Skatteudvalget 2020-21
L 90 Bilag 1
Offentligt
2279722_0001.png
12. november 2020
J.nr. 2020 - 6649
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas
og bygas m.v., lov om afgift af stenkul brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mine-
ralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af klimaftalen for
energi og industri mv. 2020 m.v.).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Affaldsforening
(DAF)
DAF er kritiske overfor lovforsla-
get, og opfordrer Skatteministeriet
til at gennemføre en omlægning af
energiafgifterne på affald, som re-
elt understøtter sektorens grønne
omstilling og cirkulær økonomi.
DAF fremhæver, at lovforslaget
modarbejder dette, da incitamenter
til at gennemføre øget sortering og
genanvendelse af affald, og
incitamenter til øget nyttiggørelse
af energien i det restaffald, der
ikke kan genanvendes, ikke bliver
fremmet med lovforslaget.
DAF påpeger, at den foreslåede
forhøjelse af energiafgifterne af af-
fald underminerer grundlaget for
fortsat energieffektiviseringer, og
at den foreslåede afgiftsforhøjelse i
princippet på pålægges fjernvarme-
forbrugerne, som ikke har mulig-
hed for at ændre adfærd og sikre
en mere grøn omstilling.
DAF fremhæver, at den foreslåede
forhøjelse af energiafgifterne af
brændsler blot tilskynder til at an-
vende mere importeret biomasse i
forbrændingsanlæggene fremfor at
gøre brug af den grønne del af det
nationale restaffald som fx biogent
træaffald.
Regeringen har i juni 2020 indgået
en bred politisk aftale om
Klima-
plan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi,
hvor det bl.a. er aftalt, at
de danske affaldsmængder skal re-
duceres. Herudover skal kapacite-
ten i de danske forbrændingsanlæg
reduceres og tilpasses de danske
affaldsmængder, så den ledige ka-
pacitet ikke fyldes op med impor-
teret affald, herunder importeret
biomasse. Reduktionen skal
ske på baggrund af, at Danmark
skal have en mere cirkulær øko-
nomi, som kræver en mere strøm-
linet affaldssortering, der under-
støtter mindre affald og mere gen-
anvendelse, som bidrager til at
nedringe CO
2
e-udledningen.
Tilpasning af afgifter i affaldsener-
gisektoren skal ses i sammenhæng
med energiafgifter og CO
2
e-afgif-
ter mv. Regeringen ønsker med
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020,
at der foretages justeringer
inden for de eksisterende afgifts-
strukturer, mens der foregår et be-
tydeligt arbejde med større omlæg-
ninger på længere sigt såsom en
grøn skattereform.
DAF stiller sig til rådighed for at
se nærmere på en omlægning af af-
faldsafgifterne, så afgifterne reelt
giver mere direkte og klare incita-
menter til grøn omstilling i
affaldsenergisektoren.
Det er positivt, at DAF engagerer
sig i den grønne omstilling og vil
bistå regeringen i det fremadret-
tede arbejde med den grønne om-
stilling.
Side 2 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DAF opfordrer til, at der nedsæt-
tes et udvalg med brancherepræ-
sentation, som skal se nærmere på
omlægningen af affaldsafgifterne.
DAF er opmærksomme på, at det i
forbindelse med fremsættelsen af
lovforslaget formentlig ikke vil
være muligt at nå frem til en ny af-
faldsafgiftsmodel.
Dansk Energi (DE)
DE er positive overfor de afgifts-
ændringer, lovforslaget gennemfø-
rer.
DE fremhæver, at de foreslåede
afgiftsændringer flugter med anbe-
falingerne i Klimapartnerskabet
for Energi- og forsyningssektoren,
og de vil styrke incitamentet til ud-
fasning af fossile brændsler, elek-
trificering og anvendelse af grøn
overskudsvarme.
Lovforslaget er ifølge DE et vigtigt
element i at sikre, at almindelige
husholdninger, fjernvarmesektoren
og industrien bidrager til opfyldel-
sen af 70 pct.-målsætningen.
DE mener dog ikke, at det er hen-
sigtsmæssigt, at grænsen på 4.000
kWh årligt, før elopvarmede hel-
årsboliger mv. kan betale elvarme-
afgift, fastholdes.
DE henviser til, at ca. 65 pct. af
alle helårsboliger og 90 pct. af alle
sommerhuse i Danmark har et el-
forbrug på under 4.000 kWh årligt,
hvilket medfører, at den foreslåede
elvarmeafgift på 0,8 øre pr. kWh,
Elvarmeafgiften gælder kun for el-
forbrug, som overstiger 4.000 kWh
årligt, idet de første 4.000 kWh an-
ses for normalforbruget i boliger,
som ikke er elopvarmede.
En nedsættelse af grænsen til 3.000
kWh vil indebære et mindrepro-
venu, som vil kræve finansiering.
Side 3 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ved et eventuelt skift over til elba-
seret varme frem for fossile
brændsler, ikke opnås.
DE foreslår, at kilowatt-grænsen
nedsættes til 3.000 kWh årligt, da
den eksisterende grænse på 4.000
kWh omfatter et stort antal danske
husstande og især enlige, ældre, par
uden børn og beboere af meget
energieffektive boliger.
DE henviser i den henseende til, at
dette kunne være en simpel og ad-
ministrerbar løsning, og at den
gældende kilowatt-grænse på 4.000
kWh er fastsat på et tidspunkt,
hvor elbaseret udstyr i hjemmene
var mindre energieffektive, end de
er i dag.
DE fremhæver, at særskilt og intel-
ligent måling af elektricitet brugt til
opvarmning bliver en afgørende
brik for omkostningseffektiv grøn
omstilling og for varmeregningen i
de elopvarmende hjem, da det er
en forudsætning for, at aggregato-
rer, netselskaber, elhandlere m.fl.
kan få elopvarmning til at reagere
på prissignaler fra spotmarked, el-
nettariffer og balanceringstjeneste-
markedet. Denne udvikling mod
bedre måling og styring vil blive
drevet frem af prissignalerne og
markedsmulighederne, hvilket på
sigt kan give andre muligheder for
differentiering af afgifter, men det
bør ikke være et afgiftsmæssigt
hensyn, der dikterer denne udvik-
ling.
Der er ikke forurening forbundet
med
forbrug
af elektricitet, men der
kan være forurening forbundet
med
produktion
af elektricitet. El-
varmeafgiften er på elforbrug, uan-
set om elektriciteten stammer fra
vindmøller, kulværker, import mv.
Set i et samfundsøkonomisk per-
spektiv er en afgift på forbrug af
elektricitet en meget indirekte og
ikke optimal samfundsøkonomisk
regulering af CO
2
e-udledning.
CO
2
e-udledning er reguleret i EU
’s-kvotesystem.
Side 4 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE mener at høje afgifter på grøn
energi fra et samfundsøkonomisk
perspektiv er en ineffektiv og
uhensigtsmæssig finansieringskilde,
da energiforbruget ikke har en ne-
gativ miljøeffekt. DE giver udtryk
for, at en lempelse af den alminde-
lig elafgift, som vil gavne lavind-
komstgrupper mest, bør indgå i en
grøn skattereform.
Der kvitteres for DEs forslag til
omlægning af elafgiften. Regerin-
gen har påbegyndt det forbere-
dende arbejde med større omlæg-
ninger af energiafgifterne på læn-
gere sigt, herunder en grøn skatte-
reform.
Danske Energiforbrugere
(DENFO)
DENFO ser gerne i lyset af en
kommende grøn skattereform, at
energiafgifterne omlægges og op-
deles i flere dele, som hver især
målrettes afgiftens specifikke for-
mål.
Det er DENFOs opfattelse, at
energiforbrugere ikke har brug for
nye afgiftstyper, der ikke under-
støtter den ønskede omlægning,
men alene skal sikre staten det af-
giftsprovenu, der er fastlagt i fi-
nansloven.
DENFO mener, at energiafgif-
terne kan sammensættes af:
1. En energi-/forbrugsafgift pr.
energienhed uanset energi-
kilde.
2. En forureningsafgift, der tager
højde for energikildens totale
forurening.
3. En omstillingsafgift af de
energikilder, der skal udfases,
og som bortfalder, når omstil-
lingen er gennemført.
DENFO foreslår, at omstillingsaf-
giften indgår i en fond, som
via
Lovforslaget har til formål at ud-
mønte dele af
Klimaaftale for energi og
industri mv. 2020,
hvor det bl.a. er
aftalt at omlægge de eksisterende
varmeafgifter, så de i højere grad
understøtter den grønne omstilling
af danskernes varmeforbrug ved at
gøre det dyrere at varme op med
fossile kilder og billigere at varme
op med grøn elektricitet.
Der kvitteres for DENFOs forslag
til omlægning af energiafgifterne.
Regeringen har påbegyndt det for-
beredende arbejde med større om-
lægninger af energiafgifterne på
længere sigt, herunder en grøn
skattereform.
Side 5 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lån, kan finansiere omstilling
både for erhvervsvirksomhe-
derne og de private forbrugere,
så der kan sætte fart på omstillin-
gen.
DENFO lægger samtidig op til, at
tilskuds- og støtteordninger udfa-
ses senest pr. 1. januar 2026.
DENFO mener, at erhvervslivet
og de private forbrugere skal be-
tale de samme afgifter.
DENFO giver udtryk for, at en
lempelse af virksomheders energi-
afgifter blot flytter omkostningen
over på det private energiforbrug,
og at de øgede private energiudgif-
ter vender retur til virksomhederne
i form af øgede lønkrav med en
faktor 2 eller mere.
DENFO opfordrer derfor til, at
erhvervslivets mulighed for tilba-
gebetaling af energiafgifter udfases
med udgangen af 2030.
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
har bl.a. til formål at om-
lægge de eksisterende varmeafgif-
ter, så de i højere grad understøtter
den grønne omstilling af dansker-
nes varmeforbrug ved at gøre det
dyrere at varme op med fossile kil-
der og billigere at varme op med
grøn elektricitet.
Afgifter på CO
2
e-udledning spiller
en væsentlig rolle i omstillingen
væk fra fossile brændsler. Der er
enighed om, at CO
2
e-beskatning
bør være et afgørende instrument
til at indfri den ambitiøse 70 pct.-
målsætning under hensyntagen til
bæredygtig erhvervsudvikling og
dansk konkurrence-kraft, sunde
offentlige finanser og beskæfti-
gelse, et stærkt velfærdssamfund,
sammenhængskraften og social ba-
lance og dermed reelle CO
2
e-re-
duktioner (minimere CO
2
e-lækage)
og uden samlet tab af arbejdsplad-
ser til udlandet, jf. klimaloven.
Aftalepartierne bag klimaloven er
derfor enige om, at der inden for
rammerne af ovenstående princip-
per bør gennemføres en grøn skat-
tereform, der via den generelle
Side 6 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
prissætning på klimagasudlednin-
ger har som ambition at blive en af
hovedmotorerne for at nedbringe
CO
2
e-udledningen i alle dele af det
danske samfund, uden at borgere
og virksomheder samlet betaler
mere i skat som følge af denne re-
form.
Aftalepartierne har forpligtet rege-
ringen til at udarbejde et oplæg til
en grøn skattereform og indkalde
til forhandlinger herom i efteråret
2020. Partierne anerkender det be-
tydelige udviklingsarbejde forbun-
det med en effektiv CO
2
e-afgift og
understreger behovet for at ind-
drage relevante aktører.
Regeringens oplæg skal både inde-
holde modeller for grundlæggende
justeringer af energiafgiftsbeskat-
ningen, der indebærer en ensartet
CO
2
e-afgift, som udgangspunkt
med regulering af alle branchers og
sektorers klimagasudledninger
(CO
2
e), og ændringer i det nuvæ-
rende energi- og CO
2
e–afgiftssy-
stem, der på det kortere sigte træk-
ker i retning af en mere ensartet
CO
2
e-beskatning.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv roser den foreslå-
ede lempelse af elvarmeafgiften til
0,4 øre pr. kWh for erhvervet, da
det medfører, at virksomhederne
betaler det samme i proces- og
rumvarmeafgift, og det er en til-
trængt regelforenkling.
Dansk Erhverv bemærker dog, at
lovforslaget samlet set vil medføre
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
har bl.a. til formål at om-
lægge de eksisterende varmeafgif-
ter, så de i højere grad understøtter
den grønne omstilling af dansker-
nes varmeforbrug ved at gøre det
dyrere at varme op med fossile kil-
der og billigere at varme op med
grøn elektricitet.
Side 7 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en varig skattestigning for er-
hvervslivet, og påpeger, at en skat-
testigning ikke bør finde sted på
nuværende tidspunkt henset til
COVID-19-situationen.
Med aftalen tages der samlet set et
markant skridt på vejen mod Dan-
marks klimamål om at reducere
drivhusgasudledningerne i 2030
med 70 pct. i forhold til 1990 og
om at opnå klimaneutralitet i se-
nest 2050.
Det er vigtigt, at arbejdet med den
grønne omstilling fortsætter, da
COVID-19-situationen ikke bør
forsinke elektrificeringen af Dan-
mark, som er et vigtigt skridt på
vejen til at nå 70-pct.-målsætnin-
gen.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme fremhæver, at
fjernvarmeforbrugerne kun i min-
dre grad vil blive påvirket af den
foreslåede forhøjelse af energiaf-
gifterne af fossile brændsler, da
størstedelen af fjernvarmeselska-
berne er i gang med gå væk fra an-
vendelsen af fossile brændsler i
fjernevarmeproduktionen.
Dansk Fjernvarme er dog bekym-
ret for prisstigningerne for de
fjernvarmeselskaber, der endnu
ikke har haft mulighed for at om-
stille væk fra brugen af naturgas.
Dansk Fjernvarme gør opmærk-
som på, at størstedelen af spids-
lastproduktionen stadig bliver pro-
duceret på enten olie- eller natur-
gaskedler, og at myndighederne
har begrænset fjernvarmeselska-
bernes mulighed ved fx, at projekt-
bekendtgørelsen begrænser mulig-
heden for at etablere biomasseked-
ler og varmeforsyningsloven ikke
tillader købet af grønne
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
har bl.a. til formål at om-
lægge de eksisterende varmeafgif-
ter, så de i højere grad understøtter
den grønne omstilling af dansker-
nes varmeforbrug ved at gøre det
dyrere at varme op med fossile kil-
der og billigere at varme op med
grøn elektricitet.
Med aftalen tages der samlet set et
markant skridt på vejen mod Dan-
marks klimamål om at reducere
drivhusgasudledningerne i 2030
med 70 pct. i forhold til 1990 og
om at opnå klimaneutralitet i se-
nest 2050.
Den grønne omlægning af varme-
afgifterne vil medføre højere afgif-
ter på fossile brændsler anvendt til
rumvarme mv., som dermed fører
til højere priser på fossilbaseret
varme og lavere priser på elvarme.
Side 8 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
biogascertifikater. Dansk Fjern-
varme fremhæver samtidig, at
branchens omstilling til store var-
mepumper betyder, at der bliver et
større behov for spidslastproduk-
tion, da varmepumpernes effekti-
vitet forringes i de kolde perioder.
Dansk Fjernvarme er bekymret
for, at den foreslåede forhøjelse af
rumvarmeafgiften af fossile
brændsler sammen med en sti-
gende spidslastproduktion vil med-
føre forholdsmæssigt højere priser,
når fjernvarmeselskaberne ikke i
tilstrækkeligt omfang kan omstille
til VE spidslastproduktion.
Dansk Fjernvarme vurderer, at
den foreslåede lempelse af elvar-
meafgiften vil have den virkning,
at det bliver billigere for husejere
at installere elpaneler i huset frem
for vandbårne varmesystemer,
som vil medføre et højere energi-
forbrug, da de er mindre energief-
fektive end vandbårne varmesyste-
mer.
Dansk Fjernvarme fremhæver
også, at den foreslåede lempelse af
elvarmeafgiften har den uheldige
virkning, at det forringer konkur-
renceforholdet mellem individuelle
og kollektive varmepumper, og
derved ikke fremmer den kollek-
tive forsyning, der i høj grad arbej-
der for at gå forrest i den grønne
omstilling af energisektoren.
Dansk Fjernvarme påpeger, at lov-
forslaget vil forsinke og fordyrer
den grønne omstilling, da fjernvar-
mesektorens konvertering af na-
Side 9 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
turgasområder foregår langt hurti-
gere, samfundsøkonomisk billigere
og mere energieffektivt end løsnin-
ger med individuelle varmepum-
per.
Dansk Fjernvarme anfører, at der
fremadrettet forsat skal betales
overskudvarmeafgift af overskuds-
varme baseret på fossile brændsler.
Dansk Fjernvarme vurderer, at
overskudsvarmeafgiften vil betyde,
at potentialet for udnyttelsen af
overskudsvarme bliver reduceret,
som følge af overskudsvarmeafgif-
ten på fossile brændsler.
Dansk Fjernvarme mener, at
selvom den foreslåede overskuds-
varmeafgift på certificeret over-
skudsvarme har til formål at for-
hindre produktion af falsk over-
skudsvarme, så vil producenter af
overskudsvarme alene tilpasse var-
meproduktionen til deres egne in-
terne produktion.
Dansk Fjernvarme indstiller, at
overskudvarmeafgiften på fossile
brændsler også ophæves, set i lyset
af en kommende grøn skattere-
form, hvor der læggers op til en
ensartet CO
2
-afgift. Samtidig vur-
deres overskudsvarmeafgiften at
have en kort levetid henset til den
politiske målsætning om at udfase
fossile brændsler inden 2030.
Med
Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020
er det også aftalt at
fremme udnyttelsen af overskuds-
varme, at ekstern overskudsvarme
bliver afgiftsfritaget, hvis over-
skudsvarmen er certificeret eller
underlagt en tilsvarende aftaleord-
ning, der sikrer energieffektivise-
ringer hos overskudsvarmeleveran-
døren.
Side 10 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
DI er positive overfor, at elvarme-
afgiften lempes til minimumssat-
sen i energibeskatningsdirektivet,
og påpeger, at dette vil bidrage til
reduktion af CO
2
-udslippet fra er-
hvervets og husholdningers almin-
delige varmeforbrug.
DI bemærker, at den lempede el-
varmeafgift medfører en betydelig
administrativ lettelse for erhvervs-
livet og Skattemyndighederne og
opfordrer samtidig til, at der sna-
rest træffes beslutning om at frem-
rykke den vedtagne afskaffelse af
bilag 1 i elafgiftsloven, samt til at
omfatte lønsumspligtige virksom-
heder af den nye, ensartede elafgift
på 0,4 øre pr. kWh for erhverv.
Ved lov nr. 331 af 30. marts 2020
blev elafgiftslovens bilag 1 ophæ-
vet med virkning fra og med den
1. januar 2023. En fremrykning af
elafgiftslovens bilag 1 vil kræve
yderlig finansiering.
En lempelse af elafgiften for løn-
sumspligtige virksomheder vil
skulle overholde EU-retten, herun-
der EU’s energibeskatningsdirektiv
og statsstøtteregler. Det vurderes i
den forbindelse, at godtgørelse af
elafgiften for lønsumspligtige virk-
somheder, vil rejse spørgsmål ift.
EU's statsstøtteregler, som også
kan få betydning for, hvilke krav,
der skal stilles før, at momsregi-
strerede virksomheder kan opnå
godtgørelse af elafgiften, herunder
at kriseramte virksomheder ikke
kan modtage støtte (godtgørelse).
Derudover vil der i det gældende
godtgørelsessystem være admini-
strative udfordringer ift. godtgø-
relse af lønsumspligtige erhverv,
da der ikke findes et tilsvarende sy-
stem for så vidt angår lønsumsaf-
giftspligtige virksomheder. Det vil
være nødvendigt at udarbejde et
sådant system, før forslaget vil
kunne gennemføres.
Side 11 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI foreslår, at der igangsættes en
analyse vedr. elvarmeafgiften af el-
forbrug, der overstiger 4.000 kWh
om året, i elopvarmede helårsboli-
ger mv.
DI foreslår en alternativ model,
hvor det i stedet er forbruget op til
et givent årligt forbrug, der beskat-
tes med elvarmeafgiften, mens for-
bruget over denne grænse beskat-
tes med den almindelige elafgift på
89,2 øre pr. kWh.
DI anfører, at den foreslåede mo-
del vil sikre en større tilskyndelse
til at investere i elvarmeanlæg i bo-
liger med et relativt lavt energifor-
brug, og dels sikre, at den margi-
nale beskatning af elektricitet bli-
ver ensartet på tværs af boliger,
uanset om de er elopvarmede eller
ej. Det sidste vil medføre en række
fordele, herunder at energiforbed-
ringer også kan betale sig i elop-
varmede boliger, samt at el til elbi-
ler bliver beskattet ens på tværs af
husstande.
Elvarmeafgiften gælder kun for el-
forbrug, som overstiger 4.000 kWh
årligt, idet de første 4.000 kWh an-
ses for normalforbruget i boliger,
som ikke er elopvarmede.
Den foreslåede alternative model,
hvor det i stedet er forbruget op til
et angivet årligt elforbrug, som er
omfattet af elvarmeafgiften, vil in-
debære systemændringer hos
Energinet, som vil indebære etab-
leringsomkostninger. Der er ikke
foretaget et estimat over omkost-
ningernes størrelse, men Energi-
nets omkostninger finansieres af
elforbrugerne gennem en forhø-
jelse af tarifferne.
Den foreslåede alternative model
vil også indebære et mindrepro-
venu, som vil kræve finansiering.
DI bemærker, at de tager forhøjel-
sen af rumvarmeafgiften til efter-
retning, men opfordrer samtidig
til, at en kommende grøn skattere-
form, også omfatter en analyse af,
hvordan energiprodukter kan be-
skattes mere hensigtsmæssigt i
fremtiden, med henblik på ønsket
om at reducere CO
2
-udledning. DI
bemærker i den sammenhæng, at
det er mere hensigtsmæssigt at et
energiprodukt beskattes ud fra
CO
2
e-afgifter er mere målrettede
CO
2
e-udledninger end energiafgif-
terne. Det er dog niveauet af de
samlede afgifter, der afgør de sam-
lede reduktioner. Med forhøjelse
af energiafgifterne på rumvarme
og lempelse af elvarmeafgiften har
det været muligt at lave en grøn
omlægning af varmeafgifterne
Side 12 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
CO
2
-udledningen og ikke på selve
energiindholdet i et energiprodukt.
DI støtter, at afgifterne på indu-
strigasser ligestilles med niveauet
for CO
2
-afgiften, så der skabes en
mere ensartet beskatning af miljø-
og klimaskadelige udslip. DI påpe-
ger dog, at en forhøjelse ikke kan
stå alene som redskab til reduktion
af udledningerne af industrigasser.
Dansk Metal
Dansk Metal støtter op om den fo-
reslåede lempelse af elvarmeafgif-
ten, som svarer til minimumssat-
serne i energibeskatningsdirektivet
for hhv. husholdninger og erhverv.
Dansk Metal påpeger fordelen ved,
at behovet for at opkræve afgift af
elbaseret overskudsvarme ophæ-
ves, samt fordelen ved at der sker
en administrativ lettelse for hen-
holdsvis erhvervslivet og skatte-
myndigheder.
Dansk Metal opfordrer til, at den
nuværende regel om, at det er den
del af elforbruget i elopvarmede
helårsboliger mv., der overstiger
4.000 kWh om året, der er under-
lagt elvarmeafgiften, ændres til, at
det i stedet er forbruget op til et
givent årligt forbrug, der beskattes
med elvarmeafgiften, mens forbru-
get over denne grænse beskattes
med den almindelige elafgift på
89,2 øre pr. kWh.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. elvarmeafgiften og 4.000
kWh-grænsen.
Side 13 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Metal bemærker, at en så-
dan model vil medføre et større in-
citament til at investere i elvarme-
anlæg i boliger med et lavt energi-
forbrug, at energiforbedringer kan
betale sig i elopvarmede boliger,
og at elbiler vil blive beskattet ens
på tværs af husstande.
Dansk Metal bemærker, at forhø-
jelsen af rumvarmeafgiften af fos-
sile brændsler øger incitamentet til
at mindske forbruget af fossile
brændsler og forstærker incitamen-
terne til at skifte til VE og elvarme.
Dansk Metal pointerer, at omkost-
ningerne for hhv. erhvervsliv og
husholdninger er håndterbare, og
at afgiftsforhøjelsen vil bidrage til
reduktionen af CO
2
-udledningen.
Dansk Metal påpeger, at det fra et
klimaperspektiv vil være mere hen-
sigtsmæssigt, at energiprodukter
beskattes pba. selve CO
2
-udlednin-
gen end på selve energiforbruget.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. beskatning af energipro-
duktet pba. CO
2
e-udledningen.
Dansk Metal støtter, at afgifterne
på industrielle drivhusgasser lige-
stilles med niveauet for CO
2
-afgif-
ten, da det er med til at skabe en
mere ensartet beskatning af miljø-
og klimaskadelige udslip.
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
FH er positive overfor, at over-
skudsvarmeafgiften af elbaseret
overskudsvarme foreslås ophævet,
så det bliver attraktivt at udnytte
overskudsvarme.
Side 14 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FH angiver, at de i deres helheds-
plan har foreslået, at olie- og na-
turgasfyr erstattes med elektriske
varmepumper
og fjernvarme, og anfører, at den
foreslåede forhøjelse af rumvarme-
afgiften af fossile brændsler kan
fremme en udskiftning af olie- og
gasfyr.
FH fremhæver, at de øgede om-
kostninger for husholdningerne på
ca. 450 kr. ved den foreslåede for-
højelse af rumvarmeafgiften af fos-
sile brændsler er en gennemsnits-
betragtning og opfodrer til, at der
fremlægges mere detaljerede be-
regninger.
FH påpeger også, at de er op-
mærksomme på, at der som en del
af
klimaaftale for energi og industri mv.
2020
indgår initiativer, herunder
tilskudspuljer til udfasning af olie-
og gasfyr, så den grønne omstilling
ikke øger uligheden i Danmark.
FH fremhæver, at regeringen også
som del af
Klimaaftale for energi og in-
dustri mv. 2020
er forpligtet til at
udarbejdet et oplæg til grøn skatte-
reform, og det er forbundet et be-
tydeligt udviklingsarbejde.
FH foreslår, at det nedsættes en
ekspertkommission, som får til op-
gave at designe klimaafgifter for
hver sektor.
FH mener, at energiafgifterne skal
udarbejdes under hensyn til føl-
gende bindende principper:
Lovforslaget har til formål at ud-
mønte dele af
Klimaaftale for energi og
industri mv. 2020,
hvor det bl.a. er
aftalt at omlægge de eksisterende
varmeafgifter, så de i højere grad
understøtter den grønne omstilling
af danskernes varmeforbrug ved at
gøre det dyrere at varme op med
fossile kilder og billigere at varme
op med grøn elektricitet.
Der kvitteres for FHs forslag til
omlægning af energiafgifterne. Re-
geringen har påbegyndt det forbe-
redende arbejde med større om-
lægninger af energiafgifterne på
Side 15 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
1. Afgifterne skal have en klima-
effekt og/eller skabe incita-
ment til teknologiudvikling.
2. Afgifterne og indfasningen af
afgifterne må ikke føre til væ-
sentlige lækageeffekter.
3. Provenuet og fordelingseffek-
terne skal dokumenteres, og
det skal anvises, hvordan pro-
venuet bør anvendes for at
modvirke en eventuel stigning
i uligheden.
FH foreslår desuden, at der udar-
bejdes en politisk målsætning om,
at der pba. ekspertkommissionens
arbejde i 2022 foreligger en plan
for implementering af afgifterne,
og at de skal være indført i 2025 i
det omfang de lever op til princip-
perne præsenteret ovenfor.
længere sigt, herunder en grøn
skattereform.
FSR
danske revisorer
FSR angiver, at den foreslåede for-
højelse af afgiften på smøreolie-
produkter falder udenfor ram-
merne af
Klimaaftalen for energi og in-
dustri mv. 2020,
da smøreolie ikke
anvendes som fossilt brændsel til
rumvarme mv. men som smøre-
midler, der ofte indgår som en del
af et produkt eller som et hjælpe-
stof i produktionen.
Smøreolieprodukter kan afbræn-
des, og i den forbindelse udledes
der CO
2
e, hvorfor smøreolie i en
afgiftsmæssig forstand sidestilles
med brændsler, der kan anvendes
til opvarmning, for at følge den ge-
nerelle afgiftsmæssige logik i af-
giftssystemet.
FSR fremhæver, at ordlyden til de
specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 7, nr. 5, om elafgiftslo-
vens § 11, stk. 8, er uklar, og beder
Skatteministeriet give et eksempel
på, i hvilken afgiftsperiode virk-
somheder senest kan foretage en
korrekt måling, og hvor lang tid
De specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 7, stk. 5, er tilrettet
pba. FSRs høringssvar.
Side 16 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilbage afgiftstilsvaret kan genopta-
ges.
FSR beder samtidig Skatteministe-
riet om at præcisere, hvor lang pe-
rioden for godtgørelse af afgift
maksimalt kan være.
FSR angiver, at virksomheder, der
for egen regning og risiko, driver
ladestandere, kan få godtgjort elaf-
giften bortset fra 0,4 øre pr. kWh
for elektricitet, der er anvendt til
opladning af elbiler mv. via virk-
somhedens ladestandere. Det er en
betingelse for godtgørelse af elaf-
gift, at virksomheden særskilt må-
ler forbruget af elektriciteten an-
vendt til opladning.
FSR mener, det kan overvejes at
ophæve kravet om særskilt måling,
når der er tale om en ladestander,
der udelukkende anvendes af virk-
somheden selv, da det er i tråd
med lovforslagets øvrige elemen-
ter, hvor det foreslås at ophæve
reglerne om måling og opgørelse
af elforbrug anvendt til rumvarme
mv.
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
har bl.a. til formål at om-
lægge de eksisterende varmeafgif-
ter, så de i højere grad understøtter
den grønne omstilling af dansker-
nes varmeforbrug ved at gøre det
dyrere at varme op med fossile kil-
der og billigere at varme op med
grøn elektricitet.
Henset til, at lovforslaget har til
formål at udmønte dele af
Klimaaf-
tale for energi og industri mv. 2020,
herunder grøn omlægning af de
eksisterende varmeafgifter, vurde-
res det, at forslaget ligger uden for
formålet med og rammerne for
lovforslaget.
HOFOR
HOFOR er generelt positiv over
for lovforslaget, som sigter på at
udfase fossile brændsler, under-
støtter elektrificeringen og grønne
løsninger.
HOFOR bemærker dog, at forhø-
jelsen af rumvarmeafgiften for fos-
sile brændsler medfører, at gasaf-
Gas leveret fra gasnettet indehol-
der hovedsageligt fossil naturgas
og i mindre omfang biogas.
Side 17 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
giften forhøjes, hvilket også ram-
mer den biogas, som Energistyrel-
sen anser for CO
2
-neutral.
HOFOR fremhæver, at biogas for-
ventes at udgøre en voksende an-
del af gasforsyningen fra gasnettet
fremover. HOFOR bemærker, at
dette kan begrænse den igangvæ-
rende omstilling fra fossil gas til
grøn gas.
Når biogas transporteres i gasnet-
tet, omfattes gassen af de alminde-
lige afgifter, der gælder for natur-
gas, da det ikke er muligt at ud-
skille, hvor stor en del der er bio-
gas, hvorfor der bl.a. betales al-
mindelig gasafgift af hele blandin-
gen.
Intelligent Energi
Intelligent Energi oplyser, at de
bakker op om Dansk Energis hø-
ringssvar, og henviser generelt her-
til.
Intelligent Energi fremhæver, at
det er afgørende, at den enkelte
husholdning gives økonomisk til-
skyndelse til at udskifte deres fos-
sile opvarmningskilde, og her er el-
varmeafgiften et afgørende ele-
ment.
Intelligent Energi opfordrer derfor
til en hurtig implementering, som
kommer grøn konvertering af op-
varmning til gode med fokus på
elektrificering.
Aftalepartierne bag
Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020
har priori-
teret, at den grønne omlægning af
varmeafgifterne skal træde i kraft
den 1. januar 2021.
Intelligent Energi opfordrer til en
præcis måling og afregning af var-
meforbruget, som grundlag for el-
varmeafgiften, når det engang kan
lade sig gøre.
Intelligent Energi henviser til, at
de i nogle år har samarbejdet med
bl.a. Energinet om test af elfor-
brugsmåling. Det bemærkes, at der
Side 18 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grundet MID-krav og nationale
sikkerhedskrav er flere tekniske
udfordringer, hvilket ikke må blive
en barriere for den grønne omstil-
ling.
Intelligent Energi opfordrer derfor
til, at der parallelt med implemen-
tering af foreslåede lempelse af el-
varmeafgiften arbejdes på, at af-
regningsmåling kan finde sted på
selve varmepumpens forbrug,
samt at der tillige bør arbejdes for
en intelligent udrulning af grøn
omstilling af opvarmning gennem
den videre implementering af Kli-
maaftalen, herunder Bygningspul-
jen. Intelligent Energi foreslår, at
man ikke alene støtter varmepum-
per, men også støtter intelligent
styring af varmepumper gennem et
separat tilskud til en kommunikati-
onsenhed.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Landbrug og Fødevarer
(L&F)
L&F er overordnet set positive
overfor lovforslaget.
L&F er tilfredse med, at den for-
højede rumvarmeafgift modsvares
af en nedsættelse i afgiftslempelsen
for landbrugets procesforbrug,
som ændres fra 1,8 pct. til 1,6 pct.,
da landbrugets procesafgift der-
med er uændret opgjort i kroner,
ligesom det øvrige erhvervslivs
Side 19 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
procesafgift med lovforslaget hel-
ler ikke bliver ændret.
L&F er ligeledes positive over for,
at elvarmeafgiften for erhvervslivet
nedsættes til
energibeskatningsdirektivets mini-
mumsafgift på 0,4 øre pr. kWh og
fremover ikke indekseres.
L&F bemærker, at det vil være
hensigtsmæssigt, at der ses nær-
mere på opkrævningen af elafgif-
ten, når afgiften udgør 0,4 øre pr.
kWh for en større del af elforbru-
get end tidligere, og tilbagebetalin-
gen derved vil være større for virk-
somhederne.
L&F bemærker, at de gerne havde
set, at der med den foreslåede for-
højelse af rumvarmeafgiften også
var fokus på definitionen af rum-
varme, så alle industrielle processer
blev afgiftsbelagt som proces, da
der for fødevareerhvervet er tale
om processer, som er en integreret
og pligtig del af produktionen og
som skyldes klart definerede vete-
rinære krav, som afgiftsmæssigt
defineres som rumvarme til trods
for, at der er tale om industrielle
processer.
Aftalepartierne bag
Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020
er blevet
enige om at forhøje rumvarmeaf-
giften af fossile brændsler. Formå-
let med Klimaaftalen er ikke at æn-
dre på definitionen af brændsler
anvendt til procesformål.
Henset til, at lovforslaget har til
formål at udmønte dele af
Klimaaf-
tale for energi og industri mv. 2020,
herunder grøn omlægning af de
eksisterende varmeafgifter, vurde-
res det, at forslaget om at ændre
definitionen af rumvarme ligger
uden for formålet med og ram-
merne af lovforslaget.
L&F bemærker, at det i de speci-
elle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 11, fremgår, at der ikke
Lovforslagets § 1, nr. 11, har til
formål ophæve elafgiftslovens §
11, stk. 5, 4.-6. pkt., om krav om
Side 20 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
længere vil være behov for reg-
lerne om måling og opgørelse af
afgiftspligtig elektricitet.
L&F beder i den henseende Skat-
teministeriet om at bekræfte, at der
fremover heller ikke er krav om
måling af elforbrug til proces og
varme af hensyn til statsstøttereg-
lerne.
måling af elforbrug anvendt til
rumvarme mv.
Der vil fremadrettet ikke være be-
hov for reglerne om måling og op-
gørelse af afgiftspligtig elektricitet,
som en momsregistreret virksom-
hed skal betale rumvarmeafgift af,
da momsregistrerede virksomhe-
der vil skulle betale 0,4 øre pr.
kWh i rumvarmeafgift og proces-
afgift. Derfor vil det ikke længere
være nødvendigt at måle og op-
gøre elforbruget anvendt til rum-
varme mv.
Der vil forsat være krav til måling
af et elforbrug, jf. elafgiftslovens §
7.
Virksomheder, der er opfattet af
bilag 1, jf. lovbekendtgørelse nr.
308 af 24. marts 2017, vil derud-
over forsat skulle måle og fordele
elforbrug anvendt til rumvarme
mv. for at kunne opnå delvis godt-
gørelse til og med den 31. decem-
ber 2022, jf. lovforslagets § 5, nr.
2.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Ledernes Hovedorganisation støt-
ter lovforslaget henset til, at lov-
forslaget har til formål at under-
støtte den grønne omstilling, og at
det er et skridt på vejen mod mål-
sætningen om 70 pct. reduktion af
drivhusgasser i Danmark i 2030.
SRF
Skatterevisor-
foreningen
SRF
Skatterevisorforeningen har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Side 21 af 22
L 90 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2279722_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Wind Denmark
Wind Denmark bemærker, at den
foreslåede lempelse af elvarmeaf-
giften og den foreslåede forhøjelse
af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler er et utroligt vigtigt
skridt i den grønne omstilling af
varmesektoren.
Wind Denmark bemærker dog, at
man med fordel bør arbejde på, at
afregningen for elektricitet an-
vendt i elopvarmede helårsboliger
mv., der er omfattet af elvarmeaf-
giften, sker med udgangspunkt i
det faktiske forbrug og ikke det
nuværende krav om forbrug over
4.000 kWh årligt.
Wind Denmark foreslår, at dette
kan gøres ved, at boligenheder der
er registreret i BBR som elopvar-
mede, skal tilknyttes et individuelt
målepunkt, der integreres med da-
tahubben. En integration til data-
hubben vil skabe nøjagtige målin-
ger, hvilket anses som en forud-
sætning for at kunne anvende var-
mepumpen fleksibelt og dermed
som en integreret komponent i
fremtidens Smart Grid. Wind
Denmark bemærker, at dette lige-
ledes vil sikre en korrekt afregning,
hvormed husholdninger med et el-
forbrug under 4.000 kWh ikke
straffes.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. elvarmeafgiften og 4.000
kWh-grænsen.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 22 af 22