Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 124
Offentligt
2316008_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 til L 124 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3 til L 124:
Er ministeren villig til at styrke klageadgangen i sager om tilbageholdelse eller ind-
dragelse af hjælp til repatriering eller den månedlige repatrieringsbidrag, så det bli-
ver muligt at få administrativ rekurs?
Svar:
Det foreslås med lovforslaget, at kommunalbestyrelsens afgørelser om bortfald af
den resterende del af hjælp til repatriering eller af den løbende månedlige reinte-
grationsbistand ikke
modsat kommunalbestyrelsens afgørelser efter repatrie-
ringsloven i øvrigt
kan indbringes for Ankestyrelsen.
Som angivet i de almindelige bemærkninger til lovforslaget findes det ubetænkeligt
at afskære adgang til administrativ rekurs til Ankestyrelsen i sådanne sager navnlig
henset til, at vurderingen af, om et forhold efter sin karakter omfattes af udeluk-
kelsesgrundene i udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2, eller stk. 5, i
hovedsagen baserer sig på en række mere objektivt prægede forhold, herunder om
alvorlig kriminalitet mv. begået efter afgørelsen om hjælp til repatriering eller af-
gørelsen om reintegrationsbistand ville kunne medføre udvisning ved dom efter
udlændingelovens §§ 22-24 som følge af straffens karakter og længde, hvis forhol-
det var begået her i landet. Der er herved tale om spørgsmål, som sædvanligvis
vurderes af domstolene (i sager om udvisning ved dom) eller indgår som del af en
udtalelse fra Rigsadvokaten til udlændingemyndighederne (i inddragelsessager og
sager om nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse), og som ikke ligger inden
for Ankestyrelsens sædvanlige ansvarsområde i forbindelse med klagesager. Det vil
i sager om bortfald af ydelsen således være op til Rigsadvokaten at vurdere, hvilken
straf den pågældende ville have modtaget, hvis kriminaliteten var begået her i lan-
det, og om karakteren af kriminaliteten i sig selv kunne føre til udvisning. Indførelse
af en klageadgang til Ankestyrelsen ville således skabe en helt ny retsstilling derved,
at Ankestyrelsens prøvelse i princippet vil kunne omfatte Rigsadvokatens vurde-
ring. Endvidere bemærkes det særligt, at der ikke vil skulle foretages en vurdering
Side
1/2
8. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 24286
1490054
L 124 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at styrke klageadgangen i sager om tilbageholdelse eller inddragelse af hjælp til repatriering, til udlændinge- og integrationsministeren
af, om udlændingelovens § 26, der indeholder et vidt skøn, vil være til hinder for
udvisning, hvilket i sig selv
og set i sammenhæng med de øvrige elementer
taler
for, at afskæring af klageadgangen er ubetænkelig. Tilsvarende baserer kommunal-
bestyrelsens vurdering af, om det begåede forhold opfylder de tidsmæssige betin-
gelser, sig i hovedsagen på mere objektivt prægede forhold i relation til, hvornår
forholdet er begået. Hertil kommer, at der i disse sager findes at være behov for en
forholdsvis hurtig afklaring, ligesom det er indgået i vurderingen, at der med afgø-
relser om at yde støtte er tale om begunstigende forvaltningsakter, og at kommu-
ner ikke står i et almindeligt underordnelsesforhold til andre myndigheder, hvorfor
deres afgørelser ikke kan påklages efter den almindelige forvaltningsretlige rets-
grundsætning om rekurs.
På baggrund af ovenstående finder jeg ikke, at kommunalbestyrelsens afgørelser
om bortfald af den resterende del af hjælp til repatriering eller af den løbende må-
nedlige reintegrationsbistand bør kunne indbringes for Ankestyrelsen eller anden
administrativ rekursmyndighed.
I forlængelse heraf bemærkes det, at en tilkendegivelse over for den repatrierede
person om, at den resterende del af hjælp til repatriering eller yderligere udbeta-
linger af den løbende månedlige reintegrationsbistand tilbageholdes, indtil der ef-
ter omstændighederne træffes afgørelse om bortfald af støtten, ikke er en afgø-
relse, hvorfor der bl.a. ikke kan klages over denne tilkendegivelse. Det er i den for-
bindelse indgået i overvejelserne om ordningens udformning, at der med ordnin-
gen skal kunne foretages en forholdsvis hurtig vurdering af adgangen til at tilbage-
holde repatrieringsstøtten, så formålet med den foreslåede ordning ikke i realiteten
forspildes, hvis tilbagebetaling måtte vise sig udsigtsløs i sager, hvor der efterføl-
gende træffes afgørelse om bortfald af støtten.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2