Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280460_0001.png
13. oktober 2020
/DITLYS-erst
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbud mod
tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske ci-
garetter m.v. og forskellige andre love
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget
lovforslaget i høring.
OBR’s vurdering af udkastenes administrative konsekvenser for er-
hvervslivet fremgår individuelt for hvert bekendtgørelsesudkast nedenfor.
Bekendtgørelse om standardisering af tobakspakker og urtebaserede
rygeprodukter
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet i form af administrative omstillingsomkost-
ninger. Disse består i, at
-
Den påførte information på varen standardiseres efter rammerne
fastsat i §§ 8-13. Herunder mærkenavn, variantnavn, virksom-
hedsnavn, adresse, udløbsdato, e-mailadresse, telefonnummer og
produktionsland m.m.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
Sikkerhedsstyrelsen har oplyst, at der findes seks danske fabrikanter af
tobaksvarer, der sælger henholdsvis tyggetobak, pibetobak, rulletobak og
vandpibetobak. Disse producerer samlet set 107 unikke produkter.
Det skønnes af Sundheds- og Ældreministeriet og Sikkerhedsstyrelsen, at
de danske producenter formodes at have erfaring med at omstille deres
produktion, og herunder information på emballagen for deres produkter
og produktvarianter. Ydermere fremhæver Sundheds- og Ældreministeri-
et, at i det omfang de danske fabrikanter producerer produkter til andre
lande
uagtet om disse lande har krav om standardiseret emballage
vil
disse have erfaring med at tilpasse informationen på emballagen. Det er
ligeledes Sundheds- og Ældreministeriet og Sikkerhedsstyrelsens klare
opfattelse, at en væsentlig række af de informationer, som skal fremgå på
produkterne, jf. §§ 8-13, formentlig allerede fremgår på disse produkter.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om oversendelse af de detaljerede beregninger af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
2280460_0002.png
2/4
Med afsæt i ovenstående vurderer OBR derfor, at de administrative om-
stillingsomkostninger ikke overgår 4. mio. kr. for det danske erhvervsliv.
Sundheds- og Ældreministeriet oplyser, at indførelsen af krav om stan-
dardiseret emballage ikke vil medføre et ekstra ressourcetræk på detail-
handlen ift. at sikre, at produkterne er lovlige at sælge i Danmark.
Der vurderes ikke at være løbende administrative omkostninger forbundet
med bekendtgørelsesudkastet.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående krav og populationer, at de
samlede administrative konsekvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr.
Udkast til bekendtgørelse om standardisering af elektroniske cigaret-
ter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet i form af administrative omstillingsomkost-
ninger. Disse består i, at
-
Den påførte information på varen standardiseres efter rammerne
fastsat i §§ 7-9.
Sikkerhedsstyrelsen har oplyst, at der findes fire danske fabrikanter af e-
cigaretter, der sælger henholdsvis engangs E-cigaretter, genopfyldnings-
beholdere, kits og genopladelige elektroniske cigaretter. Disse producerer
sammenlagt 1.626 unikke produkter
hvorfra 1.315 produkter fremstilles
af én producent. Det skønnes af Sundheds- og Ældreministeriet og Sik-
kerhedsstyrelsen, at de danske producenter formodes at have erfaring
med at omstille deres produktion, og herunder information på emballagen
for deres produkter og produktvarianter. Der ligeledes Sundheds- og Æl-
dreministeriet og Sikkerhedsstyrelsens klare opfattelse, at en væsentlig
række af de informationer, som skal fremgå på produkterne, jf. §§ 7-8,
formentlig allerede fremgår på disse produkter. Med afsæt i dialog med
Sikkerhedsstyrelsen vurderer OBR derfor, at de administrative omstil-
lingsomkostninger ikke overgår 4. mio. kr. for det danske erhvervsliv.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer, at indførelsen af krav om stan-
dardiseret emballage ikke medfører et ekstra ressourcetræk på detailhand-
len ift. at sikre, at produkterne er lovlige at sælge i Danmark. Om noget
forventes det, at det med den standardiserede indpakning er hurtigere at
sikre sig, at produkterne lever op til de øvrige mærkningskrav.
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om oversendelse af de detaljerede beregninger af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
2280460_0003.png
3/4
Der vurderes ikke at være løbende administrative omkostninger forbundet
med bekendtgørelsesudkastet.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående krav og populationer, at de
samlede administrative konsekvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr.
Bekendtgørelse om Sikkerhedsstyrelsens kontrol med forbud mod
salg af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og
uden nikotin til personer under 18 år
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet i form af løbende byrder. Disse består i, at:
-
Sikkerhedsstyrelsen bemyndiges til at føre kontrol med forbud
mod salg af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere
med og uden nikotin til personer under 18 år, jf. § 1.
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter kan mod behørig legitimation
og uden retskendelse kræve at få meddelt alle oplysninger fra de-
tailforhandlere og købere af elektroniske cigaretter og genopfyld-
ningsbeholdere med og uden nikotin, der er nødvendige for kon-
trollen, jf. § 2. stk. 2
-
Sikkerhedsstyrelsen oplyser, der planlægges at gennemføres i alt 950 al-
derskontroller vedr. tobak, alkohol og e-cigaretter i 2021. Det vurderes af
Sikkerhedsstyrelsen, at ét tilsyn af en given virksomhed forventes at tage
30 minutter.
Der vurderes ikke at være administrative omstillingsomkostninger for-
bundet med bekendtgørelsesudkastet.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående, at de samlede administrative
konsekvenser for erhvervslivet, er under 4 mio. kr.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
OBR minder Sundheds- og Ældreministeriet om, at udkast til erhvervsret-
tet regulering, jf. Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurde-
ringer og Vejledning om principper for agil erhvervsrettet regulering, bør
sendes i høring hos OBR så vidt muligt 6 uger før den offentlige høring.
OBR skal således dels vurdere de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet og dels screene for ministeriets vurdering af principperne for
agil erhvervsrettet regulering. Erhvervsrettet regulering sendes i præhø-
ring hos OBR via [email protected].
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om oversendelse af de detaljerede beregninger af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
2280460_0004.png
4/4
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Alexander Ekstrand
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291837
E-post [email protected]
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Ditte Lysemose
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Telefon: +45 35291633
E-mail:
[email protected]