Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280240_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1450092
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 35 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 35:
”Ministeren
bedes opsummere EU-landenes og Europa-Kommissionens indsigelser
overfor lovforslaget. I forlængelse heraf bedes ministeren klarlægge alle de områder,
hvor lovforslagets bestemmelser ifølge disse indsigelser risikerer at være i konflikt
med EU-retten?”
Svar:
I forbindelse med Danmarks notifikation af udkast til lovforslaget er der modtaget ud-
førlige udtalelser fra EU-kommissionen, Bulgarien, Rumænien, Tjekkiet, Portugal og
Grækenland. Hvis EU-kommissionen eller medlemsstat mener, at et forslag indebæ-
rer en ulovlig teknisk handelshindring, afgiver de en udførlig udtalelse. Der er endvi-
dere modtaget bemærkninger fra EU-kommissionen og Italien. De modtagne udfør-
lige udtalelser og bemærkninger er oversendt til Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg i forbindelse med svar af 18. september 2020 på SUU alm. del spm. 1540.
De modtagne udførlige udtalelser vedrører særligt forbud mod kendetegnende aro-
maer, standardiserede pakker og udstillingsforbud.
Vedr. forbud mod kendetegnende aromaer
Kommissionen og Grækenland har afgivet en udførlig udtalelse vedr. det foreslåede
forbud mod kendetegnende aroma i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak. I
den udførlige udtalelse giver Kommissionen og Grækenland udtryk for, at det foreslå-
ede forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak strider
mod artikel 7, stk. 1 og 12, i direktiv 2014/40/EU (Tobaksvaredirektivet), hvorefter
andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak undtages fra forbuddet mod kende-
tegnende aromaer. Det er alene Kommissionen, der kan trække undtagelser tilbage
via en delegeret retsakt, hvis der sker en væsentlig ændring i forholdene som konsta-
teret i en rapport fra Kommissionen.
Kommissionen forholder sig ikke i sin udførlige udtalelse til tobaksvaredirektivets art.
24, stk. 3, eller de anførte præambelbetragtninger, som Danmark har refereret til
fsva. forslaget om forbud mod kendetegnende aromaer. Efter artikel 24,3 kan en
medlemsstat forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer eller relaterede produkter
på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat, hvis bestemmelserne
er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden. Danmark har som
reaktion herpå anmodet Kommissionen om at behandle forslaget efter denne artikel i
tobaksvaredirektivet og afventer svar herpå.
Grækenlands udførlige udtalelse vedrører også forslaget om forbud mod kendeteg-
nende aromaer i elektroniske cigaretter. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om EU-landenes og Europa-Kommissionens indsigelser over for lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
det af præambelbetragtning 47 i tobaksvaredirektivet fremgår, at medlemsstaterne
har ansvaret for vedtagelsen af regler om aromastoffer i forhold til e-cigaretproduk-
ter.
Vedr. krav om standardiseret emballage og forbud mod synlig anbringelse af tobaks-
varer (udstillingsforbud)
Flere af indsigelserne fra medlemsstater vedrører indførelsen af krav om standardise-
ret emballage og udstillingsforbud, idet de finder, at forslagene ikke er proportionale,
og at der ikke er tilstrækkelig begrundelse for at indføre tiltagene, som vil begrænse
varernes frie bevægelighed. Nogle medlemsstater mener endvidere, at kravet vil føre
til øget illegal handel, mindske konkurrencen mellem produkterne og besværliggøre
kontrollen. Sundheds- og Ældreministeriet er ikke enig i vurderingen af, at disse fore-
slåede regler er i strid med EU-retten, og noterer sig, at flere EU-lande har indført
regler om standardisering af emballage og regler om, at tobaksvarer skal være
skjulte.
./.
Vedr. hjemmel til gennemførelse af krav om standardiseret emballage kan jeg desu-
den henvise til mit svar på SUU L 61
spm. 14.
Med venlig hilsen
.
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen
Side 2