Finansudvalget 2020-21
L 239
Offentligt
2454601_0001.png
Bilag 1. Reserveoversigt
Tabel 1
Reserver på FFL22
Mio. kr. (2022-pl)
§ 7. Finansministeriet
§ 07.11.79.20. Reserve vedr. helhedsorienteret indsats
31,2
31,0
15,2
0,0
Som følge af Aftale mellem davæ-
rende VLAK-regering og Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Det Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om ud-
møntning af satspuljen
for 2019 af november 2018 er der
afsat midler til understøttelse
af implementeringen af reformen
vedrørende helhedsorienteret ind-
sats.
I forbindelse med ændringsforsla-
gene er kontoen oprettet med 1,7
mio. kr. årligt i 2021-2024 til udvik-
ling og gennemførsel af analyser af
grønne indkøb i den offentlige sek-
tor.
I forbindelse med handlingsplanen
for FN's Verdensmål angående mo-
delberegning af det danske for-
brugsbaserede klimaaftryk. Reser-
ven forventes udmøntet på æn-
dringsforslagene for finansloven
2022.
2022
2023
2024
2025
Formålet med reserven
Aftalebinding
Del af reserven der er aftalt ud-
møntet samt hvilken aftale
Den konkrete
udmøntning af reserven fastlægges
nærmere, når der foreligger en aftale
om reformindholdet.
Midlerne udmøntes på aktstykke.
§ 07.11.79.70. Analyser af den off.sektors grønne indkøb
1,7
1,7
1,7
0,0
§ 07.11.79.80. Handlingsplan for FNs verdensmål
2,7
1,7
1,7
0,0
§ 8. Erhvervsministeriet
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0002.png
Side 2 af 20
§ 08.11.79.50. Strategi for Danmarks digitale vækst
50,7
97,9
103,9
101,7
Aftale mellem den daværende VLAK-
Bevillingen kan anvendes til styrket
regering, Dansk Folkeparti og Radi-
digitaliseringen med fokus på er-
kale Venstre om Erhvervs- og Iværk-
hvervslivet.
sætterinitiativer af november 2017.
Reserven er ved en fejl indbudgette-
ret på §11. Midlerne er udmøntet
som en del af bloktilskuddet til kom-
munerne og regionerne. Der lægges
derfor op til at nedskrive reserven i
forbindelse med de tekniske æn-
dringsforslag.
Der er afsat en reserve på 12,7
Reserven er afsat som led i aftale
Reserven udmøntes, da der er poli-
mio. kr. årligt i 2022-2023 til styrket mellem regeringen, Radikale Venstre, tisk flertal (regeringen, Radikale
rådgivning til ofre for seksuelle
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
overgreb.
og Alternativet om finansloven for
hedslisten og Alternativet) for at
2021 af december 2020. Reserven
styrke rådgivningen for ofre for sek-
blev oprindeligt afsat med 20 mio. kr. suelle overgreb.
årligt i 2021-2022. Kontoen er heref-
ter rebudgetteret i 2022.
Reserven er oprettet på finanslov-
Reserven udmøntes, jf. politisk fler-
forslaget for 2022 pba. politisk flertal tal for at styrke stalkning-indsatsen.
Der er afsat en reserve på 4,5 mio. (regeringen, Dansk Folkeparti, Socia-
kr. i 2022 og 4,4 mio. kr. i 2023 til listisk Folkeparti, Radikale Venstre,
initiativer mod stalking.
Det Konservative Folkeparti, Nye Bor-
gerlige og Alternativet) for at styrke
stalking-indsatsen.
Der er afsat en reserve til det lands- Akt. 196 af 16. maj 2007
Der er afsat en reserve til finansie-
dækkende radiokommunikationssy-
ring af eventuelle uforudsete udgifter
stem mv. Reserven er afsat til fi-
i forbindelse med radiokommunikati-
nansiering af eventuelle uforudsete
onssystemet. Den hidtidige reserve
udgifter i forbindelse med radio-
er opbrugt, og i forbindelse med
kommu-nikationssystemet.
godkendelsen af plan for ophør blev
der afsat en ny reserve på 25,0 mio.
kr. (2021-pl). I 2022 udgør reserven
13,9 mio. kr. Reserven rebudgette-
res på de årlige finanslove, og den
uforbrugte del af reserven på §
11.23.03. Radiokommunikationssy-
stem til det samlede beredskab mv.
bortfalder derfor på de årlige bevil-
lingsafregninger.
Der er afsat en reserve på 8,2 mio.
kr. i 2022 og 3,1 mio. kr. årligt fra
2023 og frem til kompensation til
kommuner og regioner som følge af
whistleblowerdirektivet.
§ 11. Justitsministeriet
§ 11.11.79.60. DUT - reserve
8,2
3,1
3,1
3,1
§ 11.11.79.77. Reserve til styrket indsats til ofre for seksu- 12,7
elle overgreb
12,7
0,0
0,0
§ 11.11.79.82. Reserve til initiativer mod stalking
4,5
4,4
0,0
0,0
§ 11.23.03.40. Implementeringsreserve
13,9
0,0
0,0
0,0
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0003.png
Side 3 af 20
§ 13.11.79.20. Det kommunale lov- og cirkulæreprogram
19,0
9,5
9,5
9,5
Kontoen er oprettet med 19,0 mio.
kr. i 2022 og 9,5 mio. kr. i 2023 og
frem (2022-pl). Justeringen skyldes
udmeldingen fra Skatteministeriet
om, at de nye ejendomsvurderinger
til plandata først udsendes i som-
meren 2021. De nye ejendomsvur-
deringer er en forudsætning for at
beregne den udestående DUT-
kompensation forbundet med det
nye plandata-system. Det vil såle-
des først være muligt at gennem-
føre en DUT-forhandling med KL i
DUT-sæsonen 2021/2022.
Kontoen er oprettet til at dække et
eventuelt driftsunderskud i forbin-
delse med en standardfærge, som i
regi af Færgesekretariatet er under
udvikling til brug som afløserfærge.
Tilskuddet kan ydes i perioden
2022-2026 med en samlet ramme
på maksimalt 15,0 mio. kr.
Eventuelt overskydende midler til-
falder statskassen.
På kontoen er opført en reserve til
finansiering af udgifter i forbindelse
med ny lovgivning og andre initiati-
ver mv.
§ 13.11.79.30. Res til dækning af driftsundersk ifm. en
standardfærge
3,0
3,0
3,0
3,0
Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti om justering af tilskudsordnin-
gerne til nedsættelse af færgetakster
for personbefordring og godstransport
på ikke-statslige færgeruter til og fra
visse øer af november 2018.
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 14.11.79.20. Reserve
4,8
4,8
4,8
4,8
§ 14.11.79.70. Reserve vedrørende personer på tålt op-
hold mv.
24,2
23,1
22,4
22,4
§ 14.11.79.80. Reserve vedrørende anvendelse af tekni-
ske biometriløsninger
3,7
3,7
3,7
3,7
§ 14.31.79.10. Reserve
0,0
4,2
4,2
4,2
Aftale mellem den daværende V-re-
gering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
Der er afsat en reserve til finansie- keparti, Liberal Alliance og Det Kon-
ring af udgifter forbundet med Kri- servative Folkeparti om strengere
minalforsorgens opgaver.
kontrol med udlændinge på tålt
ophold og kriminelle udviste af juni
2016.
Bevillingen er afsat til øget anven-
delse af tekniske biometriløsninger i Aftale mellem den daværende VLAK-
sagsbehandlingen i forbindelse
regering og Dansk Folkeparti om fi-
med fastlæggelse af udlændinges nansloven for 2018.
identitet.
Kontoen er ministeriets reserve til
uforudsete udgifter på udlændinge-
området.
Reserven er i årene 2019-2022 ud-
møntet til delvis medfinansiering af
videreførelse af IGU-ordningen, jf.
Lov nr. 562 af 7. maj 2019.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0004.png
Side 4 af 20
§ 15. Social- og Ældreministeriet
§ 15.11.79.10. Reserve til initiativer ifm. aftale om Børnene 11,9
Først
390,6
576,8
629,0
Formålet med reserven er finansie-
ring af en række initiativer ifm. af-
tale om Børnene Først
2,6
2,6
2,6
Fra reserven udmøntes som ud-
gangspunkt midler i regi af Det
kommunale lov- og cirkulærepro-
gram på socialområdet. Hertil kom-
mer, at kontoen justeres sfa. tidli-
gere DUT-sager med 1-talsmarke-
ring, hvor der er aftalt en årlig regu-
lering af kompensationen til kom-
munerne.
§ 15.11.79.42. Aftale om finansloven for 2019 på ældreom- 4,1
rådet
4,1
4,1
4,1
Formålet med reserven er finansie-
ring af videreuddannelse på SOSU-
området. Midlerne udmøntes på
baggrund af en arbejdsgruppes an-
befalinger.
Formålet med reserven er finansie-
ring af en opfølgning på evaluerin-
gen af det specialiserede socialom-
råde, der skal indføre en national
specialeplanlægning på det højt
specialiserede socialområde.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne
om Børnene Først af maj 2021.
Aftaleophænget af bevillingsprofilen i
2022-2025 på FFL22 udgøres af afta-
lerne om satspuljen for 2010, 2012,
2017, Aftale om styrkelse af socialtil-
synet og styrkelse af det økonomiske
tilsyn med sociale tilbud, Aftale om li-
gestilling for forældre på SU og SU til
unge i efterværn på et anbringelses-
sted samt Aftale om reserven til for-
anstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet for 2020-
2023.
Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om fi-
nansloven for 2019 af
november 2018.
Det forventes at udspillet præsente-
res til januar 2022, hvorefter der vil
blive indgået en aftale om udmøntnin-
gen. Reserven er oprettet på forslag
til finanslov for 2022.
§ 15.11.79.20. Det kommunale lov- og cirkulæreprogram
12,5
§ 15.11.79.56. Reserve til evaluering af det specialiserede 45,0
socialområde
45,0
45,0
45,0
§ 16. Sundhedsministeriet
§ 16.11.79.40. Reserve vedrørende det kommunale lov- og 11,9
cirkulæreprogram
§ 16.11.79.62. Aftale om finansloven for 2019 på sund-
hedsområdet
28,2
8,6
2,8
2,8
Afspejler primært den afsatte profil
til landsdækkende screening for
tyk- og endetarmskræft (Kræftplan
III).
Midler vedrører styrkelse af høreap- Aftale mellem den daværende VLAK-
paratbehandlingen, nedbringelse af regering og Dansk Folkeparti om fi-
ventetider, sundhedsplejersker som nansloven for 2019 af november
vaccinationsambassadører samt til 2018.
at styrke og fokusere indsatsen
over for fødselsdepressioner.
18,7
18,7
18,7
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0005.png
Side 5 af 20
§ 16.11.79.66. Aftale om finansloven for 2021
2,0
0,0
0,0
0,0
Midlerne vedrører en teknologi-
pakke til at styrke sundhedsvæse-
nets indsats særligt for sårbare pa-
tientgrupper under COVID-19 samt
til den eksisterende forsøgsordning
med gratis psykologbehandling for
personer med let til moderat de-
pression eller angst gøres perma-
nent og udvides så den omfatter
alle i aldersgruppen 18-24 år.
Nedlæggelse af IKAS
Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finans-
loven for 2021 af 6. december 2020.
§ 16.11.79.83. Midler fra IKAS
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 17.11.79.20. Omdisponeringsreserve, øvrige udgifter
4,3
8,7
8,7
8,7
9,1
8,9
8,7
8,5
Reserven er oprettet med henblik
på omprioriteringer inden for mini-
sterområdet samt finansiering af
særligt prioriterede tværgående op-
gaver, herunder opgaver i koncern-
regi. Reserven vil blive anvendt til
at fremme initiativer inden for Be-
skæftigelsesministeriets område,
Reserven er ikke omfattet af en poli-
som besluttes i finansårets løb, og tisk aftale.
som ikke kan rummes inden for de
givne bevillinger, eller som har et
særligt akut, kortvarigt finansie-
ringsbehov.
§ 17.11.79.25. Reserve systemmodernisering af tværgå-
ende it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen
18,7
49,9
30,8
18,3
§ 17.19.77.15. Reserve vedrørende seniorpension
§ 17.19.78.10. Reserve vedrørende øvrige indkomstover-
førsler
150,0
-8,5
150,0
1,2
150,0
-18,8
150,0
-32,9
Reserven vedrører planlagt system-
modernisering af STAR’s samlede
Reserven er ikke omfattet af en poli-
it-portefølje, herunder særligt den
tisk aftale.
tværgående it-understøtning af be-
skæftigelsesindsats.
Håndtering af eventuelle merudgif-
Aftale om ret til seniorpension for
ter til seniorpension i forhold til afta-
nedslidte af maj 2019.
leøkonomien.
Aftale mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti og En-
Kontoen vedrører dispositioner
hedslisten om en ny ret til tidlig pen-
vedr. øvrige indkomstoverførsler i
sion af oktober 2020.
forbindelse med ny lovgivning, som
har kommunaløkonomiske konse-
Rammeaftale mellem regeringen,
kvenser.
Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre,
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0006.png
Side 6 af 20
Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternative
om plan for genåbning af Danmark af
marts 2021.
Ændring af satsberegninger for selv-
stændige i forbindelse med COVID-
19 jf. bekendtgørelse nr. 1091 af 1.
juni 2021.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om bedre ressource-
forløb af december 2020.
Aftale mellem regeringen og arbejds-
markedets parter om forlængelse af
midlertidig arbejdsfordelingsordning
af november 2020.
Lempelse af beskæftigelseskravet for
ret til syge- og barselsdagpenge for
de selvstændige, der som følge af
lovforslag nr. 237 af 4. juni 2021 mid-
lertidigt ophører deres virksomhed.
§ 17.19.78.20. Reserve vedrørende budgetgaranti
502,2
101,2
288,4
436,0
Aftale mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om en ny ret til tidlig pen-
sion af oktober 2020.
Aftale mellem Regeringen (Socialde-
mokratiet), Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
Kontoen vedrører dispositioner med
sten, Konservative og Alternativet om
kommunaløkonomiske konsekven-
yderligere forbedringer af hjælpepak-
ser på det budgetgaranterede om-
kerne for ikke mindst de mindre er-
råde i forbindelse med ny lovgiv-
hvervsdrivende af februar 2021.
ning.
Rammeaftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternative
om plan for genåbning af Danmark af
marts 2021.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0007.png
Side 7 af 20
Trepartsaftale om justeringer af IGU-
ordningen af december 2020.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om bedre ressource-
forløb af 11. december 2020.
Rammeaftale mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti og Alternativet om en som-
mer- og erhvervspakke samt udfas-
ning af hjælpepakker af maj 2021.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Konservative
og Alternativet om tiltag målrettet
langtidsledige under coronakrisen af
maj 2021.
Aftale mellem regeringen og arbejds-
markedets parter om forlængelse af
midlertidig arbejdsfordelingsordning
af november 2020.
Aftale mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om første delaftale om ny-
tænkningen af beskæftigelsesindsat-
sen af juni 2021.
§ 17.19.79.15. Reserve vedrørende digitale samtaler i Ny- 19,5
tænkning af beskæftigelsesindsatsen
19,5
19,5
19,5
På finanslovsforslaget for 2022 er
kontoen oprettet med 19,5 mio. kr. i
2022 og frem (2022-pl) som følge
af Aftale om første delaftale om ny-
tænkningen af beskæftigelsesind-
Aftale om første delaftale om nytænk-
satsen af juni 2021 vedrørende di-
ningen af beskæftigelsesindsatsen af
gitale samtaler for hhv. dagpenge-
juni 2021.
og sygedagpengemodtagere. Mid-
lerne på reserven udmøntes efter
aftale med forligskredsen bag hhv.
dagpenge- og sygedagpengerefor-
men.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0008.png
Side 8 af 20
§ 17.19.79.25. Reserve vedrørende vanskeligt stillede fa-
milier med børn
31,0
0,0
0,0
0,0
Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk
Reserven er afsat til udmøntningen Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
af pulje til vanskeligt stillede familier stre og Socialistisk Folkeparti om ud-
med børn.
møntning af satspuljen for 2019 af
november 2018 til vanskeligt stillede
familier med børn.
Aftale mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om re-
form af førtidspension og fleksjob af
juni 2012.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Libe-
ral Alliance om at oprette Seniorpen-
sionsenheden som tillægsaftale til Af-
tale om ret til seniorpension for ned-
slidte af december.
Kontoen vedrører dispositioner til
serviceudgifter med kommunaløko-
nomiske konsekvenser i forbindelse
med ny lovgivning på ministerområ-
det.
Aftale mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om en ny ret til tidlig pen-
sion af oktober 2020.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om bedre ressource-
forløb af 11. december 2020.
Aftale mellem regeringen og Kommu-
nernes Landsforening om kommuner-
nes økonomi for 2022 af juni 2021,
om overflytning af en række af de
statslige opgaver i de fire Internatio-
nal Citizen Service Centre til kommu-
nerne pr. 1. januar 2022.
Aftale mellem regeringen, Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om første delaftale om ny-
tænkningen af beskæftigelsesindsat-
sen af juni 2021.
Kontoen er oprettet på finansloven Aftale om ret til tidlig pension af okto-
for 2021. Kontoen er videreført på ber 2020.
§ 17.19.79.30. Kommunalt lov- og cirkulæreprogram
30,9
19,6
65,2
41,7
§ 17.19.79.55. Særlig pulje til arbejdsmiljø
0,0
102,0
0,0
0,0
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0009.png
Side 9 af 20
finanslovsforslaget for 2022 med
102,0 mio. kr. i 2023 (2022-pl) til en
særlig pulje til arbejdsmiljø som
følge af Aftale om ret til tidlig pen-
sion af oktober 2020.
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 19.11.70.70. Reserve til dekommissioneringsopgaver
42,9
62,8
57,6
44,3
Der er afsat en reserve til merudgif-
ter i tilknytning til den planlagte af-
Folketingets beslutning af 13. marts
vikling af Forskningscenter Risøs
2003 om afviklingsforløbet.
nukleare anlæg,
jf.
§ 19.61.03.
Dansk Dekommissionering.
§ 19.11.70.71. Reserve til langsigtet løsning for Danmarks 69,2
radioaktive affald
§ 19.11.79.44. Styrket forskning på børneområdet
49,8
15,8
49,8
10,6
49,8
35,0
0,0
Udmøntningen sker i overensstem-
melse med Folketingets beslutning
af 13. marts 2003 om afviklingsforlø-
bet. Bevillingsbehovet til afviklingen
af de nukleare anlæg er rebudgette-
ret på baggrund af faglig behov.
Reserven er disponeret.
§ 19.11.79.60. Reserve vedrørende tilskudsreform
0,0
42,7
42,7
42,7
§ 19.11.79.75. Omstillingsreserve til forskningsinitiativer
§ 19.11.79.77. Administration af forskningsinitiativer
52,6
0,0
54,3
0,2
54,3
22,0
54,3
0,2
Der er afsat en reserve til langsigtet
Beslutningsforslag B90 af 15. maj
løsning for Danmarks radioaktive
Reserven er disponeret
2018.
affald
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Reserven er afsat til at opbygge og Det Konservative Folkeparti, Alternati-
styrke den danske pædagogiske
vet, Nye Borgerlige, Frie Grønne og
forskning rettet mod de mindste
Liberal Alliance om fordeling af forsk-
børn i aldersgruppen 0-6 år.
ningsreserven samt midler fra reser-
ven til genstart af dansk økonomi
samt særlige udfordringer afledt af
COVID-19 i 2021 mv.
Aftale mellem den daværende VLAK-
Bevillingen er afsat som en reserve
regering, Socialdemokratiet, Dansk
til fordeling efter politisk prioritering.
Nyt bevillingssystem for de videre- Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
En andel af reserven er disponeret til
gående uddannelser med virkning Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
finansiering
Aftale om flere og bedre
fra finansåret 2019.
keparti om nyt bevillingssystem for de
uddannelsesmuligheder i hele Dan-
videregående uddannelser af novem-
mark.
ber 2017.
Der er afsat en reserve til nye forsk-
ningsinitiativer inden for minister-
området.
Reserven er afsat til administration
af nye forskningsinitiativer. 75 pct.
af midlerne kan anvendes til løn.
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0010.png
Side 10 af 20
§ 20.11.79.28. Reserve til kompensation for øgede kom- 0,0
munale bidrag som følge af Aftale om ligestilling for foræl-
dre på SU og SU & FGU-skoleydelse til unge i efterværn
på et anbringelsessted
5,9
11,8
11,8
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Midlerne overføres til kommunerne
Bevillingen er en reserve til kom-
Socialistisk Folkeparti, Det Konserva-
til kompensation for øgede kommu-
pensation for øgede kommunale bi- tive Folkeparti og Liberal Alliance om
nale bidrag, og reserven nulstilles på
drag.
ligestilling for forældre på SU og SU &
finanslovforslaget for 2023.
FGU-skoleydelse til unge i efterværn
på et anbringelsessted af juni 2021.
Bevillingen er en reserve, der følger
af midler frigjort som følge af Aftale Aftale mellem den daværende VLAK- Reserven udmøntes i forbindelse
mellem den daværende VLAK-re- regering og arbejdsmarkedets parter med drøftelser mellem regeringen
gering og arbejdsmarkedets parter om styrket og mere fleksibel voksen-, og arbejdsmarkedets parter ved ud-
om styrket og mere fleksibel vok-
efter- og videreuddannelse (2018-
gangen af aftaleperioden (dvs. inden
sen-, efter- og videreuddannelse
2021) af oktober 2017.
udgangen af året 2021).
(2018-2021) af oktober 2017.
Bevillingen er reserveret til bloktil-
Bevillingen er reserveret til bloktil-
skudsreguleringer i forbindelse med
skudsreguleringer i forbindelse med
nye initiativer, der medfører merud-
nye initiativer i forhold til kommu-
gifter i kommunerne.
nerne. Evt. mindreforbrug i forhold
til denne del af bevillingen kan efter
nærmere aftale med Finansministe-
riet anvendes til udmøntning af ne-
gative budgetreguleringer.
Bevillingen er reserveret til kommu-
nale udgifter forbundet med aftale
om minimumsnormeringer, herunder
Aftale mellem regeringen, Radikale
udgifter til lovbundne minimumsnor-
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
meringer fra 2024 og styrket tilsyn.
Bevillingen er en reserve til kommu- hedslisten og Alternativet om mini-
Med bloktilskudsaktstykket for 2022
nale udgifter forbundet med aftale mumsnormeringer af december 2020
til kommunerne blev der som følge
om minimumsnormeringer, herun- og Aftale mellem regeringen, Radi-
af Forslag til Lov om ændring af dag-
der bl.a. udgifter til lovbundne mini- kale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
tilbudsloven (Minimumsnormeringer i
mumsnormeringer fra 2024.
Enhedslisten og Alternativet om fi-
daginstitutioner – Indsamling af
nansloven for 2021 af december
data) overført 10 mio. kr. i 2021
2020.
(2021-pl), 5,1 mio. kr. i 2022 (2022-
pl) og 3,1 mio. kr. i 2023 og frem
(2022-pl) til kommunerne.
I 2022 anvendes 38,5 mio. kr. til fi-
Aftale mellem den daværende VLAK-
nansiering af udgifter til forlængelse
Bevillingen er en reserve afsat til at regering, Socialdemokratiet, Dansk
af solnedgangsklausulen, admini-
understøtte overgangen til et nyt ta- Folkeparti, Det Radikale Venstre og
stration, systemunderstøttelse og
xameter- og tilskudssystem, herun- Socialistisk Folkeparti om første del-
læringskonsulenter, jf. Aftale mellem
der til harmonisering af udkantstil- pakke af ungeudspil: Øget udbud af
regeringen (Socialdemokratiet) og
skuddet.
erhvervsrettede uddannelser i hele
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
Danmark og henvisningstaxameter af
parti, Radikale Venstre, Enhedsli-
april 2019.
sten,
§ 20.11.79.30. Reserve til udmøntning ifm. udløbet af tre-
partsaftalen af oktober 2017
57,0
57,0
57,0
57,0
§ 20.11.79.44. Reserve til initiativer der medfører kommu- 5,7
nale merudgifter
3,2
3,2
3,2
§ 20.11.79.45. Reserve til kommunale merudgifter ifm. af- 32,4
tale om minimumsnormeringer
32,4
1.617,2
1.617,0
§ 20.11.79.61. Reserve til eftersyn af taxameter- og til-
skudssystemet
47,8
62,0
62,0
62,0
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0011.png
Side 11 af 20
Alternativet og Kristendemokraterne
om finansiering af Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Ungdoms-
uddannelser af september 2021. Fra
2022 og frem er reserven reserveret
til opfølgning på eftersynet af taxa-
meter- og tilskudssystemet, herun-
der harmonisering af udkantstilskud-
det.
Bevillingen er en reserve til udspil
om sociale mediers ansvar og børn
og unges digitale dannelse. Udspillet
blev offentliggjort i august 2021 og
skal efterfølgende forhandles.
Reserven er udmøntet som tilskud til
produktionsskoler, institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og institu-
tioner for forberedende grunduddan-
nelse på baggrund af deres faktiske
udgifter. Den resterende reserve er
afsat til evt. efterkorrektion af godt-
gørelse af reduceret momskompen-
sation til institutioner for forbere-
dende grunduddannelse.
§ 20.11.79.64. Reserve til udspil om sociale mediers an-
svar og børn og unges digitale dannelse
14,2
12,1
13,1
13,1
Bevillingen er en reserve til udspil
om sociale mediers ansvar og børn
og unges digitale dannelse.
§ 20.11.79.82. Reserve til evt. kompensation af institutio-
ner som følge af afskaffelse af fradrag for moms
5,2
5,2
5,2
5,2
Bevillingen er en reserve til at kom-
pensere produktionsskoler, instituti-
oner for erhvervsrettet uddannelse
og institutioner for forberedende
grunduddannelse, der som følge af
en eud-dom reduceres i deres kom-
pensation for visse momsudgifter.
§ 21. Kulturministeriet
§ 21.11.70.10. Anlægsreserve
§ 21.11.79.10. Reserve, lønsum
§ 21.11.79.60. Reserve, øvrig drift
§ 21.11.79.63. Arbejdsskader mv.
6,7
8,4
0,9
2,2
6,6
10,1
-2,1
2,1
0,2
20,2
6,5
17,1
-8,5
2,1
0,2
20,2
6,4
17,1
-8,5
2,1
0,2
0,0
At finansiere anlægsrelaterede op-
gaver på Kulturministeriets ejen-
domme.
At finansiere driftsudgifter på Kul-
turministeriets område (løn).
At finansiere øvrige driftsudgifter på
Kulturministeriets område.
At finansiere udgifter ifm. arbejds-
skader.
At styrke aktiviteten knyttet til det
dansk-tyske grænseland.
§ 21.11.79.64. Reserve til formål vedrørende mindretal i
0,1
danske grænseområder mv.
§ 21.11.79.72. Initativer i børne- og ungepakke til kulturind- 20,2
satser (børneteater og opsøgende teater)
§ 21.41.79.62. Pulje til udviklingsprojekter på de videregå- 5,1
ende uddannelser
§ 21.81.79.10. Pulje til udmøntning i en kommende medie- 27,7
aftale
0,0
70,0
0,0
132,3
0,0
132,3
Aftale om finansloven for 2021 mel-
At yde støtte til mere ungdoms- og lem regeringen, Radikale Venstre,
børneteater.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet.
At finansiere udviklingsprojekter på
de kunstneriske uddannelser.
Puljen afspejler for årene 2022 og Løft til medierammen, jf. Aftale om fi-
2023 fordeling af bevilling til en
nansloven for 2021.
Bevillingen udmøntes efter aftale
mellem partierne bag Aftale om fi-
nansloven for 2021.
Bevillingen forventes udmøntet som
del af en ny medieaftale.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0012.png
Side 12 af 20
række ikke-udmøntede formål i Me-
dieaftale for 2019-2023 indgået
mellem den tidligere VLAK-regering
og DF. Initiativerne er ikke udmøn-
tet, da der ikke længere er flertal for
aftalen. De ikke-gennemførte initia-
tiver omfatter forøgelse af Public
Service-Puljen (21.81.16), etable-
ringen af en Ny public service tv-ka-
nal (21.81.37) og etablering af et
søgbart arkiv med DR’s program-
mer (21.81.40). Puljen afspejler for
2024 og 2025 det løft til medieram-
men, som regeringen og Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet aftalte
som del af aftale om finansloven for
2021.
§ 23. Miljøministeriet
§ 23.11.79.22. Reserve til natur- og biodiversitetspakke
241,6
191,0
191,0
0,0
Udlæg af urørt skov, etablering af
nye naturnationalparker og udarbej-
delse af en strategi for forvaltning af Aftale mellem regeringen, Radikale
truede arter genetablering af ek-
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
sempelvis stenrev og opsamling af hedslisten og Alternativet på finanslo-
tabte fiskeredskaber i Øresund mv., ven for 2021 af december 2020.
samt etablering af et biodiversitets-
råd.
76,8 mio. kr. i 2022 til initiativer
Aftale mellem den daværende VLAK-
vedrørende reduktion af ammoniak regering og Dansk Folkeparti om fi-
fra landbruget.
nansloven for 2019 af november
2018.
Central reserve vedr. sedimentering Afsat i henhold til ”Ny anlægsbudget-
af Esbjerg havn.
tering.
Reserve til udtagning af kulstofrig
landbrugsjord 2020-
2030.
Reserven er for nuværende ikke ud-
møntet.
§ 23.11.79.60. Ændrede dispositioner i bevillingsåret
76,8
0,0
0,0
0,0
Reserven er for nuværende ikke ud-
møntet.
Central reserve vedr. sedimentering
af Esbjerg havn.
§ 23.31.09.70. Central anlægsreserve
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 24.11.79.21. Reserve til udtagning af landbrugsjord mv.
1,5
1,6
1,5
1,3
165,0
367,8
369,7
198,9
Aftale mellem regeringen, Radikale
Aftaleparterne har i september 2020
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En- aftalt nærmere udmøntning af den
hedslisten og Alternativet om finans- på finansloven for 2020 afsatte
loven for 2020 af december 2019
ramme for 2020-22. Der udestår af-
samt Aftale mellem regeringen og Ra- tale vedr. udmøntning i 2021 af ram-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, men på 165,0 mio. kr. fra aftalen om
Enhedslisten og Alternativet om sti- stimulig og grøn genopretning. Der
muli og grøn genopretning af decem- forventes aftale herom i efteråret
ber 2020.
2021.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0013.png
Side 13 af 20
§ 24.11.79.60. Ændrede dispositioner i bevillingsåret
0,2
0,0
0,0
0,0
Afsat reserve på 0,2 mio. kr. i 2022
til senere udmøntning af initiativer
under Regeringsstrategi
for Ingrediensbranchen.
Reserve til finansiering af EU-un-
derkendelser på tilskudsadministra-
tion.
Reserve til initiativer vedr. dyrevel-
færd.
Forslag til finanslov for finansåret
2022.
Dispositioner over reserven foreta-
ges direkte på forslag til lov om til-
lægsbevilling.
§ 24.23.03.80. Reserver til EU-medfinansierede ordninger 10,0
§ 24.32.79.20. Reserve til bedre dyrevelfærd
0,0
10,0
5,0
10,0
5,0
10,0
5,0
Aftale mellem den daværende VK-re-
gering, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance om finansloven for 2009
af november 2008.
I 2022 er midlerne flyttet til §
24.32.01 Fødevarestyrelsen til finan-
siering af videreførsel af aktiviteter
i Veterinærforlig III.
§ 28. Transportministeriet
§ 28.11.13.10. Vejprojekter
184,5
85,5
92,2
44,3
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basisoverslaget
tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basis-oversla-
get tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).Net-
totræk kan konkret finansieres af vi-
dereførte midler.
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
§ 28.11.13.20. Baneprojekter
-32,1
0,0
-24,3
0,0
§ 28.11.13.30. Øvrige baneprojekter
11,3
21,8
23,2
0,0
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0014.png
Side 14 af 20
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
§ 28.11.13.31. Baneprojekter - Togfonden DK
3,0
167,8
200,4
190,0
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
For de anlægsprojekter, der er om-
fattet af budgetteringsprincipperne i
Ny Anlægsbudgettering, placeres
anlægsprojekternes bidrag til den
centrale reserve på denne konto.
Den centrale reserve er en porteføl-
jereserve. Dvs. at alle igangvæ-
rende anlægsprojekters bidrag pul-
jes, og at et projekt kan for tildelt
nansministeriet (hvis basis-oversla-
get tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basis-oversla-
get tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basis-oversla-
get tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basisoverslaget
tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
Såfremt en anlægsmyndighed får
behov for at trække på den centrale
anlægsreserve, kræver det godken-
delse af Transportministeriets depar-
tement (hvis basisoverslaget tillagt
projektreserven på 10 pct. overskri-
des med mindre end 5 pct.) og Fi-
nansministeriet (hvis basis-oversla-
get tillagt projektreserven på 10 pct.
overskrides med mindst 5 pct.).
§ 28.11.13.40. Metro - afgrening til Nordhavn
2,5
0,0
0,0
0,0
§ 28.11.13.45. Metro - afgrening til Sydhavn
0,4
0,0
0,0
0,0
§ 28.11.13.50. Letbaner
4,7
0,0
0,0
0,0
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0015.png
Side 15 af 20
mere fra den centrale reserve, end
det selv har bidraget med.
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
§ 29.11.79.45. Reserve udfasning af olie- og gasfyr
207,4
111,3
111,3
0,0
Formålet med reserven var at pla-
cere midler til en tilskudspulje til ud-
fasning af olie- og gasfyr på § 29.
Reserven udmøntes komplet på
TB21 og ÆF22. Reserven blev op-
rettet, da fordelingen af midler på
forskellige støtteordninger først
skulle afklares.
Hele reserven er politisk allokeret til
eksisterende ordninger, jf. Aftale om
Aftale mellem regeringen, Radikale
fordeling af tilskudspulje til udfasning
Venstre, Socialistisk Folkeparti, En- af olie- og gasfyr fra finansloven
hedslisten og Alternativet om finans- 2021 på de fire tilskudspuljer fra
loven for 2021 af december 2020.
Energiaftale 2018 og Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020 af marts
2021.
Da det ikke er muligt at oprette en ny
tilskudspulje før 2023 er aftalekred-
sen bag Aftale om Grøn skattere-
form blevet enige om alternativ ud-
møntning i 2021 og 2022. I 2021 er
det aftalt med aftalekredsen, at de
70 mio. kr. udmøntes via en EUDP-
særpulje med fokus på grøn proces-
Aftale mellem regeringen, Venstre,
energi. Beløbet i 2022 på 131,4 mio.
Radikale Venstre, Socialistisk Folke- kr. er anvendt som delvis finansie-
parti og Det Konservative Folkeparti ring af Stemmeaftale mellem Rege-
om grøn skattereform af december
ringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
2020.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet om Dansk deltagelse i et
"vigtigt projekt af fælleseuropæisk in-
teresse" (IPCEI) vedr. brint af juni
2021. Den endelige udmøntning af
puljen efter 2022 afventes.
§ 29.11.79.46. Reserve til tilskudspulje til grøn omstilling
og målrettede energieffektiviseringer
131,4
70,8
50,5
39,7
Formålet med reserven var at pla-
cere midler til en tilskudspulje til
grøn omstilling og målrettede ener-
gieffektiviseringer på § 29. Midlerne
afsat i reserven for perioden 2021-
2022 udmøntes på hhv. TB21 og
ÆF22. Reserven blev oprettet, da
specifikationerne for en tilskuds-
pulje først skulle afdækkes og fast-
sættes.
§ 29.11.79.47. Reserve til tilskudspulje til køb af grønne
lastbiler
50,0
0,0
0,0
0,0
Formålet med reserven var at pla-
cere midler til en tilskudspulje til
køb af grønne lastbiler på § 29.
Midlerne afsat i 2022 udmøntes til
relevant tilskudspulje på ÆF22. Re-
serven blev oprettet, da Aftale om
udmøntning af pulje til grøn trans-
port blev indgået tæt på afslutning
af FFL22-kampagnen.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Hele reserven udmøntes på ÆF22 til
Det Konservative Folkeparti, Liberal
relevant tilskudspulje.
Alliance og Alternativet om udmønt-
ning af pulje til grøn transport af juni
2021.
§ 35. Generelle reserver
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0016.png
Side 16 af 20
§ 35.11.01.10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
1.000,0
1.000,0
1.000,0
1.000,0
Der er afsat en reserve til uforud-
sete, aktivitetsafledte eller ekstraor-
dinære merudgifter samt merudgif-
ter ved bevillingsforslag, der ved fi-
nanslovforslagets udarbejdelse
endnu ikke er så gennemarbej-
dede, at de kan optages
på finanslovforslaget.
Med henblik på at opfylde regerin-
gens forskningsmålsætning er der
afsat en forskningsreserve. Fra re-
serven udmøntes midler til priorite-
rede initiativer inden for forskning,
udvikling og innovation.
Som del af aftalen om Reform af
førtidspension og fleksjob af juni
2012 er det aftalt at anvende refor-
mens provenu til medfinansiering af
udgifter forbundet med uddannel-
ses- og forskningsmålsætninger.
Reserven skal anvendes til at reali-
sere regeringens forskningsmål-
sætning.
Der er afsat en reserve til at dække
eventuelle aktivitetsafledte, tekni-
ske eller uomgængelige merudgif-
ter.
Reservebeløbet for 2022 er afsat til
højt prioriterede regeringsinitiativer,
herunder styrkede kompetencer i
ældreplejen.
At lave foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsom-
rådet mv. samt til at understøtte et
velfungerende civilsamfund.
§ 35.11.02.10. Tværgående forskningsinitiativer
663,9
737,7
798,9
2.272,6
Reserven for 2022 udmøntes i for-
bindelse med delaftalen om fordeling
af forskningsreserven
§ 35.11.02.20. Forskningsreserve i henhold til Aftale om en 1.253,9
reform af førtidspension og fleksjob
1.253,9
1.253,9
1.253,9
Reform af førtidspension og fleksjob
mellem regeringen, Venstre, Sociali- Reserven for 2022 udmøntes i for-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Li- bindelse med delaftalen om fordeling
beral Alliance og Det Konservative
af forskningsreserven
Folkeparti af juni 2012.
Nulstilles på ændringsforslaget.
§ 35.11.03.10. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske æn- 400,0
dringsforslag mv.
§ 35.11.04.10. Reserve til højt prioriterede regeringsinitiati- 200,0
ver
§ 35.11.05.10. Reserve til foranstaltninger på social-, sund- 216,4
heds- og arbejdsmarkedsområdet
400,0
400,0
400,0
0,0
0,0
0,0
541,2
678,2
786,2
§ 35.11.06.10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset 1.684,3
af COVID-19 mv. uden for udgiftslofterne
§ 35.11.07.10. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset 2.363,9
af COVID-19 mv.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Reservebeløbet er afsat til at hånd-
tere eventuelle udfordringer af mid-
lertidig karakter i lyset
af COVID-19.
Reservebeløbet er afsat til at hånd-
tere eventuelle udfordringer af mid-
lertidig karakter i lyset
af COVID-19.
Reserven er afsat i henhold til Aftale
mellem den daværende VLAK-rege-
ring og Dansk Folkeparti om ny regu-
lering af folkepensionen og indførelse
af obligatorisk opsparing for overfør-
selsmodtagere af
november 2018.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0017.png
Side 17 af 20
§ 35.11.08.10. Reserve til land, by og sundhed
431,0
511,0
1.000,0
546,0
1.000,0
546,0
1.000,0
Reserven er afsat til initiativer vedr.
Land og By, herunder adgang til
sundhed i hele landet.
Der er afsat en reserve på 1.000,0
mio. kr. årligt i 2022-2025 til midt-
vejs- og efterregulering af det kom-
munale bloktilskud mv
§ 35.11.09.10. Midtvejs- og efterregulering af det kommu- 1.000,0
nale bloktilskud mv.
§ 35.11.10.10. Reserve til ny national cyber- og informati-
onsstrategi
§ 35.11.11.10. Administrationsomkostninger vedr. tre
ugers udbetaling af feriepenge
90,0
90,0
90,0
0,0
0,9
0,9
0,8
0,8
Reserven er afsat til initiativer i en
ny national strategi for cyber- og in-
formationssikkerhed, som regerin-
gen vil lancere i 2021.
Kommunernes beskæftigelsestilskud
for 2022 vil blive midtvejsreguleret i
forbindelse med
drøftelserne om kommunernes øko-
nomi for 2023. Der foretages ligele-
des en efterregulering af
beskæftigelsestilskuddet for 2021.
Reserven forventes udmøntet i for-
bindelse med ændringsforslagene.
§ 35.11.14.10. Reserve til finansloven for 2022
1.200,0
1.200,0
1.200,0
1.200,0
§ 35.11.16.10. Pulje til nedbringelse af sagsbehandlingstid 26,4
0,0
0,0
0,0
§ 35.11.18.10. Reserve til initiativer i kriminalforsorgen
240,1
312,5
382,1
440,3
§ 35.11.19.10. Regeringsreserve
§ 35.11.20.10. Reserve til vejpakke
§ 35.11.21.50. Vækstplan for Life Science
1.439,0
16,5
0,0
599,3
20,9
0,0
536,9
20,4
30,4
419,8
33,2
30,4
Afsat som led i Aftale mellem regerin-
gen og Venstre, Radikale Venstre,
Reserven er afsat til administrati-
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Beløbet er afsat til § 9. Skattemini-
onsomkostninger vedr.
Det Konservative Folkeparti og Alter-
steriet, jf. aftaleteksten.
udbetaling af 3 ugers feriepenge.
nativet om udfasning af hjælpepak
ker, stimuli-initiativer og eksportinitia-
tiver af juni 2020.
Regeringen har afsat en forhand-
Reserven disponeres sammen med
lingsreserve på 1.200,0 mio. kr. år-
aftalepartierne bag finansloven for
ligt i 2022-2025. Reserven kan di-
2022.
sponeres til højt prioriterede initiati-
ver og temaer i forhandlingerne om
finansloven for 2022.
Reserven/puljen er afsat til at ned- Afsat som led i Aftale mellem den da-
bringe for høje sagsbehandlingsti- værende VLAK-regering og Dansk
der på områder med borger- eller Folkeparti om finansloven for 2019 af
erhvervsrettet sagsbehandling.
november 2018.
Der er afsat en reserve på 240,1
§ 35.11.18.10. Reserve til initiativer i
mio. kr. i 2022, 312,5 mio. kr. i
kriminalforsorgen
2023, 382,1 mio. kr. i 2024 og
440,3 mio. kr. i 2025 til initiativer i
kriminalforsorgen som led i en ny
flerårsaftale for 2022-2025.
Reserven er afsat til højt priorite-
rede regeringsinitiativer.
Reserven er afsat til en vejpakke.
Aftale mellem den daværende VLAK-
Finansiering af en vækstplan for life
regering, Dansk Folkeparti og Radi-
science.
kale Venstre om initiativer i vækstplan
for life science af april 2018.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0018.png
Side 18 af 20
§ 35.11.26.20. Merudgifter forbundet med politiets interna- 18,1
tionale operationer
18,1
18,1
18,1
Reserven er afsat til finansiering af
nettomerudgifter forbundet med po-
litiets internationale beredskab. I
2022 udgår reserven 2022 mio. kr.,
hvoraf en basisbevilling på 33,4
mio. kr. er forlods overført til §
11.23.01. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv.
Reserven blev oprindeligt afsat som En andel af reserven svarende til
del af Aftale mellem den daværende 33,4 mio. kr. årligt (2022-pl) er for-
VK-regering og Dansk Folkeparti om lods overført til politiets basisbevil-
finansloven for 2004.
ling som lønsum til det internationale
beredskab.
§ 35.11.29.10. Teknisk reserve til håndtering af negativ bu- 28,0
detregulering
§ 35.11.33.10. Reserve til initiativer til imødegå rekrutte-
ringsudfordringer
§ 35.11.34.10. Reserve til digitaliseringsfond
35,0
125,0
16,9
15,2
15,1
35,0
125,0
0,0
125,0
0,0
125,0
§ 35.11.37.10. Reserve til håndtering af IT-udfordringer
ved domstole
16,4
31,6
42,9
54,5
§ 35.11.42.10. Reserve til klimakompensation
§ 35.11.43.10. Reserve til omstillingsinitiativer
12,8
182,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 35.11.45.10. Reserve til implementering af EU-retsakter 60,0
på Schengenområdet
70,0
75,0
75,0
Der resterer således 18,1 mio. kr.
årligt opført på de centrale reserver.
Der er i forbindelse med forslag til
Finanslov 2022 indarbejdet omprio-
riteringer og effektiviseringer på
indkvarteringsområdet.
Reserven er afsat til at imødegå
rekrutteringsudfordringer.
Reserven er afsat ifm. Aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre,
Udmøntning af reserven skal aftales
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
med aftalepartierne bag Aftale stimuli
og Alternativet om stimuli og grøn
og grøn genopretning af december
genopretning af december 2020 og
2020.
har til formål at bidrage til udviklin-
gen af nye digitale løsninger.
Der afsættes en reserve på 16,4
mio. kr. i 2022, 31,6 mio. kr. i 2023,
42,9 mio. kr. i 2024 og 54,5 mio. kr.
i 2025 til håndtering af IT-udfordrin-
ger ved domstolene.
Reserven placerer midler til klima-
kompensation for statslige flyrejser.
Aftale mellem regeringen og Radikale
Reserven er afsat til omstillingsiniti- Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
ativer.
hedslisten og Alternativet om stimuli
og grøn genopretning af december
2020.
Reserven udmøntes i forbindelse
med ændringsforslagene.
Reserven forventes udmøntet ifm.
regeringens kommende digitalise-
ringsstrategi
Reserven udmøntes i forbindelse
med ændringsforslagene.
Reserven er afsat til implemente-
ring af en række EU-retsakter på
Schengenområdet.
Der er endnu ikke taget stilling til
den konkrete udmøntning af reser-
ven. Det forventes, at en del af re-
serven vil blive udmøntet på Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets
område med henblik på at finansiere
de af ministeriets omkostninger, der
ikke kan finansieres inden for egen
ramme eller via EU-fondsmidler.
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0019.png
Side 19 af 20
§ 35.11.45.20. Reserve til implementering af EU-retsakter 120,4
på Schengenområdet på Justitsministeriets område
§ 35.11.48.10. Reserve til lovprogram
50,0
85,3
75,4
75,4
Reserven er afsat til implemente-
ring af en række EU-retsakter på
Schengenområdet på Justitsmini-
steriets område.
Reserven er afsat til lovprogram-
met. Reserven kan indgå som mu-
lig finansiering af eventuelle økono-
miske konsekvenser som følge af
ny lovgivning ifm. lovprogrammet
for Folketingsåret 2021-2022.
Skal ses i forlængelse af den dan-
ske vaccinestrategi, herunder ud-
vikling af en dansk COVID-19 vac-
cine. Bevillingen overføres på
ÆF22.
Reserven er afsat til en flerårsaftale
for skattevæsenet.
50,0
50,0
50,0
Reserven forventes udmøntet i for-
bindelse med ændringsforslagene
§ 35.11.49.10. Reserve vedrørende COVID-19 vaccine
200,0
0,0
0,0
0,0
§ 35.11.50.80. Reserve til en flerårsaftale for skattevæse- 0,0
net
§ 35.11.51.10. Administrative konsekvenser af boligforlig 0,0
5.094,3
61,9
5.245,8
56,8
5.245,8
51,8
Forlig mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk
Reserven er afsat til de administra- Folkeparti og Radikale Venstre om
tive konsekvenser af boligforliget. Tryghed om boligbeskatningen af maj
2017.
Reserven er afsat som led i Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
Reserven er afsat som led i Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
Som følge af nye skøn for aktivitet
på de videregående uddannelser
ifm. den koordinerede tilmelding er
der indarbejdet en reserve.
Som følge af nye skøn for SU-ud-
gifter og øvrige indkomstoverførsler
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Reserven udmøntes i forbindelse
Det Konservative Folkeparti,
med ændringsforslagene.
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
Aftale mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Reserven udmøntes i forbindelse
Det Konservative Folkeparti,
med ændringsforslagene.
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Al-
ternativet og Kristendemokraterne om
Infrastrukturplan 2035 af juni 2021.
Midlerne udmøntes på §19. Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet på
de konkrete konti for uddannelses-
aktivitet ifm. ændringsforslag
Midlerne udmøntes på §19. Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet på
§ 35.11.55.10. Anlægsreserve til aftale om infrastruktur-
plan 2035
4.134,5
3.447,9
5.232,4
7.058,3
§ 35.11.56.10. Reserve til aftale om infrastrukturplan 2035 488,7
932,0
508,1
192,2
§ 35.11.58.10. Nye aktivitetsskøn for videregående uddan- 160,7
nelser
§ 35.11.59.10. Aktivitetsskøn for SU mv.
296,6
278,5
395,0
361,9
483,3
647,4
589,5
L 239 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm., om ministeren vil lave en opgørelse over samtlige reserver og puljer afsat i årene 2022-2025 på FFL 22, til finansministeren
2454601_0020.png
Side 20 af 20
på §19. Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet ifm. den koordine-
rede tilmelding er der indarbejdet
en reserve.
Formålet med momsrefusionsord-
ningen er at sikre konkurrencelig-
hed mellem statslig egenproduktion
og privat produktion for så vidt an-
går momsforhold.
de konkrete konti ifm. ændringsfor-
slagene.
Udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms for statsinstitutioner og
selvejende institutioner under Børne-
og Undervisningsministeriet samt
sektorforskningsinstitutionerne under
Uddannelses- og Forskningsministe-
riet afholdes ved træk på momsre-
serven og optages på statsregnska-
bet for 2022.
Udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms for statsinstitutioner og
selvejende institutioner under Børne-
og Undervisningsministeriet samt
sektorforskningsinstitutionerne under
Uddannelses- og Forskningsministe-
riet afholdes ved træk på momsre-
serven og optages på statsregnska-
bet for 2022.
§ 35.12.01.10. Refusion af ikke-fradragsberettiget købs-
moms, drift
8.362,8
8.362,8
8.362,8
8.362,8
§ 35.12.02.10. Refusion af ikke-fradragsberettiget købs-
moms, anlæg
2.540,8
2.540,8
2.540,8
2.540,8
Formålet med momsrefusionsord-
ningen er at sikre konkurrencelig-
hed mellem statslig egenproduktion
og privat produktion for så vidt an-
går momsforhold