Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2380066_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2021
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2021-0037-0114
1911952
Besvarelse af spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. marts 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-21 fra Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt Europa vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i Berlingske.dk om lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 34 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven. (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 23/3-21 fra Mel-
lemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt
Europa, vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i
Berlingske.dk om lovforslaget, jf. L 189 - bilag 4?”
Svar:
1.
I det debatindlæg, der henvises til i spørgsmålet, fremføres det synspunkt,
at der er elementer i lovforslaget, der udhuler basale demokratiske friheder
som f.eks. forsamlingsfriheden. Det fremgår endvidere af debatindlægget,
at forslaget om et tryghedsskabende opholdsforbud vil videreføre det for-
samlingsforbud, der blev indført i forbindelse med håndteringen af covid-
19, og at forslaget kan få en etnisk slagside, der påvirker særlige befolk-
ningsgruppers frihedsrettigheder.
2.
Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 31 fra Folketingets
Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om
politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod del-
tagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til be-
slaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for van-
vidskørsel m.v.) (L 189), er retten til at forsamle sig og ytre sig helt centrale
rettigheder i et demokrati. Formålet med forslaget om at give politiet mulig-
hed for at udstede et generelt forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil
der er almindelig adgang, hvis en gruppe af personer udviser en adfærd, der
er egnet til at skabe utryghed for beboere og forbipasserende i området (tryg-
hedsskabende opholdsforbud) er at sikre, at politiet har de nødvendige red-
skaber til at gribe ind over for utryghedsskabende adfærd.
Om lovforslagets forhold til grundloven og Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention henvises nærmere til besvarelsen af spørgsmål nr. 31 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (For-
bud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet
Side 2/3
L 189 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-21 fra Mellemfolkeligt Samvirke, Amnesty International Danmark og Nyt Europa vedrørende deres fælles høringssvar og debatindlæg i Berlingske.dk om lovforslaget, til justitsministeren
adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge
dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189).
3.
For så vidt angår det i debatindlægget anførte om, at forslaget om et tryg-
hedsskabende opholdsforbud vil videreføre det forsamlingsforbud, der blev
indført i forbindelse med håndteringen af covid-19, kan nærmere henvises
til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, rets-
plejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryg-
hedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdi-
genstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189).
Som det bl.a. fremgår heraf, varetager det foreslåede tryghedsskabende op-
holdsforbud et grundlæggende andet formål end de midlertidige restriktio-
ner, der er indført i forbindelse med håndteringen af covid-19, herunder op-
holdsforbud efter § 25, stk. 1, i epidemiloven, ligesom de betingelser, der
skal være opfyldt for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud, ikke
umiddelbart kan sammenlignes med de betingelser, der skal være opfyldt
for at udstede restriktioner mv. i forbindelse med håndteringen af covid-19.
4.
Om den nærmere baggrund for forslaget om et tryghedsskabende op-
holdsforbud henvises nærmere til besvarelsen af spørgsmål nr. 3 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven,
lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud
mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet ad-
gang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt
for vanvidskørsel m.v.) (L 189).
5.
For så vidt angår Justitsministeriets kommentarer til Amnesty Internatio-
nal, Mellemfolkeligt Samvirke og Nyt Europas fælles høringssvar kan
Justitsministeriet henvise til den kommenterede høringsoversigt, der blev
oversendt til Retsudvalget den 10. marts 2021 (L 189
bilag 1), hvori bl.a.
Amnesty International, Mellemfolkeligt Samvirke og Nyt Europas fælles
høringssvar er kommenteret. Den kommenterede høringsoversigt vedrø-
rende lovforslaget vedlægges.
Side 3/3