Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 19
Offentligt
2297447_0001.png
OMTRYK
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
(Omtryk - 04-12-2020 - Justering af KF's indstilling) L 77 - Bilag 19
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2020-21
OMTRYK
Justering af KF's indstilling
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 2. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
[af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe‐
ren for fødevarer, landbrug og fiskeri har stillet ændrings‐
forslag nr. 1-4 og 6-17. Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og Susanne Zim‐
mer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillede æn‐
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af DF stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V) indstiller lovforslaget til
for‐
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillede æn‐
dringsforslag nr. 1-4, 7-9, 11-14 og 17 og for det af DF
stillede ændringsforslag nr. 5. Mindretallet vil stemme imod
de af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillede
ændringsforslag nr. 6, 10, 15 og 16.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af DF stillede ændringsforslag og imod
de af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) vil ved 3. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Min‐
dretallet vil stemme for det af DF stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget mener, at det er en dybt sørgelig situation, der
danner baggrund for dette lovforslag. Et milliarderhverv er
efter regeringens beslutning om aflivning af alle mink blevet
nedlagt, og tusindvis af arbejdspladser, særlig i det nord- og
vestjyske, er tabt for bestandig. Familier har mistet deres
livsværk og levebrød, som generationer ellers har opbyg‐
get. Baggrunden for lovforslaget er regeringens beslutning
om at aflive alle mink i Danmark. En beslutning, regeringen
og statsministeren traf uden lovhjemmel og uden at oplyse
de berørte minkavlere om, at regeringen havde truffet en
beslutning, som ikke var lovlig at udføre uden ny lovgiv‐
ning. Regeringens beslutning blev udført af myndighederne,
og der er efter partiernes opfattelse i den forbindelse sket
adskillige lovbrud, herunder i Fødevarestyrelsens kommuni‐
kation til minkavlerne i deres oprindelige brev om aflivning
og i politiets og forsvarets meget uheldige ageren i sagen.
Mindretallet mener, at regeringens håndtering af sagen
har været dybt kritisabel, da regeringen og statsministeren
har handlet ulovligt og uordentligt uden respekt for Folke‐
tinget, grundloven og folkestyret. Regeringen og statsmini‐
steren argumenterer for, at beslutningen om aflivningen af
alle mink og hastigheden i denne beslutningsproces var nød‐
vendig af hensyn til folkesundheden. Dette er efter partier‐
nes opfattelse en forkert opfattelse. Der er ikke en modsæt‐
ning mellem folkesundhed og folkestyre, og partierne finder
det utilfredsstillende, at regeringen ikke inddrog branchen
eller Folketinget i beslutningen og ej heller fik en second
opinion.
Der er en række konkrete kritikpunkter, V, DF, KF, NB
og LA særlig vil rejse:
AX025298
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0002.png
OMTRYK
2
Regeringens ageren i sagen har medført et tillidsbrud
mellem Folketing og regering, og håndteringen af sagen
gør, at danskerne vil have mindre tillid til regeringen og
myndighederne i deres coronahåndtering. Konsekvensen
af dette er en voksende skepsis over for det politiske
system og svækket tillid til politikerne. Alt i alt giver det
skår i vores folkestyre.
– Det er yderst kritisabelt, at da det gik op for regeringen,
at man manglede lovhjemmel til beslutningen om afliv‐
ning af alle mink, stoppede man ikke gennemførslen
af beslutningen, men i stedet ønskede man at haste et
lovforslag igennem på en eftermiddag (UFO alm. del
– bilag 21). Partierne mener ikke, det er rimeligt at gen‐
nemføre hastelove på en eftermiddag. Folketinget skal
have mulighed for at udføre demokratisk kontrol over
for regeringen, særligt når regeringen helt åbenlyst har
begået fejl.
– Partierne noterer derudover, at regeringen og et flertal i
Folketinget ikke lægger op til at give hel og fuldstændig
erstatning til de berørte minkavlere og følgeerhverve‐
ne. Med lovforslaget vil regeringen lave et midlertidigt
forbud, hjemle aflivning og ud fra dette skabe grundlag
for erstatning eller kompensation. Men det, regeringen
foreslår, er ikke fuldstændig erstatning til avlere og føl‐
geerhverv. Det stiller partierne sig stærkt kritiske over
for. Afliver man et helt erhverv, er det kun fair, at der
også gives en retfærdig og rimelig erstatning.
– Samtidig noterer partierne sig, at det ikke er en retsstat
værdig, når regeringen sætter politi og forsvar ind over
for egen befolkning uden at have lovhjemmel til det, og
det er bekymrende, at der ikke i forsvaret eller politiets
øverste ledelser er blevet sagt fra over for den ulovlige
ageren. Det er meget indgribende over for en borger, når
politiet og særlig forsvaret møder op på ens ejendom.
– Efter aflivningen af samtlige mink i Danmark blev sat
i gang, opstod der kapacitetsproblemer i forhold til bort‐
skaffelsen af mink. Dette er blot endnu et eksempel på,
at regeringens beslutning hverken har været gennemar‐
bejdet eller gennemtænkt. Regeringen har besluttet at
nedgrave en stor del af disse mink i nogle minkmasse‐
grave uden at undersøge de miljømæssige konsekvenser,
herunder beskyttelse af drikkevandet. Folketinget mang‐
ler stadig at få det fulde overblik over beslutningen samt
de mulige alternativer. Derudover ønsker partierne sam‐
men med et flertal i Folketinget, at minkene graves op
igen.
– Til sidst finder partierne det mangelfuldt, at regeringen
ikke havde bedt om en sundhedsfaglig second opinion
på risikoen ved cluster-5-mutationen. Når der skal træf‐
fes en så drastisk beslutning om en aflivning af samtlige
mink i Danmark og en de facto nedlukning af et helt
erhverv, finder partierne det naturligt at rådføre sig med
flere fagfolk og eksperter.
På baggrund af ovenstående punkter noterer V, DF, KF,
NB og LA sig, at det har været en uværdig og uordentlig
måde at behandle minkavlerne på. Det er ikke bare en skan‐
dale over for minkavlerne, men over for folkestyret som
helhed. Det har medført alvorlige skår i tilliden mellem mi‐
nistre, statsministeren, regeringen som helhed og Folketin‐
get. Det er desværre ikke længere en selvfølge, at borgerne
kan stole på, at det, der meldes ud af statsministeren og
andre på regeringens pressemøder, også er gennemarbejdet
og lovligt.
Det er mindretallets opfattelse, at regeringen har truffet
deres beslutning om aflivning af alle mink i panik og uden
at have styr på basale ting som lovligheden af beslutnin‐
gen. Partierne anerkender, at det er lettere at komme med
råd og kritik på bagkant end i situationen, men havde min‐
dretallet haft regeringsmagten og modtaget SSI’s risikovur‐
dering af mink, ville partierne have ageret grundlæggende
anderledes end regeringen. V, DF, KF, NB og LA ville have
inviteret Folketingets ansvarlige partier og branchen ind til
drøftelser og forhandlinger samt bedt om en second opinion,
dette ikke mindst i lyset af, at det på Sundheds- og Ældre‐
udvalgets høring om det sundhedsfaglige grundlag den 16.
november 2020 kom frem, at der var alternative løsninger til
at aflive alle mink med det samme, ligesom Statens Serum
Institut i deres høringssvar til lovforslaget, jf. L 77 – bilag
11, understreger, at de ikke har anbefalet en aflivning af alle
mink. De har alene afgivet en risikovurdering. Den sidste
del er særlig vigtig, når man tager i betragtning, at Danmark
stadig er det eneste land, der har truffet den vidtgående
beslutning om at slå alle mink ned og ikke blot de mink, der
er smittet eller har været nær smitte.
Af ovenstående årsager kan V, DF, KF, NB og LA ikke
støtte lovforslaget og håber, at der vil være et flertal i Fol‐
ketinget for at nedsætte en undersøgelseskommission til at
afdække, hvem der kan holdes ansvarlig for den skandale,
der er den triste baggrund for lovforslaget.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) støtter lovfor‐
slaget om afvikling af minkavl af hensyn til en betydelig
risiko for folkesundheden. Enhedslisten og Susanne Zimmer
(UFG) mener, at det var en alvorlig fejl, at regeringen i
starten af juli 2020 skiftede strategi og holdt op med at
aflive alle mink på smittede farme. Den ændrede strategi har
medført, at flere minkfarme blev smittet, og at corasmitten
i større grad har bredt sig til befolkningen i landsdele med
mange minkfarme. Dertil kommer den omfattende nedluk‐
ning af syv kommuner i Nordjylland i en periode. 2.000
smittede mennesker med minkrelaterede coronavariationer
er dybt alvorligt, og det har været medvirkende til dødsfald.
Beslutningen om at slå alle mink ned er rigtig i lyset af
den klare og alvorlige risikovurdering fra sundhedsmyndig‐
hederne. Desværre er der begået alvorlige fejl i beslutnings‐
processen. Forløbet skal derfor gennemgå en uvildig under‐
søgelse, ligesom der skal arbejdes med et nyt parlamentarisk
undersøgelsesredskab, som kan tages i brug om nødvendigt
for at afdække minksagen.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) har i mange
år arbejdet for en kontrolleret afvikling af minkavlen i Dan‐
mark ud fra dyreetiske grunde. Enhedslistens tidligere fore‐
slåede afvikling af minkavl over fem år i flere beslutnings‐
forslag ville have været lovlig og langt billigere end den
hurtige, men sundhedsmæssigt nødvendige afvikling, som
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0003.png
OMTRYK
3
nu foretages. En lang række lande i EU har besluttet at
afvikle minkavl.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) forholder sig
meget kritisk til håndteringen af de nedslagtede mink, som
bl.a. er beskrevet i § 4 i lovforslaget, og hvor det er uvist,
om den allerede foretagne nedslagtning og nedgravning i to
massegrave i Jylland, hvoraf den ene nedgravning er sket for
tæt på en sø, måske er foretaget på et ulovligt grundlag. I al
fald er nedgravningen foretaget, inden § 4 i lovforslaget er
vedtaget af Folketinget.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) finder det uk‐
lart, om ulovliggørelsen af minkavl frem til den 31. decem‐
ber 2021 medfører, at minkavl fra 2022 kan være lovlig,
og dette bør have væsentlig betydning for, hvad der afta‐
les angående erstatninger til minkavlere. Enhedslisten og
Susanne Zimmer (UFG) støtter, at lovforslaget skal medføre
en permanent afvikling af minkavl.
Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG) finder det vig‐
tigt, at de lønmodtagere, der har arbejdet inden for minker‐
hvervet, og erhvervets leverandører hjælpes videre til efter‐
uddannelse og beskæftigelse i andre erhverv.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
Til § 3
1)
I
stk. 1
og
2
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«, og »senest«
ændres til: »i perioden fra og med den 1. oktober 2020 til og
med«.
[Forhøjelse af tempobonus og fastsættelse af starttidspunkt
for aflivningsperioden for opnåelse af tempobonus og yder‐
ligere bonus]
2)
I
stk. 1
ændres »den 16. november« til: »den 19. no‐
vember«.
[Forlængelse af aflivningsperioden for opnåelse af tempobo‐
nus]
3)
I
stk. 2
ændres »den 9. november« til: »den 12. novem‐
ber«.
[Forlængelse af aflivningsperioden for opnåelse af yderlige‐
re bonus]
4)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
i særlige tilfælde udbetale tempobonus og yderligere bonus,
uanset om betingelserne i stk. 1 og 2 ikke er opfyldt.«
[Udbetaling af tempobonus og yderligere bonus i særlige
tilfælde]
Til § 4
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, KF, NB og
LA):
5)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »2021« ordene: »efter
forelæggelse for Folketingets partier«.
[Betingelse for bemyndigelsen er forudgående forelæggelse
for og skriftlig aftale med et flertal af Folketingets partier]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
6)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »er« til: »findes«.
[Lovteknisk ændring med tilhørende bemærkning om
samtidig eller forudgående orientering af Folketinget forud
for udmøntning af bemyndigelsen til at fravige anden lov‐
givning]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
7)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
»Foranstaltninger og regler som nævnt i 2. pkt. må ikke
være irreversible.«
[Ny bestemmelse om, at udmøntning af bemyndigelsen, der
fraviger anden lovgivning, ikke må være irreversibel]
Ny paragraf
8)
Efter § 4 indsættes før overskriften før § 5:
»Dispensation fra reglerne om helt eller delvist bortfald af
afgørelser
§ 01.
Miljøministeren kan, for så vidt angår mink, træffe
foranstaltninger og fastsætte regler om dispensation fra reg‐
lerne om helt eller delvist bortfald af afgørelser efter § 59 a
i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. og §§
78 a og 78 b i lov om miljøbeskyttelse samt regler fastsat i
medfør heraf.«
[Bemyndigelse til at dispensere fra reglerne om helt eller
delvist bortfald af afgørelser]
Til § 6
9)
I
stk. 1
ændres »uden retskendelse« til: »efter indhentet
retskendelse«.
[Krav om retskendelse ved adgang til offentlige og private
ejendomme m.v. med henblik på håndhævelse af loven]
Til § 7
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
10)
Stk. 1
affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
regler om, at staten ved aflivning af mink, der er anskaffet
før lovens ikrafttræden, yder erstatning og kompensation,
der svarer til minkenes værdi, og erstatning og kompensa‐
tion til dækning af det herved opståede driftstab.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling af erstat‐
ning og kompensation svarende til minkenes værdi og til
dækning af det herved opståede driftstab]
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0004.png
OMTRYK
4
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
11)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang omkostninger i forbin‐
delse med aflivning efter § 2, stk. 1, afholdes af staten.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om omkostninger i for‐
bindelse med aflivning]
12)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »eller« til: »og«.
[Præcisering af bestemmelsen]
13)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »,
herunder erstatning og kompensation til visse følgeerhverv«.
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om erstatning og kom‐
pensation til visse følgeerhverv]
14)
I
stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
[Udvidelse af bemyndigelsen til at fastsætte regler om be‐
handling af sager om erstatning og kompensation]
Til § 9
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
15)
I
stk. 1
indsættes efter »Lovtidende«: », jf. dog stk.
2«.
[Konsekvensændring]
16)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fast‐
sætter tidspunktet for ikrafttrædelse af §§ 3 og 7. Ministeren
kan fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Bemyndigelse til at bestemme ikrafttrædelsestidspunktet af
lovens §§ 3 og 7 ved bekendtgørelse]
Af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
17)
I
stk. 2
og
3,
der bliver stk. 3 og 4, ændres »den 1.
december 2020« til: »den 1. januar 2021«.
[Ændring af dato for strafpålæggelse og frist for indsendelse
af ansøgning om tilladelse til tekniske og videnskabelige
undersøgelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring forhøjes størrelsen af tem‐
pobonus til minkavlere fra 20 kr. til 30 kr. pr. mink. Den
foreslåede ændring indebærer endvidere en fastlæggelse af
perioden, hvor tempobonus og yderligere bonus efter § 3,
stk. 1 og 2, i det fremsatte lovforslag kan opnås. De foreslå‐
ede ændringer medfører således, at der kan opnås tempobo‐
nus og yderligere bonus for mink, der er aflivet i perioden
fra den 1. oktober 2020 til og med de under ændringsforslag
nr. 2 og 3 foreslåede datoer.
I det omfang de pågældende bonusordninger udgør an‐
meldelsespligtig statsstøtte, skal de anmeldes til og godken‐
des af Europa-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring forlænges aflivningsperio‐
den for opnåelse af tempobonus fra den 16. november 2020
til den 19. november 2020.
I det omfang tempobonusordningen udgør anmeldelses‐
pligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes af
Europa-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring indebærer, at aflivningsperioden
for opnåelse af yderligere bonus forlænges fra den 9. no‐
vember 2020 til den 12. november 2020.
I det omfang den yderligere bonusordning udgør anmel‐
delsespligtig statsstøtte, skal den anmeldes til og godkendes
af Europa-Kommissionen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren for fø‐
devarer, landbrug og fiskeri i særlige tilfælde kan udbetale
tempobonus og yderligere bonus, uanset om betingelserne i
lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, ikke er opfyldt.
Særlige tilfælde kan eksempelvis omfatte situationer,
hvor det ikke skyldes den enkelte minkavlers forhold, at
afslutningen af minkaflivningen ikke er sket inden for de i
lovforslagets § 3, stk. 1 og 2, nævnte datoer. Det kan bl.a.
være situationer, hvor det af ressource- eller logistikmæssige
årsager ikke har været muligt for den enkelte minkavler at
iværksætte og gennemføre aflivning inden de nævnte dato‐
er. Den foreslåede bestemmelse giver også mulighed for, at
ministeren i ekstraordinære situationer og efter en konkret
vurdering kan yde tempobonus og yderligere bonus. Det kan
eksempelvis være tilfældet, hvor adgangen til at eksportere
levende dyr fra besætningen inden lovens ikrafttræden er
udnyttet, og hvor den resterende del af besætningen er afli‐
vet.
I det omfang de pågældende bonusordninger udgør an‐
meldelsespligtig statsstøtte, skal de anmeldes til og godken‐
des af Europa-Kommissionen, førend de kan sættes i kraft.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indebærer, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri skriftligt skal forelægge Folketingets
partier sin indstilling om, hvorvidt der skal træffes foran‐
staltninger eller fastsættes regler efter § 4, stk. 1. Kan et fler‐
tal af Folketingets partier ikke tilslutte sig ministerens ind‐
stilling, kan ministeren ikke udmønte bemyndigelsen. Æn‐
dringsforslaget indebærer således, at det er en forudsætning
for udmøntning af bemyndigelsen, at ministeren forud for
udmøntningen har indgået en skriftlig aftale herom med et
flertal af Folketingets partier.
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0005.png
OMTRYK
5
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en lovteknisk ændring af
§ 4, stk. 1, 1. pkt., i det fremsatte lovforslag, hvorefter
vedkommende minister bemyndiges til at træffe foranstalt‐
ninger og fastsætte regler om oplag, nedgravning eller bort‐
skaffelse af aflivede mink, når det findes nødvendigt. Det er
en forudsætning for udmøntning af bemyndigelsen til at fra‐
vige anden lovgivning, at vedkommende minister forud for
udmøntningen har foretaget en forudgående eller samtidig
orientering af Folketinget.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, indsættes et
nyt 3. pkt., hvoraf det fremgår, at de foranstaltninger, der
træffes, eller de regler, der udstedes, som fraviger anden
lovgivning, ikke må være irreversible.
Som det fremgår af det fremsatte lovforslags bemærknin‐
ger til § 4, er det en forudsætning for at udnytte bemyndigel‐
sen, at der fortsat sker en iagttagelse af særlig nødvendige
hensyn til f.eks. sundhed, natur og miljø, eksempelvis i for‐
hold til smittebeskyttelse eller drikkevandsinteresser. Med
det foreslåede 3. pkt. understreges det, at de foranstaltninger,
der måtte blive truffet, eller de regler, der udstedes, ikke
må være irreversible og medføre en ikke genoprettelig skade
på miljøet m.v. Såfremt det senere viser sig nødvendigt el‐
ler vurderes hensigtsmæssigt, bør f.eks. nedgravede mink
opgraves med henblik på destruktion på sædvanlig vis.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring indebærer, at miljøministeren,
for så vidt angår mink, bemyndiges til at træffe foranstalt‐
ninger og fastsætte regler om dispensation fra de gældende
regler om helt eller delvist bortfald af afgørelser efter § 59 a
i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (husdyr‐
brugloven) og §§ 78 a og 78 b i miljøbeskyttelsesloven samt
regler fastsat i medfør af begge love. Ved afgørelser forstås
tilladelser, godkendelser, dispensationer og andre afgørelser
meddelt efter husdyrbrugloven, miljøbeskyttelsesloven eller
regler fastsat i medfør af begge love.
Den foreslåede bestemmelse skal medvirke til at afbøde
de konsekvenser, som det midlertidige forbud mod hold af
mink kan medføre for minkavlerne. Den foreslåede bestem‐
melse skal således medvirke til at sikre, at minkavlere ikke
mister produktionsretten som følge af de gældende regler
om helt eller delvist bortfald af afgørelser. Forslaget skal
dermed gøre det nemmere for minkavlere at reetablere deres
virksomheder, når det midlertidige forbud mod hold af mink
ophører.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring indebærer, at der ikke kan ske
adgang til offentlige og private ejendomme m.v. med hen‐
blik på håndhævelse af loven uden retskendelse. Med den
foreslåede ændring stilles der således krav om, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri, andre offentlige myndig‐
heder eller offentlige institutioner skal indhente en retsken‐
delse, førend der kan kræves adgang til offentlige og priva‐
te ejendomme, lokaliteter, transportmidler, forretningsbøger,
papirer m.v., herunder elektroniske data, med henblik på
varetagelse af opgaver efter det fremsatte lovforslag eller
regler fastsat i medfør heraf.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke ændrer
ved, at der ikke er et krav om retskendelse i de tilfælde,
hvor der er samtykke til, at myndighederne kan få adgang til
ejendommen.
Det foreslåede krav om indhentelse af retskendelse vil
medføre yderligere administrative og økonomiske konse‐
kvenser for det offentlige.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren for fø‐
devarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte reg‐
ler om, at staten ved aflivning af mink, der er anskaffet før
lovens ikrafttræden, yder erstatning og kompensation, der
svarer til minkenes værdi, og erstatning og kompensation
til dækning af det herved opståede driftstab. Bemyndigelsen
til at fastsætte regler om erstatning og kompensation omfat‐
ter som udgangspunkt ikke erstatning til besætninger, der
er eller har været underlagt restriktioner efter lov om hold
af dyr. Bemyndigelsesbestemmelsen udelukker dog ikke, at
der ydes yderligere erstatning og kompensation til samtlige
besætninger, hvis mink er aflivet som følge af covid-19.
Ministeren kan eksempelvis anvende bemyndigelsen til
at fastsatte regler om opgørelsesmetoder for erstatning og
kompensation samt størrelsen heraf, herunder at retten til er‐
statning og kompensation bortfalder for værdien af pelsede
mink. Heraf følger, at hvis minkene ikke pelses, kan dette
få betydning for størrelsen på minkavlernes erstatning. Hvis
avlsdyr pelses, kan der dog fortsat ydes erstatning for den
yderligere værdi, som avlsdyret repræsenterer.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fast‐
sat efter forhandling med Folketingets partier.
Det forudsættes, at de regler, der fastsættes i medfør af
den foreslåede ændring, som minimum svarer til den erstat‐
ning, der ydes efter lov om hold af dyr, for så vidt angår
ikke smittede besætninger, hvormed det tilsigtes, at den er‐
hvervsdrivende stilles som ved ekspropriation. Der vil blive
fastsat regler om, at der i tilfælde af ekspropriation ydes
fuldstændig erstatning.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal den anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio‐
nen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 11
Med den foreslåede ændring bemyndiges ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte regler om, i
hvilket omfang omkostninger i forbindelse med aflivning
efter § 2, stk. 1, kan afholdes af staten. Bemyndigelsen
omfatter ekstraordinære og rimelige omkostninger, der er
forbundet med de særlige omstændigheder ved aflivning af
hele besætninger, herunder besætninger, hvor også avlsdyr
aflives, og som minkavlere ikke ellers ville have haft. Der
kan eksempelvis blive tale om omkostninger til ekstra fry‐
sekapacitet, oplagring m.v. Rimelige omkostninger, der er
afholdt af minkavlere, kan således afholdes af staten efter
regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse.
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0006.png
OMTRYK
6
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke ændrer
ved, at den almindelige tabsbegrænsningspligt gælder for
minkavlere, når staten yder erstatning for ekstraordinære og
rimelige omkostninger
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fast‐
sat efter forhandling med Folketingets partier.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal den anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio‐
nen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring præciserer, at ministeren for fø‐
devarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til at fastsætte reg‐
ler om erstatning og kompensation som følge af forbuddet
mod hold af mink i det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal den anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio‐
nen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 13
Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen i § 7, stk. 2, i
det fremsatte lovforslag indebærer, at ministeren for fødeva‐
rer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om erstatning og
kompensation til visse følgeerhverv som følge af forbuddet
mod hold af mink. Ved visse følgeerhverv forstås bl.a. fo‐
dercentraler, pelserier og minkforarbejdningsvirksomheder
samt auktionshuse. Udvidelsen af bemyndigelsen omfatter
alene følgeerhverv, der i det væsentlige er afhængige af
minkavl for at kunne drive virksomhed.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fast‐
sat efter forhandling med Folketingets partier.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal den anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio‐
nen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring medfører, at ministeren for fø‐
devarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til også at kunne
fastsætte regler om behandling af sager om erstatning og
kompensation omfattet af den under nr. 11 foreslåede § 7,
stk. 2.
Den nærmere fastsættelse af sådanne regler vil blive fast‐
sat efter forhandling med Folketingets partier.
I det omfang der er tale om anmeldelsespligtig statsstøtte,
skal den anmeldes til og godkendes af Europa-Kommissio‐
nen, førend den kan sættes i kraft.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring som
følge af det under nr. 16 forslåede § 9, stk. 2, der bemyn‐
diger ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
bestemme ikrafttrædelsestidspunktet af §§ 3 og 7 ved be‐
kendtgørelse.
Til nr. 16
Med den foreslåede ændring af lovforslagets ikrafttrædel‐
sesbestemmelse i § 9 bemyndiges ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræ‐
delse af lovens §§ 3 og 7. Ændringsforslaget bemyndiger
også ministeren til at fastsætte, at bestemmelserne træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
Den foreslåede ændring skyldes, at lovforslagets bestem‐
melser om erstatning og kompensation samt tempobonus og
yderligere bonus ikke kan træde i kraft, førend de igangvæ‐
rende drøftelser med Europa-Kommissionen om forholdet
mellem disse bestemmelser og EU-rettens statsstøtteregler
er afsluttede og eventuelle anmeldelsespligtige ordninger er
godkendt af Europa-Kommissionen. Drøftelserne med Euro‐
pa-Kommissionen forventes tilendebragt i løbet af kort tid,
men kan muligvis ikke afsluttes og godkendes inden lovfor‐
slagets vedtagelse. Med ændringsforslaget bliver det muligt
at udskyde ikrafttrædelsen af lovforslagets §§ 3 og 7, indtil
der er fundet en afklaring med Europa-Kommissionen.
Til nr. 17
Den foreslåede ændring i § 9, stk. 2, i det fremsatte
lovforslag, som bliver § 9, stk. 3, indebærer, at de ansvarlige
for hold af mink ikke vil kunne straffes for at overtræde
forbuddet mod at holde mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, eller straffes for at overtræde et forbud eller
påbud meddelt efter det i lovforslaget foreslåede § 5, stk.
2, om f.eks. aflivning af mink, der er anskaffet før lovens
ikrafttræden, før den 1. januar 2021. Formålet med denne
foreslåede ændring er at sikre, at der ikke kan blive tale om
straf af de personer eller virksomheder, der er ansvarlige
for hold af mink, som er anskaffet før lovens ikrafttræden,
førend der er gået en rimelig tid fra indførelsen af forbuddet
mod hold af disse mink.
Den foreslåede ændring i § 9, stk. 3, i det fremsatte
lovforslag, som bliver § 9, stk. 4, indebærer, at ansøgning
om tilladelse efter § 1, stk. 4, i det fremsatte lovforslag
skal indgives senest den 1. januar 2021, for så vidt angår
tekniske og videnskabelige undersøgelser, der er iværksat
før lovens ikrafttræden.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2020 og
var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at vedtage de
tiltag, som lovforslaget indeholder. Under hensyntagen til
at lovforslaget ønskes behandlet hurtigst muligt, er lovfor‐
slaget heller ikke sendt i høring samtidig med fremsættel‐
sen. Miljø- og Fødevareudvalget besluttede den 19. novem‐
ber 2020 at foretage en fokuseret høring over lovforslaget,
L 77 - 2020-21 - Bilag 19: Betænkning afgivet den 2. december 2020
2297447_0007.png
OMTRYK
7
og samme dag sendte udvalget lovforslaget og et hørings‐
brev til en række forskellige høringsparter.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17 bilag på lovfor‐
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren og
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til mundtlig be‐
svarelse, som ministrene har besvaret i et åbent samråd med
udvalget den 2. december 2020. Ministrene har efterfølgen‐
de sendt udvalget de talepapirer, der dannede grundlag for
ministrenes besvarelse af spørgsmålet.
Udvalget har endvidere stillet 1 spørgsmål til justitsmi‐
nisteren til mundtlig besvarelse, som justitsministeren øn‐
skede omstillet til ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri. Emnet for samrådsspørgsmålet var imidlertid en
delmængde af ovennævnte samrådsspørgsmål, som blev be‐
svaret af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og
miljøministeren.
Udvalget har herudover stillet 1 spørgsmål til statsmini‐
steren til mundtlig besvarelse, som statsministeren ikke har
ønsket at besvare. Der henvises til statsministerens brev af
1. december 2020, jf. L 77 – bilag 13.
Udvalget har efter afgivelse af betænkning tre udestående
spørgsmål til mundtlig besvarelse: et samråd med sundheds-
og ældreministeren og ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, som er planlagt til afholdelse den 4. december 2020,
et samråd med sundheds- og ældreministeren planlagt til
afholdelse den 7. december 2020 og et samråd med forsvars‐
ministeren planlagt til afholdelse den 8. december 2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 170 spørgsmål
til henholdsvis statsministeren, ministeren for fødevarer, fis‐
keri og ligestilling, ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri, sundheds- og ældreministeren, justitsministeren, for‐
svarsministeren og miljøministeren til skriftlig besvarelse,
hvoraf 99 spørgsmål er besvaret. De resterende spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2020 af
minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling, Mogens Jen‐
sen, som trådte tilbage som minister den 18. november
2020. Lovforslaget overgik herefter til ministeren for føde‐
varer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn. Der er på denne
baggrund både stillet spørgsmål til skriftlig besvarelse til
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling og ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag (RV) Carl Valentin (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Erling Bonnesen (V) Kristian Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Ulla Tørnæs (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
René Christensen (DF)
fmd.
Karina Adsbøl (DF) Lise Bech (DF) Rasmus Jarlov (KF) Per Larsen (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4