Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Ulla Tørnes (V) har den 23. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1211 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål S 1211:
Vil ministeren oplyse, hvilke refleksioner Rockwool Fondens undersøgelse ”I både
Danmark og USA er social arv med til at forme hele livet” giver anledning til for så
vidt angår det videregående område samt indretningen af SU-systemet?
Svar:
Rockwool Fonden har undersøgt, hvordan en mors uddannelsesniveau giver sig
udslag i observerbare forhold i forskellige faser af et barns liv. Konklusionen er, at
social arv viser sig tidligt og varer hele livet. De måler på en lang række forskellige
kriterier på tværs af år og lande. Den sociale arv kommer tidligt i livet til udtryk i
testresultater fra skolen, men disse test er meget forskellige i Danmark og USA.
Senere i livet observerer forskerne social arv i uddannelseslængde, men uddan-
nelsessystemet i Danmark indeholder en større spredning i længde end det ameri-
kanske. Disse forskelle gør det svært at sammenligne de to lande, hvilket forfat-
terne også selv pointerer.
Når undersøgelsen finder, at social arv allerede kan måles tidligt i livet, er det gi-
vet, at gratis uddannelse og SU ikke alene er løsningen på at bryde den. Derfor er
det vigtigt at have fokus på social arv helt fra, når børn er i vuggestuealderen. Det
har vi brug for mere viden omkring, og derfor prioriterer regeringen også flere mid-
ler til forskning i de tidlige år af barnets liv
–
senest som en del af forskningsreser-
veaftalen for 2021. Vigtigheden af at sætte ind tidligt i livet understøttes af nobel-
prismodtageren James Heckman, der i 2008 fandt, at jo tidligere der investeres i
børn, des bedre resultater opnås.
Selvom tidlige indsatser har afgørende indflydelse på, hvordan børn klarer sig se-
nere i livet, ændrer det dog ikke ved, at det danske uddannelsessystem er et vig-
tigt instrument til at understøtte, at alle unge får mulighed for at uddanne sig uan-
set opvækst og baggrund. Her spiller SU-systemet også en væsentlig rolle, da
økonomi ikke må spænde ben for, at den enkelte unge vælger at påbegynde en
uddannelse. Samtidig har vi en vigtig opgave i uddannelsessystemet i forhold til at
29. marts 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
219432
Side 1/2