Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 9
Offentligt
2269534_0001.png
Skærpede krav og
styrket kontrol med
handel af tobak
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0002.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
2
Forord
Hvert år dør 13.600 danskere af rygning. Dermed er rygning en af de største dræbere i vores samfund.
Langt de fleste rygere starter, før de er fyldt 18 år, og hver dag er der omtrent 40 unge danskere, der
begynder at ryge. Samtidig er det velkendt, at det er svært at holde op igen, når man først er begyndt.
Derfor er det et klart mål for regeringen, at færre unge danskere begynder at ryge og at give de mange
nuværende rygere et incitament til at stoppe eller begrænse deres forbrug. For at nå det mål har vi
brugt et middel, som vi ved, har en stor effekt på særligt de unge: prisen på cigaretter.
Sidste år blev et flertal i Folketinget enige om at hæve afgifterne på tobak, så en pakke cigaretter ville
stige markant. På den måde ville vi styrke folkesundheden. Vi havde en klar forventning om, at både
tobaksproducenter og tobaksforhandlere ville respektere den nye afgiftssats. Den forventning har des-
værre vist sig ikke at holde stik.
Flere producenter har brugt afgiftsstigningen som en anledning til at starte en aggressiv priskrig for at
vinde markedsandele. Og samtidig har flere forhandlere af cigaretter hamstret store tobakslagre med
gamle stempelmærker for på den måde at kunne sælge cigaretter til gamle billige priser længe efter, at
de nye afgifter er indført.
Det er både groft og direkte usmageligt, at man ikke respekterer hensigten med den lovgivning, der
kommer fra Folketinget.
Situationen kalder på resolut politisk handling, og det er regeringen klar til. Med denne handleplan
fremlægger vi i alt 7 tiltag, der skal bane vejen for, at afgiftsforhøjelserne på tobak bliver til virkelighed.
Jeg håber, at et bredt flertal i Folketinget vil bakke op om tiltagene i denne handleplan, så den regule-
ring af markedet, der var meningen fra start, kan få virkning.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Skatteminister
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0003.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
3
Afgifter på tobak skal slå igennem på folkesundheden
Med Finansloven for 2020 vedtog regeringen og et flertal i Folketinget, at afgifterne på tobak skal forhø-
jes ad to omgange. Første gang den 1. april 2020 og anden gang den 1. januar 2022. Afgiftsforhøjelsen
skulle medføre, at prisen for en pakke med 20 cigaretter skulle stige med i alt ca. 19 kr. og dermed koste
ca. 55 kr. i april 2020 og 60 kr. i januar 2022. Andre tobaksvarer skulle tilsvarende stige i pris.
Formålet med afgiftsforhøjelserne er at styrke folkesundheden i Danmark ved at færre unge danskere
begynder at ryge og ved at give de mange nuværende rygere et incitament til enten at stoppe eller
begrænse deres forbrug.
Siden den første afgiftsforhøjelse trådte i kraft den 1. april 2020, er der imidlertid set flere eksempler på
tobaksproducenter og -forhandlere, der direkte har modarbejdet intentionen med lovgivningen, om at
priserne på tobak skulle stige. Dette er ikke set i lignende omfang ved tidligere afgiftsforhøjelser.
For at sikre afgiftsforhøjelsernes virkning vil regeringen iværksætte 7 tiltag inden for 3 spor:
Højere priser på tobak og nikotin
Afgifterne på tobak skal forhøjes, og det skal afspejles i prisen på tobak. Samtidig skal andre
nikotinprodukter være afgiftsbelagt, så danskernes forbrug af tobaksvarer ikke blot flyttes til
andre usunde produkter.
Skærpede krav til handel med tobak
Kravene til handel med tobak skærpes for at sikre, at afgiftsforhøjelserne får virkning, uden at
effekten forskydes.
Styrket kontrol med handel af tobak
Kontrollen med handel af tobak styrkes for at sikre, at tobaksproducenter og -forhandlere
overholder reglerne i Danmark. Det skal have mærkbare konsekvenser at bryde reglerne.
Regeringens tiltag præsenteres nærmere i denne handleplan.
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0004.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
4
1
5 kr.
Højere priser
på tobak og nikotin
Pres for
minimumspriser
på tobak
Afsøge muligheden
for afgift på nye
produkter
Forhøje afgiften
på tobak
Minimumspriser
Mulighed for indførelse af
minimumspriser løftes over
for EU-Kommissionen.
Ny afgift
Afsøge mulighed for at indføre
afgifter på nye nikotinprodukter.
Den 1. januar 2022 stiger afgif-
terne på tobak. En pakke med 20
cigaretter vil stige med ca. 5 kr.
2
2 pct.
Skærpede krav til
handel med tobak
Strammere regler mod
hamstring af tobak
Begrænsning af tobakssalg
med gamle stempelmærker
3 måneder
Tobak med gamle stempelmærker må kun sælges
i op til 3 måneder efter den 1. januar 2022.
Tobaksproducenter kan højst indkøbe 2 pct. eks-
tra stempelmærker forud for den 1. januar 2022.
3
Styrket kontrol med
handel af tobak
Styrket kontrol med
handel af tobak
Bødestraf for salg af tobak
med gamle stempelmærker
Styrket kontrol
Styrket kontrol med afgiftspligtige varer, herun-
der tobak, i forbindelse med ansættelsen af 250
nye kontrolmedarbejdere i 2021.
Bødestraf
Skærpet bødestraf over for tobaksproducenter og
-forhandlere for at modvirke salg af tobak med
gamle stempelmærker.
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0005.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
5
1
Højere priser på tobak og nikotin
De lovfastsatte afgiftsforhøjelser på tobak skal have virkning i det danske samfund. Det skal ske, uden
at tobaksproducenter og tobaksforhandlere kan fastholde lave priser, eller at danskerne kan benytte
andre nikotinprodukter, som ikke er afgiftsbelagt. Regeringen vil konkret gennemføre 3 tiltag.
Tiltag 1
Afgiften på tobak forhøjes den 1. januar 2022
Med Finansloven for 2020 vedtog regeringen og et flertal i Folketinget, at afgifterne på tobak skal forhø-
jes ad to omgange. Første gang den 1. april 2020 og anden gang den 1. januar 2022. Afgiftsforhøjelsen
skulle medføre, at prisen for en pakke med 20 cigaretter skulle stige med i alt ca. 19 kr. og dermed koste
ca. 55 kr. i april 2020 og 60 kr. i januar 2022. Andre tobaksvarer skulle tilsvarende stige i pris.
Regeringen forhøjer derfor afgifterne på tobak den 1. januar 2022 for at forhindre unge danskere i at
blive rygere og give de mange nuværende rygere et incitament til at stoppe eller skære ned på deres
rygning. Prisen på en pakke med 20 cigaretter vil således stige med ca. 5 kr. den 1. januar 2022. Herefter
vil afgiftsforhøjelserne være fuldt indfaset.
Stigning på 5 kr.
Den 1. januar 2022 stiger afgifterne på tobak.
En pakke med 20 cigaretter vil stige med ca. 5 kr.
Tiltag 2
Pres for minimumspriser på tobak
Som det er i dag, tillader EU-reglerne ikke, at det enkelte medlemsland fastsætter minimumspriser for
tobak. Derfor er afgifterne det eneste instrument, vi har til at påvirke prisen. Skattemyndighederne har
imidlertid konstateret, at enkelte tobaksproducenter har spekuleret i at fastholde lave tobakspriser efter
ikrafttrædelsen af den første afgiftsforhøjelse den 1. april 2020. Det er blandt andet gjort ved at bestille
stempelmærker til cigaretter med priser, der ligger på - eller endog under - niveauet for afgifter og moms.
Producenterne har svaret den korrekte afgift og moms til skattemyndighederne, men accepteret et be-
tydeligt underskud på deres salg af cigaretterne for at vinde markedsandele.
Det er uhensigtsmæssigt, at producenterne på den måde kan undergrave intentionen hos et flertal i
Folketinget. Når det gælder tobak, vægter regeringen folkesundheden højere end den fri prisdannelse.
Derfor ønsker regeringen at kunne indføre minimumspriser på tobak. Regeringen vil derfor straks ind-
lede en dialog med EU-Kommissionen om at give medlemsstaterne mulighed for at fastsætte mini-
mumspriser. Skatteministeren og sundheds- og ældreministeren vil straks sende et brev til EU-Kommis-
sionen.
Minimumspriser
på tobak
Pres for minimumspriser på tobak.
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0006.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
6
Tiltag 3
Afsøge muligheden for afgift på nye produkter
Kreativiteten er stor, når der udvikles nye afhængighedsskabende nikotinprodukter. Nogle produkter
indeholder tobak men er røgfri, andre indeholder slet ikke tobak men kun nikotin.
Som lovgivere er vi nødt til at følge med. Med Finansloven for 2020 vedtog regeringen og et flertal i
Folketinget at indføre en ny afgift på e-cigaretter på 2 kr. pr. ml e-væske. Den nye afgift træder i kraft
den 1. juli 2022.
Der dukker dog fortsat nye nikotinprodukter op, der kan supplere eller erstatte de traditionelle tobaks-
produkter, og som ikke er pålagt afgift, fordi de ligesom e-cigaretterne ikke indeholder tobak.
Der er risiko for, at forbrugerne opfatter de nye produkter som mindre farlige, men nikotin er afhængig-
hedsskabende og sundhedsskadeligt uanset i hvilken form, det optræder. Regeringen vil afsøge mulig-
heden for at pålægge afgifter på nye nikotinprodukter som fx nikotinposer, der substituerer afgiftsbe-
lagt røgfri tobak.
Ny afgift
Afsøge mulighed for at lægge afgift på nye nikotinprodukter.
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0007.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
7
2
Skærpede krav til handel med tobak
Skærpede krav til handlen med tobak skal sikre, at afgiftsforhøjelserne i tobakslovgivningen får virkning
i det danske samfund, uden at effekten af lovgivningen undergraves af tobaksproducenter og -forhand-
lere. Konkret vil regeringen gennemføre 2 tiltag.
Tiltag 4
Strammere regler mod hamstring af tobak
I den nuværende tobaksafgiftslovgivning er der indarbejdet en regel, som skal hindre tobaksproducenter
i at hamstre gamle stempelmærker med lavere afgift. Reglen skal forhindre, at der opbygges lagre af
tobak med gamle stempelmærker ved at sætte en begrænsning på, hvor mange stempelmærker en
producent må indkøbe forud for en afgiftsforhøjelse. Reglen blev strammet væsentligt ved afgiftsforhø-
jelsen den 1. april 2020 på grund af den store afgiftsforhøjelse. Siden afgiftsforhøjelsen trådte i kraft, har
skattemyndighederne imidlertid set eksempler på producenter, der har handlet i strid med reglen og
købt flere stempelmærker end tilladt.
Regeringen vil reducere tobaksproducenternes muligheder for at købe stempelmærker med gamle og
lavere afgifter forud for afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2022. Fremover skal producenter alene have
mulighed for at indkøbe stempelmærker med den gamle afgift til salg af 2 pct. flere cigaretter eller kilo
røgtobak, end producenten købte i en given periode inden afgiftsforhøjelsen. Hvis tobaksproducenten
ønsker at købe flere stempelmærker, bliver det med den nye højere afgift. Det er en skærpelse i forhold
til de 5 pct., som gælder i dag. Regeringen vil i 2021 fremsætte et lovforslag, som udmønter tiltaget.
Max 2 pct.
Tobaksproducenter skal højst kunne indkøbe 2 pct.
ekstra stempelmærker forud for den 1. januar 2022.
Tiltag 5
Begrænsning af tobakssalg med gamle stempelmærker
Skattemyndighederne har tilsvarende set eksempler på tobaksforhandlere, der har opkøbt store lagre
af cigaretter med gamle stempelmærker forud for, at afgiftsforhøjelsen trådte i kraft den 1. april 2020.
Det er ikke i sig selv ulovligt, ligesom det heller ikke er ulovligt at sælge cigaretterne efter afgiftsforhøjel-
sen er trådt i kraft, hvis blot cigaretterne er købt inden ikrafttrædelsestidspunktet. Men det er klart, at det
strider med afgiftsforhøjelsernes formål.
Regeringen vil forhindre tobaksforhandlere i at sælge tobak med gamle stempelmærker længe efter, at
en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft. Når afgiftsforhøjelsen træder i kraft den 1. januar 2022, ønsker rege-
ringen, at det alene skal være tilladt at forhandle tobaksvarer med gamle stempelmærker i op til 3 må-
neder. Dermed skal tobaksvarer med gamle stempelmærker efter den 31. marts 2022 sendes retur til
producenten, som enten kan sætte nye stempelmærker på varerne, der modsvarer den indførte afgifts-
forhøjelse eller destruere varerne. Regeringen vil i 2021 fremsætte et lovforslag, som udmønter tiltaget.
Lovligt salg i op til
3 måneder
Tobak med gamle stempelmærker må kun sælges
i op til 3 måneder efter en afgiftsforhøjelse.
L 61 - 2020-21 - Bilag 9: Orientering om handleplanen "Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak – 7 tiltag til overholdelse af tobakslovgivningen", fra skatteministeren
2269534_0008.png
Skærpede krav og styrket kontrol med handel af tobak
8
3
Styrket kontrol med handel af tobak
En stærk kontrol med handlen af tobaksvarer er nødvendig for at sikre, at reglerne i Danmark overhol-
des. Det skal samtidig have mærkbare konsekvenser for tobaksproducenter og -forhandlere at bryde
reglerne. Derfor vil regeringen gennemføre 2 konkrete tiltag.
Tiltag 6 - Styrket kontrol med handel med tobak
Regeringen vil styrke skattekontrollen med 1.000 ekstra medarbejdere frem mod 2024. De første 250
medarbejdere bliver ansat i 2020, og regeringen har med forslaget til finansloven for 2021 lagt op til at
finansiere de næste 750 medarbejdere i 2021, 2022 og 2023.
I april 2020 indgik et enigt Folketing en aftale om, at de første 250 medarbejdere skal styrke skattekon-
trollen inden for tre udvalgte områder: Hvidvask, skattely og momsområdet. I forbindelse med ansæt-
telsen af de næste 250 medarbejdere i 2021 vil regeringen blandt andet prioritere en styrket kontrol
med varer, der er pålagt afgifter
det gælder fx tobaksvarer.
Styrket kontrol
Styrket kontrol med afgiftspligtige varer, herunder
tobak, i forbindelse med ansættelsen af 250 nye
kontrolmedarbejdere i 2021.
Tiltag 7 - Bødestraf for salg af tobak med gamle stempelmærker
Regeringen vil skærpe konsekvenserne for tobaksproducenter og tobaksforhandlere, der ikke overhol-
der reglerne. Regeringen vil indføre bødestraffe, der skal modvirke producenters og forhandleres salg
af tobak med gamle stempelmærker, længe efter at afgiftsforhøjelsen træder i kraft den 1. januar
2022.
Skatteministeriet igangsætter et arbejde om sådanne nye strafbestemmelser, som skal give mærkbare
konsekvenser for tobaksproducenter og tobaksforhandlere, der ikke overholder reglerne. Regeringen
vil i 2021 fremsætte et lovforslag, som udmønter tiltaget.
Bødestraf
Skærpet bødestraf over for tobaksproducenter og
-forhandlere for at modvirke salg af tobak med gamle
stempelmærker.