Europaudvalget 2020-21
S 265
Offentligt
2284949_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Troels Lund Poulsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8543
19. november 2020
Folketingsmedlem Troels Lund Poulsen (V) har den 6. november 2020 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 265, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 265:
”Hvad
ligger til grund for, at regeringen har valgt de restriktioner, den har, i forbin-
delse med tiltag til begrænsning af smitte med covid-19 blandt vandrende arbejds-
tagere og ikke f.eks. de tilsvarende tyske restriktioner for europæisk arbejdskraft?”
Svar:
For regeringen er det helt afgørende, at vi effektivt forebygger spredning af co-
ronasmitte i Danmark. Vi skal have fokus på sundheden, fordi det er en forudsæt-
ning for, at vi også kommer relativt godt i gennem corona-krisen rent økonomisk.
Samtidig skal vi selvfølgelig forsøge at holde hånden under de danske virksomhe-
der og lønmodtagere.
I april kom vi derfor med en række initiativer, hvor budskabet var klart - der skulle
være styr på smitterisikoen fra vandrende arbejdskraft. Initiativerne byggede bl.a.
på skærpet tilsyn fra Arbejdstilsynet, vejledning og information om sundhedsmyn-
dighedernes retningslinjer, nedsættelse af en task force med arbejdsmarkedets par-
ter og opfordring til at vandrende arbejdskraft lader sig teste.
I forhold til i foråret har situationen ændret sig. I foråret var smitten meget lav i
bl.a. Østeuropa, mens vi nu ser generelt ser, at Østeuropa sammen med en række
øvrige lande omkring os er repræsenteret blandt lande, der er karakteriseret som
højrisikolande.
Vi har derfor med virkning fra den 26. oktober 2020 sat ind med nye tiltag, fordi
der er behov for at få styr på smitten. Tiltagene består blandt andet af et krav om, at
man skal fremvise et testcertifikat med et negativt testsvar, hvis man vil krydse
grænsen og arbejde i Danmark. Certifikater med negative svar på quicktest, der er
PCR-baseret eller antigen, accepteres også ved grænsen. Den indrejsende vil få en
klar opfordring til at lade sig PCR-teste efter indrejse i Danmark.
Desuden har regeringen den 12. november 2020 fremlagt et forslag om at
give ar-
bejdsgivere mulighed for at pålægge ansatte at tage en corona-test og derefter
S 265 - 2020-21 - Endeligt svar på S 265: Hvad ligger til grund for, at regeringen har valgt de restriktioner, den har, i forbindelse med tiltag til begrænsning af smitte med covid-19 blandt vandrende arbejdstagere og ikke f.eks. de tilsvarende tyske restriktioner for europæisk arbejdskraft?
blive oplyst om resultatet, der nu efter Folketingets accept behandles som ha-
stelovgivning.
Det er forskelligt, hvordan de enkelte EU-lande vælger at gribe situationen an. Den
tyske regering har den 8. november 2020 ændret sin anbefaling, og der er et gene-
relt krav om karantæne ved indrejse til Tyskland fra Danmark, dog er er der en
række undtagelser. Det er op til de 16 enkelte delstater, hvordan krav i forbindelse
med indrejse reguleres.
For løbende aktuel information om de tyske regler og de enkelte delstater kan jeg
kan henvise til Damarks Ambassade i Tysklands hjemmeside.
Vi tager situationen med udviklingen i smittetallene i landene omkring os meget al-
vorligt, og jeg er af den opfattelse, at vi med et krav om, at man skal kunne vise et
testcertifikat med en negativ test, har et fornuftigt svar på en vanskelig situation.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2