Skatteudvalget 2020-21
S 1029
Offentligt
2348293_0001.png
8. marts 2021
J.nr. 2021 - 2072
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1029 af 2. marts 2021, indleveret af Dennis Flydtkjær
(DF).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
S 1029 - 2020-21 - Endeligt svar på S 1029: Hvordan mener ministeren, at man kan forhindre, at ældre selskaber, der er ikke har været aktive i længere tid, pludselig genopstår og anvendes til at kanalisere store beløb igennem, og er det ikke ministerens opfattelse, at alarmklokkerne bør ringe, når hvilende selskaber pludselig omsætter for store beløb uden tilsyneladende at udfolde aktivitet?
2348293_0002.png
Spørgsmål
Hvordan mener ministeren, at man kan forhindre, at ældre selskaber, der ikke har været
aktive i længere tid, pludselig genopstår og anvendes til at kanalisere store beløb igennem,
og er det ikke ministerens opfattelse, at alarmklokkerne bør ringe, når hvilende selskaber
pludselig omsætter for store beløb uden tilsyneladende at udfolde aktivitet?
Svar
Når der er virksomheder, der så systematisk forsøger at omgå systemet, og når der er tegn
på, at de samme virksomheder benyttes til svig gentagne gange, er der behov for at se på,
om myndighederne har de rette værktøjer og ressourcer til indsatsen mod økonomisk kri-
minalitet. Derfor er jeg også glad for, at regeringen med kontrolreformen er i gang med at
styrke kontrolindsatsen generelt de kommende år. I 2020 er de første 250 medarbejdere
ansat, og alene momsområdet er styrket med i alt ca. 90 nye medarbejdere.
Jeg kan henvise til svar på spm. S 1028, hvoraf det fremgår, at regeringen netop har frem-
sat et lovforslag, der indeholder skærpede regler om sikkerhedsstillelse og hæftelse, som
bl.a. har til formål at bekæmpe organiseret skattekriminalitet, hvori der indgår kædesvig.
Vedtagelsen af lovforslaget vil give Skattestyrelsen mulighed for at kræve sikkerhed af
virksomheder, der mistænkes for at indgå i kædesvig. Hvis virksomheden ikke stiller den
sikkerhed, der kræves, kan virksomheden stoppes allerede der. Desuden får Skattestyrel-
sen mulighed for at sende en advarsel til virksomheder, der indgår i kædesvigskonstrukti-
oner, og kræve hæftelse fra dem, hvis de trodser advarslen og fortsat handler med kæde-
svigsvirksomheder. Det er begge tiltag, der er rettet direkte mod den organiserede skatte-
svindel.
I sager om kædesvig forsøger virksomheder bevidst at begå skatte- og momsunddragelse.
Skattestyrelsens indsats mod kædesvig er først og fremmest at kontrollere hele kæden af
virksomheder og deres skatte- og momsbetalinger. Derudover fokuseres der i kontrol-
lerne på fiktive virksomheder og fiktive lønsedler, da dette ofte ses i sammenhæng med
kædesvig. Skattestyrelsen har i de seneste år styrket den målrettede kontrol med kædesvig.
Indsatsen mod bekæmpelse af økonomisk kriminalitet går på tværs af myndigheder, og
det er derfor vigtigt, at der er et tæt myndighedssamarbejde, der giver mulighed for hur-
tigt at reagere, når der opstår mistanke om svindel.
Regeringen vil følge området tæt og se, om der er behov for yderligere tiltag eller en styr-
ket indsats på tværs af myndigheder. Det er en absolut kerneprioritet for regeringen, at
Danmark har en stærk og tidssvarende skatteforvaltning, som bl.a. har de rette forudsæt-
ninger for at bekæmpe den stadig mere organiserede kriminalitet.
Side 2 af 2