Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 92 Bilag 9, L 92 A Bilag 9, L 92 B Bilag 9
Offentligt
2307998_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
Høringssvar fra en række universiteter til lovforslag om ændring af udlændingelo-
ven (Styrket kontrol af udenlandsk arbejdskraft m.v.) (L 92).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 11. december 2020 modtaget
bemærkninger fra Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Syd-
dansk Universitet, Aarhus Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet og
Copenhagen Business School.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har s.d. endvidere modtaget høringssvar
fra IT-universitetet, der har oplyst ikke at have bemærkninger til lovforslaget.
Det bemærkes indledningsvist, at lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 31.
august 2020, og at det blev sendt til Danske Universiteter sammen med de øvrige
modtagere på høringslisten.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter, gengivelse af de foreslåede regelæn-
dringer og bemærkninger, der ikke vedrører det konkrete lovforslag, herunder
generelle bemærkninger om gebyrer, indgår ikke i nedenstående gennemgang.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af
samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som samtidig sendes til Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget. Høringssvarene kan ligeledes findes på hørings-
portalen.
Der henvises i øvrigt til den kommenterede høringsoversigt til L 92, der blev sendt
til udvalget den 12. november 2020.
1.
Formodningsafslag på erhvervs- og praktikantområdet
16. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Lennie Hedegaard Jakobsen
Sags nr.
2020-8205
Copenhagen Business School (CBS) bemærker,
at CBS som offentligt universitet
er underlagt og forpligtet af de statslige aftaler og overenskomster om løn- og
Side
1/6
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
ansættelsesvilkår i staten, hvorfor CBS vil opfordre til, at universiteterne undtages
disse regler.
Københavns Universitet (KU), Danmarks Teknikske Universitet (DTU), Syddansk
Universitet (SDU) og Aarhus Universitet (AU)
bemærker, at de finder den foreslå-
ede regel vidtgående og mener, at der bør opstilles klare linjer for, hvilke forhold
en formodning kan bygge på. De bemærker dertil, at de, der får afslag på en an-
søgning, har krav på en klar forklaring, der er dækkende og korrekt. Endelig be-
mærkes det, at formodningsreglen ikke bør finde anvendelse for universiteterne
med overenskomster på plads, og som i langt de fleste tilfælde er fast track-
certificerede.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det foreslåede
formodningsafslag skal forebygge, at der meddeles opholdstilladelse på baggrund
af et ansættelsestilbud, der ikke er reelt. Ministeriet finder på den baggrund ikke
anledning til at undtage visse erhvervsordninger, ligesom ministeriet ikke finder
spørgsmålet om overenskomstdækning relevant i denne sammenhæng
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI) vil skulle foretage en konkret og
individuel vurdering af samtlige forhold i sagen ved vurderingen af, om der er en
vis formodning for, at det ansættelsestilbud, der danner grundlag for ansøgningen
om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, ikke er reelt. Der vil i udlæn-
dingebekendtgørelsen blive fastsat nærmere regler om, hvilke forhold og oplys-
ninger styrelsen bl.a. vil kunne tillægge vægt ved vurderingen.
SIRI’s
afgørelser om
afslag på opholdstilladelse vil kunne påklages til Udlændingenævnet.
SIRI vil med udgangspunkt i de i udlændingebekendtgørelsen fastsatte regler samt
Udlændingenævnets afgørelser over tid danne en praksis for, hvordan formod-
ningsafslaget skal administreres.
Det bemærkes i øvrigt, at en afgørelse, når den meddeles skriftligt, skal være led-
saget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende
part medhold, jf. forvaltningslovens § 22.
2.
Krav om særskilt arbejdstilladelse i visse tilfælde for medfølgende familie til
udenlandske arbejdstagere
Aalborg Universitet
bemærker, at det foreslåede krav om, at en medfølgende
ægtefælle skal ansøge om separat arbejdstilladelse for at varetage et job på uni-
versitetet, ikke blot vil betyde yderligere omkostninger for ægtefællen, men også
vil resultere i mindre fleksibilitet for universitetet. Aalborg Universitet bemærker
dertil, at det på universitetet tit sker, at de i kortere perioder kan tilbyde ansæt-
telse til medfølgende ægtefæller til deres forskere, og tilføjer, at da forskere ofte
er gift med forskere, er medfølgende ægtefæller en stor ressource, som de ofte
trækker på, og at det, at de kan tilbyde arbejde til medfølgende ægtefæller, også
er med til at fastholde den internationale arbejdskraft.
Side
2/6
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
Copenhagen Business School (CBS)
bemærker, at det er positivt, at medfølgende
familiemedlemmer til forskere skal undtages fra kravet om særskilt arbejdstilla-
delse, og bemærker dertil, at CBS løbende ansætter internationale medarbejdere i
strategiske vigtige støttefunktioner til deres forskningsaktiviteter, hvor beløbs-
ordningen benyttes, og at det nye forslag betyder, at eventuelle medfølgende
familiemedlemmer vil skulle søge om en separat arbejdstilladelse. CBS bemærker
dertil, at CBS som offentligt universitet er underlagt og forpligtet af de statslige
aftaler og overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår i staten. CBS bemærker,
at have noteret baggrunden for ønsket om særskilt arbejdstilladelse i visse situati-
oner til medfølgende familiemedlemmer, hvorfor CBS vil pege på muligheden for,
at lovgivningen i højere grad målrettes de pågældende områder.
Københavns Universitet (KU), Danmarks Teknikske Universitet (DTU), Syddansk
Universitet (SDU) og Aarhus Universitet (AU)
bemærker, at forslaget ikke omfat-
ter forskere, hvilket de hilser meget velkomment. De bemærker dog, at der på
universiteterne også ansættes udenlandske medarbejdere i administrative stillin-
ger under beløbsordningen, og det vil i disse tilfælde få betydning for den medføl-
gende ægtefælle, som eventuelt også ansættes på universitetet i en administrativ
stilling. KU, DTU, SDU og AU bemærker endvidere, at mange universiteter er fast
track-certificeret og har overenskomster, der skal følges, og at de ser forslaget
som unødigt bureaukratisk for dem, som har tingene i orden, og som udtryk for
administration for administrationens skyld.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker dertil, at medfølgende familie-
medlemmer til udenlandske arbejdstagere i dag er fritaget for krav om arbejdstil-
ladelse, hvilket betyder, at medfølgende familiemedlemmer, fra det øjeblik de
meddeles opholdstilladelse, kan tage arbejde uden at skulle søge arbejdstilladelse
hertil. Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at det er det rigtige ud-
gangspunkt.
Der skal imidlertid ikke kunne spekuleres i at få et medfølgende familiemedlem
med som arbejdskraft for ingen eller meget lav løn, når der ansættes en uden-
landsk arbejdstager efter en af erhvervsordningerne. Ministeriet bemærker dertil,
at det foreslås, at den foreslåede arbejdstilladelse kan meddeles, hvis det medføl-
gende familiemedlem er tilbudt ansættelse minimum 30 timer om ugen, og hvis
ansættelsen i øvrigt sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Det medfølgen-
de familiemedlem vil således ikke skulle opfylde de samme krav, som den uden-
landske arbejdstager skal opfylde for f.eks. at få opholds- og arbejdstilladelse efter
beløbsordningen eller positivlisten for at få en arbejdstilladelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det foreslås, at medfølgen-
de familiemedlemmer til forskere, herunder forskere på fast track-ordningen, und-
tages fra kravet om særskilt arbejdstilladelse. For at sikre de bedste vilkår for at
kunne tiltrække og fastholde højt kvalificerede udenlandske forskere i Danmark,
finder Udlændinge- og Integrationsministeriet således, at medfølgende familie til
udenlandske forskere bør have en så fleksibel adgang til det danske arbejdsmar-
ked som muligt.
Side
3/6
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker derudover, at det er et grund-
læggende krav for at kunne få opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse i et
bestemt ansættelsesforhold, at ansættelsen sker på sædvanlige løn- og ansættel-
sesvilkår. Dette krav anses i mange tilfælde for opfyldt, hvis arbejdsgiveren er
dækket af en overenskomst. Overenskomstdækning er dog ikke en garanti mod
fusk og snyd, og der er derfor ikke med lovforslaget lagt op til at sondre mellem
arbejdsgivere omfattet af en overenskomst og arbejdsgivere, der ikke er omfattet
af en overenskomst.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at fast track-
ordningen giver certificerede virksomheder mulighed for med kort varsel at ansæt-
te højtkvalificerede udlændinge, som kan begynde arbejdet med det samme, uden
at skulle afvente sagsbehandlingen i SIRI. Men når opholds- og arbejdstilladelsen
er givet, er behovet for kontrol ikke væsentligt anderledes end for andre virksom-
heder. En fast track-certificering er således ikke en garanti mod fusk og snyd, og
der lægges derfor ikke op til, at en fast track-certificering hos den ansættende
virksomhed i sig selv skal betyde, at den udenlandske arbejdstager fritages fra de
krav og kontrolforanstaltninger, som andre udenlandske arbejdstagere skal følge.
3.
Udbetaling af løn til dansk bankkonto
Aalborg Universitet
bemærker, at der i den nye ændring - der indsættes som § 9 a
stk. 25 - stilles krav om, at udbetaling af løn til en udlænding, der gives opholdstil-
ladelse efter stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller nr. 12-14, skal ske til en dansk bankkonto, og
at udlændingen skal oprette en dansk bankkonto inden for 90 dage efter opholds-
tilladelsens starttidspunkt. Aalborg Universitet bemærker, at de dog ikke finder, at
det i ændringsforslaget er særligt tydeligt, hvorvidt det dermed implicit betyder,
at det er lovligt at udbetale løn til en udlænding på dennes udenlandske konto
frem til oprettelsen af den danske bankkonto og dermed i højst 90 dage.
Roskilde Universitet (RUC)
bemærker, at derefter deres oplevelse ofte er svært
for udlændinge (og især i COVID-tider) at oprette en bankkonto i danske banker
inden for 90 dage grundet en vis resistens fra bankernes side. De finder det derfor
stærkt urimeligt, at udenlandske medarbejdere skal bøde for bankernes resistens
imod oprettelse af en konto. RUC bemærker dertil, at det administrativt også ville
betyde en ekstra arbejdsbyrde med at tjekke op, om medarbejderne har fået en
dansk bankkonto; og taget i betragtning af, at de som universitet ikke kan hjælpe
med bankkontooprettelse og ingen indflydelse har over bankernes politikker, vir-
ker kontrollen og yderligere ansvar som urimeligt at pålægge universiteterne. RUC
vurderer, at der er risiko for at denne regel ikke står mål med realiteterne og vil gå
ud over udlændinges opholdstilladelse samt ville få negativ effekt på tiltrækning
af højkvalificeret arbejdskraft.
Copenhagen Business School (CBS)
bemærker, at indførelse af et krav om dansk
bankkonto for samtlige erhvervsordninger rejser en bekymring særligt i de situati-
oner, hvor CBS ansætter en international forsker for kortere perioder (mere end 3
måneder).
Side
4/6
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
CBS
bemærker endvidere, at det erfaringsmæssigt ikke altid er muligt at få opret-
tet en dansk konto inden 90 dage fra arbejdet påbegyndes, og at det afhænger af
andre processer såsom tildeling af CPR, modtagelse af opholdskort og sygesik-
ringskort. CBS vil derfor opfordre til, at forskerordningen undtages fra kravet om
dansk bankkonto og dertil, at fristen udvides til min. 120 dage fra arbejdet påbe-
gyndes.
Københavns Universitet (KU), Danmarks Teknikske Universitet (DTU), Syddansk
Universitet (SDU) og Aarhus Universitet (AU)
bemærker, de på nogle punkter
finder kravet unødigt bureaukratisk
især ved kortere forskeransættelser eller
gæsteforskerophold, som oftest er mellem 3 og 6 måneders varighed. De bemær-
ker dertil, at det, især i forhold til disse korte ophold, kan blive et problem, at man
ikke inden for den fastsatte frist på 90 dage til opnåelse af CPR kan få sit gule
sundhedskort og dermed oprette dansk bankkonto. KU, DTU, SDU og AU bemær-
ker dertil, at med henvisning til disse specifikke problemstillinger anbefaler uni-
versiteter at gøre en undtagelse for kortere lønnede ansættelser (inkl. modtagere
af danske stipendier) KU, DTU, SDU og AU bemærker derudover, at der I lovforsla-
get også er lagt op til, at manglende dansk bankkonto kan føre til inddragelse af
tilladelse, og at de ser dette som en meget hård sanktion, med henvisning bl.a. til
ovennævnte problematik.
Udlændinge- og Integrationsminisiteriet bemærker dertil, at formålet med den
forslåede ændring er at sikre, at det beløb, som fremover indgår i vurderingen af,
om en ansættelse sker på sædvanlige løn og ansættelsesvilkår, også reelt er det
beløb, der kommer til udbetaling. Det er der bedre forudsætninger for at kontrolle-
re, hvis lønnen udbetales til en dansk bankkonto.
Det kan dog i praksis være svært at nå at få en dansk bankkonto, inden første må-
nedsløn skal udbetales. For at sikre, at arbejdstageren får tid til at oprette en
dansk bankkonto, foreslås det derfor, at den udenlandske arbejdstager som ud-
gangspunkt får 90 dage til at oprette en dansk bankkonto, og at arbejdstagerens
løn derefter skal udbetales hertil.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er dog blevet gjort opmærksom på, at det
kan udgøre en særlig barriere for fx personer, der er i Danmark på positivlisten i en
kortere periode, at deres løn skal udbetales til en dansk bankkonto. For at undgå,
at denne højtkvalificerede arbejdskraft, som danske virksomheder har et stort
behov for, vælger Danmark fra, når der er tale om et kortere ophold, er der frem-
sat et ændringsforslag, der undtager positivlisten, forskerordningen og fast track-
ordningens forskerspor for kravet om, at udbetaling af løn skal ske til en dansk
bankkonto, når der er tale om kortere ophold op til et halvt år.
Der er ikke lagt op til at forlænge den foreslåede frist på 90 dage for de udenland-
ske arbejdstagere, der vil være omfattet af kravet om en dansk bankkonto.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker derudover, at kravet om, at løn
skal udbetales til en dansk bankkonto, efter lovforslaget ikke gælder for gæstefor-
skere med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 5.
Side
5/6
L 92 - 2020-21 - Bilag 9: Høringssvar fra universiteter
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Side
6/6