Indfødsretsudvalget 2020-21
L 45 Bilag 5
Offentligt
2301179_0001.png
Til lovforslag nr.
L 45
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. november 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af dansk indfødsret og
udlændingeloven
(Ophævelse af solnedgangsklausul)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige har stillet ændringsforslag nr.
1. Radikale Venstre og Enhedslisten har stillet ændringsfor‐
slag nr. 2, 3 og 4.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener, at regerin‐
gens lovforslag om at ophæve solnedsgangsklausulen på
’fremmedkrigerloven’ er, at skyde over målet, da frygten for
et regeltomrum kan afhjælpes med en revisionsklausul, som
foreslået af Radikale Venstre og Enhedslisten. Der er behov
for, at Folketinget kan holde snor i retssikkerheden på dette
område og det kan opnås med en revisionsklausul og ikke en
ophævelse af udløbsbestemmelsen.
Der er brug for en vurdering af om den gældende ord‐
ning i fornødent omfang kan sikre retssikkerheden i sager
om administrativ frakendelse af dansk statsborgerskab. De
administrative sager kan i sagens natur omfatte uskyldige
personer og det er vigtigt at pointere.
Videre har Radikale Venstre og Enhedslisten fremsat æn‐
dringsforslag om, at afgørelser automatisk påklages til dom‐
stolsprøvelse, så der foretages en uafhængig retlig vurdering
af sagerne.
Endelig har Radikale Venstre og Enhedslisten fremsat
ændringsforslag om, at indføre beskikkelse af en advokat
– ikke kun ved eventuel domstolsbehandling – men også
ved den administrative afgørelse, således den berørte part
kan få varetaget sine interesser, herunder sikre sagen bliver
fyldestgørende oplyst samt eventuel indbragt sagen for de
ordinære domstole.
I den forbindelse kan bemærkes, at Radikale Venstre ik‐
ke finder ministerens svar, om beskikkelse af advokat, for
tilfredsstillende.
Ministeren oplyser, at
»Det følger af almindelige forvalt‐
ningsretlige principper, at en forvaltningsmyndighed bl.a.
har pligt til at genoptage en afgørelse, hvis nye væsentlige
faktiske omstændigheder kommer for dagen, efter at afgørel‐
sen blev truffet, og det ikke kan udelukkes, at myndigheden
på baggrund af disse nye forhold ville have truffet en anden
afgørelse.«
Hertil må anføres af Radikale Venstre, at en administrativ
afgørelse er ugyldig, når nye væsentlige faktiske omstæn‐
digheder kommer for dagen og det ikke kan udelukkes, at
myndigheden på baggrund af disse nye forhold ville have
truffet en anden afgørelse.
Radikale Venstre skal således påpege, at fremmedkriger‐
lovens iboende manglende partshøring derfor kalkulerer
med risikoen for ugyldige afgørelser. Ministerens svar kon‐
DokumentId
Journalnummer
L 45 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2301179_0002.png
2
stituerer således ugyldige afgørelser som begrundelse for
ikke at beskikke advokat til varetagelse af sagsbehandlin‐
gen. RV støtter hermed af flere årsager ikke lovforslaget om
ophævelse af den fastsatte solnedgangsklausul.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor‐
slaget og tager afstand fra ophævelsen af solnedgangsklau‐
sulen for et forslag, der bryder med afgørende retsprincip‐
per. At udstyre en minister med kompetence til administra‐
tivt at frakende statsborgerskab i stedet for – som hidtil
– at lade spørgsmålet være op til en domstol rokker afgø‐
rende ved magtens tredeling. Der forskydes magt fra den
dømmende til den udøvende magt – til skade for retssik‐
kerheden. Et statsborgerskab vil fremover kunne frakendes,
uden at der er ført bevis for skyld, og det vil kunne ske på
baggrund af oplysninger, der er så hemmelige, at hverken
offentligheden, den person, sagen vedrører, eller i særlige
tilfælde udlændinge- og integrationsministeren må kende
dem. Det er et brud med princippet om, at en anklaget
er uskyldig, indtil der ved en domstol er ført bevis for
den pågældendes skyld. Det princip ønsker Enhedslisten
fastholdt. Enhedslisten noterer sig, at der i lovforslaget er
indbygget en adgang til efterfølgende indbringelse af en
frakendelse for en domstol, men denne adgang er begræn‐
set af en uacceptabelt snæver tidsfrist og omgærdet med
retssikkerhedsmæssigt problematiske regler om »særlige ad‐
vokater« og hemmelige oplysninger, som den person, som
sagen vedrører, ikke må kende. Retssikkerheden i sådanne
processer er i sagens natur begrænset, og Enhedslisten øn‐
sker ikke at medvirke til deres indførelse. Af den grund
har Enhedslistens medlem af udvalget i samarbejde med
Radikale Venstre stillet tre ændringsforslag, der styrker rets‐
sikkerheden. De tre forslag pålægger ministeren at evaluere
lovforslaget og fremsætte forslag om revision af lovforslaget
i folketingssamlingen 2023-24, sikrer automatisk prøvelse af
de administrative afgørelser om fratagelse af statsborgerskab
og sikrer beskikkelse af advokat ved en administrativ afgø‐
relse. Selvom Enhedslisten ikke er tilhænger af forslaget, vil
en sådan bestemmelse forbedre retssikkerheden. Derudover
finder Enhedslistens udvalgsmedlem det betænkeligt, at mi‐
nisteren ønsker at fjerne solnedgangsklausulen 8 måneder
inden lovens ophør, mens tre klagesager fortsat er under be‐
handling. En behandling, der tog klagesagerne og eventuelle
retssikkerhedsmæssige konsekvenser in mente, ville være at
foretrække.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF og NB), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
1)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr.
1191 af 5. august 2020, foretages følgende ændring:
1.
1. I
§ 8 B, stk. 3,
udgår », medmindre den pågældende
derved bliver statsløs«.«
[Frakendelse af statsborgerskab uanset om den pågældende
har et andet statsborgerskab]
Af et
mindretal
(RV og EL), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02.
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr.
1191 af 5. august 2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 8 B, stk. 5, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Udlændinge- og Integrationsministeriet beskikker
en advokat for parten i en sag efter stk. 3, medmindre den
pågældende selv har antaget en sådan.««
[Beskikkelse af advokat under sagsbehandlingen af en sag
om administrativ fratagelse af statsborgerskab]
Ny paragraf
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03.
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr.
1191 af 5. august 2020, foretages følgende ændring:
1.
§ 8 F, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Afgørelser om fratagelse af dansk indfødsret, jf. § 8 B,
stk. 3, indbringes for Københavns Byret af Udlændinge- og
Integrationsministeriet uden unødigt ophold.«
[Automatisk indbringelse af de administrative afgørelse for
Københavns Byret]
Til § 1
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter for‐
slag om revision af loven i folketingsåret 2023-2024.««
[Solnedgang erstattes med revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at hjemlen til administra‐
tivt at fratage statsborgerskab vil kunne anvendes, uanset
om den pågældende efter fratagelsen af sit danske statsbor‐
gerskab ikke er statsborger i nogen stat og heller ikke auto‐
matisk kan registrere sig som statsborger i nogen stat.
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget vil forslagsstiller
stille de nødvendige konsekvensændringer til 3. behandling,
herunder til lovforslagets titel.
L 45 - 2020-21 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2301179_0003.png
3
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at Udlændinge- og Integra‐
tionsministeriet beskikker en advokat for en part omfattet af
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, under behandlingen af ved‐
kommendes sag i Udlændinge- og Integrationsministeriet,
medmindre den pågældende selv har antaget en advokat.
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget vil forslagsstiller
stille de nødvendige konsekvensændringer til 3. behandling,
herunder til lovforslagets titel.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at afgørelser om admini‐
strativ fratagelse af dansk indfødsret automatisk indbringes
uden unødigt ophold for Københavns Byret af Udlændinge-
og Integrationsministeriet med påstand om stadfæstelse.
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget vil forslagsstiller
stille de nødvendige konsekvensændringer til 3. behandling,
herunder til lovforslagets titel.
Til nr. 4
Lovforslaget indeholder en kraftig indgriben i forhold til
fratagelse af statsborgerskab. Der er derfor behov for, at
Folketinget løbende forholder sig til, hvordan bestemmelsen
bliver brugt, og om den fortsat er nødvendig. Ministeren
skal derfor årligt orientere Folketinget om, i hvor mange
tilfælde loven har været taget i anvendelse, og efter en tre‐
årig periode evaluere loven og vurdere om andre redskaber
kunne anvendes til samme formål. Ministeren fremsætter
med udgangspunkt i denne evaluering forslag om revision af
loven i folketingsåret 2023-2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var til
1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 26. august 2020 dette udkast til udvalget, jf.
IFU alm. del – bilag 210 (folketingsåret 2019-20). Den 8.
oktober 2020 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S)
Rasmus Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V)
Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4