Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 17
Offentligt
2287923_0001.png
Epilepsiforeningen
Att. Lone Nørager Kristensen
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 10029
Doknr.
332567
Dato
24-11-2020
Kære Lone Nørager Kristensen
Tak for din henvendelse på vegne af Epilepsiforeningen, som jeg modtog den 27.
oktober 2020, hvor du fremlægger Epilepsiforeningens bemærkninger til lovforslaget
L 17. Jeg vil indledningsvist oplyse, at jeg samtidig sender en kopi af dette svar til
Social- og Indenrigsudvalget, som har videresendt jeres henvendelse til mig.
I jeres henvendelse efterspørger I, at der med lovforslaget sættes større fokus på
vigtigheden af de unges sundhedsmæssige forhold, herunder særligt på det
tværsektorielle samarbejde mellem kommuner og regioner. I påpeger, at manglende
koordination mellem sektorerne kan have stor betydning for mennesker med
handicap, blandt andet i forbindelse med overgangen fra ung til voksen.
Det er jo desværre en velkendt problemstilling, at der er udfordringer med
koordinationen mellem regioner og kommuner i forhold til indsatserne over for
mennesker med handicap. Her er der tale om strukturelle udfordringer, som har en
generel karakter, der dog ligger uden for dette lovforslags formål.
Det primære formål med lovforslaget er således at sikre, at kommunerne igangsætter
forberedelsen af overgangen til voksenlivet i god tid inden den unge fylder 18 år.
Samtidig tydeliggør lovforslaget kommunernes allerede eksisterende forpligtelser i
forhold til at arbejde tværgående og helhedsorienteret samt til at inddrage både den
unge og forældrene i forberedelsen.
I bemærker også, at sundhedsforhold ikke specifikt oplistes som et af de forhold, der
er obligatorisk for kommunen at overveje i forberedelsen af overgangen til voksenlivet,
og anfører, at dette står i vejen for at lovforslaget kan nå i mål med en tværgående og
helhedsorienteret forberedelse af overgangen.
Jeg er helt enig i, at sundhedsforhold for mange unge er relevant at overveje i
forbindelse med overgangen til voksenlivet. De forhold der angives i den obligatoriske
liste, har dog alle en generel karakter, som det i stort set alle sager vil være relevant at
overveje. Sundhedsforhold nævnes derfor ikke som et selvstændigt punkt i
oplistningen af forhold, da det kun vil være relevant at overveje i forhold til en del af
de unge i målgruppen.
Sidst i jeres henvendelse har I gjort mig opmærksom på en formulering i lovforslagets
bemærkninger, som I finder uhensigtsmæssig,
nemlig formuleringen ”Det vil
eksempelvis kunne dreje sig om sundhedsmæssige forhold, som ikke har direkte
L 17 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-20 fra Epilepsiforeningen, til social- og indenrigsministeren
2287923_0002.png
relation til funktionsnedsættelsen”. Til jeres orientering fremgår denne formulering af
et tidligere høringsudkast af lovforslaget, mens den udgave af lovforslaget, som pt. er
under behandling i Folketinget, ikke indeholder denne formulering.
Jeg vil gerne afslutningsvist kvittere for jeres ønske om et styrket tværsektorielt
samarbejde. Det er en vigtig problemstilling, og jeres input vil indgå i mine og
regeringens overvejelser om fremtidige forbedringer på handicapområdet.
Det er samtidig min klare forventning, at vi med lovforslaget understreger
kommunernes ansvar for at sikre en helhedsorienteret og velforberedt overgang, hvor
forældrene ikke står med ansvaret for at koordinere de ting, der skal ske i forbindelse
med overgangen. Jeg er derfor overbevist om, at vi med lovforslaget skaber reelle
forbedringer, som vil komme både unge med handicap og deres forældre til gode.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2