede og
urealiserede kursgevinster og -tab vedrørende værdipapirer, gæld og transaktioner i fremmed valuta,
amortisering af finansielle aktiver og forpligtelser samt tillæg og godtgørelse under acontoskatteordnin-
gen mv. Finansielle indtægter og omkostninger indregnes med de beløb, der vedrører regnskabsaret.
Skat
Årets skat, som består af årets aktuelle skat og forskydning i udskudt skat, indregnes i resultatop-
gørelsen med den del, der kan henføres til årets resultat, og direkte på egenkapitalen med den del, der
kan henføres til posteringer direkte på egenkapitalen.
BALANCEN
Materielle anlægsaktiver
Grunde og bygninger, produktionsanlæg og maskiner samt andre anlæg, driftsmateriel og inventar
måles til kostpris med fradrag af akkumulerede af- og nedskrivninger. Der afskrives ikke på grunde.
Afskrivningsgrundlaget er kostpris med fradrag af den skønnede restværdi efter afsluttet brugstid.
Kostprisen omfatter anskaffelsesprisen samt omkostninger direkte tilknyttet anskaffelsen indtil det
tidspunkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug. For egenfremstillede aktiver omfatter kostprisen
omkostninger til materialer, komponenter, underleverandører, direkte lønforbrug samt indirekte
produktionsomkostninger.
Årsrapporten for Fonden Fristaden Christiania for 2016 er aflagt i overensstemmelse med den danske
rsregnskabslovs bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse B med de særlige tilpasninger som
følge af, at der er tale om en erhvervsdrivende fond.
Årsrapporten er udarbejdet efter samme regnskabspraksis som sidste år.
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0026.png
88
Brugstid Restværdi
Bygninger på lejet grund .......................:ess esses eeses esses eseese ces ceeeceeeees 30 år 90 %
vrige overtagne bygninger...........................:.cssesseceeeecereeeeeraeeeeeess 30 år 90 %
Nybygninger...................ssceseessesseesseeeseeesseseacesseeeececcceeenne = aoeeoe 30 år 30 %
For de af fonden ejede ejendomme skønner ledelsen, at grundværdierne er væsentlige, hvorfor de
herpå værende bygninger indgår med mindre beløb, som gør at restværdien kan ansættes til 90 .
Fortjeneste og tab ved afhændelse af materielle anlægsaktiver opgøres som forskellen mellem
salgsprisen med fradrag af salgsomkostninger og den regnskabsmæssige værdi på salgstidspunktet.
Finansielle anlægsaktiver
Deposita omfatter huslejedeposita, som indregnes og måles til kostpris. Der afskrives ikke pa deposita.
Værdiforringelse af anlægsaktiver
Den regnskabsmæssige værdi af materielle anlægsaktiver samt finansielle anlægsaktiver, der ikke må
les til dagsværdi, vurderes årligt for indikationer på værdiforringelse ud over det, som udtrykkes ved
afskrivning.
Foreli er der indikationer på værdiforringelse, foretages nedskrivningstest af hvert enkelt aktiv
henholdsvis gruppe af aktiver. Der foretages nedskrivning til genindvindingsværdien, hvis denne er
lavere end den regnskabsmæssige værdi.
Genindvindingsværdi er den højeste værdi af nettosalgspris og kapitalværdi. Kapitalværdien opgøres
som nutidsværdien af de forventede nettopengestrømme fra anvendelsen af aktivet eller aktivgruppen
og forventede nettopengestrømme ved salg af aktivet eller aktivgruppen efter endt brugstid.
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles til amortiseret kostpris, hvilket sædvanlgvis svarer til pålydende værd.
Værdien reduceres med nedskrivning til imødegåelse af forventede tab.
Tilgodehavender måles til nominel værdi. Værdien reduceres med nedskrivning til imødegåelse af
forventede tab.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver
Periodeafgrænsningsposter indregnet under aktiver omfatter afholdte omkostninger vedrørende efter-
følgende regnskabsår.
Egenkapital
Fondens bundne kapital indeholder den vedtægtsbestemte grundkapital, som blev indskudt i
forbindelse med fondens stiftelse samt eventuelle vedtægtsbestemte reserver.
Under egenkapitalen angives den ramme, bestyrelsen har vedtaget for uddelinger for det kommende
år.
Gaver og arv, hvorom giver har bestemt, at beløbene skal tilgå fonden som grundkapital eller
konsolidering, posteres direkte på grundkapitalen. Gaver og arv, der modtages som disponibel kapital,
indregnes i resultatopgørelsen.
Hensatte forpligtelser
Hensættelse til forpligtelse vedrørende renovering m.v. omfatter renovering m.v. af fællesarealer,
veje, belysning og forsyningsnet m.v. på dele af de samlede områder, hvor fonden på balancedagen har
en retlig eller faktisk forpligtelse hertil. Hensættelsen afvikles i takt med renoveringens udførelse.
Hensættelsen måles ud fra et skøn over dagsværdien af den resterende forpligtelse på balancedagen.
Der foretages lineære afskrivninger baseret pa følgende vurdering af aktivernes forventede brugstider
og restværdi:
Aktstk. 341 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorledes størrelsen på denne risikopræmie er fastsat, til indenrigs- og boligministeren
2614049_0027.png
Skyldig skat og udskudt skat
Fonden er underlagt skattelovgivningen for fonde, og den skattepligtige indkomst opgøres i
overensstemmelse hermed. Skattelovgivningen for fonde tillader skattemæssige fradrag for
hensættelser til senere uddelinger. Som følge heraf har fonden muligheden for at reducere en eventuel
skattepligtig positiv indkomst til nul. Det skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling
tillades ikke indregnet regnskabsmæssigt, hvorfor der opstår en udskudt skatteforpligtelse herpå.
Udskudt skat vedrørende forskelle mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og
forpligtelser indregnes som hovedregel i årsregnskabet. Der foretages imidlertid en vurdering af
fondens mulighed for som følge af de skattemæssige fradrag for hensættelse til senere uddeling at
disponere den skattepligtige indkomst til nul for regnskabsåret og kommende regnskabsår. Denne
vurdering kan medføre, at der ligeledes ikke i årsregnskabet indregnes udskudt skat på forskelle
mellem regnskabs- og skattemæssige værdier på aktiver og forpligtelser.
Gældsforpligtelser
Finansielle forpligtelser indregnes ved låneoptagelse til det modtagne provenu med fradrag af afholdte
låneomkostninger. I efterfølgende perioder måles de finansielle forpligtelser til amortiseret kostpris
svarende til den kapitaliserede værdi ved anvendelse af den effektive rente, således at forskellen
mellem provenuet og den nominelle værdi indregnes resultatopgørelsen over låneperioden.
Amortiseret kostpris for kortfristede gældsforpligtelser svarer normalt til nominel værdi.
Periodeafgrænsningsposter, passiver
Periodeafgrænsnin sposter indre net under passiver omfatter modtagne betalin er vedrørende
indtægter i de efterfølgende år.