Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 25
Offentligt
2302544_0001.png
J.nr. 2020 - 21759
Den
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
(L 77)
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af ><:
Ny paragraf
19)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Modregning
§ 01.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at krav, der
omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, ikke kan modregnes i krav på
udbetaling efter denne lov.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om, at udbetalinger efter loven ikke kan anvendes til
modregning med gæld til det offentlige m.v.]
Ny paragraf
20)
Efter § 7 indsættes før overskriften til§ 8 som ny paragraf med tilhørende overskrift:
»Statens udgifter i forbindelse med aflivning af mink
§ 02.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan afholde udgifter i forbindelse med
aflivning af mink, eksempelvis til destruktion, bortskaffelse, rengøring, desinfektion,
administration m.v.«
[Statens udgifter i forbindelse med aflivning af mink]
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 77 - 2020-21 - Bilag 25: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Bemærkninger
Til nr. 19
Med den foreslåede ændring indsættes en ny paragraf med overskriften »Modregning«. Med
den foreslåede nye bestemmelse bemyndiges ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
at fastsætte regler om, at krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige,
ikke skal kunne modregnes i krav på udbetaling efter lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
De krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr.
29 af 12. januar 2015 med senere ændringer, er for det første gæld til det offentlige. Det
»offentlige« skal forstås bredt og omfatter ikke kun statslige myndigheder, regioner og
kommuner. Også bl.a. statsvirksomheder, selvejende institutioner og særlige fonde er omfattet
af lovens anvendelsesområde. Loven gælder både offentligretlige og civilretlige krav, der
tilkommer det offentlige.
Derudover omfatter loven visse private fordringshaveres krav. Det gælder f.eks.
underholdsbidrag, der opkræves af Udbetaling Danmark, og visse krav, der er er fastsat ved
lov eller i henhold til lov, hvis skatteministeren har fastsat regler om, at sådanne krav omfattes
af loven. Det er f.eks. tilfældet for krav på kontrolafgifter, ekspeditionsgebyrer og
rejsekortfordringer tilhørende private jernbanevirksomheder.
Krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kan efter gældende regler
modregnes, hvad enten de er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
(Gældsstyrelsen) eller stadig er under opkrævning hos den enkelte fordringshaver. Krav
sendes til inddrivelse, når betalingsfristen er udløbet, og sædvanlig rykkerprocedure forgæves
er gennemført. Modregning forudsætter, at de almindelige modregningsbetingelser om bl.a.
afviklingsmodenhed er opfyldt, hvilket bl.a. indebærer, at den fordring, der modregnes med,
skal være forfalden til betaling. For alle krav, der omfattes af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, kan der som udgangspunkt foretages modregning i udbetalinger fra staten, dvs.
selv om den almindelige modregningsbetingelse om gensidighed mellem den, der
gennemfører modregningen, og den, der modregnes over for, ikke formelt er opfyldt. En
kommune kan f.eks. få modregnet sit krav i skyldnerens krav på overskydende skat.
Det er en forudsætning, at minkavlerne får deres kompensation m.v. hurtigst muligt. For at
sikre dette, foreslås det at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at der ikke kan ske modregning med
gæld til det offentlige i udbetalingerne til minkavlerne. Baggrunden herfor er, at det ikke er
muligt for Gældsstyrelsen på kort sigt at systemunderstøtte modregning med gæld til det
offentlige i disse nye udbetalingstyper, og at en systemudvikling vil tage relativ lang tid
(mellem 6-12 mdr.) og med stor usikkerhed anslås at ville koste ca. 40 mio. kr.
Gældsstyrelsen vurderer også, at det ikke er realistisk at foretage en individuel manuel
gennemførelse af modregning i udbetalingerne, henset til at det vil kræve en løbende
omfattende manuel udveksling af oplysninger om udbetalinger og tredjemandsrettigheder
(transporter og pant) mellem Gældsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. En manuel proces vil
2
L 77 - 2020-21 - Bilag 25: Ændringsforslag fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
således indebære en betydelig forsinkelse af udbetalingerne, da der ville skulle etableres en
fælles manuel samarbejdsproces med Fødevarestyrelsen, ligesom der pga. kompleksiteten vil
skulle afsættes højt specialiserede medarbejdere til opgaven.
Den foreslåede bemyndigelse omfatter modregning med alle krav, der omfattes af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, dvs. hvad enten kravet er under inddrivelse hos
Gældsstyrelsen eller stadig er under opkrævning hos fordringshaveren. Bemyndigelsen
omfatter alle krav på udbetalinger efter lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, dvs. både krav på tempobonus m.v. og krav på erstatning og kompensation.
Til nr. 20
Med ændringen forslås der indsat en ny bestemmelse i loven om statens udgifter i forbindelse
med aflivning af mink. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at staten eksempelvis kan
afholde udgifter forbundet med aflivning m.v. af mink med henblik på at hindre udbredelsen
af COVID-19. Dette omfatter eksempelvis udgifter til aflivning og destruktion eller anden
bortskaffelse af mink, rengøring og desinfektion, nedgravning af mink, udstyr m.v.,
undersøgelser af miljøpåvirkningen heraf, analyser m.v. hos Statens Serum Institut,
administration, herunder merarbejdstidsbetaling m.v. og ekstern bistand til hjælp med
aflivning, m.v.
3