Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2281718_0001.png
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 9
 
F +  
 9
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: FOPS 
Sags eh.: SUMMSB 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
. / . 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   .  ove er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r.    L   til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares.  
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Liselott Bli t  DF . 
 
Spørgs ål  r.  :  
”Vil  i istere  overse des Da arks svar og ko
e tarer til EU‐Ko
issio e  og 
de forskellige EU‐ edle sla des udførlige udtalelser til udkastet til lovforslaget i for‐
i delse  ed EU‐ otifikatio e  af lovforslaget?” 
 
Svar: 
Jeg vedhæfter  it  rev af  . septe er 
 til su dhedsko
issær Stella K riaki‐
des sa t Su dheds‐ og Ældre i isteriets  rev af sa
e dato til Ko
issio e  vedr. 
otifikatio e  af to akslovforslaget.  
 
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Mie Saa e 
 
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af korrespondance, som regeringen har haft med Kommissionen vedrørende notifikation af lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
2281718_0002.png
 
 
 
Minister for Health and Senior Citizens
Co
issio er for Health a d Food Safet   
Stella K riakides 
Dire torate‐Ge eral for Health a d Food Safet  
Europea  Co
issio  
9 Bru elles 
Belgiu  
 
 
 
Hol ergsgade   
 
DK‐
 Cope hage  K 
 
P +  
 9
 
F +  
 9
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Date:  ‐ 9‐
 
Se tio : FOPS 
Case Offi er: DEPMRAL 
Case: 
 
Do .: 
 
 
 
Dear Co
issio er K riakides, 
 
I a   riti g to  ou i  relatio  to our joi t effort to preve t a d redu e to a o use 
a o g  ou g people. We have previousl  dis ussed ele tro i   igarettes, a d I 
appre iate  our  o
it e t to prote ti g  ou g people fro  the hazardous effe ts 
of these produ ts. As  ou k o , I  el o e the Europea  Co
issio ’s I itiative  
Europe’s Beati g Ca er Pla  a d fi d it i porta t to have a  o goi g fo us o  pre‐
ve ti g s oki g a o g  hildre  a d  ou g people a d to take  easures that  a  
preve t  ou g people fro  starti g s oki g.  
 
I  De ark,  e have see  a rise i  to a o use a o g  ou g people. I a  deepl  
o er ed a out this develop e t a d I a   o
itted to i itiati g a tio s to 
ha ge the situatio . I  De e er 
9, the Da ish Gover e t a d a  ajorit  of 
the politi al parties represe ted i  the Da ish Parlia e t agreed o  a  atio al a tio  
pla  targeti g s oki g a d the use of to a o, ele tro i   igarettes a d  i oti e 
produ ts a o g  ou g people.  
 
We k o  that the to a o i dustr  has a stro g i terest i  fi di g  a s to attra t 
e  users. Therefore, it is i porta t that  e adapt our legislatio  to  urre t threats 
to pu li  health a d that our  o
o  EU approa h does  ot preve t Me er States 
fro  taki g ade uate a d  e essar  steps i  this regard.  
 
We are  o er ed a out reports a out ho  to a o a d  i oti e produ ts  ith 
flavours attra t  ou g people. Therefore,  e e pe t to prohi it the pla i g o  the 
Da ish  arket of  ost to a o produ ts  ith a  hara terisi g flavour other tha  
e thol a d to a o. We have  otified our pla ed up o i g regulatio s to the EU 
Co
issio . Ho ever, I  ust sa , I a   uite surprised a d disappoi ted i  the 
a er i   hi h the EU Co
issio  has replied. 
 
I  our  otifi atio ,  e e plai ed  h   e fou d these steps  e essar  a d e pli itl  
referred to the  e ha is s of the To a o Dire tive allo i g  e ers states to 
ove for ard  ith further regulatio  i ludi g prohi itio  of  ertai   ategories of 
produ ts. Yet, i  its repl , the EU Co
issio  does  ot address these argu e ts at 
all. I  ould like to  ote that  hile so e  e er states have  hose  to  a   he i g 
to a o altogether, our efforts are targeted to ards flavored produ ts as the  have a 
parti ular appeal to  ou g people.  
 
I  its repl , the EU Co
issio   akes a poi t of its o  e lusive authorit  to 
ithdra  e e ptio s fro  the  a  o   hara terizi g flavors if there is a su sta tial 
ha ge of  ir u sta es as esta lished i  a Co
issio  report. We  ould  e kee  to 
re eive i for atio  o  a  efforts o  the part of the Co
issio  to  o itor  arket 
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af korrespondance, som regeringen har haft med Kommissionen vedrørende notifikation af lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
 
develop e ts or other  ir u sta es or providi g  e er states  ith effe tive 
tools to do so i  order to deter i e  hether the  ithdra al of a  or all of these 
e e ptio s  ould  e  arra ted as  e regard the health effe ts of getti g  ou g 
people addi ted to to a o produ ts through the use of  hara terizi g flavors a 
atter that should  e of  o er  a ross the EU. 
 
I  the spirit of our past  ooperatio  a d  o
o  goals  ith regard to i provi g 
pu li  health, I re uest that  ou look i to this  atter i  order to fa ilitate a pro ess i  
hi h  e  a   ove for ard i  a orda e  ith the i te tio s  ehi d the To a o 
Produ ts Dire tive of prote ti g  ou g people fro  the har ful effe ts of usi g 
to a o produ ts. 
 
I look for ard to re eivi g  our respo se to our re uest a d to our  o ti ued 
olla oratio  o  to a o use a d other health poli  issues. We are at  our disposal 
if  ou  eed a  additio al i for atio .  
 
 
 
Yours si erel ,  
 
 
 
 
Mag us Heu i ke 
Side 2
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af korrespondance, som regeringen har haft med Kommissionen vedrørende notifikation af lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
2281718_0004.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2010548
Dok. nr.: 1373571
Dato: 11-09-2020
EU-Kommissionen, DG Sante
Opfølgning på Danmarks notifikation 2020/228/DK – forslag til
lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov
om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre lov (Udmøntning af national handleplan mod
børn og unges rygning)
Danmarks notifikation 2020/228/DK
Danmark har den 17. april 2020 notificeret forslag til lov om ændring af lov om forbud
mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre lov (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges rygning).
Danmark har i notifikationen redegjort for indhold og baggrunden for den foreslåede
regulering. Der er særligt henvist til, at hensigten med at skærpe tobakslovgivningen er at
nedbringe antallet af rygere – særligt at færre børn og unge, som er særligt modtagelige
for skadevirkningerne, begynder at ryge eller blive afhængige af andre tobaks- og
nikotinprodukter. Det er ligeledes hensigten at sikre, at rygning eller brug af andre tobaks-
og nikotinprodukter ikke appellerer til børn og unge.
I notifikationen er der et særskilt afsnit vedr. forslaget om at forbyde smagsstoffer i andre
tobaksvarer end cigaretter og rulletobak. Det foreslås indsat i en ny § 14, stk. 3 og 4,
(lovforslagets § 2, nr. 5). Danmark har i afsnittet henvist til tobaksvaredirektivets artikel
24, stk. 3, hvorefter en medlemsstat også kan forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer
eller relaterede produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat,
hvis bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden,
idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med direktivet.
I forlængelse heraf har Danmark henvist til præambelbetragtning nr. 54, hvoraf det
fremgår, at medlemsstaterne, for at tage hensyn til en mulig fremtidig udvikling på
markedet, desuden bør kunne forbyde en bestemt kategori af tobak eller relaterede
produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat, hvis
bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden, idet
der tages hensyn til det høje beskyttelsesniveau, der opnås med dette direktiv.
EU-Kommissionens svar på Danmarks notifikation 2020/228/DK
EU-Kommissionen har den 17. juli 2020 fremsat bemærkninger om en udførlig udtalelse
som følge af Danmarks notifikation.
I den udførlige udtalelse giver EU-Kommissionen udtryk for, at det foreslåede forbud mod
smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak strider mod artikel 7, stk. 1
og 12, i direktiv 2014/40/EU [Tobaksvaredirektivet), hvorefter andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak undtages fra forbuddet mod kendetegnende aromaer. Det er
1
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af korrespondance, som regeringen har haft med Kommissionen vedrørende notifikation af lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
2281718_0005.png
alene EU-Kommissionen, der kan trække undtagelser tilbage ”hvis der sker en væsentlig
ændring i forholdene som konstateret i en rapport fra Kommissionen”.
EU-Kommissionen forholder sig ikke i udtalelsen til tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3,
eller de anføre præambelbetragtninger, som Danmark ellers har refereret til ift. forslaget
om smagsforbuddet.
Anmodning til EU-Kommissionen efter tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3
Danmark er uforstående over for, hvorfor EU-Kommissionen ikke i svaret på Danmarks
notifikation har forholdt sig til, hvorvidt det foreslåede forbud mod smagsstoffer i andre
tobaksvarer end cigaretter og rulletobak er i overensstemmelse med
tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3, hvilket Danmark havde forventet, idet der
udtrykkeligt er henvist hertil i notifikationen.
Danmark skal derfor som led i notifikationen anmode EU-Kommissionen om at vurdere
forslaget om forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak
efter tobaksvaredirektivet art. 24, stk. 3, og de anføre præambelbetragtninger.
Danmark kan som baggrund herfor, herunder de særlige forhold i Danmark, henvises til
ovenstående samt Danmarks notifikation afsnit 1 og 4.
Supplerende kan henvises til, at Statens Institut for Folkesundhed efter notifikationen har
udarbejdet en rapport om forbruget af tobaks- og nikotinholdige produkter blandt unge i
Danmark i alderen 15-29 år. Rapporten viser blandt andet, at 26,3 % af respondenterne
anvender mindst én slags tobaks- eller nikotin-produkt, og at andelen af unge, der dagligt
eller lejlighedsvist bruger snus, tyggetobak eller nikotinposer, er 9,1 %.
I forhold til stigning i brugen af andre produkter end cigaretter blandt unge, beskriver
rapporten, at udbuddet af tobaks- og nikotinholdige produkter på markedet inden for de
senere år er steget markant. Disse nye tobaks- og nikotinholdige produkter inkluderer
blandt andet e-cigaretter, opvarmet tobak samt røgfri tobaks- og nikotinprodukter som
tyggetobak og nikotinposer. Blandt andet ved at tilsætte smagsstoffer appellerer disse nye
produkter særligt til den yngre del af befolkningen. Der ses en stigende anvendelse af
disse produkter blandt unge.
Rapporten kan ses her:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Paragraf-
røg/Paragraf-roeg-En-undersoegelse-af-tobak-adfaerd-og-
regler.ashx?la=da&hash=DFA38D44E0015F8A619FE1C30F719FFB5783E6FB
I tråd hermed peger Sundhedsstyrelsen i rapport om unges brug af røgfri tobak
1
på, at 10
pct. af alle 15-24-årige har et aktuelt brug af røgfri tobak enten dagligt eller lejlighedsvist.
Over halvdelen af de unge, der har prøvet røgfri tobak, prøvede det første gang, da de var
mellem 15 og 17 år gamle. Sundhedsstyrelsen disse tal bekymrende, da røgfri tobak,
ligesom andre tobaksprodukter, er meget afhængighedsskabende.
Sundhedsstyrelsens rapport om ”Danskernes Rygevaner 2019”
2
viser desuden, at det især
er unge, der tiltrækkes af smagsstoffer.
1
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Røgfri-tobak/Noegletal_Roegfri-
Tobak.ashx?la=da&hash=49260007814779D4F275304A64E5B3F562CF8708
2
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Danskernes-rygevaner-2019/Danskernes-rygevaner-
del-1.ashx?la=da&hash=F4301A639FD3980FF56B1CA40E38701E26300064
Side 2
2
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af korrespondance, som regeringen har haft med Kommissionen vedrørende notifikation af lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
2281718_0006.png
Danmark er således fortsat af den opfattelse, at forslaget om forbud mod visse
smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak er berettiget for at sikre
folkesundheden og opnå det ønskede formål om effektivt at sætte en stopper for og
forebygge børn og unges rygning og brug af andre nikotinprodukter. Der er ingen mindre
indgribende regulering, der kan opfylde de samme mål.
Danmark kan desuden henvise til, at EU-kommissionen tidligere har imødekommet andre
medlemsstaters
3
anmodning om at forbyde en eller flere produktkategorier efter artikel
24, stk. 3. Iblandt de forbudte produktkategorier er blandt andet tyggetobak som sådan.
Vores forslag angår alene et forbud mod tyggetobak m.v. med kendetegnende aroma, og
er således mindre indgribende og mere velegnet ift. formålet om at forebygge børn og
unges anvendelse af produkterne.
Videre proces
Som anført er Danmark af den opfattelse, at den oprindelige notifikation indeholdt en
anmodning om at vurdere forslaget om forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak efter tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3. Danmark hører meget
gerne hurtigst muligt, hvis EU-Kommissionens svar skal ses som udtryk for, at EU-
Kommissionen ikke er enig heri. I givet fald vil Danmark anmode EU-Kommissionen om at
genoverveje dette, og hvis det fortsat er EU-Kommissionens opfattelse, anse dette som en
ny anmodning med deraf følgende 6 måneders svarfrist.
Danmark er optaget af, at forebygge børn og unges brug af tobak, og ønsker derfor at
kunne iværksætte de nødvendige tiltag så tidligt som muligt. Vi håber derfor, at EU-
Kommissionen har mulighed for at vende tilbage med en afklaring af ovenstående hurtigst
muligt.
Danmark vil vende tilbage med svar på EU-Kommissionens bemærkninger til
notifikationen hurtigst muligt.
3
https://ec.europa.eu/health/tobacco/products/notifications_en
Side 3
3