Kirkeudvalget 2020-21
S 605
Offentligt
2312948_0001.png
2020-21
S 604 endeligt svar
Offentligt
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Birgitte Bergman (KF) har den 17. december 2020 stillet
følgende spørgsmål nr. S 604 til uddannelses- og forskningsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål S 604:
”Anerkender
ministeren, at der er et problem, når dimensioneringen på teologistu-
dierne ikke tager højde for, at en del teologer vælger ikke at videreuddanne sig til
præst?”
Svar:
Jeg anerkender, at biskopper og menighedsråd flere steder i landet oplever, at det
er vanskeligt at få præstestillinger besat. Det er en udfordring, som regeringen er
optaget af at få løst, bl.a. med det aktuelle lovforslag om en teologisk efteruddan-
nelse, som netop er blevet vedtaget af Folketinget.
Når vi ser på ledigheden for nyuddannede teologer, så ligger den betydeligt højere
end gennemsnittet for de videregående uddannelser. Det er også tilfældet, hvis
der korrigeres for, at kommende præster har kortere tid til at finde ansættelse, da
de først skal gennemføre pastoralseminaret. Det kan vi i mine øjne ikke se bort
fra, da det er forbundet med betydelige menneskelige og samfundsmæssige om-
kostninger at være ledig.
Jeg ved, at der har været dialog mellem folkekirken og de teologiske fakulteter på
Københavns Universitet og Aarhus Universitet i forbindelse med forberedelsen af
det aktuelle lovforslag. Jeg vil derfor opfordre til, at dialogen fortsættes med hen-
blik på at afsøge, hvordan teologistudierne kan understøtte, at flere teologistude-
rende finder interesse for præstegerningen.
Jeg vil samtidig opfordre folkekirken til at intensivere arbejdet med at tiltrække de
nyuddannede teologer, da en del nyuddannede teologer fortsat er ledige mere end
et år efter endt teologistudie.
21. december 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
195590
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1