Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 49 Bilag 1
Offentligt
2259318_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Oktober 2020
Sags nr.: 20/17212
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Praktikpladstaxametertilskud m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 22. juni 2020 til den 19. august 2020 været sendt i hø-
ring hos 65 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 9 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer. 3 høringssvar inde-
holder bemærkninger til udkastet. En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringsvar,
er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændring i lovforslaget:
Det er tilføjet i det foreslåede § 12 c, stk. 7, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag er bemyndiget til fortsat at fastsætte nærmere regler for udbetaling af praktikpladsta-
xametertilskud.
Der er i øvrigt foretaget følgende ændringer i lovforslaget:
Der er i det foreslåede § 12 c, stk. 1, indsat et nyt 4. pkt. vedrørende fastsættelse af måltal for
antallet af uddannelsesaftaler og aftaler om praktik i udlandet.
Der er i den foreslåede § 12 c indsat et nyt stk. 4 vedrørende perioden for registrering samt
berigtigelse af registrering af uddannelsesaftaler og aftaler om praktik i udlandet i det prak-
tikadministrative system (pt. EASY-P).
Det er præciseret i bemærkningerne, hvilke institutioner der kan modtage praktikpladstaxa-
metertilskud efter de foreslåede § 12 c, stk. 1-3. Tilskuddene kan ydes til institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse og andre skoler
og institutioner, idet der med ”andre skoler og insti-
tutioner” menes andre institutioner og skoler, der udbyder erhvervsuddannelse.
Det er præciseret i bemærkningerne, at lovforslaget vil indebære, at det fremgår direkte af
lovens ordlyd, at der ikke ydes praktikpladstaxametertilskud for uddannelsesaftaler indgået
mellem en virksomhed og en elev på fgu-baseret erhvervsuddannelse om delvis praktikud-
dannelse, jf. § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, efter bestemmelserne i de foreslåe-
de § 12 c, stk. 1 og 2.
Det er præciseret i bemærkningerne, hvordan data behandles i forbindelse med administrati-
onen af praktikpladstaxametertilskuddene.
Der er herudover foretaget ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Høringen viser, at der er generel opbakning til lovforslaget.
1
L 49 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2259318_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Oktober 2020
Sags nr.: 20/17212
4. Bemærkninger til enkeltelementer i udkastet til lovforslag
4.1. Praktikpladstaxametertilskud for elever på social- og sundhedsuddannelser (det fore-
slåede § 12 c, stk. 3)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler
bestyrelserne noterer sig med tilfredshed det
foreslåede praktikpladstaxametertilskud til institutioner, der formidler uddannelsesaftaler til elever
på grundforløbet, som også udbetales for elever på uddannelserne til social- og sundhedshjælper,
social- og sundhedsassistent samt pædagogisk assistent.
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler
bestyrelserne forventer, at indførelsen af det
foreslåede vil medføre øget fastholdelse af eleverne på disse uddannelser, da relationen til prak-
tikstedet skabes tidligt i elevens uddannelsesforløb.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Høringssvaret har ikke givet anledning til justering af lovforslaget.
4.2. Bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler om udbetaling (det foreslåede § 12 c,
stk. 7)
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) bemærker, at såfremt AUB skal administrere praktik-
pladstaxametertilskudsordningerne fremadrettet, vil der være behov for en bemyndigelse til fast-
sættelse af nærmere regler på lige fod med andre ordninger i AUB.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Børne- og Undervisningsministeriet kan tilslutte sig det af AUB anførte og har justeret lovforsla-
get i overensstemmelse hermed. Det fremgår herefter af det foreslåede § 12 c, stk. 7, at bestyrel-
sen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ud-
betalingen.
5. Øvrige ændringer
Der er foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter i lovforslaget, der er fun-
det hensigtsmæssige på baggrund af høringen og den endelige lovtekniske gennemgang, herunder
præcisering af overgangsbestemmelser samt udbygning af eksempler i lovforslagets bemærknin-
ger.
Ifølge gældende ret bliver institutionernes måltal for antallet af tilskudsudløsende uddannelsesaf-
taler eller aftaler om praktik i udlandet fastsat ved udgangen af marts i det indeværende kalender-
år, eftersom en uddannelsesaftale eller en aftale om praktik i udlandet er tilskudsudløsende, når
prøvetiden for uddannelsesaftalen er udløbet, eller når en aftale om praktik i udlandet har haft en
varighed på over tre måneder. En aftale, der således er registreret den 31. december et givent år,
vil derfor først kunne udløse tilskud den 31. marts året efter, og måltallet for det indeværende
kalenderår kan derfor først fastsættes ved udgangen af marts. For at videreføre dette er der indsat
et nyt pkt. 4 i det foreslåede § 12 c, stk. 1, hvorefter måltallet vil blive fastsat senest den 31. marts
i det indeværende kalenderår.
Mhp. lettelse af administrationen af praktikpladstaxametertilskuddene findes det hensigtsmæssigt,
at tilskudsudbetalingen ikke fremover vil kunne ændres bagudrettet i op til fem år, men at til-
skuddene beregnes (og dermed udbetales) på baggrund af de uddannelsesaftaler og aftaler om
2
L 49 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2259318_0003.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Oktober 2020
Sags nr.: 20/17212
praktik i udlandet, som er gyldigt registreret i det praktikadministrative system (pt. EASY-P) se-
nest den 31. december året efter, at uddannelsesaftalen er indgået. Der er på den baggrund indsat
et nyt stk. 4 i den foreslåede § 12 c, hvorefter der ikke vil ske genberegning af tilskud i tilskudsåret
efter de foreslåede § 12 c, stk. 1-3, som følge af registrering eller berigtigelse af registrering, der
finder sted efter denne dato. Det foreslåede § 12 c, stk. 4, 1. pkt., er en videreførelse af gældende
ret, mens det foreslåede § 12 c, stk. 4, 2. pkt. er nyt.
Efter gældende ret ydes praktikpladstaxametertilskud efter reglerne i lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrags § 12 c til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og andre skoler og instituti-
oner. Med ”andre skoler og institutioner” menes ifølge lovforarbejderne til § 12 c ”andre skoler
og institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse”, jf. § 1, nr. 4, i lov nr. 1228 af 27. december
2003 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, lov om erhvervsuddannelser, lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, lov om arbejdsmarkeds-
uddannelser m.v. og lov om produktionsskoler (Fornyelse af vekseluddannelsesprincippet, finan-
sieringsomlægning m.m.) (L 84/2003), jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg B, side 587-588. Det
er ikke hensigten, at lovforslaget skal ændre på dette, hvorfor det er tilføjet i lovforslagets be-
mærkninger, at der med ”andre skoler og institutioner” i de foreslåede § 12 c, stk. 1-3,
menes
andre skoler og institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslagsudkastet, som er sendt i ekstern høring, at lov-
forslaget som noget nyt ville indebære, at der ikke fremover ydes praktikpladstaxametertilskud for
uddannelsesaftaler indgået mellem en virksomhed og en elev på fgu-baseret erhvervsuddannelse
om delvis praktikuddannelse, jf. § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, efter bestemmelser-
ne i de foreslåede § 12 c, stk. 1 og 2. Der er imidlertid tale om en videreførelse af gældende ret
med det foreslåede § 12 c, stk. 1 og 2, hvorfor det er præciseret i bemærkningerne, at lovforslaget
vil indebære, at det fremgår direkte af lovens ordlyd, at der ikke ydes praktikpladstaxametertilskud
for uddannelsesaftaler indgået mellem en virksomhed og en elev på fgu-baseret erhvervsuddan-
nelse om delvis praktikuddannelse, jf. § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, efter bestem-
melserne i det foreslåede § 12 c, stk. 1 og 2.
Der er i lovbemærkningerne indsat et afsnit om databehandling ifm. administrationen af praktik-
pladstaxametertilskuddene. Beskrivelsen i bemærkningerne svarer til gældende praksis.
6. Særligt om hjemtagelse af praktikpladstaxametertilskudsordningen
AUB bemærker, at det af høringsbrevet fremgår, at der pågår overvejelser om at hjemtage admi-
nistrationen af praktikpladstaxametertilskuddene efter § 12 c i lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag, og at en sådan hjemtagelse vil skulle afspejles i ændrede bemyndigelseshjemler i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. AUB bemærker desuden, at det ikke på nuværende tids-
punkt har været muligt at estimere eventuelt afledte implementerings- og driftsomkostninger i
forbindelse med en eventuel hjemtagelse af praktikpladstaxametertilskudsordningerne.
Børne– og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Børne- og Undervisningsministeriet skal ift. de overvejelser om hjemtagelse, der er nævnt i hø-
ringsbrevet, bemærke, at grundlaget herfor ikke er til stede endnu. Hjemtagelse er således ikke en
del af dette lovforslag. Ministeriet vil fortsat overvejelserne, om det på et senere tidspunkt kan
blive relevant at hjemtage ordningerne.
3