Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 17
Offentligt
2301227_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 - 10029
Doknr.
353089
Dato
08-12-2020
Ændringsforslag til L 17, forslag til lov om ændring af lov om social service
(Forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse)
Ændringsforslag
Af […],
tiltrådt af
[...]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 19 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Såfremt kommunalbestyrelsen ikke, inden den unge fylder 18 år, har
afsluttet de forberedelser, der skal ligge til grund for, at der kan træffes afgørelse om,
hvilken hjælp der kan iværksættes umiddelbart efter, den unge er fyldt 18 år, jf. stk. 3,
kan dette indbringes for Ankestyrelsen.«
[Indførelse af klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 1, at der foreslås en ny § 19 a indsat i lov om social
service (herefter serviceloven), som med det foreslåede stk. 1 vil pålægge
kommunalbestyrelsen at påbegynde forberedelsen af overgangen til voksenlivet for
unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
indgribende kronisk eller langvarig lidelse, som modtager hjælp efter serviceloven, når
den unge fylder 16 år. Det samme gælder for unge, hvis
forældremyndighedsindehavere modtager hjælp efter serviceloven alene med afsæt i
den unges betydelige og varigt nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller
indgribende kroniske eller langvarige lidelse.
L 17 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til to ændringsforslag til lovforslaget, til social- og indenrigsministeren
2301227_0002.png
Det fremgår af det foreslåede § 19 a, stk. 2, at forberedelsen skal være tværgående og
helhedsorienteret og skal foregå i dialog med den unge og dennes forældre, samt at der
i forberedelsen skal indgå overvejelser om følgende forhold: Den unges behov for
hjælp og støtte som følge af funktionsnedsættelsen, uddannelse, beskæftigelse og
forsørgelsesgrundlag, boligforhold, sociale forhold og øvrige relevante forhold. Det
fremgår endvidere, at forberedelsen ikke skal være mere omfattende, end formålet i
det enkelte tilfælde tilsiger.
Endeligt fremgår det af det foreslåede § 19 a, stk. 3, at forberedelsen af overgangen
skal være afsluttet, således at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om den
fremtidige hjælp og støtte, og således at denne kan iværksættes umiddelbart efter, at
den unge er fyldt 18 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i den foreslåede § 19 a indsættes et nyt stk.
4, som giver den unge ret til at klage til Ankestyrelsen, hvis kommunalbestyrelsen
ikke, inden den unge fylder 18 år, har afsluttet de forberedelser, der skal ligge til grund
for, at der kan træffes afgørelse om, hvilken hjælp der kan iværksættes, umiddelbart
efter, at den unge er fyldt 18 år.
Ændringsforslaget vil indebære, at der skabes en adgang til, at den unge kan klage
over, at kommunalbestyrelsen ikke har foretaget de nødvendige processkridt for at
skabe det nødvendige grundlag for, at der kan træffes afgørelse om den fremtidige
hjælp og støtte, som kan iværksættes umiddelbart efter, at den unge er fyldt 18 år.
2