Retsudvalget 2020-21
L 85 Bilag 4
Offentligt
2291834_0001.png
Dato:
27. november 2020
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Terese Trangbæk Døs-
sing
Sagsnr.: 2019-731-0062
Dok.:
1707661
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
SUPPLERENDE KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af straffeloven
(Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse)
I. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om straffeloven (Samtykke-
baseret voldtægtsbestemmelse) har i perioden fra den 29. september 2020
til den 27. oktober 2020 været sendt i høring hos de myndigheder og orga-
nisationer, der fremgår pkt. 10 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet har efter høringsfristens udløb modtaget høringssvar fra
Østre Landsret, Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommer-
forening og Red Barnet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i
kursiv.
II. Høringssvarene
Østre Landsret
og
Vestre Landsret
har anført, at udkastet ikke giver an-
ledning til bemærkninger af lovteknisk karakter.
Domstolsstyrelsen
bemærker, at Domstolsstyrelsen ikke har bemærkninger
til økonomien i lovforslaget. Domstolsstyrelsen bemærker endvidere, at
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 85 - 2020-21 - Bilag 4: Supplerende høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriets vurdering af antallet af ekstra sager er lavere end det, der
blev anslået i Domstolsstyrelsens høringssvar af 19. februar 2020 vedrø-
rende Straffelovrådets betænkning nr. 1574 om en frivillighedsbaseret vold-
tægtsbestemmelse. Domstolsstyrelsen vurderer dog, at et mere præcist skøn
vil være behæftet med væsentlige usikkerheder og vil derfor følge sagsud-
viklingen nøje, så der på et senere tidspunkt kan rejses en bevillingssag, hvis
det skulle være nødvendigt.
Den Danske Dommerforening
henviser til sit høringssvar af 17. marts
2020 vedrørende Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivil-
lighedsbaseret voldtægtsbestemmelse, hvoraf det bl.a. fremgår, at dommer-
foreningen kan tiltræde Straffelovrådets begrundelse for at ændre straffelo-
vens § 216. Dommerforeningen tilkendegav samtidig, at det i sidste instans
er et politisk valg, om en ny voldtægtsbestemmelse skal baseres på frivillig-
hed eller på samtykke. Dommerforeningen anførte dog, at foreningen tiltræ-
der Straffelovrådets flertals bemærkninger om valget af et frivillighedskri-
terium, idet det bl.a. er foreningens opfattelse, at begrebet frivillighed bedre
imødekommer intentionen bag en ny voldtægtsbestemmelse, som er at un-
derstrege, at ethvert individ har ret til seksuel selvbestemmelse, og at enhver
seksuel handling skal basere sig på gensidig frivillighed, og at dette er et
kriterium, der anvendes i hovedparten af de lande, herunder Sverige, som vi
sammenligner os med. Dommerforeningen har supplerende oplyst, at lov-
udkastet ikke giver anledning til yderligere bemærkninger.
Justitsministeriet har noteret sig de anførte synspunkter. Som det fremgår
af pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, finder Justitsmini-
steriet, at en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse er bedre egnet til at
sikre den seksuelle selvbestemmelsesret end en frivillighedsbaseret vold-
tægtsbestemmelse, idet der bl.a. henvises til, at der med en samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse i passivitetssituationer vil kunne påhvile den initia-
tivtagende part en videre forpligtelse til at sikre, at den anden part samtyk-
ker, hvis vedkommende forholder sig passiv, end ved en frivillighedsbaseret
bestemmelse.
Red Barnet
anfører, at det er afgørende for beskyttelsen af børns ret til at
bestemme over deres egen krop og seksualitet, at det fremgår eksplicit af
lovens forarbejder og af vejledende materiale, at unge i alderen 15-17 år er
særligt sårbare i forhold til seksuel udnyttelse og pres, særligt når der er stor
indbyrdes forskel i alder mellem parterne. Det er Red Barnets opfattelse, at
der er en hårfin grænse mellem på den ene side tilfælde omfattet af straffe-
lovens § 223, stk. 2, om forførelse af en person under 18 år til samleje ved
2
L 85 - 2020-21 - Bilag 4: Supplerende høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
groft misbrug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed, og på den
anden side tilfælde som omfattes af den nyaffattede § 216, stk. 1, fordi den
mindreåriges samtykke ikke kan betragtes som frivilligt afgivet, fordi han
eller hun er gerningsmanden underlegen i alder, erfaring og/eller magtposi-
tion og har været udsat for manipulation. På den baggrund er det Red Barnet
indstilling, at der i lovforarbejderne tages højde for rækkevidden af børn og
unges samtykke.
Red Barnet anfører herudover, at strafferammerne i straffelovens §§ 220 om
samleje med en person under 18 år, som er opnået ved groft misbrug af den
pågældendes arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller pleje-
mæssige afhængighed, og 223, stk. 2, om forførelse af en person under 18
år til samleje ved groft misbrug af en på alder og erfaring beroende overle-
genhed, bør hæves fra 4 år til 8 år, så de modsvarer strafferammen i § 216,
stk. 1. Det er således Red Barnets opfattelse, at der ikke er sagligt belæg for
at have så stor en forskel på strafferammerne, idet samleje ved groft misbrug
af overlegenhed i alder og erfaring i høj grad må sidestilles med samleje
uden samtykke.
Som det fremgår af pkt. 2.1.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
Straffelovrådet af den opfattelse, at kriminaliseringen i bl.a. straffelovens
§§ 220 og 223 bør opretholdes.
Det fremgår af Straffelovrådets betænkning nr. 1574/2020 om en frivillig-
hedsbaseret voldtægtsbestemmelse, side 145, at det er Straffelovrådets op-
fattelse, at overtrædelserne i bl.a. straffelovens §§ 220 og 223 ikke i sig selv
kan anses som udtryk for, at der foreligger ufrivillighed, eller at samlejet er
gennemført uden samtykke, og at bestemmelserne desuden har beskyttelses-
hensyn, der adskiller sig fra de foreslåede nyaffattelser af straffelovens §
216, stk. 1.
Det fremgår endvidere, at det er Straffelovrådets opfattelse, at kriminalise-
ringen af de forhold, der er omfattet af bl.a. straffelovens §§ 220 og 223,
bør opretholdes ved de gældende bestemmelser med deres forskellige straf-
ferammer, således at forholdene ikke integreres i de foreslåede affattelser
af § 216, stk. 1, som bør være forbeholdt de særligt grove seksuelle kræn-
kelser, der er karakteriseret ved, at deltagelsen i det seksuelle samkvem ikke
er frivillig eller er gennemført uden samtykke.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, samme sted, at der efter
omstændighederne vil kunne blive tale om, at der skal straffes i sammenstød
3
L 85 - 2020-21 - Bilag 4: Supplerende høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
med straffelovens § 216, stk. 1, hvis gerningsindholdet i §§ 220 og 223 er
opfyldt.
Som anført i pkt. 2.1.3.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
Justitsministeriet enig med Straffelovrådet i, at kriminaliseringen i bl.a.
straffelovens §§ 220 og 223 bør opretholdes.
Det er desuden Justitsministeriets opfattelse, at der fortsat bør opretholdes
en graduering i strafferammerne for overtrædelser af henholdsvis straffelo-
vens § 216, stk. 1, om voldtægt, og seksualforbrydelserne i straffelovens §§
220 og 223, stk. 2, således at den strengeste strafferamme er forbeholdt sa-
ger om voldtægt.
Om der kan straffes for voldtægt efter den foreslåede bestemmelse i straffe-
lovens § 216, stk. 1, vil
også for så vidt angår personer på 15-17 år
bero
på en konkret vurdering af, om et samtykke er givet frivilligt og er udtryk
for den pågældendes frie vilje, bedømt ud fra omstændighederne ved den
konkrete situation.
For så vidt angår det anførte om vejledningsmateriale til børn og unge kan
Justitsministeriet oplyse, at et ekspertpanel under Justitsministeriet i løbet
af 2018 og 2019 har set nærmere på voldtægtsofres vej gennem retssystemet
og forebyggelse af voldtægt. Ekspertpanelet har bl.a. anbefalet, at der
igangsættes en oplysningskampagne om sprogbrug, kultur, samtykke og fri-
villighed, og at det nuværende materiale til seksualundervisning af børn og
unge opdateres, således at begreber som ”samtykke” og ”frivillighed” bli-
ver en del af undervisningen. Justitsministeriet har i samarbejde med Lige-
stillingsafdelingen under Miljø- og Fødevareministeriet samt Børne- og Un-
dervisningsministeriet vurderet anbefalingerne og forventer på baggrund
heraf at iværksætte initiativer på bl.a. undervisningsområdet i forbindelse
med den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelses ikrafttræden.
4