Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 42 Bilag 5
Offentligt
2277593_0001.png
Til Energistyrelsen
Modtager; [email protected]
CC: [email protected]; [email protected]
Journalnummer 2020-6701.
d. 31. juli 2020
Høringssvar fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation vedr.
Høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet
og -
tjenester, lov om radiofrekvenser og forskellige andre love.
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation er en interesseorganisation, som er
uafhængig af politiske og økonomiske interesser. Vi arbejder for, at der tages beskyttende
forholdsregler mod
helbredseffekter relateret til trådløse teknologier, oplyser om
sundhedsrisici ved elektromagnetiske felter
samt mulighederne for at begrænse
bestrålingen
af befolkningen,
og opfordrer til, at der udvikles trådløse teknologier, der er
helbredssikre.
Formålet med høringssvaret er at sikre beskyttelse af befolkningen og
miljøet mod skadelige elektromagnetiske emissioner.
Konklusion:
Staten har en positiv forpligtelse til at beskytte befolkningens helbred og liv mod
forudsigelige risici fra 'farlige aktiviteter',
jf, artikel 2 og/eller artikel 8 i Europæiske
Menneskerettigheds Konvention (EMRK). Staten har ikke levet op til denne
forpligtelse i forhold til produktionen af elektromagnetiske felter (EMF)] og
udrulningen af 5G i særdeleshed.
I henhold til EMRK
der derfor indføres
et stop
for 5G udrulningen, herunder
nærværende
lovudkast, indtil beskyttelse af
befolkningens helbred og liv mod skadelige effekter er tilsikret.
I henhold til allerede
gældende lovgivning bør
5G udrulningen (lovudkastet)
sættes i
bero indtil der er
foretaget miljøvurdering og sundhedsvurdering.
Eventuelle
interessekonflikter
blandt rådgivende forskere bør afdækkes
fuldt ud,
før en sådan
vurdering (Conflict of Interest).
Der bør formuleres danske grænseværdier, baseret på industriuafhængig forskning
ud fra gængse toksikologiske metoder, med fokus på biologiske effekter af
langvarig eksponering for elektromagnetiske felter fra telecomudstyr. Disse
grænseværdier bør sikre en max. livstidsrisiko på 1 ud af 1.000.000, der får kræft.
Der
bør vedtages
særlig lovgivning
med henblik på
at beskytte offentligheden mod
eksponering for elektromagnetiske felter.
Telelicencer bør gælde i kortere tid end de foreslåede 20 år, idet WHO's
kræftklassificering af radiofrekvent stråling forventes at blive opgraderet
til
højeste
Side 1 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0002.png
eller næsthøjeste
klassificering ved kommende revurdering.
Erstatningspligten skal
afklares inden udrulning af 5G, både i forhold til eventuelle sundhedsskader og i
forhold til tilbagerulning af 5G netværket.
Andre relevante myndigheder end energi-
og klimaministeriet, bør inddrages med
deres ekspertise ved udformningen af loven.
Nærværende
lovudkast
bærer tydeligt
præg af at være i modstrid med almindelig praksis indenfor både miljø-
og
sundhedsområdet samt
at være
drejet til fordel for industrien.
Baggrunden for denne konklusion fremgår af nedenstående juridiske påstande
og den
refererede videnskabelige evidens, med relateret dokumentation og kommentarer vedr.
retspraksis.
Definitioner og forkortelser anvendt i dette høringssvar:
EMF:
ElectroMagnetic
Field. I denne sammenhæng dækker EMF moduleret stråling i
frekvensfeltet 0Hz -300GHz, som udsendes
fra alle trådløse kommunikations
enheder,
såsom Mobilmaster, Mobiltelefoner, WiFi, 5G access-punkter med begrænset rækkevidde,
etc.. Elektromagnetisk
stråling
kan anvendes synonymt, grundet fysikkens dualitetsprincip
mellem bølger og partikler.
EMRK:
Den Europæiske
Menneskeretskonvention.
EMD:
Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
RFR:
Radio Frequency Radiation.
Indledning
Der forligger omfattende videnskabelig evidens for, at det
nuværende
baggrundsstrålingsniveau forårsager sundhedsskader samt skader på dyreliv og planteliv.
5G teknologien vil forøge baggrundsstrålingen yderligere. Telebranchen
estimerer
konservativt selv stigningen i baggrundsstråling til
at være på 15-20%
frem til 2025 [26].
Dokumentationen herfor er opsummeret i Professor Tom
Butlers
(Principal
Investigator of
Ireland s Governance Risk and Compliance Technology Centre)[22]
gennemgang af den
foreliggende evidens "A Review of the Health Risks of Radiofrequency Radiation
Employed in 5G Technology and the Implications for UK Policymaking"[21].
Tom Butler kortlægger, at hovedparten af udgivet
peer-reviewed videnskabelige studier i
biomedicinske databaser, indikerer signifikante sundhedsrisici ved de elektromagnetiske
felt (EMF) teknologier,
som tillige anvendes i 5G. Langt over 100 fagfællebedømte
videnskabelige studier viser, at EMF kan føre
til oxidativ stress [23], som derved kan
ændre og skade
biologiske processer og systemer, og
kan føre til
en bred vifte af
biologiske uhensigtsmæssige ubalancer i levende organismer inkl. cancer[54][46],
DNA
skader[57], neurogenerative sygdomme[51], reproduktion[55],
adfærdsforstyrrelser[50][50a],
autisme[68],
skader på naturen[56]
og planter[52] og
EHS[53] mm.
Side 2 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0003.png
Adskillige hundrede videnskabelige artikler
påviser biologiske effekter forårsaget af ikke-
ioniserende stråling,
og demonstrerer ugunstige biologiske interaktioner og
helbredseffekter.
Dette
høringssvar er
bl.a.
baseret på
rets dokumenter fra to advokat firmaer; Hackett &
Dabbs, Hampshire, UK
Victoria Angell and Karen Churchill v Public Health England 5G
Risks to Human Health UK Lawsuit May 20 2020
[6] og advokat Christian F. Jensen,
Bonner Advokater
Responsum
om hvorvidt det vil være i strid
med menneske- og
miljøretlige regler
at etablere 5G-systemet i Danmark
[15].
Påstand 1:
Staten har en positiv forpligtelse til at beskytte befolkningens helbred og
liv mod forudsigelige risici fra 'farlige aktiviteter', hvilket inkluderer produktionen af
EMF, jf. artikel
2 og/eller artikel 8 i den Europæiske
Menneskerettigheds-
konventionen (EMRK)[6]
[15]. Der nedlægges påstand
om, at staten ikke har levet op
til denne forpligtelse, og
derfor skal der indføres et stop for 5G udrulningen, indtil
staten har
frembragt pålidelig og uafhængig dokumentation for,
at 5G er
helbredssikker. Bevisbyrden ligger hos staten.
Retspraksis
fra foregående sager ved
Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstol(EMD)
demonstrer, at staten har en positiv forpligtelse til at beskytte befolkningens helbred og liv
mod
forudsigelige risici
fra 'farlige aktiviteter', hvilket inkluderer produktionen af EMF jf.
artikel 2 og/eller artikel 8 i Europæiske Menneskerettigheds
Konvention (EMRK)[6][15].
Staten skal regulere licenseringen, opsætningen, autorisationen og operationen af farlige
aktiviteter af denne karakter, på en måde,
som minimerer risici. Disse positive forpligtelser
kræver at staten:
Omhyggeligt evaluerer, undersøger (herunder videnskabeligt) og monitorerer risici,
som opstår
fra farlige aktiviteter, og inddrager relevant information om disse risici;
Informerer befolkningen om evidensen for risici og hvordan
det er muligt at undgå
disse risici; og
indfører
passende sikkerhedsforanstaltninger (f.eks. lovgivning) for at beskytte
befolkningen mod risici.
Retspraksis fra afgjorte sager ved den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
stadfæster, at
det er staten, som skal demonstrere, at de fuldt ud har evalueret og taget
højde for risici.
(Jugheli & Ors v. Georgia (38342/05), 13 juli 2017; Oneryildiz v. Turkey
(2005) 41 EHRR 20; Budayeva v. Russia 15339/02, 20. marts 2008; Kolyandenko v.
Russia (17423/05 & Ors) 28. feb. 2012; Brincat v. Malta (60908/11) 24. juli 2014;
Giacomelli v. Italy (59909/00) 2. nov. 2006, Tatar v. Romania (67021/01) 27. jan. 2009; and
Taskin v. Turkey (46117/99) 10. nov. 2004.
Disse retssager fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
er samstemmende med
internationale juridiske instrumenter, så som Rio Deklarationen om miljø og udvikling,
princip 10, 15 og 17. [6]
Side 3 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0004.png
I forhold
til 5G har den danske stat fejlet på følgende punkter i forhold til ovennævnte
positive forpligtelse, jf. EMRK artikel 2 og 8:
Staten har fejlet i at evaluere og
undersøge
risici og autoriserer en stigning i brugen
af 5G teknologi uden klarlæggelse
af risici;
den
har fejlet i at tage højde for den
omfattende mængde af evidens
for biologiske effekter og mulige helbredsskader,
som denne forsætlige brug af 5G teknologi vil føre med sig. Der er ikke taget højde
for disse risici, som refereret i dette
høringssvar.
Staten promoverer og autoriserer
udvidet brug af 5G teknologi uden at tage højde for evidensen for risici, herunder
sørge for at der udføres en videnskabelig risikovurdering. Den foreliggende evidens
for de eksisterende trådløse teknologier viser, at børn
absorberer mere stråling
end
voksne, og helt generelt er børn mere følsomme for miljøfaktorer,
og
det er derfor
overhængende sandsynliggjort,
at 5G udgør en særlig risiko for børn.
Staten
har på ingen måde vurderet risikoen eller
taget højde
for mulige skader på børn ved
udbredelsen af 5G teknologien. Dette lovforslag har i særdeleshed ikke taget højde
for
børns velfærd (hvilket bør være af yderste vigtighed og prioritet, jf.
FN
Konvention
om børns rettigheder).
Især har staten fejlet i forhold
til
ikke
at
iværksætte
eller tilvejebringe en fuld og
uafhængig
ekspertvurdering af sundhedsrisici fra 5G.
Staten har ikke indført
sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte befolkningen mod
risici herunder: lovgivning, procedurer i styrelser, uddannelse af videnskabelige
kandidater,
konsistent vedvarende
finansiering til forskning,
så et sådan
forskningsfelt kan opstå og trives
og derved udvikles som et
selvstændigt
fagområde, etc. Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at
det
Europæiske
Miljøagentur har understreget vigtigheden af at bruge forsigtighedsprincippet i
forhold til sundhedsskadelige-
og miljøskadelige effekter af EMF fra trådløse
teknologier, en henstilling som den danske stat har siddet overhørig. Den danske
stat har f.eks. ikke vurderet
den samlede belastning af børn
ved
stråling fra trådløse
teknologier, end ikke i skoler, hvor staten har det fulde
ansvar for børnenes
eksponering. Den danske stat har på intet tidspunkt initieret en eneste
videnskabelig risikovurdering i forbindelse med udrulning af 5G.
Det er de enkelte EU medlemslandes ansvar at implementere lovgivning som beskytter
befolkningen, herunder
at fastsætte et passende beskyttelsesniveau[58].
Nedenstående er eksempler,
som underbygger, at staten fejler eller har fejlet i at foretage
nødvendige
foranstaltninger, som de er forpligtet til:
I 2018 klassificerede EU Kommissionens Scientific Committee on Health,
Environmental and Emerging Risks (SCHEER), 5G som en mulig ny miljøtrussel i
en rapport over nye miljøproblematikker.
EMF kategoriseres som
værende
af
højeste
prioritet med hensyn til
miljøvurdering,
da EMF vil interagere med
størstedelen af alle økosystemer
og arter, som konsekvens af udbredt bioreaktivitet
Side 4 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0005.png
og den store og stigende udbredelse af EMF[11].
På trods heraf har den
danske
stat
ikke foranstaltet en eneste miljøvurdering af de eksisterende teknologier, og
ej
heller
foranstaltet én eneste forud
for udrulningen af 5G.- Dette er i strid med blandt
andet habitatlovgivningen.
I februar 2020 offentliggjorde Europa-Parlamentets forskningstjeneste, EPRS, et
notat, der pointerede, at 5G kan blive et eksperiment med populationens sundhed,
som risikerer at
krænke
menneskerettighederne [17].
Den 19. juni offentliggjorde to Europa-Parlamentarikere
en rapport på cirka 100
sider, der var finansieret
af parlamentets grønne parlamentsgruppe. Den kritiserede
EU’s samarbejdspartner vedr. EMF eksponeringsgrænseværdier,
International
Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP), for at have mange
dokumenterede financielle forbindelser til trådløsindustrien
[16]. Den danske stat
støtter sig udelukkende til ICNIRP med hensyn til eksponering af mennesker, og
fejler herved i forhold til at
sikre økonomisk og politisk uafhængig rådgivning
som
grundlag for risikohåndtering af potentielle
helbredseffekter af EMF. Det skal her
bemærkes,
at ICNIRP´s
grænseværdier udelukkende beskytter mod
opvarmningseffekter ved
eksponering af voksne mennesker. Grænseværdierne
beskytter således på ingen måde børn, dyr eller miljø overfor skader hverken
som
følge af
opvarmning
eller som følge af langvarig eksponering. Endvidere beskytter
grænseværdierne ikke mod eventuelle langtidseffekter,
eksempelvis cancer, og en
række kroniske lidelser,
som er relateret til vedvarende
oxidativt stress som følge af
EMF-eksponering. Helge Sander,
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
bekræftede
i nov. 2003, at ICNIRP's grænseværdier er baseret på det termiske
paradigme.
"Sundhedsstyrelsen vurderer, at den samlede aktuelt veldokumenterede viden
ikke giver sundhedsfaglig baggrund for at ændre de grænseværdier, som
den internationale kommission, ICNIRP, har fastlagt.
Disse grænseværdier er
baseret på, at varmepåvirkning skal undgås."
Se attachment "Brev til kommunalbestyrelser fra Helge Sander vedr.
antenner.pdf"[59]
Når
det specifikt gælder EMF, følger Danmark ikke den faglige gængse
praksis for vurdering af miljøtoksiner.
Der er ikke foretaget
miljøvurderinger og
politikere har undladt at lovgive på området, trods
advarsler om omfattende
alvorlige risici fra internationale organisationer
herunder blandt andet Europarådet,
EEA og SCHEER. EMF,
som miljøpåvirkning, synes derved at have særstatus i
Danmark, og hverken miljøet eller befolkningen beskyttes mod skadelige
effekter
fra EMF-emissioner efter samme praksis som kemiske stoffer.
Side 5 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0006.png
Her følger en kort sammenligning mellem praksis for EMF og kemiske stoffer:
Miljøministeriet beskriver gældende praksis på området for kemikalier i deres
toksikologiske vejledning
"Metoder til fastsættelse af kvalitetskriterier for
kemiske stoffer i
jord,
luft og drikkevand med henblik på at beskytte sundheden, 2006 (gældende)"
[12]:
1)
"Et stof,
som på baggrund af dokumentationen indplaceres i EU s Carc1 eller
Carc 2, i IARC s gruppe 1 eller gruppe 2A/2B, og/eller i US EPA s gruppe A
eller B1/B2,
vil som
udgangspunkt medføre, at stoffet betragtes som
kræftfremkaldende,
medmindre der er nyere undersøgelser
eller
velunderbyggede informationer og fortolkninger af data, der taler imod en
sådan vurdering" [12, s.36].
2)
"Målsætningen ved fastsættelsen af grænseværdier for kemikalier er, at de
skal medvirke til at
forebygge forurening og skader på sundheden.
Grænseværdierne ses som et element i lovens overordnede politiske
målsætning om at oppebære et højt beskyttelsesniveau for befolkningens
sundhed og sikre en bæredygtig
udvikling, herunder fremme af renere
teknologi. Grænseværdierne angiver et højt beskyttelsesniveau,
hvor ingen
effekt
kan forventes, selv ved udsættelse gennem et helt liv, eller hvis der er
tale om et stof uden tærskelværdi, en teoretisk forøget risiko for kræft hos én
ud af en million mennesker, som er udsat for stoffer gennem et helt
liv på 70
år. Grænseværdierne bruges af myndighederne i forbindelse med vurdering af
alvoren af et givet forureningsniveau" [12, s.7].
3)
"Miljøministeren
og et bredt
udsnit af Folketingets partier, som bl.a. fastlægger
følgende generelle principper for fastsættelsen af forebyggende kriterier" [12,
s.5]:
a. Hovedparten af befolkningen skal fortsat beskyttes (dvs. hensyntagen
til særligt udsatte skal også inddrages).
b. Der
skal tages specifikt hensyn til børn.
c.
Det fastholdes, at der højst anvendes en samlet usikkerhedsfaktor på
10.000, når resultater fra dyreforsøg overføres til mennesker.
d.
Der accepteres fortsat en livstidsrisiko på 10
-6
.
4)
Vedr. Tolerabel Daglig Indtag (TDI):
"Beregning
af TDI for kræftfremkaldende
stoffer ... Den anden gruppe af kræftfremkaldende
stoffer virker gennem
kemisk interaktion med cellernes arvemasse, og den kræftfremkaldende effekt
vurderes at være en følge af stoffets beskadigelse
af cellernes arveanlæg
(mutagen/genotoksisk aktivitet).
For disse stoffer anses der ikke at være et
nedre
eksponeringsniveau uden øget risiko for skadevirkninger.
For
sådanne stoffer anvendes ikke usikkerhedsfaktorer ved beregning af TDI. I
stedet
beregnes TDI
ved hjælp
af en matematisk modelberegning,
hvor man
på forhånd definerer et risikoniveau man vil acceptere, og beregner så
hvilken udsættelse, som giver denne risiko."[12,
s.34].
Side 6 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0007.png
I skærende kontrast til praksis for
kemiske stoffer har Danmark ikke taget nogen
forholdsregler til at beskytte befolkningen mod EMF, efter at WHO's
kræftforskningsagentur,
IARC, i 2011 klassificerede radiofrekvent EMF (30 KHz til
300GHz) som et klasse 2B carcinogen ("muligvis kræftfremkaldende") og officielt udgav
deres rapport (monograph) i 2013 [13][13a].
Det skal bemærkes at mere end 40
videnskabelige studier viser genotoksiske effekter af EMF
[15, bilag 1],
og siden 2011 er
publiceret cancerogen effekt af radiofrekvent EMF i to meget store dyreforsøg, fra de mest
anerkendte toksikologiske forskningsinstitutioner i verden, det Italienske Ramazzini Institut
og det amerikanske National Toxikology Program. Dette indikerer, at der er tale om et
højrisiko miljøtoksin, i tråd med
SCHEER´s
klassifikation, og gængs praksis vedr. miljøgifte
tilskriver derfor,
at der skal foretages en miljøvurdering.
Staten har en positiv
forpligtelse til at fastlægge sikre grænseværdier for EMF, som
giver en max.
livstidsrisiko på 1 ud af 1.000.000, som får kræft pga. EMF. Det er
tydeligt fra den videnskabelige litteratur, at andre egenskaber ved EMF end
effekttætheden har betydning for
de biologiske skadevirkninger af EMF. Det er
således ikke kun en grænseværdi for effekttæthed, som skal fastlægges.
Der skal
tages højde for
parametre, som generelt er relateret til informationsindholdet i EMF-
signalet, da de er af biologisk relevans for skadevirkningen. Bevisbyrden og
forpligtelsen ligger hos staten.
Det skal her bemærkes,
at EU Kommissionen har udgivet en
anbefaling,
Recommendation 1999/519/EC[1], for anbefalede minimums beskyttelsesniveau for EMF,
baseret på ICNIRP´s
tekniske guidelines. EU tager derved ikke
juridisk
ansvar for
sundheds-
og miljøaspekter for befolkningen mht.
EMF, da 1999/519/EC blot er en
henstilling til medlemslandene. Det er
så op til hvert enkelt medlemsland at fastsætte egne
grænseværdier,
som beskytter befolkningen
og miljøet. Ifølge ICNIRP gælder deres
grænseværdier udelukkende for akutte effekter
[14], dvs. befolkningen har ingen
beskyttelse mod langtidseffekter fra kronisk, langvarig eksponering.
Når den danske
stat
følger ICNIRP´s
guidelines, fratager det
således ikke
staten for ansvar for ikke-termiske
skadevirkninger
på befolkningen og miljøet.
Det er her vigtigt, at EMF klassificeres
som et miljøtoksin af SCHEER
[11].
Også
Teleindustrien bekræfter, via deres forsikringspapirer, at EMF er en forureningskilde
[9].
På side 2, afsnit "II. EXCLUSIONS", står der:
"F. Loss caused by or resulting from the discharge, dispersal, seepage,
migration, release or escape of
Pollutants".
På side 4, afsnit "IX. DEFINITIONS.", paragraf "M" (højre kolonne):
"M.
Pollutants
means: Any solid, liquid, gaseous, or thermal irritant or
contaminant including smoke, vapor, soot, fumes, acid, alkalis, chemicals,
artificially produced electric fields, magnetic field, electromagnetic field,
Side 7 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0008.png
sound waves,
microwaves, and all artificially produced
ionizing or
non-
ionizing radiation
and waste. Waste includes materials to be recycled,
reconditioned or reclaimed".
Forsikringsselskaberne har allerede taget
højde for risici: de vil
ikke forsikre
teleselskaber eller personer mod skader forvoldt af EMF [10][10a]. Andre
forsikringsselskaber har taget forbehold, mens
staten forsømmer sin pligt til
uafhængig risikovurdering og håndtering
af de forbundne risici. Det er derfor
bydende nødvendigt, at erstatningsansvaret klarlægges både i
forhold til
personskadeansvar og i forhold til erstatningsansvar ved en eventuel tilbagerulning
af 5G
netværket. Teleselskaberne bør selv acceptere "unlimited liability
for any risks
they undertake".
Sundhedsstyrelsens position
I Sundhedsloven
kapitel 1 § 1. står: Sundhedsvæsenet har til formål at fremme
befolkningens sundhed samt at
forebygge
og behandle sygdom, lidelse og
funktionsbegrænsning for den enkelte. [19]
5G udrulles uden
en forudgående sundhedsvurdering/risikovurdering
og
Sundhedsstyrelsen selv udtaler, citat:
"Nogle videnskabelige undersøgelser har vist, at radio- og mikrobølger kan
forårsage biologiske effekter på celleniveau, uden at cellerne opvarmes – altså
også ved
intensiteter, der ligger
langt under de nuværende grænseværdier.
Der findes dog ikke biologiske modeller, der kan forklare hvorvidt og hvordan
disse effekter på celleniveau kan påvirke organismen som helhed. Skønt
mange velunderbyggede studier er foretaget, er der fortsat ikke videnskabelig
enighed om, hvordan de påviste effekter kan medføre skader
i organismen.
Internationalt vurderes det derfor, at
der fortsat er behov for yderligere
cellebiologiske studier
med klare og reproducerbare resultater,
før der
kan
dannes grundlag for
eventuelt at ændre de internationale anbefalinger og
grænseværdier."
[27]
Derved må det være klart for alle, at Sundhedsloven kap. 1 § 1 ikke overholdes, når 5G
udrulles uden forudgående videnskabelig afklaring og
enighed om de biologiske effekter,
som EMF/5G
potentielt vil medføre.
Professor Philippe Grandjean udtalte
tilbage i 2004 i forbindelse med Teknologirådets
høring om mobilmaster, følgende, citat
fra Teknologirådets rapport s. 3 [28]:
"Fra professor Philippe Grandjean, Syddansk
Universitet, lød
meldingen, at vi
har sovet, mens mobiltelefoner blev
indført. Vi aner ikke, hvilke effekter de har,
og vi har ikke lavet en risikovurdering på forhånd. Trådløs kommunikation udgør
Side 8 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0009.png
en suppe af elektromagnetiske felter,
som der er meget lidt overblik over, og
forskningen har indtil nu virket tilfældig. Farevurderingen er baseret på
biologiske effekter, men den varme, som udvikles ved mobiltelefoners
elektromagnetiske felter udgør ikke efter den foreliggende viden en
sundhedsrisiko. Der er tilsyneladende en
beskeden risiko for leukæmi hos børn
ved elektromagnetisk
stråling –
men hvad med centralnervesystemet og
nerveceller? Man ved det ikke. Grandjean udtrykte bekymring for, at vi ikke er
så meget klogere om tre år, når
de planlagte forsøg
er afsluttet. At vente på
forskning forlænger blot usikkerheden. Hvordan reagerer vi på noget usikkert,
spurgte Grandjean."
Siden
ovenstående udtalelse
af professor Grandjean i 2004 har situationen
ikke ændret
sig i den mellemliggende periode, hvor Sundhedsstyrelsen ikke engang har initieret en
eneste videnskabelig risikovurdering.
Delkonklusion:
Danmark har ikke videnskabeligt afklaret risici for befolkningen, som de er forpligtet til,
ifølge internationale konventioner implementeret
direkte i dansk lov. Danmark har en
positiv forpligtelse til at lave denne risiciafklaring og er forpligtet til at dokumentere, at en
sådan er foretaget. Danmark har for praksis at
beskytte befolkningen mod
kræftfremkaldende kemiske agenser og har accepteret en risiko
på 1 tilfælde ud af en
million over en livstid på 70 år, for agenser uden nedre grænseværdi. Danmark har ikke for
EMF fastsat daglig eksponeringsværdier, som giver maximum 1 ud af 1.000.000
kræfttilfælde hos befolkningen i løbet af en livstid.
Danske politikere
har ikke indført
lovgivning på EMF-området, da
Miljøstyrelsen tilsyneladende
efter gældende
lov/praksis/vejledninger
er begrænset til at vurdere
toksikologi for kemiske agenser og ikke
for fysiske agenser (som EMF ofte karakteriseres som). Der er stor videnskabelig evidens
for, at EMF kan give DNA skader (mutagen/genotoksisk
aktivitet)
ved eksponeringsværdier
langt under de gældende ICNIRP grænseværdier.
Se f.eks. 5G responsum [15] bilag 1,
her findes
inter alia
41 primære peer-reviewed studier, som påviser
DNA skader.
Påstand
2:
ICNIRP, som udarbejder forslag til grænseværdier på EMF området for
WHO og som den danske stat og EU anvender ukritisk, er en privat NGO med
inhabile medlemmer bl.a. pga. tilknytninger til teleindustrien. Derfor
bør staten
standse
5G planerne og igangsætte udarbejdelsen af industriuafhængige danske
EMF grænseværdier baseret på industriuafhængig forskning med fokus på
biologiske effekter af langvarig eksponering og ikke, som nu, hvor der udelukkende
er fokus
på termiske
akut-effekter ved 6 minutters eksponering.
Ifølge domsafsigelse fra appeldomstolen i Torino:
Side 9 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0010.png
"In fact, ICNIRP is an private organization, whose RF guidelines have a great
deal of economic and strategic importance for the telecommunications industry,
with which, however, several members of ICNIRP have links through
consultancy relationships..."
"Apart from possible links with the industry, it is evident that ICNIRP members
should refrain from assessing the effect on the health of RF levels that ICNIRP
itself already has declared safe and therefore not harmful to health" (Hardell,
2017) [3] [3a]
Af en rapport udarbejdet af Europaparlamentarikerne
Klaus Buchner og Michéle Rivasi
"The International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection: Conflicts of interest ,
corporate capture and the push for 5G [30] fremgår følgende: WHO’s hovedsæde i
Geneve fik i 1996 oprettet fagkontoret The International EMF Project med ICNIRP’s
daværende formand, australske Michael Repacholi som første leder.
I 2007 udtalte
Michael Repacholi
som forhenværende leder af WHO-kontoret,
at halvdelen af WHO-
projektets penge kom fra industrien. Der har i alle år været tæt
samarbejde og
personsammenfald mellem ICNIRP-komitéen
og rådgivergruppen bag WHO’s kontor The
International
EMF Project.
Delkonklusion:
ICNIRP er
på flere måder inhabil ift. videnskabelig rådgivning af myndighederne med
hensyn til beskyttelse mod helbredseffekter
af radiofrekvent stråling. For det første i kraft
af mulige såvel som dokumenterede
forbindelser med industrien[30],
det er således ikke
sikret,
at ICNIRP er politisk og økonomisk habil. For det andet sidder adskillige
medlemmer i ICNIRP også i Europa
Kommisionens
rådgivende organ SCHENIR´s
ekspertgruppe vedr. EMF. SCHENIR har dermed været inhabil
ved vurderingen af
grundlaget for ICNIRP´s
grænseværdier. Der ligger således betydelig inhabilitet bag
SCHENIR´s
indflydelse på EU
Kommissionens beslutning om adaption af ICNIRPS
grænseværdier.
EU har adapteret ICNIRP´s
grænseværdier jf.
Recommendation 1999/519/EC, men kun
som en henstilling om
minimums recommendation. Som nævnt påhviler det
hvert enkelt
medlemsland at fastsætte egne grænseværdier,
som beskytter
befolkningen og miljøet.
I
praksis anvender den danske stat således udelukkende grænseværdier,
der er
fastsat
på et
tvivlsomt (inhabilt) grundlag, og har fejlet i forhold til
recommendationen om selv at vurdere risici
og fastlægge grænseværdier på basis
af
den foreliggende evidens.
Påstand
3:
Staten har ikke implementeret nogen juridisk bindende lovgivning til
at beskytte offentligheden mod eksponering for elektromagnetiske felter.
Side 10 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0011.png
Politikerne har "glemt" at indføre sådan
juridisk bindende foranstaltninger.
Lovforslaget bør stilles i bero indtil et sådan retsgrundlag er etableret
[2][61].
Her henvises til dokumentationen
fremlagt i relation til påstand 1 og påstand 2.
Danmark har rapporteret til EU i 2001:
"Denmark follows the ICNIRP recommendations and has not implemented any legally
binding measures to protect the public against exposure to electromagnetic fields. Its
Labour Inspectorate follows ICNIRP recommendations when evaluating
exposure"
Se "Implementation report on the Council Recommendation limiting the public
exposure to electromagnetic fields (0 Hz to 300 GHz)" [61, side 17] i 2001.
Beskyttelseskravene som Danmark
følger har været gældende
siden 3. april 2000.
De blev opdateret i 2014, men kravene fra 3. april 2000 blev
uændret videreført
i det
nye RED-direktiv 2014/53/EU[62].
Danmark har stadig ikke juridisk bindende regler til at beskytte befolkningen.
Det
bekræftes,
at
det stadig er gældende
i 2017, hvilket rapporteres i "Comparison of
international policies on electromagnetic fields (power frequency and radiofrequency
fields)"[2], udarbejdet som en del af et forskningsprojekt bestilt af det Hollandske
ministerie for "Infrastructure and Water Management" og ministeriet for "Social Affairs
and Employment".
Heri rapporteres det om offentlighedens eksponering for radiofrekvente felter:
"I
den anden gruppe af medlemsstater er de nationale grænseværdier, der er
baseret
på EU-henstillingen
(1999/519/EC) eller ICNIRP, ikke-bindende, der er mere
lempelige grænseværdier, eller der er ingen regulering. Medlemsstaterne i denne
gruppe er Østrig, Danmark,
Letland, Holland, Sverige og United Kingdom."
Energiministeriet oplyser, at Teleselskaberne skal
følge
tekniske guidelines,
udmøntet i tekniske standarder og så
skal Energiministeriet antage, at befolkningen
er beskyttet hvis standarden overholdes[62].
Energiministeriet synes derved at have trådt
langt udenfor
deres mandat og område
og taget
opgaven med at sætte sundhedsmæssige
kriterier.
(Energiministeriet skal dog stadig overholde henvendelser fra Sundhedsstyrelsen).
Side 11 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0012.png
Påstand
4:
Der nedlægges påstand om, at staten benytter sig af eksterne
konsulenter med indbygget
inhabilitet, når
sundhedseffekter af EMF evalueres.
Staten lever derfor ikke op til dens
forpligtelser for offentlig forvaltning, ifølge
forvaltningslovens kapitel 2, §3 stk. 2. Sundhedslovens §212
og inhabilitetsregler
for SST.
Sundhedsstyrelsen
har igennem mange år anvendt én konsulent på EMF-området,
læge Christoffer Johansen,
som bl.a. har foretaget mobilforskning delvist betalt af
teleindustrien.
Så længe Christoffer Johansen modtager honorarer fra industrien,
er han
efter min vurdering inhabil
som rådgiver for
SST (Sundhedsstyrelsen, red.)
og andre offentlige myndigheder inden
for opgaver, der har særlig interesse for
eksempelvis teleindustrien. Hvis hans arbejde for teleindustrien er ophørt, må
man vurdere konkret, om der fortsat er en interessekonflikt,"
lyder vurderingen
fra
forvaltningsretsekspert Oluf Jørgensen forelagt Forskning.dk s oplysninger
[20].
Forvaltningsretsekspert Oluf
Jørgensen henviser til netop teleindustrien, da Christoffer
Johansen
i flere habilitetseklæringer nævner at
have modtaget forskningsmidler fra
TeleDanmark (TDC) og Sonofon i forbindelse med sikkerhedsvurderinger af mobiltelefoni
og ikke-ioniserende
stråling.
Sundhedsstyrelsen har ikke ansat eksperter til løbende at vurdere forskning på EMF-
området og anvender
derfor de svenske strålemyndigheder
(SSM) til rådgivning. Det
forholder sig således,
at 3 medlemmer af SSM (Maria Feychting, Eric Van Rongen, Maria
Rosaria Scarfi) tillige er medlem af ICNIRP, som er den NGO, der udarbejder EMF
grænseværdierne. Ligeledes er de tre nævnte ICNIRP-medlemmer også
aktive i WHO.
Dvs. at de danske sundhedsmyndigheder
anvender inhabile rådgiver fra SSM.
[18, s.408]
I "World Health Organization, radiofrequency radiation and health - a hard nut to crack"[18]
står der følgende
om lederen af WHO International EMF Project: "Dr van Deventer
received a Ph.D. in Electrical Engineering from the University of Michigan, USA. She was
adjunct professor of Electrical and Computer Engineering, financed by the telecom
industry, at the University of Toronto in Canada from 1992 to 2000. She is the WHO
Observer on the Main Commission of ICNIRP, e.g. participating in ICNIRP meetings
1
. She
is also one of 8 members of the Swedish Radiation Safety Authority (SSM)" [18, s. 409].
1
http://www.itu.int/en/ITU-T/Workshops-and-
Seminars/emf/201307/Pages/vanDEVENTERTaheraEmilie.aspx
Side 12 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0013.png
Påstand 5:
Der nedlægges påstand om, at sikkerhedsgrundlaget for trådløs
telekommunikation
hviler på en falsk faglig præmis
(Det Termiske Paradigme).
I
den seneste udgave af ICNIRP's grænseværdier fra 2020 [43], fremlægges de 3 kriterier
ICNIRP bruger til at vurdere evidens.
Disse
kriterier er som følger:
"ICNIRP considers that, in general, reported adverse effects of radiofrequency
EMFs on health need to be independently verified, be of sufficient scientific
quality and consistent with current scientific understanding, in order to be taken
as evidence "
Om det er intentionen eller ej, så ender disse kriterier med at frasortere størstedelen af
den tilgængelige videnskab, særligt præmis’en om at forskningen skal være consistent
with current scientific understanding
.
Nedenfor deles kriterierne op i delelementer
og en kort forklaring på,
hvorfor ICNIRP's tre
kriterier anses for uvidenskabelige:
"… reported adverse effects of radiofrequency EMFs on health need to be
independently verified… ":
Dette kriterie er indirekte et krav om replikation af det enkelte studie. I udgangspunktet er
en publiceret peer-reviewed
(fagfællebedømt) videnskabelig undersøgelse
evidens.
Der er
i videnskaben intet krav om gentagelse af en undersøgelse
før den regnes for evidens.
Ved fastsættelse
af grænseværdier,
har epidemiologiske undersøgelser
den største vægt i
en vurdering og epidemiologi kan i sagens natur kun etablere
sammenhæng
mellem
eksponering for en agens og en effekt i den eksponerede befolkning. Det er
ikke
et krav at
den bagvedliggende biologiske
mekanisme er fuldt afdækket
og beskrevet.
Tværtimod vil
der ved videnskabelig risikovurdering
og fastsættelse af grænseværdier oftest være
såkaldte knowledge gaps
, som det også
tydeligt fremgår af miljøstyrelsens vejledning
[12].
Et eksempel på dette
indenfor
et andet område
af strålebeskyttelsen
er, at ultraviolet lys
anerkendes af Sundhedsstyrelsen som kræftfremkaldende selvom mekanismen endnu
ikke er fuldt afdækket. Dette kompliceres yderligere af,
at UV-B lys er ikke-ioniserende
[44], så
den observérbare
genotoksiske
effekt ikke alene kan tilskrives UV-B
strålingens
energiniveau. Det bryder med den herskende opfattelse af koblingen mellem stråling og
kræft som værende resultat af ionisering alene.
Endvidere forbinder Sundhedsstyrelsen
også UV-A stråling,
med lavere energiniveau,
med kræftudvikling i huden [45].
At et studie er reproduceret med samme resultat betyder ikke, at det er god videnskab
tværtimod –
hvis et studiedesign
er dårligt, vil man være sikker på at få negativt resultat
igen og igen. Derimod er det
sådan, at
hvis flere studier, med forskellige design finder den
samme sammenhæng
med
høj statistisk sikkerhed, så er det
samlet
MEGET stærk
evidens.
Side 13 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0014.png
Reproduktioner af undersøgelser kan være nyttige for at kontrollere for tilfældige effekter
i
et specifikt forsøgsdesign, men er som sagt ikke et kvalitetskrav for videnskabelig evidens.
"… be of sufficient scientific quality… ":
Idet ICNIRP ikke beskriver
præcis,
hvilke kvalitetskriterier de forlanger for hver
undersøgelse,
kan den formulering kun opfattes
således;
ICNIRP forbeholder sig retten til
arbitrært og subjektivt at beslutte,
hvilke undersøgelser, der inkluderes i den vurdering, der
danner basis for ICNIRP grænseværdier.
"… consistent with current scientific understanding… ":
Denne del frasorterer alle nyopdagelser af effekter
i forskningen. En nyopdaget og førhen
ukendt biologisk mekanisme kan
i sagens natur ikke være konsistent med den nuværende
videnskabelige forståelse. Denne formulering i ICNIRP's kriterier kan kun
anerkende
ICNIRP's
eksisterende basis: at opvarmning skulle være den eneste effekt af radiofrekvent
elektromagnetisk stråling
(EMF).
Det er nærmest umuligt at
undgå
at reproducere termiske
effekter med EMF, fordi der med
tilførsel
af
tilstrækkelig energi,
altid vil ske opvarmning af
biologisk væv. Det ved enhver husmor med en mikrobølgeovn. Det er simpel fysik. Derved
ignoreres alle potentielle
biologiske effekter under den termiske energitærskel.
Det er tydeligt, at ICNIRP har uvidenskabelige og selvvalgte kriterier, der frasorterer
størstedelen af den biologiske evidens,
der viser ikke-termiske effekter. Det er af yderste
vigtighed at belyse den brede vifte af biologiske effekter, som
mange års forskning
har
påvist,
forekommer ved eksponeringsniveauer langt under ICNIRP's
grænseværdi
for
EMF:
I 2015 publicerede Yakymenko et al. en videnskabelig gennemgang af 100 undersøgelser
ud i effekten oxidativ stress
ifm. udsættelse for EMF [23]. Da 93% af de vurderede
undersøgelser viste en sammenhæng med oxidativ stress
(ROS), blev det konkluderet at:
"A wide pathogenic potential of the induced ROS and their involvement in cell
signaling pathways explains a range of biological/health effects of low-intensity
RFR, which include both cancer and non-cancer pathologies. In conclusion, our
analysis demonstrates that low-intensity RFR is an expressive oxidative agent
for living cells with a high pathogenic potential and that the oxidative stress
induced by RFR exposure should be recognized as one of the primary
mechanisms of the biological activity of this kind of radiation."
(Bemærk: "RFR" i ovenstående citat betyder "Radio Frequency Radiation", dvs. samme
som dette dokuments definition af EMF).
Sundhedsstyrelsen henholder sig til gennemgangsrapporter fra det Svenske
Strålebeskyttelsesinstitut
SSM[27]. I SSM's rapport af 2018 anerkendte SSM
endelig
evidensen for oxidativ stress som en effekt af lav-niveau EMF[67]:
Side 14 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0015.png
"Some cell and animal studies indicate that EMF exposure may cause oxidative
stress even at low exposure levels. It is unclear what relevance this may have
when it comes to direct health effects in humans.
Det problematiske i, at ICNIRP medlemmer sidder i SSM's panel og vurderer om ICNIRP´s
grænser yder tilstrækkelig beskyttelse, ses med tydelighed i ovenstående citat, ved at
relevansen for human sundhed tales ned. En anerkendelse af helbredseffekter
ville sætte
spørgsmål ved ICNIRP´s grænseværdi.
I den medicinske og cellebiologiske
forskningsverden er det anerkendt, at oxidativ stress forbindes medicinsk med kroniske
sygdomme og
cancer, sådan
som Yakymenko et al. [23] beskriver i deres konklusion.
ICNIRP´s manglende anerkendelse og uvidenskabelige vurdering af betydningen af de
biologiske effekter
forårsaget af
oxidativt stress, kan muligvis skyldes medlemmerne
hovedsageligt er fysikere og dermed ikke er kompetente til at vurdere biologiske
mekanismer og medicinske effekter[30, s.36]
Når Sundhedsstyrelsen
udelukkende
baserer deres risikovurdering af EMF på de
Svenske Strålemyndigheders (SSM) EMF vurdering, ligger problematikken i, at der
er sammenfald med medlemmer af SSM og ICNIRP og deres evalueringsrapporter
anvender. Dvs. der er sammenfald mellem gruppe
af mennesker som fastsætter
grænseværdierne og den gruppe
mennesker som skal undersøge
om
grænseværdierne giver helbredsskader.
Når Sundhedsstyrelsen
refererer til de officielle Svenske
Strålemyndigheders
rapporter om
elektromagnetisk stråling, er disse rapporters konklusion efter
samme
evidenskriterier som
grænseværdierne,
som de
skal undersøge tilstrækkeligheden af
- dvs. i henhold til
ICNIRP`s definition af "etablerede effekter". Dette skyldes, at det svenske forskerpanel i
SSM domineres af ICNIRP medlemmer, samt forskere med tilknytning til ICNIRP, som
således kommer
til at vurdere om
egne
grænseværdier bør revideres!
Vi kan med sikkerhed sige, at ICNIRP har manglet og stadig mangler mennesker med
relevant medicinsk baggrund og er
overrepræsenteret af fysikere, hvilket måske ikke er
den klogeste sammensætning, når deres opgaver er at tilbyde rådgivning om menneskers
sundhed og sikkerhed til regeringer over hele verden."[30,
s.36]
Tidligere Minister for Videnskab Helge Sander
har bekræftet af grænseværdierne er
baseret på opvarmning alene:
"Sundhedsstyrelsen vurderer, at den samlede aktuelt veldokumenterede viden ikke giver
sundhedsfaglig baggrund for at ændre de grænseværdier, som den internationale
kommission, ICNIRP, har fastlagt.
Disse grænseværdier er baseret på, at
varmepåvirkning skal undgås."
Se vedhæftet "Brev til kommunalbestyrelser fra Helge Sander vedr. antenner.pdf" [59]
Ramazzini- og NTP-studierne fjernede definitivt grundlaget for de nuværende
grænseværdier fastsat af ICNIRP og deres termiske paradigme.
Side 15 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0016.png
Der skal udarbejdes nye grænseværdier af uafhængige forskere baseret på
biologiske effekter, hvor der også tages højde for negative biologiske ubalancer,
reaktioner og forstyrrelser (af bl.a. sensorsystemer).
Påstand 6:
Der nedlægges påstand om,
at
5G ikke er sundhedsgodkendt.
at staten, inkl. alle involverede ministerier og styrelser,
på det brede EMF-
område
(dvs.
al trådløs teknologi:
mobiltelefoner, wifi, mobilmaster,
smartmeter mm.) igennem
mange år er blevet oplyst om
anerkendte forskeres
advarsler
om allerede observerede sundhedseffekter på både
kort og langt
sigt og staten har siddet disse advarsler overhørig.
Dette gælder oplyste
biologiske effekter af al eksisterende
trådløs teknologi.
at staten, inkl. alle involverede ministerier og styrelser,
igennem mange år
er
blevet informeret om allerede etablerede sundhedsskader på den
danske
befolkning;
især
med
fokus på EHS
- Elektromagnetisk Hyper-Sensitive
personer via EHS Foreningens utallige henvendelser.
Såfremt loven
vedtages,
vil disse borgere yderligere
få krænket deres menneskerettigheder.
Dette
vurderes ud fra den
Europæisk Menneskerettighedskonvention og FN´s
Børnekonvention.
Det
nuværende strålingsniveau
skader allerede et stigende
antal borgere
og især børn er sårbare.
Derfor bør
udrulningen af 5G standses straks!
Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i sin praksis fortolket
bestemmelsen
således,
at den
rummer en række materielle, positive forpligtelser
(d.v.s.: handlepligter),
bl.a. under visse betingelser at hindre, at mennesker dør som følge af forurening, der har
været tilladt eller ikke hindret af staten. [15, s.42]
Staten har været informeret
om
de forskningsmæssige bekymringer og beviser for,
at EMF
kan betragtes som en miljøforurening
og at EMF er biologisk skadeligt langt under de
anvendte og tilladte grænseværdier. Bl.a. afleverede 8 organisationer, foreninger, politiske
partier,
råd og
facebookgrupper 3 internationale "Stop 5G appeller" til 5 ministre d. 24. jan
2020 i forbindelse med "International Stop 5G Day" [36]. Dette
repræsenterer en kraftigt
voksende global folkebevægelse imod 5G og den generelle elektrosmog forurening,
som
tillige rummer international Stop 5G advokat
netværk
samt igangværende
og kommende
retssager
både i Danmark og i andre lande[60][66]. Følgende ministre modtog det
omfattende materiale på de nævnte ministres kontorer og med en forudgående skriftlig
henvendelse
om at få et personligt møde med ministeren den pågældende dag ved appel-
afleveringerne. Ingen ministre takkede ja til dette[31]. Links til appellerne [32][33][34].
1.
2.
3.
4.
Statsminister
Mette Frederiksen
Erhvervsminister
Simon Kollerup
Miljøminister
Lea Wermelin
Klima- Energi Forsyningsminister
Dan
Jørgensen
Side 16 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0017.png
5.
Sundheds-
og Ældreminister
Magnus Heunicke.
Ligeledes har EHS Foreningen løbende og gentagne
gange over en
årrække på ca. 11 år
informeret Sundhedsstyrelsen, en lang række
Sundhedsministre, samt alle medlemmer af
folketinget om EHS ramtes uacceptable situation, dog endnu uden positive
tilbagemeldinger. I journaliserede henvendelser fra EHS Foreningen [35] kan man
tydeligvis få indblik
i den tid og ressourcer, som EHS Foreningen har lagt i at informere
med videnskabelige begrundelser og konkrete
eksempler om de sundhedsskader trådløs
telekommunikation medfører [35].
EHS ramte har igennem en lang årrække fået krænket deres menneskerettigheder,
da de
ikke har lige muligheder for at finde bolig, uddannelse, arbejde, samt deltage i det sociale
og kulturelle hverdagsliv.
For disse mennesker er det ikke muligt at færdes frit i det
offentlige rum,
hvor det stadigt stigende strålingsniveau er allestedsnærværende.
Det er
ikke muligt at tage offentlige transportmidler endsige
blive indlagt på et sygehus, hvor
strålingen som
oftest
er ekstrem høj.
Den kommende 5G udrulning vil yderligere
krænke
EHS-ramtes menneskerettigheder.
Da udbygningen af 5G
i fremtiden er planlagt til at være allestedsnærværende,
vil en
sådan udbygning af næste generation af telenetværket have uoverskuelige
konsekvenser
for personer, som allerede
er påvirket af det nuværende strålingsniveau med 2G, 3G og
4G.
Påstand 7: Der nedlægges påstand om, at implementeringen af 5G systemet,
som
beskrevet i dette lovudkast, ikke overholder forsigtighedsprincippet samt
overtræder Habitatdirektivet, Fuglebeskyttelsesdirektivet,
Bonn- og
Bernkonventionerne og at 5G ikke er miljøgodkendt. 5G planerne bør stilles i bero
indtil 5G teknologien overholder
nævnte principper
og konventioner, samt er blevet
miljøvurderet og
godkendt.
Centrale organisationer har understreget vigtigheden af at bruge
forsigtighedsprincippet i forhold til udrulning af trådløse teknologier.
Den danske
stat har valgt ikke at anvende forsigtighedsprincippet ved udrulning af 5G.
Dokumenteret
valid forskning påpeger, at EMF generelt,
inklusiv 5G, har og vil have
biologiske konsekvenser for mennesker, dyr og planter. Bl.a. viser et forskningsstudie af
Thielsen et. al. 2018 "Exposure of Insects to Radio-Frequency Electromagnetic Fields from
2 to 120 GHz" at alle 4 typer model-insekter
i studiet viste
generel øget absorbtion af RF-
energi ved frekvenser ved 6 GHz og over. Simuleringen viste at en 10% stigning i
energitætheden ved frekvenser over
6 GHz
vil føre til stigning i temperaturen i model-
insekterne på mellem 3–370%.
Temperaturstigning i insekt-kroppe
kan føre til en bred vifte
af forskellige negative biologiske reaktioner hos insekterne,
som udsættes for frekvenser
over 6 GHz [25]. Evidensen for negative, omfattende og alvorlige
effekter for både fauna
Side 17 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0018.png
og flora burde foranledige, at den danske stat i henhold til forsigtighedsprincippet foretager
objektive videnskabelige risiko- og
miljøvurderinger
inden udrulning af 5G.
Ligeledes anskues det i
"Responsum
om hvorvidt det vil være i strid med menneske-
og
miljøretlige regler at etablere 5G-systemet
i Danmark"
udarbejdet af advokat Christian F.
Jensen s. 50 [15]: Citat.
"Miljøretlige
regler. Forsigtighedsprincippet i EU-retten. Det EU-retlige
forsigtighedsprincip
er i dag at finde i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TFEU) art. 191, stk. 2:
Unionens politik på miljøområdet tager
sigte på et højt beskyttelsesniveau under
hensyntagen til de forskelligartede
forhold,
der gør sig gældende i de forskellige områder i Unionen. Den bygger på
forsigtighedsprincippet og princippet om forebyggende indsats , ...
.
I henhold til Europa-Kommissionens meddelelse af 20. februar 2000 om
forsigtighedsprincippet, s. 9
10, kan det anvendes,
...hvor
de videnskabelige data er
utilstrækkelige, foreløbige eller usikre, og den indledende
objektive videnskabelige
undersøgelse
tyder på, at der er rimelig grund til bekymring for, at mulige farlige følger
for
miljø samt menneskers, dyrs og
planters sundhed ikke stemmer overens med det valgte
beskyttelsesniveau.
For så vidt angår nærværende responsums emneområde, vil
princippet klart være relevant at bringe i anvendelse, hvis det måtte lægges til
grund, at
der ikke foreligger tilstrækkelig videnskabelig
sikkerhed for at konkludere, at radiofrekvent
elektromagnetisk stråling indenfor de p.t. anvendte grænseværdier, jf. pkt. 2.1. ovenfor, vil
være helbredsskadeligt for (in casu) fugle, dyr og planter
omfattet
af de i det følgende
behandlede miljøretlige
direktiver.
" citat slut [15].
Dvs. når der er
videnskabelige uoverensstemmelser om 5G er sundhedsskadeligt og kan
give biologiske uhensigtsmæssige effekter i dyr og planter, bør forsigtighedsprincippet
tages i brug.
5G er vurderet juridisk med baggrund i valid objektiv
forskning på området til at overtræde
Habitatdirektivet, Fuglebeskyttelsesdirektivet, Bonn- og Bernkonventionerne,
som
der fyldestgørende redegøres for i responsum side 50-62
[15]. Ligeledes er radiofrekvent
elektromagnetisk stråling, som anvendes
i
trådløs teknologi, klassificeret som en miljøgift
af både Europarådet [41] og Det Europæiske Miljøargentur [42]. Og senest har EU-
Kommissionens organ for nye miljøtrusler SCHEER [11] udpeget 5G som en
af de
vigtigste af
13 nye miljøtrusler. Udrulningen
af
5G er således defineret som en miljøtrussel,
og udrulningen af 5G har potentielt katastrofale konsekvenser for naturen, dyr og planter.
Konsekvenserne bør derfor udredes inden 5G kommunikationsteknologien
etableres.
Forskning påviser allerede, at især insekter påvirkes af elektromagnetisk stråling fra 2G,
3G og 4G. Der er solid evidens for,
at EMF forårsager sterilitet i insekter[57].
Endvidere er
der evidens for at bier og myrer mister f.eks. orienteringsevnen og ikke kan finde vej hjem
til boet. Forsvinder
insekter, forsvinder fugle tillige. Planter bestøves ikke, og der vil
således være
stor risiko for kollaps af vigtige økosystemer
på Jorden, som på længere
Side 18 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0019.png
sigt kan have uoverskuelige og vidtrækkende
konsekvenser
– også for menneskehedens
overlevelse. Dette
er også baggrunden for at SCHEER har tildelt EMF den højeste
risikokategorisering [11].
Det er endnu overhovedet ikke undersøgt –
og slet ikke redeligt
og uafhængigt af interessekonflikter
i hvilket omfang 5G
påvirker det biologiske liv,
som udsættes for 5G. Spørgsmålet er ikke,
om
5G har en fysiologisk påvirkning på
menneske-, plante-
og dyreliv. Det er kun et spørgsmål om omfanget,
hvorfor uhindret
udrulning af 5G er i strid med habitatlovgivningen.
Eksempel
på manglende lovgivning til beskyttelse
af naturen, dyr- og planteliv
dokumenteres via Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/53/EU af 16. april 2014
om harmonisering af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af radioudstyr på
markedet [38] samt "Lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold" lov nr. 260 af
16/03/2016
§17, stk. 1, [39], at radioudstyr skal være konstrueret således, at det sikrer
beskyttelse af sundhed og sikkerhed for personer og husdyr. Det skal bemærkes, at
direktiv 2014/53/EU af 16. april 2014 er 19 år gammelt, da seneste opdatering i 2014 blev
1999 direktivet videreført uændret i RED-direktivet 2014/53/EU. Dvs.
radioudstyr skal
konstrueres ud fra standarder, der ikke indeholder lovkrav om beskyttelse af natur, dyre-
og planteliv, men udelukkende personer og husdyr. Med henvisning til studiet om insekters
opvarmning beskrevet
foroven [25] anskueliggøres det,
at bl.a. insekter ikke er beskyttet
ved love eller bekendtgørelser imod stråling fra bl.a. 5G.
Manglende miljøvurdering
ses tillige i andre europæiske lande, hvor
5G implementeres
uden miljøgodkendelser og uden hensyn til europæiske og internationale konventioner
ligesom i Danmark. Da lovgivningen i de enkelte EU lande omkring radioudstyr er
fælleseuropæisk, kan sammenligning med mangel på lovgivning i andre lande,
drages ind
i anfægtelsen af manglende miljøvurdering af 5G
i Danmark.
I Spanien påpeger en ombudsmand, at 5G ikke er blevet miljøgodkendt.
Ombudsmanden
Francisco Fernández Marugán har taget stilling til 5G-implementeringsplanen
i Spanien
efter klage indgivet af AVAATE og konklusionen er klar: Implementeringen af 5G-teknologi i
Spanien har
ikke
været genstand for forudgående miljøvurdering af myndighederne.
AVAATE (Asociación
vallisoletana
de
afectados
por
antenas
de
Telecomunicaciones),
"sammenslutningen
af Vallaoidere berørte af telekommunikationsantenner" i det
Nordvestlige spanien, har indsendt klage til Ombudsmanden over den manglende
miljøgodkendelse af den nationale 5G handlingsplan.
Ombudsmanden har fastslået,
at
implementeringen af 5G-teknologi i Spanien
skal underlægges myndighedernes
miljøvurdering
inden implementering. [40]
Påstand 8:
Telelicenser bør ikke gælde 20 år som foreslået i lovudkast (Direktiv
2018/1972), da det er overvejende sandsynligt at EMF klassificeres til IARC kategori
1, når EMF reevalueres af IARC i 2022-2024 [49].
Side 19 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0020.png
DIRECTIVE (EU) 2018/1972 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
of 11 December 2018 establishing the European Electronic Communications Code, Artikel
49, "Duration of Rights" [48]:
"Where Member States grant individual rights of use for radio spectrum for
which harmonised conditions have been set by technical implementing
measures in accordance with Decision No 676/2002/EC in order to enable its
use for wireless broadband electronic communications services
( wireless
broadband
services ) for a limited period, they shall
ensure regulatory
predictability for the holders of the rights over a period of at least 20 years
regarding conditions for investment in infrastructure which relies on the use of
such radio spectrum, taking account of the requirements referred to in
paragraph 1 of this Article. This Article is subject, where relevant, to any
modification of the conditions attached to those rights of use in accordance with
Article 18."
Flere videnskabelige gennemgange
af undersøgelser
publiceret
efter
IARC's 2B
klassifikation af EMF i 2011, konkluderer at EMF bør opklassificeres
til klasse 1
(kræftfremkaldende i mennesker).
Her omtaler vi to af disse:
1.)
2017 publicerede Dr. Anthony B. Miller, tidl. toprådgiver
for WHO's
kræftforskningsagentur
IARC, og kolleger, inklusive Nobelprismodtager Devra Davis,
gennemgangsartiklen: "Cancer epidemiology update, following the 2011 IARC evaluation
of radiofrequency electromagnetic fields (Monograph 102)" [46].
Konklusionen nævner
bl.a.:
"When considered with recent animal experimental evidence, the recent
epidemiological studies strengthen and support the conclusion that RFR should
be categorized as carcinogenic to humans (IARC Group 1)."
Dyrestudierne, der henvises til, er to store dyrestudier udført
af to af de mest prestigefyldte
toksikologiske institutter i verden, hhv. amerikanske National Toxicology Programme (NTP)
[63][64] og italienske Ramazzini Institute [65].
Begge undersøgelser konkluderede,
at EMF
gav signifiant
øget kræftforekomst i forsøgsdyr.
NTP-resultaterne
blev af en uafhængig
review-gruppe af patologer vurderet som "clear evidence", dvs. kausal
sammenhæng
mellem EMF og kræft.
I 2011 var det mangel på dyrestudier,
der hindrede en klasse 2A klassificering
(sandsynligvis
kræftfremkaldende i mennesker).
2.)
I 2013 udgav en svensk forskergruppe med kræftforskeren Prof. Lennart Hardell i
spidsen, gennemgangsartiklen: "Using the Hill viewpoints from 1965 for evaluating
strengths of evidence of the risk for brain tumors associated with use of mobile and
Side 20 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0021.png
cordless phones" [47]. I denne artikel anvendes Bradford Hill viewpoints, der betragtes
som guldstandarden inden for videnskab for etablering af kausalitet i epidemiologiske
undersøgelser, d.v.s. til at vurdere evidensen
for sammenhængen
mellem EMF og cancer.
I konklusionen
står der:
Based on the Hill criteria, glioma and acoustic neuroma should be considered to
be caused by RF-EMF emissions from wireless phones and regarded as
carcinogenic to humans, classifying it as group 1 according to the IARC
classification. Current guidelines for exposure need to be urgently revised.
Den danske stat og danske skatteydere kommer sandsynligvis til at hænge på
regningen for udrulning af hele 5G infrastrukturen og akkumulere tabte fortjenester
for teleindustrien over 20 år,
når telelicenserne skal annuleres pga. helbredseffekter.
Staten bør ikke stilles i en uetisk situation, hvor den skal vælge mellem økonomisk
incitament til at skade sin egen befolkning eller økonomisk ruin.
Derfor
bør den Danske
stat ikke acceptere lovudkastet og Direktiv
2018/1972.
Økonomiske
omkostninger ved udrulning af
5G netværket:
Undersøgelse fra Greensill
kapital finansiering estimerer, at omkostningerne til at udvikle 5G globalt vil nå mere end
$ 2,7 billioner ved udgangen af 2020.
Proceduren [12]
for fastsættelse af grænseværdier for kemikalier med genotoksisk
effekt
anviser: Der findes ikke nogen nedre exponeringsniveau, hvor "safe level" er garanteret.
Dette
gælder sandsynligvis også for EMF,
da der er omfattende evidens for DNA skader.
Ingen muligheder for forsikring mod økonomisk tab
Swiss Re, verdens
2. største forsikringsselskab,
vil ikke forsikre mod skader
forårsaget af
EMF. De skriver
følgende:
"5G
rated as a high impact emerging risk, May 2019"
i
deres SONAR Emerging Risk Report for 2019 [10a],
der fokuserer på systematisk
observation af begreber forbundet med risici. Swiss Re kalder 5G en "high impact liability
risk" på grund af helbredsrisici.
Som følge heraf bør
teleselskaberne
pålægges selvforsikring uden loft over beløbet,
dvs.
"unlimited liability for any risks they undertake".
Der bør redegøres for den valgte strategi fra statens side. Der bør laves en økonomisk
risikoanalyse,
så befolkningen
og folketinget kan tage stilling til, om de vil acceptere
risikoen.
Side 21 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0022.png
Påstand 9:
EU vil
foretage en ny sundhedsvurdering af elektromagnetisk stråling
baseret på uafhængig rådgivning. Derfor bør 5G planerne sættes i bero indtil
denne
sundhedsundersøgelse
er udført, så
staten har mulighed for at opfylde
forsigtighedsprincippet,
samt Sundhedsloven kap. 1 §1. EMRK §2 og §8.
Stella Kyriakides
2
EU
kommissær
for Sundhed og Fødevaresikkerhed har meddelt, at der
vil blive foretaget en revurdering af de
potentielle sundhedsrisici, der kan være forbundet
med udsættelse for elektromagnetiske felter. Dette vil ske i samarbejde med
kommissionens
uafhængige rådgivende organer. Og det kan føre til en revision af
Ministerådets
henstilling
1999/519/EC, der er baseret
på ICNIRP-retningslinjerne".
Det har
EU-kommisær
Stella Kyriakides forsikret i et svar på et
brev d. 28. maj 2020, hvor Cagliari-
advokaterne Francesco Scifo og Alberto Appeddu, der repræsenterer United Human
Rights Trieste Association Free
Territory of Trieste, påpegede og fordømte
interessekonflikterne i ICNIRP, hvor medlemmer har direkte forbindelser til
telekommunikationsindustrien.
I klagen til Europa-Kommissionen bad advokaterne Kommissionen om at "genoverveje
positionen for hver ICNIRP-ekspert
for at undgå interessekonflikter" og at erklære
et
moratorium
for 5G, indtil uafhængig forskning, udført af forskere uden forbindelser til
industrien, kunne bekræfte sikkerheden ved 5G. Advokaterne konkluderede:
Det er vigtigt, at præsidenten
og de andre eksperter, der vurderer de videnskabelige
beviser og
de sundhedsmæssige risici, der følger af denne type stråling, ikke har
interessekonflikter eller fordrejning. At være medlem af ICNIRP og finansieret direkte af
industrien eller gennem et erhvervsfinansieret fundament udgør
en klar interessekonflikt.
Det
anbefales endvidere, at fortolkningen af resultaterne af undersøgelser af
sundhedseffekterne af radiofrekvensstråling også tager hensyn til sponsorering af
telekommunikationsindustrien." [29][29a][29b]
Et helt grundlæggende princip i risikovurdering af miljøtoksiner er adskillelse af
risikovurdering og risikohåndtering.
Et grundlæggende princip er endvidere at
risikovurderingen skal foretages strengt
videnskabeligt grundlag, uden indflydelse fra politiske
eller økonomiske interesser. På EU-
niveau er dette baggrunden for oprettelsen
af de Europæiske agenturer,
herunder EFSA
og EEA. Der er strenge krav til de eksterne eksperter, agenturerne anvender for at sikre
mod inhabilitet, i form af politiske eller økonomiske interesser. Således indgår
f.eks. ingen
eksperter med relationer til industri-interessenter.
De nationale myndigheder kan foretage risikovurdering
dels på vurderinger fra de
Europæiske Agenturer, men kan også tage
risikovurderinger foretaget af nationale
eksperter i betragtning. De nationale risikovurderinger skal igen foretages af forskere, som
ikke har økonomiske eller politiske interesser, og der vil normalt være tale om eksperter på
danske universiteter.
2
https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/kyriakides_en
Side 22 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0023.png
Ligesom i EU, blev risikovurdering og risikohåndtering adskilt i Danmark ved
udgangen af
2006, hvor sektorforskningsinstitutionerne (under ministerierne) blev adskilt fra
myndighederne og langt ind under universiteterne. Forskerne
har siden ikke været
underlagt de myndigheder de rådgiver (med undtagelse af
SSI).
Dette tiltag fra EU Kommissionen er positivt, dog er det yderst vigtigt, at en ny vurdering
baseres
på uafhængig forskning med fokus på biologiske effekter samt en adskillelse
af
risikovurdering og risikohåndtering, uden direkte eller indirekte indblanding fra industrien
eller politisk side.
Med venlig hilsen,
Rådet for
Helbredssikker Telekommunikation
Kontaktinfo:
web: www.helbredssikker-telekommunikation.dk
mail: [email protected]
Side 23 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0024.png
Referencer:
[1] 1999/519/EC: Council Recommendation of 12 July 1999 on the limitation of exposure
of the general public to electromagnetic fields (0 Hz to 300 GHz)
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/9509b04f-1df0-4221-bfa2-
c7af77975556/language-en
[2] Comparison of international politics om electromagnetic fields (power frequency and
radio frequency fields), 2018. National Institute for Public Health and the Environment.
Hollandsk myndighedsrapport rapport.
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-
11/Comparison%20of%20international%20policies%20on%20electromagnetic%20fields%
202018.pdf
[3] Torino retsdokument, Roberto Romeo vs INAIL. Domsafsigelse (Italiensk)
https://ehtrust.org/wp-content/uploads/sentenza-19835359s.pdf
[3a] Engelsk sammendrag af italiensk dom "The Turin Court of appeal confirms: Head
Cancer caused by mobile phone"
https://www.radiationresearch.org/wp-
content/uploads/2020/01/Turin-Verdict-ICNIRP_Judgment-SUMMARY-of-the-Turin-Court-
of-Appeal-9042019_EN-min.pdf
[4]https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc_old_format/Amager%20Vest%20Lokaludvalg/1
9-01-2010%2018.30.00/Dagsorden/15-01-2010%2009.43.29/5135486.PDF
[5] Bekendtgørelse om information
og samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter samt om anmeldelse af og tilsyn med sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/498
[6] Victoria-Angell-and-Karen-Churchill-v-Public-Health-England-5G-Risks-to-Human-
Health-UK-Lawsuit-May-20-2020.pdf
https://stopsmartmetersbc.com/wp-
content/uploads/2020/07/Victoria-Angell-and-Karen-Churchill-v-Public-Health-England-5G-
Risks-to-Human-Health-UK-Lawsuit-May-20-2020.pdf
[7]: Lezczynski
https://betweenrockandhardplace.wordpress.com/2016/04/08/is-icnirp-
reliable-enough-to-dictate-meaning-of-science-to-the-governmental-risk-regulators/
[8]: Sundhedsrisici ved mobiltelefoni
Resumé og redigeret udskrift af høring i Folketinget d.
10 marts 2004, Teknologi
Rådet 2004
http://www.tekno.dk/pdf/projekter/p04_mobiltelefoni_rapport.pdf
[9]: AT&T mobiltelefon slutbruger forsikringsbetingelser
https://ehtrust.org/wp-
content/uploads/ASATT-531-MI-Terms-web-04.pdf
[10] Swiss Re SONAR Emerging risk insights, 2013
https://www.jrseco.com/wp-
content/uploads/electromagnetic_radiation_risk_assessment_swiss_re.pdf
[10a]
Swiss Re Classifies 5G as HIGH Impact Emerging
Risk in White Paper, 2019.
https://ehtrust.org/swiss-re-classifies-5g-as-high-risk-in-white-paper/
Side 24 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0025.png
[11] Scientific Committee on Health, Environmental and Emerging Risks SCHEER
Statement on emerging health and environmental issues (2018).
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/scientific_committees/scheer/docs/scheer_s_0
02.pdf
[12] Metoder til fastsættelse af kvalitetskriterier
for kemiske stoffer i jord, luft og drikkevand
med henblik på at beskytte sundheden. Vejledning fra Miljøstyrelsen Nr 5. 2006.
Gældende vejledning,
i dag anvendes begrebet
"grænseværdier" istedet for begrebet
"kvalitetskriterier" da det har vist sig at skabe en del forvirring.
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2006/87-7052-182-4/pdf/87-7052-182-4.pdf.
[13] PRESS RELEASE N° 208, 31. maj 2011,
"IARC CLASSIFIES RADIOFREQUENCY
ELECTROMAGNETIC FIELDS AS POSSIBLY CARCINOGENIC TO HUMANS."
https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf
[13a] Non-ionizing Radiation, Part 2: Radiofrequency Electromagnetic Fields IARC
Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans Volume 102. The topic of
this Monograph is the evaluation of the carcinogenicity of radiation in the radiofrequency
(RF) range (30 kHz to 300 GHz) of the electromagnetic spectrum. This type of radiation is
emitted by devices used in wireless telecommunication, including mobile phones
https://publications.iarc.fr/_publications/media/download/3143/6464cac7e8eca3fa20f11d4d
134613e4870158c5.pdf
[14] CRITICISM OF THE HEALTH ASSESSMENT IN THE ICNIRP GUIDELINES FOR
RADIOFREQUENCY AND MICROWAVE RADIATION (100 kHz - 300 GHz)
http://www.neilcherry.nz/documents/90_m4_EMR_ICNIRP_critique_09-02.pdf
[15] RESPONSUM
om hvorvidt det vil være i strid med menneske- og miljøretlige reglerat
etablere 5G-systemet i Danmark ENDELIG UDGAVE
https://helbredssikker-
telekommunikation.dk/sites/default/files/190504%20Responsum%20med%20bilag%201_0
.pdf
[16] The International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection: Conflicts of
interest , corporate capture and the push for 5G. Klaus Buchner and Michèle
Rivasi
https://klaus-buchner.eu/wp-content/uploads/2020/06/ICNIRP-report-FINAL-19-JUNE-
2020.pdfp-content/uploads/2020/06/ICNIRP-report-FINAL-19-JUNE-2020.pdf
[17] Effects of 5G wireless communication on human health, European Parliamentary
Research Service. Author: Miroslava Karaboytcheva, March 2020
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/646172/EPRS_BRI(2020)646
172_EN.pdf
[18] "World Health Organization, radiofrequency radiation and health - a hard nut to crack",
Lennart Hardell, 2017
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5504984/pdf/ijo-51-
02-0405.pdf
Side 25 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0026.png
[19] Sundhedsloven LBK nr. 903 af 26/08/2019
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/903
[20] Artikel i Forskning.dk "Forvaltningsekspert: Strålerådgiver i Sundhedsstyrelsen inhabil
gennem årrække"
http://forskning.dk/laege-christoffer-johansen-inhabil/
[21] Butler T. A Review of the Health Risks of Radiofrequency Radiation Employed in 5G
Technology and the Implications for UK Policymaking
https://ehtrust.org/wp-
content/uploads/Prof-Tom-Butler-Submission-on-5G-RFR-Final-27-05-2020-1.pdf
[22] Information om professor Tom Butler
https://www.cubsucc.com/faculty-directory/prof-
thomas-butler/
[23] Yakymenko et al (2015) Oxidative mechanisms of biological activity of low-intensity
radiofrequency radiation,
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26151230/
[24] Repacholi: Half of WHO EMF Project Funding Came from Industry, 2007
https://microwavenews.com/news-center/repacholi-half-who-emf-project-funding-came-
industry
[25] Thielens et al. 2018 "Exposure of Insects to Radio-Frequency Electromagnetic Fields
from 2 to 120 GHz"
https://www.nature.com/articles/s41598-018-22271-3
[26] Materiale vedr. forventet eksponeringsniveau ifm udrulning af 5G
https://helbredssikker-telekommunikation.dk/sites/default/files/Aktindsigt/Akt4.pdf
[27] Sundhedsstyrelsens hjemmeside: Mobiltelefoni
og trådløs teknologi
https://www.sst.dk/da/Viden/Straaling/Straaling-i-hverdagen/Mobiltelefoni-og-traadloes-
teknologi
[28] "Sundhedsricisi ved mobiltelefoner" Teknologi
Rådet 2004
http://www.tekno.dk/pdf/projekter/p04_mobiltelefoni_rapport.pdf
[29]
https://www.blogosocial.com/2020/07/14/5g-la-commissione-ue-pensa-ad-organismi-
indipendenti-per-la-valutazione-dei-potenziali-rischi-sulla-salute/
[29a]https://www.pandoratv.it/5g-leuropa-ci-ripensa/
[29b]https://tabttraad.home.blog/2020/07/24/ny-sundhedsundersoegelse-om-straaling-er-
paa-vej-skriver-eu-kommissionen/
[30] Europaparlamentarikerne Klaus Bucner og Michéle Rivasi "The International
Commission on Non-Ionizing Radiation Protection: Conflicts of interest, corporate capture
and the push for 5G".
https://klaus-buchner.eu/wp-content/uploads/2020/06/ICNIRP-report-
FINAL-19-JUNE-2020.pdf
[31]
https://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/nyheder/tre-appeller-afleveret-til-5-
ministre
[32] EMF Scientist Appeal
https://www.emfscientist.org/index.php/emf-scientist-appeal
[33] Europæiske 5G Appeal
https://www.5gappeal.eu/
Side 26 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0027.png
[34] Internationale 5G Space Appeal
https://www.5gspaceappeal.org/the-appeal
[35] Journaliserede henvendelser fra EHS Foreningen til staten
https://www.ft.dk/da/search?msf=&q=ehs%20foreningen&as=1&pageNr=2
[36] Stop 5G International
https://stop5ginternational.org/
[37] 5G: Great risk for EU,U.S. and International Health! Compelling Evidence for Eight
Distinct Types of Great Harm Caused by Electromagnetic Field (EMF) Exposures and the
Mechanism that Causes Them
https://www.jrseco.com/wp-
content/uploads/Martin_Pall_PhD_5G_Great_risk_for_EU_US_and_International_Health-
Compelling_Evidence.pdf
[38] EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS DIREKTIV 2014/53/EU af 16. april 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af radioudstyr på
markedet og om ophævelse
af direktiv 1999/5/EF
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0053&from=EN
[39] LOV nr 260 af 16/03/2016 "Lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold"
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/260
[40] "Spansk Ombudsmand afgør at 5G
skal miljøgodkendes"
https://helbredssikker-
telekommunikation.dk/nyheder/spanish-ombudsman-5g-missing-environmental-
assessment
[41] Europarådet
Resolution
1815
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-
EN.asp?fileid=17994
[42] Europæiske Miljøagentur "Late Lessons from Early
Warnings"https://www.eea.europa.eu/publications/late-lessons-2
[43] ICNIRP 2020, RF EMF Guidelines 2020:
https://www.icnirp.org/cms/upload/publications/ICNIRPrfgdl2020.pdf
[44] Definition of Ionizing radiation
https://en.wikipedia.org/wiki/Ionizing_radiation
[45] FAKTAARK ULTRAVIOLET STRÅLING
https://www.sst.dk/-
/media/Udgivelser/2019/Faktaark-solbeskyttelse/Ultraviolet-str%C3%A5lingX.ashx
[46] Cancer epidemiology update, following the 2011 IARC evaluation of radiofrequency
electromagnetic fields (Monograph
102)
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0013935118303475
[47] Using the Hill viewpoints from 1965 for evaluating strengths of evidence of the risk for
brain tumors associated with use of mobile and cordless phones
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24192496/
[48] DIRECTIVE (EU) 2018/1972 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE
COUNCIL of 11 December 2018 establishing the European Electronic Communications
Code
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L1972
Side 27 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0028.png
[49] Advisory Group recommendations on priorities for the IARC Monographs
https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(19)30246-3/fulltext
[50] Divan et al. 2008, Prenatal and postnatal exposure to cell phone use and behavioral
problems in children
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18467962/
[50a] Divan et al 2012, Cell phone use and behavioural problems in young children
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21138897/
[51] Prichard C. et al 2019 Are rises in Electro-Magnetic Field in the human environment,
interacting with multiple environmental pollutions, the tripping point for increases in
neurological deaths in the Western World?
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987719300040
[52] Waldman-Selsam C. et al. 2016 "Radiofrequency radiation injures trees around mobile
phone base stations"
https://www.researchgate.net/publication/306435017_Radiofrequency_radiation_injures_tr
ees_around_mobile_phone_base_stations
[53] Belpomme et al. 2020 "Electrohypersensitivity as a Newly Identified and
Characterized Neurologic Pathological Disorder: How to Diagnose, Treat, and Prevent It"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32168876/
[54] NTP Studiet NTP 2018. "Technical Report on the Toxicology and Carcinogenesis
Studies
in Sprague Dawley (Hsd:Sprague Dawley® SD®) Rats Exposed to Whole-body
Radio Frequency Radiation at a Frequency (900 Mhz) and Modulations (GSM and CDMA)
Used by Cell Phones
https://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/lt_rpts/tr595_508.pdf
[55] Kumar et al. 2014 Effect of electromagnetic irradiation produced by 3G mobile phone
on male rat reproductive system in simulated scenario
http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/29335/1/IJEB%2052(9)%20890-897.pdf
[56] Cucurachi S. et al. 2013 "A review of the ecological effects of radiofrequency
electromagnetic fields (RF-
EMF)"
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412012002334
[57] Panagoupoulus 2019 "Comparing DNA damage induced by mobile telephony and
other types of man-made electromagnetic fields
"https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1383574218300991
[58] Late lessons from early warnings II 2013, European Environmental Agency
https://www.eea.europa.eu/publications/late-lessons-2/late-lessons-2-full-report
[59] Notat udsendt til samtlige kommunalbestyrelser af Helge Sander, Ministeriet for
Videnskab,Teknologi og Udvikling.
ICNIRPs guidelines er baseret på termisk
beskyttelse.
Dok-id 237470. Dokument oprettet, 7 Nov 2003. (Vedhæftet
som
billag).
[60] https://www.landsindsamlingenmod5g.org/
Side 28 af 29
L 42 - 2020-21 - Bilag 5: Henvendelse af 11/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation
2277593_0029.png
[61] Implementation report on the Council Recommendation limiting the public exposure to
electromagnetic fields (0 Hz to 300 GHz).
https://ec.europa.eu/health/ph_determinants/environment/EMF/implement_rep_en.pdf
[62]
Ifølge slides af Henry Galle Stech
fra Energistyrelsen og foredrag af Energiministeriet
præsenteret på
møde
i på IDA Konference på Børsen d.
30. sep. 2019.
[63] National Toxicology Program: NTP TECHNICAL REPORT ON THE TOXICOLOGY
AND CARCINOGENESIS STUDIES IN Hsd:SPRAGUE DAWLEY SD
RATS
EXPOSED
TO WHOLE-BODY RADIO FREQUENCY RADIATION AT A FREQUENCY (900 MHz) AND
MODULATIONS (GSM AND CDMA) USED BY CELL PHONES
https://www.niehs.nih.gov/ntp-temp/tr595_508.pdf
[64] National Toxicology Program: NTP TECHNICAL REPORT ON THE TOXICOLOGY
AND CARCINOGENESIS STUDIES IN B6C3F1/N
MICE
EXPOSED TO WHOLE-BODY
RADIO FREQUENCY RADIATION AT A FREQUENCY (1,900 MHz) AND MODULATIONS
(GSM AND CDMA) USED BY CELL PHONES
https://www.niehs.nih.gov/ntp-
temp/tr596_508.pdf
[65] Ramazzini Institute studiet: Report of final results regarding brain and heart tumors in
Sprague-Dawley rats exposed from prenatal life until natural death to mobile phone
radiofrequency
field representative of a 1.8 GHz GSM base station environmental
emission
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0013935118300367
[66] 29. juli 2020. FCC Legal brief against the FCC to REQUIRE them to consider non
thermal effects from nonionizing radiation in the "safety" standards. EHT Environmental
Health Trust,
Consumers for Safe Cell Phones and
Children’s Health Defense
vs
FCC (Respondents Federal Communications Commission United States of America)
https://ehtrust.org/wp-content/uploads/20-1025-Petitioners-Joint-Opening-Brief-1.pdf
[67] Research Report number: 2018:09 Recent Research on EMF and Health Risk Twelfth
report from SSM’s Scientific Council on Electromagnetic Fields, 2017
ISSN: 2000-0456
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/f34de8333acd4ac2b22a9b072d9
b33f9/201809-recent-research-on-emf-and-health-risk
[68] Kapitel 20 fra BioInitiative rapport 2012: "Findings in Autism (ASD) Consistent with
Electromagnetic Fields (EMF) and Radiofrequency Radiation (RFR)"
https://bioinitiative.org/wp-content/uploads/pdfs/sec20_2012_Findings_in_Autism.pdf
Side 29 af 29