Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280360_0001.png
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg 
Hol ergsgade   
DK‐
 Kø e hav  K 
 
T +  
 
 
F +  
 
 
M su @su .dk  
W su .dk  
 
 
Dato:  ‐ ‐
 
E hed: FOPS 
Sags eh.: SUMMSB 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
 
. / . 
 
 
Folketi gets Su dheds‐ og Ældreudvalg har de   . okto er 
 stillet følge de 
spørgs ål  r.    L   til su dheds‐ og ældre i istere , so  her ed  esvares. 
Spørgs ålet er stillet efter ø ske fra Lars Boje Mathiese   NB .  
 
Spørgs ål  r.  :  
”Vil  i istere  overse de de  ereg i ger, Su dheds‐ og Ældre i isteriet lægger til 
gru d for, at de sa lede o kost i ger for erhvervslivet ved i dførelse af et udstil‐
li gsfor ud for Da arks  .
 to aksforha dlere ikke vil overstige    illio er kro‐
er i for i delse  ed ”Forslag til Lov o  æ dri g af lov o  for ud  od to aksre‐
kla e  .v., lov o  to aksvarer  .v., lov o  elektro iske  igaretter  .v. og forskel‐
lige a dre love”?” 
 
Svar: 
Jeg ka  he vise til  i e svar af d.d. på he holdsvis SUU L   – sp .   og  . 
 
Jeg ka  herudover supplere de opl se, at forslaget o  udstilli gsfor uddet er søgt 
udar ejdet  ed he lik på størst  ulig  etodefrihed, så det ikke er for u det  ed 
u ødige  rder for erhvervslivet –  e   ed det su dheds æssige for ål  ed de  
politiske aftale o  e   atio al ha dlepla   od  ør  og u ges r g i g i fokus. 
 
For at  i i ere de øko o iske ko sekve ser for salgssteder e stilles der derfor 
ed lovforslaget ikke krav o  é  spe ifik  etode til at skjule varer e for pote tielle 
kø ere. Således vil være op til det e kelte salgssted at  este
e, hvorda  udstil‐
li gsfor uddet skal efterko
es og varer e skjules. Metodefrihede   et der, at 
salgssteder e for ekse pel ka  vælge at pla ere varer e i et a det lokale, således at 
de ikke er s lige fra salgslokalet, i et ska ,  ag et forhæ g eller u der diske .  
 
O kost i ger e for u det her ed for det e kelte salgssted afhæ ger af de  valgte 
løs i g, so  er  eti get af de  aktuelle f siske i dret i g af salgsstedet og i dehave‐
re s afvej i g af ko krete he s , heru der i forhold til f  ekspeditio stid. På  ag‐
gru d af  etodefrihede  vurderes o kost i ger e ge erelt at være  egræ sede. 
Det skal i de  for i delse  e ærkes, at flere super arkedskæder og kiosker  .v. al‐
lerede har foretaget de e o stilli g frivilligt. Set i l set af  etodefrihede  vil der så‐
ledes være e  væse tlig del af to aksforha dler e, so  ikke vil have o kost i ger 
relateret til at sikre, at produkter e er skjulte.  
 
På  aggru d af de i dko e høri gssvar på  eke dtgørelser e lægger  i isteriet op 
til at i ødeko
e ø sker fra erhvervslivet så la gt so   uligt i de  for ra
er e 
af de  politiske aftale og de es su dheds æssige for ål. Således forve ter  i i‐
steriet f  at le pe på krave e til liste   ed  eutrale opl s i ger o  produktsorti‐
e t og priser, idet det efter ø ske fra flere høri gsparter  liver  uligt at ku e i d‐
dele de e i  este te kategorier, ligeso  det vil være  uligt at hæ ge liste  op ved 
e  ekspeditio s etje t kasse.  
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, at de samlede omkostninger for erhvervslivet ved indførelse af standardiserede cigaretpakker ikke vil overstige 10 mio. kr., til sundheds- og ældreministeren
 
 
 
Erhvervsst relse  har i for i delse  ed høri g over  eke dtgørelser o  for ud  od 
s lig a ri gelse og fre vis i g  .v. af elektro iske  igaretter  .v., to aksvarer, to‐
akssurrogater og urte aserede r geprodukter vurderet, at de ad i istrative o ‐
kost i ger ved forslaget udgør u der    io. kr. Herudover har  i isteriet vurderet, 
at de øvrige efterlevelsesko sekve ser udgør u der    io. kr. Der er derfor ikke 
ge e ført ege tlige  ereg i ger, der  ær ere kva tifi erer de erhvervsøko o i‐
ske ko sekve ser ved det foreslåede udstilli gsfor ud. 
 
 
 
 
 
Med ve lig hilse  
 
 
 
 
 
Mag us Heu i ke      /      Mie Saa e 
 
Side 2