Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280418_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1450064
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 31 (L 61) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 31:
”I
udkast til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af
tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, fremgår det af § 4,
stk. 6, ”…at der å ikke foreko
e illustratio er, illeder, farver, logoer, sy oler
eller andet, der kan køber eller besøgende på salgssteder omfattet af stk. 1 indtryk af,
at tobaksvarer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter har en sundheds-
gavnlig effekt, er mindre skadelige end andre produkter eller andre gavnlige effekter
eller fordele”. Ka
i istere redegøre for, hvorfor a –
uden at dette fremgår af
den politiske aftale
i bekendtgørelsen i medfør af lovforslaget har forbudt, at et
salgssted sagligt og evidensbaseret kan oplyse om et givent produkts skadevirkning,
effekt eller fordele sammenlignet med andre produkter?”
Svar:
Det følger af tobaksvareloven, at den, der markedsfører en tobaksvare her i landet,
skal sikre, at hver enkeltpakning og en eventuel ydre emballage ikke indeholder ele-
menter eller træk, som
1) fremmer en tobaksvare eller opfordrer til brug af den ved at give et fejlagtigt ind-
tryk af produkternes karakteristika, virkninger, risici eller emissioner,
2) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare er mindre skadelig end andre eller har til
formål at reducere virkningen af bestemte skadelige bestanddele i røgen,
3) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare har vitaliserende, energigivende, helbre-
dende, foryngende, naturlige, økologiske egenskaber eller andre positive formål eller
andre positive sundheds- eller livsstilsmæssige virkninger,
4) henviser til smag, duft, aromastoffer eller andre tilsætningsstoffer eller oplyser, at
produktet ikke indeholder sådanne,
5) får produktet til at ligne en fødevare eller et kosmetisk produkt eller
6) giver indtryk af, at en bestemt tobaksvare har en forbedret biologisk nedbrydelig-
hed eller andre miljømæssige fordele.
Stk. 2. Den, der markedsfører en tobaksvare her i landet, skal sikre, at en enkeltpak-
ning og en eventuel ydre emballage ikke mærkes med oplysninger om tobaksvarens
indhold af nikotin, tjære og kulilte.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om krav til mærkning, jf. stk.
1 og 2.
Sundhedsstyrelen har til brug for min besvarelse oplyst, at en række af de forhold,
som industrien peger på, vedrørende eksempelvis skadelighed af et produkt, ikke er
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvorfor man har forbudt, at et salgssted sagligt og evidensbaseret kan oplyse om et givent produkts skadevirkning, effekt eller fordele sammenlignet med andre produkter, til sundheds- og ældreministeren
2280418_0002.png
baseret på uafhængig
1
forskning
2
, ligesom der generelt mangler forskning på de spe-
cifikke produkter. Således er det ikke nyt, at der er regler for, at tobaks- og nikotin-
produkter ikke må promoveres som værende eksempelvis mindre skadelige end an-
dre produkter eller havende en positiv sundhedsmæssig virkning.
Sundhedsstyrelsen har samtidig bemærket, at der er tale om produkter, der indehol-
der tobak og/eller nikotin og som indeholder en række helbredsskadelige stoffer,
samt at nikotin i sig selv er afhængighedsskabende og kan have en skadelig effekt på
særligt unges hjerner.
Det er på denne baggrund Sundhedsstyrelsens vurdering, at det ikke er muligt i dag
at sige noget entydigt om en potentiel eller specifik helbredsskade ved de nyere to-
baks- eller nikotinprodukter. Samtidig oplyser Sundhedsstyrelsen, at et tobaks- eller
nikotinprodukt bør vurderes ud fra, hvorvidt det selvstændigt er helbredsskadeligt
både for det enkelte individ og på befolkningsniveau.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen
1
2
Dvs. forskning, der ikke er helt eller delvist finansieret af industrien.
WHO ” Heated to a o produ ts HTPs
arket
o itori g i for atio sheet”, July
8,
Side 2
who/NMH/PND/18.7