Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 91
Offentligt
2301935_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 8902
Doknr.
352880
Dato
10-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 8. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 7 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde to ændringsforslag
til lovforsla-
get? Det drejer sig om følgende:
Ændringsforslag der hæver loftet for, hvor meget man må tjene med det sociale fri-
kort til 40.000 kr.
Ændringsforslag der fjerner kravet om, at man skal have et CVR-nummer, for at
kunne hyre frijobbere, således at private ville kunne hyre frijobbere til f.eks. rengøring
eller lign.”
Svar:
Der anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed loftet over, hvor
meget man må tjene med det sociale frikort, hæves til 40.000 kr., og hvormed kravet
om, at man skal have et CVR-nummer for at kunne ansætte en borger med et socialt
frikort, fjernes. Et udkast til ændringsforslag med dette indhold er vedlagt.
Jeg vil dog gøre opmærksom på, at ændringsforslagene vil medføre udgifter til det
offentlige, som ikke vurderes at kunne holdes inden for den afsatte økonomiske ram-
me, som afsat i Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024.
Hvis det lægges til grund, at ændringer vil øge den gennemsnitlige udbetalte løn under
det sociale frikort med 50 pct., så vurderes udgifterne forbundet med skattemæssigt
mindre provenu ikke at kunne holdes inden for en ramme på 1 mio. kr. Dertil kommer
øgede udgifter forbundet med mindre modregning i offentlig ydelser, som med betyde-
lig usikkerhed skønnes at udgøre ca. 2 mio. kr., hvis samme antagelse lægges til grund.
Der skal samtidig findes en løsning på, hvordan indtægt på baggrund af et socialt fri-
kort kan registreres, når ansættelsen er ved privatpersoner. It-understøttelsen af det
sociale frikort er i dag udarbejdet med udgangspunkt i, at arbejdsgivere skal indberette
oplysninger til kommunen via virksomhedens CVR-nr. Forslaget indebærer dermed, at
der vil skulle foretages større justeringer i it-løsningen. Det vil ikke være muligt at
have en løsning klar til at kunne træde i kraft 1. januar 2021. Der vil desuden være
udgifter forbundet med en videreudvikling af it-løsningen.
Jeg vil endvidere fremhæve, at hvis en privatperson ansætter en borger med et socialt
frikort, kommer de samme arbejdsgiverforpligtelser til at gælde, som hvis det var en
L 91 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ministeren yde teknisk bistand med at udarbejde to ændringsforslag til lovforslaget, til social- og indenrigsministeren
2301935_0002.png
virksomhed, der ansatte den pågældende, f.eks. i forhold ferie, ansættelsesbevis osv.
Arbejdsgiverforpligtelserne er også omtalt i bemærkningerne til den gældende Lov om
forsøg med et socialt frikort.
Det er min forståelse, at vi med aftalen om udmøntningen af reserven til social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 har aftalt, at der skal foretages en
simpel forlængelse af forsøgsordningen, hvor de nuværende vilkår for ordningen vide-
reføres. Det bryder ændringsforslagene med.
På den baggrund kan jeg ikke bakke op om ændringsforslaget.
Jeg vil dog gerne sørge for, at der i beslutningsgrundlaget for forhandlingerne om vi-
dereførelse og videreudvikling af ordningen efter forsøgsperioden også vil indgå en
vurdering af konsekvenserne af en hævet beløbsgrænse og af, at frikortet kan anvendes
til ansættelser hos privatpersoner.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Udkast til ændringsforslag til L 91.
2