Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 77 Bilag 11
Offentligt
2290953_0001.png
Udvalgssekretariatet
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg 1240 København K
[email protected]
Høring over L 77 Forslag til lov om afliv-
ning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink
Til Miljø- og Fødevareudvalget
Vi takker for lejligheden til at komme med bemærkninger over for udvalget til lov-
forslag L77.
Nedlukningen af minkproduktionen er en alvorlig og ulykkelig situation for en hel
branche og fra Finans Danmarks side støtter vi, at minkbranchen og følgeerhver-
vene får en dækkende erstatning for nedlukningen. Det er vigtigt, at dem, der er
berørt af den ulykkelige situation ikke stilles i en svær økonomisk situation, men bli-
ver kompenseret for værditabet på deres bedrifter. Mange minkfarme kan ikke
”bare” omdannes til andre produktionsformer og kan nærmest blive værdiløse
eller ligefrem få negative værdier, hvis de skal rives ned.
I lovforslaget fremgår det, at det foreslåede midlertidige forbud mod hold af
mink ikke i almindelighed vil udgøre et ekspropriativt indgreb, men at det ikke
kan udelukkes, at den foreslåede ordning vil kunne udgøre et ekspropriativt ind-
greb over for konkrete erhvervsdrivende. Det begrundes med, at dvaleperioden
kan gøre det uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt at genoptage erhvervet
for dem, der måtte ønske det.
Selv om der tales om en dvaleperiode, er det svært at se, hvordan dansk mink-
produktion kan genopstå, når alle avlsdyr er aflivet. Samtidig forsvinder hele infra-
strukturen omkring produktion - auktionshus, fodercentraler mv. i dvaleperioden.
Vi har noteret os, at der i den politiske aftale 16. november 2020 mellem Regerin-
gen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
lovgrundlaget fremgår,
”at
aftalepartierne [er] enige om, at minkavlerne og de
meget minkavlsafhængige følgeerhverv skal behandles, som om der er tale om
ekspropriation. I forlængelse heraf er aftalepartierne enige om, at minkavlerne
skal have fuldstændig erstatning”. Det er positivt med denne tilkendegivelse, og
vi går ud fra, at selv om kun minkavlerne er nævnt til sidst, vil også følgeerhver-
vene få fuldstændig erstatning, hvis der er tale om ekspropriation.
Høringssvar
26. november 2020
Dok. nr. FIDA-1379516692-691767-
v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 77 - 2020-21 - Bilag 11: Høringssvar modtaget i forbindelse med udvalget fokuserede høring over lovforslag
2290953_0002.png
En normal ekspropriationsproces er i sagens natur en længerevarende proces,
da der er tale om et tvangsmæssigt indgreb. Eftersom aflivningen af mink alle-
rede har fundet sted, og de berørte minkavlere har brug for at komme videre, vil
det være afgørende, at man kan få en hurtig afklaring af erstatningsspørgsmå-
let.
Rammerne for udbetaling af erstatning er desværre meget lidt defineret i lov-
forslaget. Lovforslaget synes ikke at forholde sig til de mange aspekter af erstat-
ningen og overlader det til ministeren at fastsætte efter forhandling med Folketin-
gets partier. Det ville være hensigtsmæssigt, hvis lovforslaget fastsatte de nær-
mere rammer for erstatningen, herunder opregnede nogle af de poster, der som
minimum skal behandles og kompenseres i forbindelse med den nærmere fast-
læggelse af erstatningerne.
Situationen kompliceres af, at der er tale om erstatning for en virksomhed, hvilket
kræver yderligere overvejelser, end hvis der var tale om erstatning for en fast
ejendom. Der skal blandt andet udredes en fuldstændig erstatning for nedluknin-
gen af minkproduktionen og værditabet på ejendommen som følge heraf. Her
vil der formentlig være behov for at finde særlige løsninger, den ekstraordinære
situation taget i betragtning. Men det er væsentligt, at panthavernes rettigheder
ikke forringes, og at panthaverne inddrages i videst muligt omfang i processen.
Herudover er der spørgsmålet om den praktiske håndtering af udbetaling af
kompensation for de aflivede mink samt øvrig erstatning til erhvervet. Der er tale
om beløb, som er dækket af forskellige former for pant, herunder virksomheds-
pant og ejendomspant eller transport i såkaldt hvalpe/skindforskud. Hvis der skal
ske en hurtig afvikling af erhvervet til gavn for alle parter, bør man få afdækket
problemstillinger i forhold til kompensations- og erstatningsudbetalingerne og sik-
ret en god proces herfor. Der er tale om en branche, hvor de fleste avlere i større
eller mindre grad har en stor driftskredit, som er sikret ved pant i virksomheden og
anden belåning, som er sikret ved pant i den faste ejendom. En uhensigtsmæssig
sammensætning af erstatningen vil således have negative afledte konsekvenser
for de kreditgivende realkredit- og pengeinstitutter.
Finans Danmark står naturligvis til rådighed for uddybning af vores bemærkninger
i denne sag.
Venlig hilsen
26. november 2020
Dok. nr. FIDA-1379516692-691767-
v1
Høringssvar
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør i Finans Danmark
og direktør i Realkreditrådet
Direkte: 40 38 44 20
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2