Skatteudvalget 2020-21
L 68
Offentligt
2286776_0001.png
23. november 2020
J.nr.2020-342
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 68 - Forslag til Lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-afgiftslo-
ven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 6. november 2020.
Morten Bødskov
/Mette Kildegaard Graversen
L 68 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-20 fra PVC Informationsrådet om, at en genindførelse af pvc-afgifterne medfører kaskader af pseudoarbejde, til skatteministeren
2286776_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. november 2020 fra PVC-Informations-
rådet jf. L 68
bilag 2.
Svar
1.
PVC-Informationsrådet har i deres henvendelse af 6. november 2020 stillet spørgs-
målstegn ved, om Danmark ikke tror på nytten af et EU-ftalaltforbud.
Kommentar
Den foreslåede pvc-afgift har blandt andet til formål at øge incitamentet til at anvende an-
dre blødgørere end ftalater. Der er allerede i EU-sammenhæng taget et skridt på vejen
væk fra at anvende ftalater, ved at særligt fire problematiske ftalater er blevet gjort for-
budte
i EU’s REACH-forordning.
Der eksisterer dog stadig mange andre ftalater end de fire forbudte, som potentielt kan
være skadelige. For mange typer af ftalater er der begrænset viden om de negative effekter
og brugen af disse ønskes derfor reduceret. Det forventes at pvc-afgiften kan være med til
at øge incitamentet til at anvende andre blødgørere end ftalater.
2.
PVC-Informationsrådet stiller spørgsmålstegn ved, om det alene er Danmark, der ser
forbrænding af pvc-affald som et alvorligt miljøproblem. PVC-Informationsrådet bemær-
ker i øvrigt,
at sikre og samfundsnyttige produkter afgiftsbelægges, mens såkaldt ”Kina-
skrammel” går fri.
Kommentar
Formålet med den foreslåede pvc-afgift er at reducere mængden af pvc, som forbrændes
eller deponeres, fordi bortskaffelsen af pvc giver problemer i affaldshåndteringen, da pvc
indeholder klor, som ved forbrænding medvirker til en væsentlige forøgelse af restpro-
dukter, som er skadelige i naturen.
Der frigives således blandt andet klordampe ved forbrænding af pvc. Hvis klorbrinten
ikke neutraliseres, udvikles der saltsyre, når klorbrinten kommer i kontakt med vand-
dampe. Saltsyre er skadeligt for naturen, og den skal derfor neutraliseres med andre sure
gasser. Det sker ved at tilsætte kalk til klorbrinten. Restproduktet, der opstår på baggrund
af denne proces, kaldes et røggasrensingsprodukt, som skal bortskaffes som farligt affald.
For at undgå dannelse af restprodukter ved affaldsforbrænding skal pvc, der ikke gen-
anvendes, derfor bortskaffes til deponi. Der er imidlertid fortsat blød pvc, der bort-
skaffes med restaffaldet, ligesom pvc ikke systematisk frasorteres på alle sorteringsan-
læg, og derfor ender en del af det bløde pvc-affald stadig på de danske affaldsfor-
brændingsanlæg.
Genindførelsen af pvc-afgiften har til formål at give et generelt incitament til at erstatte
blød pvc med andre materialetyper, der ikke giver problemer ved affaldsforbrænding. Der
kan være enkelte specifikke anvendelser, hvor blød pvc i dag er et teknisk godt valg, men
Side 2 af 3
L 68 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/11-20 fra PVC Informationsrådet om, at en genindførelse af pvc-afgifterne medfører kaskader af pseudoarbejde, til skatteministeren
2286776_0003.png
hvor afgiften kan give en tilskyndelse til at udvikle alternativer for at undgå miljøbelast-
ning ved affaldsbehandlingen.
I henhold til ovenstående vil et produkt indeholdende blød pvc give problemer i affalds-
håndteringen uanset produktets oprindelsesland.
3.
PVC-Informationsrådet påpeger i deres høringssvar, at regeringen med forslaget gen-
indfører en stor mængde pseudoarbejde for erhvervslivet og embedsmænd, at alternati-
verne til pvc og ftalater er dyrere og har kortere holdbarhed, og at provenuet vil komme
fra statens egne indkøb, med henvisning til, at det i høj grad er kommunerne, der køber
fx vinylgulve.
Kommentar
Som nævnt i lovforslaget medfører initiativet administrative og økonomiske konsekven-
ser, men en genindførelse af pvc-afgiften bidrager til formålet om at øge incitamentet til
anvendelse af andre blødgørere end ftalater. Det er af stor betydning, henset til ønsket
om at reducere mængden af pvc. Pvc giver som nævnt problemer i affaldshåndteringen
og er ved forbrænding skadelig i naturen.
Det er også af stor betydning, da nogle ftalater er hormonforstyrrende og kan påvirke for-
plantningsevnen. Afgifter på plastik og kemi, herunder pvc og ftalater bidrager til at indfri
målet om at reducere mængden af skadelige stoffer, som danskerne udsættes for, fordi af-
gifter kan hjælpe til at sikre, at varens pris afspejler skadesomkostningerne for sundhed og
miljø.
4.
PVC-Informationsrådet oplyser afslutningsvist, at de med støtte på knap en halv mil-
lion kroner fra VinylPlus har igangsat en undersøgelse, der udføres af Rambøll og forven-
tes færdig i efteråret 2020.
Kommentar
Skatteministeriet finder det positivt, at branchen tager initiativ til, at flest mulige produk-
ter, som indeholder blød pvc, genanvendes og dermed holdes ude af affaldssorteringen.
Side 3 af 3