Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 17
Offentligt
2301225_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10029
Doknr.
353089
Dato
14-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (L 17) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til to ændringsforslag til lovforslaget? Det drejer
sig om følgende:
Ændringsforslag der sikrer, at man kan bevare eksisterende hjælp, såfremt der ikke
er truffet afgørelse efter det fyldte 18. år, så man ikke risikere at stå uden hjælp eller
mangle hjælp til at få sin hverdag til at fungere?
Ændringsforslag der sikrer en klageadgang, såfremt der ikke er taget stilling til, hvil-
ken hjælp man er berettiget til inden det 18. år.”
Svar:
I spørgsmålet anmodes om teknisk bistand til to ændringsforslag.
Ud fra formuleringen af spørgsmålet lægges det til grund, at det ene ændringsforslag
ændringsforslag 1 (bilag 1) - skal sikre adgang til, at unge i målgruppen for L 17 kan
beholde den hjælp efter serviceloven, som de er tilkendt, inden de fylder 18 år. Dette
vil skulle ske i en periode efter, de er fyldt 18 år, hvis kommunalbestyrelsen ikke har
sikret, at forberedelsen af overgangen er afsluttet, så kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om og iværksætte fremtidig hjælp og støtte umiddelbart efter, at den unge er
fyldt 18 år.
Ud fra formuleringen af spørgsmålet lægges det til grund, at det andet ændringsforslag
ændringsforslag 2 (bilag 2) - skal sikre adgang til, at unge i målgruppen for L 17 kan
klage til Ankestyrelsen, hvis kommunalbestyrelsen ikke, inden den unge fylder 18 år,
har taget stilling til, hvilken hjælp der kan iværksættes umiddelbart efter, at den unge
er fyldt 18 år.
Udkast til to ændringsforslag med dette indhold er vedlagt. Mine bemærkninger til
ændringsforslagene fremgår nedenfor.
Lovforslag L 17 har i den fremsatte form
i overensstemmelse med den politiske aftale
(Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedsområdet 2020-2023)
til formål at sikre, at kommunerne påbegynder
forberedelsen af overgangen til voksenlivet, når den unge fylder 16 år. Lovforslaget
præciserer desuden kommunernes ansvar for at sikre, at forberedelsen er tværgående
og helhedsorienteret samt, at forberedelsen sker i dialog med den unge og dennes for-
ældre.
L 17 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til to ændringsforslag til lovforslaget, til social- og indenrigsministeren
2301225_0002.png
Men det følger ikke af den politiske aftale, at der skal indføres en ret til at beholde
bevillinger efter børnebestemmelserne, efter den unge er fyldt 18 år, eller at der indfø-
res en ny adgang til at klage over processkridt i forbindelse med forberedelsen af over-
gangen til voksenlivet.
Som det også fremgår af mine tidligere svar på SOU L 17
spm. 3 af 27. november
2020 og SOU L 17
spm. 11 af 8. december 2020, vil såvel indførelse af en klagead-
gang som indførelse af en ret til at bevare eksisterende hjælp efter børnebestemmel-
serne, efter den unge er fyldt 18 år, desuden formodentligt medføre økonomiske mer-
udgifter for kommunerne, som ikke kan dækkes af den ramme, som vi med den politi-
ske aftale har afsat til lovforslaget.
Ændringsforslagene vil dermed pålægge kommunerne forpligtelser og skabe rettighe-
der for de unge, som ligger uden for det politisk aftalte, lige som ændringsforslagene
indeholder nye elementer, som ændrer væsentligt på grundlaget for den aftale med KL
om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget, som blev indgået forud for lovforsla-
gets fremsættelse.
Jeg kan af ovennævnte grunde ikke støtte de to ønskede ændringsforslag.
Jeg vil dog gerne understrege, at vi efter min opfattelse tager et stort og vigtigt skridt i
retning af at sikre en god overgang til voksenlivet for unge med handicap med det nu-
værende lovforslag.
Med dette lovforslag er vi nemlig med til at sikre, at kommunerne har en særlig op-
mærksomhed på at skabe en god og velforberedt overgang til voksenlivet for netop
denne gruppe af unge. Det er min klare forventning, at det vil forbedre sagsbehandlin-
gen i disse vigtige sager, og at vi med lovforslaget skaber reelle forbedringer, som vil
komme både unge med handicap og deres forældre til gode.
Som jeg også nævnte under førstebehandlingen af lovforslaget den 13. november
2020, ønsker jeg at følge op på lovforslaget, og på hvordan det udfoldes i praksis i
kommunerne. Jeg vil derfor bede Ankestyrelsen om at gennemføre en opsamling på
kommunernes implementering af lovforslaget i 2023.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Udkast til ændringsforslag vedr. adgang til beholde hjælp tilkendt inden den
unge er fyldt 18 år.
Bilag 2: Udkast til ændringsforslag vedrørende klageadgang.
2