Skatteudvalget 2020-21
L 107 A
Offentligt
2327628_0001.png
1. februar 2021
J.nr. 2020 - 5183
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 107 A - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskel-
lige andre love. (Ansættelse af grundværdier for erhvervsejendomme m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 21. januar 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
L 107a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om det kan være rigtigt, at tekniske- og udviklingsmæssige problemer og begrænsninger/udfordringer med at udvikle en ny model for vurdering af erhvervsejendomme skal betyde, at man afskaffer ejendomsværdien for erhvervsejendomme og samtidig ændrer en mere end 100-årig og velbegrundet vurderingsnorm, hvorefter grundværdien på erhvervsejendomme ansættes til handelsværdien, til skatteministeren
2327628_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det kan være rigtigt, at tekniske- og udviklingsmæssige proble-
mer og begrænsninger/udfordringer med at udvikle en ny model for vurdering af er-
hvervsejendomme skal betyde, at man afskaffer ejendomsværdien for erhvervsejen-
domme og samtidig ændrer en mere end 100-årig og velbegrundet vurderingsnorm, hvor-
efter grundværdien på erhvervsejendomme ansættes til handelsværdien?
Svar
I arbejdet med at implementere vurderingsforliget fra 2016 og ejendomsvurderingsloven
fra 2017 har det vist sig, at den vurderingsmodel, der var lagt op til, ikke kan implemente-
res. Der er derfor behov for en forenkling af grundvurderingsmodellen for erhvervsejen-
domme. Dette fremgår også af
Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbe-
skatningen
fra maj 2020.
Der foreslås derfor en forenklet vurderingsmodel, som tager afsæt i den model, der alle-
rede er udviklet til grundvurdering af ejerboliger. Handelspriser for ejerboliger udgør et
langt mere solidt datagrundlag, og det gør det muligt at udvikle en model, der i højere
grad afspejler den lokale prisvariation og prisvariationen på tværs af landet. Samtidig ska-
bes der en bedre sammenhæng mellem vurderingerne af erhvervsejendomme og ejerboli-
ger.
Et fravalg af den foreslåede model vil medføre en betydelig forsinkelse af ejendomsvurde-
ringerne og dermed betydelige meromkostninger og en permanent svækkelse af de offent-
lige finanser, da der ikke foreligger en alternativ model.
Det fremgår i øvrigt af ejendomsvurderingsloven, at der kun skal udarbejdes ejendoms-
vurderinger, der udgør grundlag for løbende ejendomsskat, dog er der gjort en undtagelse
for andelsboliger. Da beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften omlægges, er der ikke
længere behov for ejendomsværdier for erhvervsejendomme til ejendomsbeskatning.
Hertil kommer, at det har vist sig, at ansættelse af ejendomsværdier for erhvervsejen-
domme ikke er en god trædesten til at opnå systematiske grundværdier. Da der kun findes
grove approksimationer for bygningsværdier (approksimeret via gennemsnitlige byggeom-
kostninger) betyder det, at med grundresidualmetode, hvor grundværdien findes ved at
trække bygningsværdien fra ejendomsværdien, vil variationen i ejendomsværdier blive
”overført” til grundværdierne, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Derimod bør der være ens-
artethed i grundværdierne i samme område, og værdien skal ansættes uafhængigt af, hvad
der faktisk er opført på grunden, jf. princippet om bedste økonomiske anvendelse.
Med den foreslåede grundværdimetode er det ikke længere nødvendigt at ansætte ejen-
domsværdier for erhvervsejendomme, da de hverken skal bruges til at fastsætte forskels-
værdier (ifm. dækningsafgiften) eller som redskab til at ansætte grundværdier.
Omkring afvigelsen fra en direkte handelsprisnorm henvises der til svaret på SAU spm.
30 til L 107 A.
Side 2 af 2