Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 96
Offentligt
2302223_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. december 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 96, forslag til lov om ændring af miljøskadeloven
og lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love. (Ændring af handlepligten for den ansvarlige for
en miljøskade, indførelse af godtgørelsesordning samt ændring af definitionen af arter og naturtyper)
stillet den 23. november 2020 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 1 til L 96
”I
hvilket omfang sikrer lovforslaget, at man kan pålægge kommuner at rydde op efter sig
selv, hvis de f.eks. har haft ansvar for en losseplads?”
Svar
Den gældende miljøskaderegulering sikrer, at den ansvarlige for en miljøskade eller en overhængende
fare for en miljøskade skal foretage de nødvendige forebyggende og afværgende foranstaltninger for at
håndtere skaden.
Miljøskader er særligt alvorlige forureninger og skader på miljøet. Det kan f.eks. være en
jordforurening, der er en følge af en direkte eller indirekte tilførsel af stoffer, organismer eller
mikroorganismer til jord eller undergrund, og som medfører en betydelig risiko for, at menneskers
sundhed påvirkes negativt. Ansvaret påhviler den, der er ansvarlig for driften, det vil sige den, der
driver eller kontrollerer den erhvervsmæssige aktivitet, uanset om den er privat eller offentlig og
uanset om den udføres med eller uden økonomisk gevinst for øje.
En kommune er således også omfattet af de gældende regler om miljøskader og kan blive pålagt ansvar
for en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade. Hvis en kommune er ansvarlig for en
miljøskade er udgangspunktet, at kommunen skal forestå håndteringen af miljøskaden og afholde
omkostningerne hertil. Dette gælder også for miljøskader sket som følge af en kommunalt drevet
losseplads.
Miljøskadeloven finder dog ikke anvendelse på en miljøskade eller en overhængende fare for en
miljøskade, når der er forløbet mere end 30 år siden den emission eller begivenhed, der førte til
miljøskaden eller faren for den overhængende miljøskade.
Det nye i dette lovforslag er, at en ansvarlig for en miljøskade eller en overhængende fare for en
miljøskade, der stammer fra visse typer af forurenende virksomheder, ikke fremover kan få lempet sit
ansvar, hvis skaden eller den overhængende fare for skade er 1) forvoldt af tredjemand og er indtrådt
til trods for, at passende sikkerhedsforanstaltninger var truffet, 2) skyldes overholdelse af ufravigelige
forskrifter, der er fastsat af en offentlig myndighed, medmindre forskrifterne følger af påbud eller
instrukser, der skyldes den ansvarliges egne aktiviteter, eller 3) (kun for indtrådte miljøskader) er
forvoldt ved en emission eller begivenhed, der udtrykkeligt var tilladt og som ikke skyldes den
ansvarliges uforsvarlige adfærd.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 96 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, i hvilket omfang sikrer lovforslaget, at man kan pålægge kommuner at rydde op efter sig selv, hvis de f.eks. har haft ansvar for en losseplads, til miljøministeren
I disse situationer vil den ansvarlige fremover være ansvarlig for afhjælpning af miljøskaden, men kan
få godtgjort rimelige udgifter af staten.
Lea Wermelin
/
Paolo Perotti
2