Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42
Offentligt
2276338_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. november 2020
J nr.
2020-4904
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. oktober 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L42, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 1
Kunne ministeren forestille sig en løsning, hvor kommunerne i højere grad bidrager
til at sikre adgang til opsætning af mobilmaster i områder, hvor mobildækningen
ønskes forbedret?
Det kunne f.eks. være, når der i auktionsmaterialet stilles dækningskrav, så har
kommunen samtidigt sikret, at der er adgang til egnede masteplaceringer i
områderne. Det vil lette og fremskynde processen med i praksis at kunne etablere
master i de områder, hvor der er stillet dækningskrav. Der er nemlig en række
eksempler på, at teleselskaber på trods af ihærdig indsats og en langvarig proces
ikke har opnået landzonetilladelse til at opstille master i områder, hvor vi politisk har
stillet dækningskrav. Det er til stor ulempe for både teleselskaberne og de borgere,
der ikke får den lovede dækning.
Svar
Vi har et mål om at fremme dækningen med mobile taletjenester og mobile
bredbåndstjenester for borgere og virksomheder, der oplever dårlig dækning i dag.
Derfor deler jeg også synspunktet om, at det skal være muligt for mobilselskaberne
at opfylde de dækningskrav, som bliver fastsat i frekvensauktioner på baggrund af
vores drøftelser i teleforligskredsen.
I den seneste auktion i 2019 blev der stillet krav om at dække en procentvis del af
bestemte områder i stedet for konkrete adresser. Dermed er dækningskravet mere
fleksibelt, og behovet for lempelser, når dækningskravet skal være opfyldt i 2022,
forventes at være mindre.
I den kommende auktion planlægges der på baggrund af vores drøftelser i
teleforligskredsen stillet dækningskrav tilknyttet 2100 MHz-frekvenserne i ca. 120
områder, der i dag har dårlig dækning. Blandt andet for at nedbringe behovet for
efterfølgende lempelser af dækningskrav og for at sikre kommunal inddragelse har
Energistyrelsen, som jeg har orienteret teleforligskredsen om, i oktober 2020
gennemført en høring af de kommuner, der har et eller flere foreslåede
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 42 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorvidt kommunerne i højere grad vil bidrage til at sikre adgang til opsætning af mobilmaster i områder, hvor mobildækningen ønskes forbedret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
dækningsområder. På den måde har kommunerne fået mulighed for at foreslå
alternative placeringer af dækningsområder i de pågældende kommuner.
Dækningskravet tilknyttet 3,5 GHz-frekvenserne i den kommende auktion vil være
et overordnet formuleret befolkningsmæssigt dækningskrav. Derfor vurderes det
ikke, at der vil opstå problemer for mobilselskaberne med at finde relevante
mastepositioner.
Det henstilles i teleforliget til kommunerne, at de skal sikre optimale rammer for
udrulningen af digital infrastruktur i lokale områder, herunder gennem
standardiseret sagsbehandling. På den baggrund har Energistyrelsen i samarbejde
med kommuner, regioner, statslige myndigheder og telebranchen udviklet en
værktøjskasse, som blev lanceret den 19. oktober i år. Værktøjskassen indeholder
en række gode råd og redskaber til bl.a. kommuner, der ønsker at fremme
dækningen lokalt. I regi af dette samarbejde planlægger Energistyrelsen en
omfattende kommunikationsindsats i løbet af 2020 og 2021 for at udbrede
kendskabet til værktøjskassen.
Endelig er der i vilkårene om dækningskrav i de udstedte tilladelser en mulighed
for, at mobilselskaberne i ekstraordinære tilfælde kan bede om at få lempet et
dækningskrav. Denne mulighed gælder i situationer, hvor et selskab kan godtgøre,
at det ikke kan opfylde det krav om udbud af tjenester, som fremgår af
dækningskravet. Grunden til, at dækningskravet ikke kan opfyldes, skal være et
forhold, som selskabet ikke har indflydelse på, herunder
naturbeskyttelsesmæssige, fredningsmæssige eller helt særlige
radioplanlægningsmæssige forhold. Energistyrelsen foretager på baggrund af en
anmodning fra et selskab en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde af, om et
dækningskrav skal lempes.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2