Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 12
Offentligt
2301563_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. december 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4, 5, 8-10, 12 og 13. Socialistisk Folkepartis med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 6, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 7 og 11.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren
stillede ændringsforslag. ]
[Et
mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-10, 12 og 13 stillede æn‐
dringsforslag. ]
[Et
andet mindretal
(EL) vil ved tredje behandling rede‐
gøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme
for de stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres, Radikale Venstres, Sociali‐
stisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlem‐
mer af udvalget beder ministeren om at igangsætte et arbej‐
de, hvor
1) forskellige muligheder for geografiske differentierede
tariffer med særlig fokus på lokalt samspil mellem forbrug
og produktion via det kollektive net vurderes i forhold til
samfundsøkonomi, fordelingsvirkninger, statens afgiftspro‐
venu og administrerbarhed og
2) en justering eller afskaffelse af matrikelkravet og reg‐
lerne for direkte linjer vurderes i forhold til samfundsøkono‐
mi, fordelingsvirkninger, statens afgiftsprovenu og admini‐
strerbarhed.
Arbejdet bør være færdigt i 2021.
Enhedslisten og xx
Enhedslistens og xx’s medlemmer af udvalget har under
udvalgsbehandlingen forsøgt at afklare, i hvilket omfang
lovforslaget lever op til hensigten om at gennemføre elmar‐
kedsdirektivets hensigter om at skabe en forbrugerdrevet
grøn omstilling bl.a. ved at gennemføre direktivets bestem‐
melser om borgerenergifællesskaber.
Workshop for Borgerenergifællesskaber har indsendt ma‐
teriale og været i deputation i udvalget, jf. L 67 – bilag
8 og 10. Ministeren har kommenteret Workshop for Borge‐
renergifællesskabers materiale, jf. L 67 – svar på spm. 33
og 34. Efter fremmøde i deputation har Workshop for Bor‐
gerenergifællesskaber udarbejdet og indsendt konkrete æn‐
dringsforslag til loven, jf. L 67 – bilag 11.
Enhedslisten (andre partier) finder, at de indsendte æn‐
dringsforslag med kommentarer skal have væsentlig indfly‐
delse på den kommende bekendtgørelse om borgerenergi‐
fællesskaber. Hvis en ordentlig imødekommelse af borge‐
DokumentId
Journalnummer
L 67 - 2020-21 - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2301563_0002.png
2
renergifællesskaber kræver lovændringer, opfordres ministe‐
ren til at stille de fornødne ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det vigtigt,
at netselskaber fortsat kan købe grøn strøm for at dække
nettab.
Ligeledes er det vigtigt at sikre, at der kan laves regionale
tariffer, så lokalområder med meget VE-strøm kan opnå
lavere tariffer, hvis man er dygtig til at bruge elektriciteten
lokalt, så netforstærkninger og andre investeringer undgås.
Enhedslisten har spurgt ind til borgerenergifællesskaber
og håber, at en bred kreds af partier vil sikre, at den kom‐
mende bekendtgørelse sikrer ordentlige rammevilkår.
Danmark står over for et øget elforbrug og en stadig vok‐
sende mængde elektricitet fra vedvarende energi. Enhedsli‐
sten finder det overordentlig vigtigt at sikre gode rammer
for lokale VE-anlæg og sikre den folkelige deltagelse og
opbakning. Målet er omstilling til et CO
2
-neutralt samfund,
hvor elforbruget er en stor del af løsningen. Samtidig skal
aktørerne i elsektoren udvikle et fremtidssikret elnet med
intelligent brug af el.
Enhedslisten støtter de stillede ændringsforslag, og vores
endelige stilling til lovforslaget afgøres af afstemningerne
om ændringsforslagene ved 2. behandling.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
fodnoten
ind‐
sættes efter »direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tiden‐
de 2009, nr. L 140, side 16«: », som ændret ved Rådets
direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 230, og ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1513/EU af 9. september 2015 om ændring af
direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og
om ændring af direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendel‐
sen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2015,
nr. L 239, side 1«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 6 c, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 6« til: »§ 6, stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse]
Af
et mindretal
(SF), tiltrådt af
<>:
3)
I det under
nr. 31
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.
efter »netudviklingsplanerne«: »og planernes form og
struktur«, og »Forsyningstilsynet og offentliggørelse« æn‐
dres til: »Forsyningstilsynet, offentliggørelse og relaterede
processuelle forhold«, og
3. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
4)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 22, stk. 11,
der bliver stk. 12, ændres »stk. 5« til:
»stk. 6«, og »stk. 6« ændres til: »stk. 7«.«
[Konsekvensrettelse]
5)
I den under
nr. 38
foreslåede ændring af
§ 27 a, stk. 2,
1. pkt.,
ændres »§ 27 d« til: »§ 27 d, stk. 1, 2. pkt«.
[Præcisering]
Af
et mindretal
(SF), tiltrådt af
<>:
6)
I den under
nr. 43
foreslåede
§ 45 a
indsættes i
stk. 2
efter »metoder«: »og deres nærmere udformning«, og
2. pkt.
udgår.
[Ændret ansvarsfordeling]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af
<>:
7)
I den under
nr. 43
foreslåede
§ 45 a
indsættes i
stk. 2, 1.
pkt.,
efter »elforsyningsnet«: », og om, at netvirksomheder‐
ne ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet«.
[Netvirksomhedernes indkøb af VE-elektricitet ved indkøb
af elektricitet til dækning af nettab]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
8)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 69 b, stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres »stk. 2« til:
»stk. 1«.«
[Konsekvensrettelse]
9)
Nr. 54
affattes således:
»54.
I
§ 72 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »en pris svarende til
Nord Pool Spots timepris pr. kWh på elspot i det prisområ‐
de, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet« til: »en pris
svarende til en udpeget elektricitetsmarkedsoperatørs time‐
pris pr. kilowatt-time på day ahead-markedet i det budområ‐
de, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 72 f, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »en pris svarende til
Nord Pool Spots dagspris pr. kWh på elspot i det prisom‐
råde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet« til: »en
pris svarende til en udpeget elektricitetsmarkedsoperatørs
gennemsnitlige timepris pr. kilowatt-time på day ahead-mar‐
kedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elek‐
tricitet«.«
[Præcisering]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af
<>:
11)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer:
L 67 - 2020-21 - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2301563_0003.png
3
»05.
§ 73, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af forbud mod geografisk differentiering ved
prisfastsættelse af kollektive elforsyningsvirksomheders
ydelser]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
12)
Nr. 58
affattes således:
»58.
I
§ 82 a, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Forsyningstilsynet overvåger markedsudviklingen for
dynamiske elpriskontrakter og vurderer de risici, som pro‐
dukter og ydelser i disse kontrakter kan udgøre, og griber
ind over for urimelig praksis.««
[Præcisering]
13)
Nr. 60
affattes således:
»60.
I
§ 84, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »bevillingspligtige virk‐
somheder, Energinet, andre elproduktionsvirksomheder og
elhandelsvirksomheder samt disses koncernforbundne virk‐
somheder« til: »elektricitetsvirksomheder og Energinet samt
disses koncernforbundne eller vertikalt integrerede virksom‐
heder og interesseforbundne selskaber, det regionale koordi‐
nationscenter«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre den foreslåede ændring af EU-no‐
ten til lov om elforsyning i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 1. Det foreslås således, at der ved henvisningen til Euro‐
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april
2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv
2001/77/EF og 2003/30/EF også medtages direktivets sene‐
re ændringer ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiver
2013/88/EU og 2015/1513/EU. Der er tale om en lovteknisk
korrektur. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen til § 6 i lov om elforsyning
ændres til § 6, stk. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse
som følge af, at der indsættes et nyt § 6, stk. 2, ved det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 10. Den gældende § 6 bliver
herved til § 6, stk. 1. Forslaget indebærer ikke nogen ind‐
holdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4,
1. pkt., i lov om elforsyning, at klima-, energi- og forsy‐
ningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om netvirksomhedernes netudviklingsplaner, herunder om
de indholdsmæssige rammer for netudviklingsplanerne, om
planlægningsperioden og opdatering af planerne inden for
2-årsperioden, samt om høring, forelæggelse for Forsynings‐
tilsynet og offentliggørelse.
Det følger af det fremsatte forslag til § 22, stk. 4, 3. pkt.,
i lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet fastsætter regler
om netudviklingsplanernes form og struktur og supplerende
regler om processuelle forhold.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse flyttes
til ministeren. Forslaget vil medføre, at ministeren også vil
skulle fastsætte regler om netudviklingsplanernes form og
struktur og supplerende regler om processuelle forhold. For‐
syningstilsynets bemyndigelse efter det fremsatte lovforslag
udgår som konsekvens heraf.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningerne til § 22, stk. 5 og 6, i
§ 22, stk. 11, i lov om elforsyning, der med det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 36, bliver til stk. 12, ændres til § 22, stk.
6 og 7. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af,
at § 22, stk. 5 og 6, i lov om elforsyning bliver til § 22, stk.
6 og 7, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 31. Forslaget
indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til § 27 d, i § 27 a, stk. 2, 1.
pkt., i lov om elforsyning, ændres til en henvisning til § 27
d, stk. 1, 2. pkt. Der er tale om en lovteknisk præcisering af
henvisningen. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæs‐
sig ændring.
Til nr. 6
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2, 1.
pkt., i lov om elforsyning, at klima-, energi- og forsynings‐
ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
netvirksomhedernes anskaffelse af elektricitet til dækning
af nettab, herunder om de metoder som netvirksomhederne
skal anvende.
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2, 2.
pkt., i lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet fastsætter
nærmere regler om udformning af de metoder, som ministe‐
ren fastætter i medfør af bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås, at Forsyningstilsynets bemyndigelse flyttes
til ministeren. Ændringsforslaget vil medføre, at ministeren
også vil skulle fastsætte regler om den nærmere udformning
af metoderne. Forsyningstilsynets bemyndigelse efter det
fremsatte lovforslag udgår som konsekvens heraf.
Til nr. 7
Det følger af det fremsatte forslag til § 45 a, stk. 2,
1. pkt., i lov om elforsyning, at ministeren bl.a. vil skulle
fastsætte regler om de metoder, som netvirksomhederne skal
anvende ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i
deres elforsyningsnet.
Det foreslås med ændringsforslaget, at ministeren endvi‐
dere vil skulle fastsætte regler om, at netvirksomhederne
ved anskaffelse af elektricitet til at dække nettabet i deres
elforsyningsnet kan indkøbe VE-elektricitet.
Forslaget vil medføre, at det vil skulle indgå i de meto‐
der, som ministeren vil fastsætte efter forslaget til § 45 a,
stk. 2, 1. pkt., at netvirksomheder, vil kunne vælge at indkø‐
be VE-elektricitet.
L 67 - 2020-21 - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2301563_0004.png
4
VE-elektricitet er i § 5, nr. 21, i lov om elforsyning
defineret som elektricitet, der fremstilles ved anvendelse
af vedvarende energikilder omfattet af lov om fremme af
vedvarende energi.
I forhold til den forventede initiale udmøntning af § 45 a,
stk. 2, 1. pkt., som bl.a. beskrevet i det fremsatte lovforslags
generelle bemærkninger afsnit 3.2.1.3. og 3.2.1.4., tydelig‐
gør ændringsforslaget, at begrænsningen, hvorefter udbud‐
det alene kan angå køb af elektricitet til dækning af nettab,
og at der ikke må indgå andre opgaver eller andre ydelser
i udbuddet, ikke vil gælde i forhold til netvirksomhedernes
indkøb af grøn elektricitet ved udbud. Det vil således blive
fastsat, at netvirksomhedernes udbud af kontrakter for ind‐
køb af elektricitet kan omfatte indkøb af grøn strøm.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningen til § 69 b, stk. 2, i § 69
b, stk. 3, i lov om elforsyning, der med det fremsatte lovfor‐
slags § 1, nr. 53, bliver til stk. 2, ændres til § 69 b, stk.
1. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 69
b, stk. 2, i lov om elforsyning bliver til § 69 b, stk. 1, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 53. Forslaget indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det foreslås, at ændringen af § 72 f, stk. 1, 2. pkt. udgår
af lovforslagets § 1, nr. 54 og i stedet får sit eget nummer,
jf. ændringsforslag nr. 10. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring af ændringen af § 72 f, stk. 1, 1.
pkt., i lovforslagets § 1, nr. 54.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede ændring af § 72 f, stk. 1,
2. pkt., at en pris svarende til Nord Pool Spots dagspris pr.
kWh på elspot i det prisområde, hvor elforbrugeren aftager
sin elektricitet, ændres til en pris svarende til en udpeget
elektricitetsmarkedsoperatørs gennemsnitlige timepris pr. ki‐
lowatt-time på day ahead-markedet i det budområde, hvor
elforbrugeren aftager sin elektricitet.
Den foreslåede ændring medfører, at referenceprisen bli‐
ver den gennemsnitlige timepris pr. kWh på day ahead-mar‐
kedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elek‐
tricitet. I lovforslagets § 1, nr. 54, der foreslås ændret ved
ændringsforslag nr. 9, er referenceprisen timeprisen pr. ki‐
lowatt-time på day ahead-markedet i det budområde, hvor
elforbrugeren aftager sin elektricitet. Den gennemsnitlige
timepris er den gennemsnitlige pris som beregnet ved et
gennemsnit over 1 døgns 24 timer.
Til nr. 11
Det følger af det gældende § 73, stk. 1, 3. pkt., at prisdif‐
ferentiering på baggrund af geografisk afgrænsning kun er
tilladt i særlige tilfælde.
Deraf afledes det princip, hvorefter tariffen i dag er den
samme for alle brugere i en given kundekategori inden for
samme netområde. Der kan imidlertid være forskel på, hvor
omkostningsfuldt det er at sikre adgangen til nettet, alt efter
hvor brugerne geografisk er placeret.
Det foreslås med ændringen at ophæve det gældende for‐
bud mod geografisk differentiering. Det vil således med æn‐
dringen blive muligt for de kollektive elforsyningsvirksom‐
heder inden for samme netområde at anvende forskellige
tariffer inden for samme køberkategori.
Af Klimaaftale for energi og industri m.v. af 22. juni
2020 fremgår det, at der er enighed om at indføre den
nødvendige lovgivning med henblik på at muliggøre indfø‐
relsen af et geografisk differentieret tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer på både distributions- og transmissions‐
niveau. Tilslutningsbidrag og indfødningstariffer vedrører
producenter.
Bestemmelsen i § 73, stk. 1, 3. pkt., vedrører dog både
prisdifferentiering for forbrugere såvel som for producen‐
ter. Den foreslåede ændring går således videre, end hvad der
blev aftalt med Klimaaftalen af 22. juni 2020.
På forbrugersiden har forbuddet blandt andet været ind‐
ført for at beskytte forbrugere i tyndt befolkede områder og
på øer.
Ændringen vil indebære væsentlige fordelingsmæssige
konsekvenser for elforbrugerne, idet det ikke er muligt at
forudsige, hvor store tarifstigninger der kan blive tale om i
de mest omkostningstunge dele af nettet, eller hvor meget
der kan lempes i de mindre omkostningstunge dele.
Det er derudover heller ikke muligt at forudse, hvilke
geografiske områder, der kan forventes at måtte betale en
hhv. højere eller lavere tarif som følge af ændringen. Det‐
te vil i sidste ende være netvirksomhedens vurdering i for‐
bindelse med metodefastsættelsen, som godkendes af Forsy‐
ningstilsynet i medfør af den nugældende § 73 a, stk. 1.
Det må dog antages, at tyndt befolkede områder vil blive
belastet, mens tæt befolkede områder kan aflastes, og at
dette vil blive afspejlet i tarifferne.
Til nr. 12
Det fremgår af § 82 a, stk. 1, i lov om elforsyning, at For‐
syningstilsynet foretager årlige undersøgelser af elpriser for
elforbrugere med et forbrug på op til 100.000 kWh om året
og vurdere, om priserne er rimelige, let og klart sammenlig‐
nelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende. Resultatet af
undersøgelserne offentliggøres på Forsyningstilsynets hjem‐
meside.
Det følger af forslaget til ny § 82, stk. 1, 2. pkt., at
Forsyningstilsynet overvåger markedsudviklingen for dyna‐
miske elpriskontrakter og vurderer de risici, som produkter
og ydelser i disse kontrakter kan udgøre, og griber ind over
for urimelig praksis.
Ved en dynamisk elpriskontrakt forstås, i overensstem‐
melse med elmarkedsdirektivets definition i artikel 2, nr. 15,
en elektricitetsleveringskontrakt mellem en elhandelsvirk‐
somhed og en elforbruger, som afspejler prisudsvinget på
spotmarkederne, herunder på day-ahead- og intraday-marke‐
der, med intervaller, der som minimum svarer til markedsaf‐
regningsintervallerne.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsynings‐
tilsynets undersøgelsesforpligtelse i den gældende § 82 a,
stk. 1, 1. pkt. suppleres med en overvågningsforpligtelse
vedrørende dynamiske elpriskontrakter. I medfør af denne
L 67 - 2020-21 - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2301563_0005.png
5
ændring vil Forsyningstilsynet få til opgave at overvåge
markedsudviklingen for dynamiske elpriskontrakter og vur‐
dere de risici, som produkter og ydelser i disse kontrakter
kan udgøre, og gribe ind over for urimelig praksis.
Forpligtelsen for medlemsstaterne i elmarkedsdirektivets
artikel 11, stk. 2, 2. pkt., vil herved blive gennemført. Efter
artikel 11, stk. 2, 2. pkt., i elmarkedsdirektivet overvåger
regulerende myndigheder markedsudviklingen og vurderer
de risici, som de nye produkter og ydelser kan udgøre, og
griber ind over for urimelig praksis. Forslaget medfører der‐
ved, at opgaven i artikel 11, stk. 2, 2. pkt., varetages af
Forsyningstilsynet.
Det foreslåede vil desuden medføre, at Forsyningstilsynet
tillægges et skøn i vurderingen af, om der foreligger en
urimelig praksis vedrørende markedsudviklingen for dyna‐
miske elprisprodukter- og ydelser. Det vurderes i den for‐
bindelse, at reglen i artikel 11, stk. 2, 2. pkt., bl.a., men
ikke udelukkende, er begrundet i et hensyn til sikring af,
at slutkunder modtager oplysninger om muligheder og risi‐
ci ved dynamiske elpriskontrakter, fordi betalingsforpligtel‐
sen for slutkunden er dynamisk. Urimelig praksis vil kon‐
kret kunne foreligge, hvis en dynamisk elpriskontrakt, der
angiver at følge en nærmere angivet beregningsmodel for
prisændringer, i realiteten ikke efterleves, når slutkunden
faktureres. I den forbindelse kan der lægges vægt på, at
slutkunder ikke kan forventes at have fagligheden til at påse,
om beregningsmodellen efterleves. Endelig henvises der til
§ 4 i lov om markedsføring om god erhvervsskik. Bestem‐
melsen gennemfører artikel 3, stk. 1, og artikel 5, stk. 1-3,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 29 af 11. maj
2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for
forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7, 98/27 og 2002/65 og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2006/2004. Direktivet benævnes herefter som
direktivet om urimelig handelspraksis. Artikel 5, stk. 1-3,
i direktivet om urimelig handelspraksis definerer urimelig
handelspraksis. Bilag I i direktivet om urimelig handelsprak‐
sis angiver en fortegnelse over former for handelspraksis,
der under alle omstændigheder betragtes som urimelig. Det
vurderes, at begrebet urimelig praksis i artikel 11, stk. 2, 2.
pkt., i elmarkedsdirektivet skal fortolkes i overensstemmelse
med artikel 5 og bilag I i direktivet om urimelig handels‐
praksis. Der vil således være tale om urimelig praksis i
elmarkedsdirektivets forstand, hvis artikel 3, 5 og bilag I i
direktivet om urimelig handelspraksis leder til, at der er tale
om urimelig handelspraksis.
Hvis Forsyningstilsynet finder, at en given praksis er uri‐
melig, skal Forsyningstilsynet efter den foreslåede bestem‐
melse, og i overensstemmelse med elmarkedsdirektivets
art. 11, stk. 2, 2. pkt., gribe ind. En sådan indgriben vil følge
Forsyningstilsynets kompetence efter lov om Forsyningstil‐
synet og lov om elforsyning, herunder særligt § 85 d, § 87
stk. 1 nr. 7, i lov om elforsyning
Til nr. 13
Det foreslås, at affattelsen af § 1, nr. 60, i det fremsatte
lovforslag ændres. Den foreslåede ændring sker af lovtekni‐
ske grunde. Ændringsforslaget vil medføre, at § 84, stk. 1,
nr. 1, i lov om elforsyning vil fremstå sprogligt korrekt. For‐
slaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2020 og var
til 1. behandling den 6. november 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 6. juli 2020 dette udkast til udvalget, jf. (fol‐
ketingsåret 2019-20) KEF alm. del – bilag 383. Den 30.
oktober 2020 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 34 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Signe Munk (SF)
Torsten Gejl (ALT) Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V)
L 67 - 2020-21 - Bilag 12: 3. udkast til betænkning
2301563_0006.png
6
Tommy Ahlers (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Egil Hulgaard (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5