Social- og Ældreudvalget 2020-21
L 91 Bilag 8
Offentligt
2306048_0001.png
Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. december 2020
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5 og social- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Konservative Folkepartis
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget ser et stort
potentiale i det sociale frikort for samfundets svageste bor‐
gere. Derfor havde partierne gerne set, at regeringen havde
taget initiativ til at bruge erfaringerne fra evalueringerne
af forsøgsordningen med henblik på at justere det sociale
frikort og gøre ordningen permanent allerede fra 1. januar
2021. Partierne er uforstående overfor, hvorfor regeringen er
så modvillig overfor det sociale frikort. Det er kritisabelt,
at regeringen først meget sent tog initiativ til at forlænge
forsøgsordningen, som stod til at udløbe den 1. januar 2021,
hvilket har skabt unødig usikkerhed om ordningens fremtid.
Med aftalen om SSA-Reserven 2020 er det lykkes at
afsætte penge til ikke bare midlertidigt at videreføre det
sociale frikort i to år, men også for 2023 og 2024. V, DF,
KF og LA noterer, at ministeren er enig i, at dette er sket
med henblik på at gøre det sociale frikort permanent efter
2022, jf. ministerens svar på spørgsmål 3 og 5. Idet lovgiv‐
ningen udløber efter 2022, opfordres regeringen til klart at
kommunikere, at der også er afsat midler til det sociale
frikort i 2023 og 2024, således der ikke igen skabes unødigt
usikkerhed om ordningens fremtid.
V, DF, KF og LA opfordrer endvidere regeringen til at
have større fokus på god implementering af forsøgsordnin‐
gen i alle kommuner, samt på at kendskabet til ordningen
skal udbredes mere end tilfældet er i dag. I den forbindelse
er det også vigtigt, at der skabes større klarhed om, at det
sociale frikort ikke har betydning for borgerens ret til anden
hjælp, eller at borgere stilles ringere som følge af deltagelse
i forsøget med et socialt frikort. V, DF, KF og LA imødeser
derfor, at ministeren vil tydeliggøre dette i vejledningsmate‐
rialet, jf. ministerens svar på spørgsmål 1.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er enige i, at det vil styrke det
sociale frikort, hvis ansættelse hos private personer gøres
muligt, samt hvis den skattefrie indkomst sættes op som
foreslået af LA, jf. ændringsforslagene 1 og 5 samt 3 og
4. Idet forslagene hverken er aftalt eller finansieret i aftalen
om SSA-Reserven 2022 samt det forhold, at det kræver en
nærmere afklaring og justeringer i it-løsningen, hvilket ikke
kan lade sig gøre inden den 1. januar 2021, jf. ministerens
svar på spørgsmål 8, opfordrer partierne til, at forslagene
DokumentId
Journalnummer
L 91 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2306048_0002.png
2
medtages i forhandlingerne om at gøre det sociale frikort
permanent efter 2022.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2020 og
var til 1. behandling den 1. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af
<>:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »myndigheder
m.v.«: » og privatpersoner«.«
[Mulighed for, at privatpersoner uden et CVR-nummer kan
ansætte en borger med et socialt frikort]
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
<>:
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes
efter »frikort i«: »2019, 2020 eller«.
[Fjernelse af krav om revisitation af borgere, der har haft et
socialt frikort i 2019 og/eller 2020]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af
<>:
3)
I de under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 3, 3.
og
4. pkt.,
ændres »20.000« til: »40.000«.
[Fordobling af den skattefri indkomst på et sociale frikort i
2021 og 2022]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 3, stk. 8,
ændres »20.000« til: »40.000«.«
[Fordobling af den skattefri indkomst på et socialt frikort i
2021 og 2022]
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 4
indsættes efter »virksomheden«: », den offentlige
myndighed, privatpersonen m.v.««
[Mulighed for, at privatpersoner uden et CVR-nummer kan
ansætte en borger med et socialt frikort]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at privatpersoner
uden et CVR-nummer skal kunne ansætte en borger med
et socialt frikort.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind‐
sat et nyt 3. og 4. punktum i § 2, stk. 3, i lov om forsøg med
et socialt frikort. Ifølge bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 2, vil de foreslåede nye punktumer bl.a. medføre, at
borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020,
skal revisiteres, hvis de ønsker at få et socialt frikort i 2021
og/eller 2022, da det sociale frikort ikke automatisk videre‐
føres.
Med ændringsforslaget foreslås, at borgere, der har været
visiteret til et socialt frikort i 2019 eller 2020, ikke skal
visiteres på ny, men automatisk får videreført deres sociale
frikort, således at de også kan tjene op til 20.000 kr. skatte‐
frit i hvert af årene 2021 og 2022.
Ændringsforslaget indføres for at sikre, at borgere, der
i dag har et socialt frikort, kan anvende ordningen fra 1.
januar 2021, uden at sagsbehandlingstid forbundet med revi‐
sitationen vil udgøre en administrativ barriere herfor.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Forslaget skønnes at medføre administrative mindreud‐
gifter for kommunerne på 1,0 mio. kr. i 2021 ift. det oprin‐
delige lovforslag. Forslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at borgere med et
socialt frikort skal kunne tjene op til 40.000 kr. skattefrit
årligt i 2021 og 2022.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med æn‐
dringsforslag nr. 3 foreslås, at borgere med et socialt frikort
skal kunne tjene op til 40.000 kr. skattefrit årligt i 2021 og
2022.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med æn‐
dringsforslag nr. 1 foreslås, at privatpersoner uden et CVR-
nummer skal kunne ansætte en borger med et socialt frikort.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
11. november 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 59. Den 26. november 2020 sendte social- og
indenrigsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
L 91 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2306048_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [7] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5