Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 15
Offentligt
Forslag til lov om ændring af lov elforsyning (Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensret-
ning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.) (L 67)
Ændringsforslag til 3. behandling
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
1)
I den under
nr. 43
foreslåede
§ 45 a
indsættes i
stk. 2, 1. pkt.,
efter »elforsyningsnet«: », og om
at netvirksomhederne ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres elforsyningsnet
kan indkøbe VE-elektricitet«.
[Netvirksomhedernes indkøb af VE-elektricitet ved indkøb af elektricitet til dækning af nettab].
2)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.
efter »netudviklingsplanerne«: »og
planernes form og struktur«, og »Forsyningstilsynet og offentliggørelse« ændres til: »Forsynings-
tilsynet, offentliggørelse og relaterede processuelle forhold«, og
3. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning, at ministeren
bl.a. vil skulle fastsætte regler om de metoder, som netvirksomhederne skal anvende ved anskaf-
felse af elektricitet til at dække nettabet i deres elforsyningsnet.
Det foreslås med ændringsforslaget, at ministeren endvidere vil skulle fastsætte regler om, at net-
virksomhederne ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres elforsyningsnet kan
indkøbe VE-elektricitet.
Forslaget vil medføre, at det vil skulle indgå i de metoder, som ministeren vil fastsætte efter for-
slaget til § 45 a, stk. 2, 1. pkt., at netvirksomheder, vil kunne vælge at indkøbe VE-elektricitet.
VE-elektricitet er i § 5, nr. 21, i lov om elforsyning defineret som elektricitet, der fremstilles ved
anvendelse af vedvarende energikilder omfattet af lov om fremme af vedvarende energi.
I tilknytning til den forventede initiale udmøntning af § 45 a, stk. 2, 1. pkt., som bl.a. beskrevet i
det fremsatte lovforslags generelle bemærkninger afsnit 3.2.1.3. og 3.2.1.4., vil ændringsforslaget
L 67 - 2020-21 - Bilag 15: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
blive udmøntet således, at der også vil blive fastsat regler, hvorefter netvirksomhederne har mu-
lighed for at kunne udbyde en kontrakt til indkøb af VE-elektricitet til dækning af nettab til lø-
bende afregning til elspotprisen plus en markup. Det vil være omfattet af bemyndigelsen i § 45 a,
stk. 2, 1. pkt., som foreslået ændret, at ministeren vil kunne fastsætte regler om anvendelse af en
metode for verificering af, at den indkøbte elektricitet er VE-elektricitet, hvis en netvirksomhed
vælger at udbyde kontrakten for indkøb af VE-elektricitet til dækning af nettab. Det vil ligeledes
være omfattet af bemyndigelsen, at ministeren vil kunne fastsætte regler om den eller de verifi-
kationsmetoder, som netvirksomhederne i givet fald vil kunne anvende.
Udmøntningen af bemyndigelsen vil i øvrigt fortsat ske således, at det vil blive fastsat, at der ikke
vil kunne indgå andre produkter eller ydelser i netvirksomheders udbud for indkøb af elektricitet
til dækning af nettab, eksempelvis prissikringsprodukter, ved siden af elektriciteten, der altså kan
være VE-elektricitet.
Til nr. 2
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4, 1. pkt., i lov om elforsyning, at klima-, energi-
og forsyningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om netvirksomhedernes net-
udviklingsplaner, herunder om de indholdsmæssige rammer for netudviklingsplanerne og om
planlægningsperioden og opdatering af planerne inden for 2-årsperioden, samt om høring, fore-
læggelse for Forsyningstilsynet og offentliggørelse. Det følger af det fremsatte forslag til § 22,
stk. 4, 3. pkt., i lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet fastsætter regler om netudviklingspla-
nernes form og struktur og supplerende regler om processuelle forhold. Det foreslås, at Forsy-
ningstilsynets bemyndigelse flyttes til ministeren. Forslaget vil medføre, at ministeren også vil
skulle fastsætte regler om netudviklingsplanernes form og struktur og supplerende regler om pro-
cessuelle forhold. Forsyningstilsynets bemyndigelse efter det fremsatte lovforslag udgår som kon-
sekvens heraf.