Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 8
Offentligt
7.  o e
Til Kli a‐, E ergi‐ og Forsy i gsud alget 
Der er behov for større borgerinddragelse, og her kan energifællesskaber være en stærk drivkraft 
er 
 
Repræse ta ter for e  række  oligorga isatio er, NGO’er og eksistere de e ergifællesska er har sa
e  
ed forskere  æret sa let til e   irtuel  orkshop i  o e er for at drøfte perspekti er e i det  ye 
El arkedsdirekti   ed dets  ål og  este
elser o   orgere ergifællesska er sa t VE‐direkti ets 
parallelle  ål o  VE‐fællesska er. De to direkti er skal i ple e teres i da sk lo gi i g, og Kli a‐, E ergi‐ 
og Forsy i gs i isteriet har derfor fre sat forslag o  at æ dre Elforsy i gslo e ,  e  det er des ærre 
ko klusio e  på  orkshoppe s a alyser, at EU’s i te tio er o  e  stærkere folkelig deltagelse i de  
grø e o stilli g ikke får  edre  ilkår  i Da ark,  åske e dda  li er forri get. 
Flere deltagere i  orkshoppe  har tidligere le eret høri gss ar til lo forslaget  ed  ere detaljerede 
ko
e tarer til de e kelte  este
elser og forslag til æ dri ger i de fre lagte lo forslag og 
eke dtgørelse  o   orgere ergifællesska er. I de e he e delse  il  i derfor ko e trere os o   ere 
pri ipielle udfordri ger i de  foreslåede lo gi i g og reguleri g o   orgere ergifællesska er og VE‐
fællesska er. 
Det er deltager es ge erelle hold i g, at de  praktiske i ple e teri g af EU‐direkti er e, såda  so  der 
lægges op til i lo forslaget og udkast til tilhøre de  eke dtgørelser, i alt for høj grad  il  li e på irket af 
Da sk E ergis og  et‐ irkso heder es ø sker til de  fre tidige ud ikli g af det da ske elsyste . På gru d 
af e  række uhe sigts æssige regulatoriske ra
er og i ita e ter har det i dtil  u i o er eje de grad 
æret o erladt til elsektore s ko
er ielle aktører, jordejere og kapitalstærke projektud iklere at 
ge e føre i esteri ger i  i d‐ og sole ergi,  e s folkelige grupper so  al e e  oligafdeli ger, pri ate 
a dels oligfore i ger,  ofællesska er sa t la ds y‐ og økosa fu d i tiltage de o fa g i tiltage de 
o fa g er  le et hægtet af. 
De e skæ hed i de  hidtidige grø e o stilli g er  le et  egru det  ed, at det sa fu dsøko o isk er 
e  fordel at eta lere  eget store e heder af især ha i d ølleparker,  e s  i dre la d i d øller og 
sol ellea læg på  yg i gstage og ‐fa ader sa
e   ed  ar epu per har  æret fre stillet so  for dyre 
at eta lere. Sa tidig er lokale i itiati er ofte  le et  ødt  ed de  kritik, at de  ar dre et af for ruger es 
ø ske o  at op å et tarif‐ og afgiftsfritaget elfor rug. 
O er for de e  urderi g står de   urderi g, so   orkshoppe  o  e ergifællesska er er  ået fre  til, 
e lig at der er stærke argu e ter for at supplere de store VE‐a læg  ed e  grø  o stilli g, der er dre et 
af lokale fællesska er. Det u derstøttes af, at la d i d øller og ikke  i dst sol eller og  ar epu per, 
so  ka   idrage til elektrifi eri ge  af  ar eforsy i ge , ikke  li er sa fu dsøko o isk  illigere og  ere 
e ergieffekti e i store a læg,  e   etop yder det  edste  idrag i de  størrelse, so  lokale 
fællesska si itiati er  il prioritere. Det  il fordre, at al e e  oligafdeli ger, pri ate a dels oligfore i ger, 
ejerfore i ger,  ofælleska er sa t la ds y‐ og økosa fu d sa
e   ed  i dre erh er sdri e de ikke 
li er  odar ejdet,  e  deri od u derstøttet i deres ø ske o  i fællesska  at produ ere og dele 
elektri itet fra  ed are de e ergia læg,  l.a.  aseret på i teresse  for at ud ytte lokale  yg i gers 
tagflader og fa ader til sole ergia læg, u derstøtte elektrifi eri ge  af  ar e og tra sport  ed  asis i de 
arealer, so   etop ejes lokalt, sa t eta lere lokal elproduktio  fra  i d øller. 
Her er det ikke elafgifte , der udgør det største pro le ,  e  deri od uhe sigts æssige tariffer, der 
fastholder de  e kelte lille for ruger i e  rolle ude  ha dle uligheder og i dflydelse. 
 
 
L 67 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 29/11-20 fra Ulrik Jørgensen m.fl. på vegne af workshoppen om borgerenergifællesskaber
Sa tidig  li er det helt o erset, at disse lokale fællesska er ka   idrage e dog  eget  æse tligt til 
 
ålsæt i ge  o  7 % reduktio   ed – de steder, h or de eta leres – at ku e  idrage  ed  ‐
 % VE‐
erstat i g for elfor ruget, suppleri g af  ar eforsy i ge   ed e  total eller del is forsy i g fra el‐dre e 
ar epu per, sa t  ed ri ge  eho et for kapa itetsud yg i g af el ettet. 
Deltager e har  l.a. peget på  et‐ irkso heder es kra  o  udskift i g af  yi stallerede afreg i gs ålere, 
år e   oligafdeli g eller a dels oligfore i g so  led i op yg i g af lokal VE‐elproduktio  ø sker at o ergå 
til fælles eli dkø  so  storku de  ed é  afreg i gs åler og i di iduelle  i ålere. Det  edfører e  
o erflødig  eri esteri g, der forri ger det  e oerøko o iske resultat af de  sa lede i esteri g 
sa tidig  ed at det forri ger tra spare se  i elfor rugets fordeli g. Dette u derstøttes af, at  et‐
irkso heder e  odar ejder  uligheder e for at ud ytte det lokale e ergi et og eta lere e t.  a gle de 
for i delser. 
Kra et o  opsplit i g af sol ellea læg efter de  fysiske tilslut i g til el ettet og for uddet  od at dele 
elektri itet på t ærs af eksistere de  atrikler er i  a ge tilfælde i strid  ed de lokale øko o iske 
fællesska er i  oligafdeli ger, a dels oligfore i ger,  ofællesska er, økosa fu d og la ds yer og gør det 
åde  ere ko pli eret og dyrere for såda e  orgere ergifællesska er at deltage akti t i de  grø e 
o stilli g. Sa tidig har E ergistyrelse   ed fre læggelse  argu e teret for, at  a  skal u dgå parallelle 
et. Det er  i helt e ige i,  e  de e poi te dækker o er det forhold, at eta leri ge  af fælles løs i ger 
li er  odar ejdet i Elforsy i gslo e , so  ge e  defi itio e  af hushold i ger so  slutku der gi er 
et‐ irkso heder e  ulighed for at  odar ejde de fælles lokale løs i ger. 
Et  eget  e tralt ele e t i EU‐direkti er e er i dførelse  af et tredje, de okratisk ele e t i det da ske 
elsyste   ed side  af de regulerede  o opol‐ etselska er og de ko
er ielle aktører  elle era dører og 
elprodu e ter . H is disse  orgere ergifællesska er  li er reguleret i o ere sste
else  ed det 
fre satte lo forslag,  il de uhe sigts æssige regulatoriske ra
er  li e opretholdt – i o ere sste
else 
ed Da sk E ergis forslag o  fortsat at lægge  egræ s i ger for lokale  orgere ergifællesska er. 
Det er  urderi ge  hos deltager e i  orkshoppe , at der er store fordele for de  grø e o stilli g, h is 
der  li er ska t  ere gu stige ra
er for  orgere ergifællesska er i o ere sste
else  ed det 
o erord ede  ål for EU‐direkti er e. E ergi et har for  ylig fre hæ et, at det ka   ære for u det  ed 
store ekstra o kost i ger til ud yg i g af el ette e, h is de aktuelle pla lagte sol elleparker eta leres 
ed  eget stor afsta d  elle  for rug og produktio . De store sol elleparker  il desude  produ ere  est 
elektri itet,  år for ruget er la est og o e dt og derfor ha e e   i dre  ærdi for sa fu det. H is e  
større del af de  fre tidige sol elleud yg i g  le  eta leret af  orgere ergifællesska er,  il det ska e e  
større sa tidighed –  åde tids æssigt og geografisk –  elle  produktio  og for rug og der ed lette 
presset på ud yg i g af el ette e. På de   åde ska es der også  ulighed for at supplere sol ellea læg 
ed lokale e ergilagre i for  af statio ære  atterier og/eller el iler, der øger  uligheder e for et større 
fleksi elt elfor rug. 
Gu stige regulatoriske ra
er for  orgere ergifællesska er  il også  a e  ej for et stærkere folkeligt 
e gage e t i de  grø e o stilli g. Det ka  få  ærdifuld  etyd i g for  orger es forståelse for, at 
realiseri ge  af de  kli apolitiske  ålsæt i g o  reduktio  af kli agasser  ed 7 % i 
 for e tlig  il 
edføre kra  o   æse tlige adfærds æssige æ dri ger i  efolk i ge . 
Afslut i gs is  il  i ger e u derstrege, at lokale fællesska er, der har ø sket at  idrage akti t til de  
grø e o stilli g, alt for  a ge ga ge er  le et ra t af  arrierer og reguleri gs æssige ra
er, der har 
gjort pla lagte projekter  åde  ere ko pli erede og dyrere at ge e føre. Vi har ople et, at flere af de 
 
 
L 67 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 29/11-20 fra Ulrik Jørgensen m.fl. på vegne af workshoppen om borgerenergifællesskaber
regulerede  et o opoler i praksis agerer i strid  ed EU’s  e trale i te tio er  ed de  ye direkti er,  år 
de stiller lokale fællesska er o er for såda e kra . 
Der er derfor  eho  for, at Folketi gets  edle
er u der de  afslutte de lo eha dli g sikrer e  
opstra i g af de  iga g ære de æ dri g af elforsy i gslo e , således at de ko
e de 
orgere ergifællesska er og VE‐fællesska er får e  klar og stærkere retsstilli g i forhold til 
et o opoler e. Det er e   igtig forudsæt i g for, at kli ae gagerede  orgere i fællesska  ka  deltage 
akti t i de  grø e o stilli g på de   est o kost i gseffekti e  åde. 
Deltager e i  orkshoppe  og de orga isatio er, der står  ag de e he e delse, deltager ger e i et 
opfølge de og afklare de  øde, h or det også er  uligt at supplere de e  ere ge erelle he e delse 
ed ko krete ekse pler på de  arrierer, so  kli ae gagerede  orgere  øder i deres praktiske ar ejde 
for de  grø e o stilli g.  
På  eg e af  orkshoppe  o   orgere ergifællesska er 
Ulrik Jørge se , forsker og rådgi er, tidl. Professor i  æredygtig o stilli g  ed AAU 
Ca illa E glyst, BOFÆLLESSKAB, LANDSFORENINGEN FOR ØKOSAMFUND, BÆREBO 
Erik Christia se , Middelgru de s Vi d øllelaug 
Kari  Kappel, Solar City Da
ark 
Stee  Hart ig Ja o se , Ø ro 9 , AKB Kø e ha