Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2305357_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-12-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1507970
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 85 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 85:
”Indebærer
brevet fra Kommissionen, at Kommissionen afviser regeringens ønske
om at forbyde smage i tobak, jf. supplerende svar på L 61 - spm. 67?
Svar:
I Kommissionens udførlige udtalelse afgivet i forbindelse med notifikationen af udka-
stet til lovforslaget anførte Kommissionen, at det foreslåede forbud mod kendeteg-
nende aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak strider mod artikel 7,
stk. 1 og 12, i direktiv 2014/40/EU (Tobaksvaredirektivet), hvorefter andre tobaksva-
rer end cigaretter og rulletobak undtages fra forbuddet mod kendetegnende aro-
maer. Det er alene Kommissionen, der kan trække undtagelser tilbage via en delege-
ret retsakt, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene som konstateret i en rap-
port fra Kommissionen.
Kommissionen forholdte sig ikke i sin udførlige udtalelse til tobaksvaredirektivets art.
24, stk. 3, eller de anførte præambelbetragtninger, som Danmark havde refereret til
fsva. forslaget om forbud mod kendetegnende aromaer. Danmark anmodede derfor
Kommissionen om at behandle forslaget efter denne artikel i tobaksvaredirektivet.
Kommissionen tilkendegiver i sit svar herpå, at man ikke finder, at grupper af varer
kan forbydes efter artikel 24, stk. 3, baseret på, at de har en kendetegnende aroma.
Dermed kan forbuddet mod andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak med ken-
detegnende aromaer ikke forbydes efter artikel 24, stk. 3.
Der er derfor på nuværende tidspunkt ikke EU-retligt grundlag for at lade forbuddet
mod kendetegnede aromaer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak træde i
kraft. Bemyndigelsen til at lade det foreslåede forbud træde i kraft kan og vil ikke
blive udnyttet, før der måtte være et EU-retligt grundlag herfor.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen