Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2276340_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 4 til L42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 4
Er ministeren enig i, at det i telelovens § 60 a, stk. 3, kunne formuleres således, at
klima-, energi- og forsyningsministeren SKAL
og ikke blot KAN
fastsætte regler
om metoder til fastsættelse af markedspriser for udleje af offentlige arealer, adgang
til bygninger, master m.v. til opsætning af teleudstyr? Alternativt, hvilke andre
muligheder ser ministeren i forhold til at fremskynde en snarlig løsning for at sikre
fair og gennemskuelige mastelejepriser? Spørgsmålet stilles, da det har været en
mangeårig udfordring at sikre teleselskaberne adgang til offentlige arealer og
faciliteter til rimelige priser
og der er ingen grund til at udsætte beslutningen om
regulering af området, sådan som det fremgår af lovforslagets bemærkninger.
Antallet af metoder til fastsættelse af markedsprisen bør begrænses mest muligt for
at sikre fair og gennemskuelige lejepriser, der også vil understøtte, at den digitale
infrastruktur udbygges i hele landet. Det er også en klar forudsætning i Teleforliget
fra 2018. Derfor ser vi fra Venstres side gerne, at der findes en løsning hurtigere,
end der er lagt op til i lovforslaget.
Svar
Jeg er enig i, at offentlige myndigheders lejefastsættelse ikke er ensartet og
gennemsigtig. Det er også en af grundene til, at der i teleforliget henstilles til, at
offentlige institutioner og myndigheder har fokus på betydningen af en rimelig
masteleje i forhold til målet om god mobildækning. Som led heri var der enighed
om, at der skulle gennemføres en omfattende undersøgelse af grundlaget for
offentlige myndigheders fastsættelse af lejepriser, herunder om der i en samlet
vejledning for offentlige myndigheder kan anbefales en bestemt metode, der
fremmer rimelige lejepriser.
På baggrund af initiativet i teleforliget er Energistyrelsen i gang med at revidere
styrelsens vejledning om udlejning af arealer på markedsvilkår til brug for
udbygning af elektroniske kommunikationsnet. Vejledningen beskriver nogle
metoder til, hvordan offentlige myndigheder kan fastsætte en lejepris på
markedsvilkår, når de lejer arealer ud til udbydere af elektroniske
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, at § 60 a, stk. 3, kunne formuleres således, at klima-, energi- og forsyningsministeren SKAL fastsætte regler om metoder til fastsættelse af markedspriser for udleje af offentlige arealer, adgang til bygninger, master m.v. til opsætning af teleudstyr, til klima-, energi- og forsyningsministeren
kommunikationsnet til brug for digital infrastruktur. Arbejdet med vejledningen sker i
tæt samarbejde med kommuner, regioner, statslige myndigheder og telebranchen.
Jeg forventer, at en revideret vejledning vil kunne offentliggøres inden udgangen af
i år. Når arbejdet med vejledningen er færdiggjort, vil Energistyrelsen i samarbejde
med kommuner, regioner, statslige myndigheder og telebranchen samt disse
parters branche- og interesseorganisationer igangsætte en omfattende
kommunikationsindsats, der skal være med til at udbrede kendskabet til den
reviderede vejledning, så den kan blive en integreret del af de daglige
arbejdsgange, når der skal skabes dækning.
Udmøntningen af den bemyndigelse til at fastsætte regler om metoder til
fastsættelse af de markedsvilkår, på hvilke offentlige myndigheder kan indgå
aftaler, som jeg gives med lovforslaget, vil blive aktuel, hvis den reviderede
vejledning og den følgende omfattende kommunikationsindsats ikke i tilstrækkelig
grad kan skabe en mere klar, ensartet og gennemsigtig praksis for offentlige
myndigheders fastsættelse af lejepriser. Som angivet i bemærkningerne til
lovforslaget forventes dette dog tidligst at kunne ske, når et nyt
ejendomsvurderingssystem er fuldt ud implementeret og i brug. Baggrunden herfor
er, at telebranchen er fortaler for brug af den offentlige vurdering ved
lejefastsættelse. Såfremt jeg skal udnytte bemyndigelsen, så skal det sikres, at de
metoder, der bliver en del af en sådan regulering, fører til en lejefastsættelse, der
retvisende afspejler lejepriser på markedsniveau.
Når arbejdet med vejledningen er færdiggjort, skal den have tid til at leve, før vi kan
se effekten af den. Derfor forventer Energistyrelsen i 2022 at igangsætte en
evaluering af, om den reviderede vejledning har ført til en mere klar, ensartet og
gennemsigtig praksis for offentlige myndigheders fastsættelse af lejepriser.
Evalueringen vil danne baggrund for vurderingen af, om det er nødvendigt at gribe
til regulering.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2