Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 17
Offentligt
2307644_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2020-21
Tillægsbetænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 16. december 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 2 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk‐
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget beder ministeren om at igangsætte et arbejde,
hvor
1) forskellige muligheder for geografisk differentierede
tariffer med særlig fokus på lokalt samspil mellem forbrug
og produktion via det kollektive net vurderes i forhold til
samfundsøkonomi, fordelingsvirkninger, statens afgiftspro‐
venu og administrerbarhed og
2) en justering eller afskaffelse af matrikelkravet og reg‐
lerne for direkte linjer vurderes i forhold til samspil mellem
forbrug og produktion i elsystemet, herunder f.eks. borgere‐
nergifællesskaber, og under hensyn til samfundsøkonomi,
fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og administrer‐
barhed.
Arbejdet bør være færdigt i 2021.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler: Re‐
geringen bedes inden udgangen af indeværende folketings‐
samling fremlægge en plan for og præsentere initiativer til,
hvordan vi sikrer, at elnettet også i fremtiden er stabilt og
kan håndtere de store mængder strøm, vi skal bruge i frem‐
tiden. Nogle rapporter fra bl.a. regeringens eget klimapart‐
nerskab for energi og forsyning fremskriver, at det danske
elforbrug bliver fordoblet frem mod 2030, fordi elektricitet
overtager pladsen fra fossile brændsler i vores varmepro‐
duktion, i transporten og i industrien. Og i klimaaftalen for
energi og industri fra juni i år er der enighed om, at regerin‐
gen har til opgave at præsentere initiativer, der understøtter
den fortsatte udvikling af elinfrastrukturen. Det mangler re‐
geringen fortsat at levere på.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
Til § 1
1)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.
efter »netudviklingsplanerne«: »og planernes form og
struktur«, og »Forsyningstilsynet og offentliggørelse« æn‐
dres til: »Forsyningstilsynet, offentliggørelse og relaterede
processuelle forhold«, og
3. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
2)
I den under
nr. 45
foreslåede
§ 45 a
indsættes i
stk. 2, 1.
pkt.,
efter »elforsyningsnet«: », og om, at netvirksomheder‐
ne ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet«.
[Netvirksomhedernes indkøb af VE-elektricitet ved indkøb
af elektricitet til dækning af netkøb]
AX025487
L 67 - 2020-21 - Bilag 17: Tillægsbetænkning afgivet den 16/12-20
2307644_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4, 1.
pkt., i lov om elforsyning, at klima-, energi- og forsynings‐
ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
netvirksomhedernes netudviklingsplaner, herunder om de
indholdsmæssige rammer for netudviklingsplanerne og om
planlægningsperioden og opdatering af planerne inden for 2-
årsperioden, samt om høring, forelæggelse for Forsyningstil‐
synet og offentliggørelse. Det følger af det fremsatte forslag
til § 22, stk. 4, 3. pkt., i lov om elforsyning, at Forsyningstil‐
synet fastsætter regler om netudviklingsplanernes form og
struktur og supplerende regler om processuelle forhold. Det
foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse flyttes til mi‐
nisteren. Forslaget vil medføre, at ministeren også vil skulle
fastsætte regler om netudviklingsplanernes form og struktur
og supplerende regler om processuelle forhold. Forsynings‐
tilsynets bemyndigelse efter det fremsatte lovforslag udgår
som konsekvens heraf.
Til nr. 2
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2,
1. pkt., i lov om elforsyning, at ministeren bl.a. vil skulle
fastsætte regler om de metoder, som netvirksomhederne skal
anvende ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i
deres elforsyningsnet.
Det foreslås med ændringsforslaget, at ministeren endvi‐
dere vil skulle fastsætte regler om, at netvirksomhederne
ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet.
Forslaget vil medføre, at det vil skulle indgå i de meto‐
der, som ministeren vil fastsætte efter forslaget til § 45 a,
stk. 2, 1. pkt., at netvirksomheder vil kunne vælge at indkø‐
be VE-elektricitet.
VE-elektricitet er i § 5, nr. 21, i lov om elforsyning
defineret som elektricitet, der fremstilles ved anvendelse
af vedvarende energikilder omfattet af lov om fremme af
vedvarende energi.
I tilknytning til den forventede initiale udmøntning af
§ 45 a, stk. 2, 1. pkt., som bl.a. er beskrevet i det fremsat‐
te lovforslags generelle bemærkninger i afsnit 3.2.1.3. og
3.2.1.4., vil ændringsforslaget blive udmøntet således, at der
også vil blive fastsat regler, hvorefter netvirksomhederne
har mulighed for at kunne udbyde en kontrakt til indkøb af
VE-elektricitet til dækning af nettab til løbende afregning
til elspotprisen plus en markup. Det vil være omfattet af
bemyndigelsen i § 45 a, stk. 2, 1. pkt., som foreslået ændret,
at ministeren vil kunne fastsætte regler om anvendelse af
en metode for verificering af, at den indkøbte elektricitet
er VE-elektricitet, hvis en netvirksomhed vælger at udby‐
de kontrakten for indkøb af VE-elektricitet til dækning af
nettab. Det vil ligeledes være omfattet af bemyndigelsen,
at ministeren vil kunne fastsætte regler om den eller de
verifikationsmetoder, som netvirksomhederne i givet fald vil
kunne anvende.
Udmøntningen af bemyndigelsen vil i øvrigt fortsat ske
således, at det vil blive fastsat, at der ikke vil kunne indgå
andre produkter eller ydelser i netvirksomheders udbud for
indkøb af elektricitet til dækning af nettab, eksempelvis
prissikringsprodukter, ved siden af elektriciteten, der altså
kan være VE-elektricitet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2020 og var
til 1. behandling den 6. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Ener‐
gi- og Forsyningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den
10. december 2020. Lovforslaget var til 2. behandling den
15. december 2020, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 4
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 3
spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V)
Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Egil Hulgaard (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
L 67 - 2020-21 - Bilag 17: Tillægsbetænkning afgivet den 16/12-20
2307644_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5